Week 15 Europa camperreis 2022

23 juli 2022 - Poligiros, Griekenland

Zondag 17 juli. Prima geslapen vannacht en er zijn wel geteld hooguit drie auto's voorbij gereden tot een uur of 9 vanmorgen. Als we er beide uit zijn en hebben ontbeten, rijden we naar de opgravingen van Dodoni. Ons eerste bezoek aan één van de vele Griekse oudheden. We zijn lekker op tijd dus we hebben de hele site vrijwel voor ons zelf. Alles bij elkaar lopen we er ongeveer een uurtje rond en het meeste indruk op ons maakte het oude theater. Een leuke eerste stop voor vandaag. Daarna rijden we naar het stadje Ioannina waar we eerst even wat inkopen doen bij de supermarkt en daarna een bezoek brengen aan de oude stad. Een mooi, toeristisch stadje met wat interessante gebouwen uit de oudheid, waaronder de Aslan Pasha Citadel. De stad is gelegen aan een groot meer, omringd door de bergen. Onze derde stop op de route vandaag is een bezoek aan de Perame grot. Een druipsteen grot welke is opengesteld voor toeristen voor de eerste 1100 meter. Een prachtige grot die we middels een rondleiding van een gids in ca. 50 minuten bezoeken. Echt de moeite waard, al hebben we er inmiddels toch al best heel wat gezien van binnen. Als we de grot uitkomen krijgen we een korte, hevige onweersbui over ons heen. Gelukkig weten nog net op tijd voor de ergste regen te schuilen. Dan vervolgen we onze route en rijden we door de bergen tot aan het Artificial Lake Aoos, waar we een paar dagen geleden ook zijn geweest en twee nachten hebben overnacht. We zoeken nu een nieuwe overnachtingsplek aan de andere kant van het meer. Wederom slagen we er in om ook voor vannacht weer een plek te vinden met een adembenemde uitzicht en wederom eentje alleen voor ons zelf. Na het eten  en het douchen gaan we als het donker wordt de camper in. Het koeld hier 's avonds nog steeds flink af. Ik weet zeker dat we hier vannacht weer heerlijk zullen slapen.

Maandag 18 juli. Vannacht weer heerlijk geslapen en echt niets of niemand gehoord hier. We doen vanmorgen even lekker rustig aan..... Eerst effe wasje doen, dan ontbijten en opfrissen en als de was weer droog is, tegen 11 uur gaan we er vandoor. Nadat water hebben bijgevuld, rijden we door tot aan Mestovo. Mestovo wordt ook wel het "Klein Zwitserland" van Griekenland genoemd. Het is een gezellig bergdorpje wat vooral bekend is als één van de skigebieden in Noord Griekenland. We bezoeken een mooi kerkje en lopen verder nog wat rond in het plaatsje. Nadat we een broodje hebben gegeten, lopen we naar de Winery Kagogi waar we een rondleiding krijgen door de wijnkelders. Uiteraard gaat er een flesje mee naar de camper..... Het is een uur of 15 als we Mestovo verlaten en via de Katara Pass door de bergen verder rijden naar een overnachtingsplek, zo'n 12 kilometer voor Meteora, waar we morgen en overmorgen de Meteora kloosters willen bezoeken. We vinden wederom een mooi plekje aan een zijweggetje van een rustige weg en met een fantastisch uitzicht op de rotsen van Meteora. Super! Omdat we wat vroeger zijn als anders, rond 16:30 uur zoiets, nemen we eerst even lekker een drankje en daarna gaan we nog even met de was verder waar we vanmorgen gebleven waren..... Daarna genieten we van het mooie uitzicht en leest Sander zich nog wat in, in de openingstijden en volgorde van de kloosters die we de komende twee dagen hopen te kunnen bezoeken. Benieuwd hoe druk het daar gaat zijn, want Meteora met haar kloosters is wel een van de meest bezochte plekken op het vaste land van Griekenland voor wat betreft excursies. We gaan het zien..... Hier is het (nog) rustig in elk geval en morgen is het een kleine 20 minuten rijden. Vannacht wordt onze 100ste nacht van de reis. Nou, het is ook vanavond weer gelukt een mooi plekje te vinden hoor.....

Dinsdag 19 juli. Wat was het hier rustig vannacht, heerlijk geslapen weer. De eerste auto die ik voorbij hoor komen is rond 7:15 uur en dus een mooie tijd om op te staan. 7:30 Uur staat de wekker, want vandaag willen we een aantal van de Meteora kloosters bezoeken. Na het ontbijt pakken we de camper en rijden we richting Meteora. Het eerste klooster dat we bezoeken is het Aghios Stephanos. We zijn vroeg en kunnen de camper vlakbij parkeren. Op een andere webblog schreef iemand " het drive in klooster" en dat klopt wel aardig. Je kunt vlakbij de ingang parkeren en loopt over één brug zo het klooster in. Een mooi klooster, wat inderdaad wel druk bezocht is, merken we als wij rond 9:30 uur weer naar buiten lopen. Vanaf het klooster hebben we een mooi uitzicht over het hele gebied, prachtig! We lopen van hieruit naar het tweede klooster,
Aghia Triada oftewel Holy Trinity. Omdat dit klooster pas om 10 uur de deuren opent, lopen we ook nog even door tot een mooi uitzichtpunt. Een pittige klim naar het klooster, maar zeker de moeite waard. Als wij deze bezoeken is het ook hier nog steeds vrij rustig en kunnen we de hele omgeving goed op ons in laten werken. Dan maken we een stop op een mooi uitzichtpunt, vanwaar we een schitterend uitzicht hebben op zes van de kloosters. Echt adembenemend mooi! Stuk voor stuk liggen ze op hoge rotsen, afgelegen van de rest. Als derde bezoeken we het Rousanou klooster. Hier is het wel een stuk drukker al, maar ja, ook dat weet je als je hier bent. En begrijpelijk want wat is het hier mooi. Dan stoppen we bij een ander mooi uitzichtpunt, waar we op een rots met uitzicht over de kloosters eerst een broodje eten. Gelukkig is vandaag niet te warm om de kloosters te bezoeken. Vanmorgen nog wat bewolkt zelfs en vanaf een uur of 12 uur heerlijk zonnig met een graad of 30. Waarschijnlijk de eerste dag dat het thuis in Nederland een stuk warmer is als hier (de voorspellingen waren temperaturen oplopend tot 38-40 graden)..... Als vierde klooster bezoeken we het Holy Monestry of Varlaam. Een prachtig klooster, heel mooi gelegen op de rots en met een fenomenaal uitzicht. Maar wat is het hier druk! De parkeerplaats staat vol met touringcars (zeker 10) en auto's. Hierdoor is de beleving wel even wat anders als in de eerste twee kloosters die we vanmorgen hebben bezocht. Hier bevinden we ons tussen de grote tourgroepen, maar ach ook dan banen we ons wel een weg er tussendoor. Gelukkig is net op het moment voor wij het klooster verlaten, even iets rustiger en besluiten we nog een rondje te doen door de kerk, zodat we dit ook met iets minder mensen tegelijk kunnen beleven. Prachtig! Het laatste klooster dat we vandaag bezoeken is het
Aghios Nicholaos Anapafsas. Dit klooster is een stuk kleiner en het is best een stijle klim naar boven via de trappen, daarom waarschijnlijk ook een stuk minder druk bezocht. En ook hier weer..... wat een uitzicht. Echt waar, stuk voor stuk zeer de moeite waard. Rond 15:30 uur houden wij het voor vandaag voor gezien. We rijden nog even terug langs een mooi uitzichtpunt en dan rijden we het plaatsje Kastraki in op zoek naar een watertap plaats om de camper bij te vullen. We hebben besloten voor vanavond weer terug te rijden naar dezelfde overnachtingsplek als afgelopen nacht, zo'n 19 kilometer terug. We rijden nog even door het plaatsje Kalabaka, onderaan de rotsen en voorzien van hotels, B & B's, guesthouses, restaurantjes en twee campings (de eerste die we zien in Griekenland). We doen nog even wat inkopen bij de Lidl voor het eten vanavond en rijden dan terug naar ons plekje...... Een heerlijk rustig overnachtingsplekje waar we weer samen kunnen genieten van een prachtig uitzicht op de bergen met de klooster in de verte in alle rust, heerlijk. Straks de BBQ maar weer even tevoorschijn halen..... Morgen rijden we terug om ook de laatste twee kloosters nog te bezoeken, eentje daarvan was vandaag gesloten. Benieuwd of we dan de drukte nog een beetje voor kunnen zijn......

Woensdag 20 juli. Ook vannacht hier weer heerlijk geslapen en geen auto voorbij horen komen. Om 7:30 uur worden we beide gewekt door de wekker (kan ik ook eens ervaren hoe dat is). Na het ontbijt rijden we terug naar Meteora, om het laatste van de zes kloosters te bezoeken, het grootste klooster........   Op dinsdag is dit klooster gesloten en het opend haar deuren vandaag om 9:30 uur. We zorgen dat we er rond 9 uur zijn en sluiten ons dan aan in de wachtrij voor het klooster. Het valt mee, ik denk dat er een stuk of 20 personen voor ons staan. Zodra de deuren opengaan lopen we naar binnen en rechtstreeks naar de kerk. Dit is meestal het hoogtepunt van de kloosters met alle prachtige muurschilderingen, frescos en andere versieringen. Als we hier zijn is er nog bijna niemand en kunnen we alles goed op ons in laten werken. Daarna bekijken we op ons gemak de rest van het klooster en het prachtige uitzicht vanaf hier. Na een uurtje zoiets, lopen we terug naar de camper die inmiddels samen met veel, heel veel andere auto's en de eerste touringcars geparkeerd staat. Als tweede wilde we nog een kijkje nemen bij een zevende (en beetje vergeten/afgelegen klooster). Al snel blijkt dat de weg er naartoe met de camper niet te doen is en dus besluiten we vanaf het grote klooster er naartoe te gaan wandelen. Het is een prachtig gebied en dus een mooie wandeling, met op diverse punten prachtige uitzichtpunten op de kloosters en de bijzondere rotsformaties. Onderweg zien we nog twee Schildpadden het pad oversteken. Ik blijf ze bijzonder vinden deze oer-beesten. Het zevende klooster is gebouwd midden in de rots, in tegenstelling tot alle andere die we tot nu toe hebben gezien, die waren gebouwd bovenop de rots. Het is een mooi, klein en onontdekt klooster zonder de massa's toeristen. Het klooster blijkt helaas, in tegenstelling tot dat wat Sander gelezen had, voor publiek gesloten. We moeten het dus alleen doen met het zicht op het klooster, maar dat is zeker de moeite waard. Vervolgens lopen we nog naar twee andere mooie uitzichtpunten voordat we teruglopen naar de camper. Inmiddels is het 13 uur geweest en tijd voor de lunch. We rijden met de camper naar het mooiste uitzichtpunt van Meteora waar we gisteren ook al even geweest zijn en gaan daar lunchen op een grote rotspartij met uitzicht over vijf van de zes Meteora kloosters. Groepen komen en gaan, het ene moment zijn we samen met nog zo'n 50 anderen en het andere moment zitten wij hier alleen met een bak Griekse joghurt in de hand en genieten we even in alle rust van het prachtige uitzicht. Sander belt nog even met Theo en daarna rijden we nog een stukje het dorpje in. De kloosters hebben we nu gezien, maar Sander heeft nog wat uitzichtpunten gemarkeerd waar we nog even langs willen gaan. Zoiets van, nu we er toch zijn, zeg maar. Nadat we onderweg water hebben bijgevuld, rijden we naar een punt, waar naast een klooster in de rots ook nog wat andere houten bouwsels uit de rotsen steken. Wat het precies (geweest) moet zijn, geen idee. Maar bijzonder is het wel. Ook het klooster in de rots ziet er bijzonder uit. Een rechte muur die in de rots is gebouwd, waarschijnlijk voor een uitsparing in de rotsen. Bijzonder. Dan nog één uitzichtpunt over de vallei en de rotsen. Ik geniet van uitzicht bij de camper, terwijl Sander nog net even een stukje verderop gaat kijken. Ik heb het wel gezien voor vandaag, het is mij te heet en het uitzicht een paar honderd meter verderop zal echt niet ineens heel anders zijn..... Inmiddels is het 16:20 uur en de twee dagen die we hadden uitgetrokken om Meteora te bezichtigen zitten er op, wat een bijzondere plaats dit. Zeer zeker de moeite waard om te bezoeken als je een keer in (Noord) Griekenland bent, geweldig! Dan kijken we even op de route voor ons vervolg en zien dat we op 2,7 kilometer na langs onze overnachtingsplek van de afgelopen twee nachten komen. Tja, gaan we dan nog aan een nieuwe route starten, niet wetende waar we kunnen overnachten of..... Nee, we besluiten nog een derde nacht op dezelfde locatie te overnachten. Zo kunnen we nog één keer genieten van het mooie uitzicht op Meteora en in alle rust alles op in laten werken. Het is 17 uur als we terug zijn en onze plek is nog steeds verlaten, alsof ze wisten dat we terug zouden komen. We zetten de stoelen buiten, nemen een Aperol Spritz en chipje en genieten van het uitzicht. 's Avonds komt de BBQ weer tevoorschijn en na het eten gaan we even lekker douchen. Vandaag was het een stuk warmer als gisteren dus een koude douche achter de camper is dan heerlijk voor wat verfrissing. Ik zeg, goede keus om hier nog een derde nachtje te staan. Morgen gaan we weer verder, kijken waar we dan we uitkomen.

Donderdag 21 juli. Na drie nachten op deze plek, is het rond 10:30 uur tijd om onze route te vervolgen. Ik heb vanmorgen nog even wat zitten lezen op internet en we nemen toch een andere route binnendoor als in eerste instantie gedacht. Vanaf hier rijden we langzaam aan in de richting van Thessaloniki, om daar woensdag Ellen op te halen. De route van vandaag is een mooie route door het binnenland en de bergen van Noord Griekenland. Via mooie bergweggetjes en kleine dorpjes rijden we door dit prachtige landschap. Onze eerste stop (los van wat foto's stops) maken we bij een watertappunt, waar we worden aangesproken door twee oudere mannen die heerlijk op een bankje in de schaduw zitten. Beide spreken ons aan in het Grieks, maar daar kunnen we helaas weinig van maken. Dan blijkt dat een van de mannen 33 jaar voor Bosch in Duitsland heeft gewerkt en dus goed Duits spreekt. Ze vinden het super leuk om een praatje te maken met ons en de man die alleen Grieks spreekt verteld zijn verhaal via de ander die het voor ons vertaald. Heerlijk dit! We staan een kwartier met de mannen te praten en daarna nemen we weer afscheid. We rijden vervolgens door tot aan het Geologisch Park Mpoucharia, een soort van klein Capadocie, met rotssculpturen die zijn onstaan door wind en regen. Je kunt er een boardwalk maken en de diverse rotsformaties bekijken. Toeristisch? Nee, niet echt, er staat zelfs geen bordje langs de kant van de weg, maar ze zijn er bezig om alles op te knappen dus wie weet wordt het het dat nog eens. Een leuke stop van een klein uurtje op onze route. Dan rijden we verder tot het plaatsje Servia, waar een kasteel de grote trekpleister zou moeten zijn. Nou wij hebben alle bordjes (jawel, hier stond het dit keer wel aangegeven) gevolgd, maar zelfs met behulp van MappsMe en navigatie is het ons niet gelukt om dan ook maar enig spoor van een kasteel te vinden. Wel hebben we een schitterend uitzicht over het grote stuwmeer vanaf de berg. Dan rijden we door en stoppen we even in Velvendo, een mooi, klein, pittoresk dorpje, waar we een ijsje eten op het dorpsplein. Bij de kerk in het dorp, worden we aangesproken door een klein oud vrouwtje en we vragen haar of de kerk open is om te bezoeken. Het vrouwtje is super vriendelijk en begint een heel verhaal aan ons af te steken in het Grieks. Ze spreekt geen woord anders dan Grieks, maar dat wij er geen bal van begrijpen schijnt haar niet te storen en ze verteld heerlijk door. Het enige dat wij eruit op kunnen maken is dat rond 17 uur de priester komt en dat de kerk dan open is. Tja, dan zijn wij helaas al weer verderop. De mensen zijn zo super vriendelijk in deze streek en maken graag een praatje met je. Super leuk. Onze volgende stop is eentje om de Skepasmeno waterval te bezoeken. Een korte wandeling van zo'n 20 minuten door een mooi bos/park brengt ons er heen. Niet spectaculair maar op zich wel een leuke laatste stop, voor we op zoek gaan naar een nieuwe overnachtingsplek. Het gebied hier staat bekend vanwege de fruitteelt en langs de weg treffen we Nectarina's, Perziken, Kiwi's, Druiven en Vijgen. Inmiddels is het een uur of 17:30 en rijden wij naar een plekje van Park4Night waar we hopelijk kunnen overnachten. En ja hoor, de weg er naartoe blijkt niet echt druk en allerminst in goede staat, maar dat betekend wel weer lekker rustig. Een schitterende plek met uitzicht op het stuwmeer en de stuwdam. Wat een fantastisch plekje weer! Dit wordt onze 10e Nacht in Griekenland en het lukt ons nog steeds elke dag om mooie vrije plekjes te vinden om te overnachten. Wij noemen het de bonus nachten hier in Griekenland. Hopen dat we volgende week, als Ellen een week met ons meereist, net zulke mooie plekjes weten te vinden...... Het was een lange route, 154 kilometer vandaag, maar wat mooi. Als we gesettled zijn, spoelen we ons even af onder een koude douche, want het was een warme dag vandaag, zo'n 37 graden en dan is een beetje extra verkoeling wel lekker. Na het eten en douchen bellen we nog even met Marrie en Dim en genieten we nog heerlijk van het uitzicht. Wat een mooie sterrenhemel hier en wat een stilte. Genieten dit!

Vrijdag 22 juli. Heerlijk wakker worden weer hier. Er zijn gisterenavond hooguit vijf auto's voorbij gereden nog. Eentje in het donker die zo hard remde in een donkere bocht, waarna een flink gekrijs. We vermoeden dat hij een Wildzwijn aan heeft gereden. Na het ontbijt genieten we nog even van het uitzicht en tegen 10:45 uur verlaten we deze plek weer. We vervolgen de route over een bergweg en rijden tot aan Vergina. Onderweg rijden we door kleine bergdorpjes en langs mooie uitzichtpunten. Vergina is een klein dorpje, wat veel restaurantjes telt en erg toeristisch is. Nadat wij een broodje hebben gegeten in een parkje, nemen we een kijkje bij de opgravingen van Agai. De bekendste schijnt het Royal Palace te zijn, echter deze is gesloten ivm renovatie werkzaamheden. We lopen in de brandende zon naar het oude theater, maar dat stelt niet veel voor, evenals de oude graftombes hier op het terrein. Even snappen wij niet waarom al die toeristen deze site en plaats aandoen. Tot we er achter komen dat eigenlijk de hoofdattractie het museum van de Royal Tombs of Agai is. Een prachtig museum in een grafheuvel, met daarin de originele graftombes op de plek waar ze ooit gevonden zijn. Wat een mooi en indrukwekkend museum dit. Als wij hier wat tijd hebben doorgebracht, lopen we terug richting de parkeerplaats en rijden we verder. We rijden richting Thessaloniki en gaan op zoek naar een nieuwe overnachtingsplek. Het wordt er eentje zo'n 12 kilometer voor Thessaloniki aan een Laguna met uitzicht op de stad. Het gebied zit vol vogels en we zien naast een hoop andere vogels ook 9 Pelikanen. Terwijl ik wat eten maak in de camper (vanwege vier honden vriendjes die ons hebben gevonden), pakt Sander de verrekijker en opserveert de Pelikanen en andere vogels. Het is een populair vissergebied, dus er rijden wel wat auto's af en aan, maar dat weet je eigelijk al als je op zo'n plek staat als dit. Hoe bijzonder, aan de rand van zo'n grote stad en toch midden in de natuur? Na het eten en voor zonsondergang nemen we beide nog een verfrissende douche en dan moeten we al snel naar binnen vluchten vanwege het muggenuurtje. Het stikt ervan, super irritant, maar ja..... eigenlijk weet je dat ook als je een plek als deze uitzoekt. We besluiten maar in de camper te blijven zitten, want zelfs dan blijken we al bezoek genoeg te hebben...... Sander verdiept zich nog even in wat Thessaloniki ons te bieden heeft, omdat we morgen de stad een paar uurtjes willen bezoeken. Daarna willen we doorrijden richting de drie schiereilanden ten zuidoosten van Thessaloniki. Ik speur Park4Night vast even af om te kijken of we nog wat mooie plekjes kunnen vinden voor overnachtingen. Rond 24 uur gaan we ons bed in, benieuwd hoe rustig of onrustig het hier vannacht zal zijn.......

Zaterdag 23 juli. Af en toe  horen we de straathonden blaffen zoals dat er vaker aan toe gaat hier, of horen we vissers of een auto. Maar uiteindelijk lukt het mij toch om pas om 6:30 uur uit te bed te komen, terwijl Sander nog heerlijk ligt te slapen. Ondanks de bedrijvigheid in alle vroegte en de locals die hier volop aan het vissen zijn, is het wel echt een uniek plekje weer. Wakker worden met zonsopkomst boven de grote stad. Als ik de stoelen buiten zet, zie ik onze vier hondenvriendjes nog achter de camper liggen. Ik pak de verrekijker en zie nog maar één Pelikaan die aan het vissen is, de anderen zijn hem gevlogen. Dan eerst even het reisverslag bijwerken en me zo even opfrissen, want het was wel warm gisteren avond en afgelopen nacht. Kijken wat de dag vandaag weer gaat brengen...... Na het ontbijt en douchen zijn we weer vertrokken. Maar niet voordat er een locale visser even met een flesje Ouzo kennis kwam maken. Nee dank je, het is 9 uur en voor ons nog net iets te vroeg. Wel super aardig natuurlijk, dat dan weer wel. Afscheid genomen van onze hondenvriendjes en op richting de grote stad. Maar dan als we een stukje terug rijden langs de Lagoon, spotten we een groepje Lepelaars en een klein stukje verderop één Flamingo. Tja, één..... Nou die zijn nooit alleen, dus besluiten we eerst nog even goed de omgeving te verkennen en ja hoor, aan de andere kant twee grote groepen Flamingos. We maken er dus een vogelexcursie van en na een uurtje rijden we alsnog richting Thessaloniki. We parkeren de camper net buiten centrum en lopen een heel eind de stad door. Uiteindelijk zo'n zes uur rondgelopen en wederom een paar markten, kerken, een toren, de boulevard en wat andere gebouwen en opgravingen bekeken. Tussendoor zoeken we af en toe een schaduwplek op om even wat te drinken, want zo in de stad is 35 graden best wel warm. Rond 17 uur zijn we terug bij de camper en vervolgen we onze route. Vanuit Thessaloniki is het eerste stuk best een saaie, soort van provenciale weg. Voordeel is, het schiet wel een keer lekker op...... Rond een uur of 18:30 stoppen we in klein dorpje en zoeken we een restaurantje op. We hebben hier heerlijk gegeten en daarna zijn we op zoek gegaan naar een nieuw overnachtingsplekje, maar niet voordat we weer onze watertank hadden bijgevuld. Tja, en het zal niemand verbazen dat het ook voor vannacht weer een afgelegen plekje is geworden in de bossen in de bergen, op weg naar het schiereiland Sithonia. We zijn net voor het donker wordt op onze 12e overnachtingsplek. Inmiddels is het aarde donker en horen we alleen wat krekels en vogels om ons heen en zitten we onder de sterrenhemel. Heerlijk! Genieten dit. Wat er net gebeurde weten we beide niet...... Toen we naar boven naar de sterren keken, leek het of er een soort van lichtslang of trein door de lucht voorbij kwam die zich in de lucht verplaatste. Geen vliegtuig, geen vallende ster, heel bizar. (En nee, we zijn niet dronken)