Week 24 Europa camperreis 2022

25 september 2022 - Langenboom, Nederland

Zondag 18 september. Wat een super rustig plekje dit. Afgezien van een paar wandelaars en een enkele auto is er na gisterenmiddag niemand voorbij gekomen. Ik wordt vanmorgen pas tegen 8 uur wakker (uitslapen voor mij) en ga er dan uit. Het is nog maar een graad of 12 dus ik blijf nog even in de camper zitten en maak een kop koffie. Als Sander wakker is komt hij er ook uit, ontbijten we in de camper en is het een uur of 10 als we weer vertrekken. Vandaag willen we nog een dagje touren door Toscane en onderweg wat stops maken. We rijden eerst langs het meer richting Bolsena en dan verder tot Bangi San Filippo waar we stoppen voor een kijkje bij de Fosso Bianco, warmwaterbronnen die een witte afzetting hebben  eroorzaakt zoals het bekende Pamukale in Turkije. Het is hier behoorlijk druk met mensen die hier in de baden met het melk kleurige, warme water liggen. Wij gaan er niet in, maar lopen na een kort bezoekje weer terug richting de camper om onze route te vervolgen.  De volgende stop is bij het kasteel van Radicofani. Vanaf de toren hebben we een prachtig 360 graden panorama over de heuvels van Toscane. Het is rond 13:30 uur als we op zoek gaan naar een lunchplekje langs de weg met een mooi uitzicht. Vervolgens rijden we via een mooie route richting Chianciano Terme en Muntepulciano en maken we onderweg nog een paar korte fotostops om het Toscaanse landschap met de Cypressen vast te leggen. In het plaatsje Muntepulciano maken we een korte stop om het plaatsje te bekijken en eten we nog even een ijsje, hier zijn we vorig jaar ook geweest. Na ons bezoek aan Muntepulciano is het inmiddels 17:45 uur en oriënteren we ons vast even voor een overnachtsplek. We zijn vandaag op de route wel de nodige campers tegengekomen, dus het zal hier vermoedelijk wel iets drukker zijn..... Wij besluiten Pienza voorbij te rijden, waar we ook vorig jaar geweest zijn en nemen een kijkje bij Cappella della Madonna di Vitaleta. Het kapelletje is mooi gelegen in het Toscaanse heuvellandschap en trekt veel bezoekers. Het is inmiddels einde van de dag en de zon zorgt voor een mooie goudgele gloed over de heuvels, prachtig. Na ons bezoek vinden we een mooi en afgelegen overnachtingsplekje op een heuvel naast een vervallen gebouw. Een prachtig uitzicht over het Toscaanse landschap en uitzicht op het dorpje Pienza. Hoe Italiaans wil je hebben? Druk? Nee hoor, ook hier staan we weer vrij en helemaal alleen. We maken rijst met kip en na het eten douchen we ons eerst even achter de camper. Het is hier een stuk kouder, dus we wachten maar niet tot we naar bed gaan. Als we gedoucht zijn en weer even wat warmers hebben aangetrokken drinken we eerst koffie en daarna verdiepen we ons nog even in de route voor de laatste paar dagen van onze reis. Morgen willen we nog een dagje touren door Toscane en dan in de richting van Bologna en terug via de Dolomieten en Oostenrijk. We hebben vandaag 141 kilometer gereden, maar wat een schitterende route weer vandaag.

Maandag 19 september. Wat een heerlijk plekje was dit. Een prachtige sterrenhemel gisterenavond en super rustig vannacht. Ik ben er om 7:15 uur uit vanmorgen en zit aan de koffie met een schitterend uitzicht over het Tosccaanse landschap. Heerlijk, nog even van genieten. Sander moet ik 8:30 uur wakker maken, want die lag nog heerlijk in dromenland. Als we hebben ontbeten willen we verder, nog een tweede dagje touren door Toscane. Eerst rijden we nog een paar kilometer terug om een bezoekje te brengen aan Pienza, een klein plaatsje met maar 30 inwoners, maar erg toeristisch. Niet zo vreemd, want vanuit het plaatsje heb je een schitterend uitzicht over het mooie landschap. Na een korte stop rijden we verder richting Bagno Vignoni, waar we stoppen om de Thermale bronnen te zien en het grote "waterplein" een dorpsplein als grote langwerpige vijver in het centrum van het plaatsje. Dan vervolgen we onze route en rijden we naar Montalcino, met het idee om hier ergens de camper te parkeren, even door het plaatsje te lopen en wat te lunchen. Maar nee, het is er zo druk, dat we geen plekje kunnen vinden voor de camper om te parkeren en nadat we ons bijna klem hadden gereden in een van de smalle straatjes zijn we maar omgedraaid en verder gereden. We waren er vorig jaar ook geweest, maar toch..... Inmiddels is het door al het gezoek een uur 13:30 en hebben we nog steeds niet geluncht. We rijden door in de richting van Greve in Chianti en onderweg parkeren we de camper langs de weg om een broodje te eten. Niet de meest idyllische plek dit keer, maar bij gebrek aan beter, een prima plek om even een broodje te eten. Daarna moeten we nog zo'n 60 kilometer tot een camperplaats in Greve in Chianti, waar we als het even kan (en bevalt) vannacht willen blijven overnachten, zodat we vanavond misschien nog even het dorpje in kunnen en een restaurantje op kunnen zoeken. We zijn rond 15:30 uur op de camperplaats die op één plekje na helemaal vol staat...... Niet ideaal, maar we besluiten voor nu in elk geval hier te stoppen om vervolgens later vandaag te bekijken of we hier blijven overnachten. Omdat Sander niet zo fit is, gaat hij even op bed liggen, al zal het overdag op een volle camperplaats niet echt rustig blijven vrees is. Ik heb even het water bijgevuld en zit nu naast de camper het verslag vast even bij te werken. Ik ben eens benieuwd straks...... Het is nu bijna 22 uur, we zijn even samen het plaatsje in gelopen maar hebben besloten zelf maar een eitje te bakken op brood vanavond. Omdat Sander graag vroeg zijn bed in wil en de buren naast ons gezellig buiten zitten, besluiten wij alsnog iets verder te rijden om te overnachten. 1,5 Kilometer verderop, een stukje de heuvel op hadden we een alternatief achter de hand van Park4Night, een rustig plekje tussen de wijnranken en Cypressen. Nou dat dus, hier parkeren we alsnog de camper, doen het dak omhoog en Sander kan rustig slapen. Hopelijk voelt hij zich morgen wat beter. Eerst maar even een goede nachtrust en uitslapen en dan kijken we morgen wel verder wat ons plan wordt. Welterusten voor straks.

Dinsdag 20 september. Ik was vanmorgen om 7:15 uur uit bed. Eens kijken waar we gisterenavond in het donker gestrand zijn..... Al snel blijkt inderdaad dat we op een super mooi en rustig plekje staan, tussen de wijnranken, Cypressen en olijfbomen. Wow, wat een uitzicht. Heerlijk zeg om zo een van onze laatste dagen van onze reis te beginnen. Omdat Sander gisteren niet zo fit was, slaapt hij eerst lekker uit, terwijl ik voor de camper met een bak koffie van het uitzicht geniet. Rond een uur of 10 zoiets is Sander wakker en even later is ook hij eruit. Na eerst ontbeten te hebben besluiten we vandaag om een flink stuk verder te reizen, op weg richting de Dolomieten, op weg richting huis. We vertrekken rond 12:45 uur, vullen nog even water bij op de CP waar we gisterenmiddag stonden (een stuk rustiger op dit moment met nog veel lege plekken nu). Dan rijden we eerst nog zo'n 25 kilometer binnendoor, voordat we een stuk de tolweg oprijden. Het idee was om zo'n 200-250 kilometer tolweg te nemen en dan nog een stukje binnendoor. Al snel blijkt de tolweg niet echt een succes. In plaats van doorrijden met 100-120 kilometer per uur, rijden we van de ene wegwerkzaamheden in de andere met een maximale snelheid van 40-60 kilometer per uur. Nee, dit schiet niet op! Als we drie uur verder zijn verlaten we per abuis de tolweg (oeps, verkeerde afslag gevalletje) en besluiten we maar de route binnendoor te vervolgen. Als we langs een Lidl komen doen we nog even wat inkopen en als we een broodje op hebben op de parkeerplaats rijden we weer verder. De plek die we voor ogen hebben om vanavond te overnachten is nog wel een eindje rijden, benieuwd of we dat voor het donker gaan redden. De route vandaag is op veel plekken nou niet spectaculair te noemen, dus achteraf toch een beetje jammer van die al die wegwerkzaamheden op de tolwegen. Maar goed, uiteindelijk zoeken we een alternatief want de plek die we wilden voor vannacht gingen we niet halen voor het donker. Een alternatief hebben we gevonden op Park4Night en is een parkeerplaats naast een natuurreservaat. We arriveren echt net voor donker, tussen de bossen op een afgelegen parkeerplaats, volgens ons een prima overnachtingsplek. Gelijk maar even een kippie opwarmen en met wat aardappelsalade eten. Daarna even opfrissen en Sander duikt daarna rond 21:30 uur het bed in, want ja vandaag was toch weer een lang en vermoeiend dagje uiteindelijk, we hebben ruim 324 kilometer gereden vanaf 12:45 uur. Maar ja, dat betekend wel dat we de komende twee dagen nog wat kunnen touren door de Dolomieten, om vervolgens overmorgen in Oostenrijk onze laatste overnachting te hebben op weg naar huis. We willen kijken of we donderdagavond op het zelfde adresje kunnen staan als vorig jaar na onze vakantie in Italië. Ik werk nog even het reisverslag bij en ga straks ook een beetje op tijd het bed in.

Woensdag 21 september. Vannacht weer prima geslapen hier, niemand voorbij horen komen tot een uur of 8 vanmorgen. Ik ben er om 7:15 uur uit, Sander rond 8:30 uur. Als we hebben ontbeten en klaar zijn, vertrekken we richting de Dolomieten voor onze laatste nacht in Italië. De route vandaag is prachtig, met steeds de bergen op de voorgrond. Eerst de Alpen en later de Dolomieten. Onderweg maken we een stop om te lunchen op een parkeerplaats aan het water met een prachtig uitzicht op de bergen. Het is vandaag nog heerlijk zomers weer en in het zonnetje is het prima uit te houden. Rond 15:30 uur komen we bij een prachtig uitzichtpunt op San Leonardo in Passiria, vanaf de Giovo Bergpas. Wat een plaatje dit, beneden het dorpje met de vakwerkhuizen en voor ons de besneeuwde bergtoppen van de Dolomieten. Je waant je hier in Oostenrijk of Zwitserland en het Italië gevoel wat we in Toscana optimaal hebben ervaren is er hier wel vanaf. We besluiten op dit uitzichtpunt lekker op een bankje te gaan zitten in het zonnetje, wijntje en chipie erbij en nog even heerlijk te genieten van dit prachtige uitzicht. Vanavond willen we hier blijven overnachten, aan het begin van de bergpas die we morgen over gaan op weg richting Oostenrijk voor onze laatste overnachting. Rond 17:45 uur besluiten we om 3 kilometer terug te rijden het plaatsje in voor een restaurantje waar we nog één keer heerlijk Pizza hebben gegeten. Tja, je moet Italië natuurlijk wel op de juiste manier afsluiten, toch? Rond 19:15 uur zijn we weer terug bij het uitzichtpunt waar we willen overnachten. We zetten de camper op blokken zodat we ook vannacht weer een beetje waterpas staan, genieten nog even van het uitzicht op de bergen tot het donker is en zoeken dan de warmte op in de camper. Hier koeld het 's avonds wel flink af en volgens weer online wordt het vannacht niet warmer dan een graad of 4. Brrr even schakelen weer na de warmte van afgelopen maanden...... Inmiddels is het donker en is het redelijk rustig kwa verkeer op de bergpas, benieuwd hoe we hier zullen slapen. De 29e nacht in Italië, waarvan dit de 22e vrije plek in de natuur is. Zo hebben we ook hier in Italië ons vrije camper avontuur voort kunnen zetten, iets wat we vooraf niet direct hadden verwacht. Morgen nog een dagje touren door de Dolomieten en in Oostenrijk onze laatste overnachting op een voor ons bekende CP Ferienhof Sunnawirt in Heiterwang. Tja, en dan vrijdag onze laatste reisdag richting huis. Best vreemd na 5,5 maand.......

Donderdag 22 september. Vannacht prima geslapen hier, vanmorgen wel wat auto's voorbij horen rijden maar dat wisten we. Maar wat een uitzicht als ik om 7:15 uur de schuifdeur open schuif...... Sander is er om 8:30 uur ook uit. Nadat we koffie hebben gedronken rijden we verder de bergpas op. Wat een prachtige route en wat een mooie uitzichten. Omdat het afgelopen dagen hier nogal koud is geweest, ligt er op de bergtoppen een nieuw laagje witte sneeuw, prachtig. We stoppen als we net de pas over zijn, om hier een broodje te eten (in de camper want het is buiten nog te koud). Daarna vervolgen we onze route richting Oostenrijk. Bij de grensovergang bij de Brennerpas stoppen we nog even bij de shopping outlet en dan rijden we de grens over Oostenrijk binnen. We hebben de navigatie zo ingesteld dat we vandaag nog een dagje binnendoor rijden en dus nog een laatste dagje touren door Oostenrijk tot onze overnachtingsplek in Heiterwang. Wat een schitterende route en wat een mooie uitzichten op de besneeuwde bergen. Ja, de zomer is hier wel voorbij al schijnt het zonnetje vandaag wel en is het met lange broek en een trui aan heerlijk in het zonnetje. Onderweg stoppen we nog ergens om een broodje te eten en tegen 16:15 uur zijn we op onze laatste overnachtingsplek van deze reis. Vanavond nog één nachtje hier op een overvolle camperplaats (met 52 campers die ik telde kun je er hier weinig van merken dat het seizoen er bijna op zit).Als wij aankomen is het nog niet zoooo druk en dus kunnen we een mooi plekje keizen tussen twee andere campers in (weet je in elk geval wat er naast je staat). We pakken de stoeltjes en gaan nog even lekker buiten zitten achter de camper, Aperol Spritz en chipje erbij en nog even genieten van het mooie uitzicht. We beeldbellen nog even met Wendy en Jaedy, zodat we Jaedy kunnen vertellen dat we nu echt bijna weer thuis komen. Voordat we in het restaurant om 19 uur zijn gaan eten, hebben we eerst een warme douche genomen. Tja, dat is met deze temperatuur wel lekker hoor. Zodra het zonnetje achter de bergen verdwijnt, daalt de temperatuur met 10 graden of zo tot net boven het vriespunt. Dat is toch even wat anders als de temperaturen die we gewend waren van de afgelopen maanden. We hebben heerlijk gegeten in het restaurant bij de camperplaats en ondertussen samen een beetje terug gekeken op deze fantastische camperreis van de afgelopen 5,5 maand. Wat hebben we genoten! Rond 21:30 uur lopen we terug naar de camper, bellen we nog even met Ellen en Wim en gaan we om een uur of 23 ons bed in, dit keer onder een dubbele fleecedeken en een dekbedhoes. Ons laatste nachtje en dan morgen het laatste stukje van onze reis, terug naar huis waar we iedereen snel weer kunnen opzoeken zodra we thuis zijn...... Welterusten voor straks en tot snel.

Vrijdag 23 september. Vannacht was het flink koud, als ik om 6:30 uur mijn bed uit kom, geeft te temperatuurmeter in de camper aan dat het buiten 0,5 graden is en binnen 2,5 graad. Brrr, dat is toch even anders wakker worden weer. Ik trek snel wat warms aan en loop richting het toilet en douche gebouw. Hier is het lekker warm en ga ik eerst even lekker onder een warme douche. Tja, met deze temperatuur is koud buitendouchen geen goede optie kan ik jullie verzekeren. Na het douchen loop ik eerst een stukje buiten om nog even te genieten van de zonsopkomst vanachter de bergen. Wat een prachtig plaatje dit. Het is hier een druk bezochte camperplaats, veelal gebruikt op doorreis voor velen en ik tel vanmorgen 52 campers! Theo zou zeggen, stonden jullie eindelijk een keertje een nachtje niet alleen...... Dan ga ik nog even terug de camper in, maak een bak koffie en geniet nog even van de rust op de camperplaats nu de meeste nog lekker in bed liggen. Rond 8:30 uur haal ik verse broodjes voor het ontbijt en daarna maak ik Sander wakker. We hebben straks nog een stukje voor de boeg en we willen rond een uur of 10-10:30 uur vertrekken. Als Sander eruit is en gedoucht heeft, pakken we de stoeltjes en gaan we eerst lekker ontbijten in het zonnetje. Inmiddels is het wel een paar graden warmer. Wat een uitzicht hier, echt nog even tot het laatste moment genieten. Om 10:15 uur vertrekken we, checken we bij het eerste benzinestation nog even de bandenspanning en rijden we al snel Oostenrijk uit en de Duitse Autobahn op. 738 Kilometer geeft de navigatie aan. 738 Kilometer tot aan huis, wat zal dat vreemd zijn vanavond om na ruim 5,5 maand weer in ons eigen huisje terug te zijn en iedereen daarna snel weer te zien. Onderweg hebben we de nodige files door ongelukken en wegwerkzaamheden en met een drietal stops voor de lunch, wat drinken en wat eten 's avonds rijden we rond 20:45 uur bij Venlo Nederland weer binnen. We bellen even kort met Theo om te laten weten dat we rond 21:30 uur thuis zijn en om te vragen of hij zin heeft om nog even een wijntje te komen doen. Als we bij Haps de snelweg afrijden moeten we direct tanken want het reservelampje brand al even. In Haps tanken we de camper af en met een Dieselprijs van 1,869 per liter ligt dat een beetje in lijn met de prijs van de afgelopen weken in Italië. Dan rijden we door naar huis en om 21:25 uur rijden we onze oprit op, waar we worden opgewacht door Theo die thuis de lichten al heeft aangedaan en ons staat op te wachten. Wat een leuke ontvangst en wat heerlijk om elkaar na zo'n lange tijd weer in de armen te kunnen nemen. Welkom thuis! We lopen al pratende weg eerst even een klein rondje door het huis en schenken dan een heerlijk glas Prosecco in uit Italië en proosten op een gezonde thuiskomst en een heerlijk weerzien. Rond 23:45 uur gaat Theo weer naar huis en stappen wij nog even onder de douche en gaan lekker ons bed in, het was een lange rit en een vermoeiende dag. Welterusten.

Samenvatting van onze reis:

Vertrek 10 april 2022
Eerste twee nachten in Duitsland. Daarna één nachtje Slovenië, een week Kroatië en vervolgens nog twee weken Slovenië en vier weken Kroatië met één nachtje Bosnië en Herzegovina. Na Kroatië elf nachten Montenegro, vervolgens vier weken Albanië, drie nachten Noord Macedonië, zes weken Griekenland en ruim vier weken Italië. Om vervolgens af te sluiten met onze laatste overnachting op de terugreis in Oostenrijk. Totaal 166 nachten, waarvan we 116 nachten vrij hebben gestaan op de meest mooie en bijzondere overnachtingsplekken tijdens onze reis. Totaal 16.166 km afgelegd, soms over de meest smalle en bochtige weggetjes met putten en gaten in het wegdek of straten volledig dichtbegroeid met bomen en struiken. We kunnen terugkijken op een fantastische reis met onze camper bus door Zuid-Europa. Wat een geweldig avontuur en wat hebben we veel gezien en beleefd. Making new memories..... Nou, dat hebben we gedaan en is zeker gelukt. Nu nog even een weekje acclimatiseren thuis, iedereen snel weer opzoeken en vanaf 3 oktober begint na zes maanden het gewone leventje weer.

1. Jacqueline:
    27 september 2022
    Welkom thuis en wat een heerlijke reis. Dank dat ik mee mocht genieten.
  2. Dim barendregt:
    30 september 2022
    Ook even de laatste week gelezen . inmiddels hebben we jullie al gezien. Fijn dat jullie er weer zijn. Nu weer aan de arbeid de komende week.

groetjes en liefs van mij. Ma.