Week 31-32: Solento ~ Medellin ~ Guatape ~ Bogota

10 augustus 2016 - Otavalo, Ecuador

Donderdag 28 juli 2016
Om 08:00 uur staan we op, want vandaag willen we naar de Cocora Valley. Na het ontbijt nemen we een van de Willy's, de Jeeps die ze hier gebruiken als openbaar vervoer in de bergen. Deze vertrekt om 09:30 uur, maar omdat deze al eerder afgeladen is (er staan er zelfs twee achterop), rijden we al om 09:15 uur weg. Het is ruim een half uur rijden door de bergen, een schitterend gebied, tot we de parking bereiken waar de hikes starten. Wij kiezen er voor om een route te kiezen die heen via een andere route loopt als terug, totaal een wandeling van zo'n 10 kilometer. Het eerste stuk begint redelijk vlak en loopt door grasland. Al snel veranderd het goed begaanbare pad in een grote natte modderige boel. Even krijgen we beide een flashback als we dit zien en terugdenken aan onze vier-daagse trekking naar Ciudad Perdida twee weken geleden. Nee he, toch niet weer het hele eind door de drassige modder? Maar ja, helaas de eerst volgende 2,5 kilometer zullen we het hier mee moeten doen. Een drassig pad langs een snelstromende rivier door het regenwoud. Het is wel een prachtige omgeving en gelukkig blijft het droog .... We moeten vier keer de rivier oversteken over een gammele hangbrug, met modderige bergschoenen ideaal, NOT! Anyhow! We brengen het er weer zonder kleerscheuren vanaf en na zo'n 3,8 kilometer nemen we op de splitsing het andere pad, omhoog voor een klim van ongeveer een 45 minuten. Een stijle klim, dat wel, maar door het prachtige uitzicht bovenaan worden we ruimschoots beloond voor onze inspanning. Boven hebben we een mooi uitzicht over het begin van de Cocora Valley, een grote vallei met de hoogste Palmbomen, Wax Palmbomen tot wel 60 meter hoog! Bovenaan rusten we even uit en nemen we eerst een broodje. We ontmoeten hier Linda en Joris, een leuk Nederlands stel uit Utrecht en raken wat met ze aan de praat. Dan komt er nog een meisje naar ons toe uit Duitsland, Ricky, die ons aanspreekt en vraagt of zij met ons mee mag lopen naar beden de vallei in. Haar vriendin is beneden uitgegleden door de modder, heeft haar enkel gekneust en is op een paard het gebied uit gebracht terug naar het hostel. Natuurlijk mag dat, gezellig. Uiteindelijk besluiten we de rest van de wandeling met z'n vijven te vervolgen en praten we al lopende weg over van alles. Super leuk dus. De route verloopt de rest van de tijd gelukkig over een prima begaanbaar bergpad, wat niets weg heeft van de modderpoel langs de rivier beneden. Wat een schitterend gebied hier en wat een prachtige uitzichten over de vallei. Net voor we de eindbestemming bereiken, volgen we een paadje tussen de Palmbomen door, de Cocora Valley in en door richting het eindpunt van deze schitterende wandeling. Totaal hebben we ruim 4 uur gewandeld hier. Dan besluiten we eerst nog even gezellig wat met z'n vijven te drinken in een kein barretje net voor de parkeerplats waar we straks weer een van de Jeeps terug moeten pakken om 15:00 uur. Om 15:00 uur nemen we met z'n vijven (en nog een paar anderen) wederom een overvolle Jeep, terug naar Salento. Joris en ik staan dit keer achterop de Jeep en moeten ons soms goed vasthouden om in de stijle bochten er niet af te vallen. Tegen 15:30 uur komen we aan in Salento op de Plaza, wisselen we nog even e-mail adressen uit en nemen we afscheid van de anderen. Wij gaan nog even op zoek naar een koffietentje en lopen daarna terug naar ons hotel. 's Avonds eten we in het zelfde restaurantje als gisterenavond en de rest van de avond liggen we onderuit gezakt op bed en Skypen we nog even met Miriam en Norbert. We hebben besloten nog maar een vierde nachtje hier te blijven en morgen even een relxdagje in te lassen. Kunnen we ons mooi weer even inlezen en voorbereiden op het vervolg van onze reis.

Vrijdag 29 juli 2016
Vanmorgen was ik er om 08:00 uur zoiets weer uit en ben ik met een bak koffie lekker op ons dakterras gaan zitten. Helaas hebben we het hotel niet meer alleen voor ons, want gisteren zijn er een paar nieuwe gasten bijgekomen. Tja, helaas .... Vandaag dus een relaxdagje en geen plannen. Beetje uitslapen, tegen 11:00 uur even het bakkertje opzoeken om te ontbijten en daarna nog even informeren voor de bussen morgen richting Medellin. We hebben besloten om hier vandaan rechtstreeks door te reizen naar Madellin om daar vervolgens nog een paar nachten door te brengen. We horen dat de stad veel te bieden heeft, dus dat hopen we dan maar. Ook willen we nog vanuit Medellin een uitstapje maken naar Guatape, een plaatsje zo'n 89 kilometer vanaf Medellin. De rest van de dag lezen we ons beide nog wat in over Madellin, zoeken we of we vast een geschikte accommodatie kunnen vinden daar en moeten we ons even buigen over ons verblijf in Sydney voor straks met de jaarwisseling. Tja, het is nog een heel eind weg, maar om tussen kerst en oud en nieuw een weekje in Sydney te kunnen overnachten, moeten we echt nu al wel gaan kijken voor een betaalbare accommodatie. En tja, dat laatste wordt nog een hele uitdaging .... Sander Skypt nog even een poosje met Theo en verder houden we lekker ons gemak. Vanavond gaan we eten in het restaurantje waar we de eerste avond hier ook hebben gegeten, want Sander wil graag nog een keer de heerlijke Forel eten, voordat we straks de grote stad in gaan.

Zaterdag 30 juli 2016
Vanmorgen ging op tijd de wekker om 06:45 uur, want om 07:30 uur moeten we op het busstation zijn voor de bus van 07:50 uur naar Pereira. Na een ritje van zo'n 50 minuten komen we aan op het grote busstation van Pereira, waar we moeten overstappen op een andere bus richting Medellin. Het lukt ons om binnen een kwartier een aansluiting te vinden. Eerst worden we er bijna ingeluisd door naar een ticketoffice gestuurd te worden om snel een kaartje te kopen voor een bus, maar als we vervolgens snel richting de bus lopen blijkt deze niet om 08:45 uur maar pas om 10:00 uur te vertrekken. Nee, daar trappen we niet in! Snel terug naar de ticketoffice en terug met ons geld, dit was niet de afspraak! Als we verder informeren bij een andere maatschappij blijkt er over vijf minuten wel een busje te vertrekken. De man is erg behulpzaam en loopt met ons mee naar hun ticketoffice om snel een kaartje te kunnen kopen en begeleid ons daarna naar de bus. We krijgen zitplaatsen voorin het busje, naast de chauffeur en vijf minuten later vertrekken we. Het is 08:50 uur en we zijn weer onderweg, super snel gedaan dus hier .... De route gaat weer door een schitterend berggebied, dit keer met veel koffieplantages en fruitplantages. De chauffeur houd van doorrijden en is erg multitasking. Tja waarom zou je ook niet uitgebreid WhatsAppen met je vrouw thuis en foto's en filpmjes opzoeken terwijl je over een verschrikkelijk smalle slingerweg door de bergen rijdt? Maar goed, we gaan er maar van uit dat de man weet hij doet, hij zal immers ook wel vanavond weer gewoon thuis willen komen, toch? Na een lunchstop van zo'n 25 minuten onderweg, arriveren we tegen 14:30 uur op het busstation in Medellin. Een vlotte busrit dus vandaag en nadat we vanaf hier een taxi hebben genomen naar het hotel, checken we tegen 15:00 uur hier in. Even een beetje settelen en na een half uurtje besluiten we nog even de stad in te lopen, kijken of we ons hier de komende dagen een beetje kunnen vermaken. Het Plaza Botero met ruim 20 standbeelden van de bekende kunstenaar Botero ligt op iets meer als een kilometer van ons hotel, een leuk begin om de buurt wat te verkennen. Verder nemen we nog een kijkje in wat later de tippelzone of roze buurt van Medellin blijkt te zijn en op het Plaza Bolivar. Het is heerlijk weer en voor we weten is weer laat, tijd om wat te eten. Uhm ja, maar we hebben nog geen fatsoenlijk restaurantje gezien .... Uiteindelijk belanden we in een tentje en bestellen we een lokaal gerecht wat volgens de ober helemaal te gek is. Nou NOT dus! Wat een eten dit. We laten beide meer dan de helft staan en bij gebrek aan iets beters proberen we nog een gebakje bij een bakkertje .... Ook geen succes! Het gebak blijkt niet echt (of echt niet!) vers te zijn en daardoor ook niet te eten. Helaas, morgen weer een kans. Als we terug zijn op de kamer trekken we nog maar een zak chips open, want echt veel hebben we dus vanavond niet gegeten .... We kijken nog even op de kaart waar we precies zitten en wat we allemaal nog willen zien in Medellin. Het is tegen een uur of 00:30 uur als we uiteindelijk naar bed gaan. Kijken wat de dag ons morgen weer brengt.

WEEK 32
Zondag 31 juli 2016
Beide hebben we vannacht heerlijk geslapen. Ik ben om 08:00 uur wakker en om 09:00 uur komt ook Sander uit bed. We willen vandaag eerst met de metro richting de langste kabelbaan in Medellin, om daar vandaan het Park Arvi te bezoeken. De eerste kabelbaan van 2 kilometer lang maakt hier onderdeel uit van het openbaar vervoer en het metro netwerk en verbind de stad beneden met de arbeiderswijk (lees sloppenwijk) van Medellin. Een ritje met de metro, een netwerk van zo'n 24 kilometer, met aansluitend een rit van een kwartier in deze kabelbaan kost wel geteld € 0,60 per persoon. Vanuit de kabelbaan heb je een super mooi uitzicht over de stad Medellin en over de sloppenwijk. Bijzonder als je hooguit zo'n drie of vier meter boven de huisjes langs gaat in de kabelbaan. Tja, en dan te bedenken dat er vroeger helemaal geen verbinding was tussen deze wijken en het centrum. Gelukkig had Medellin een burgemeester die zich hard heeft gemaakt voor deze bevolkingsgroep en die het leven van deze grote groep een stuk heeft veranderd. De tweede kabelbaan is een lijn van 4,6 kilometer en maakt geen onderdeel uit van het metro netwerk. Voor deze kabelbaan betalen wij als toerist omgerekend € 1,40 per persoon enkele reis, dus ja voor onze begrippen nog haast niets. Deze kabelbaan gaat ruim twee keer zo snel als de eerste, waardoor de tijd enkele reis eveneens circa 15 minuten bedraagt, wederom met een schitterend uitzicht over de stad. Het Park Arvi is een uitgestrekt natuurgebied en wordt zeker in de weekenden ook druk bezocht door locals. Er zijn tal van activiteiten te ondernemen en je kunt er wandelen. Wij kiezen voor het laatste en brengen uiteindelijk totaal zo'n drie uur boven door. Daarna nemen we de kabelbaan terug naar beneden en lopen we halverwege, waar we moeten overstappen op de tweede kabelbaan, nog even door een straatje in een van de sloppenwijken. Tja, wel bijzonder hoor dat je hier zonder problemen toch van zo dichtbij het leven een in een wijk als deze even een klein beetje kan meebeleven .... Dan nemen we de kabelbaan terug naar beneden en stappen we daar weer over op de metro richting Poblado station, om vervolgens nog een kijkje te nemen in de moderne, hippe wijk Poblado. Dit is waar we 's middags nog wat rondhangen op een pleintje tussen de vele barretjes en restaurantjes en waar we voor we weer terug gaan naar ons hotel nog wat eten. Tegen 18:30 uur nemen we de metro terug naar San Antonio station, vanwaar we in circa 10 minuten terug lopen naar ons hotel. Het was een mooi dagje zo. We hebben veel van de stad gezien en het was heerlijk weer. Vanavond geen grootse plannen en morgen nog een dagje in de stad. Er is nog genoeg te zien en misschien hebben we ook nog wel even tijd om wat nieuwe kleren aan te schaffen .... Tja, na ruim 7 maanden zijn er toch wel wat shirtjes aan vervanging toe.

Maandag 01 augustus 2016
Vandaag ben ik weer eens aan de beurt om het reisverslag te schrijven, volgens Dennie is Medellin mijn stad... Nou ja mijn stad... ik ben meer een steden mens als Dennie, maar daar ben ik wel in aan het veranderen. Na 2,5 dag in een drukke stad rond slenteren vind ik het ook weer fijn om morgen weer lekker de natuur in te gaan. Weer even de drukte verlaten. Maar goed vandaag nog wel een super leuke dag gehad in de stad Medellin. Vanochtend zijn we rond 10:00 uur vertrokken uit ons hotel en na een broodje met koffie bij de bakker zijn we naar de metro gelopen en hebben we aan de andere kant van de stad als gisteren een ritje met een kabelbaan gemaakt. Wederom een mooie beleving en weer soms rakelings over de sloppenwijk. De rit was wederom een onderdeel van het metro netwerk en zo'n 2,5 kilometer enkele reis. 's Middags hebben we nog door de stad geslenterd en nog meerdere mooie kerken en pleinen bezocht. Vooral het Botero plein was weer super mooi om te zien, vandaag veel rustiger als afgelopen zaterdag waardoor de beelden van Fernando Botero veel beter te zien waren. Om 17:00 uur zijn we nog naar een grote shoppingmall geweest waar we nog opzoek zijn geweest naar wat nieuwe kleding, dit mag wel eens na 7 maanden. Maar helaas niet echt geslaagd, dus een missie voor in Bogota waar we over 3 dagen weer even zijn. Weer anderhalve dag een stad, maar er is nog genoeg te zien dus dat komt wel goed. Morgen verlaten we de drukte weer en gaan we naar Guatape.

Dinsdag 02 augustus 2016
Vandaag laten we Medellin weer achter ons en reizen we verder naar Guatape, een ritje van zo'n twee uur met de bus. Eerst slapen we nog even een keertje een beetje uit en voordat we rond 12:00 uur een taxi nemen naar het busstation noord, lopen we nog even langs het bakkertje voor een broodje en een bak koffie. We hebben mazzel, als we aankomen op het busstation blijkt er binnen een kwartier een bus te vertrekken naar Guatape. Om 12:30 uur vertrekken en zo'n twe uur later arriveren we in Guatape op het busstation. Van hier nemen we een TukTuk naar onze accommodatie, een hostal wat we vorige week via Booking.com hebben geboekt. Het hostal ligt nog een aardig stukje buiten het centrum en als we aankomen hebben we al snel door dat dit misschien toch niet het meest bij ons passende hostel is. Een prima kamer op zich dat wel, maar zeker niet de plek die we hadden uitgezocht als we geen boeking gehad zouden hebben. Maar ja, we hebben dit keer nu eenmaal wel een boeking. We hebben al diverse keren een hostal aangedaan tijdens onze reis, altijd met privé kamer en badkamer en helemaal prima. Maar, dit wel echt een hostal hostal. Veel jongelui, harde muziek en alleen onze kamer blijkt een privé kamer te zijn, omringd door gezamenlijke ruimtes waar iedereen rond hangt. Maar goed .... We besluiten dus maar eerst even richting het plaatsje te lopen, een wandeling van zo'n 20 minuten door een afgelegen wijk, niet echt om warm van te worden. Het plaatsje zelf blijkt super leuk. Een klein plaatsje met felgekleurde huisjes, mooie muurschilderingen door het hele dorpje en heel wat leuke accommodaties zo te zien .... Tja, hadden we nu toch maar gewoon ook hier op de bonnenfooi naar toe gegaan. We besluiten maar in het plaatsje te blijven en hier eerst wat te eten in een, wat voor Indiaas restaurant moet door gaan, restaurantje. Daarna lopen we in het donker terug richting het hostal. Als we aankomen blijkt het hier onwijs druk te zijn. Geen idee hoe iedereen hier terecht komt (de accommodatie staat niet in de Loney Planet) en al helemaal niet wat ze hier zoeken, maar ja. Nee, effe lekker rustig relaxen hier vanavond zit er helaas niet in. Beneden zit een groep gitaar te spelen en denkt er eentje dat hij kan zingen. Voor onze kamer zitten er een paar op krukje te internetten op de telefoon, naast onze kamer in de lounge ruimte waar we zitten denkt er eentje spontaan blokfluit te kunnen spelen en aan de achterkant van de kamer staat een gropeje Wiet te roken, altijd lekker als je aan de achterkant een raam hebt wat niet dicht kan .... Wat een herrie en wat een drukte, nee .... dit is echt geen plak voor ons. Eerst hebben we zoiets van we proberen het wel een nachtje en dan kunnen we altijd nog wat anders zoeken morgen, maar als die gast naast ons gaat zitten blokfluiten en de Wiet lucht niet te harden is hebben we er echt beide wel genoeg van. We besluiten om maar even met de staff te overleggen en te kijken of we onze boeking zonder kosten alsnog kunnen annuleren. Tja, we hebben dit keer echt gewoon een verkeerde accommodatie uitgezocht die niet bij ons past en waar we ons niet prettig voelen. We zijn geen 18 meer .... Zonder problemen mogen we weer uitckecken, hoeven we niets te betalen en bellen ze zelfs een TukTuk voor ons voor een taxiritje naar het plaatsje waar we een andere accommodatie kunnen zoeken. Wat een opluchting dit! Met de TukTuk rijden we terug naar het plaatsje en laten we ons afzetten in het centrum. We hebben vanmiddag al wat leuke accommodaties gezien, dus we besluiten even een paar adresjes af te lopen en nu wel een geschikte, rustig gelegen kamer op te zoeken. We vinden uiteindelijk een mooi hotel, gelegen aan het centrale plein met heel luxe kamers, gelegen aan de achterzijde van het hotel waar volgens ons echt bijna niemand anders zit. Sander weet zoals altijd, ook hier weer wat van de prijs af te pingelen en uiteindelijk hebben we dus om 21:15 uur een mooie geschikte, luxe kamer gevonden. Beters! We lopen nog even het plaatsje in om een flesje wijn te kopen en de rest van de avond brengen we op onze kamer door. Hebben we niet langer last van ongewenste live optredens van Hans en Wietje (gitaar, blokfluit, zang en andere herrie) en is het heerlijk rustig. Kunnen we ons mooi nog even beide inlezen over ons volgende land, Ecuador ....

Woensdag 03 augustus 2016
Vanmorgen hebben we eerst even heerlijk uitgeslapen, zelfs ik werd pas om 09:30 uur wakker en dat wil wat zeggen. Om 10:00 uur hadden we de wekker gezet, gaan we er uit, doen we even een wasje en dan gaan we even op zoek naar een plekje om te ontbijten. Om 11:30 uur nemen we de bus naar Piedra del Penol, een grote rots (Metoriet) van 200 meter hoog, zo'n 4 kilometer vanaf Guatape. De rots kun je beklimmen met ruim 750 traptreden en van bovenaf heb je uitzicht over de omgeving. Een adembenemend uitzicht over een gebied met honderden eilandjes, schitterend! Of het nou het mooiste uitzicht ter wereled is, wat ze zeggen, kan ik niet onderschrijven, maar het is prachtig en zeker de moeite van de klim waard. We besluiten om hier maar een tijdje boven te blijven en te genieten van het uitzicht. Na een uurtje lopen we uiteindelijk op ons gemak weer terug naar beneden. Beneden aangekomen nemen we een taxi terug richting Guatape, waar we rond 14:30 uur weer terug zijn. Dan eerst even een broodje voor de lunch en daarna kijken we nog even of we een boottochtje kunnen boeken. Het lukt ons om voor nog € 3 per persoon een boottochtje te boeken van circa een uur met een snelle boot, die ons nog wat van de omgeving laat zien. We varen o.a. langs het inmiddels vervallen huis van Pablo Escobar, DE drugsbaron van Colombia, die in 1993 is overleden en een van 's werelds rijkste mensen ter wereld was, verdiend met geld uit de Cocaïne handel. Verder varen we nog langs een kruis midden in het water, welke staat op het dak van een kerk, uit de verzonken stad onderwater. Zo'n 40 jaar gelden heeft men hier een stuwdam aangelegd en is het stuwmeer ontstaan op de plek waar vroeger het dorpje El Penol lag. Dit dorpje hebben ze verplaatst naar een hoger gelegen gebied. Na een klein uurtje zijn we weer terug in Guatape en drinken we nog even wat voor we terug lopen naar ons hotel. Heerlijk, nog even een beetje relaxen, internetten en het reisverslag bijwerken, voordat we zo weer op zoek gaan naar een restaurantje om een hapje te eten. Vanavond nog maar weer even wat inlezen over Ecuador, zodat we een plannetje kunnen maken voor onze reisroute, want morgen vliegen we van Medellin terug naar Bogota en twee dagen later vliegen we door naar Quito en reizen we weer verder door wederom een nieuw land van onze wereldreis.

Donderdag 04 augustus 2016
Vanmiddag vliegen we om 14:35 uur terug van Medellin naar Bogota voor onze twee laatste nachten in Colombia. Om 08:30 uur hebben we de wekker gezet, want om 09:30 uur moeten we de bus hebben van Guatape richting het vliegveld. Voor we vertrekken eten we nog even een broodje bij een bakkertje en nemen we een bak koffie, dan lopen we richting het busstation. Zoals we gewend zijn in Colombia vertrekt de bus op tijd en met ongeveer een uurtje worden we op een kruising, zo'n 15 kilometer vanaf het vliegveld afgezet. Hier vandaan lopen we even naar de overkant van de weg en nog voor we weer langs de weg staan, stopt het tweede busje om ons mee te nemen tot aan een rotonde zo'n anderhalve kilometer vanaf het vliegveld. Lopen vanaf hier zou kunnen, maar als er een busje voorbij komt die tot aan de vertrekhal rijdt stappen we toch maar even in, dat scheelt weer sjouwen met onze backpacks. Dat ging vlot, geen tijd verloren en we zijn dus ruim op tijd op het vliegveld van Medellin. Gelukig kunnen we direct inckecken en dus hebben we geen omkijken meer naar onze grote bagage. Dan eerst nog maar even koffie drinken, een broodje erbij en wachten .... Het scheelt we hebben hier goede gratis Wifi en dus kunnen we mooi onze tijd nog wat verdoen. Het lukt zelfs om bij de gate nog even te Skypen met Theo en Marianne voor we om 14:00 uur het vliegtuig instappen. De vlucht vertrekt netjes op tijd en we komen dus volgens planning rond 15:30 uur aan in Bogota. Het duurd even voordat we de bagage hebben en om 16:20 uur staan we weer in de airportshuttle die ons naar het grote busstation brengt. We stappen hier over op de MetroBus die gebruikt maakt van een speciale busbaan en ons binnen iets meer als een half uur afzet op de eindhalte zo'n vijf minuten lopen vanaf ons hotel. Als we bij het hotel aankomen checken we in, maar omdat we niet de kamer krijgen die we hebben gevraagd/geboekt, duurd het alles bij elkaar bijna anderhalf uur voordat we uiteindelijk wel de juiste kamer krijgen. Beetje jammer, want door het hele check in gedoe hier, hebben we geen tijd meer om bij licht nog iets van de stad te verkennen. Denk je terug te komen in een geschikt hotel, maar niets blijkt minder waar bij ons tweede bezoek. We hebben uiteindelijk een kamer met twee apparte bedden i.p.v. het heerlijke kingsize bed wat we hier de vorige keer hadden, we moeten ruim 4 uur wachten op handdoeken omdat het hotel er niet genoeg heeft en ze nog uit de wasserij moeten komen en het blijkt met de huidige drukte in het hotel echt een van de meest luidruchtige hotelkamers ever. Anyhow! We zullen het er mee moeten doen vannacht, morgen zullen we als het goed is alsnog een ander bed krijgen .... Het inmiddels 18:30 uur geweest voordat we eindelijk nog even de stad in kunnen. We lopen nog even de drukke straat door vlak achter ons hotel. Marktstalletjes, straatartiesten en heel veel leven op straat nog. We lopen eerst even wat rond en dan belanden we in een restaurant waar we heerlijk een mixed grill hebben gegeten met o.a. Capibara. Na het eten besluiten we nog even een stukje verder te lopen en nog wat van het avondbeeld van Bogota op te snuiven, voordat we terugkeren in ons hotel. Morgen onze laatste volle dag in Bogota, Colombia.

Vrijdag 05 augustus 2016
Vannacht niet zo best geslapen, wat een luidruchtig hotel dit, ongelooflijk. We hebben een kamer aan de binnenzijde van het hotel, weg van de straatoverlast, dat wel. Maar de kamer grenst aan een binnenplaats waar vanaf 06:30 uur het ontbijt wordt geserveerd en de receptie naast ligt. Gaat de telefoon bij de receptie of de deurbel van het hotel, dan is het alsof ze naast je staan .... Kortom, een k.. hotel! We zijn dus in elk geval op tijd wakker en hebben de hele dag nog in de stad. Om 08:50 uur gaan we nog even beneden wat ontbijten en dan na het douchen de stad in. We willen vanmorgen een guided fietstour maken door Bogota en we melden ons aan om 10:10 uur voor een tour van zo'n vier uur die start om 10:30 uur. In totaal bestaat het aantal deelnemers uit ruim 45 personen en even kijken we elkaar beide aan van .... wat is dit? Maar gelukkig, de groep wordt gesplits en uiteindelijk vertrekken wij met onze gids en een technische jongen (voor het geval we onderweg pech krijgen), samen met nog tien anderen voor de tour. Even wennen om op deze Mountainbikes door de drukke stad te manoeuvreren, maar het blijkt al snel echt een super leuke manier om de stad te verkennen. De gids laat ons heel veel mooie en bijzondere plekjes van de stad zien. We maken verschillende stops o.a. een stop op een lokaal marktje waar we verschillende soorten tropisch fruit mogen proeven. Daarna maken we een stop om ergens het Colombiaanse spel Tejo te spelen. Een spel in een hal, waarbij een soort van explosieven in een bak met klei worden gestopt, die je dan vervolgens met een soort van stootkogels moet proberen te raken, waarna je dus een enorme knal/explosie hoort. Het spel wordt door heel Colombia veel gespeeld, deelname kost niets, alleen wordt er min of meer wel van je verwacht dat je wat biertjes drikt. Tja, of dat het gooien nou makkelijker maakt vragen wij ons af .... Daarna vervolgen we onze fietstour weer, stoppen we op verschillende plekken onderweg om de Gafiti muurschilderingen in de stad te bekijken, rijden we langs en door wat parken en maken we uiteindelijk nog een stop bij een koffiebranderij in de stad waar we nog wat uitleg krijgen en voornamelijker nog .... heerlijke Cappuccino drinken en even wat kunnen lunchen. Daarna vervolgen we onze tour en tegen 15:00 uur zijn we na ruim 4,5 uur weer terug bij het beginpunt. Wat een super leuke manier om de stad te verkennen! 's Middags nemen we nog de kabelbaan naar Montserat, een kerk en bedevaartsplek boven op een berg met van boven een schitterend uitzicht over de stad. Het is hier boven wel een stuk kouder als beneden, 16 graden Celsius geeft Sander zijn horloge aan, brrr .... Als we het boven hebben gezien nemen we rond 16:45 uur de kabelbaan naar beneden en brengen we op de valreep nog even een bezoek aan het Goud Museum hier in Bogota. Op de terugweg naar ons hotel eten we nog even wat en tegen 19:30 uur zijn we terug op onze kamer. Dit keer wel eentje met een kingsize bed .... Eerst dachten we er over om vanavond nog even te gaan stappen, maar uiteindelijk besluiten we toch maar in het hotel te blijven. We kijken nog twee uitzendingen van "Floortje aan het einde van de wereld" via internet. Tja, blijft toch een geweldig programma! Morgen zouden we kunnen uitslapen, want we hoeven pas om 11:00 uur richting het vliegveld voor onze vlucht naar Quito, Ecuador.

Zaterdag 06 augustus 2016
Ik was vanmorgen al weer vroeg wakker. Nee, de kamer hier is alles behalve geluidsdicht .... Anyhow! Sander wordt om 07:30 uur even wakker, stopt zijn oordopjes in en slaapt tot 10:00 uur weer gewoon verder. Ik lees nog maar wat op internet en werk het reisverslag van de afgelopen dagen even bij. Om 10:45 uur checken we uit en lopen we richting de MetroBus, de halte is zo'n 500 meter lopen vanaf ons hotel. Vandaar nemen we een snel bus richting het vliegveld, waar we tegen 11:50 uur aankomen. Het inchecken verloopt best vlot, daarna eten we even een broodje en koffie (een beetje laat ontbijt vandaag). De migratie duurd wat langer, bijna een uur. Voordat we de migratie door zijn, is het zo goed als tijd om gelijk door te lopen naar de gate. We hebben nog even tijd om onze laatste Pesos om te wisselen in USD's. Op dit moment zitten we in het vliegtuig en zijn we bijna gereed voor take off. Colombia zeggen we na exact een maand goodbye. Ik zeg .... Ecuador here we come!

COLOMBIA
31 Dagen Colombia. Toen we hier voet aan land zetten in Cartagena hadden we beide werkelijk nog geen idee wat we hier wilden gaan zien en ondernemen. Al snel kwam hier verandering in na een eerste ontmoeting met locals die ons hielpen ons reisschema invulling te geven. EN wat blijkt na een maand .... Wat een fantastisch land, schitterende landschappen, mooie Coloniaalse steden, lieve mensen en veel, heel veel te ontdekken. Zeker een land waar we zo nog een paar weken hadden willen blijven. En onveilig? Nee, wij hebben er echt totaal niets van gemerkt en ons geen moment onveilig gevoeld. Laat je niet afschrikken en wees alert, maar dat geldt eigenlijk voor elke bestemming.

1. T v d Braak:
    10 augustus 2016
    Weer prachtige uitstapjes hebben jullie gemaakt, zowel in steden als de bergen. Dat is genieten. De foto's maken ook weer veel duidelijk. Ik reis in gedachten met jullie mee.
    Veel plezier in Ecuador. Een nieuwe uitdaging wacht
  2. Ma:
    10 augustus 2016
    Weer van alles ondernomen , lekker chauffeurtje in de bergen, af en toe maar ogen dicht.
    weer aardig wat cultuur opgesnoven en nu maar weer het volgende land.
    Geniet er van en blijf op je hoede. Groetjes ma.
  3. Heily Visser.:
    11 augustus 2016
    Het is zo leuk lezen, jullie verslagen, echt genieten! Veel succes. O
  4. Dienie Coenen..:
    13 augustus 2016
    Sander en Dennie Hëël interessante verhalen ,en een mooie natuur, julliè beleven hëël veel. Groetjes van Dienie.
  5. Wendy Molenaar:
    14 augustus 2016
    Wat een leuk verhaal weer en prachtige foto`s
  6. Yvonne peters:
    19 augustus 2016
    Wat een prachtige tocht door de Cocora Valley. Leuk om mede-hikers te ontmoeten met wie jullie dan optrekken. Het blijft genieten. Alleen lijken slaapplaatsen soms wat meer tegen te vallen. Ik zie dat jullie morgen alweer in Lima zitten! Wens jullie een fijne reis verder. Groetjes, Yvonne
  7. Cees Sleven:
    31 augustus 2016
    31 augustus. Na mijn vakantie de draad van jullie reisverslagen weer opgepakt. Van de vakantie in de vakantie zullen we maar zeggen! Ik reis met jullie Equador binnen. Colombia prachtig beschreven. Alsof ik er bij was! Groet, Cees