Week 01: Vertrek uit Nederland ~ Nairobi ~ Oost-kust

2 januari 2016 - Watamu, Kenia

Zondag 27 december 2015
Jawel, eindelijk is het dan zo ver. Na ruim een jaar van voorbereidingen, de laatste vier weken voor ons vertrek met onze lieve familie te hebben doorgebracht en een afgelopen nacht, toch wat onrustige nachtrust, zijn wij rond 9:30 uur klaar voor ons vertrek naar Schiphol. Onze grote droom om samen anderhalf jaar op werelreis te gaan. Totaal zullen we zes continenten aan doen en hopen we anderhalf jaar lang te gaan genieten van alles wat er tijdens dit grote avontuur op ons pad gaat komen. Onze grote droom wordt nu echt werkelijkheid. Om 11:10 uur zijn we al op het vliegveld (onze vlucht gaat om 14:45 uur), dus na het afgeven van onze bagage (we waren thuis al een dag voor vertrek ingechecked), hadden we gelukkig nog alle tijd om afscheid te nemen van de uitzwaaiers. Wat super is dit! 17 Man sterk die ons op Schiphol komen uitzwaaien, overweldigend. Maar ook ECHT wel even een momentje ... Het besef dat we nu voor anderhalf jaar onderweg zullen zijn en de meeste van jullie ook echt anderhalf jaar niet meer zullen zien (buiten Skype om) is er nog niet echt. Het lijkt vooralsnog nog op een gewone vakantie met een heel intensief afscheid. WAT GAAN WE JULLIE MISSEN!

Maandag 28 december 2015
De vlucht via Doha - Qatar naar Nairobi - Kenia verloopt voorspoedig en na aankomt in Nairobi, kiezen we voor het gemak van een taxi naar ons eerste hotel in Nairobi. Een prima hotel in Downtown Nairobi slechts een paar straten van het busstation, waar we morgenavond de bus moeten nemen naar Watamu, aan de oostkust van Kenia. Nu eerst even wat Afrikaanse indrukken opdoen in Nairobi en even checken of onze reservering voor de bus morgenavond naar Malindi goed is door gekomen. Dat laatste blijkt niet helemaal het geval ... Al snel komen we er achter dat we beter gewoon op de dag zelf of een dag vooraf aan de reis het ticket rechtstreeks kunnen kopen, dat gedoe via internet werkt hier toch net even anders. Gelukkig zijn de mensen erg behulpzaam en lukt het ons, ondanks de drukte i.v.m. jaarwisseling, toch een busticket te bemachtigen voor de nachtbus morgenavond van Nairobi, via Mobassa naar Malindi. Vanavond op tijd naar bed, om 19:00 uur kunnen we beide onze ogen niet meer openhouden, maar ja dat is niet zo gek als je bedenkt dat we inmiddels al zo'n 37 uur op zijn, waarvan we slechts 3 uurtjes hebben geslapen in het vliegtuig.

Dinsdag 29 december 2015
Na een goede nachtrust en ruim 14,5 uur slapen zijn we klaar voor onze tweede dag in Nairobi. Toch fijn om te ervaren dat zo'n stad er uitgeslapen heel anders uitziet. Met name in het stadspark waar de vele families met elkaar de dag doorbrengen, is het erg leuk om te zien dat ook met een mini kermis/speeltuin en een stel te oude waterfietsen, er volop plezier wordt gemaakt. We nemen vandaag de tijd om op een relaxte manier de stad wat te verkennen. Blij om te ervaren dat als we een bezoek brengen aan het hoogste uitkijkpunt van de stad, de helikopter landingsplaats van een goed beveiligd conferentiecentrum, er een grondige tasinspectie en bodyscan aan vooraf gaat (zelfs twee keer). Wel appart dat ik onder het toeziend oog van de security vervolgens dan mijn grote zakmes uit mijn broekzak haal en deze in het bovenvak van Sander zijn rugzak stop, die is immers net al door de scan geweest en tja ... anders zijn op dag twee ons eerste zakmes al kwijt ... Anyhow! Een prachtig uitzicht over Nairobi. Tegen 18:00 uur als we ergens een hapje gegeten hebben, lopen we terug naar ons hotel om onze rugzakken op te halen. Op naar het busstation voor onze eerste lange busrit naar de oost-kust van Kenia. Rond 19:30 uur is de bus gepakt, zitten wij samen met nog 1 andere tourist tussen alle Kenianen die zeer waarschijnlijk de jaarwisseling bij de familie gaan vieren aan de kust. Een kwartiertje later als gepland vertrekt de bus, weg uit de grote stad.

Woensdag 30 december 2015
Na een lange busrit van zo'n 10,5 uur met een paar korte tussenstops, komen we aan in Gede waar we door de bus worden afgezet langs de doorgaande route. Van hieruit nemen we de TukTuk die ons een kwartiertje later afzet voor de deur van onze lodge. Rond 6:30 uur verrassen we onze gastvrouw met onze vroege aankomst, maar worden we warm onthaald. We lopen met John (de tuinman) en de twee honden eerst een rondje over het strand en zo weten we direct een klein beetje onze weg in dit heerlijke kustplaatsje Watamu. Na een heerlijk ontbijt is rond 10:30 uur onze kamer klaar en kunnen we ons eindelijk even lekker opfrissen. De rest van de dag brengen we door op het strand en relaxen we een beetje om bij te komen van onze eerste lange reisdagenen en nieuwe afrikaanse indrukken. s'Avonds zoeken we een leuk tentje om wat te eten en op een lekker dakterras te genieten van wat heerlijke verse mango en ananas sapjes. Vanavond nog maar even een keertje op tijd naar bed. Rond 22:15 uur gaat ons lichtje uit ... Al was het licht in Watamu al twee uur eerder uit vanavond want de stroom was uitgevallen. Tja, we zitten tenslotte wel in Afrika.

Donderdag 31 december
Oud jaars dag. Wat een heerlijke plek om wakker te worden. Vanmorgen de snakefarm bezocht, in de hoop wat wijzer te worden over alle slangen in Afrika en wat te doen als ... Oke, daar staan we maar even niet te lang bij stil. Daarna nemen we de TukTuk naar Turtle Bay waar we even langs een drietal duikscholen gaan om een excursie te boeken voor 2 januari, want ja ... we hebben immers niet voor niets in Nederland nog onze duikbrevetten gehaald. Verder heerlijk gesnorkeld vandaag en onze eerste Keniaanse pijlstaartrog gezien (een kleinere varriant van ca. 75 cm - staart niet meegeteld - met blauwe stippen op de rug). Na een lekkere lunch en wat drankjes op een idyllisch plekje aan het strand, lopen we terug naar onze accommodatie. Vanavond oud en nieuw, dit keer zonder oliebollen en appelflappen, maar wel met een heerlijke temperatuur van nog zo'n 30 graden en aan het strand. Heerlijk!

Vrijdag 1 januari 2016 Nieuwjaarsdag
Gisterenavond lekker gegeten in een bar dancing, daarna daar blijven hangen en gewacht tot oud en nieuw. Rond 23:00 uur liep de plek al aardig vol. Binnen korte tijd raakten we beide aan de praat met een drietal Keniaanse meiden. Tja, lastig van je af te houden als je je moet voordoen als twee broers ... Maar we leren snel, als we zeggen dat de vrouwen thuis zitten zijn we zo weer samen ... Vanmorgen om 9:30 uur op, Sander heeft een wasje gedaan en rond 12:00 uur hebben we in het plaatsje ontbeten. Vanmiddag met een TukTuk naar de mongrove geweest waar we een heerlijk boottochtje hebben gemaakt en het dorpje Dabaso hebben bezocht. Een heel klein dorpje of beter gezegd een lokale stam. Prachtig om te zien hoe de mensen hier echt leven buiten het toeristische gebied. In een klein restaurantje midden in de mongrove hebben we tijdens de zonsondergang zitten eten, krab voor Sander en voor mij (Dennie) kip. Om 18:30 uur werden we door onze TukTuk chaufeur weer hier opgehaald en rond 19:00 uur waren we weer bij onze lodge. Vanavond even lekker relaxen en de spullen gereed maken voor morgen. Morgenochtend moeten we er op tijd uit, want rond 7:55 uur worden we bij de supermarkt in het dorp opgehaald door de duikschool, voor onze eerste duikdag in Kenia. Het reef voor de kust in de Indische oceaan schijnt heel mooi te zijn en de watertemperatuur een stuk warmer als wat we de afgelopen maanden in Nederland gewend waren. We hebben er zin in!

Zaterdag 2 januari 2016
Zoals gepland, vanmorgen op tijd op voor onze duikexcursie vandaag. Rond 7:50 uur werden we opgehaald en na pick up van nog twee andere duikers gaan we richting de duikschool. Totaal zijn we met 9 duikers/toeristen en 5 instructeurs/drive masters. Wij duiken samen me nog een ander stel en een guide/divemaster. Na een korte briefing verzamelen we onze spullen en gaan we aan boord van een kleine boot en varen we naar onze eerste duikstek, Clecas in het Watamu - Malindi Marine National Park, Kenia. De tweede duikstek is, Red Fire in het zelfde NP maar een 20 minuten verder varen vanaf de eerste duikstek. Even voor de duikers onder ons in Nederland; Eerste duik 22,9 m. max diepte, 30 min. en 26 graden celcius bodem temperatuur. Tweede duik 19, 7 m. max diepte, 35 min. en 27 graden celcius bodem temperatuur. Wat een verschil met onze laatste duik in De Groene Heuvels in Nederland, waar we op 29 november 2015 nog met Geert (onze duikinstructeur in Nederland), op gingen voor ons PADI PPB en Nitrox brevet met een watertemperatuur van 8 graden celcius. Brrrr. Bij de eerste duik kwamen we terug bij de boot op dezelfde plaats als waar we de duik begonnen. De tweede duik was een driftduik en werden we langzaam door de stroming meegenomen, over en langs het rif en werden een eindje verderop weer opgepikt door de boot. Wat een mooie ervaring weer dit! Diverse kleine rifvisjes in alle kleuren die je maar kunt bedenken waaronder Nemo visjes, maar ook de grotere varianten waaronder de Morenes, een Pijlstaart Rog en de Stone Fish. Heel bijzonder als je ineens midden in een grote school tropische vissen zweeft. Dit is hopelijk het begin van nog heel veel mooie duiken, op heel veel mooie, bijzondere duiklocaties tijdens onze wereldreis. Rond een uur of 13:00 zijn we terug bij de duikschool. De rest van de middag lopen we een beetje over het strand, lunchen we op het zelfde plekje als twee dagen terug aan het strand en zoeken we nog wat verkoeling in zee. Eind van de middag even lekker ons gemak houden in de lodge en even alle nieuwe indrukken op ons in laten werken. De bedoeling is dat we vanavond nog even het dorp in lopen en daar bij een gezellig restaurantje met een heerlijk dakterras pizza gaan eten. Wat hebben ze daar lekkere verse sapjes ... Mango, Papaya, Ananas, noem maar op, heerlijk. Morgen vertrekken we uit Watamu en zakken we af langs de kust richting Mombassa, naar het plaatsje Kilifi. Nog even een paar daagjes langer aan de kust, voordat we ons echt willen gaan inspannen.

De eerste foto's volgen zodra we een betere Internetverbinding hebben. Dit is Afrika :-)

1. Sylvia de Wilde:
    2 januari 2016
    Gelukkig nieuwjaar gewenst! Wat een interessante dagen! Veel plezier!
    Groet Syl
  2. Anita:
    2 januari 2016
    Allereerst de allerbeste wensen voor 2016 en ik ben echt super trots op jullie. Wat een mooi verslag, ik heb het idee dat ik erbij ben! Liefs, Anita
  3. Wim van der Sten:
    2 januari 2016
    Allereerst de beste wensen voor jullie en heel veel reisplezier toegewenst.
    Wat maken jullie in korte tijd veel mee. Dat belooft veel voor de verdere reis. We genieten van jullie verslagen en hopen er nog veel te lezen. Groetjes van Jannie en Wim.
  4. Annelies Coenen:
    2 januari 2016
    Een gelukkig nieuwjaar voor jullie in dit bijzondere jaar! Een spannend reisverslag, met plezier gelezen, en heel interressant!
    Het ga jullie goed, geniet er nog van en tot de volgende keer! Liefs, ons!
  5. Cees Sleven:
    2 januari 2016
    Fantastisch mannen, ik reis een beetje met jullie mee! Bijzonder om het nieuwe jaar zó te beginnen. Met natuurlijk mijn beste wensen erbij!
  6. Maurice Boere:
    Hi Dennie & Sander!
    Ik kreeg net de eerste mail met link door naar jullie pagina! Allereerst een heel warm en goed 2016 gewenst vanuit een koud Wit-Rusland. Vandaag was het hier -20C. Volgens mij is het bij jullie iets aangenamer ;-) Leuk om jullie verslag te lezen...

Blijf lekker genieten! Ik kijk er naar uit om jullie verhalen te lezen!

Groeten,
    Maurice
  7. Miriam Klaassen:
    Hallo lieverds,
    Een heel mooi nieuwjaar voor jullie allebei!
    Het begint eindelijk wat kouder te worden hier, dus kom maar op met al die warme verhalen, leuk om ze te lezen! Veel plezier..
  8. Dominic en Sonja:
    3 januari 2016
    Hoi Dennie en Sander, allereerst voor jullie een te gek 2016 gewenst. Geniet ervan. Wat leuk om jullie verhalen te lezen. Groetjes
  9. Judith Spanjers:
    3 januari 2016
    Hé Sander en Dennie, leuk om jullie verhalen te lezen! Je zou er zo bij willen zijn...maak er een spetterend jaar van en ik kijk uit naar alle reisverhalen. Have fun!
  10. Ellen Van Alphen:
    Hoi lieve broers,
    Wat geweldig om te lezen. Ontzettend beeldend geschreven.
    Als jullie dit blijven doen, op deze manier dan beleven we veel mee van jullie ervaringen. Xx
  11. Ma:
    HALLO LUITJES,
    gisteren al gereageerd, maar kan het niet vinden.super tripjes en geniet ervan wij passen wel op jullie vrouwen.
    groeten en liefs en een gezond en geweldig 2016 an pa en ma
  12. Ellen Martin - ten Hoeve:
    Gelukkig nieuw jaar :)
  13. Betty Overdevest:
    3 januari 2016
    Hé Dennie en Sander, Leuk om jullie belevenissen te lezen en weer eens wat van je te horen Dennie. Heel anders dan op een bank werken...... Overigens nog de beste wensen voor 2016, ik wens jullie samen een mooi avontuur.
  14. Suzanne:
    3 januari 2016
    Heej lieverds! Had ooknal gereageerd op een ander moment maar ook ik kan het neit terugvinden. ;-)
    De beste wensen en wat een superverslag om te lezen. Veel succes en plezier verder. Dikke knuffel van ons. Xxxx
  15. Edgar:
    3 januari 2016
    Hoi Sander en Dennie! Allereerst de beste wensen en dat al jullie dromen uit mogen komen op deze fantastische reis! Supergaaf om jullie ervaringen te lezen in dit blog. Heel veel plezier en mooie momenten samen, benieuwd naar het volgende verhaal.
  16. Dienie Coenen..:
    3 januari 2016
    Sander en Dennie wat fìjn dat jullie gedoken hebben.onvang veel liefs van DIENIE. En veel sukces met jullie werelreis in het nieuwe jaar.?
  17. Dienie Coenen..:
    3 januari 2016
    Fijn om jullie verslag te lezen. Fijn zo blijf je op de hoogte van julie reis. Groetjes van Dienie !!
  18. Elena:
    4 januari 2016
    Hoi Dennie en Sander, allereerst de allerbeste wensen voor 2016. Een bijzonder jaar voor jullie! Erg leuk om zo over jullie belevenissen te lezen en een beetje met jullie mee te kunnen reizen op deze manier. Heel veel plezier met elkaar. Groetjes Elena
  19. Sandra van de Gevel:
    Goed bezig jullie!!
    Nog de beste wensen maar dat gaat wel goedkomen dit jaar :-).
    En vooral blijven duiken.

Groetjes, Sandra
  20. T v d Braak:
    4 januari 2016
    Hallo lieve Sander en Dennie, wat een mooie verhalen zeg, maar nog mooier was, dat ik jullie via skype ontmoette. Dat was een verrassing zeg.
    Nog heel veel uitdagingen toegewenst. Veel liefs van Papa (Uden)
  21. Wendy Bongers:
    4 januari 2016
    Hey ook ik had al gereageerd op jullie blog.. maar ook onvindbaar :(
    Maar voor jullie de allerbeste wensen en dat jullie dromen uit mogen komen!!
    Een heel gelukkig en gezonde wereldreis.!!!
    Lees de.blog met veel plezier!!!!
    Droom jaast dat ik er zelf inzit..
    Op naar de big five kijk je wel uit met ze... ze gaan niet aan de kant he haha..
    Heel veel liefs arno en wendy..
  22. Tspee:
    het avontuur is begonnen
    en ook nog een gelukkig nieuwjaar fijn dat ik jullie kan volgen gr Tonnie Spee xxx
  23. Wendy Molenaar:
    4 januari 2016
    Zo te lezen zijn jullie in jullie eerste reisweek al heel wat mooie ervaringen rijker, ik hoop en wens voor jullie dat er nog heel erg veel mogen volgen! En natuurlijk wens ik jullie een heel mooi,gelukkig,gezond en reislustig niewjaar toe! Geniet er van, ik zal jullie met veel plezier blijven volgen via jullie verslagen en foto`s.