Week 22: Eerste week Costa Rica samen; San José ~ Puntarenas ~ Montezuma ~ Santa Teresa ~ Alajuela

31 mei 2016 - Monteverde, Costa Rica

Zaterdag 21 mei 2016 (vervolg)
Na een vlucht van ruim 10,5 uur op tijd geland in San Jose. Vanaf het vliegveld hebben we de lokale stadsbus genomen die ons voor nog geen USD 2 per persoon in zo'n 35 minuten midden in het centrum van de stad afzette. We vonden snel een eenvoudig maar prima hostel op nog geen 5 minuten lopen vanaf de bushalte, ideaal. Even omschakelen weer, het is hier als we aankomen acht uur vroeger als in Madrid (en Nederland), we zijn al wat uurtjes onderweg en het is hier maar tot 18:00 licht. Tja, dan toch eerst nog maar even snel een rondje door de stad. Inmiddels hebben we een appje ontvangen van Marrie en Dim dat zij met ruim twee uur vertraging vanuit Madrid vertrokken zijn, een trein aansluiting hebben gemist en dus uiteindelijk pas tegen 04:30 uur thuis zullen zijn. Tja, en dan vlieg je vanaf Madrid naar Amsterdam, een wereldreis .... Als we inckecken verteld de man aan de receptie dat het wat stoffig is in de stad, er blijkt gisteren een actieve vulkaan zo'n 35 kilometer ten noorden van San Jose tot uitbarsting gekomen te zijn die veel as uitstoot. De hele stad ligt bedekt onder een dikke laag as (is inmiddels al weer aardig opgeruimd) en mensen lopen met mondkapjes op. Dat hebben wij weer .... De laatste keer dat ik in Costa Rica was moesten we drie nachten langer blijven vanwege een aardbeving .... San Jose is nou niet de meest spectaculaire stad, maar het is toch leuk om even een korte eerste indruk op te doen van Costa Rica. Voor we terugkeren naar onze accommodatie eten we wat in een locaal restaurantje en daarna lopen we terug naar ons hostel. We gaan op tijd naar bed, want het was een lange dag. Hopelijk kunnen we morgen wat uitslapen ....

WEEK 22
Zondag 22 mei 2016
Vanaf 20:30 uur tot vanmorgen 08:45 uur heeft Sander bijna aan een stuk kunnen slapen. Ik had wat minder geluk, was om 03:00 uur wakker, om 05:00 uur wakker en uiteindelijk ben ik maar om 05:30 uur maar het bed uit gegaan. Ach ja, dan vanavond nog maar even een keertje op tijd naar bed. Ik ben al vroeg even bij een bakkertje wat wezen ophalen voor het ontbijt en heb al koffie gezet. Na het ontbijt checken we uit en lopen we richting het busstation. Om 11:15 uur nemen we de bus richting Puntarenas. Wat een verschil met Afrika zeg .... We kopen een kaartje voor de bus, nemen plaats in wachtruimte waar net zoveel stoelen staan als zitplaatsen in de bus, wie het eerst komt .... Als het tijd is loopt iedereen netjes de bus in, gaat de bagage zonder problemen onder in de bus en exact om 11:15 uur vertrekt de bus. Wat willen we nog meer? Als we een half uurtje onderweg zijn blijken we ook nog Wifi aan boord te hebben! Ideaal dus om even nog wat dingetjes op te zoeken op het internet over deze nieuwe bestemming, Costa Rica. Rond 13:00 uur komen we aan in Puntarenas en zoeken we een eenvoudige, maar prima kamer voor een nachtje. Vandaag reizen we niet verder meer, maar lopen we nog even 's middags langs de boulevard van Puntarenas waar alle locals op zondagmiddag de tijd doorbrengen en verkoeling zoeken in zee. Want, hoe bewolkt het dan misschien mag zijn op dit moment, het is nog steeds ruim 32 graden Celsius en de luchtvochtigheid is erg hoog. We informeren even bij de ferry voor onze overtocht morgenochtend en daarna lopen we langs de boulevard terug richting onze accommodatie en eten we onderweg wat in een lokaal restaurant aan het water.Tegen 19:30 uur zijn we terug op de kamer en lezen we nog wat in de Lonely Planet en op internet. Om 21:30 uur gaat mijn kaarsje uit en Sander gaat een uurtje later ook slapen. Tja, zo'n lange vlucht en acht uur tijdverschil hakt er toch wel in hoor. En morgen willen we er weer op tijd uit, want om 09:00 uur nemen we de ferry naar de overkant.

Maandag 23 mei 2016
Ik ben zoals gebruikelijk al weer vroeg op, 05:30 uur zeg ik mijn bed vaarwel en ga ik in de lounge nog even wat zitten lezen. We hebben een appje van Theo, die in Uden inmiddels al druk bezig is met de voorbereidingen van zijn reis. Zondag is het dan zo ver, na vijf maanden komt Theo ons voor vier weken vergezellen op onze reis door Costa Rica en Panama. Super om straks vier weken met zijn drieën rond te kunen reizen hier in Midden-Amerika! Rond 07:00 uur (onze tijd) Skype ik nog een poosje met Theo en zo kunnen we mooi op afstand af en toe nog wat overleggen voor de reis. Om 07:45 uur is het tijd om Sander wakker te maken, want anders zijn we straks te laat voor de ferry. Ik loop intussen nog even langs de supermarkt voor wat drinken en bij de bakker scoor ik ons ontbijtje. Dan om 08:15 uur nemen we de taxi naar de ferry en om 09:00 uur exact varen we de haven uit. De overtocht duurd zo'n 1:15 uur en kost € 1,25 per persoon. Na aankomst staat er al een bus gereed die ons voor nog geen USD 4 per persoon in zo'n anderhalf uur naar Montezuma brengt aan de kust. De eerste indruk is goed, wat een leuk plaatsje dit. We kijken even wat rond en al snel hebben we een geschikte accommodatie gevonden aan de kust. Een heerlijk terrasje voor de deur met twee hangmatten en ja hoor .... hier houden we het best wel weer even uit. We kunnen vanuit de hangmat nog wat Skypen en rond een uur of 15:00 uur lopen we nog even richting het strand voor een duik in zee, heerlijk. De rest van de middag hangen we in hangmat en lezen we ons nog even wat in over onze verdere reis. Vanavond maar even een leuk restaurantje opzoeken en morgen zien we wel weer. We willen hier in elk geval minimaal twee nachten blijven.

Dinsdag 24 mei 2016
Gisterenavond hebben we voor vandaag een snorkeltripje geboekt naar Isla Tortuga. Om 09:10 uur moeten we ons melden bij het boekingskantoortje en dus hebben we de wekker gezet voor 08:00 uur. Ik was al even wakker, maar ik kan je zeggen met een hangmat voor de deur, een temperatuur van zo'n 29 graden Celsius 's morgens om 06:30 uur, het zonnetje, de zee en de mooie vogels die hier rondvliegen, is het ook dan al best uit te houden hier .... We halen even een broodje voor het ontbijt en daarna zorgen we dat we op tijd bij het boekingskantoortje zijn. Uiteindelijk vertrekken we om 09:30 uur, totaal met een groepje van 10 personen. We varen eerst zo'n 45 minuten langs een schitterende kustlijn, om vervolgens op de eerste snorkelstek aan te komen waar we zo'n drie kwartier kunnen snorkelen. We zijn inmiddels wel een beetje verwend dus zijn we niet zo snel onder de indruk, maar het is een prima stek wat visjes betreft. De tweede snorkelstek ligt een klein stukje verderop. Ook hier hebben we weer zo'n drie kwartier om wat te snorkelen. Als we net in het water liggen roept de gids ons, hij wil ons iets laten zien. Als we langs een grote rots met onze snorkel zo'n twee meter diep duiken kunnen we onder de rots drie Reef Sharks zien liggen! Hoe bizar is dit en dat gewoon met snorkelen dus! Los van de Reef Sharks zien we nog wat andere vissen, maar van koraal of iets is hier totaal geen sprake. Ik denk niet dat we hier in Costa Rica nog zullen gaan duiken .... Tegen een uur of 13:00 uur varen we naar een mooi, afgelegen strandje op Isla Tortuga voor de lunch. Daarna hebben we hier nog tot 15:00 uur om wat te zwemmen en op het strand te hangen, daarna varen we in circa een uur weer terug naar Montezuma. De rest van de middag hangen we nog wat in onze hangmat en proberen we even een plan te trekken voor onze volgende bestemming voor morgen. Kijken of we vanavond een beter restaurantje als gisteren kunnen vinden om een hapje te eten ....

Woensdag 25 mei 2016
Het restaurantje waar we gisterenavond hebben gegeten was inderdaad een stuk beter. Sander heeft heerlijk vis gegeten, eentje zo groot dat hij twee borden nodig had, eentje voor de vis en eentje voor de groente en bijgerechten. Ik BBQ chicken (het enige niet vis gerecht). Dit samen met een leuke entourage en een leuke ober, maakt het geheel dan toch weer een stuk aantrekkelijker .... Vanmorgen hebben we de wekker gezet om 09:00 uur, want we checken vandaag uit en willen vanmorgen eerst nog even een tochtje maken naar een nabij gelegen waterval. De backpacks kunnen we gelukkig nog even laten staan bij de accommodatie. Na een kort bezoekje aan de waterval lopen we via het strand terug en nemen we nog even een verfrissende duik. Tja, dat is hier wel nodig want je hoeft bij deze temperatuur en luchtvochtigheid maar weinig inspanning te leveren en alles is weer doorweekt .... Als we de backpacks ophalen kunnen we nog even gebruik maken van de douche in de tuin, waarna we ons omkleden voor onze busrit naar Santa Teresa. De bus vertrekt om 12:15 uur en rijdt via het plaatsje Cobano zo'n 7,5 kilometer verderop. Hier moeten we overstappen op de bus die pas om 15:00 uur weer vertrekt richting Santa Teresa, opnieuw een kort ritje van 45 minuten. De tijd die we moeten wachten gebruiken we om even cash in te slaan en een lokaal simkaartje te kopen voor onze telefoon. Tja, als we volgende week met Theo weer met een huurauto reizen is het toch wel handig als we even kunnen bellen als het nodig is .... Tegen 16:00 uur komen we aan in Santa Teresa, de eerste indruk van het plaatsje is nou niet echt wat we verwacht hadden hier aan te treffen. Maar gelukkig blijkt het plaatsje al snel meer te bieden als op het eerste gezicht. We vinden wederom een heerlijke accommodatie in een soort van tree house setting (nee, niet vergelijkbaar met die in de Drakensbergen, maar wel erg leuk) en op nog geen 100 meter van een prachtig strand. Het hele plaatsje draait hier om surfen, maar of we dat ook zelf gaan proberen hier, moeten we nog maar even bekijken .... 's Avonds eten we in een lokaal restaurantje naast de accommodatie en de rest van de avond brengen we door bij de accommodatie. We hebben geboekt voor twee nachten, maar als het bevalt blijven we hier waarschijnlijk tot zaterdagmiddag en nemen we van hieruit een rechtstreekse bus naar San José.

Donderdag 26 mei 2016
Vandaag effe een dagje relaxen. Beetje uitslapen, ontbijtje, hangen in een hangmat .... Oke, er moet ook weer even een wasje gedaan worden en helaas dit keer weer op de hand en niet zoals vorige week in Madrid in een wasmachine die er ruim 3,5 uur over deed. Daarna lopen we nog even het plaatsje door, informeren even over surfen (en besluiten we uiteindelijk om dat hier toch nog maar niet te doen) en nemen we een heerlijk verfrissende duik in zee. Nou ja, verfrissend, tja het is hier zo'n 35 graden Celsius en de watertemperatuur is slechts 31 graden Celsius, dus ja .... verfrissend. We lopen nog een stukje over het strand, spotten nog wat mooie vogeltjes en op de terugweg stranden we op een terasje voor een heerlijke verse milkshake. De rest van de middag brengen we in onze hangmatten door en Skypen we nog even met Theo om wat laatste dingetjes af te stemmen over de grote reis naar Casta Rica. Echt super leuk om elkaar van de week op San José te treffen en dan heerlijk vier weken met z'n drieen door Costa Rica en Panama te reizen. Vanavond zullen we wel weer in hetzelfde restaurantje gaan eten als gisteren en verder hebben we geen spannende plannen. Gewoon even heerlijk genieten van alle vogelgeluiden om ons heen. We kunnen haast niet wachten om van de week het tropisch regenwoud in te gaan ....

Vrijdag 27 mei 2016
Gisterenavond heeft het hier flink geregend, een tropische regenbui zullen we maar zeggen. Nadat er vanmorgen nog wat spetters vielen, klaart het al snel op en al snel is het hier weer behoorlijk warm. Vandaag wederom een dagje aan het strand. Beetje uitslapen, ontbijten en dan een stukje lopen langs het strand. Tja, het is hier wel echt een heel mooi, lang en uitgerekt strand. Af en toe zoeken we verkoeling in zee tussen de vele surfers die hier een beetje rond dobberen in het water. Als we tegen een uur of 14:30 terug zijn bij de accommodatie, gaan we verder met de voorbereidingen voor volgende week. We willen even kijken of we al een opzetje kunnen maken voor onze rondreis door Costa Rica met Theo straks. Theo heeft voldoende imput geleverd en dus proberen daar wat mee te doen. Gaat vast helemaal goedkomen, maar het was best een hele puzzel. 's Avonds eten we in een ander restaurantje als de afgelopen twee avonden. Voor Sander heerlijke Tonijn en had een van de lekkerste burgers ever. Op dit moment hangen we boven in onze hangmat en genieten we van alle volgel (en andere) geluiden om eens heen. Morgenmiddag om 14:00 uur nemen we de bus richting San José, waar we in de buurt van vliegveld een hotelletje hebben geboekt voor twee nachtjes, zodat we van hieruit zondag Theo kunnen ophalen vanaf het vliegveld. Tja, het begint nu echt op te schieten ....

Zaterdag 28 mei 2016
Vanmorgen om 09:00 uur waren we beide ons bed uit. Eerst even met Eduard zitten Skypen, backpacks gepakt en ontbeten. Na het ontbijt nog even een voorlopig laatste keer (voor Theo) met Theo en Marianne kunnen Skypen en daarna nog even voor een uurtje naar het strand gelopen voor een verfrissende laatste duik op deze mooie locatie in Santa Teresa. Om 14:00 uur nemen we de bus naar Cobano en aansluitend een luxe touringcar naar San José Airport. De busrit naar de ferry duurd ruim twee uur. Dan is het wachten tot 17:00 uur voordat de ferry vertrekt die ons in een 1:15 uur in Puntarenas brengt. Vandaar stappen we weer onze bus in, die ons om 20:00 uur afzet op San José Airport. Van hieruit nemen we de lokale bus voor de laatste 3,5 kilometer tot aan onze accommodatie in Alajuela, waar we via Booking.com voor twee nachtjes een kamer hebben geboekt. Het hotelletje ligt vlakbij het busstation en op slechts 5-10 minuten rijden van het vliegveld. Ideaal dus als we morgenavond Theo op gaan halen van het vliegveld. Omdat het inmiddels te laat is voor een restaurantje lopen we maar een keer langs de KFC, tja .... niets eten was ook geen optie.

WEEK 23
Zondag 29 mei 2016
Vanmorgen vroeg al een berichtje van Marianne. Theo is bepakt en bezakt vertrokken vanaf Den Bosch met de trein naar Schiphol en zit (op het moment dat wij het berichtje lezen) als zo'n twee uur in het vliegtuig. Wij gaan tegen 08:00 uur eerst even ontbijten en lopen daarna naar het busstation voor de bus naar de Poas Vulkaan. Wij gaan nog even een paar uurtjes richting de Poas Vulkaan en onze bus vertrekt om 09:00 uur. Een schitterende route door de bergen en langs koffieplantages, een route van zo'n anderhalf uur. Bij aakomst blijkt dat de meeste wandelroutes zijn gesloten voor onderhoud en dat we alleen de route naar de crater kunnen bewandelen. Beetje jammer, maar des al niet te min zeer de moeite waard. We lopen daar nog wat rond en om 14:30 uur nemen we de bus terug naar Alajuela waar we tegen 16:00 uur aankomen. We lopen nog even kort door het stadje en doen nog even wat bootschapjes. Helaas redden we het niet om droog terug te komen bij ons hotel, een gigantische tropische onweersbui weet ons in nog geen vijf minuten volledig te doorweken. Uhm tja, .... ook dit is Costa Rica. Nu zijn we nog even op onze kamer en over een half uurtje nemen we de shuttle van het hotel naar het vliegveld, waar we om 19:00 uur Theo opwachten en elkaar na ruim vijf maanden weer in de armen kunnen slaan. Echt super leuk om straks vier weken met z'n drieen door Costa Rica en Panama te reizen.

1. Anneke Menses:
    31 mei 2016
    Weer een hele belevenis. Wel heel anders dan Afrika. Leuk dat jullie nu met Sanders vader een deel van de reis gaan maken. Veel plezier.
  2. Dienie Coenen..:
    31 mei 2016
    Leuke foto's ,Dennie wat heb je leuke ouders, bedankt voor de mooie oliefant was behoorlijk zwaar.Veel plezier met Theo, en-Ontvang van mij veel groeten en liefs van DIENIE!
  3. Ma:
    1 juni 2016
    Ik heb wat laat gereageerd heb nu nachtdienst en even tijd om te reageren, leuk hoor heb een hele fijne tijd met Theo geniet ervan, liefs ma
  4. Yvonne peters:
    5 juni 2016
    Ja, wat een overgang van Afrika, via Madrid, naar Costa Rica! Warm en vochtig. Maar wat hebben jullie alweer veel gezien. Prachtig die Poás vulkaan! En dan nog die twee schitterende jongelingen daarvoor! En tussen de activiteiten heerlijk luieren in de hangmat! Inmiddels is Theo alweer bijna een week bij jullie en hopelijk hebben jullie het fijn samen. Veel plezier in elk geval met elkaar! Groetjes, Yvonne
  5. Cees Sleven:
    7 juni 2016
    Reisverslag van week 22 nog net uit mijn mapje "Spam" kunnen redden, vandaar mijn late reactie... Het avontuur gaat verder en ik ben er klaar voor! Een nieuw werelddeel, andere sferen, maar met even groot enthousiasme beleefd en... beschreven. Complimenten Dennie dat je dat zo goed volhoudt! Geldt zeker ook voor de foto's die alle pracht van jullie reis zo goed weergeven. Ga zo door! Groet!