Week 23 Europa camperreis 2022

17 september 2022 - Capodimonte, Italië

Zondag 11 september. Wat een heerlijk rustige nacht hier. Als ik er uit kom is de de zon ook net ontwaakt. Rond 8 uur komt ook Sander eruit en kan het hefdak gelijk naar beneden. Tja, dan voelt het toch weer net wat minder camperen zeg maar. Na het ontbijt rijden we nog even naar een klein Byzantijns kerkje wat we kort bezoeken (echt heel speciaal voor Italië) en vervolgens parkeren we in het dorpje en lopen we nog een rondje door het oude centrum van Stilo. Het is een uur of 11 als we vertrekken vanuit Stilo, terug richting de kust en daar onze route vervolgen. Het is zondag en heerlijk weer en we merken dat het op sommige stranden vandaag toch wat drukker is als afgelopen dagen. Wij besluiten tegen lunchtijd ook een strandje op te zoeken. We nemen eerst een verfrissende duik en daarna eten we een broodje. We besluiten wel een paar uurtjes op het strand te blijven, voordat we rond 16:30 uur weer teruglopen richting de auto en nog de laatste 35 kilometer verder rijden tot in Tirioli, een klein bergdorpje. We hebben een CP gezien op Park4Night waar we kunnen staan aan de rand van het dorpje. Als we aankomen blijkt er vanavond iets van een muziek festival plaats te vinden op het veld voor de camperplaats. Omdat we graag het dorpje willen bekijken morgen en eigenlijk wel een restaurantje willen opzoeken vanavond, besluiten we hier toch maar te blijven. Oké, dan wordt het misschien wat later vanavond voor het stil wordt, maar aan de andere kant is het ook wel weer leuk om dit een keertje mee te maken. Tja, en we hebben eerste rang want vanuit de camper kijken we zo op het podium. Als we de camper aan de stroom hebben staan (iets wat al lange tijd niet meer het geval is geweest deze reis) lopen we het plaatsje in op zoek naar een restaurantje. Omdat we nog wat aan de vroege kant zij voor Italiaanse begrippen is er nog niet zoveel open en besluiten we in een Ierse Pub te gaan eten, een broodje hamburger met wedges dit keer. Weer eens wat anders dan Pizza. Na het eten lopen we terug naar de camper, waar de muziek inmiddels al is begonnen. Tja, ons was verteld vanaf 21 uur, maar dat blijkt dus toch wat eerder. Omdat het in de bergen best wat fris is geworden, besluiten wij de camper te draaien zodat wij uitzicht hebben op het podium vanuit de camper. Tja, en met een hefdak camper hoor je de muziek binnen echt net zo goed als buiten hoor dat kan ik je verzekeren. Rond 22 uur stopt de muziek en is er zoiets als een prijsuitreiking. Dan loopt het veld leeg en komen de vrachtauto's het terrein op om direct het podium af te breken en de spullen op te ruimen. Uiteindelijk zijn ze daar nog wel even mee bezig en als wij om 24 uur naar bed gaan zijn ze nog niet klaar. Gelukkig is het vrij snel daarna dat de laatste twee vrachtauto's ook vertrekken en daarmee wordt het weer stil op de camperplaats.

Maandag 12 september. Vanmorgen ben ik er om 7:10 uur uit. Nadat de laatste vrachtauto is weggegaan vannacht om 1 uur was het stil. Omdat het hier best nog wat fris is vanmorgen blijf ik nog maar even in de camper zitten. Om 7:45 uur wordt Sander gewekt door een man die met zijn moterzaag wat bomen die op het parkeerterrein liggen in stukken begint te zagen. Ook op tijd eruit dan maar..... Nadat we een broodje gegeten hebben en de spullen weer hebben ingepakt, lopen we eerst nog even het dorpje in om het oude centrum te bekijken. Via de stijle en smalle steegjes lopen we vanaf de camperplaats naar boven richting de ruïnes van het kasteel, vanwaar we een mooi uitzicht hebben over het plaatsje en de omgeving. Daarna lopen we op ons gemak terug richting de camper en rond 10:30 uur rijden we verder. Het eerste stuk van de route gaat nog door de bergen, daarna rijden we vervolgens een heel eind langs de kust. Onderweg maken we een stop om een broodje te eten in een plaatsje met een mooi uitzicht over de kuststrook met zijn stranden. De volgende stop op de route is het plaatsje Scalea. Op een pleintje eten we eerst een lekker ijsje en daarna lopen we nog wat door de smalle straatjes van het oude centrum. Het is 15:00 uur zoiets en dus nog siësta, jammer want hierdoor is het plaatsje nog erg uitgestorven en heeft het niet de sfeer die het waarschijnlijk anders zou hebben. Terug bij camper besluiten wij toch maar verder te rijden, op zoek naar een nieuwe overnachtingsplek nog zo'n 40 kilometer verderop. Onderweg maken we nog een korte stop vlakbij het plaatsje Praia a Mare, waar we een kijkje nemen op het strand voor Dino Island. Een mooi kiezelstrand met wat strand tentjes en mooi helder water. Wat een mooie kuststrook. Wij gaan niet het water in, maar lopen weer terug naar de camper en rijden dan nog een stukje verder. We heb een een overnachtingsplekje gevonden op Park4Night in de bergen en daar willen proberen uit te komen straks. Helaas blijkt de weg er naartoe te zijn versprerd en worden we door de politie via een onleidingsroute door de smalle straatjes in het bergdorpje gestuurd, niet echt fijn rijden zeg maar. Als we daarna de weg inrijden voor de laatste anderhalve kilometer richting de overnachtingsplek, blijkt al snel dat deze weg ook niet echt goed toegankelijk is voor onze camper en besluiten we maar om te draaien en een andere overnachtingsplek te zoeken. Een stukje terug, op het parkeerterrein van een kleine begraafplaats met een mooi uitzicht op de bergen en het dorpje aan de overkant. Een prima stop. Links voor ons op de berg staat een groot Jesus beeld, het schijnt een van de vijf??? grootste ter wereld te zijn en je schijnt het ook te kunnen bezoeken. Misschien nog een stop voor morgenochtend voor we onze route weer vervolgen. We hebben vandaag 184 kilometer gereden, best een lange route, maar ja we willen nog een paar plaatsen aandoen op de route omhoog en dus proberen we de afstanden zo een beetje te verdelen. We eten voor de camper en voordat we 's avonds naar binnen gaan, douchen we ons nog even achter de camper. In de camper lezen we nog wat op internet over de Amalfikust en rond 22:30 uur zoiets gaan we ons bed in. Het is hier heerlijk rustig onder een mooie, donkere sterrenhemel.

Dinsdag 13 september. Vanmorgen als ik wakker wordt zit de zon nog verscholen achter de bergen. Het duurt niet lang en dan is de zon ontwaakt. Ik blijf eerst nog een uurtje in de camper zitten, daarna maak ik koffie en pak ik een stoel die ik voor de camper zet. Wat een rustig plekje weer dit, ik geloof dat er vanmorgen twee of drie auto's voorbij zijn gereden. Als Sander er ook uit is, is het net 8 uur geweest. We ontbijten wat en dan rijden we nog even naar een parkeerplaats een stukje verderop. Vanaf deze overnachtingsplek keken we uit op een groot Jesus beeld, bovenop een berg. Nou, dat dus..... daar willen we eers nog even heen lopen om te bekijken, aloverens we onze route vervolgen. Het is een van de grootste standbeelden van Jesus bovenop een berg, ruim 21 meter hoog. Het blijkt een veel bezochte plek, wij kwamen hier toevallig op uit door onze overnachtingsplek van Park4Night. Rond 10:30 uur zijn we terug bij de camper en vervolgen we onze route richting Paestum, waar we nog een bezoekje brengen aan een archeologische site, waar drie grote, Griekse tempels goed bewaard zijn gebleven. Al hebben we er in Griekenland al heel wat gezien, dit zijn wel hele mooie tempels. Na onze stop rijden we nog zo'n 35 kilometer door tot aan Salerno. Hier rijden we naar een CP, waar we twee nachten willen staan ivm een bezoek aan de Amalfikust morgen. We willen van hieruit met de ferry naar Positano en van daaruit met de bus (ov) terug met onderweg wat stops in de plaatsjes langs de Amalfikust. Vanaf de camperplaats lopen we het stadje in, langs de boulevard en dan later door het centrum. We eten Pizza bij een goed en klein familierestaurantje in een klein straatje. Daarna lopen we op ons gemak via de boulevard weer terug richting de camper. Op de camperplaats zijn inmiddels nog wat campers bij gekomen, er staan er denk ik nu zo'n 17. Op dit moment zitten we nog even naast de camper en als we straks gedoucht hebben gaan we ons bed in. Hopelijk slapen we hier ook een beetje goed, het zal vast niet zo rustig zijn als de afgelopen nacht.....

Woensdag 14 september. Vannacht op zich best prima geslapen hier. Ik was er om 7:30 uur uit en Sander iets later. Vanmorgen wilden we al op tijd (8:30 uur) richting de haven lopen voor de ferry van 9:40 uur richting de Amalfikust. We zijn er ruim op tijd en dan is het wachten tot we de ferry op kunnen. Zoals meestal zijn wij als één van de eersten aan boord en hebben we dus weer een plekje vooraan op het bovendek. We nemen de ferry tot aan Positano en van daaruit is de bedoeling dat we bus (ov) terug nemen. De ferry zit behoorlijk vol en vertrekt dan langs de Amalfikust met als eerste stop Amalfi. Hier gaan veel mensen van boord en komen er ook weer veel mensen aan boord. Wij blijven zitten en varen door tot aan Positano waar we rond 11:15 uur aankomen in de haven. Onderweg hebben we een schitterend uitzicht op de Amalfikust. Eerst bezoeken we het plaatsje Positano, een druk bezocht, toeristisch plaatsje met veel winkeltjes, terrasjes en restaurantjes. Ook heeft het plaatsje een klein strandje, ligbedjes zijn te huur voor € 35 per persoon (en nee het is niet de bedoeling dat je ze na afloop meeneemt) ) belachelijke prijs vinden wij...... Nee, wij lopen wat door de straatjes, halen een broodje om te lunchen en nemen vervolgens om 13:40 uur de bus richting Amalfi, een plaatsje 14 kilometer verderop (voor ons terug op de route). De bus rijdt de schitterende kustroute met smalle wegen en er passeren soms tegenliggers waarbij er echt maximaal een centimeter of 5-10 tussen zit. Nee, dit was voor ons de reden om deze route niet met de camper te rijden maar voor deze optie te kiezen. Is toch net even wat ontspannender zeg maar. Ook het plaatsje Amalfi is druk bezocht en erg toerisch, de ligging is super. Hier brengen we eerst een bezoek aan de grote kathedraal en vervolgens struinen we ook hier wat door de smalle straatjes. Citroenen is wat in dit plaatsje een hele grote rol speelde en dus bestellen wij een citroen gevuld met citroenijs. Iets waar je hier eigenlijk niet omheen kan. Als we het plaatsje gezien hebben is het zo rond een uur of 16. We besluiten nog even hier op het strandje een duik te nemen in de zee voor wat verkoeling en daarna lekker te douchen en om 17 uur de bus terug te nemen. De route langs de kust is nog ruim 26 kilometer en duurt zo'n 1 uur en 15 minuten. Het is een schitterende route over de smalle weg langs de Amalfikust. Negen jaar geleden hebben we de hele route zelf gereden met een Fiat Panda, maar met de camper hadden we zoiets van we kiezen wel voor de bus. Een goede keuze zo deze combinatie, zo blijkt. Om 18:15 uur zijn we terug in Salerno, lopen we nog even een stukje langs de boulevard en gaan we om 19 uur terug naar het zelfde Pizza restaurant als gisteren, waar we wederom een heerlijke Pizza op hebben. We nemen nog even een kijkje op het stadsplein waar iets van een bloemenlegging plaatsvindt voor een heilige, met een behoorlijk spectakel er omheen. Daarna lopen we via de winkelstraat terug, eten we nog ijsje onderweg en lopen we verder terug langs de waterkant, terug naar de camper. Op dit moment (het is nu 22:15 uur) heeft Sander net Dienie nog even gebeld en zitten we nog buiten naast de camper. Zo maar even douchen en dan een beetje op tijd naar bed, in de hoop dat het hier vannacht ook weer een beetje rustig blijft. We gaan het zien.......

Donderdag 15 september. Nadat we er vanmorgen beide uit zijn en ontbeten hebben hebben, pakken we nog even de wegenkaart van Italië erbij om globaal een route te plannen voor de komende dagen. We besluiten om Napels over te slaan (zijn we al een keer geweest) en in elk geval een bezoek te brengen aan het Royal Palace en de tuinen in Caserta. Eigenlijk willen we proberen vanavond in Rome uit te komen, zodat we de stad vrijdag kunnen bezoeken. Een lange route van bijna 300 kilometer, dus we gaan het zien. Rond 9:45 uur rijden we richting Caserta, de route gaat binnendoor en onderweg is het best druk. Het is uiteindelijk 12:30 uur als we in Caserta de camper parkeren en richting het Royal Palace lopen. In eerste instantie besluiten we alleen om de paleis tuinen te bezoeken. Het is een groot paleis met een mooi park erachter met verschillende grote waterpartijen, watervallen en een Engelse tuin. Van het paleis tot achteraan bij de grote waterval is het drie kilometer lopen en daarna dus ook weer drie kilometer terug. We lopen ruim drie uur in tuinen rond voordat we weer terug zijn bij het paleis. Dan bedenken we ons en proberen we ons kaartje wat alleen voor de tuinen bedoeld was, om te ruilen voor een compleet kaartje zodat we ook het paleis van binnen kunnen bekijken. Het kost even wat moeite, maar de mensen zijn erg behulpzaam en uiteindelijk kunnen we ook om 16 uur nog het paleis in. Het voormalige Royal Palace is gebouwd door de House of Bourbon - twee Sicilianen, als hoofdverblijf als koningen van Napels. Het is het grootste paleis in Europa gebouwd in de 18e eeuw in Barokstijl. Het is een prachtig paleis en zo'n beetje 1/3 is opengesteld voor het publiek. Al met al lopen we hier ook nog bijna drie kwartier rond en zijn we uiteindelijk pas om 17 uur terug bij de camper. We besluiten om van hieruit de tolweg te nemen tot aan Rome, zodat we hopen net voor het donker in Rome aan te komen op de camperplaats die we hebben opgezocht op Park4Night. Het is nog zo'n kleine 200 kilometer, dus zeker nog wel twee uur rijden. Meestal proberen we snelwegen en tolwegen te mijden, maar uiteindelijk moeten we komende dagen de kilometers toch maken en het stuk tussen Napels en Rome vinden wij nu niet het meest interessant. Het lukt ons om rond 19:15 uur aan te komen op de camperplaats in Rome, echt net voor donker is. Het is een nette camperplaats zo'n 7 kilometer buiten het centrum van Rome en van hieruit kunnen we morgen voor de deur de bus pakken richting het Piazza Venezia in het centrum van Rome. Beide zijn we al twee keer eerder in Rome geweest, maar het leek ons wel leuk om tijdens deze camperreis de stad nog wel een dagje aan te doen. Als we gesetteld zijn, zetten we de stoelen buiten, nemen nog een drankje en rond 21 uur bakken we nog even een eitje voor op brood. We hebben vandaag weer ruim 12 kilometer gewandeld in de tuinen en het paleis en hebben beide geen zin meer om nog op zoek te gaan naar een restaurantje. We bellen nog even met Theo en met Marie en Dim. Rond een uur of 23 douchen we ons nog even achter de camper en dan gaan we ons bed in. Benieuwd naar morgen......

Vrijdag 16 september. Ik ben er om 7:20 uur uit vanmorgen en Sander een half uurtje later. Prima geslapen voor een locatie als dit met weinig verkeer. We eten even een broodje en nemen een bak koffie en als we klaar zijn pakken we de de spullen en lopen we richting de bushalte. Eerst nog even een kaartje kopen bij de kiosk/bar en om 8:50 uur hebben we de bus richting Piazza Venezia. Het is ongeveer 40 minuten met de bus en dan stappen we uit in hartje Rome. Sander heeft gisterenavond wat punten gemarkeerd in MapsMe zodat we een beetje weten, wat we in elk geval graag nog een keertje willen zien. Het voordeel is dat we beide al eerder in Rome geweest zijn, dus we hoeven eigenlijk nergens meer in de rij te staan om binnen te komen. Het is behoorlijk druk in Rome, zoals je dat kunt verwachten van een grote stad. We lopen eerst in de richting van Coloseum, het Forum Romanum en dan via de straatjes richting de Trevi fontein en naar de Spaanse Trappen. Onderweg drinken we ergens een Cappuccino en we halen een broodje voor de lunch die we bij de Spaanse Trappen nuttigen. Heerlijk om in de stad even mensen te kijken. Vervolgens lopen we via de leuke straatjes, via de Twin Church richting het Panton en de Engelenburg naar het Vaticaan. Als afsluiter brengen we een bezoek een de Sint Pietersbasaliek in Vaticaanstad, de grootste en bekendste kerk in Europa en tot 1989 zelfs de grootste kerk ter wereld (het werd overtroffen door de Basalique Notre Dame de la Paix in de Ivoorkust). Oké, we moeten er even voor in de rij staan, al valt het alles mee en zijn we met een half uurtje wel binnen. Het blijft indrukwekkend zo'n grote  kerk. Rond 18:15 uur verlaten we Vaticaanstad en lopen we op ons gemak terug in de richting van het Piazza Venezia. We zoeken onderweg een leuk restaurantje waar we lekker eten en even een beetje kunnen bijkomen van alle indrukken en het vele lopen, we hebben ruim 21 kilometer door de stad gelopen vandaag. Na het eten lopen we nog even door de gezellige straatjes, nemen we nog een heerlijk ijsje als afsluiting en dan lopen we terug naar de bus. Het is inmiddels 21:20 uur als we de bus hebben terug naar de camperplaats, we hebben er dus een aardig dagje van gemaakt. Het is 22:15 uur als we aankomen bij de camper, de stoeltjes nog even buiten zetten om wat te drinken en rond 23:30 uur gaan we ons bed in. Wat een mooie dag weer vandaag. En tja, dan te bedenken dat we volgende week rond deze tijd weer gewoon thuis zijn. Eén weekje nog en dan zullen we het moeten doen met de mooie herinneringen aan deze fantastische reis...... Tot snel allemaal.

Zaterdag 17 september. Vanmorgen rond 6:45 uur was ik eruit na wederom een rustige nacht hier in Rome. Als Sander rond 8 uur wakker is, drinken we eerst even koffie en nemen we een broodje. Als we klaar zijn vullen we water bij, reken af en rijden weer verder. We hebben besloten vanmorgen om voorlopig een stuk het binnenland door te rijden en zo langzaam onze weg omhoog maken richting Toscane en verder. Kijken hoe ver we vandaag komen. Onderweg rijden we even langs een supermarkt om wat voor de lunch en avondeten te kopen en we maken een stop om een broodje te eten voor de lunch in een klein plaatsje. Dan rijden we door en maken we nog een stop in het dorpje Montefiascone, met een uitzichtpunt boven het dorpje met een fantastisch uitzicht op de omgeving. De heuvels aan de ene kant en het meer aan de andere kant. Omdat het een uur of 14:30 is, is het siësta en is het verder in het dorpje aardig uitgestorven. Tja, dat is altijd wel jammer als je hier in Italië onderweg een stop wilt maken in een plaatsje..... Na ons bezoek aan het plaatsje, besluiten we nog een stukje verder te rijden. We hebben er inmiddels zo'n 120 kilometer op zitten vandaag dus echt veel verder gaan we niet meer rijden. Afgelopen dagen best wel een druk programma gehad, dus vandaag maar even iets eerder op zoek naar een geschikt overnachtingsplekje. We vinden weer een mooi plekje op Park4Night, dit keer eentje in het bos en afgelegen van de weg en drukte, best lekker na een paar dagen op een camperplaats. We drinken eerst een bak koffie en dan doe ik nog even een klein wasje, terwijl Sander het boekje met de overnachtingen bij werkt. Volgens mij is dit wel een rustig plekje voor zover we dit nu kunnen inschatten. Het is inmiddels nu 17:30 uur en we zitten in de camper, het is vandaag een stuk frisser dan de afgelopen dagen. Ik werk even het reisverslag bij terwijl Sander de foto's uitzoekt voor op de site. Tja, zo is er al weer een week voorbij...... Vanavond maar een rustig avondje, beetje bijkomen van de afgelopen dagen en misschien nog even een spelletje doen of zo......