Week 23: Monteverde ~ La Fortuna ~ Pierto Viejo de Sarapiqui ~ Tortuguero ~ Cahuita

6 juni 2016 - Cahuita, Costa Rica

Maandag 30 mei 2016
We zijn compleet! Gisteravond Theo opgehaald vanaf het vliegveld. Na een lange vlucht van 12,5 uur in totaal en een lange reisdag, is het 18:42 uur als wij op de borden zien dat het toestel waar Theo in moet zitten is geland. Zo'n 40 minuten later komt Theo om de hoek en kunnen we elkaar na ruim 5 maanden weer in de armen sluiten. Hoe leuk is dit om elkaar hier in Costa Rica, na zo'n tijd weer te zien. We worden al opgewacht door de shuttle service van Thrinity Car Rental die ons naar hun kantoor brengt waar we onze auto kunnen ophalen. Alles blijkt super geregeld en de auto die ze voor ons klaar hebben staan blijkt er eentje van een hogere catogorie. Wat fijn dit, een grote bak waarin we makkelijk met zijn drieën en de bagage kunnen rijden komende twee weken. Uhm ja, .... dit heeft even niet zo veel meer weg van backpacken maar wat heerlijk dit! We rijden naar het hotel en dan lopen we nog even naar een marktje om even een snelle hap te eten. Daarna terug naar de kamer en eerst eens even lekker bijkletsen en daarna op tijd naar bed, want voor Theo was het een lange dag .... Vanmorgen waren we al weer op tijd wakker en tegen 09:00 uur zitten we met z'n drieën aan het ontbijt. Straks even de spullen inpakken en kijken of die drie backpacks makkelijk in de kofferbak kunnen. Het laatste blijkt geen enkel probleem. Tegen 10:00 uur vertrekken we, op weg naar Monteverde. Onderweg maken we een korte stop als we langs de kust rijden. Tja, dat zwarte vulkaan zand aan het strand is toch net even anders als het noordzee strand in Nederland .... Onze tweede stop is een lunchstop waar we picknicken langs een beekje, een mooi plekje weer. Hier heeft Theo zijn eerste kennismaking met wilde apen en spotten we de eerste Toekan, wat een prachtige vogel .... Na de lunch rijden we door tot Monteverde waar we direct een mooie accommodatie vinden met een kamer midden in de jungle, wat een prachtige locatie dit! Al snel blijkt dat de naam Cloud Forest of Rain Forest niet voor niets is, nog voor we onze kamer bereiken komt het hier met bakken uit de hemel. De tropische buien gaan hier vaak gepaard met harde onweer en beginnen zo'n beetje na een uur 14:00 's middags. Ach we hebben nog genoeg om over bij te praten en dus brengen we de rest van middag op onze kamer door. 's Avonds lopen we even het plaatsje in op zoek naar een leuk restaurantje. Tja, als dit geen vakantie is Theo .... Als we terug zijn op onze kamer, blijkt de nacht voor Theo toch iets te kort geweest te zijn. Om 21:30 uur duikt Theo zijn bed in en binnen vijf minuten vragen Sander en ik ons af of er morgen als we het regenwoud in willen er nog wel een regenwoud zal zijn .... Welterusten!

Dinsdag 31 mei 2016
Vandaag willen we gaan wandelen in het Monteverde Cloud Rainforest, dit ligt zo'n vijf kilometer vanaf onze accommodatie. Al vroeg loop ik een rondje door de mooi aangelegde tuin bij de accommodatie, waar ik een paar Colibri's en een Toekan spot. En jawel, gelukkig is het prachtig weer vanmorgen. Eerst even ontbijten, om 07:30 uur zijn we in het restaurantje .... Tja, al snel blijkt het ontbijt toch niet zo uitgebreid te zijn als wat we alle drie hadden verwacht. Nogmaals, we moeten ons soms ook niet al te veel voorstelling maken .... Anyhow! Het wordt dus toast met jam, koffie zonder melk voor Theo en wat fruit. Dan stappen we in de auto en rijden we naar de ingang van het park. We pakken onze dagrugzakken, houden de camera's in de aanslag en beginnen aan onze wandeling. Wat een schitterend gebied hier. Vele van de kamerplanten thuis groeien hier gewoon in het wild. We horen de vele vogelgeluiden, spotten er af en toe een paar en genieten van de mooie bloemen, planten en uitzichten over het Nevelwoud. In ons laatste halfuurtje hebben we nog geluk en spotten we Blauwe Morpho vlinder en de Nation Bird of Costa Rica, de Quetzal. Wat een plaatje dit en wat hebben we geluk dat we deze prachtige vogel al op onze "tweede" reisdag in Costa Rica spotten! Het is tegen 14:15 uur als we het park verlaten. Op de terugweg doen we nog even een koffie proeverij, maar ja, dat mag de naam eigenlijk niet hebben. Daarna rijden we terug naar onze accommodatie en net als we daar weer aankomen begint het weer keihard te regenen en onweren. Wat hebben wij een mazzel gehad tijdens onze wandeling. Tja, dit is nu eenmaal het weer op dit moment hier in Costa Rica. Dan de komende dagen ons dagprogramma daar maar een beetje op afstemmen en op tijd eruit om 's morgens en het begin van de middag te genieten van het mooie en droge weer om 's middags de tropische buien maar wat te kunnen mijden. Vanavond nog weer even op zoek naar een leuk restaurantje en misschien weer eens een keertje een potje kaarten op de kamer. Morgenochten willen we met z'n drieën gaan Ziplijnen als het weer het toelaat en daarna vertrekken op weg naar La Fortuna, richting de Arenal Vulkaan.

Woensdag 01 juni 2016
Het is 06:45 uur als de wekker gaat. Theo en ik waren er al uit, maar ook Sander moet er aan geloven vanmorgen. Het is goed weer en dus gaan we een Canopy Tour doen vanmorgen in het Monteverde Cloud Forest. Na het ontbijt worden we rond 08:00 uur opgehaald met een shuttlebusje en worden we naar het begint punt gebracht. Het is een groot park van waaruit heel veel activiteiten worden aangeboden, maar wij doen hier dus de Canopy Tour, iets wat Theo hoog op zijn to do lijstje had staan. Na een korte briefing beginnen we enthousiast aan de eerst Ziplijn, een korte om een beetje in te komen. Ze worden steeds langer, zijn steeds hoger en gaan steeds harder, in totaal 13 stuks. Wat een geweldige ervaring weer en super leuk om dit hier in Costa Rica met z'n drieën te kunnen doen. Al hangend zweven we van boomtop naar boomtop over en door het regenwoud. Halverwege spotten we nog een paar apen in de bomen die op z'n minst gedacht moeten hebben, wat doen die lui moeilijk. Halverwege hebben we een Ziplijn van 832 lang, die we twee aan twee afglijden. Sander en ik tegelijk en daarna Theo met een gids. Wow wat gaaf dit. Even lijkt er geen einde aan te komen, maar dan toch .... Jawel, ook deze eindigd weer op een nieuw platform hoog tussen de boomtoppen. Daarna volgen er nog een paar Ziplijnen die we alleen doen. Bij de tiende Ziplijn kregen we de schrik van ons leven .... Een van de gidsen vergeet om mij met een stopper af te remmen op een Ziplijn van ruim 350 meter lang, waardoor ik, om het zachtjes uit te drukken, niet helemaal zo op het platform beland als de bedoeling was .... Oftewel ik maakte een doodsklap tegen het hek, waardoor ik mijn scheenbeen erg bezeerde. De schrik was groot en het leuke was er op dat moment wel even vanaf, maar gelukkig blijkt het achteraf allemaal erg mee te vallen. Terug kon ik niet, dus heb ik na het verbinden van mijn been, de laatste drie Ziplijnen samen met een gids gedaan. Ach ja, als je niets onderneemt kan er ook niets misgaan, maar ja dat zit nou eenmaal niet zo in ons .... Na afloop worden we met eenprivé transfer terug naar onze accommodatie gebracht, waar we de auto ophalen en onze route vervolgen op weg naar La Fortuna. Een route van zo'n 114 kilometer, maar eentje waar de wegen zo slecht van waren dat we er ruim 4 uur over hebben gereden. Ik languit op de achterbank van onze mooie bolide en Sander achter het stuur. Helaas is het weer lang genoeg droog geweest en dus leggen we het grootste deel van de route af in de gietende regen. Rond 16:30 uur hebben we een geschikte accommodatie gevonden in een leuk, nieuw en rustig hostel aan de rand van La Fortuna. Van hieruit kunnen we morgen een bezoek brengen aan de Arenal Vulkaan. 's Avonds lopen we nog even het plaatsje in en vinden we een leuk restaurantje waar we heerlijk gegeten hebben. Daarna lopen we terug naar het hostel, pakken we de Lonely Planet en de kaart van Costa Rica erbij en kijken we met z'n drieën wat de route wordt voor morgen. Het is tegen 23:30 uur als we naar bed gaan. In Nederland is Theo inmiddels al een paar uur jarig, maar hier moet hij toch nog even wachten tot morgenochtend voordat we hem kunnen feliciteren.

Donderdag 02 juni 2016
Omdat is gebleken dat het weer 's morgens op z'n best is, staan we ook vandaag weer op tijd op. Sander en ik regelen bij onze gastvrouw een heerlijk Costa Ricaans ontbijtje op de varanda voor Theo z'n verjaardag. Onze gastvrouw heeft met haar dochter een verjaardagscake gekocht en blijkt ook nog eens goed gitaar te spelen en te kunnen zingen. Eerst speelt en zingt zij Happy Bithday Theo en daarna een van haar eigen liedjes. We drinken samen met haar en haar dochter en nog twee andere gasten uit het hostel koffie met de verjaardagscake en Skypen ondertussen met Marianne. Super leuk dit! Het is rond 09:00 uur als we uiteindelijk afscheid nemen hier en uit checken en een 15 kilometer terugrijden richting het Arenal Vulcano National Park, waar we een mooie wandeling maken van zo'n drie uur. We hebben geluk met het weer vandaag en we hebben dus een schitterend uitzicht op de Arenal Vulkaan. Tegen 13:00 uur rijden we terug richting La Fortuna waar we in een parkje even wat lunchen en daarna vervolgen we onze route naar Puerto Viejo de Sarapiqui, een route van zo'n 147 kilometer in 2,5 uur. We zoeken een geschikte accommodatie wat even tijd kost, maar ook hier uiteindelijk gewoon weer lukt .... We besluiten ook hier maar een nachtje te blijven en morgen door te rijden richting Tortuguero National Park. In het plaatsje hier is weinig te beleven, maar gelukkig lukt het toch nog om een geschikt restaurant te vinden om nog even wat met z'n drieën te gaan eten. 's Avonds trekken we een wijntje open en genieten we nog even rustig na op ons terasje van alle nieuwe indrukken vandaag. Een jongen van onze accommodatie komt nog even langs om een grote bruine Neushoornkever te laten zien die in zijn lade was gekropen. Wat een inmens groot insect dit! Net voor het slapen gaan lopen we met z'n drieën nog even rond in de tuin van ons verblijf waar we nog een paar grote en mooie kikkers spotten. Om een uur of 24:00 sluiten we af en kunnen we terug kijken op een geslaagde dag en zeer bijzondere verjaardag voor Theo.

Vrijdag 03 juni 2016
Ook vanmorgen weer op tijd de wekker gezet, want na het ontbijt om 07:30 uur, vertrekken we om 08:15 uur op weg richting La Pavona, vanwaar we de boot nemen naar Tortuguero. Het is een route van zo'n 95 kilometer in 2,5 uur. Met name de laatste 15 kilometer voor we bij de boot waren, was wederom erg slecht en tja, dat kost tijd .... Als we dan onderweg net voor we bij de boot zijn ook nog moeten stoppen omdat er een bananentrein over de weg voor ons neus passeert, spant het er toch even om of we wel op tijd bij de boot zullen zijn .... Maar jawel, we komen om 10:48 uur aan op de parkeerplaats, waar we de auto voor de komende twee nachten achter laten. Gelukkig net op tijd dus, anders hadden we hier tot 14:45 uur moeten wachten op de volgende boot. Om 11:00 uur nemen we samen met twee andere backpackers de boot en varen we in ca. 45 min. naar Tortuguero Village. Onderweg spotten we nog even snel een grote Krocodil, twee Jesus Crist Lizzards en wat vogels. Het is een kleine, smalle moterboot die met een hoge snelheid zich een weg baant door de slingerende rivier op weg naar onze eindbestemming, Tortuguero Village. Hier gaan we op zoek naar een leuke accommodatie aan het strand voor de komende twee nachten. Het kost ons een uur om een mooie accommodatie te vinden, maar het is de zoektocht meer dan waard. Dit keer kiezen we voor twee mooie kamers gelegen in een mooie tropische tuin met zwembad en uitzicht op de Carribische Zee. Wat een super plekje dit! De hele middag hebben we nog hier. We lunchen wat, nemen een duik in zee en het zwembad en lopen wat rond in de mooie tuin op zoek naar mooie vogels, waaronder twee grote Toekans. Rond 17:30 uur lopen we richting de pizzeria, want voor 19:00 uur hebben we een Night Walk geboekt, om samen met een gids de jungle in te gaan op zoek naar nachtdieren. Met een bootje steken we over en van daar af lopen we met de gids een stukje de jungle in. We spotten o.a. een viertal Kamelions, grote Sprinkhanen, mega Kikkers en vier Blue Jeans Frogs (super mooi kikkertje rood met blauwe poten en zo'n 1,5 cm groot)! Super leuk om ook dit weer eens mee te maken. Om een uur of 21:15 zijn we weer terug bij de accommodatie en drinken we nog even wat op onze veranda, met het geruis van de zee op de achtergrond. Heerlijk dit! Tja, en dan maar een beetje op tijd naar bed vandaag, want ook morgenochtend moeten we er vroeg uit voor een kano tocht in het Tortuguero National Park om 06:00 uur. Welterusten.

Zaterdag 04 juni 2016
Vanmorgen om 05:15 uur gaat de wekker. Douchen, aankleden, een bak koffie en off we go! Om 06:00 uur lopen we met onze gids richting het rangerstation waar we de entree voor het nationaal park moeten betalen. Daarna, tegen 06:15 uur stappen we in de kano, samen met onze gids en nog drie andere gasten, voor een kanotocht van vier uur. Prachtig hoor, om hier in alle vroegte en stilte, over het water en door de smalle kanaaltjes te varen op zoek naar vogels, apen en andere beestjes. We spotten o.a. Kaaimannen, Papegaaien, Kingfishers, Slangenhals Vogels, Spider Monkeys, twee Jesus Crist Lizzards en nog vele andere vogels. Om 10:00 uur zijn we terug in het dorpje, waarna we eerst even gaan ontbijten bij het bakkertje. Dan is het even tijd om wat te relaxen bij het zwembad, een duik te nemen in zee en wat te hangen in een hangmat. Tja, instappen is toch nog niet zo makkelijk he Theo .... Inmiddels is het 13:30 uur en gaan we ons zo gereed maken voor onze volgende excursie, een wandeling in de jungle met een ervaren gids. Kijken wat we zo weer gaan spotten .... Inmiddels is het nu een uur of 20:00 en hebben we de wandeling met onze gids achter de rug. Wat een enthousiaste man en wat hebben we veel gespot. Oke, ook grotendeels door wat ik zelf had waargenomen, maar toch .... Spider Monkeys, Brulapen, drie prachtige Ara's en twee Luiaards. Ik zeg een goede vangst voor drie uurtjes in het oerwoud. En wat kon onze gids enthousiast vertellen over de beesten, de bomen en de planten, heerlijk. Ach, en dan is ook wel erg leuk als je achteraf van de gids zelf een compliment krijgt dat ik wel heel goed kon spotten. Zo goed, dat hij me wel een contract wilde aanbieden om met hem mee te varen zijn boot tijdens excursies .... Tja, wie weet he .... Anyhow! Nu zijn we net terug bij ons hotel en hebben we in een lokaar restaurantje heerlijk gegeten. Morgenochtend om 09:00 uur willen we de boot nemen terug richting onze auto en onze route langs de Caribische kust vervolgen richting het zuiden. Benieuwd waar we morgenmiddag weer terecht komen.

WEEK 24
Zondag 5 juni 2016
Vanmorgen om 08:00 uur de wekker gezet, zodat we op tijd op zijn om de boot van 09:00 uur terug te nemen richting La Pavona waar we onze auto geparkeerd hebben, om van daaruit onze reis te vervolgen op weg naar de Zuid-Carribische kust, Cahuita. Vandaag een route van zo'n 187 kilometer in ca. 4 uur. We zijn op tijd bij de boot, iets over 08:30 staan Theo en Sander bij de boot en probeer ik nog even ons ontbijtje te scoren bij het locale bakkertje. De boot terug zit aardig vol, dus het is goed dat we hier op tijd waren. We genieten nog even van de schitterende boottocht van ruim 01:15 uur door dit prachtige gebied en de smalle kanaaltjes. We blijven scherp en onderweg spotten we nog vier Jesus Crist Lizzards en een kleine Crocodil of Kaaiman. Om 10:15 uur komen we aan bij de auto, die nog keurig onder de afdak in de schaduw staat. Wel zo fijn want inmiddels is het al weer ruim 32 graden Celsius en schijnt het zonnetje goed. De eerste 15 kilometer van de weg gaat over een onverharde weg met behoorlijke kuilen, maar de rest van de route is gelukkig gewoon weer een goede, verharde weg. Onderweg in de binnenlanden krijgen we een flinke bui, maar gelukkig klaart het weer snel op als we weer dichter bij de kust komen. Onderweg stoppen we even bij een klein supermarktje om onze lunch in te slaan en daarna rijden we door naar Cahuita. Net voor onze eindbestemming bereikt is, spot ik een Luiaard met een jong op zijn rug aan de kant van de weg. We stoppen en proberen het dier de berm in te laten kruipen. Als dit dier de weg oversteekt is de kans groot dat het wordt overreden. Wij kunnen helaas weinig voor het beest doen, maar als we na een kwartiertje verder rijden, rijden we na zo'n 500 meter langs een opvangcentrum voor Luiaards. We stoppen hier en maken de man daar duidelijk dat er een Luiaard met jong vlak langs de weg kruipt. De man was erg blij met de bootschap en ging er direct naar toe om het beest op te pakken en terug te zetten in een boom. Hopelijk was de man nog op tijd .... Wat uniek dit, dat we een Luiaard met jong van zo dichtbij hebben kunnen spotten. Tegen 15:30 uur komen we aan in Cahuita, waar het ons weer lukt om binnen een half uurtje of zoiets een mooie accommodatie te vinden. We hebben dit keer een ruim appartement met twee slaapkamers, een grote keuken, woonkamer, badkamer en verranda met twee hangmatten in een mooie tropische tuin gevonden. Wat een heerlijke plek dit, vlak aan de zee en dichtbij het Cahuita National Park en wat een heerlijke accommodatie. Hier houden we het wel een paar dagen uit. 's Middags lopen we nog een rondje door het plaatsje wat echt een Carribische sfeer uitstraald en 's avond eten we gezellig wat in een leuk restaurantje. Als we terug zijn in ons appartement spelen we nog tot een uur of 23:30 uur een potje Canasta en daarna maken we aanstalte om naar bed te gaan. Morgenochtend even een rustige start en daarna maar even kijken wat hier verder allemaal te doen is.

1. Ma:
    6 juni 2016
    Zo weer een aantal mooie dingen gezien en natuurlijk heeft Dennie weer wat geks, het is maar weer goed afgelopen. Fijne tijd met elkaar geniet ervan. Liefs ma
  2. Dim barendregt:
    6 juni 2016
    Geweldig luitjes ik beleef het mee, het doet mij denken aan 2008 toen Marrie en ik er ook zijn geweest.
  3. Anneke Menses:
    8 juni 2016
    Leuk mannen, weer een mooi verhaal. Fijn dat Sanders vader een deel van jullie reis meemaakt. Dennie goed opletten gedurende de verdere avonturen.
  4. Cees Sleven:
    10 juni 2016
    Weer veel geleerd over allerlei kruipende, zwemmende en vliegende dieren die jullie kruipend, zwemmend en vliegend zoals tegenkomen, als echte avonturiers. Nu nog de ontdekking van een verborgen schat in de jungle, dat zou het avontuur compleet maken en Dennie's geschriften verheffen tot in de avonturenromans Top-10! Gekkigheid! Natuurlijk weer genoten van jullie belevenissen en de roep om méér. Kan nie wachten... Groet!
  5. Dienie Coenen..:
    10 juni 2016
    Hardstikke mooie verhalen jullie beleven veel het is heel intersant wat jullie allemaal mee maken, Groetjes en veel liefs van DIENIE.!
  6. Jacqueline:
    11 juni 2016
    Wat heerlijk weer om te lezen. Costa Rica zijn we ooit ook geweest dus de herinneringen dienen zich weer aan, dank daarvoor. Geniet van jullie samen zijn en heerlijke reis.