Week 39-40-41: Santiago de Chili ~ Paaseiland

6 oktober 2016 - Moorea, Frans-Polynesië

Donderdag 22 september 2016
Tijd om Peru na drie weken weer te verlaten .... Vandaag is onze tweede vlucht van ons RTW ticket en vliegen we als het goed is om 12:10 uur van Lima (Peru) naar Santiago de Chili (Chili), waar we rond 17:45 uur locale tijd aankomen op de luchthaven. De wekker ging om 07:45 uur vanmorgen, daarna nog uitgebreid ontbeten en rond 09:00 uur de taxi genomen naar het vliegveld. Dit keer verloopt alles soepel en zitten we op tijd in vliegtuig. Straks na aankomst even kijken hoe we de stad in komen, maar waarschijnlijk nemen we een locale bus naar het centrum, waar we via Booking.com een accommodatie hebben geboekt voor de eerste twee nachten in Santiago de Chili. We arriveren op tijd op de luchthaven van Santiago de Chili en nemen vandaar de bus die ons in ongeveer een uur tijd afzet, een paar blokken vanaf onze accommodatie. Het laatste stukje lopen we zelf en al snel vinden we onze accommodatie. In een mooi, oud, gerestaureerd Coloniaals pand in een rustige straat vlakbij bij het centrum. Een vriendelijke ontvangst en de kamer mogen we zelf kiezen, we gaan voor eentje aan de voorzijde met een balkon. Mooi, modern en stijlvol, ingericht. Een warm welkom in Chili. Omdat het hier twee uur later is als in Peru (nog maar vijf uur tijdsverschil met Nederland dus), wachten we niet te lang om een vlakbij een restaurantje op te zoeken. We kiezen dit keer voor een drukke bar en terasje op straat, waar we een heerlijke mixed gril krijgen voorgeschoteld, samen met een liter Sangria een prima invulling van de avond zeg ik zo. Inmiddels is het hier 23:00 uur geweest en zijn we weer terug op onze kamer. Morgen maar eens even kijken wat er in Santiago de Chili allemaal te zien valt en hoe we deze drie volle dagen invulling willen geven.

Vrijdag 23 september 2016
Heerlijk geslapen vannacht en om 09:00 uur de wekker gezet om rond 09:30 uur even lekker te kunnen gaan ontbijten. Vandaag een dagje om de stad te verkennen. Onze accommodatie ligt heel centraal en dus lopen we in ongeveer een kwartiertje naar het centrale plein. Het is heerlijk weer vandaag, zo'n 32 graden en zon, uitzonderlijk voor de tijd van het jaar volgens de eigenaar van de B&B. Heerlijk weer dus om op ons gemak wat van de stad te verkennen. Het is niet echt een stad met grote bezienswaardigheden dus lopen we gewoon maar wat rond, brengen we een bezoekje aan de grote vismarkt, een paar kerken en parkjes. Een parkje is wat hoger gelegen met een klein kasteeltje boven op, vanwaar je een goed uitzicht hebt over de stad. We lopen terug via de Parijse en Londense wijk en tegen het eind van de middag zijn we weer terug op onze kamer. 's Avonds zoeken we een lokaal restaurantje op in de buurt en de rest van de avond brengen we door op de kamer. Wat heerlijk hier, het is hier pas 's avonds om 20:00 uur donker, iets wat we sinds Afrika niet meer gehad hebben. Alle landen rondom de evenaar hebben een strak en gelijk schema .... Tussen 05:00 - 06:00 uur licht en 's avonds om 18:00 uur gaat ineens het licht uit.

Zaterdag 24 september 2016
Vandaag even een dagje wat uitslapen, pas om 09:30 uur zetten we de wekker want om 10:00 uur willen we ontbijten. Tegen een uur of 11:00 na het ontbijt lopen we richting het dichtstbijzijnde Metro station en nemen we de Metro richting het busstation van TurSur voor een bus naar Valparaiso. Valparaiso is een havenplaatsje zo'n twee uur rijden vanaf Santiago en blijkt de moeite waard te zijn om van hieruit te bezoeken. We hebben met onze B&B afgesproken dat we de grote bagage hier laten staan en dat we zeker morgen terugkomen voor onze laatste nacht in Santiago de Chili. In eerste instantie is het idee om een nachtje over te blijven in Valparaiso, maar 's avonds besluiten we uiteindelijk om toch maar de bus terug te nemen naar Santiago en nog een extra nachtje in de B&B te slapen. We komen rond 14:00 uur aan in Valparaiso, waar we eerst een ritje maken in de oudste Trolley Bus ter wereld. Hoe leuk is dat? Bij ons zou je ze alleen in het openluchtmuseum tegen komen, maar nee hoor, hier zijn ze nog volop in gebruik en is het gewoon een reguliere buslijn. Overigens net als de oude trammetjes welke dienen als openbaar vervoer om van de lage delen van de stad naar de hoger gelegen delen tegen te bergen te komen. Het oudste houten trammetje dadeert uit 1883! Doodeng om hier een ritje in te maken omhoog, want die houten trammetjes rammelen en schudden aan alle kanten, maar ja .... ze werken al wat jaren, dus het zal ook vandaag wel goed komen. Van boven af heb je een goed uitzicht over de haven. We lopen boven nog wat rond door de vele steegjes met gekleurde, maar veelal wel erg verwaarloosde, huizen. Het weer is wel een stuk minder als dat van gisteren en eergisteren in Santiago de Chili. Het is hier mistig en koud! Eind van de middag besluiten we, om vanavond na het eten toch maar de bus terug te nemen naar Santiago en daar nog een extra nachtje door te brengen in onze "eigen" B&B. Uiteindelijk nemen we om 19:15 uur de bus terug en na aankomst op het busstation stappen we over op de Metro terug richting onze accommodatie, waar we rond 22:00 uur weer terug zijn en 's avonds nog even een filmpje terugkijken op onze tablet. Morgen maar even geen wekker zetten ....

WEEK 40
Zondag 25 september 2016
Ik was vanmorgen om 09:15 uur wakker en ben om 10:00 uur nog even beneden wezen ontbijten. Sander wilde nog even lekker blijven liggen en heeft dus vanmorgen ontbijt op bed gekregen. Tja, het is immers wel vakantie he (keertje moet kunnen ...). Een rustige start dus vanmorgen. Daarna hebben we nog even met Ellen, Wim en Iris zitten Skypen, want het is vandaag de trouwdag van Ellen en Wim. Leuk om zo ook nog even kort op visite te zijn geweest en elkaar weer even gezien te hebben via Skype. Daarna nog even met Marrie en Dim geskypt en daarna nog maar even een rondje gelopen in de stad. Ook vandaag is het hier weer prachtig weer, dus de hele dag binnen zitten was ook geen optie. Net als in de meeste steden tijdens onze reis is zondag nou niet de meest gezellige dag in een grote stad, dus tegen een uur of 15:00 besluiten we maar weer terug te lopen naar onze accommodatie en de rest van de middag brengen we door op het balkon van onze kamer. Heerlijk! Zo nog even proberen te Skypen met Wouter en Lisa. Vanavond moeten we onze backpacks weer inpakken, want morgenochtend vliegen we om 08:50 uur door naar Paaseiland. De wekker gaat dus morgenochtend al weer om 05:00 uur ....

Maandag 26 september 2016
Vanmorgen een vroege start, 05:00 uur de wekker, 05:30 uur weg. Als we beneden komen staat er netjes een ontbijtje klaar voor ons en kunnen we mooi nog even een broodje klaarmaken om mee te nemen voor onderweg. Beters. We lopen nog in alle vroegte naar het busstation, waar we de bus nemen die ons in zo'n 25 minuten naar het vliegveld brengt. Dan inckecken en nog ruim een uur wachten tot we uiteindelijk kunnen boarden. Het is vanmorgen erg mistig, maar vooralsnog (we zitten nu in vliegtuig) ziet het er naar uit dat we gewoon op tijd vertrekken. Een vlucht van ruim 5:15 uur en dan zijn we als het goed is tegen 12:45 uur op Paaseiland waar we zullen worden opgehaald. Benieuwd wat we daar gaan aantreffen (los van de Moa beelden uiteraard) .... Op tijd vertrokken en een voorspoedige vlucht achter de rug. Na aankomst op het vliegveld(je) werden we opgehaald door iemand van de camping, waar we de komende week ons tentje weer een zullen opzetten. Na Zuid-Afrika hebben we niet meer gecampeerd dus we kijken er erg naar uit om vanmiddag ons tentje weer op te kunnen zetten. De camping ligt aan de kust aan de rand van het dorpje en wij zoeken een mooi plekje aan de rand van de camping, bijna in de Stille Oceaan dus .... Wat een super plekje dit! De meeste mensen die hier camperen huren een tentje en die staan netjes in een rechte lijn, vlakbij het hoodfgebouw en nog geen twee meter ruimte tussen de tentjes. Wij hebben er voor gekozen ons eigen tentje op te zetten en wij mogen dus zelf een mooi plekje uitkiezen. Niet in de rij of vlakbij het hoofdgebouw dus, maar heerlijk rustig aan de rand van de camping met het mooiste uitzicht van het hele eiland (of althans dat denken we nu dan ....) We besluiten eerst ons tentje op te zetten, want ja .... straks zijn we dat mooie plekje kwijt. Nou dat laatste zal wel loslopen hier, want Paaseiland kent nou geen massatoerisme. Er is dagelijks een vlucht vanuit Santiago de Chili en wekelijks een vlucht vanaf Tahithi en met maximaal zo'n 40.000 bezoekers per jaar kun je het dus niet overspoeld noemen. Reden is dat Paaseiland het meest afgezonderde eiland ter wereld is! Niet alleen vanuit Nederland is het de langste reis om hier te komen, maar het dichtstbijzijnde stukje land of eiland is het vaste land van Chili dat ligt op zo'n 3.450 kilometer vanaf Paaseiland. Tja, hoe bijzonder is dat? En daar zitten wij dan weer .... in ons kleine rode tentje aan de Stille Oceaan. Als we alles weer hebben staan, lopen we even een stukje langs de kust om alles even op ons in te laten werken en hebben we onze eerste kennismaking met een van de vele Moa beelden die Paaseiland telt. Dan gaan we op zoek naar een bakkertje voor een Empanade voor een wat late (het is inmiddels 15:30 uur) lunch. In de haven spotten we onze eerste twee Zeeschildpadden hier rondom Paaseiland. Terug lopen we via het dorpje richting onze camping en doen we onderweg een paar boodschapjes voor het eten en het ontbijt morgenochtend. Tja, er zitten hier niet zoveel restaurantjes en diegene die er zitten zijn over het algemeen wel erg duur. Nee, ik wil niet zeggen dat we hier elke dag zelf gaan koken, maar op zich na bijna negen maanden moet het toch een keertje kunnen? Terug op de camping gaan we nog even naast ons tentje zitten en genieten van het wijdse uitzicht. Maar Paaseiland is nou niet bepaald een tropisch eiland te noemen en er staat vandaag een enorm harde wind en dus besluiten we maar even in de gezamenlijke ruimte bij de receptie te gaan zitten. Wel fijn dat we hier niet alleen in ons tentje hoeven te blijven, maar bij de receptie ook een lounge hebben om te zitten en een mooie, grote ruime keuken met tafels waar we overdag en 's avonds tussen 08:00-24:00 uur ook kunnen zitten en gebruik van kunnen maken. Nee, dit is echt een prima plekje volgens mij om een weekje door te brengen. Hopen dat de weergoden ons gunstig gezind zijn en dat we niet te veel regen krijgen deze week. We lezen ons wat meer in, in de excursie mogelijkheden van het eiland, gaan tegen een uur of 20:15 uur kijken of we nog wel wat kunnen koken en ontmoeten nog een jong Nederlands stel op de camping die hier de afgelopen vijf nachten hebben doorgebracht en vanavond doorvliegen naar Tahithi. We hebben nog even snel wat ideeën en e-mail adressen uitgewisseld, voordat zij om 21:15 uur naar het vliegveld werden gebracht voor hun vlucht, dezelfde als die wij volgende week hebben naar Tahithi, 's avonds om 23:55 uur .... Na het eten gaan we nog even douchen en tegen 22:15 uur duiken we ons eigen tentje in. Een lange dag zo, want vanmorgen was het 05:00 uur toen de wekker ging en de tijd is intussen ook weer twee uur terug gezet hier t.o.v. Santiago de Chili (7 uur vroeger als in Nederland). Morgenochtend hebben we even geen plannen, kijken of we beide een beetje kunnen uitslapen en daarna .... maar even kijken wat het weer hier is, misschien een stukje wandelen.

Dinsdag 27 september 2016 (NEGEN maanden onderweg, op de HELFT van ons grote avontuur!!!)
Vannacht nog even een paar keer wakker geweest, toen het wat begon te regenen en toen wat mede campinggasten het nodig vonden om midden een nacht een wat luidruchtige conversatie te houden .... Anyhow! Voor de eerste nacht in ons tentje weer prima geslapen. Om een uur of 09:30 ben ik er uiteindelijk uitgegaan om te gaan douchen en ontbijten. Sander is nog even een uurtje blijven liggen en zit inmiddels ook te ontbijten. Het is nog steeds erg winderig, maar gelukkig is het droog en komt af en toe het zonnetje er ook even door. Tja, waarschijnlijk is dit het weer zoals het altijd is op Paaseiland .... Vandaag exact negen maanden geleden stonden we op Schilhol en namen we afscheid van familie en vrienden. Een wereldreis van 1,5 jaar stond op onze planning, maar om eerlijk te zijn .... hoe lang is anderhalf jaar? Twee keer de helft! En vandaag, negen maanden later, zijn we exact op de helft van onze reis! Na 274 nachten, waarvan 49 nachten in ons eigen tentje (in Afrika en nu op Paaseiland) en 129 verschillende overnachtingslocaties, zitten we nu op Paaseiland. Straks maar eens even een stukje van het eiland gaan verkennen .... Om 11:30 uur zoiets hebben we onze spullen gepakt en beginnen aan de verkenning van Paaseiland. Op Paaseiland liggen drie vulkanen, waarvan eentje vlakbij onze camping op zo'n 5,5 kilometer lopen, de Rano Kau. We lopen een stuk langs de ruige kust op weg richting de rand van de crater. Onderweg bezoeken we nog wat grotten met vaag wat rotstekeningen van de Moa's. Een schitterend uitzicht vanaf de rand van crater, de crater in maar ook over het eiland en een wijds uitzicht over de Stille Oceaan. De vulkaan blijkt zo'n 2,5 kilometer hoog te zijn, gerekend vanaf de zeebodem. Het punt op het eiland boven zeeniveau is slechts 320 meter. We lopen een stuk over de crater rand naar een uitzichtpunt op de punt van het eiland waar ook een visitors centrum ligt. Oorspronkelijk bevond zich hier een ceremoniaal dorp van de Moa's, wat nu is opengesteld als een van de vele archeologische sites. Het is inmiddels een uur of 15:00 als we besluiten van hieraf terug te lopen richting het dorpje en dan nog een paar Moa sites te bezoeken langs de kust. Tja, Paaseiland staat bekend om zijn vele Moa beelden, dus het is wel leuk om er vandaag alvast een paar te bezoeken .... In anderhalf uur lopen we richting de kust, waar we de eerste Moa beelden zien staan, naast die ene die we gisterenmiddag bij de haven al hadden zien staan. Wow! Wat een inmense beelden, hoe bijzonder is dit? Ja, hier worden wel de nodige foto's gemaakt weer. Al met al brengen we hier best nog wat tijd door, het weer is prima voor locale begrippen en dus besluiten we pas tegen 19:15 uur een restaurantje op te zoeken om een hapje te eten. Onderweg doen we nog even wat boodschappen voor morgen en tegen 20:30 uur, net voor het donker wordt, zijn we terug op de camping. Een mooi dagje zo. Totaal ruim 18 kilometer gewandeld en al vast weer heel wat gezien van het eiland. Als we terug zijn op de camping zetten we nog even een bak koffie om een beetje op te warmen en daarna proberen we nog een berichtje te posten op Facebook. Of het laatste gelukt is weten we nog niet, de Wifi is hier nou niet echt betrouwbaar, maar om eerlijk te zijn .... dat hadden we hier ook echt niet verwacht. Morgen willen we voor 24 uur een auto huren zodat we ook de rest van het eiland op eigen gelegenheid kunnen verkennen. Nu gaan we zo eerst maar douchen en vervolgens weer ons eigen tentje in. Lekker hoor!

Woensdag 28 september 2016
Vannacht weer prima geslapen, geen regen dit keer. Om 08:30 uur ging ik er uit om te douchen en daarna vast even koffie te zetten en een broodje klaar te maken. Ook Sander is er op tijd uit, want we willen straks in het dorp een auto huren voor vandaag om het eiland verder te gaan verkennen. Om een uur of 11:00 willen we de auto ophalen, zodat we ook morgenochtend vroeg de zonsopkomst kunnen gaan kijken aan de andere kant van het eiland, voordat we de auto weer moeten inleveren. Het eiland is zo groot als Texel, dus de afstanden zijn hier niet zo groot. Om 11:30 uur hebben we uiteindelijk een geschikte huurauto gevonden, een Suzuki Jimmy 4WD voor CP 35.000 voor 24 uur. Voor het eerst dat we een auto huren zonder verzekering, een andere optie is er hier niet op het eiland, dus hopen maar dat we geen brokken maken. We nemen de routekaart in de aanslag en we gaan voor een rondje Paaseiland, op zoek naar de Moa beelden .... Dat laatste moet hier niet zo moeilijk zijn, want volgens mij moeten er wel een paar honderd hier gestaan hebben. We beginnen met de zuidkust van het eiland en het duurd niet lang voor we de eerste Moa beelden spotten. Er zijn tientallen Moa sites op het eiland waarvan de meeste langs de kust. De beelden stonden allemaal met hun rug naar de zee en kijken dus landinwaarts. Vele van de beelden zijn tijdens de invasie omgegooid en liggen met hun gezicht naar de grond gekeerd. Zonde, want de plekken waar de beelden nog staan of weer rechtop gezet zijn en hersteld, zijn adembenemend mooi. Wat een mysterieuze plek dit. We treffen het met het weer en zodra je van de camping af bent en het plaatsje uitrijdt, is het of we alleen hier op het eiland zijn. Oke, niet overal natuurlijk, er zijn ook hier verschillende plekken die als topattractie druk bezocht worden. Een van de meest indrukwekkende plekken op het eiland vandaag, is toch wel het gebied rondom de Rano Raraku Vulkaan. Het gebied telt tientallen Moa beelden, hoofden en voltallige beelden en men zegt dat de Moas ze hier vervaardigden. Het wordt dan ook niet voor niets de Moa fabriek genoemd. Met name door de prachtige ligging en grote hoeveelheid beelden, is dit wel een heel bijzondere plek op het eiland. Daarna brengen we nog een bezoek aan onder andere Ahu Tonjariki, de plek op het eiland waar 15 Moa beelden de Stille Oceaan de rug toekeren en uitkijken over de Rano Raraku Vulkaan. Wat een inmense beelden staan hier, sommige tot wel 10 meter hoog. Dit is DE plek om 's morgens vroeg in alle stilte de zonsopkomst te bekijken, iets wat voor morgenochtend op onze planning staat. Inmiddels is het tegen 16:15 uur en rijden we verder richting de andere kant van het eiland, waar we nog een paar sites bezoeken. Een site met totaal 8 Moa beelden gelegen aan een mooie baai met een wit zandstand en Palmbomen, waar we nog even een verfrissende duik nemen in het helder blauwe water. Nee, hier zijn we niet bepaald de enige, maar dit is dan ook zo'n beetje de enige baai op het hele eiland waar je überhaupt kunt zwemmen. Daarna rijden we verder, landinwaarts, om nog een bezoek te brengen aan twee andere Moa sites en een indrukwekkende grot. Een mooie, veelzijdige en indrukwekkende dag zo al met al. Rond 19:45 uur zijn we terug in het dorpje, waar we bij de bakker twee pizza's ophalen die we bij de haven opeten. Een mooi plekje om de zonsondergang te kijken met uitzicht over de Stille Oceaan. Tja, en dan terug naar de camping waar we nog even koffie zetten, daarna gaan douchen en tegen 22:00 uur ons tentje weer opzoeken. Oh en wat een prachtige sterrenhemel vananavond hier boven Paaseiland .... Dat beloofd wat voor morgenochtend, dan willen we namelijk al om 06:00 uur op, om aan de andere kant van het eiland de zonsopkomst te bekijken bij Ahu Tongariki.

Donderdag 29 september 2016
Vannacht weer heerlijk rustig op de camping en dus prima geslapen vannacht. Om 05:50 uur gaat de wekker en om 06:15 uur zitten we fris en fruitig in de auto. Aarde donker is het nog en we moeten zo'n 21 kilometer rijden tot aan Ahu Tonjariki, waar we om 07:00 uur aankomen. Als een van de eerste zitten we er hier klaar voor .... aarde donker is het nog, maar nog steeds een schitterende sterrenhemel. Een kartiertje later en het wordt langzaam iets lichter. Langzaam doemen de Moa beelden op uit het donker. Wat een bijzondere plek dit! Er zitten wel wat wolken aan de lucht, dus echt een mooie zonsopgang wordt het vast niet .... Het is inmiddels ruim een uur later, voordat het langzaam aan helemaal licht wordt en uiteindelijk ook de zon tussen de Moa beelden doorschijnt. WOW! Wat bijzonder dit! We blijven hier tot een uur of 09:00 nog zitten en maken weet ik hoeveel foto's, want ja zeg nou zelf, ik denk niet dat we hier ooit nog een terug zullen komen .... We hebben nog ruim twee uur voordat we onze Jimmy weer moeten inleveren en dus beluiten we nog een paar andere sites aan te doen. Rond 11:00 uur zijn we weer terug in het dorpje, tanken we de auto af bij het enige tankstation op het eiland en leveren we daarna de auto weer netjes af. Dan nog even wat boodschappen doen en terug richting de camping voor een rustige middag op de camping .... Het is heerlijk weer vandaag, dus besluiten we lekker naast de tent te gaan zitten en nog even in het zonnetje te gaan liggen. Heerlijk hoor! Tot er een vlucht aankomt uit Santiago de Chili met twee groepen scholieren die blijkbar ook hier op de camping komen staan de komende twee nachten. Tja, en wij maar denken dat we hier op een rustige camping stonden .... Nou ja, hopen maar dat ze vanavond en vannacht niet voor al te veel overlast zorgen. We hebben beloten vanavond nog maar een keertje zelf te koken hier, want hier op Paaseiland is elke dag uit eten wel erg aan de prijs. De avond gebruiken we om het reisverslag wat bij te werken en om ons vast wat in te lezen over Frans Polynesië, onze volgende tussenstop op weg naar Nieuw Zeeland. En voor morgen hebben we nog geen plannen, eerst maar even afwachten wat het weer morgen is ....

Vrijdag 30 september 2016
Vandaag even een dagje niets .... We blijven 7 nachten op Paaseiland en het eiland is zo groot als Texel, dus we hebben hier alle tijd. Vandaar maar een keertje even een dagje helemaal niets. Ik was er vanmorgen om 08:30 uur uit. Na het douchen even koffie gezet en heerlijk in het zonnetje voor de tent gezeten. Sander komt rond 10:30 uur de tent uit, dus tijd om lekker bij de tent even ontbijten. Het is heerlijk weer en inmiddels zijn de meeste weer van de camping, heerlijk rustig dus prima om vandaag even een dagje te relaxen, iets wat we niet zo vaak doen .... helemaal niets. Sander heeft net nog even geprobeerd met Theo te Skypen en wonderbaarlijk genoeg werkte het nog even ook. Het Wifi is hier zo ongelooflijk traag. Anyhow! Vanavond nog een poging gedaan om de zonsondergang te kijken bij een groepje Moa beelden op een klein half uurtje van de camping, maar helaas .... Omdat het restaurantje aan het water waar we wilden eten al vroeg dicht ging en ze het enige niet visgerecht op de kaart niet meer hadden, zijn we maar weer langs het bakkertje gelopen voor een paar Empanades. Tja, elke dag zelf koken is wel wat te veel gevraagd, maar zowel uit eten als het bootschappen doen hier op het eiland is wel een dingetje .... Morgen willen we een dag gaan wandelen, een stuk van het eiland wat we nog niet hebben gezien.

Zaterdag 01 oktober 2016
Vanmorgen om 08:00 uur hadden we de wekker gezet. Tijd om eruit te gaan, even douchen, ontbijten en vervolgens de spullen gepakt en er op uit. We hebben een wandeling op het oog langs de noord kust van het eiland, totaal een route van ruim 22 kilometer. Het is heerlijk weer, winderig maar volop zon. We zijn er inmiddels wel achter dat we ons ook hier op Paaseiland wel goed moeten insmeren want de zon brand hier aardig, ook al lijkt het veelal bewolkt. Een mooie wandeling, soms over een pad maar veelal over brokken steen wat door moet gaan voor een pad en langs diverse Moa sites. Ongelooflijk hoe veel van deze Moa sites er liggen op het eiland. Het mooie van deze wandeling is, dat we op een enkeling na, de hele route geen andere tourist tegen komen. We nemen de gok en starten onze wandeling vanaf de camping, dat houdt in dat we aan het eind van onze route, na ruim 7,5 uur wandelen eindigen bij een bekende Moa site en mooi strandje, vanwaar we hopen een lift terug te kunnen nemen voor de laatste 20 kilometer .... Onderweg blijven we ons verwonderen over vele brokken Lava steen die her en der over het eiland verpreid liggen en lassen we een lunchbreak in op een van de vele rotsen met uitzicht over de Stille Oceaan. Rond 17:15 uur arriveren we op de parkeerplaats op ons eindpunt van de wandelroute. Tja, en nu maar hopen dat we snel een lift kunnen regelen terug richting de camping of het dorp Hanga Roa. Dat laatste blijkt niet zo moeilijk, zeker niet als blijkt dat je een taxi aanhoud met iemand al op de achterbank .... Voor CP 5.000 kunnen we meerijden en worden we in Hanga Roa bij de supermarkt afgezet. Prima zo, want na ruim 22 kilometer wandelen moet ik zeggen dat we niet zo'n zin hadden hier al te lang te moeten wachten op een lift. Anyhow! Rond 17:45 uur zijn we terug in het dorp, doen we even snel wat boodschappen (voor zover dat hier mogelijk is) en doen we een poging even wat te eten bij een soort van snackbar achtig restaurant in het dorp. Daarna lopen we terug naar de camping, gaan we lekker douchen en hangen we nog wat rond in de lounge bij de receptie tot we even later ons tentje opzoeken. Morgen zullen we wel spierpijn hebben denk ik van het wandelen, maar ja dan hebben we nog een dagje zonder plannen ....

WEEK 41
Zondag 02 oktober 2016
Vannacht heeft het nog even behoorlijk geregend, maar gelukkig is het tegen die tijd dat wij de tent uit gaan weer heerlijk zonnig. We hebben tot nu toe wel erg mazzel met het weer op Paaseiland, twee keer hebben we 's nachts wat regen gehad, maar overdag is het meestal vrij zonnig. Ik was er om 09:30 uur uit vanmorgen en ook Sander was al wakker. Douchen, koffie zetten, ontbijtje maken en dan maar even lekker bij de tent zitten. We hebben voor vandaag geen plannen. Beetje WhatsAppen nog, want gisteren kwamen we erachter dat na ruim 9 maanden mijn oude mobiele nummer nu definitief niet meer werkt met WhatsApp en dus hebben we maar besloten ons andere nummer in gebruik te nemen voor WhatsApp. Het lukt zelfs nog even om met Marrie en Dim te Skypen vanmorgen als iedereen van de camping is. Verder lezen we ons nog even wat in over Frans Polynesië voor volgende week en werk ik nog even het reisverslag bij. Tja, foto's posten op onze reisblog zal er hier wel niet inzitten denk ik .... Morgen hebben we nog een volle dag op Paaseiland en morgenavond om 23:55 uur vliegen we door naar Tahiti en laten we Paaseiland weer achter ons.

Maandag 03 oktober 2016
Vanmorgen toen ik om 08:20 uur wakker werd en het hard hoorde regenen dacht ik even, nee he. Na een week heerlijk weer op Paaseiland regent het als wij de tent moeten afbreken, lekker dan. Maar het viel gelukkig mee. Tegen een uur of 10:30 uur werd het gelukkig droog en kwam al snel het zonnetje er weer door. Gelukkig, want camperen en de tent in de regen opzetten of afbreken vindt ik dus echt helemaal niets. Maar als het zonnetje er goed door is, wordt het al snel lekker en met de wind die hier altijd behoorlijk waait, is de tent dus uiteindelijk ook weer zo droog. Nadat we de koffie en het ontbijtje op hebben, wat spullen hebben uitgehangen in het zonnetje, besluiten we maar niet langer te wachten en ons tentje weer af te breken. Gelukkig kunnen we alles dus toch nog droog inpakken. Vanmiddag zijn we nog even richting een klein strandje gelopen, hebben we beide nog even gezwommen in de Stille Oceaan en heeft Sander nog even een poging gewaagd om nog wat visjes te spotten tijdens het snorkelen. Tegen 15:30 uur hebben we het strandje verruild voor een heerlijk restaurantje met uitzicht op de Stille Oceaan, waar we heerlijk hebben gegeten. Tja, het is er wel hier op Paaseiland, alleen betaal je de hoofdprijs. Maar ja, vandaag is onze laatste dag op deze bijzondere bestemming en dus gunnen we het onzelf .... We sluiten de middag af op een bankje in de haven, hoog boven de zee met een prachtig uitzicht over het eiland, de Oceaan en met een heerlijk eisje in ons hand als afsluiting van Paaseiland. Om 18:00 uur lopen via het dorpje terug richting de camping en halen we nog even wat koekjes en een broodje voor onderweg vanavond. Op de camping aangekomen frissen we ons nog even op onder de douche, trekken we wat schone kleren aan en genieten we nog een keertje van een prachtige zonsondergang voor de camping. Toch wel bijzonder, een plek waar elke avond wel een aantal mensen vanaf het eiland hier de zonsondergang komen kijken, op de plek waar wij nu 7 nachten met ons tentje hebben gecampeerd .... Over een half uurtje zoiets worden we weggebracht naar het vliegveld, vanwaar we vanavond om 23:55 uur een vlucht hebben richting Tahiti, Frans Polynesië. En hiermee sluiten we onze reis door Centraal en Zuid-Amerika af en beginnen we aan ons vierde continent, de Pacific.

PAASEILAND
8 Dagen Paaseiland. Wat een bijzondere en mysterieuze bestemming Paaseiland. En wat zijn die vele Moa beelden bijzonder indrukwekkend. Een van de weinige bestemmingen tijdens onze wereldreis, waarvan desondanks wel zo goed als zeker is dat we hier niet nog eens zullen terugkomen. Niet omdat het niet de moeite waard is, zeker niet, maar puur vanwege de afgelegen ligging ver weg van alles in de Stille Oceaan.

1. Ma:
    6 oktober 2016
    DIt was weer een bijzonder gebeuren, nu maar weer genieten op Tahiti, we horen wel weer.
    liefs ma.
  2. Tinie te Dorsthorst:
    6 oktober 2016
    Leuke reisverslagen, lekker lezen met een kopje kofie! . Enjoy your time!
  3. Anneke Menses:
    6 oktober 2016
    Het was weer meegenieten. Op naar Tahiti, waar vandaan we op de hoogte van jullie prachtige reis worden gehouden. Geniet verder.
  4. Wim van der Steen:
    6 oktober 2016
    Geweldige verhalen,nog veel plezier.
  5. Dienie Coenen..:
    6 oktober 2016
    Hele mooien verhalen en wat fijn dat jullie vanmorgen al heel vroeg met mij hebben GESKYPE ik had mijn ontbijt net klaar,toen mijn hulp kwam.Groetjes en liefs van Dienie.
  6. T v d Braak:
    6 oktober 2016
    Heerlijk weer in je tentje te kunnen slapen. Weer veel gezien hé. De moa beelden zijn zeer interessant. Mooie foto's en wederom, prettig om te lezen. Veel succes in Frans Polinesie.
  7. Jacqueline:
    7 oktober 2016
    Wat geniet ik weer van jullie verhalen.mdank en veel plezier op jullie volgende bestemming.
  8. Heily Visser.:
    10 oktober 2016
    Mooi zijn de foto's en het verslag natuurlijk ook. Wat gaat de tijd toch snel. Eind december zijn jullie alweer een jaar weg! Ik ben benieuwd naar het volgende verslag. Genieten maar!
  9. Yvonne peters:
    15 oktober 2016
    Bijzonder dat Paaseiland. Wist niet dat er zoveel Moa beelden waren/zijn.
    Prachtige foto's hebben jullie ook weer gemaakt! Belooft weer veel verhalen.
    Jullie zien er zo gezond uit, hebben het beslist nog steeds reuze naar de zin!
    Wat de foto's betreft: als ik die roggen zie moet ik toch altijd even denken aan het onfortuinlijke einde van de Crocodile Hunter...
    Jullie zijn dus op Nieuw-Zeeland, waar jullie best lang blijven, heerlijk.
    Maar al wel over de helft van de reis... Maar we blijven meereizen!
    Groetjes,Yvonne
  10. Cees Sleven:
    20 oktober 2016
    Mooie beschrijving van een wel heel bijzondere bestemming! Leuk ook de tussenbalans op de helft van jullie wereldreis! Daaruit blijkt dat jullie echt met iets heel bijzonders bezig zijn. En maar weer eens dank voor dat wij dat allemaal mogen meebeleven! In schrift en hele mooie beelden. Groet!