Week 33-34: Quito ~ Otavalo ~ Tena ~ Banos ~ Cuenca ~ Guayaquil

22 augustus 2016 - Puerto Villamil, Ecuador

WEEK 33
Zondag 07 augustus 2016
Gisterenmiddag aangekomen in Quito, Ecuador. Weer een nieuw land tijdens onze wereldreis 2015-2017. Na aankomst op het vliegveld hebben we een taxi genomen richting ons hotel, waar we rond 17:30 uur konden inckecken. Voor we 's avonds nog even een rondje gingen lopen door Quito en op zoek gingen naar een restaurantje, maakte we kennis met Ruben, een Ecuadoriaan uit Cuenca die vaste gast blijkt te zijn in ons hotel. We hebben een leuk gesprek met hem en als we 's avonds terugkomen bij het hotel staat hij ons al op te wachten. We worden uitgenodigd om mee te gaan naar een openluchtconcert in de buurt. Er treed een groep op uit Spanje, maar van oorsprong komen zij uit Ecuador. De groep heet Charijayac en zij zijn hier in Ecuador heel bekend, zo blijkt al snel. Super leuk om hier als een van de weinige toeristen met locals op een openluchtconcert te staan en mee te dansen op hun muziek. Wat een warm welkom dit! Tegen een uur of 23:30 zijn we uiteindelijk weer terug in het hotel. Vanmorgen zijn we er om 10:00 uur uit. Eerst even Skypen met Marrie vandaag, want die viert vandaag haar 70e verjaardag! Tja, dat is toch wel zo'n momentje even om bij stil te staan en tja, we hadden er best even bij willen zijn. Maar via Skype hebben we mooi iedereen nog even kort gezien en kunnen feliciteren voor we op pad gaan. Vandaag hebben we een dagje om Quito wat te verkennen. Nadat we een broodje en koffie op hebben lopen we richting het Plaza Grande in het historisch centrum. Van hier af lopen we een wandelroute door het historisch centrum van de stad uit de Lonely Planet, een route van totaal zo'n 4 uur. Een leuke manier om de mooie Coloniaalse gebouwen, kerken, pleinen en straatjes van het oude centrum te verkennen. Het is zondag en het leuke is dat de stad gezellig druk is met locals die zich in de parken en straten bevinden. Leuk om te zien dat hier ook het leven zich in de stad toch grotendeels op straat afspeeld. In een van de kleine steegjes brengen we een bezoekje aan een honing winkeltje. Al snel blijkt dat de eigenaresse, een vrouwtje van 34 , ook Nederlands spreekt en erg benieuwd is naar ons verhaal en het erg leuk vindt weer wat Nederlands te kunnen spreken. Ze heeft 16 jaar geleden een jaar in Winschoten in Groningen in een gastgezin gezeten en heeft daar een jaar Nederlands gestudeerd. We krijgen een lijstje met plaatsen en bezienswaardigheden mee voor onze reis door Ecuador, hoe handig is dat. In de middag bezoeken we de grote kathedraal, een schitterend bouwwerk. Sander neemt nog een kijkje in de klokkentoren en heeft een schitterend uitzicht over de stad. Van de ene toren naar de andere toren aan de andere kant van de kathedraal, kon je over het dak lopen en had je nog een mooi uitizcht op het altar, beneden in de kathedraal. Het was schitterend volgens Sander. Ik kan er niet over mee praten, want ik ben lekker beneden blijven zitten op het plein voor de kathedraal. Rond een uur of 15:30 uur nemen we een taxi naar de kabelbaan en nemen we nog een kijkje of hogere hoogten. De kabelbaan brengt ons in zo'n 12 minuten naar een hoogte van 3.980 meter. Van boven hebben we een schitterend uitzicht over de stad en de drie grote vulkanen die Quito omringen. We treffen het met het weer en dus hebben we een mooi uitizcht op de besneeuwde bergtoppen van de vulkanen, waaronder de Tocopaxi vulkaan. We lopen hier nog een stukje en bereiken een hoogte van 4.200 meter, nee de hike naar de top gaan we niet meer doen. Het is boven behoorlijk afgekoeld, maar met onze regenkleding over onze broek en t-shirt heen is het nog net te doen. Dan de kabelbaan terug, eerst ruim een uur in de rij want we zijn niet de enige die op dit tijdstip, het is inmiddels 17:45 uur, naar benden willen. Terwijl we inde rij staan te wachten, ontmoeten we nog een stel dat we eerder ook al in Colombia in Salento waren tegengekomen. Het is uiteindelijk pas tegen 19:30 uur als we de kabelbaan naar beneden achter ons hebben en met de taxi weer in het historisch centrum van de stad worden afgezet. Dan gelijk nog maar even een hapje eten bij de Chinees en daarna terug naar ons hotel. Al met al toch een lang dagje, maar leuk want we hebben behoorlijk wat van de stad kunnen zien. Morgen laten we Quito weer achter ons en gaan we verder richting Otavalo.

Maandag 08 augustus 2016
Vanmorgen hadden we om 09:30 uur de wekker gezet, want we willen vandaag de bus pakken naar Otavalo. Na het uitckecken lopen we richting de bushalte, onderweg ontbijten we even wat en dan nemen we de eerste bus richting het noorden van Quito, tot het eindpunt. Dan moeten we nog overstappen op een andere stadsbus tot aan de busterminal noord in Quito, waar we de bus nemen naar Otavalo. Tja, de busterminals liggen hier in Quito een eind buiten de stad en dat kost tijd, bijna anderhalf uur duurd het voordat we de bus hebben naar Otavalo, nog eens een ritje van twee uur. Tegen 15:30 uur komen we aan in Otavalo en het lukt hier om snel een geschikte accommodatie te vinden. Als we onze backpacks op de kamer hebben gelegd lopen we nog even een rondje door het stadje, over een marktje en voor we weer terug lopen naar onze accommodatie eten we wat bij een klein Mexicaans restaurantje. De rest van de avond brengen we door op onze kamer en buigen we ons verder over ons reisplan hier in Ecuador. We hebben vanavond besloten om ook de Galapagos eilanden aan te doen tijdens onze wereldreis en vanavond ons vliegticket geboekt voor 20 augustus 2016. We willen deze bijzondere eilandengroep niet overslaan en we hebben besloten er 11 dagen voor uit te trekken om deze bijzondere bestemming tijdens onze reis aan te doen. Super gaaf dat we dit kunnen doen! Vanavond hebben we nog even de uitzending teruggekeken op internet van Gay Pride 2016 Amsterdam. Super leuk om er zo toch nog iets van mee te krijgen, want tja .... Gay Pride 2016 Amsterdam hebben we dit jaar toch moeten missen.

Dinsdag 09 augustus 2016
Vanmorgen hadden we de wekker op tijd gezet, 08:00 uur. Otavalo staat bekend als DE plaats om de locale wekelijkse markt en handcraft markt te bezoeken. Oke, in het bijzonder op zaterdag, maar ja, dan zijn we hier niet dus willen we vanmorgen eerst hier even een kijkje nemen. We eten eerst een broodje bij een lokaal bakkertje en daarna lopen we het plaatsje verder in. Tja, misschien ligt het aan ons, maar wij vonden de markt die er vandaag was nou niet echt heel bijzonder .... Ok, er lopen voldoende locals rond, sommige stuk voor stuk plaatjes, ja dat wel. En natuurlijk is er op de handcraft markt heel veel moois te koop, maar ja onze backpacks zitten vol en laten weinig ruimte voor souvenirs. Als we uitgekeken zijn lopen we naar het busstation, waar we een lokale bus nemen naar een plaatsje een paar kilometer verderop. Vandaar nemen we een taxi naar Laguna de Cuicocha, een mooi kratermeer waar we een kijkje willen nemen. Dit meer ligt op een hoogte van 3.036 meter, heeft een doorsnede van 3 kilometer en schijnt zo'n 200 meter diep te zijn. De vulkaan is nog steeds wat actief en dit kun je zien door als je een boottochtje maakt op het meer (wat wij dus deden), in het midden van het meer de gasbellen omhoog ziet komen. Een leuk boottochtje om wat meer van het kratermeer te zien en bijzonder om die vulkanische activiteit waar te nemen. Dan willen we met de taxi en de bus door naar het plaatsje Cotacachi, bekend vanwege het leer wat hier vooral bewerkt wordt. Maar we hebben mazzel. Als we richting het visitors centrum lopen stopt er een auto, een groepje Amerikanen die hier wonen en bij ons op de boot zaten .... Of we misschien een lift willen naar Cotacachi, waar zij wonen. Nou, ik zeg, dat is nog eens handig. Zodoende zijn we binnen een kwartiertje zo'n beetje op onze tweede bestemming van vandaag. Het plaatsje kenmerkt zich door de vele leerwinkeltjes die allerlei soorten lederwaren verkopen. Als we hier in het plaatsje wat geluncht hebben, nemen we de volgende bus richting nog een ander plaatsje, Peguche. Dit plaatsje is weer voornamelijk bekend vanwege de weverijen. Hier lopen we nog een stukje richting een mooie waterval en vandaar nemen we uiteindelijk tegen 16:30 uur weer een lokale bus terug naar Otavalo. Beide zijn kleine plaatsjes in de Andes en zijn goed te bezoeken als dag uitstapje vanuit Otavalo. Wij hebben er voor gekozen deze plaatsjes met openbaar vervoer te bezoeken en betaalde totaal slechts USD 1,80 voor de bus, USD 4 voor de taxi en USD 7 voor het boottochtje over het kratermeer. We hadden ook een excusie kunnen boeken vanuit Otavalo, maar dan waren USD 50 per persoon kwijt geweest zonder een boottochtje .... Tja, dat is dan toch zonde geld. Nu zijn we terug in het hotel en ben ik even bezig om het reisverslag bij te werken, want daar was in Ecuador nog weinig van gekomen. Over een uurtje moeten we weer op zoek naar een restaurantje om wat te eten. En vanavond .... Ik denk dat we lekker even wat relaxen op onze kamer, morgen willen we weer op tijd verder ....

Woensdag 10 augustus 2016
Vandaag een lange busrit voor de boeg en dus op tijd eruit. Om 08:00 uur hebben we de wekker gezet, want om 09:00 uur wilden we de bus nemen richting Tena. Ik was al iets wakker en dan is het meestal even tijd om appjes te lezen.* Wij besluiten vandaag maar verder te reizen richting Tena .... De eerste busrit brengt ons in iets minder als twee uur van Otavalo naar busterminal noord in Quito. Vandaar nemen we een tweede bus, die ons in een uur tijd naar de zuid terminal brengt. We verliezen weinig tijd want binnen 20 minuten hebben we een aansluiting. Tja, het vervoer rondom Quito is nou niet echt super goed geregeld omdat de twee grootste busterminals meer dan 30 kilometer uit elkaar liggen. Anyhow! Ook hier lijkt het allemaal heel goed te gaan, een half uurtje later hebben we een bus rechtstreeks naar Tena, nog een busrit van 205 kilometer in zo'n 4 uur zo werd ons verteld. Helaas .... Als de bus net vertrokken is lijkt het erop of we een chauffeur hebben die niet kan rijden. De bus rijdt met een slakkegang van nog geen 30 kilometer per uur door de stad. We moeten eerst weer een stuk dezelfde route terug, voordat we uiteindelijk richting het vliegveld rijden. Ruim 2,5 uur doet de chauffeur erover om de stad uit te komen. En nee, niet omdat het zo druk is .... Deze man lijkt echt niet te kunnen rijden, maar ja uitstappen heeft ook geen enkele zin, want tja wie weet krijgen we dan wel helemaal geen bus meer richting Tena. Diverse keren spreken we de chauffeur en zijn bijrijder aan op zijn belachelijke rijgedrag en we weten ons weer aardig hierover op te winden .... Kortom, uiteindelijk deden we er geen 4 maar bijna 6 uur over en kwamen we uiteindelijk tegen 18:45 uur in het donker aan op het busstation van Tena. Het gekke is, de laatste 85 kilometer leek de chauffeur ineens wel te kunnen rijden en reed hij als een gek met een snelheid van 90 kilometer door de bergen terwijl het hard regende, onverantwoord. Maar ja, het leek erop alsof wij de enige waren die zich er zo druk over konden maken. In het donker op zoek naar een accommodatie, in de regen dit keer. Tja, Theo kan zich ongetwijfeld als geen ander verplaatsen in ons deze avond .... Anyhow! We vinden gelukkig vrij snel een geschikte accommodatie en geven aan bij het inchecken dat we in elk geval een nacht blijven en misschien langer. Eerst maar even de spullen droppen in de kamer en op zoek naar een eettentje, want daar zijn we inmiddels wel aan toe. Wat een dag dit!

Donderdag 11 augustus 2016
Prima geslapen vannacht. Zelfs ik wordt pas om 09:25 uur wakker en dat wil wat zeggen (zal het wel nodig gehad hebben ...) Om 10:00 uur de wekker gezet en dan wordt ook Sander wakker. Inmiddels heb ik al weer wat zitten appen en heb ik met Marrie en Dim afgesproken om vanmorgen even te Skypen, zodra we beide gedouched zijn. We Skypen alles bij elkaar bijna een uur en het is fijn om elkaar op deze manier weer even te kunnen zien en spreken. Het is inmiddels 12:00 uur geweest als we uiteindelijk onze was hebben weggebracht, door hebben gegeven dat we in elk geval nog een nacht hier blijven en het plaatsje in lopen om even ergens een broodje te halen, want van ontbijten is nog niets terecht gekomen .... We nemen 's middags om 13:30 uur de lokale bus naar het plaatsje Misahualli voor USD 1,50 een plaatsje even iets verder de Amazone in als Tena waar wij overnachten. Hier regelen we een kanoboot met capitein om ons een uurtje door de Amazone te varen over de Rio Napo. Wat een bijzondere omgeving weer hier. Later in de middag nemen we een taxi die ons nog een paar kilometer verderop afzet, vanwaar we nog zo'n vijf kwartier kunnen wandelen door de jungle, prachtig. Oke, het pad hier is wederom erg modderig en drassig, maar het is wel erg leuk om ineens weer in een heel andere wereld te wandelen. Een van de hoogtepunten is de gigantische boom die hier staat (zie foto). We hebben om 17:15 uur afgesproken met de taxichauffeur om ons hier weer op te halen, maar als blijkt dat deze er niet is besluiten we maar mee te liften terug naar het plaatsje Misahualli met een passerende vrachtwagen. Ach ja, eigenlijk een veel leukere ervaring en zo komen we (ook nog eens geheel gratis) weer op tijd terug in het plaatsje, waar we vervolgens om 18:00 uur de bus pakken terug naar Tena. Op deze manier hebben we vanmiddag toch nog een leuke excursie gemaakt en zelf een klein stukje van de Amzaone meegekregen. Bij terugkomst in Tena eten we wat bij een straattentje en daarna lopen we even een stukje Tena in voor we tegen 20:30 uur teruglopen naar het hotel. Morgen willen we om 09:00 uur de bus nemen in de richting van Banos, een ander plaatsje op de grens van de Andes en Amazone.

Vrijdag 12 augustus 2016
Om 08:00 uur vanmorgen ging de wekker. Ik was al ruim een uur wakker en eruit, wat heb ik vannacht slecht geslapen. Gisteren zeker te lang blijven liggen. We nemen vandaag om 09:00 uur de bus naar Banos. Een rechtstreekse bus door een schitterende omgeving vol regenwoud, bergen en afgewisseld met vele prachtige watervallen. Wow, wat een prachtig gebied dit. De reis gaat voorspoedig en iets voor 12:30 uur komen we aan op het busstation in Banos. De eerste indruk van het plaatsje is goed, wat een leuk plaatsje. Er zitten hostels en hotels in overvloed, maar veel vooral in het centrum waar het waarschijnlijk toch wel erg roemoerig zal blijken zo over het weekend. De prijzen lijken hier wel een stuk hoger te liggen als op andere plaatsen in Ecuador. We bekijken een paar kamers, of nou ja eigenlijk meer hokken en die moeten dan tussen USD 40-50 per nacht kosten .... Net op het moment dat we denken dat we geen geschikte accommodatie gaan vinden voor een paar dagen en tegen een redelijke prijs, worden we aangesproken door een Deense vrouw op straat, die ons vraagt of we misschien op zoek zijn naar een kamer? Zij blijkt een eindje verderop net aan de rand van het dorpje te wonen en een B&B te runnen. Zij zegt een mooie kamer te hebben voor ons voor USD 30 per nacht. We lopen met haar mee en onderweg blijkt al snel dat zij en haar man vroeger ook veel hebben gereisd en zo uiteindelijk in 1986 hier terecht zijn gekomen in Ecuador waar ze een B&B begonnen zijn. Als we bij de accommodatie aankomen blijkt dat zij echt niets te veel heeft gezegd .... Het is prachtige, ruime en gezellige kamer en voorzien van alle gemakken en buiten de drukte van het toeristische plaatsje op zo'n vijf minuten lopen vanaf het centrale pleintje. Het stel blijkt zelf al een aantal keren op de Galapagos eilanden geweest te zijn en ook Peru is voor hen bekend terrein. Als zij horen van onze plannen en onze reis, zijn zij enthousiast en beloven ons nog van de nodige tips en informatie te voorzien. Helemaal leuk dus. En wat een warm welkom dit! Omdat we drie nachten hier in Banos willen blijven, je schijnt hier heerlijk te kunnen wandelen in de bergen, krijgen we de kamer uiteindelijk voor USD 25 per nacht, een koopje dus in vergelijk met de kamers die we tot nu toe hier hadden gezien. In de middag lopen we nog even een rondje in het plaatsje, halen we een broodje om even in het parkje wat te lunchen en brengen we nog wat tijd door in het plaatsje voordat we na het eten 's avonds weer terug lopen richting onze accommodatie. Vanavond even lekker een beetje lekker relaxen op de kamer. Wat een heerlijk plekje ....

Zaterdag 13 augustus 2016
Vanmorgen hebben we eerst lekker uitgeslapen. Om 10:00 uur hadden we de wekker gezet, want ja .... we willen natuurlijk ook nog wel wat tijd hebben om wat van het plaatsje Banos en de omgeving te zien. Als we buiten komen spreken we een tijd met de eigenaren van de B&B, Aase en haar man. Wat een leuk en enthousiast stel dit en wat zijn er veel raakvlakken .... Voor we het weten is het 11:30 uur geweest voordat we überhaupt op zoek gaan naar een bakkertje om nog even een broodje te halen voor het ontbijt. Om 12:00 uur zou er een bus gaan die we willen nemen richting Casa del Arbol, maar als we bij de halte staan blijkt deze om 11:00 uur en pas om 14:00 uur te gaan. Tja, dan eerst nog maar even een stukje de andere van het dorpje op lopen en nog even wat in het dorpje zelf rondhangen. Het is een feestweekend in Ecuador en dus is het gezellig druk in Banos, zijn er veel straatstalletjes met eten en koopwaar, muziek en veel, heel veel locals op straat. Uiteindelijk nemen we om 14:00 uur alsnog de overvolle bus die ons in drie kwartier boven afzet bij Casa del Arbol, een kleine boomhut met een (als het niet zo mistig was geweest) een schitterend uitzicht op een van Ecuadors meest actieve vulkanen op het vaste land. EN, geloof het of niet .... The swing to heaven. Oftewel, voor een dollar per persoon kun je hier een paar minuten schommelen op een hoge schommel aan de rand van de afgrond. En jawel, Sander wil natuurlijk ook even schommelen .... Nee hoor, het is alleen omdat hij van het uitzicht wil genieten vanaf een uitkijktoren en dan toch die dollar al moet betalen (ja, right). Ik vindt het wel lachwekkend als ik zie hoeveel volwassenen er hier in de rij staan om een paar minuten te mogen schommelen. Ook kun je hier nog een mini ziplijn doen of op de foto met een koe .... Tja, ik bedenk het ook niet zelf hoor, maar de locals zijn er gek op zo te zien. Anyhow! Wij kopen nog een leuk souveniertje bij een locale artiest die van oude munten prachtige sierraden maakt. We kopen een muntje waar hij het Amerikaanse continent van Noord-, Centraal- en Zuid-Amerika in heeft uitgesneden, inclusief de Galapagos eilanden en de breedtegraden van de aardbol. Sander koopt nog een mooie hanger met de Tree of Life erin uitgesneden en we staan alles bij elkaar ruim een half uur met de jongen te praten. Super leuk om te zien wat hij allemaal kan maken. Daarna besluiten we van hieraf terug te wandelen richting Banos, totaal een wandeling van zo'n twee uur bergafwaarts, een mooie wandeling met mooie vergezichten over het plaatsje en de omgeving. Gelukkig is het inmiddels wat opgeklaard en dus zien we iets meer van de omgeving als eerder vanmiddag. Vanmorgen was het trouwens wel heelrijk weer. Als we tegen 18:30 uur terugkomen in het plaatsje eten we Pizza bij een lokaal restaurantje opweg naar onze accommodatie. De rest van de avond brengen we door op onze kamer.

WEEK 34
Zondag 14 augustus 2016
Om 08:30 uur hebben we de wekker gezet, want voor 09:00 uur hebben we het ontbijt besteld. Tja, we zitten hier inmiddels in een B&B en dan is het wel zo leuk om een keertje uitgebreid te ontbijten. Aase en haar man bereiden alles zelf vers en serveren het ontbijt in hun eigen huis met een prachtig uitzicht over het plaatsje en de omliggende bergen. Na het ontbijt neemt haar man uitgebreid de tijd om ons te informeren over hun ervaringen en belevenissen op de Galapagos eilanden. Zelf zijn zij er al vier keer geweest en zij weten als geen ander hoe wij daar straks op ons eigen houtje heel veel van de eilanden kunnen ontdekken. Ook Peru is voor hen geen onbekend terrein en dus nemen we ook wat highlights door voor onze trip naar Peru. Pas tegen een uur of 12:00 verlaten we het huis met een notitieblokje vol met tips voor de komende anderhalve maand. Tja, super dit! We besluiten om 's middags mountainbikes te huren en de Ruta de las Cacadas (route van de watervallen) te fietsen. Een fietsroute van zo'n 19 kilometer, grotendeels bergafwaarts langs zeven grote watervallen. We moeten de eerste tunnel door op de fiets en de andere vier tunnels moeten we omzijlen door de oude weg langs de tunnel en dus langs de berg te nemen. Onderweg stoppen we bij alle watervallen en onderweg maakt Sander nog uitstapje aan een Ziplijn over de rivier en zweeft als "een soort van superman" over een van de watervallen. Tja, het is maar wat je leuk vindt he. Ik zeg, ik blijf wel even aan deze kant op je wachten .... Helaas blijft het niet de hele tijd droog en onderweg moeten we even twee keer schuilen voor de regen, maar gelukkig klaart het later in de middag weer wat op. Bij de laatste waterval is een korte hike van zo'n half uur naar de waterval. Een mooie grote waterval, die echt wel de moeite waard is van de stevige wandeling (met name terug berg op). En terug? Terug nemen we een truck waarbij de mountainbikes en wij achterin gaan samen met nog vier anderen en worden we in circa een half uur en voor USD 2 p.p. terug gebracht in Banos. Nadat we de fietsen weer hebben ingeleverd lopen we naar het busstation om een kaartje te kopen voor de bus van morgenochtend om 08:45 uur van Banos naar Cuenca, een busrit van zo'n 7 uur (zeggen ze ....) Daarna eten we een hapje in een restaurantje in het dorpje en lopen we tegen 19:30 uur terug naar onze accommodatie. Even de backpacks vast inpakken voor morgen, nog even wat lezen in de Lonely Planet en op internet en het reisverslag bijwerken. Kijken waar we morgen weer terecht te komen.

Maandag 15 augustus 2016
Vanmorgen hebben we om 07:30 uur de wekker gezet en om 08:00 uur nemen we afscheid van Aase en haar man bij onze B&B. Wat hebben we het hier heerlijk gehad en wat een leuk stel! We lopen op ons gemak nog een keer door het plaatsje Banos, op weg naar het busstation voor de bus van 08:45 uur naar Cuenca. Het is een busrit van totaal zo'n 7 uur, een rechtstreekse verbinding. Ook vandaag is wederom een schitterende rit door de prachtige Andes. Wat een mooi en afwisselend gebergte hier. Mooie groene heuvels en bergen worden afgewisseld met besneeuwde bergtoppen van de vele vulkanen die het land rijk is, echt super mooi. We hebben een chauffeur die van doorrijden houd en weinig stopt. We maken twee korte stoppen van minder dan 10 minuten en we zijn zelfs binnen de 7 uur in Cuenca. Na aankomst op het busstation informeren we direct voor de bussen naar Guayaquil voor over een paar dagen. Tja, wel zo handig want nu zijn we toch al op het busstation. Vanaf het busstation nemen we een taxi die ons in een paar minuten afzet bij een hostel wat we hadden gevonden in Lonely Planet. Helaas, hier hebben ze geen privé kamer meer beschikbaar dus moeten we op zoek naar een andere kamer. Gelukkig zitten er een aantal redelijk dicht bij elkaar. We splitsen even op, Sander blijft bij de backpacks en ik doe even een rondje langs diverse hostels in de hoop een geschikte kamer te vinden .... Helaas, het zit niet echt mee. Veel hostels zitten boven of naast een bar of restaurant en veel kamers grenzen aan de wegkant en tja dan weet je al bijna op voorhand dat het geen rustige nacht wordt. Nee, dan maar terug naar Sander en samen nog twee laatste adresjes af. Gelukkig vinden we een accommodatie die in elk geval niet echt druk bezocht wordt op dit moment, we blijken de enige gasten. De kamer is op zich oké en tja, iets anders lijkt er op dit moment niet in te zitten. Dan eerst maar voor een nachtje en dan zien we morgen wel weer. Tegen een uur of 17:30 zijn we weer gesettled en lopen we nog even een rondje door Cuenca. Onze accomodatie ligt heel centraal op slechts zo'n vijf minuten vanaf het centrale plein in het historisch centrum van de stad. Voordat we weer teruglopen 's avonds eten we in een gezellig restaurantje op nog geen 300 meter van ons hostel, een heerlijk drie-gangen dagmenu voor USD 6,50 p.p. Tegen een uur of 20:30 uur zijn we weer terug op onze kamer. Maar eens even inlezen wat we morgen willen bekijken in deze stad ....

Dinsdag 16 augustus 2016
Vandaag hebben we de wekker om 09:30 uur gezet, maar beiden zijn we al eerder wakker. Ik was om een uur of 07:15 al wakker en Sander tegen 09:00 uur. Omdat we toch nog niet zo zeker zijn of we nog een of twee nachten hier willen blijven, lopen we voordat we gaan ontbijten nog even naar twee andere adresjes vlakbij welke we op Booking.com nog even hebben bekeken. Maar nee, ook daar blijkt het niet heel veel anders te zijn (en wel een stuk duurder), dus besluiten we maar om toch hier in hostel te blijven, in elk geval voor nog een nachtje .... Na het ontbijt lopen we eerst richting een van de vele musea die Cuenca telt, het cultuur historisch museum. Tja, zo'n bezoekje hoort er toch ook zo af en toe bij he. Jammer alleen dat alles wat staat aangegeven alleen in het Spaans is. Tja, en dan is het toch een stuk lastiger om er wat van mee te krijgen. Anyhow! De rest van de middag lopen we wat rond door het historisch centrum van de stad en bekijken we nog een paar van de vele kerken in de stad en branden we nog een kaarsje in de grote kathedraal. Wat een inmens bouwwerk dit. Tegen een uur of 16:00 zijn we terug op de kamer. Nee, Cuenca is nou niet echt de stad wat wij er van hadden verwacht .... Maar even kijken of we hier na vannacht nog een nacht willen blijven of we toch morgen al richting Guayaquil gaan. We Skypen nog even met Theo voor het in Nederland weer bedtijd is en we sturen nog wat foto's door naar Willem-Peter. Het is 18:45 uur als we weer richting het restaurantje lopen waar we gisteren ook hebben gegeten, wederom een prima dagmenu hier. Om een uur of 20:15 zijn we weer terug op de kamer. Vanavond nog maar wat inlezen op internet en het reisverslag bijwerken en straks nog even wat terugkijken van een van de leuke series van tv op de tablet. Morgenochtend kijken we even wat we verder willen doen, maar waarschijnlijk zullen we wel morgen al richting Guayaquil verder reizen, vandaar vliegen we zaterdag naar de Galapagos eilanden ....

Woensdag 17 augustus 2016
Om 09:30 uur hadden we de wekker gezet vandaag, want we hebben toch besloten om vandaag al door te reizen naar Guayaquil. Als we gereed zijn en de backpacks weer gepakt zijn, lopen we eerst nog even naar het bakkertje en eten we een broodje in het park. Daarna lopen we terug naar het hostel en checken we uit. We nemen een taxi naar het busstation, vanwaar we straks de bus nemen naar Guayaquil. Eerst brengen we nog een bezoekje bij de Panama Hoeden fabriek, tegenover het busstation. Tja, we zijn eigenlijk wel benieuwd naar het verhaal achter de hoed. Want tja, als ze in Ecuador gemaakt worden, waarom heten ze dan Panama Heads? We krijgen een privé rondleiding in het Engels door de werkplaats en uitleg over het proces en het ontstaan van de hoed. Interessant om te horen en om te zien hoe zo'n heel proces verloopt. De hoeden worden gevlochten bij de locale artiesten thuis, dan aangeboden aan de fabriek en als ze goed zijn bevonden worden ze hier verder verwerkt en afgewerkt. Reden dat ze Panama Heads heten? Omdat toen ze voor het eerst gefabriceerd werden de hoeden voornamelijk werden afgenomen door de werkers aan de bouw van het Panamakanaal, omdat zij altijd vol in de zon aan het werk waren. De kwaliteit van de hoeden is nogal verschillend en wordt hier in vier groepen verdeeld. De goedkoopste Panama Head die hier wordt gefabriceerd kost USD 31, de duurste ruim USD 3.000 (wordt overigens in Europa verkocht voor ruim USD 15.000)! Een interessante stop voordat we weer een paar uur de bus in duiken .... We hebben de bus van 12:50 uur vanuit Cuenca en die brengt ons in vier uur naar het busstation in Guayaquil. Wederom een schitterende route, alleen jammer dat we een groot deel van de reis in de wolken rijden waardoor we er dus weinig van mee krijgen. Sommige stukken rijden we boven de wolken en is het uitzicht bijna gelijk aan dat vanuit een vliegtuig. Heel bijzonder, maar ja wat wil je ook op deze hoogte in de Andes. Als we aankomen op het busstation nemen we een taxi naar het eerste hostel dat we vooraf hebben gevonden in de Lonely Planet en welke we ook op Booking.com al hebben bekeken. Een prima hostel, waar we na een beetje afdingen uiteindelijk een mooie, ruime kamer weten te krijgen, waar we als het goed is drie nachten blijven tot onze vlucht naar de Galapagos eilanden. We eten wat bij een Chinees restaurantje vlakbij het hostel en daarna lopen we nog even een stukje over de boulevard van Guayaquil. 's Avonds zijn we op de kamer en verdiepen we ons nog even in ons reisschema voor Peru en boeken we uiteindelijk nog een vlucht voor 31 augustus 2016 van Guayaquil naar Arequipa - Peru. Tja, die afstanden in Peru zijn zo gigantisch, dat we maar hebben besloten nog twee vluchten te boeken, zodat we onze tijd optimaal kunnen benutten straks. Voor morgen hebben we geen grote plannen ....

Donderdag 18 augustus 2016
Ik was vanmorgen om 09:00 uur wakker en Sander werd een half uurtje later wakker omdat we de wekker hadden gezet. Tja, we willen vandaag toch nog wel wat van de stad zien hier .... Eerst nog even Skypen met Marrie en Dim en daarna lopen we de stad in. We beginnen met een broodje en een bak koffie voor het ontbijt en daarna lopen we door naar een stadsparkje vlakbij. Het bijzondere hier is dat er in het stadsparkje tientallen Land Leguanen leven. De beesten lijken zich niet veel van de mensen in park aan te trekken. Sterker nog, als je niet oppast komen ze jezelf opzoeken, kijken of je niet toevallig wat sla voor ze bij je hebt .... Hoe bijzonder is dit. En waarom nou juist hier in dit parkje, midden in het drukke centrum? De locals zijn er blijkbaar helemaal aan gewend en sommige aaien de beesten zelfs, alsof het hun huisdier is. Wij lopen, nadat we natuurlijk eerst weer wat foto's hebben gemaakt, weer verder. We lopen nog een deel van een markt over en verder in de richting van het beginpunt van de Malecon, ofwel de boelevard van Guayaquil. De boulevard is totaal ruim 2,5 kilometer lang, een leuke plek om de stad vanaf de waterkant te bekijken. Dan lopen we door naar de historische wijk Las Penas, waar een trap van ruim 450 treden leidt tot de vuurtoren waar je een heel mooi uitzicht hebt over de stad. Als we hier de smalle straatjes met de gekleurde huizen hebben gezien, nemen we nog even een taxi naar een van de grootste shoppingmalls van Zuid-Amerika zo blijkt .... Nou, dat valt best tegen. We weten natuurlijk niet hoe groot de andere zijn, maar wij hebben op andere plekken ook wel grotere shoppingmalls bezocht. Tegen 16:00 uur nemen we een taxi terug naar ons hostel, nog even een poosje relaxen op de kamer voordat we straks weer op zoek moeten naar een restaurantje om wat te eten. Verder hebben we nog geen plannen voor vanavond, we zien wel ....

Vrijdag 19 augustus 2016
Vandaag hebben we een nog even een relax dagje ingelast. Gisteren hebben we eigenlijk de hele stad wel bekeken dus er staat voor vandaag niets bijzonders op de planning. Om 09:30 uur hebben we de wekker gezet. Nadat we beide gedouched hebben, Skypen we nog even met Wendy en Jeady en daarna met Dienie. Voor we het weten is het 12:00 uur geweest en lopen we nog even de stad in op zoek naar een bakkertje. In het park eten we een broodje en daarna lopen we nog even over een markt, op zoek naar nieuwe t-shirts. Dat laatste is nog niet zo makkelijk, want ze zijn hier gek op reclame opdrukken en de maten en modellen zijn alles behalve zoals die bij ons thuis. Nee, dat wordt hier dus niets .... We lopen nog een stukje over de boulevard, nemen nog een ijsje en lopen tegen 16:00 uur zoiets terug naar onze accommodatie. Zo zijn we nog op tijd op onze kamer en kunnen we nog even gezellig Skypen met Willem-Peter, Suzanne en de jongens. Tja, dat was wel weer even geleden. 's Avonds hebben we nog even wat gegeten bij een Chinees restaurantje vlakbij het hotel en daarna moesten we de backpacks weer inpakken voor onze vlucht morgenochtend naar de Galapagos eilanden. Om 05:30 uur morgenochtend gaat de wekker. Hopen dat de herrie buiten op straat vannacht niet al te lang door gaat.

Zaterdag 20 augustus 2016
Vandaag is het dan eindelijk zo ver! Om 05:30 uur gaat de wekker en moeten we eruit, want om 06:00 uur staat de taxi voor de deur om ons naar het vliegveld te brengen. Aangekomen op het vliegveld moeten we eerst in de rij om de vertrek tax te betalen voor de Galapagos eilanden, USD 20 p.p. En nee, dat is nog niet alles .... Als we straks aankomen op Baltra Airport op de Galapagos mogen we de volgende USD 100 p.p. betalen als toegangsprijs voor het Nationale Park Galapagos. Dan is het tijd om in te checken, gelukkig staat er niet zo'n lange rij dus we zijn zo aan de beurt. Daarna door de cecurity check en dan even op zoek naar een broodje. Tja, en dan gaat het zo dan echt gebeuren .... Op naar de Galapagos eilanden! Een bijzondere bestemming tijdens onze wereldreis 2015-2017 en echt wel eentje, die bij mij al heel wat jaartjes hoog op mijn verlanglijstje stond. Naast de Gorilla tracking in Uganda, moet dit toch wel een van de hoogtepunten worden op het gebied van bijzondere Flora en Fauna op deze wereld. Benieuwd wat we hier allemaal te zien gaan krijgen .... Op dit moment zitten we in het vliegtuig en wachten we op het vertrek. We hebben weer eens mazzel, de jongen achter de inckeckbalie die ons geholpen heeft, heeft ons twee business class stoelen gegeven voorin het vliegtuig, hoe lekker is dat? Tja, als je dan naar de Galapagos vliegt .... Als het goed is komen we rond 09:00 uur plaatselijke tijd aan op Isla Baltra, het tijdverschil met het vaste land van Ecuador is nog een uur vroeger, acht uur vroeger dus t.o.v. Nederland. Als het allemaal lukt willen we proberen vanmiddag gelijk de boot te nemen vanaf Isla Santa Cruz en door te reizen naar het eerste eiland van ons Galapagos avontuur, Isla Isabela.Totaal hebben we 10 nachten op de Galapagos eilanden, die we willen verdelen over drie van de vier bewoonde eilanden (de enige met accommodaties), Isla Isabela, Isla Santa Cruz en Isla San Cristobal.

1. Anneke Menses:
    22 augustus 2016
    Het was weer een boeiend verslag. Raakt jullie harde schijf niet vol met al die bijzondere indrukken? De Galapagos-eilanden wordt een van de hoogtepunten van jullie reis. Daar kijken wij ook weer naar uit. Geniet er van, en bedankt voor het verhaal.
  2. Dienie Coenen..:
    22 augustus 2016
    Heel mooien en intersanten verhalen,Ik hoop dat de Galapaos Eilanden jullie niet tegen vallen.,Maar dit geloof ik niet,want de plaatjes liegen er niet om die ooit gezien heb.Groetjes en vëel liefs van Dienie..
  3. Ma:
    22 augustus 2016
    Nou dat was weer leuk, wat hebben jullie al veel contact gehad met de locale bevolking en ook goede informatie over de Galapagos, kijk uit met duiken en verder heel veel plezier.
    Hou die waaghals een beetje in de gaten. LIefs ma
  4. Dim barendregt:
    22 augustus 2016
    Geweldig wat mooi en gezellig, wij gisteren bij Theo en Marjan geweest en de film van zijn aanwezigheid bij jullie in Costa Rica bekeken, geniet van de volgende trip en kijk uit, groet van Dim.
  5. T v d Braak:
    23 augustus 2016
    Wat ondernemen jullie toch veel. Wat boeiend allemaal
    Heel veel plezier op de Galapagos eilanden. Ik kijk uit naar de foto's.
    Groetjes, Theo
  6. Cees Sleven:
    6 september 2016
    Leuk om deze aflevering weer te volgen via Earth, Wikipedia of gewoon via een ouderwetse atlas. Genoeg details en aanwijzingen om te zoeken. Grappig om ook weer een bijzonder vervoermiddel te kunnen toevoegen: een schommel hoog boven de afgrond... Jullie (in dit geval Sander) blijven mij verbazen... Op naar Galapagos!