Week 50: Whitsunday ~ Rockhampton ~Agnes Water ~ Bundaberg ~Hervey Bay ~ Fraser Island

19 december 2016 - South West Rocks, Australië

WEEK 50
Zondag 04 december 20016
Vanmorgen ging al vroeg de wekker, om 06:50 uur worden we namelijk al opgehaald voor een dag excursie zeilen of de Whitsunday Islands. Zoals vaak bij een gratis transfer worden we als eerste opgehaald en (aan het einde van de dag, wat we nu nog niet wisten) ook weer als laatste afgezet. Het is prachtig weer, dus wat is er lekkerder als een dagje op het water. We hebben gekozen voor een zeilboot waar maximaal 24 gasten op mee varen, dus niet zo grootschalig. Er is drie man bemanning aan boord, super relaxete gasten en super enthousit en sociaal, top! Tja, en dan het gebied .... De Whitsunday Islands, een super mooi gebied tussen de kust en het Great Barrier Reef met 74, stuk voor stuk, schitterende eilandjes. 's Morgens is er koffie en thee aan boord, 's middags een picknick lunch en een overvloed aan vers fruit. Het hoogtepunt van de trip is wel een bezoek aan Whitheaven Beach. Een hagelwit zandstrand omgeven door turcoise blauw water. Wow, prachtig zeg! We hebben toch al heel wat mooie stranden gezien, maar dit is echt zo ongelooflijk mooi, voor beide wel het mooiste strand wat we tot dusver ooit gezien hebben .... Wat ook erg leuk is, is dat we hier in het ondiepe water nog een paar baby Lemon Sharks zien. De baby variant van de grote Lemon Sharks tijdens het duiken op Mo'orea in Frans Polynesië. We maken hier op dit eiland een stop van ruim anderhalf uur. We hebben tijd om eerst van een mooi uitzichtspunt een blik te werpen over dit fenomenale witte strand en daarna hebben we nog zo'n beetje een uur om zelf op het strand rond te lopen en nog even een verfrissende duik te nemen in het super heldere water. Oke, wel strak in een Licra Stingerspak i.v.m. de kwallen die hier in dit gebied voorkomen, maar toch. Als we niet meer zwemmen trekken we de pakken snel uit en kunnen we nog mooi wat leuke foto's maken voor we dit prachtige strand weer moeten verlaten. Als we terug komen aan boord krijgen we een heerlijke picknick lunch geserveerd en beginnen we aan onze terugweg. Helaas staat er niet voldoende wind om alleen te kunnen zeilen, maar voor het gezicht worden de zeilen toch nog even gehesen. Onderweg maken we kennis met een leuk Duits stel, die wonen in de Rivieren buurt in Amsterdam. Zij zijn een paar weken hier op vakantie in Australië en zijn een paar jaar terug verhuist vanuit Stuttgart naar Amsterdam. We hebben natuurlijk even e-mailadressen uitgewisseld, want het zou leuk zijn om elkaar na onze reis nog een keertje op te zoeken in Amsterdam. Tegen een uur of 16:30 uur zijn we weer terug in de haven van Airlie Beach, waar we weer afscheid nemen van de bemanning en met een busje weer netjes worden afgezet op onze camping. Wat een heerlijk dagje dit. Oh, en omdat we op de camping al twee nachten zijn wakker gehouden door een groep feestende lui en we hierover ons beklag hebben gedaan, wacht ons bij terugkomst een leuke verrassing. We krijgen voor onze derde en laatste nacht hier een gratis upgrade naar een mooie, luxe, privé cabin met een heerlijk bed, twee airco's, twee tv's en een privé badkamer en keuken .... Tja, hier kunnen we wel aan wennen. En wat hebben wij heerlijk geslapen deze nacht. 's Avonds hebben we eerst nog even met Theo en Marianne en met Marrie en Dim geskypt en daarna zijn we lekker gaan genieten van deze heerlijke luxe. Het tentje hebben we inmiddels afgebroken en ingepakt en ik denk niet dat we morgen voor 10:00 uur hier uitchecken ....

Maandag 05 december 2016 (497 km)
En inderdaad, heerlijk geslapen vannacht. Tja, dan is camperen in een klein tentje zonder muurisolatie en bij deze temperatuur op een luidruchtige camping toch maar afzien hoor. Vandaag rijden we om 10:00 uur van de camping, opweg naar Rockhampton. Vandaag een lange reisdag voor de boeg, bijna 500 kilometer in ruim 6 uur. Nu weet ik dat dit nu niet het meest interessante stuk is van onze reis, dus voor een keer is dat helemaal prima. Om er zeker van te zijn dat we vanavond in een heerlijk bed kunnen slapen heeft Sander gisteren nog even een adresje in een AirBenB opgezocht en geboekt. Onderweg maken we een paar korte wisselstops en een lunchstop, maar verder rijden we vrijwel direct door, vandaag even geen excursie uitstapjes onderweg. Wel spot Sander vandaag zijn eerste groepje Kangaroos langs de weg. Tegen 16:30 uur arriveren we bij onze AirBenB en worden we hartelijk ontvangen door Glen, de host. Het is een oud Coloniaals huis met ernorm ruime kamers en alles ziet er spik en span uit. We doen even een wasje als Glen ons komt vertellen dat er een witte Kakatu in de tuin zit. De Papagaai achtige lijkt zich totaal niet aan onze aanwezigheid te storen. Ja, dat is toch wat anders als een Musje of een Koolmeesje in de tuin .... 's Avonds maken we kennis met onze buren, een ouder Engels stel, waarmee we de AirBenB delen. We proberen ons nog wat in te lezen over de rest van Australië en uiteindelijk gaan we tegen 23:30 uur naar onze kamer. Om ook op deze Sinterklaasavond in Ambacht nog een beetje van de partij te zijn, gaan we nog even een uurtje zitten om een gedicht te schrijven voor de familie thuis. Morgen hebben we niet zo'n lange reisdag, dus proberen we morgen maar eest wat uit te slapen.

Dinsdag 06 december 2016 (287 km)
Ik ben er om 06:30 uur weer uit, maar heb wel heerlijk geslapen hier. Ik probeer me nog wat te verdiepen in routes door Zuid en West Australië voor ons tweede deel van onze reis door Australië straks, na Sydney. Sander komt er tegen 09:00 uur zoiets uit en daarna ontbijten we nog even in gezelschap van het Engelse stel. Leuke mensen die ook al heel wat hebben gereisd en nu voor negen weken samen door Australië aan het reizen zijn. Tegen 10:30 uur nemen we afscheid van het Engelse stel en Glen en vervolgen we onze reis naar Agnes Water / 1770. Onderweg maken we nog een stop bij de i-site voor wat informatie over de regio. Hier horen we dat we in het juiste seizoen zitten voor nestende Zee Schildpadden bij Bundaberg, een plaatsje nog zo'n 136 kilometer verder, zuidelijk van Agnes Water/1770. Dan besluiten we om ons plan hierop aan te passen .... In plaats van twee nachten in Agnes Water/1770 besluiten we daar straks maar een nacht te blijven en dan morgenmiddag door te reizen naar Bundaberg, vanwaar we dan 's avonds een excursie kunnen maken om de nestende Zee Schildpadden te kunnen observeren. Als we verder rijden spot ik bij een lokale Golfbaan een groep Kangaroos. Dan besluiten we om even langs de Golfclub te rijden en te vragen of we misschien een kijkje mogen nemen bij de Skippies? Tja, Sander heeft immers nog nooit Kangaroos in het wild gezien. Natuurlijk mag dit en dus maken we van de gelegenheid gebruik om de Kangaroos van dichtbij te observeren. Het is een groep van totaal ruim 20 Kangaroos. Eentje heeft zelfs een jong in haar buidel. Hoe leuk is dit? Nu hoor ik sommige denken, waarom zitten die Kangaroos op de Golfbaan? Simpel! In een land waar alles dor en droog is en er veelal een gebrek aan water is, is de Golfbaan het enige stukje groen in de buurt. De Golfbaan wordt namelijk dagelijks gesproeid, heeft dus groen en voedzaam gras en er is voldoende water om te drinken voor de beesten. Tja, en de Kangaroos lijken zich dan maar weinig aan te trekken van de ballen die af en toe voorbij vliegen. Nadat we de Kangaroos een tijdje hebben staan observeren rijden we verder en informeren we nog even bij een surfschool over surflessen voor morgen. We hebben ons laten vertellen dat je hier voor heel weinig drie uur surfles kan nemen en aangezien we dit beide nog niet eerder hebben geprobeerd lijkt het ons wel leuk om dit morgen eens te proberen .... Als we vervolgens bij de eerste camping aankomen blijkt er geen plek te zijn om hier ons tentje op te zetten. Oeps! De camping staat vrijwel helemaal vol, de zomervakantie voor de scholen begint hier weer. Uhm, ik weet niet of dit tekenend is voor de komende zes weken, maar ik ben bang dat als de campings zo vol staan, wij ons tentje ook maar wat vaker in onze rugzak laten zitten en wat vaker een andere accommodatie opzoeken .... Dan rijden we door naar een andere camping, niet aan het strand, maar deze blijkt wel een stuk rustiger. We besluiten dan hier maar ons tentje op te zetten voor vannacht en van hieruit nog even richting een mooi uitzichtpunt te rijden in 1770. We eten uiteindelijk Pasta op de camping, maken nog wat gebruik van het internet en gaan tegen 22:30 uur douchen en ons tentje in. Morgenochtend pakken we hier ons tentje weer in en willen we om 09:45 uur bij de surfschool zijn voor onze eerste surfles. Ik ben benieuwd ....

Woensdag 07 december 2016 (171 km)
Ik was vanmorgen om 06:30 uur al weer de tent uit en ben na het douchen maar even verder gegaan met ons reisverslag. Ik zit nu bij de tent met een bak koffie en inmiddels is het bijna 08:15 uur. Tijd zo om Sander wakker te maken over een half uurtje, anders zijn we straks niet op tijd voor onze surfles. Het plan is dus om straks van 10:00 tot 13:00 uur surfles te volgen en daarna verder te rijden richting Bundaberg, waar we vanavond een excursie hebben geboekt om de nesting van de Zee Schildpadden te gaan observeren. De sufles .... Tja, wat zullen we zeggen. Vooral erg massaal, een groep van zo'n 65 man of nou ja, man, vrouw en kids .... met vier instructeurs. Zekers. Eerst droog oefenen en dan zo'n twee uur in het water. Ach, zo'n surfles hier kost dan ook echt helemaal niets, AUD 17 voor 3 uur en het is best leuk om een keer te proberen. Nee, niet echt ons ding. Ik val een paar keer goed van mijn surfboard af en hou het na een uurtje wel voor gezien. Sander houdt het wat langer vol, maar nee .... ook Sander is er niet echt van overtuigd. Anyhow! Kunnen we ook weer afvinken van onze to do list. Tja, voor sommige dingen worden we toch gewoon te oud denk ik. Als we teruglopen van het strand naar de surfschool halen we nog even een Pie bij de bakker voor de lunch. Tegen 13:45 uur rijden we uiteindelijk richting Bundaberg op zoek naar een nieuwe camping voor vannacht. We rijden maar direct naar een Big4 camping dit keer, want over het algemeen bevallen die wel prima. Na een ritje van twee uur zetten we opnieuw ons tentje op en nemen we nog even een duik in het zwembad op de camping. Rond 17:30 uur rijden we nog even langs de McDonald's en daarna is het tijd voor onze Zee Schildpadden nestling excursie .... Om 18:45 uur moeten we verzamelen bij het ranger station. Wat een drukte hier. Ik schat zeker over 200 man inclusief kleine kinderen en baby's! Er worden drie groepen ingedeeld en .... Tja, ik weet niet maar wij hadden het ons toch iets kleinschaliger voorgesteld en zeker niet met zulke inmense groepen. Voor mij is het helemaal bizar om te zien, omdat ik eerder een dergelijke excursie heb gemaakt in o.a. Sri Lanka waar we slechts met 8 man uren op het strand zaten te wachten tot er uitiendelijk na uren een Zee Schildpad kwam nesten en we met een klein groepje er omheen mochten gaan staan en vooral geen foto's mochten maken. Hier gaat het er wel anders aan toe .... Er is een groot informatie centrum en een grote tribune waar een film wordt gedraaid tijdens het wachten en uitleg wordt gegeven over wat ons te wachten staat. Het is 20:25 uur als de eerste groep wordt geroepen en zich opmaakt om met een ranger het strand op te gaan. Wij zitten in groep twee en ook wij hebben geluk. Het is 20:45 uur als er een tweede Zee Schildpad is gesignaleerd en wij met onze groep en een ranger het strand op mogen. Oke, maar even doen alsof die groep niet zo groot is, al is dat lastig als je met ruim 65 man achter een ranger aan loopt. Op weg naar de Zee Schildpad die was gespot door een van de vrijwilligers die het strand hier 's nachts patrouilleren, spotten we nog een tweede Zee Schildpad die net haar weg baant uit de zee het strand op. We moeten doodstil blijven staan om het beest niet te storen. Helaas bedenkt de eerste Zee Schildpad zich en maakt haar weg terug in zee zonder te hebben genest. De tweede Zee Schildpad blijft wel en vindt blijkbaar een voor haar geschikt stukje strand. Als het beest genesteld is mogen we voorzichting het dier van dichterbij benaderen. Zee Schildpadden kunnen volgens onze ranger boven water niets horen en zolang het beest in de schemer van de maan haar eieren kan leggen zou het het beest niet belemmeren. Oke, dat nemen we dan maar aan .... Ondanks dat het zo massaal is hier, is het een heel bijzondere gewaarwording om dit bijzondere moment te aanschouwen. Per broedseizoen komen Zee Schildpadden soms wel tot 4 of 5 keer terug om per keer zo'n 100-140 eieren te leggen met een interval van twee weken. Totaal haalt maar 1 of 1.000 nestelingen de vruchtbare leeftijd van 30 jaar! Een hoop inspanning dus voor een Zee Schildpad. Tijdens het leggen raakt een Zee Schildpad helemaal in trans, erg bijzonder om dit te zien. Omdat onze Schildpad een nest heeft gemaakt onder de vloedlijn, moeten nadat de Zee Schildpad weer terugkeert naar de zee, de eieren worden opgegraven en op een hoger gelegen deel opnieuw worden ingegraven. 109 Eieren ter grote van een pingpongbal heeft onze Schildpad gelegd, waar wij ooggetuige van waren. Het is uiteindelijk tegen 22:45 uur als het schouwspel erop zit en we terug lopen over het strand naar het ranger station. Een bijzondere ervaring, zeker voor Sander die dit nog niet eerder had gezien, maar wat massaal .... Tegen 23:30 uur zijn we weer terug op de camping.

Donderdag 08 december 2016 (130 km)
Bundaberg, wat een heerlijke camping dit. Prima pkekje, rustig en heerlijk geslapen vannacht. Zoals gebruikelijk ben ik er al op tijd uit. Ik probeer nog wat wijzer te worden over binnenlandse vluchten en autohuur voor het tweede deel van onze Australië reis, straks na oud en nieuw. Ook Sander is er al op tijd uit en na het ontbijt proberen we nog even of we een vlucht kunnen boeken, maar helaas werkt de site niet. Om 10:15 uur rijden we uiteindelijk de camping af, nog even langs de bakker voor brood en dan door naar Hervey Bay. We willen proberen een beetje op tijd aan te komen in Hervey Bay, omdat we daar willen proberen of we voor morgen nog voor drie dagen een 4WD kunnen boeken voor Fraser Island. We hebben via e-mail al contact gehad maar we hebben nog niets vastgelegd. Als we om 12:30 uur aankomen in Hervey Bay rijden we eerst naar het verhuurbedrijf. Al snel blijkt dat het geen probleem is om voor morgen drie dagen een 4WD tot onze beschikking te hebben om Fraser Island op eigen gelegenheid aan te doen dit weekend. Super! Ik ben hier in 1998 met Marrie en Dim al eens heen geweest voor een dag excursie vanuit Hervey Bay met een klein vliegtuigje. Dit keer willen we er drie dagen rondbrengen en huren we dus een 4WD, reserveren we de ferry voor de overtocht en worden er vergunningen geregeld voor de auto en de camping op het eiland. Fraser Island is het grootste zand eiland ter wereld en er zijn dan ook geen gewone wegen op het eiland. Om enigszins goed voorbereid op pad te gaan krijgen we morgenochtend twee uur voor vertrek een uitgebreide briefing bij het verhuurbedrijf over rijden in een 4WD op zandwegen/strand op Fraser Island. Het eiland telt 125 km aan snelweg/strandwegen en ruim 1.500 km aan overige zandwegen. Tja, en wat je dus zeker niet wil is vast komen te zitten in het zand of stranden (leuke woordspeling hier) omdat het strand langzaam in zee verdwijnt tijdens hoogwater en daarmee ook de hoofdweg en landingsbaan op het eiland .... We besluiten hier de auto te huren en morgenochtend om 08:00 uur moeten we hier zijn voor de briefing en de ferry van 10:15 uur. Als alles geboekt is rijden we Hervey Bay in op zoek naar een camping. We belanden wederom bij een Big4 camping en vinden een mooi plekje voor ons tentje. Twee nachten, komende nacht en zondagnacht als we terugkomen vanaf Fraser Island met de ferry van 17:00 uur. We zetten ons tentje op, nemen dan eerst even een verfrissende duik in het zwembad en daarna gaan we even op ons gemak lunchen. Op de camping is het vrij rustig en we hebben weer eens een keuken en picknick tafel vlakbij voor ons helemaal alleen. Even van genieten nog maar, want dat zal volgende week als de schoolvakantie hier is begonnen waarschijnlijk wel anders zijn .... De middag gebruiken we verder om op ons gemak nog wat dingen op te zoeken op internet, twee vluchten te boeken voor straks in Australië en een huurauto te reserveren voor straks in Perth. Dan rijden we nog even een stukje langs de boulevard, voordat we langs de supermarkt gaan om grote bootschappen te doen voor Fraser Island. Op het eiland zelf is niet zo veel te krijgen en dus slaan we voor drie dagen eten en drinken in en nemen we ook een kookstel mee om zelf te kunnen koken op het eiland als we op een natuurcamping ons tentje opzetten straks. 's Avonds zoeken we even onze spullen bij elkaar en gaan we een beetje op tijd naar bed. Benieuwd naar de komende dagen ....

Vrijdag 09 december 2016 (74 km 4WD)
Vanmorgen zijn we er al op tijd uit, tentje afbreken, ontbijten en om 08:00 uur melden we ons bij het autoverhuurbedrijf om onze mooie bolide tijdelijk om te ruilen voor een stoere 4WD Landrover. Omdat we goed op tijd zijn kunnen we nog voor de briefing onze spullen al overladen in de 4WD. Dan om 08:15 uur volgt de briefing. Een video van 25 minuten verteld ons wat ons straks zo'n beetje op het eiland te wachten staat. Na de briefing worden de papieren in orde gemaakt en wordt de auto overgedragen met een korte uitleg over hoe het voertuig werkt. Om 09:15 uur zijn we er klaar voor en rijden we richting de ferry zo'n 15 km verderop. Om 10:15 uur hebben we de ferry, een overtocht van zo'n 35 minuten. En uh ja .... of we de auto achteruit de ferry op willen rijden, want anders komen we er aan de andere kant in de grote zandbak niet af .... Tja, een grote zandbak want dat is Fraser Island eigenlijk in een woord samengevat. Als we de ferry afrijden begint het echte avontuur. De eerste rit is de doorsteek naar de andere kant van het eiland, een rit van 18 km over een losse zandweg. Het kost ons een uur om aan de andere kant te komen en net een kwartier voor we er zijn rijdt er een vrachtauto voor ons, waardoor ik snelheid moet minderen. Als ik even later weer probeer om de heuvel op te rijden in het losse zand ziet het er even naar uit dat dit niet gaat lukken .... Gelukkig snelt er al snel een gids van een van de auto's achter ons te hulp. Hi mate, you just have to go! Oftwel, gas erop en gaan .... Tja, je moet het maar even weten he. Maar inderdaad het werkt en dus komen we na een uur aan aan de andere kant van het eiland, waar we verder onze weg vervolgen over het strand. Onze eerste camping ligt aan de andere kant van Fraser Island en we hebben nog tot 14:45 uur om er te komen. Waarom? Wel, omdat we twee uur voor en twee uur na hoog water niet op het strand mogen en kunnen rijden, simpelweg omdat de weg er dan niet meer is! Ja, wel iets waar je hier dus goed rekening mee moet houden met de planning .... Onderweg maken we nog een korte stop bij Eli Creek, de grootste zoetwater creek op het eiland en een fotostop bij het scheepswrak op het strand en de Pinakels, grote rode krijtrotsen. Onderweg spotten we een Dingo, een wilde hond, die hier op Fraser Island erg bekend (en berucht) zijn. Dan rijden we door naar onze camping, waar we een mooi plekje zoeken om voor vannacht ons tentje op te zetten. Het zijn hier campings van staatsbosbeheer, met toilets, douches en plekken om af te wassen. Als ons tentje staat en we wat gedronken hebben besluiten we nog een stuk te gaan wandelen. Vanaf de camping is er wandeling van zo'n 2,5 uur naar de zandduinen en terug via de forest, een schitterende plek. Vandaag is het heerlijk weer en dus is het prachtig om hier door het zachte witte zand te lopen en een mooi uitzicht te hebben over het eiland en de zee. Prachtig! Tegen 18:15 uur zijn we terug op de camping en is het tijd om onze soep op te warmen .... Net als we alles klaar hebben staan en de soep opstaat begint het te regenen. Balen, want tja op deze campings heb je niets om te schuilen en met de regen wordt die grote zandbak al snel een grote plakkerige zandbende. Anyhow! Niets aan te doen. Dan maar snel de soep in kom doen en de auto in, eten in de auto dus, ideaal .... Oh en wat schept onze verbazing, onze 4WD schijnt ook niet helemaal waterdicht te zijn. Het water loopt aan de linkerkant van het raam zo naar binnen (tja, en we hadden de remmen dit keer nog wel goed gecheckt!) Gelukkig wordt het 's avonds nog wel even droog en kunnen we toch nog even buiten zitten. Tegen een uur of 21:00 uur gaan we nog even de afwas doen, douchen en daarna op tijd ons tentje in. Welterusten!

Zaterdag 10 december 2016 (105 km 4WD)
Onze tweede dag op Fraser Island. Heerlijk geslapen vannacht en zelfs ik was pas om 06:35 uur wakker. Het weer ziet er wel prima uit vanmorgen dus dat is wel fijn. Als Sander er om 07:15 uur ook uit komt spettert het al weer even. Gelukkig maar een klein buitje en kunnen we toch buiten naast de tent ontbijten. Als we klaar zijn is het zonnetje er al weer even bij en is ons tentje weer zo goed als opgedroogd. Snel inpakken en dan op pad .... We willen eerst nog 20 km noordelijker rijden over het strand naar de Champagne Pools en Indian Heads, voordat we daarna langs het strand weer zo'n 80 km terug rijden. Het rijden gaat ons vandaag wel een stukje beter af, het is toch een kwestie van wennen. Nog voor we aankomen bij Indian Heads en de Champagne Pools is het weer totaal omgeslagen. Een grauwe, grijze lucht en het giet .... Nee he, waarom nou net op het moment als wij hier op het eiland zijn. Tja, Fraser Island is prachtig, maar op een eiland wat alleen bestaand uit zand hoort het wel mooi, zonnig weer te zijn. Het vervelende met die regen is, dat je op het strand extra alert moet zijn op natte en zachte stukken, erg vermoeidend rijden. Tja, en dan aangekomen bij de Champagne Pools, blijken deze met laagwater en regen toch een stuk minder spectaculair dan in onze veronderstelling .... Bij Indian Heads blijven we nog een half uurtje in de auto wachten tot het ophoud met regenen, maar helaas, het zit er niet in en dus besluiten we deze maar over te slaan en terug te rijden. Onderweg maken we nog een paar korte stops bij onder andere het scheepswrak, bij een andere zandduin en een korte wandeling vanaf het strand. Omdat onze 4WD nogal dorstig is aangelegd besluiten we ons plan iets bij te stellen en eerst nog wat liters Diesel in te slaan. Er zijn maar drie of vier plekken op het eiland waar je aan Diesel kan komen, dus ja, een beetje planning komt daar wel bij kijken. Maar ja, we wilden Fraser Island graag op eigen gelegenheid doen en dan hoort het rijden met getijden en het plannen van de juiste route op het juiste moment en met voldoende Diesel er ook bij. Als we onze dorstige vriend weer wat gerust hebben gesteld, maken we even van de gelegenheid gebruik om hier direct even een picknick lunch in te lassen. Dan staat Lake McKenzie op het programma, een route van zo'n 15 km over een binnendoor zandweg naar een van de meest spectaculaire zoutwater meren die ik ooit heb gezien. Gelukkig is het weer inmiddels wat beter geworden, is het weer droog en komt af en toe zelfs het zonnetje er door. Bij Lake McKenzie maken we een stop van zo'n anderhalf uur en gaan we zelfs nog even het water in. Een wit strand en kristal helder blauw water zijn de ingredienten voor dit bijzondere meer midden op het eiland. Als we aankomen is het strand nog behoorlijk gevuld met mensen, maar tegen de tijd dat ook wij het strand verlaten is er bijna niemand meer. Ook hier spotten we nog een Dingo, eentje van een maand of vier oud volgens de Ranger die langs het meer patrouilleerd. Rond 16:30 uur lopen we terug richting de auto en rijden we richting onze tweede camping, Centraal Station, welke voor vannacht voor ons geboekt is. Het is nog zo'n 8 km schudden en glijden over een zandweg tot we op de camping aankomen, wederom eentje van staatsbosbeheer. We zoeken een mooie plek uit, zetten ons tentje op en als we gesettled zijn halen we ons kookstel te voorschijn en zetten we water op voor een Pasta. Het is nog steeds droog en dus kunnen we vanavond gewoon lekker buiten zitten. Inmiddels is Sander al de tent ingekropen, want zo'n hele dag door een grote zandbak rijden is echt wel vermoeiend hoor. Ik wilde nog even het reisverslag bijwerken, maar ga nu zo ook de boel in de auto leggen, tanden poetsen en ons tentje in. Morgen weer een beetje op tijd eruit, want als het even kan willen we morgen nog een mooie route rijden op een van de binnenwegen en een wandeling maken richting een mooi meer in de duinen, voordat we morgenmiddag om 17:00 uur weer de ferry zullen nemen terug richting Hervey Bay.