Week 10 Europa camperreis 2022

19 juni 2022 - Lezhë, Albanië

Zondag 12 juni. Na een heerlijk rustige nacht op deze geweldige overnachtingsplek ontwaken we met een fantastisch uitzicht. Onze laatste stop in Montenegro is er één om niet snel te vergeten. Vanaf 21 uur gisterenavond tot vanmorgen 8 uur zijn er welgeteld twee auto's gepasseerd. Na het ontbijt en de koffie vertrekken we voor de laatste 45 kilometer door de bergen van Montenegro. Onderweg maken we nog twee korte fotostops en dan rijden we af op de grens. Dit is de eerste grenspost die ons doet denken aan het reizen door Africa. Wat een enorme drukte hier bij de grens, overal verkopers en wat ons direct ook opvalt zijn de vele bedelaars. Ja, we gaan hier wel een ander land in. Op zich hoeven we niet lang te wachten voordat we de grens gepasseerd zijn en doorrijden voor een eerste stop in Albanië, in Shkoder. We stoppen eerst bij een groot Fort vanwaar we een schitterend uitzicht hebben over de stad, de bergen en het Shkoder meer. Na deze eerste stop rijden we door het drukke centrum van de stad en zoeken we een wat rustiger gelegen parkeerplaats voor de camper. Het verkeer is hier wat chaotisch, zoals we dat gewend zijn in Aziatische landen, maar Sander draait daar zijn hand niet voor om. Als we een plekje hebben gevonden lopen we via een drukke weg langs winkeltjes en marktkraampjes. Om een uur of 14:00 keert de rust terug in de stad, omdat het vandaag zondag is gaat bijna alles dicht, behalve nog wat restaurantjes en hier een daar wat winkeltjes. Tja, dan oogt zo'n stad gelijk heel anders. Na een paar uurtjes houden we de stad voor gezien en besluiten we onze route nog een stukje te vervolgen de bergen in richting Koman. We zien wel even hoe ver we komen. Het scheelt we mogen hier overal vrij staan, dus echt moeilijk om een mooi overnachtingsplekje te vinden zal het hier vermoedelijk niet worden. De wegen, dat is een ander verhaal. We hebben van horen zeggen (en vandaag ook zelf al mogen ervaren) dat de wegen hier zacht uitgedrukt soms wel wat te wensen overlaten. De eerste 10 kilometer de stad uit valt het mee, daarna echter lijken we te gaan begrijpen wat ze ermee bedoelen. De weg die wij rijden richting Koman is zacht uitgedrukt niet echt goed. Gaten in het wegdek, stukken weg weggeslagen, delen zijn gravel of beter gezegd losse stenen. Maar goed, hier waren we op voorbereid dus nemen we rustig de tijd, tenslotte zijn we dit keer op pad met onze eigen camper en niet met een huurauto en tja, we willen wel graag onze hele route kunnen afmaken met onze eigen camper. Zo'n twee uur later en 39 kilometer verder houden we het voor gezien voor vandaag. We stoppen op een parkeerplek langs de weg met een fantastisch uitzicht over de rivier, een soort fjord. Wat een plekje dit! Als we de stoeltjes buiten hebben staan naast de camper sluiten de buitendouche aan en gaan we eerst even douchen. Een enkele local die voorbij rijdt toetert even en steekt  vriendelijk zijn hand op. Wat fijn dat dit hier is toegestaan en kan. Als we gedoucht zijn pakken we de BBQ en gaan we aan het eten beginnen, even een simpele maaltijd maar met uitzicht is het al snel goed. Rond een uur 22:30 uur gaan we ons bedje in, want we verwachten dat we morgen misschien wel op tijd gewekt zullen worden door het verkeer. Even afwachten maar.....

Maandag 13 juni. Heerlijk geslapen hier en vannacht is er geen auto voorbij gekomen. Oké, één vrachtauto om 5 uur en toen waren we dus beide wakker. Uiteindelijk ben ik er om 6:30 uur uitgegaan en Sander een uurtje later. Volgende keer toch maar een plekje net iets van de doorgaande weg af..... Erg druk was de weg ook niet, want de weg loopt nog door tot het plaatsje Koman, vanwaar wij de ferry willen nemen naar Fierze en dan loopt deze dood. Omdat wij hebben gelezen dat de ferry 's ochtends om 9 uur gaat, hebben we besloten om deze pas morgen te nemen en vandaag te gebruiken om in Koman te komen en een wasje te doen. Na het ontbijt tegen 9:30 uur rijden we verder. Het is nog maar 16 kilometer naar de ferry in Koman, maar dat betekend hier dik een uur rijden. Als we in Koman aankomen en even bij de ferry willen informeren en kaartjes kopen voor morgen, verteld de parkeerwachter dat er om 12 uur nog een grote ferry gaat. Uh oké, dat is nog beter. En of er nog plaats is? Wij hebben niet vooraf gereserveerd omdat we nog een beetje onze twijfels hadden of we er wel met de camper op wilden, na het zien van een foto van een overvolle kleine ferry - hier in Albanië zijn ze niet zo zuinig op hun auto of op die van anderen. Ja hoor genoeg. Er kunnen 65 auto's op de ferry en wij zijn nummer twee. Dat moet lukken lijkt ons, dus besluiten we te wachten in een restaurantje waar we nog even koffie drinken en gelijk even gebruik kunnen maken van het toilet. We staan nog even te praten met de parkeerwachter, die ons verteld dat de deze weg naar Koman wel erg slecht is. Op zich hadden we dat al gemerkt, maar het is goed om te weten dat dit ook voor Alnanezen een slechte weg, deze was wel te doen zolang je maar flink de tijd neemt zeg maar. Om 11:20 uur zijn we terug bij de parkeerplaats waar we de camper hebben laten staan en mogen we als eerste richting de ferry rijden (2 kilometer verderop, waarvan nog een stuk door een lange tunnel). We staan als eerste achteraan op de ferry, benieuwd hoe druk het wordt. Nou, het valt mee hoor. Er staan totaal 5 auto's op de ferry en zitten er met 12 mensen op, je zou het een soort privé overtocht kunnen noemen. De tocht over het Koman meer is een tocht van 35 kilometer en duurt ruim 2 uur. Het is absoluut de mooiste ferry overtocht ooit, door een prachtig gebied met bergen links en rechts over een smalle rivier. We wanen ons even op een cruise door een fjord met waanzinnige uitzichten. We betaalden voor de overtocht € 86,50 voor de camper (9,5m2) en twee volwassenen. Overigens een goede andere manier om bij Fierze te komen is er eigenlijk niet, de weg is absoluut onbegaanbaar met onze camper en daarbij komt, dat je deze ferry overtocht absoluut niet wilt missen tijdens een bezoek aan Albanië. Als we rond 14:30 uur van de ferry afrijden, rijden we via een klein dorpje (hier een redelijke centrale plaats) waar we nog even wat drinken, groente en brood inkopen. Echt veel is er niet te koop en een supermarkt of bakker zou ik het ook niet willen noemen. Voor de bakker worden we uiteindelijk twee keer doorgestuurd en komen we uit bij een klein raampje waar bovenstaand bakker 24 uur (maar dan in het Albanees dus). Als we aanbellen gaat het raampje open, kunnen we de bestelling doorgeven (rond brood of gewoon brood en gesneden of ongesneden - ik zeg lekker makkelijk keuzes maken hier) en dan wordt de rekening opgemaakt. Twee broden voor 150 Lek (€ 1,20). Na onze inkopen rijden we het plaatsje uit op zoek naar een lunchplekje. Een plekje met uitzicht op de rivier, prima plekje dit. Na de lunch loop ik nog even naar de rivier en zie een mooie optie voor onze volgende overnachting..... Eigenlijk vinden het we het wel prima voor vandaag, waarom verder rijden als we ook hier kunnen stoppen. Het wordt een schitterend plekje vlak naast een snel stromende rivier. Ideaal om even wat verkoeling op te zoeken en de was te doen. Tja, we hebben inmiddels weer een behoorlijke waszak, maar er is geen wasserij te vinden. Dan maar op z'n Afrikaans, gewoon aan de rivier. Het zonnetje schijnt dus de was is ook zo weer droog. Ik zeg ideale stop dit. Als we na de huishoudelijke taken lekker aan een wijntje zitten, bedenkt Sander dat hij graag in een restaurantje wilt eten. Hij schijnt een bord langs de kant van de weg te hebben zien staan. Om zeker te weten of het in de buurt is en open is gaat hij even op ontdekking uit. Na ruim een half uur, blijkt er inderdaad in de bergen een restaurantje te zitten dat open is, alleen sluit het over een uurtje al en dat gaan we dus vanavond niet halen. Helaas. Dan maar zelf een noodle soupje en een lekker kaasplankje voor de camper met uitzicht op de rivier. Tja, voor de prijs hoeven we hier echt niet zelf te koken het is meer die locatie die dit soms vereist. Bootschappen doen is hier misschien nog wel lastiger..... Rond een uur of 23:00 uur gaan we naar bed, ik vermoed dat we hier prima zullen slapen vannacht.

Dinsdag 14 juni. Heerlijk geslapen vannacht. Als ik er uit kom om 6:30 uur hangt er nog een mooie mistlaag over de rivier, wat een plaatje. Ik besluit eerst de was even weg te vouwen en dan een duik te nemen in de ijskoude rivier, ben je wel gelijk wakker..... Dan is het tijd voor koffie. Als Sander eruit komt, besluit hij ook eerst even een duik te nemen in de rivier..... Dat zeg ik, ijskoud! Wat heerlijk wakker worden dit! Een met de natuur, geweldig! Vandaag willen we een stukje verder rijden tot aan Valbone, nog zo'n 39 kilometer in vermoedelijk zo'n 1,5 uur volgens de omschrijvingen. We gaan het zien. Onderweg maken we een korte stop bij een verwaarloosd oorlogsmonument en even later in een klein stadje, Bajram Curri. We lopen een rondje door het centrum en drinken in een restaurantje nog even koffie. Zo hebben we weer even WiFi en kunnen we mooi weer even een berichtje sturen aan het thuisfront. Dan rijden we door naar Valobone over een prima weg, alleen omdat het wat heeft geregend moeten we wel uitkijken voor vallende stenen en wat rotsen en stenen op de weg. Het uitzicht is prachtig. Rond 13:30 uur komen we aan in Valbone, waar we starten aan een korte hike van zo'n 2,5 uur een vallei in met prachtig uitzicht op de Albanese Alpen. Wat een adembenemde landschap hier. We hebben nog even getwijfeld of we van hieruit morgen een twee-daagse hike wilden maken naar het bergdorpje Theth, maar besluiten dit niet te doen. Het schijnt een zeer pittige wandeling te zijn van heen en terug 34 kilometer door de bergen en met een hoogteverschil van 1000 meter over sneeuvelden. Nee, dan besluiten we maar om eind van de middag, na onze kortere hike, te beginnen aan de route terug. Van hieruit is het een route van 183 kilometer door de bergen over de SH22 tot aan Shkoder. We besluiten terug te rijden tot aan onze overnachtingsplek van afgelopen nacht, nog zo'n 39 kilometer dus. Deze weg is goed begaanbaar en het is zo'n 1,5 uur rijden. Onderweg stoppen we om 18:15 uur in het zelfde stadje als vanmorgen waar we een restaurantje zoeken. We hebben hier heerlijk Lam gegeten met verse friet en Griekse salade en drinken, samen voor nog geen € 14. Om 19:45 uur vervolgen we onze route en zo'n 20 minuten later komen we weer aan bij de rivier, waar we afgelopen nacht ook hebben gestaan. Het voelt een beetje als thuiskomen na een super mooie dag. We zitten nog tot een uur of 22:30 uur buiten en het enige dat we horen zijn de kikkers, vogels en het stromen van de rivier. Dan is het tijd om het bed in te duiken. Benieuwd wat de dag morgen weer gaat brengen.

Woensdag 15 juni. Vannacht weer heerlijk geslapen hier langs de rivier. Als ik er om 6:30 uur uitgaat, neem ik een duik in de ijskoude rivier, weet je zeker dat je gelijk goed wakker bent, heerlijk. Als ook Sander eruit is en een duik heeft genomen in de rivier, eten we even een broodje en rond 10 uur verlaten we ons plekje. Vandaag staat een lange rit door de bergen over de SH22 en de SH5 op ons programma tot aan Shkoder. De route is van hieruit 147 kilometer. Een prachtige route, over een prima, smalle weg met af en toe wat gaten in de weg of stenen die uit de bergen naar beneden zijn komen schuiven. De uitzichten zijn super. Over de eerste 40 kilometer doen we ruim twee uur, dan lassen we even een lunch stop in met uitzicht op de rivier. Na de lunch wisselen we en rijd Sander verder. Al snel wordt de weg wat breder en beter begaanbaar. Onderweg stoppen we nog een paar keer en rond 15:30 uur zoiets zijn we terug in Shkoder. We parkeren op de zelfde plek als van de week. Tegenover zit een zaak die onder andere ventilatoren verkoopt en daar kopen we een grote ventilator die we van de week al eerder gezien hadden. Eentje om straks als de temperatuur nog verder oploopt op plekken waar we stroom hebben te kunnen gebruiken voor een beetje verkoeling. De jongen in de winkel vindt het super leuk om een gesprek met ons aan te gaan, deelt zijn WiFi en geeft ons heel wat goede en leuke tips voor onze reis door Albanië. Super leuk weer dit. Dan leggen we de ventilator in de camper en lopen nog even een stukje door de stad. Sander gaat nog even naar de kaper en voor Lek 300 (€ 2,40) heeft hij weer een nieuwe coupe. Vervolgens rijden de stad uit, door tot Shiroke een paar kilometer buiten de stad aan het Shkoder meer. Als wij om 18:00 aankomen is het nog rustig maar twee uurtjes later is het overal gezellig druk met locals. In de restaurantjes, op de terrasjes en op straat met de eetstalletjes. Volgens de verkoper in de winkel was dit de plek om 's avonds heen te gaan omdat de meeste locals uit de stad hier ook 's avonds hun vertier zoeken. We hebben heerlijk gegeten op een terrasje aan het meer, met een lekker wijntje erbij. Tja, eten en drinken is hier echt spot goedkoop en het eten is super lekker. Sander eet voor het eerst Aal uit het meer en ik hou het bij vlees uit de oven, een soort van Tagine gerecht, heerlijk. 's Avonds drinken we nog op een terrasje gezellig een wijntje en wachten tot de drukte wat afneemt. We staan met camper op een parkeerplaats en hier willen we eigenlijk vanavond blijven staan. Het is inmiddels 23:15 uur en al aardig rustig geworden, maar we besluiten toch maar om nog even 3 kilometer verder te rijden naar een iets afgelegere parkeerplaats weg van de drukte. De weg loopt over 5 kilometer dood, dus de kans op een rustige nacht is verderop net iets groter. Om 00:15 uur zijn we gesettled en kruipen we ons bed in.

Donderdag 16 juni. Vannacht prima geslapen, nog een enkele auto die voorbij kwam vannacht of vanmorgen vroeg. Ik wordt wakker van de warmte en de zon die al op is gekomen boven het meer. Waar we staan blijkt een prima plekje en we hebben hier zelfs WiFi. Als Sander straks ook wakker is, rijden we na het ontbijt terug richting Shkoder en dan opnieuw de bergen in, dit keer richting Theth. Volgens de verkoper uit de winkel moet dit een geweldig mooi gebied zijn en is de weg ernaartoe net nieuw aangelegd. (Volgens onze informatie was de route namelijk echt niet te doen met onze camper, dus we gaan het zien.....) We volgen de Sh5 en daarna de Sh21 en inderdaad dit is net een nieuwe weg en dus prima te doen. Oké, de wegen zijn hier smal en bij elke voorbijganger moet je uitwijken, maar helemaal goed zonder hobbels, bobbels en gaten in het wegdek. Onderweg maken we een paar mooie fotostops en rond 14:00 uur arriveren we in Theth. We vinden een mooi plekje aan de rivier waar we de camper parkeren voor de komende twee nachten. Dan luifeltje uit, stoeltjes buiten en even een broodje maken voor de lunch. Het is heerlijk weer en een graad of 30, dus ik waag me nog even in de ijskoude rivier. Al is het alleen maar even voor wat verkoeling. Rond 16:30 uur gaan we nog een stukje wandelen, de andere kant op als de route morgen. Wat een prachtige bergen en wat een uitzichten op de besneeuwde bergen. Schitterend. Na een wandeling van zo'n twee uur gaan we wat eten in het restaurantje vlakbij waar wij de camper geparkeerd hebbene. Tja, scheelt toch ook weer afwas hé. Als we terug gaan naar de camper gaan we binnen zitten, want de temperatuur hier daalt snel en buiten is het niet echt meer lekker om te zitten. We gaan een beetje op tijd naar bed, want morgen willen een lange wandeling maken naar de Blue Eye en dus willen we op tijd vertrekken.

Vrijdag 17 juni. Heerlijk geslapen vannacht en werkelijk niets anders gehoord dan de rivier. (Heeft ook weer zo z'n voordelen zullen we maar zeggen) Zelfs ik ben pas om 7:15 uur mijn bed uit. Effe opfrissen en broodjes klaarmaken en om 8 uur is ook Sander eruit. Ontbijten en na het ontbijt vertrekken we om 9 uur voor een lange wandeling door de bergen naar de Blue Eye (een blauw gekleurd meer met een waterval). De wandeling is 9,4 kilometer enkele reis en de route gaat door  mooie valleien, langs een canyon en uiteraard door de bergen. Op elke hoek hebben we nieuwe uitzichten op de besneeuwde bergen, schitterend. Na een wandeling van ruim 3 uur, waarvan het laatste half uur erg stijl omhoog, bereiken we de Blue Eye. Omdat het bewolkt is komt de kleur nog niet direct zo goed tot uiting, maar als we even later daar een broodje zitten eten en de zon breekt weer door is het erg mooi. Een paar waaghalzen nemen een duik in het ijskoude water (ca. 7 graden), maar wij slaan deze keer even over. Rond 13:30 uur beginnen we aan de terugweg, maar dan betrekt de lucht en moeten we eerst schuilen voor een flinke onweersbui en de regen. Het giet en niet even, nee het blijft best een tijdje flink regenen en we besluiten zelfs om dan maar in de regen door te wandelen. Het is even afwachten hoe het pad is met de regen, maar het is te doen. Oké sommige plassen zijn moeilijk te omzeilen en op enkele stukken lijkt het pad meer op een kolkende rivier, maar nee, het valt mee dus lopen we voorzichtig verder. Gelukkig klaart het na een half uur zoiets weer op en wordt het droog. Net op het moment dat we na zo'n anderhalf uur weer helemaal opgedroogd zijn, begint het opnieuw te regen en onweren. En we moeten nog 2,5 kilometer. Nou ja, dan nog maar een keer een nat pak. Als we om 17:30 uur bij de camper aankomen is het weer droog en breekt zelfs het zonnetje nog even door. Kunnen we mooi gelijk nog even buiten douchen en wat droge warmere kleding aantrekken. Dan gaan we weer naar het zelfde restaurantje als gisteren om wat te eten en rond 20 uur zijn we terug bij de camper. Even het reisverslag bijwerken van de afgelopen twee dagen en even kijken welke richting we hierna weer op gaan. Vermoedelijk eerst even richting de kust. Vanavond denk ik een rustig avondje in de camper.....

Zaterdag 18 juni. Ook vannacht weer heerlijk geslapen hier. Nog even genieten van het mooie uitzicht op de bergen en dan is het tijd om de spullen weer in te ruimen en te ontbijten. Rond 9:45 uur vertrekken we vanuit Theth en rijden we dezelfde route terug door de bergen richting Shkoder als die we twee dagen geleden gekomen zijn. Onderweg maken we nog twee mooie fotostops en dan rijden we door tot vlakbij Shkoder waar we net buiten de stad nog even wat inkopen doen voor de komende dagen. Even langs de groetenboer, de supermarkt en de bakker. Want bij de supermarkt hebben ze geen groenten of fruit, vlees of brood. Dan rijden we door naar de kust, naar het plaatsje Shengjin. Een aardige badplaats met enorme drukke stranden en veel grote hotels. Wij rijden nog zo'n 5 kilometer de kustweg af tot aan het einde bij een Lagune waar het een stuk rustiger is. Aleen nog wat locals en vissertjes. Wij rijden iets terug en vinden dan een mooi plekje op het strand. Even wat zwerfafval opruimen rond de camper en dan zwembroek aan, stoeltjes mee en het water in. Ideaal dit, mooi overnachtingsplekje zo met de camper op het strand. Heerlijk! Zo zit je 's ochtends nog in de bergen naar de besneeuwde bergen te kijken en zo zit je 's middags zo'n 120 kilometer verderop met je stoeltje op het strand. Wat een vrijheid..... Vanavond even zelf pasta gemaakt en op het strand tijdens het eten de zonsondergang zitten kijken. Deze plek blijkt een favoriete visstek bij locals, want er staan zeker nog een stuk of zes auto's van vissers. Benieuwd of die ons vannacht nog wakker houden.....