Week 51: Fraser Island ~ Noosa Heads ~ Brisbane ~ Bayron Bay

19 december 2016 - South West Rocks, Australië

WEEK 51
Zondag 11 december 2016 (53 km 4WD)
Wat een geweldige camping dit, midden in de natuur, echt een super plekje dit. Toen we gistenmiddag hier aankwamen rijden wisten we het direct .... De Kukabara zat hier op deze plek al op ons te wachten. Heerlijk geslapen vannacht en af en toe alleen wakker door de verschillende vogelgeluiden om ons heen. Weer een nieuwe dag, onze laatste vandaag op Fraser Island. Vanmorgen willen we al een beetje op tijd in de auto stappen, want er is een zuidelijke meren route van zo'n 30 kilometer binnendoor die we graag willen rijden richting het zuidelijke deel van het eiland. Sander wil vandaag nog een stukje off road rijden door het zand, want gisteren was het allemaal nog wat onwennig en kon hij er nog niet zo'n plezier aan beleven. En tja, .... waarschijnlijk is dit een van de weinige bestemmingen waar we ooit de mogelijkheid hebben om dagen off road te rijden in alleen een grote zandbak. We vertrekken om 07:45 uur van de camping, nadat we hier eerst ontbeten hebben naast onze tent. Een route van ruim 2,5 uur met soms heel lastige en soms wat minder lastige stukken door het zand. Het gaat vandaag in elk geval al een stuk beter en meer ontspannen als de afgelopen twee dagen. Onderweg maken we een paar stops bij twee mooie meren, een beetje vergelijkbaar met het Lake McKenzie wat we gisteren bezocht hebben. Hagelwitte stranden en helder blauw water, alleen de groepen toeristen ontbreken hier. Er is maar een groepje van vier anderen die op dit moment dezelfde route als wij rijden en die komen we dus onderweg steeds weer tegen, verder niemand. Ook vandaag moeten we weer rekening houden met de getijden van hoog- en laag water. Aan het einde van onze binnenland route komen we uit aan het strand waar we alleen over het strand kunnen rijden van twee uur voor tot twee uur na laagwater, anders is het strand hier niet toegankelijk. We weten het goed uit te kienen en dus kunnen we na ruim tweeëneenhalf uur zandwegen binnendoor zo het strand oprijden. We rijden 14 km terug in de richting van Lake Wabbi, waar we nog een wandeling maken van zo'n twee uur en nog een uurtje bij het meer gaan liggen. Een plek waar de zandduinen uitkomen in een zoetwater meer en waar aan de andere kant van het meer het tropisch regenwoud weer begint. Hoe bijzonder is dit? Wat een schitterende afwisseling hier op Fraser Island, echt wel zeer de moeite waard. Inmiddels is het 13:15 uur zoiets als we terug rijden naar Eurong waar we nog even een picknick lunch inlassen. Dan rijden we door naar Central Station, een centraal gebied in het midden van het eiland met wat wandelingen en voor ons weer op weg richting de ferry. Hier maken we nog een korte boardwalk en een wandeling van een uurtje zoiets. Dan is het inmiddels 15:30 uur geweest en tijd om terug te rijden richting de ferry. Het is nog zo'n 10 km, maar ja .... je weet hier in het zand maar nooit dus we willen graag wat extra speling houden voor de laatste ferry van 17:00 uur terug naar Hervey Bay. Ook vanaf Fraser Island moeten we weer achteruit de ferry oprijden, duurd de overtocht wederom zo'n 35 minuten en iets over 17:30 uur zijn we dus weer terug in Hervey Bay. Onze 4WD kan weer terug in de normale versnelling en mag de laatste 15 km weer gewoon over een asfalt weg rijden .... Tja, en ik moet zeggen, dan rijdt deze auto in het zand een stuk fijner als op een verharde weg, wat een tank. Voor we de auto terugbrengen bij het verhuurbedrijf tanken we hem nog even af. Dan brengen we hem terug, verruilen we hem weer voor onze luxe bolide en rijden we weer terug naar de camping waar we van de week voor ons vertrek naar Fraser Island ook hebben gestaan. We hebben hier van de week al een reservering gemaakt en de sleutel ligt dus al voor ons klaar in de kluis, omdat we aankomen na sluitingstijd van de receptie. We zetten ons tentje weer op op dezelfde plek als van de week en als hij staat rijdt Sander even langs de Pizzeria omdat we geen zin meer hebben om te gaan koken vanavond. We kunnen terugkijken op een super geslaagd avontuur op Fraser Island, maar zo drie dagen crossen door een grote zandbak is ook best vermoeiend kan ik jullie zeggen. Vanavond dus op tijd ons tentje in, maar eerst even een half uurtje schoonweken onder de douche ....

Maandag 12 december 2016 (220 km)
Ik ben er al weer vroeg uit vanmorgen en ook Sander is er al weer om 08:00 uur uit. Niet vanwege de herrie op de camping dit keer, maar omdat de vogels hem al vroeg wakker hebben gemaakt .... Als we klaar zijn en het tentje weer hebben ingepakt gepakt vertrekken we opweg naar Noosa Heads. Onderweg maken we nog een stop in het plaatsje Marlborough, waar Sander besluit nog even naar de kapper te gaan .... Uhm, de kapster en Sander begrijpen elkaar niet zo goed en voor we het door hebben is Sander zijn haar wel ineens een heel stuk korter. Sander baalt enorm en is not amused maar helaas kan wat er af is er niet meer zo aan en zal hij het er voorlopig toch mee moeten doen. Ja, even wennen dat dan wel en het zal wel weer een half jaar of zo duren voordat het weer net zo lang is als hij het graag gehouden had, maar ja .... even wennen dus ja. Als Sander over de eerste schrik heen is rijden we verder, lunchen we onderweg nog even en dan rijden we verder richting Noosa Heads. Eerst rijden we nog even naar een mooi uitzichtpunt en dan gaan we op zoek naar een camping. De eerste camping aan het water is helemaal volgeboekt, tja de schoolvakanties zijn hier begonnen, dat beloofd nog wat voor de komende weken .... De tweede camping heeft nog wel een enkele plek vrij maar deze staat ons niet echt aan. Uiteindelijk zijn we pas tegen 17:30 uur op een camping, waar we besluiten ondanks de drukte toch maar ons tentje weer op te zetten voor vannacht. Morgen willen we hier eerst nog gaan wandelen bij Noosa Heads en morgenmiddag willen we doorrijden naar Brisbane waar we maar weer eens een AirBenB hebben geboekt voor twee nachten. Vanavond broodje hamburger gemaakt op de BBQ en nu zitten we nog even wat op onze tablets te staren. Ik denk dat we ook vanavond maar een beetje op tijd naar bed gaan, want ondanks dat we vandaag weinig hebben gedaan voelt het toch als een heel intensief dagje. Welterusten voor straks!

Dinsdag 13 december 2016 (146 km)
Vanmorgen was ik er al weer vroeg uit. Echt lekker geslapen hebben we hier niet. Nee, camperen in een tentje op een overvolle camping is toch echt niet zo ons ding. Tot 00:30 uur wakker gelegen vanwege de herrie op de camping (terwijl het toch echt na 22:00 uur stil hoort te zijn) en om 06:00 uur wordt je weer wakker geschreeuwd door een stel gillende kinderen die waarschijnlijk door de ouders de speeltuin in gestuurd zijn. Nee, iemand die beweerd dat camperen het ultieme gevoel van vrijheid geeft, spreek ik echt tegen. Camperen is leuk, op een afgelegen plek midden in de natuur, maar niet op een overvolle camping met nul privacy, niet voor ons. Ik denk dat we toch maar gaan proberen om ook hier in Australië wat vaker via AirBenB een accommodatie te zoeken .... Anyhow! We zijn in elk geval beide weer vroeg wakker en eruit dus ja, dan heb je wel wat aan je dag. Als we ons tentje weer hebben afgebroken en hebben ontbeten verlaten we camping en rijden we terug naar Noosa Heads. We beginnen vanmorgen met een schitterende wandeling van zo'n 10 km door een mooi National Park wat gelegen is aan de kust. Onderweg mooie vergezichten over de diverse baaien en stranden vol surfers. We spotten nog twee Kangaroos op ons pad en maken op een van de wat rustigere stranden een zwemstop. Voor het eerst kunnen we hier weer in zee zwemmen en zouden hier geen dodelijke kwallen meer moeten zitten .... Tegen 13:45 uur zijn we weer terug bij de auto en vertrekken we richting Brisbane. We kiezen voor de kustroute en onderweg maken we nog een paar korte foto stops. Tegen 16:45 uur komen we aan in Brisbane bij onze nieuwe AirBenB. We hebben een kamer (met eigen badkamer) geboekt bij een jong Taiwanees stel, Sonia en Runner. We worden hartelijk ontvangen door Sonia en we blijken hun eerste AirBenB gasten te zijn. We worden uitgebreid geïnformeerd over alles wat we in Brisbane kunnen ondernemen morgen en we worden uitgenodigd voor een etentje. Het is dinsdagavond steak night bij de club waar Runner lid van is en voor AUD 10 p.p. eten we hier een heerlijk T-bone steak met salade en frietjes. Het is erg gezellig met z'n vieren en we praten tijdens het diner uitgebreid over onze reis en hun reiservaringen. Vijf jaar geleden zijn zij beide naar Australië gekomen op een working holiday visum vanuit Taiwan en daarna hebben zij via een sponsorship hun permanent recidency in Australië gekregen omdat zij graag samen hier in Australië hun toekomst op wilden bouwen. Ze hebben zich helemaal verdiept in Nederland omdat ze Nederlandse gasten ontvingen. Super leuk toch? Als we 's avonds terug zijn in het appartement is het tijd voor een heerlijk wijntje en een borrel en praten we nog gezellig een poosje na met z'n vieren. Tegen een uur of 23:30 uur is het tijd om ons heerlijke bedje op te zoeken, want morgenochtend willen we ook een beetje op tijd de stad in. Wat een heerlijk plekje dit.

Woensdag 14 december 2016 (23 km)
Heerlijk geslapen vannacht en tegen 06:30 uur ben ik er weer uit. Vanmorgen voor we weg gaan nog maar even verdiepen in een huurauto voor straks, want inmiddels hebben we onze binenlandsevluchten voor in Australië vorige week geboekt, maar moeten we ook nog een huurauto boeken voor het traject van Sydney, via Meldourne naar Adelaide. Om 07:30 uur hebben we de wekker gezet en komt ook Sander eruit want om 08:30 uur willen we richting de stad. We kunnen aan de kade buiten het centrum gratis parkeren en vervolgens met een gratis ferry de stad in, ideaal dus. Om 09:15 uur zitten we al op de ferry en we hebben dus de hele dag om Brisbane te verkennen. Vanaf het water hebben we een mooi uitzicht over de skyline van Brisbane en de brug over de rivier. We besluiten om de ferry te nemen naar het eindpunt, een tochtje van ruim 35 minuten tot aan North Quay, het centrum van de stad. Allereerst brengen we een bezoek aan de City Hall, een prachtig historisch gebouw waar het stadhuis in is gevestigd. We kiezen er dit keer voor een rondleiding met een gids te nemen door het gebouw en na de rondleiding brengen we nog een bezoek aan de klokkentoren. Alles bij elkaar zijn we hier zo'n anderhalf uur mee zoet. Daarna is het tijd om even te shoppen, want na bijna een jaar onderweg te zijn, zijn er wel wat T-shirtjes aan vervanging toe .... We halen onze lunch op bij de Whoolworths, een heerlijke Pie en wat drinken wat we opeten op een bankje in het centrum. Dan lopen we nog wat in het centrum rond en lopen we over de brug richting South Banks. South Banks is een groot park wat ligt aan de rand van de rivier en ook hier is er een Lagoon met een strandje waar we heerlijk wat verkoeling zoeken in het water. Ja, ik moet zeggen dat de combinatie van stad en water mij wel erg aanspreekt .... We blijven hier zo'n twee uur, het is erg warm en zonnig vandaag (what else is new here) en even lekker zwemmen tussen door is dus echt heerlijk. Tegen een uur of 17:00 uur stappen we weer op de ferry en stappen we nog uit op een ander punt in de stad. Als we hier wat rondlopen komen we er al snel achter dat voor we het eigenlijk door hebben we weer beland zijn op het punt waar we ook vanmorgen al waren. Tja, Brisbane is een behoorlijke stad met ruim 2,2 miljoen inwoners maar het centrum is erg compact. Dan besluiten we het restaurant op te zoeken wat Sonia en Runner ons hebben doorgegeven, een Koreaans restaurant in het centrum. We hebben hier heerlijk gegeten en daarna hebben we even een stukje door de stad gelopen bij night .... Op het plein bij de City Hall kijken we nog een lichtshow welke wordt geprojecteerd op het gebouw, een soort van kerstverhaal .... Daarna lopen we weer terug naar de kade en om 20:15 uur nemen we de ferry terug richting onze auto. Zo hebben we ook nog een gratis rondvaart over de rivier by night met een mooi uitzicht over de skyline van de stad. Vanaf de ferry terminal is het vijf minuten lopen naar onze auto en een 20 minuten rijden terug naar onze accommodatie, waar we tegen 21:30 uur weer terug zijn. We praten nog even met Sonia en Runner en dan trekken we ons terug op onze kamer. Vanavond nog even verder met onze zoektocht naar een huurauto en nog even appen met Anna voor morgen. Morgen verlaten we Brisbane weer en rijden we verder richting Bayron Bay, waar we met Anna hebben afgesproken om de komende drie dagen samen door te brengen. Super leuk om elkaar na een jaar, hier aan de andere kant van deze wereldbol, weer te treffen en wat quality time mee door te brengen. Super veel zin in!

Donderdag 15 december 2016 (204 km)
Ook vannacht weer prima geslapen en om 07:00 uur zoiets ben ik er weer uit. Even het reisverslag van de afgelopen twee dagen bijwerken, want daar was ik nog niet aan toe gekomen. Sander is er inmiddels ook uit hoor ik en dus gaan we zo effe ontbijten en dan pakken we de auto en gaan we richting Bayron Bay. Steeds weer een stukje dichter naar Sydney ... Om 10:00 uur nemen we afscheid van Sonia en vertrekken we vanuit Brisbane. We rijden eerst nog even naar een uitzichtpunt over de stad en dan doorkruisen we de stad, opweg naar het zuiden. We rijden via de Gold Coast, Surfers Paradise en lunchen onderweg nog ergens langs een mooi maar overvol strand. Je kan wel merken dat de schoolvakanties begonnen zijn. Benieuwd waar we vanavond met Anna belanden .... Om 14:30 uur zijn we in Bayron Bay, mooi een half uur voor de tijd die we hebben afgesproken met Anna (dachten wij), even niet helemaal zeker van de tijd hier in Nieuw South Wales. Maar nee, we blijken een half uur later te zijn, NSW heeft namelijk de klok een uur verder staan als Queensland, de provincie die wij vandaag achter ons gelaten hebben. Anna staat ons al op te wachten bij de YHA in Bayron Bay en het is nutuurlijk echt super gaaf om elkaar hier, na bijna een jaar weer te treffen. Genoeg om over bij te praten dus de komende dagen .... We besluiten eerst op zoek te gaan naar een camping hier in Bayron Bay, maar dat zal nog niet meevallen denk ik. Anyhow! Het lukt, de eerste camping bij een hostel of iets is vol, maar bij de tweede belanden we uiteindelijk. Niet dat we gelijk erg gecharmeerd waren van de plek, maar met z'n drieën hier in Bayron Bay, is er echt weinig betaalbaars te vinden. Het idee was eerst om op zoek te gaan naar een AirBenB voor drie nachten, maar omdat die zo ongelooflijk duur waren, hebben we maar besloten om ons tentje op te zetten en deze met Anna te delen. Hilarisch, Anna in onze riante voortent op een slaapmatje wat ze op de kop heeft getikt voor AUD 5. We hebben een idyllisch plekje (NOT) op een overvolle camping langs de snelweg. Maar goed, we maken er zelf maar wat van met z'n drieën. Als ons tentje staat rijden we eerst even naar de supermarkt en de bottleshop en dan rijden we terug naar de camping, vanavond maar weer even BBQen. Gezellig hoor om elkaar hier na zo lang weer te zien en voor we het weten is het een uur of 01:00 voordat we weer teruglopen naar de tent en ons opmaken voor ons eerste nachtje met z'n drieën in ons tentje.

Vrijdag 16 december 2016 (12 km)

Met oordoppen in tegen de herrie van het verkeer dat langs ons tentje raast, alle drie toch nog goed geslapen gelukkig. Ik ben zoals gebruikelijk al weer vroeg eruit, gevolgd door Anna en Sander. Even lekker samen ontbijten bij de tent en dan een plannetje maken voor vandaag. We besluiten om vandaag de auto te pakken richting de vuurtoren en vandaar een hike te maken om de punt en over een paar stranden van Bayron Bay. Onderweg wat mooie uitzichten over de baai en de stranden en de vele surfers die in de golven liggen te wachten op die ene goede golf. Als we er zo'n vier km op hebben zitten, besluiten we een rustig plekje op te zoeken op het strand om even een verfrissende duik te nemen in zee. 22 Graden Celsius is de temperatuur van het zeewater hier, een stuk kouder dus als in het noorden, maar nog steeds heerlijk om even lekker wat verkoeling op te zoeken, want het is ook vandaag weer een graad of 35 Celsius hier. Na een break van een anderhalf uur zoiets, lopen we via het strand verder richting het dorpje waar we even wat ophalen in de supermarkt voor onze picknick lunch in het park. Dan lopen we via het strand en uiteindelijk via een andere weg weer terug richting de auto, inmiddels is het 16:15 uur als we weer terug zijn bij de auto. We besluiten nog even langs de bottleshop te rijden voor wijn en in de supermarkt nog even een paar dingetjes op te halen, voordat we terugrijden richting de camping. Op de camping maken we nog even gebruik van het zwembad en daarna gaan we douchen en maken we ons gereed voor onze tweede BBQ met Anna. Inmiddels is het wat bewolkt geworden en af en toe vallen een paar lichte spetters regen. Gelukkig zet de regen niet door en kunnen we ook vanavond weer heerlijk de hele avond buiten zitten. We kletsen nog wat bij, doen nog een potje kaarten en tegen een uur of 24:00 zoeken we ons tentje weer op. We hebben besloten om vannacht nog een nachtje hier te blijven staan en morgenochtend op tijd ons tentje af te breken en via een binnenland route richting Lismore te rijden. Inmiddels hebben we voor in Lismore voor onze laatste nacht samen een mooie en luxe accommodatie geboekt via AirBenB. Heerlijk, kunnen we nu al naar uitkijken ....

Zaterdag 17 december 2017 (84 km)
Vannacht op zich ook weer prima geslapen en zoals gebruikelijk was ik er weer vroeg uit. Anna is er vanmorgen ook al op tijd uit en rond 08:00 uur is ook Sander er al uit. Nee, uitslapen op deze plek zit er nou niet echt in. Als we gedouched zijn, Anna nog even met haar ouders geskypt heeft en het tentje weer is ingepakt, ontbijten we nog even op ons gemak. Daarna pakken we de auto en laten we Byron Bay en daarmee deze camping achter ons en rijden we via een mooie binnendoor route naar een National Park in de buurt. Het gebied heeft hier wel wat weg van de Atherton Tablelands in noord Queensland. We willen vandaag eerst nog wat hiken, voordat we eind van de middag richting Lismore rijden. We maken een wandeling van zo'n twee uur langs een waterval (welke geheel is opgedroogd overigens vanwege de droogte hier op dit moment) en door een bosachtig gebied. Dan rijden we nog zo'n 20 km verder naar een ander stukje van het National Park waar we nog een korte wandeling maken in de buurt van een stuwdam en stuwmeer, wat aan de rand helemaal gevuld is met mooie Waterlelies. Als we het rondje hebben gelopen langs een paar uitzichtpunten pakken we onze spullen uit de auto en besluiten we hier wat te lunchen, in de boom boven ons zitten 7 Cukabara's .... Inmiddels is het een uur of 14:30 uur en rijden we door richting Lismore, nog zo'n 25 km. Wat normaal gesproken een levendig studenten stadje moet zijn, blijkt op zaterdagmiddag (en in de zomervakanties) totaal uitgestorven te zijn. We parkeren de auto in het centrum, lopen nog een klein blokje om en dan voor we richting onze AirBenB rijden, brengen we nog even een kort bezoekje aan twee uitzichtpunten in het stadje. De eerste blijkt weinig bijzonders en bij de tweede gaan we nog even op zoek naar Koala's in de bomen, waar het punt bekend om staat, maar helaas we hebben geen geluk vandaag en spotten er geen. Dan stappen we in de auto en rijden we naar onze AirBenB, waar we hartelijk worden onthaald door onze host Libby. Wow! Wat een heerlijke plek dit en wat een mooie accommodatie. Vannacht hebben we beide onze eigen kamer en badkamer en een heerlijk comfortabel bed om in te slapen. Libby is 43 en reist zelf ook erg graag op haar fiets de wereld over en er is dus genoeg stof om over te praten. Daarnaast is ze ook verpleegkundige en weet een oud studieboek uit 1912 Anna erg te inspireren .... Wat een super plekje dit en wat een super leuke en gezellige host. De avond brengen we door met z'n vieren op de varanda en we nemen er maar weer een wijntje bij.