Week 20 Europa camperreis 2022

27 augustus 2022 - Posto Vecchio, Italië

Zondag 21 augustus. Wat was het hier weer heerlijk rustig vannacht. Eén vissersbootje gehoord dat terug kwam en die een kwartiertje later met de auto wegreden, verder totale stilte. En wat heerlijk wakker worden hier onder de Eucalyptusbomen in de schaduw. Als ik er uit ben en een bak koffie op heb, pak ik de verrekijker om te kijken of er nog wat nieuwe vogels zitten. Los van een vissende Grijze Rijger, een paar Witte Rijgers en 2 Pelikanen in de verte zie ik niets bijzonders. Nadat Sander eruit is, ontbijten we voor de camper en genieten we nog even van dit toch weer zo unieke plekje. Nadat we rond 11 uur alles weer hebben ingepakt en nog even gebruik hebben gemaakt van de douche, besluiten we om onze route weer te vervolgen. Onze volgende stop ligt op de route en is het plaatsje Arta. We bezoeken hier de oude middeleeuwse stenen brug van Arta en lopen dan vervolgens nog een rondje door het stadje. We lopen eerst naar het kasteel en vervolgens naar drie mooie kerkjes. Verder is het vrij uitgestorven in het stadje, dat er op zich best leuk uit zou zien denk ik als het vandaag geen zondag was geweest. Dan rijden we maar verder op weg naar de Acheron River en de Acheron River Springs. Totaal rijden we vandaag 111 kilometer en rond 16:00 uur parkeren we de camper op een parkeerplaats langs de rivier. We zetten de stoelen aan de waterkant, schenken een wijntje in en dompelen ons nog een paar keer onder in de ijskoude rivier. Het gebied is druk bezocht en erg toeristisch, maar aan de kant waar wij staan kunnen we de drukte mooi aanschouwen en is het heerlijk vertoeven. Als we ons wijntje op hebben steken we de rivier door en gaan nog even wat op verkenning uit. Ons plan is om hier te blijven overnachten, samen met nog wat andere campers om zo morgenochtend op tijd de hike door de rivier te kunnen beginnen. Het is mogelijk om vanaf de parkeerplaats een wandeling te maken door de rivier en gorge. Omdat het zo'n toeristische trekpleister is, hebben wij besloten om morgenochtend uiterlijk om 9 uur te beginnen aan de wandeling, voordat rond 10 uur de eerste toeristen en bussen komen. Maar vanavond doen we lekker rustig aan. Terug bij de camper nemen we nog een wijntje, bakken we even een eitje voor op brood en genieten we voor de camper van het mooie uitzicht en zien we het voor ons steeds rustiger worden omdat de vele dagjesmensen inmiddels vertrokken zijn. We zitten nog een tijdje heerlijk buiten voor de camper en tegen 23 uur gaan we ons bed in. Ik denk dat er in totaal nog zo'n 8 campers staan op de parkeerplaats en verder zijn alle auto's weg. Ik denk dat het hier heerlijk rustig is vannacht.

Maandag 22 augustus. Vannacht heerlijk geslapen en we worden beide wakker door de wekker om 7:45 uur. Dat gebeurd mij niet vaak...... We gaan eruit, maken een broodje klaar, frissen ons een beetje op en pakken onze spullen. Met onze zwembroek en waterschoenen aan en de spullen in een waterdichte tas, lopen we om 8:40 uur richting de rivier. Er is nog niemand...... De eerste stappen in de rivier voelen ijskoud, ik vermoed dat het water hooguit een graad of 15 is. De drang om dit gebied op deze manier te ontdekken, wint het van de kou en een kwartiertje later zijn we er al aardig aan gewend. We lopen door de rivier en lopen steeds verder de kloof in. Op sommige plekken zien we bubbels, vanwaar een warme bron de rivier in stroomt. Even voelt het alsof het water minder koud is...... Wat is het hier prachtig en wat bijzonder dat wij hier (op dit moment) nog maar samen lopen, dat zal straks op de terugweg echt wel anders zijn. Op sommige plekken staat het water in de rivier zo hoog dat we zelfs stukken moeten zwemmen omdat we niet meer bij de grond komen. Het water stroomt op sommige plekken behoorlijk hard en ook liggen er soms grote rotsen die we moeten trotseren. Wow! Hoe bijzonder weer dit. We lopen ruim twee uur door de rivier en dan komen we op een punt dat we echt niet verder kunnen en draaien om, dezelfde weg terug. Na een kwartiertje zoiets komen we de eerste wandelaars tegen die de rivier nog de andere kant op volgen, al snel gevolgd door meerdere. Tja, en na een uur, als we bijna aan het einde zijn van onze terugtocht, dan zijn er inmiddels zoveel toeristen die een poging gaan wagen, dan wordt het toch ineens een heel andere beleving. Blij dat wij op tijd de wekker hadden gezet. Een maal terug bij de camper, besluiten we nog een klein stukje de rivier af te varen met een van de rafting companies. Een tochtje van zo'n 20 minuten, een stukje verder stroomafwaarts als dat wij gelopen hadden. Op zich een leuk tochtje, maar iets meer weg van bootje varen als van raften, dat dan wel. Als we eenmaal weer terug zijn bij de camper is het inmiddels een uur of 13:15. De parkeerplaats staat helemaal vol met dagjes mensen. Wij kleden ons bij de camper om en gaan dan weer een stukje verderop kijken. Bij een bakkertje halen we een heerlijk verse Pie en als we die op hebben, rijden we richting het plaatsje Parga. We parkeren de camper net voor het plaatsje en lopen dan via de boulevard en het strand het plaatsje in. Parga is een gezellig, toeristisch plaatsje en is vooral bekend vanwege de mooie stranden en baaitjes. Nadat wij een rondje hebben gelopen en even wat hebben gedronken op een bankje aan de kust, besluiten wij nog een stukje verder te rijden. We gaan op zoek naar een geschikte plek voor onze laatste overnachting in Griekenland. Onze 42e nacht in Griekenland en we hebben nog steeds geen camping gezien. Hadden we het zes weken geleden toen we Griekenland binnen kwamen over onze bonus nachten (elke nacht die we na Albanië nog vrij konden staan....), inmiddels weten we wel beter en staan we ook hier in Griekenland al zes weken vrij en hebben we nog geen camping bezocht. Fantastisch! Ook vandaag lukt het weer om tegen 16:30 uur een mooi overnachtingsplekje te vinden, op een zijweg in de bergen op een groot vlak terrein onder de honderden jaren ouden Olijfbomen. Nee, ook hier staan we vannacht niet allen, een eindje verderop op staat nog een pick up met een tentje erop en een VW busje met Duitsers, maar voor eind augustus mogen we niet klagen met de drukte. So far so good. Nu lekker even uitrusten bij de camper, genieten van dit plekje in de schaduw van de Olijfbomen en dan morgen onze laatste etappe in Griekenland naar Igoumenitsa, vanwaar we morgen nacht de ferry nemen naar Brindisi in Italië.

Dinsdag 23 augustus. Gisterenavond werden we verrast door het bezoek van een Vosje bij onze camper, het beestje was totaal niet schuw. Ook hoorden we nog een tijd lang de Eekhoorntjes in de bomen voor ons. Hoe leuk is dat? Verder, super rustig plekje weer dit. Oké, tot ik vannacht wakker werd om 02:45 uur omdat er wat Grieken bij kwamen die nogal luidruchtig waren om hun tent op te zetten, anderhalf uur wakker gelegen terwijl Sander heerlijk lag te slapen. Anyhow! Gelukkig was ik pas om 7:30 uur wakker zullen we maar zeggen. Wel heerlijk schaduw hier onder de bomen, dus voor Sander prima om een beetje uit te slapen. Vandaag hebben we niet zo veel op het programma staan. Even rustig aan opstarten en rond 11 uur rijden we richting het plaatsje Sivota. Een toeristische badplaats aan de kust, een leuke stop om even het plaatsje te bezoeken en om in een mooie baai nog even lekker wat verkoeling op te zoeken. We eten hier op het strandje nog een broodje en na een tweede verfrissende duik, houden wij het voor gezien. We lopen terug richting de camper en pakken nog even een ijsje op een terrasje. Als we bij de camper zijn vervolgen we onze route richting Plataria, onze laatste stop voor Igoumenitsa. Ook hier zoeken we nog even een strandje op, eentje waar we na afloop gelijk kunnen douchen. Om 18:15 uur zoeken we hier een restaurantje op aan het strand en hebben we nog een keer heerlijk Grieks gegeten. Het is 20:15 uur als we teruglopen naar de camper en het laatste stukje rijden richting Igoumenitsa, waar we om 20:45 uur inchecken voor de ferry naar Brindisi - Italië. De planning was dat we vannacht om 01:00 uur zouden vertrekken, maar we hebben vanmiddag bericht gekregen dat we vertraging hebben en pas om 04:00 uur vannacht vertrekken. Nadat we hebben ingecheckt, kunnen we doorrijden het haventerrein op. Na een korte paspoort controle en een check of we niet toevallig wat verstekelingen in de camper hebben verstopt, mogen we doorrijden. We krijgen nog een flinke regen en onweersbui op ons dak, hebben we nog maar één keer eerder gehad in Griekenland. Inmiddels is het een uur of 21:30 uur, we zijn dus ruim op tijd in elk geval. Maar goed ook want voor 23:30 uur moet je hier wel binnen de poorten van het havengebied zijn, anders kom je er dus niet meer op. Mis je mooi alsnog de boot..... We parkeren de camper recht tegenover de steiger nummer 8, vanwaar we straks vertrekken. Op dit moment ligt er nog een ferry die zo vertrekt naar Bari. Wij moeten nog even wachten, samen met heel veel anderen (vrachtauto's, campers en auto's). Ik ben eens benieuwd hoe druk het is op de ferry vannacht. Tja, na zes weken Griekenland en 42 nachten vrij staan op de meest mooie plekken, kunnen we wel stellen dat Griekenland ons op veel punten heeft doen verbazen. Wat een mooi land, vooral het Noorden van het vaste land heeft ons echt keer op keer verrast, wat een mooi en onontdekt stukje natuur. In totaal hebben we nu tot hier 12.085 kilometer gereden en zijn we al ruim 19,5 week onderweg. Nog vier weken Italië voor de boeg en dan in twee of drie dagen terug richting huis, waar we vrijdag 23 of zaterdag 24 september weer veilig hopen aan te komen. Benieuwd wat we in (het zuiden van) Italië allemaal weer gaan beleven. Inmiddels is het nu 23:15 uur en is het wachten tot de ferry er is en we mogen inschepen, dat zal nog wel even duren......

Woensdag 24 augustus. Om 01:00 uur hoorden we dat de ferry waarschijnlijk pas rond 06:00-06:30 uur vertrekt. We moeten dus nog een tijdje hier de nacht zien door te brengen. We sluiten aan achterin de rij wachtende auto's voor de ferry, want het blijkt dat wij op ander punt stonden te wachten. Beetje jammer, want in de rij staan auto's die er vanaf 22:30 uur staan met een enkele hefdak camper ertussen die al heerlijk liggen te slapen. Wij doen uiteindelijk hetzelfde, zodra we in de rij staan doen we het hefdak omhoog en proberen nog een paar uurtjes slaap te pakken. Nou, dat valt niet mee op een plek waar een paar honderd auto's, vrachtauto's en campers al uren staan te wachten. Mensen die buiten rondlopen en lopen te praten, kinderen die om 2 uur 's nachts aan het voetballen zijn op het parkeerterrein, etc. Ik denk dat we uiteindelijk hooguit 2 uurtjes slapen, als we rond 4:30 uur de ferry horen aankomen. Dan moeten alle auto's er eerst af en begint het inschepen..... Uiteindelijk rijden wij rond 06:15 uur de ferry op, gelukkig hebben wij een goede ruime plek voor de camper, in tegenstelling tot de auto's die er als eerste op mochten. Het hele inschepingstraject neemt ruim twee uur in beslag en pas om 6:55 uur vertrekt de ferry met zo'n 6 uur vertraging. Aan boord zoeken we onze stoelen op, we hebben vaste (soort vliegtuigstoelen) gereserveerd omdat we geen idee hadden hoe het er op zo'n grote ferry aan toe gaat. Gelukkig lukt het ons om ook hier nog zo'n twee uurtjes slaap te pakken. Verder lopen we af toe een rondje over het schip, zien we her en der mensen op luchtbedjes of matjes in het restaurant, de hallen en het dek liggen. Sommige hebben complete tenten gebouwd op het dek. Tja, of die beter slapen als wij? Geen idee. Het is een hele nieuwe beleving voor ons en de overtocht naar Brindisi duurt zo'n 9 uur. We hebben een rustige overtocht en vanaf het dek zien we Albanië aan ons voorbij trekken. Tja, daar hebben we ook tijdens deze reis al vier weken rondgebracht. Even later maken we de oversteek, op naar Italië voor onze laatste maand van deze fantastische camperreis. Om 13:45 uur Italiaanse tijd, arriveren we in de haven van Brindisi. Voor wij uiteindelijk van boord rijden is het 14:30 uur. Vanuit de haven rijden we eerst naar een grote Lidl om even flink inkopen te doen, want we zijn aardig door onze voorraad heen. We halen nog een paar lekkere broodjes en gaan dan op zoek naar een rustig plekje om een beetje bij te komen van deze lange reis. Op Park4Night hebben we een parkeerplaats gevonden tussen de duinen en de zee, zo'n 37 kilometer ten zuiden van Brindisi in de richting van Lecce. Het is 17 uur zoiets als we hier aankomen en er staat nog één andere camper en twee gewone auto's van badgasten. We besluiten hier eerst even de zee in te gaan en daarna de stoelen op het strand te pakken en een flesje Rosé open te trekken. De zee is hier een stuk wilder als in Griekenland afgelopen weken en er staat een behoorlijk harde wind. Wat bijzonder weer, dat we nu weer in Italië zitten. Rond een uur of 19 lopen we terug naar de camper, gaan we ons even lekker opfrissen en douchen en daarna besluiten we in de camper te gaan zitten om wat te eten. We houden het bij een lekker broodje en wat yoghurt vanavond, want eigenlijk zijn we beide te moe om uitgebreid te koken en een restaurantje zit er niet in de buurt. Om 21 uur houden we het voor gezien en kruipen we ons bed in. Hopen dat we hier wat uurtjes slaap kunnen inhalen, ondanks de harde wind.....

Donderdag 25 augustus. Wat een wind vannacht, tot 04 uur heb ik prima geslapen, maar nadat ik er even moest om te plassen kon ik niet meer in slaap komen. Uiteindelijk maar beneden op de stoel gaan liggen en toch nog een uurtje of anderhalf in slaap gevallen. Sander heeft er minder moeite mee en heb ik om 10:15 uur uiteindelijk maar wakker gemaakt. Heerlijk toch, even bijtanken. Toen ik vanmorgen wakker werd zag ik dat we hier vannacht met drie campers stonden, er was er blijkbaar gisterenavond nog eentje bijgekomen. Nadat ik al twee bakken koffie op heb en Sander er ook uit is, eten we eerst een broodje. Sander gaat nog even de zee in voordat hij zich afdoucht. Het is 12 uur als we vertrekken richting het stadje Lecce, ook wel het Florance van de Barok genoemd. We parkeren de camper net buiten het centrum en lopen in 10 minuten zo het stadje in. Wat een leuke en sfeervolle stad is dit. Prachtige oude gebouwen, kerken en vol met gezellige restauntjes en terrasjes. Het is een drukte van jewelste, voornamelijk Italianen en weinig toeristen. Heerlijk die Italiaanse sfeer, tja dat is in Griekenland en Albanië toch wel even anders. We lopen eerst een rondje door de stad, we hebben een kaartje gekocht welke toegang biedt tot vier kerken en één museum en we volgen dus direct een soort van stadswandeling. Leuk om op deze manier de stad te verkennen. Rond 15 uur zoeken we een restaurantje op waar we een heerlijke Pizza eten voor de lunch. Daarna lopen we nog een paar uurtjes door de stad, eten we nog op een terrasje een echt Italiaans ijsje en stuiten we op een grote markt. Rond 18:30 uur zijn we pas weer terug bij de camper. Dan besluiten we nog zo'n kleine 50 kilometer door te rijden tot aan Otranto, waar we een overnachtingsplek zoeken van Park4Night op een parkeerterrein vlakbij een meertje. Als wij aankomen tegen 19:45 uur staan er nog een paar auto's op het terrein. Wij parkeren de camper aan de rand van terrein langs een rij bomen, een prima overnachtingsplek volgens ons. Al snel is het hier donker, een uur of 20 en een half uurtje later is iedereen weg en is het hele parkeerterrein leeg. We zetten de stoelen naast de camper, schenken wat te drinken in en beeldbellen daarna nog even gezellig met Miriam en Norbert. Zij gaan morgen trouwen en omdat we er helaas niet bij zullen zijn, wilde we ze natuurlijk toch alvast even een super mooie dag wensen voor morgen. Om 21:30 uur maken we nog even een noodlesoepje en rond 23 uur, nadat we gedoucht hebben gaan we ons bed in. Benieuwd of ik vannacht hier beter slaap.

Vrijdag 26 augustus. Ik heb vannacht een stuk rustiger geslapen als aan het strand gisteren met die enorme wind. Als ik er om 6:30 uur uit kom is het parkeerterrein nog leeg. Rond 6:45 uur rijdt de eerste auto het terrein op aan de andere kant van de perkeerplaats, even later gevold door nog twee auto's. Vroege wandelaars die een bezoekje brengen aan het meer, het Lago di Bauxite. Sander is er om 7:45 uur uit en dan gaat het hefdak direct naar beneden. Ik smeer even een broodje en als we koffie op hebben lopen wij ook eerst even naar het meertje. Het is een klein meertje met er omheen rode grond en heel donker water, bijzonder. De parkeerplaats wordt ook gebruikt door badgasten die vanaf de parking een padje nemen naar beneden richting een strandje. Wij lopen terug naar de camper en rijden dan eerst een klein stukje terug om nog een bezoekje te brengen aan het plaatsje Otranto. We lopen door de smalle straatjes en kijken vanaf de stadsmuren uit op de haven en het strandje. We gaan beide even naar de kapper hier en we maken een afspraak voor 10:30 uur. Kunnen we mooi eerst een uurtje het plaatsje bezoeken en daarna tegelijk terecht bij de kapper, want dat wordt wel weer eens tijd..... Daarna lopen we terug naar de camper en nemen we nog een kijkje op een grote begraafplaats tegenover de parkeerplaats waar de camper staat. Er zijn verschillende van die hele grote grafmonumenten te zien met familiegraven, dat blijft toch altijd bijzonder. Daarna vervolgen we onze route, een hooggelegen  kustweg langs de ruige, Mediterraanse kust tot aan Santa Maria Di Leuca, een route van zo'n 50 kilometer. Onderweg maken we nog een stop voor de lunch in een druk bezocht plaatsje vanwaar je een grot kan bezoeken en waar ook een openluchtzwembad aanwezig is. Het is hier overal erg druk, vrijwel alleen Italianen, dus we vermoeden dat zij nog zomervakantie hebben. Het is opvallend omdat het afgelopen weken in Griekenland op de meeste plaatsen nog vrij rustig was. Dan vervolgen we onze route, zorgen dat de watertank weer is bijgevuld, iets wat ook Italië geen probleem hoeft te worden en maken nog een korte stop op een parkeerplaats aan de grillige kust. Dan rijden we door naar Santa Maria Di Leuca, ook wel het einde van Italië genoemd. Het is een klein havenstadje in het uiterste zuiden van Puglia. Dit is waar de Adriatische Zee en de Ionische Zee in elkaar over stromen. Er zijn twee uitzichtpunten die we bezoeken, Punta Meliso bij de vuurtoren en Punta Ristola. Voor de kust varen tientallen bootjes om de punt en langs de kustlijn om enkele van de vele grotten te bezoeken. Even hebben we overwogen om hier te blijven en te overnachten op een CP, maar eigenlijk vonden we het nog iets aan de vroege kant en dus besluiten we nog een klein stukje verder te rijden. We rijden door tot aan een groot parkeerterrein bij het strand Le Maldive del Salento, waar we voor € 10 voor 24 uur kunnen parkeren en ook de nacht mogen doorbrengen op een speciaal naast de parkeerplaats gelegen terrein, een voormalige camperplaats. De grote parkeerplaats staat nog aardig vol, maar het terrein voor campers is leeg. We staan hier alleen, op de gewone parkeerplaats staan nog twee andere campers die hier (uiteindelijk) ook zijn blijven overnachten. Hoe bijzonder is dit, overal is het nog mega druk, alle Italianen hebben zo'n beetje een grote camper en hier staat niemand..... Ik zeg ideaal. Als wij een drankje op hebben, lopen we nog even naar het strand voor een verfrissende duik en lopen nog een klein stukje over het strand. Terug bij de camper gaan we eerst even douchen en dan is het tijd voor de BBQ, tja hier is dat weer mogelijk, omdat op een gewone parkeerplaats het campinggedrag niet is toegestaan. Tegen 20 uur is het hier donker en het grote parkeerterrein is verlaten, enkel twee andere campers die we in de verte zien staan. Wat een ideale plek dit. Morgen gaan we eerst maar even genieten van het strand en een strandwandeling maken, daarna kijken we wel wat ons plan is.

Zaterdag 27 augustus. Het was hier vannacht heerlijk rustig en we staan hier nog steeds alleen op dit deel van de parkeerplaats. Als ik er om 6:30 uur uit ben maak ik eerst koffie en pak ik een stoel. Even niets..... Als Sander er om 8:20 uur ook uit is besluiten we eerst te ontbijten en daarna doen we een wasje. Straks willen we een stukje wandelen over het strand naar een plaatsje 2,5 kilometer verderop. Eerst even lekker relaxen bij de camper nog en we bellen even met Marrie en Dim. Rond 12:15 uur pakken we onze spullen en lopen we richting het strand. Het eerste stukje is nog vrij rustig, maar als we een eindje verderop zijn wordt het al snel een stuk drukker. Het is een mooi, langgerekt zandstrand met helder water en een smal zandstrand. Dat laatste staat vol met ligbedjes en parasols en de mensen liggen hier als Sadientjes op het strand. Wat een enorme drukte en enkel Italianen. Wij lopen het strand af, kijken wat rond, nemen af en toe even een verfrissende duik in de zee en lopen dan weer verder. Het strand wordt opgesierd door Afrikaanse verkopers met allerlei opblaas attributen als luchtbedden, banden en de meest uiteenlopende beesten figuren. Ook rijdende tentjes met badkleding, jurkjes en noem maar op. Grappig om te zien dat die Italianen toch op een heel andere manier hun dag op het strand doorbrengen. Aan het einde van het strand lopen wij het eerste stukje terug via de weg, op weg naar een Pizzeria voor een late lunch. Nadat we de Pizza's op hebben is het inmiddels een uur of 15:15 en lopen we weer op ons gemak via het strand terug richting de camper. Het is nog drukker geworden als op de heenweg en het strand ligt echt helemaal vol. Wij stoppen nog een keer of drie voor een duik in zee en lopen dan terug richting de parkeerplaats waar onze camper staat. Op dit moment is het 17:15 uur en zitten we in de schaduw achter de camper met een drankje. Hier is het weer heerlijk rustig en in de schaduw prima uit te houden. We hebben besloten dat we ook vannacht nog een nachtje hier blijven staan, benieiwd of het dan net zo rustig is met het oog op de zaterdagavond. We gaan het zien..... Nu in elk geval nog even lekker genieten en relaxen, de rest zien we later wel weer. Morgen gaan we sowieso weer een stukje verder langs de kust in de richting van Gallipoli. Tja, en zo is er weer een week omgevlogen......

1. T v d Braak:
    27 augustus 2022
    Welkom in Italië. Leuk verhaal Dennie
  2. Dim barendregt:
    29 augustus 2022
    Weer een geweldig verhaal en belevenis, maak er in Italië weer wat leuks van.