Week 35-36: Galapagos eilanden; Isla Isabela ~ Isla Santa Cruz ~ Isla San Cristobal

31 augustus 2016 - Guayaquil, Ecuador

Zaterdag 20 augustus 2016 (Galapagos eilanden)
En inderdaad we landen om 09:00 uur plaatselijke tijd aan op Isla Baltra. Op Isla Baltra vindt je alleen de luchthaven van Santa Cruz en het eiland is verder onbewoond. Als we door de douane zijn, is het eerst afrekenen .... USD 100 p.p. toegangstax voor het National Park. Dan mogen we doorlopen en wachten we tot onze backpacks op het rek worden gelegd vanuit het vliegtuig. Zodra we onze backpacks weer hebben lopen we richting de bus. Een gratis shuttlebus brengt ons in ca.10 minuten bij het Baltra kanaal. Daar stappen we op een klein bootje dat ons voor USD 1 p.p. in 10 minuten over zet op Isla Santa Cruz. Hier nemen we vervolgens de lokale bus, welke al klaar staat en ons in ca. 45 minuten afzet in de haven van Isla Santa Cruz, Puerto Ayora. Kosten USD 2 p.p. Hoe bijzonder is het, als ik na nog geen tien minuten de eerste grote landschildpad spot vlak langs de weg? Wow! Nog voor we in de haven arriveren van Puerto Ayora, spot ik er nog twee, gelukkig zie ik de laatste iets eerder en kan ik ook Sander nog op tijd inlichten. De laatste is wel de grootste van de drie, wat een gigantisch beest .... Na aankomst kopen we eerst een kaartje (USD 30 p.p.) voor de boot naar Isla Isabela om 14:00 uur. We hebben besloten eerst door te reizen naar Isla Isabela, een boottocht van twee uur per speedboot. Omdat we om 11:15 uur al in Puerto Ayora zijn, hebben we hier nog ruim twee uur de tijd om vast even wat rond te kijken voor eventuele duik excursies en andere dagtochtjes vanuit Santa Cruz en vanaf de andere eilanden. We halen even een broodje en koffie bij de grote supermarkt in de haven en eten een broodje op een bankje in de haven. Even genieten van het uitzicht en nog even op ons in laten werken dat we nu echt op de Galapagos eilanden zijn .... Om 13:30 uur moeten we verzamelen bij het boekingskantoortje en vandaar lopen we naar de pier. Nee hoor, we zijn echt niet de enige op de Galapagos. Wat een drukte hier op de pier .... Maar ja wat wil je ook. Vanaf deze pier vertrekken er allemaal taxiboten naar de speedboten die naar de eilanden Isla Isabela en Isla San Cristobal vertrekken. Maar ook de mensen die vandaag zijn aangekomen en een cruise op de Galapagos hebben geboekt, worden vanaf deze pier met taxiboten naar hun boten gebracht. Onze taxiboot vertrekt uiteindelijk om 14:05 uur en brengt ons aan boord van een wat aftanse, grote, spreedboot. Samen met nog veertien andere opvarenden varen we in twee uur naar de haven van Isla Isabela. Een vrij ruige boottocht, maar gelukkig komen we zonder problemen tegen 17:15 uur aan. Ook hier worden we vervolgens weer met een andere taxiboot opgehaald en uiteindelijk naar de haven gebracht. Als we de pier aflopen op weg naar een taxi, zien we de eerste Zee Leguanen al liggen op het pad. Ook de Zeeleeuwen versperren het pad en geloof het of niet .... die laatste liggen ook lekker te luieren op de bankjes aan de waterkant. Als we wat dichter in de buurt komen kijken ze alleen even op, of ze zeggen willen .... "waag het niet mij van dit bankje te sturen". Hoe bijzonder dit! Tja, en dan begint eerst onze gebruikelijke zoektocht naar een geschikte accommodatie, een taak die hier op de Galapagos en zeker op dit eiland nog een hele uitdaging kan worden om een geschikte en betaalbare accommodatie te vinden .... We lopen vanaf het centrale plein een paar straatjes door en bekijken de nodige accommodaties. Tja, het kost hier even iets meer moeite, maar uiteindelijk vinden we een prima kamer in een zijstraatje vanaf het centrale plein en voor een heel prima prijs, USD 100 voor drie nachten. Als we gesettled zijn lopen we nog even een rondje door het plaatsje en zoeken we een restaurantje op om wat te eten. Ook hier bieden de meeste restaurantjes verschillende dagmenu's aan bestaande uit een soepje vooraf, een hoofdgerecht bestaande uit vis of vlees met reist, friet en salade, een desert en een glas verse fruitsap voor zo'n USD 7. 's Avonds lezen we nog wat over Isla Isabela, zodat we morgenochtend nog even op zoek kunnen naar een paar geschikte excursies op het eiland. We zetten de wekker om 08:30 uur. Overigens, reden dat we in dit deel van ons reisverslag iets uitgebreider als anders, ook wat prijzen vermelden, is omdat wij wat reisverslagen van anderen hebben gebruikt om onze reis naar de Galapagos eilanden voor te bereiden. Over de "Galapagos on a budget" is nou niet zo heel veel informatie te vinden en wellicht kunnen wij weer een bron van inspiratie zijn voor andere reizigers.

WEEK 35
Zondag 21 augustus 2016
Vanmorgen hadden we de wekker gezet om 08:30 uur, want ja, we willen de dagen hier wel een beetje optimaal kunnen benutten. Als we gedouched zijn lopen we het dorpje in, brengen we de laundry weg en lopen we eerst nog even bij twee of drie tourbureuatjes naar binnen. Dan eerst maar even ontbijten. Tja, er is hier in het dorpje geen bakkertje te vinden en de supermarkt verkoopt hier ook weinig .... Overigens dat gene wat ze wel verkopen is gemiddeld minimaal zo'n drie tot vier keer duurder als op het vaste land van Ecuador. We ontbijten bij een lokaal tentje voor USD 5 p.p. Koffie, vers fruitsapje, toast, roerbak ei, kaas en jam, prima ontbijtje dus alleen jammer dat je dan ook voor je ontbijt weer bijna een half uur wachten voor het geserveerd wordt. Zodra we klaar zijn lopen we nog naar een ander tourbureautje, waar we uiteindelijk twee excursies boeken. De eerste is een tourtje naar Los Tuneles, een bijzonder gebied aan de kust dat bestaat uit honderden tunnels, ontstaan door erosie van de oceaan en lavastromen. Het gebied schijnt een heel rijk en bijzonder onderwaterleven te hebben en naast een korte hike, bestaat de tour uit een snorkeltrip op twee bijzondere plekken in dit gebied. Het vervoer per auto, boot en een lunchbox zijn inbegrepen voor USD 90 p.p. De tweede is een tourtje naar de vulkaan de Sierra Negra. Een tourtje van even eens zo'n zeven uur, waarvan een hike naar de crater van circa 2,5 uur omhoog en vervolgens zo'n 2,5 terug naar beneden voor USD 30 p.p. inclusief vervoer en lunchbox. Tevens maken we hier direct een reservering voor de boot voor dinsdagmiddag de 23e om 15:00 uur, terug naar Isla Santa Cruz. Vandaag willen we gebruiken om een dagje op eigen gelegenheid wat van het eiland te gaan zien. We huren twee mountainbikes voor 4 uur en betalen USD 3 per uur. Eerst fietsen we het dorpje uit richting Centro de Crianza, een Schildpadden opvang met een broedprogramma. Wat mooi om hier de grote Land Schildpadden in grote getalen van dichtbij te kunnen observeren. De Schildpadden die hier leven, worden of opgevangen vanuit de natuur of worden hier geboren en later als ze zelfstandig zijn, teruggezet in de natuur op het eiland. Een 18-tal grote Land Schildpadden leven hier permanent en wordt gebruikt om voor het nageslacht te zorgen. Als we hier een tijdje hebben rondgelopen pakken we de fiets en rijden we nog een klein stukje verder naar een Lagune waar we nog een aantal Roze Flamingo's spotten van heel dichtbij. En dan het bijzondere, vulkanische landschap waar we door fietsen, afgewisseld met grote cactussen, schitterend. Dan fiesten we zo'n twee kilometer terug richting het dorpje en nemen we afslag een zandpad op langs de kust. Een mooie route vlak langs de kust, langs Lava gesteente, grote Cactussen en op sommige stukken door of vlaklangs Mongroven. Het is een pad van zo'n 6,5 kilometer enkele reis, maar met alle mooie uitzichtpunten waar we onderweg stoppen en een enkele wegblokkade door een overstekende Land Reus (Schildpad) van zo'n anderhalve meter, fietsen we er uiteindelijk ruim drie uur over. Wat super dit zeg! De vele zwarte Zee Leguanen die de paden versperren naar het strand, een grote Land Schildpad die we op de weg aantreffen en maar heel weinig van ons lijkt aan te trekken. Het eindpunt van deze fietstocht is the Wall of Tears, oftewel de muur van de tranen. Deze enorme muur met Lavarotsen is vroeger gebouwd door de gevangen die hier vroeger als enige op Isla Isabela in gevangenschap op het eiland leefden. Na zo'n vier uur brengen we de mountainbikes terug in het dorp, wat een geweldige dag zo en .... het hoeft dus echt niet zo veel te kosten, want er is genoeg te zien. Later in de middag lopen we nog richting de haven met onze snorkel uitrusting en wetsuits en gaan we nog even snorkelen in de Mongroven. Brrr .... wel even wennen aan de koude temperatuur van het water, 21 graden Celsius is het water hier, dat is wel even wat anders als vanuit de kust waar de watertemperatuur meestal tussen de 29 en 32 graden Celsius bedraagt. Wat visjes betreft is het hier nu niet de mooiste plek, maar je schijnt hier ook regelmatig Zeeleeuwen, Pinguïns en Zee Schildpadden tegen te komen met snorkelen. Wij treffen slechts een grote Zee Schildpad, maar ja .... hoe bijzonder is dat? Super leuk dus, maar na een klein half uurtje besluiten we toch maar het water uit te gaan want we krijgen het beiden, ondanks onze Shorty, toch wat koud. Inmiddels is het ook bijna 17:30 uur en hebben we er een mooie dag opzitten. Even terug naar ons hotel, een warme douche nemen, omkleden en dan maar eerst weer even een restaurantje opzoeken om een hapje te eten. Tegen 19:30 uur zijn we terug op onze kamer. 's Avonds kijken we nog even een serie trug op ons tablet en daarna gaan we een beetje op tijd naar bed, want morgen gaat om 06:30 uur de wekker weer. Welterusten!

Maandag 22 augustus 2016
Vanmorgen ging om 06:30 uur de wekker. We moeten er op tijd uit, want om 07:05 uur worden we opgehaald voor een excursie naar Los Tuneles. Wij zijn de eerste en halen dus eerst nog wat anderen op die vandaag de tour maken. Dan rijden we naar het kantoortje en krijgt iedereen zijn snorkel uitrusting mee, daarna rijden we naar de haven waar we aan boord gaan van een speedboot. We zijn met een groepje van 10 personen en een gids, dus dat is prima te doen. Eerst varen we in zo'n drie kwartier naar het bijzondere gebied, Los Tuneles. Onderweg varen we nog langs een grote rotspartij met wat Jan van Genten. Helaas is het erg bewolkt en ziet het ruige vulkaan landschap er nog dreigender uit. Maar .... wat een bijzonder gebied dit. We varen met de boot heel zachtjes tussen de rotstunnels door en we genieten van schitterende uitzichten op de natuurkijke bruggen en tunnels. Dan meren we af en gaan we aan land met de gids. We blijven alles bij elkaar zo'n 40 minuten hier aan land om de Blauwvoet Jan van Genten van dichtbij te observeren. Wat een prachtige beesten dit en zo dichtbij, wow! We zitten precies in het goede seizoen voor wat betreft deze bijzondere vogels, het broedseizoen. Ik kan er geen genoeg van krijgen .... Dan moeten we weer aan boord en varen we rustig terug naar open zee. Vandaar is het zo'n kwartier varen naar de snorkelplek. Het blijkt dat we niet twee, maar slechts een plaats aandoen om te snorkelen, maar het moet er schitterend wezen zegt onze gids. En .... Niets teveel gezegd inderdaad. De snorkleplek is erg ondiep, tot max. zo'n drie meter diep schat ik en ligt eveneens tussen de Lava tunnels en Mongroven. En wow wat zitten hier veel bijzondere beesten. Sander en ik liggen nog maar net in het water en wachten nog op de rest van de groep, als we al een enorme Manta Rog en een Zee Schildpad onder ons langs zien zwemmen. Fantastisch! Dit beloofd veel goeds. We snorkelen hier in een groep met onze gids even wennen dus .... Maar wat zien we hier veel veel moois .... Een stuk of vijf grote White Tip Reef Sharks, die hier onder de Lavatunnels wat verscholen liggen en ineens een kijkje komen nemen. Verschillende grote Manta Roggen die vlak onder ons langs zweven, drie Zeepaardjes tussen de Mongroven en diverse grote Zee Schildpadden van echt heel dichtbij. Een paar keer moeten we zelfs nog wat terug achteruit zwemmen omdat we anders zelfs in aanvaring komen met deze enorme beesten. Wat een beauties dit! En hoe bijzonder is het om dit tijdens het snorkelen van zo dichtbij te kunnen observeren, fantastisch! Alles bij elkaar liggen we zo'n beetje een uur in het water, maar dan moeten we echt terug aan boord want dan krijgen we het echt te koud. Dit is echt een snorkelplek om nooit meer te vergeten. We krijgen handdoeken om ons af te drogen en op te warmen, krijgen ons lunchpakketje uitgereikt en kunnen nog even genieten van deze bijzondere plek als er af en toe nog Zee Schildpadden hun hoofd boven het water uitsteken. Het lijkt alsof ze komen vragen of weer het water in komen .... Helaas, tegen 11:45 uur moeten we blijkbaar al weer terug en varen we in circa drie kwartier terug naar de haven. Om 13:00 uur zijn we terug op onze kamer, kunnen we even een warme douche nemen om nog wat op te warmen en blijven we even een uurtje of zo op de kamer wat relaxen. Later in de middag lopen we nog een stukje over een boardwalk en langs een Laguna met wat felgekleurde Rose Flamingo's. Na een kort bezoekje bij de Schildpadden opvang lopen we terug richting het strand waar op een rots zitten tussen de kleine Zee Leguanen en tegen 17:30 uur lopen we langs het strand terug naar onze kamer waar we nu nog even buiten zitten. Over een uurtje gaan we maar even wat eten bij het zelfde tentje als gisteren en vanavond .... maar even wat foto's uitzoeken.

Dinsdag 23 augustus 2016
Ook vanmorgen weer op tijd op, om 06:30 uur gaat de wekker en moeten we eruit om op tijd bij het tourbureautje te zijn voor onze tweede tourtje op Isla Isabela, Volcano Sierra Negro. Om 07:20 uur moeten we bij het tourbureautje zijn en vandaar vertrekken we met nog zo'n 14 anderen met de bus richting het National Park Volcan Sierra Negro. Sierra Negro is een van de vier grote vulkanen op Isla Isabela en wat onze gids vertelde is het op een na de grootste vulkaan ter wereld. De grootste blijkt de Ngorongoro Crater te zijn, die we eerder tijdens onze wereldreis in Tanzania hebben bezocht. De Sierra Negra vulkaan is aan de basis ruim 40 kilometer in doorsnede (onder de zeespiegel), de doorsnede van de crater rand is volgens onze gids 10 kilometer in doorsnede. De crater is tot iets onder de crater rand gevuld met Lavastenen van de nabij gelegen Volcan Chico, welke in 2005 nog tot uitbarsting is gekomen. Tja, en een vulkaan die in 2005 nog tot uitbarsting is gekomen valt wel onder een van de meest actieve vulkanen nog .... We doen een hike van zo'n 16 kilometer in totaal, zo'n vijf uur. Na ruim een uur lopen bereiken we de crater rand en hebben we een schitterend uitzicht over de crater van de Volcano Sierra Negro. Hoe bijzonder is dit, helemaal als je probeert voor te stellen hoe dit er moet hebben uitgezien toen deze Lava nog vloeibaar was .... We nemen aansluitend de route die onderlangs over het veld met Lavagesteente voert, wag een inmense vlakte en wat een landschap. Volgens mij moet dit toch veel weg hebben van het maanlandschap .... Om 13:15 uur zit de wandeling erop en zijn we terug bij het beginpunt waar de bus op ons wacht. In circa een half uur rijden we terug en worden we op het centrale plein in het dorp afgezet. We lopen even terug naar de accommodatie om onze backpacks op te halen en vervolgens is het tijd om richting de haven te lopen voor onze boot van 15:00 uur terug naar Isla Santa Cruz. Het is vanmiddag een wat rustigere overtocht als van de week volgens mij, of het is omdat we er meer aan beginnen te wennen. Anyhow! Ook ik heb dit keer nergens last van, al moet ik eerlijk bekennen dat ik na twee uur ook wel weer blij ben dat we in de haven van Puerto Ayora zijn. Zoals elke keer begint ook vandaag weer de gebruikelijke zoektocht naar een geschikte kamer. Maar of het nu aan ons ligt dat we steeds kritischer worden of dat de kamers gewoon niet zijn wat we zoeken, vandaag is weer eens zo'n avond dat het ons niet mee zit. Als we wat accommodaties hebben bekeken, besluiten we eerst maar ergens een hapje te eten voordat we nog een laatste poging wagen .... Tja, ook dat is vanavond niet echt een succes. Tja, je hebt soms van die dagen .... Anyhow! Uiteindelijk denken we een prima kamer gevonden te hebben en besluiten we hier te blijven in de hoop dat het een rustige kamer is en we er voor de komende vier nachten kunnen blijven. Nog voordat we de kamer echt in gebruik hebben genomen blijkt het toilet niet door te spoelen en de verlichting in de kamer ook alles behalve te werken. Tja, en zeg nou eerlijk dan is ook USD 40 echt te veel! We nemen genoegen met een andere kamer want er blijkt niemand te zijn die het probleem kan verhelpen, maar goed we zijn er voor vandaag wel even klaar mee. Morgen weer een dag.

Woensdag 24 augustus 2016
We zijn beide vanmorgen al wel heel vroeg wakker. De kamer blijkt toch niet zo'n succes geweest te zijn, want we worden beide al vroeg gewekt door andere hotelgasten die blijkbaar denken dat ze niet een kamer maar direct een heel hotel voor zichzelf boeken en dat ook graag laten horen aan anderen om 06:00 uur 's ochtends. En dan daarnaast blijkt dat deze kamer boven de laundry van het hotel zit waar ze al vroeg in de weer zijn. Nee, dit keer hebben we dus geen geluk. We besluiten dan toch maar uit te checken en naar een ander hotel te lopen twee blokken verder. Gelukkig kunnen we hier al vroeg inchecken en hebben we om 10:00 uur onze tweede kamer op Isla Santa Cruz gevonden. Hopelijk is het hier wel wat rustiger .... We laten de backpacks achter in het hotel en lopen via de supermarkt waar een broodje halen voor het ontbijt en een bak koffie. Dan lopen we richting Tortuga Beach, een mooi en lang gerekt zandstrand wat bekend is vanwege de vele Zee Schildpadden die hier tijdens het broedseizoen 's nachts aan land komen om eieren te leggen. Vanuit het dorpje is het een kleine kilometer lopen naar de ingang het ranger Station waar we ons moeten inschrijven. Vervolgens lopen we over een mooi aangelegd pad tussen enorme cactussen richting het stand, zo'n 2,4 kilometer. Het is heerlijk weer vanmorgen dus we hebben ons maar weer eens goed ingesmeerd. Ook hier zitten we vlakbij de evenaar en voor je weet ben je dus verbrand, zelfs als het bewolkt is en na bijna acht maanden reizen. Onderweg spotten we de nodige vogeltjes, enkele Pelikanen en diverse Zee Leguanen. Die laatste zien we dit keer ook in zee zwemmen, bijzonder. Aangekomen bij de Lagune aan het einde van het Tortuga Beach, willen we nog even proberen te snorkelen, maar helaas .... hier is echt nauwelijks iets te zien vanaf het strand. Jammer, maar des al niet te min zeker de moeite waard om hier wel een bezoekje aan te brengen. Helaas begint het tegen een uur of 13:00 te miezeren en later ook wat harder te regen. We besluiten dus maar weer terug te lopen richting het dorpje en daar nog even bij te haven te kijken of er nog wat vissertjes zijn die hier tussen 16:00 - 17:00 uur hun vis komen verkopen. Terwijl we onze tijd wat vol proberen te maken, informeren we ook nog even bij twee duikscholen voor een eventuele duik excursie op ofwel Isla Santa Cruz ofwel Isla San Cristobal. We hebben inmiddels de nodige duikers gesproken en het blijkt op dit moment nou niet echt het meest gunstige seizoen/weer om de bijzondere Hammer Head Sharks te spotten. Niet vanwege het feit dat ze er niet zijn, maar meer vanwege het beperkte zicht op dit moment van tussen de 5-10 meter. Mmm .... we zijn er nog niet helemaal uit, maar waarschijnlijk willen we op Isla San Cristobal nog een dag gaan duiken, omdat daar naast de Hammer Head Sharks op die duikstek ook nog vele andere soorten vissen en Zee Schildpadden te spotten zijn. Tja en wat het zo dubbel maakt, is dat we tijdens het snorkelen op Isla Isabela echt al zo ongelofelijk veel bijzonder onderwaterleven hebben gespot van ZO dichtbij .... Anyhow! We kunnen er nog even een nachtje over slapen. Inmiddels bij de haven horen we dat er vandaag geen vissersbootjes zullen komen, morgen weer. Beetje jammer, want we hebben er eigenlijk toch een beetje op staan te wachten. Oke, dan tegen 17:30 uur maar terug naar de kamer. Nog even een uurtje relaxen en dan even een hapje eten. Sander gaat voor de vis dit keer en ik maar weer eens voor de kip .... Om een uur of 21:00 uur zijn we terug op de kamer en kijken we nog even een aflevering van "De meest gevaarlijke wegen ter wereld" terug op onze tablet. Morgen willen een dagje gaan fietsen en op eigen gelegenheid wat meer van eiland gaan verkennen, op zoek naar de Grote Land Reuzen (Schildpadden).

Donderdag 25 augustus 2016
Vandaag weer een leuke dag gehad. Na het ontbijt in onze accommodatie hebben we 2 mountainbike's opgehaald die we gisterenavond besproken hadden. We zijn naar de highlands van Santa Cruz geweest om iets meer van het eiland te verkennen. Omdat dit gebied hoger gelegen is, zoals de naam al doet vermoeden hebben we een taxi genomen die ons 22 kilometer verder op afzet, met onze fietsen in de pickup. Als eerste zijn we naar Los Gemelos gegaan, een gebied met 2 enorme gaten in de aarde die veroorzaakt zijn door lavastromen. Bijzonder om te zien, vooral met de mooie begroeiing waar we met een korte hike doorheen liepen. Hierna zijn we doorgefietst naar een gebied waar honderden reuze landschildpadden leven "Rancho Primicias" Mooi om deze oerbeesten rond te zien lopen en te zien grazen in het grasland. Bijzonder om zoveel schildpadden bij elkaar te zien, al is deze plek een privé terrein met een hek eromheen. Nog bijzonderder was het tijdens onze fietstocht dat we vele reuze landschildpadden zagen langs de weg die dus wel echt in het wild rondscharrelden. De meeste indruk heeft de stop bij een schildpad van zo'n 2 meter groot op ons gemaakt die we langere tijd hebben geobserveerd op korte afstand. Op de terugweg naar de plaats Puerto Ayora hebben we nog 2 lava tunnels bezocht. Erg interessant om te zien dat de Galapagos eilanden vulkanische eilanden zijn waar deze tunnels onderdeel van zijn. De tunnel waar wij doorheen hebben gelopen was 400 meter lang. Een tweede tunnel had een lengte van 2250 meter. Na 22 kilometer meestal bergafwaarts gefietst te hebben waren we terug in de havenplaats Puerto Ayora. Hier hebben we nog een bezoek gebracht aan het Darwin centrum, een onderzoekscentrum van de Galapagos eilanden met uitleg over de flora en fauna van deze schitterende eilandengroep. Tegen 17.00 uur hebben we de fietsen ingeleverd en zijn we nog even teruggelopen naar de haven met de vissersboten. Dit keer hadden we meer geluk en konden we het schouwspel bewonderen van de vele pelikanen en zeeleeuwen die de gevangen vis probeerden te bemachtigen. Erg grappig om te zien. 's Avonds hebben we in een heerlijke hamburgertent, je raad het al hamburger gegeten.

Vrijdag 26 augustus 2016
Vanmorgen waren we er al om 06:45 uur uit, want voor vandaag hebben we een tourtje geboekt naar o.a. Isla Sante Fe. Na het ontbijt in het hotel lopen we richting het tourbureautje waarvandaan we om 08:15 uur richting de haven lopen. Als we compleet zijn worden we met een taxibootje naar de boot gebracht waar we vandaag de excursie mee zullen maken. Een grote speedboot brengt ons in circa 25 minuten naar een mooi strandje op Isla Santa Cruz. Met de groep (9 personen) en de gids gaan we hier aan land en nemen we een kijkje bij een grote groep Zee Leguanen die hier op het strand liggen te zonnen. Ook hebben we van hieruit een uitzicht op een baai waar we regelmatig kopjes van Zee Schildpadden boven het water uit zien steken. Daarna lopen we een stukje de andere kant op richting Mongroven en een super mooi wit zandstrand waar we nog een uurtje kunnen rondhangen voor we weer verder gaan. Het water hier is niet echt warm, zo'n 22 graden, maar op zich prima te doen als je eenmaal door bent. Tegen 10:30 uur vertrekken we hier weer en varen we in zo'n drie kwartier richting Isla Santa Fe. Iets voor de kust bereiken we onze eerste snorkelplek. Er staat veel stroming waardoor we al snel als groep uiteen drijven, maar als we wat meer richting het eiland zwemmen gaat het goed. We snorkelen hier zo'n 45 minuten en zien verschillende grote scholen vissen, een Sting Ray en een Zee Schildpad. Omdat het water hier nog kouder is (20 graden Celsius), houden we het ook echt niet veel langer uit in het water. Zelf met wetsuits aan wordt het dan toch best koud. Als wij als laatste weer terug zijn boord (de rest is al veel eerder verkleund van de kou), krijgen we fruit en varen we rustig door naar de tweede snorkelplek. Dit keer in een baai en dus een stuk rustiger water als op de eerste plek. Ook hier hebben we nog ruim de tijd om te snorkelen, een uur voor de lunch en erna nog een keer zo'n half uur. Wat vissen betreft is het hier wel even iets anders als tijdens ons eerste tourtje op Isla Isabela, maar wat we hier te zien krijgen .... Op de rotsen op het eiland liggen groepen Zeeleeuwen te zonnen en zodra wij van de boot af het water in springen en richting de rotsen zwemmen worden we omringd door Zeeleeuwen die met ons willen spelen. Hoe gaaf is dit! Beide hebben we nog nooit zoiets meegemaakt .... De Zeeleeuwen glijden van de rotsen af het water in en komen recht op ons af gezwommen. Net als ze vlak voor ons zijn schieten ze razendsnel onder ons langs en draaien om ons heen. Als ik probeer foto's te maken onderwater, gebeurt het me tot drie keer toe dat er een Zeeleeuw bijna met zijn neus tegen de lens van de camera drukt. Van het koude water hebben we hier niet zo'n last, want we zijn druk met de Zeeleeuwen aan het zwemmen en dus veel bewegelijker in het water als anders bij snorkelen of duiken. We kunnen er beide echt geen genoeg van krijgen, waar maak je dit nou mee? Echt een fantastischervaring. Na een uur worden we door onze gids geroepen om te komen lunchen aan boord. Iedereen blijkt al lang weer terug aan boord te zijn. We weten niet hoe snel we de lunch achterover moeten slaan, zodat we voor we weer vertrekken toch nog een half uurtje extra kunnen snorkelen tussen de Zeeleeuwen. Wat een geweldige beesten en hoe gaaf om ze onder water te kunnen zien zwemmen en met onze snorkels op mee naar benenden te kunnen duiken en bellen te blazen onder water. Soms zitten er wel 5-6 tegelijk vlak om ons heen. Een paar spelen verstoppertje onder een groot rotsblok in het water en zwemmen dan tussen de rotsen door om er aan de andere kant weer onder vandaan te komen zwemmen. Ze kijken soms alsof ze willen zeggen, "kom even kijken, ik wil je wat laten zien". Helaas moeten we om een uur of 14:00 weer aan boord en zit het snorkelen er voor vandaag weer op. Wat een geweldige ervaring dit, snorkelen met Zeeleeuwen. Dan varen we terug richting Isla Santa Cruz. Eerst nog een half uurtje rustig, terwijl er nog wordt gevist vanaf de boot en vervolgens snel, tegen 16:00 uur zijn we uiteindelijk weer terug in de haven van Puerto Ayora. We brengen onze wetsuits even terug bij het tourbureautje en daarna lopen we terug naar ons hotel, even opwarmen onder een warme douche. Wat hebben we vandaag mazzel gehad met het weer, het was heerlijk zonnig en een graad of 25. Straks nog even op zoek naar een restaurantje en vanavond onze backpacks weer inpakken, morgenochtend checken we hier uit en morgenmiddag om 14:00 uur nemen we de boot richting ons voorlopig laatste eiland op de Galapagos eilanden, Isla San Cristobal.

Zaterdag 27 augustus 2016
Vanmorgen gaat om 08:00 uur de wekker. Ik ben al een uurtje wakker en eruit, maar Sander lag nog heerlijk te slapen. Vandaag checken we uit en willen we nog een uitstapje maken naar Grieta de las Tintoreras, een grote kloof in de aarkorst waarin je kunt zwemmen en snorkelen. Na het ontbijt nemen we een taxibootje naar de overkant voor USD 0,80 p.p., vanwaar we in circa 40 minuten naar dit punt lopen. Onderweg passeren we veel grote cactussen en nog een kleine zoutvlakte waar wat zout gewonnen wordt wat wordt gebruikt op de eilanden om vis in te zouten. De kloof is een soort scheur in de aarkorst welke deels is volgelopen met zeewater en waar je dus prima wat verkoeling in kan zoeken. Het water is 23 graden Celsius en dus is het prima te doen voor ons zonder wetsuit. Echt een snorkelplek vonden wij het niet, al is het wel leuk om ook onderwater even te kunnen kijken hoe dit is ontstaan, wederom een natuurfenomeen onstaan door Lavastromen. Bijzonder! Als we het water uit willen gaan, wordt aan mij gevraagd door een stel locals of ik met een van de vrouwen mee wil zwemmen. Ze durft niet goed en volgens hen ben ik de prof (zekers ....) Natuurlijk wil ik dat, want ja hoe leuk is het als er zo'n 10 man omheen staat die het geen van allen durven. Ik zwem naast de vrouw en halverwege hou ik haar even vast aan haar arm zodat ze boven blijft en even kan uitrusten voordat we terug zwemmen. Ze vind het helemaal geweldig dat ik dit wilde doen. Dan nog een moeder die vraagt of ik haar kleine zoontje misschien ook nog even wil laten zwemmen .... Zekers. Het ventje, ik schat een jaar of drie, springt van de kant in mijn armen en is totaal niet bang. Natuurlijk spreekt het ventje alleen Spaans, maar we begrijpen elkaar prima en die paar woorden Spaans die hier nodig zijn staan ook nog wel in mijn woordenboek .... Het ventje vind het helemaal geweldig en ik zwem met hem eveneens tot ongeveer halverwege de kloof in. Zijn moeder maakt de foto's vanaf de kant waar ook de rest van de familie lachend toekijkt. Hoe leuk is dit! Mas, mas, mas .... zegt het ventje, oftwel .... meer, meer, meer. Tja, ik vind het prima, maar zijn moeder staat aan te kant te seinen dat hij weer terug moet komen naar de kant. Wat leuk zeg om zo met de locals betrokken te zijn. Tegen 11:30 uur lopen wij terug naar de kade, waar we vervolgens weer een taxibootje terug nemen naar Puerto Ayora. We lopen nog even naar een bakkertje en belanden uiteindelijk in de haven waar we even lunchen. Het uitzicht? Twee Zeeleeuwen die met elkaar aan het spelen zijn en er geen genoeg van lijken te krijgen. Om een uur of 13:00 lopen we terug naar het hotel waar de backpacks ophalen en vervolgens richting de pier lopen, vanwaar om 14:00 uur de speedboot vertrekt naar Isla San Cristobal. Even lijkt het erop dat we niet mee kunnen, want ze hebben ons niet op de passagierslijst gezet, maar gelukkig mogen we van de kapitein uiteindelijk toch mee, op een inmiddels overvolle boot. Anyhow! Voor we het weten zijn we weer onderweg voor een tocht van ruim anderhalf uur. Ook vandaag varen we vlaklangs Isla Santa Fe, wat ongeveer halverwege op de route ligt tussen Isla Santa Cruz en Isla San Cristobal. Iets over 15:30 uur komen we aan in de haven van Isla San Cristobal, Puerto Baquerizo Moreno. We lopen even het plaatsje door op zoek naar een geschikte accommodatie voor de komende drie nachten en tegen 16:45 uur hebben we uiteindelijk een prima ruime kamer gevonden, twee straten van de boulevard en voor USD 35 per nacht. Tja, accommodaties zijn er hier ook in overvloed aanwezig en als je even rondkijkt kun je voor een prima prijs een mooie kamer vinden. Als we zijn ingechecked en de backpacks in het hotel hebben gezet, lopen we nog even een stukje door het plaatsje, informeren we nog even bij twee duikscholen naar de duiklocaties en omstandigheden en kijken we in de haven de zonsondergang. Dan gaan we op zoek naar een restaurantje en eten we uiteindelijk bij een lokaal restaurantje voor USD 5 p.p. We hadden het plan opgevat om aansluitend nog even bij een café koffie te gaan drinken met een lekker stukje gebak erbij, maar als blijkt dat ze de oude koffie mengen met water en vervolgens opwarmen in de magnetron (ja echt waar!), besluiten we toch maar weg te gaan en op onze kamer zelf nog even koffie te zetten. Oh ja, en dan kijkt de man uit het café ons nog vreemd aan ook en zegt dat dit echte Galapagos koffie is. Ik zeg .... laat maar zitten dan! Morgen willen we gebruiken om wat van het eiland zelf te gaan verkennen en voor maandag moeten we nog maar even kijken wat we willen doen. Voor wat betreft het duiken .... ik denk dat we dat hier maar overslaan, want het schijnen nu niet echt de optimale omstandigheden te zijn op dit moment.

WEEK 36
Zondag 28 augustus 2016
Vandaag nemen we een dagje de tijd om op eigen gelegenheid een stukje van Isla San Cristobal te verkennen. Omdat we de afgelopen dagen best elke keer op tijd in actie kwamen, besluiten we het vanmorgen even wat rustiger aan te doen en wat uit te slapen. Om 09:30 uur zetten we de wekker en maken we aanstalte om straks op pad te gaan. We appen eerst nog even met Willem-Peter en Max want die zijn vandaag beide jarig en Skypen zit er hier op de Galapagos even niet in helaas. We halen eerst even een broodje voor het ontbijt en lopen daarna over de boulevard het dorpje uit richting Playa Mann en door tot aan Tijeretas. We hebben besloten voor morgen nog een excursie te boeken, een 360 graden tour om San Cristobal. Het is een dagexcursie waarbij we o.a. op drie plekken kunnen snorkelen, het eiland rondom kunnen zien vanaf het water en nog wat bijzondere vogels kunnen spotten. Het is een volledige dagtour en het lukt ons hem uiteindelijk voor USD 130 p.p. te boeken. Na alle berichten over het duiken en het slechte zicht, hebben we uiteindelijk toch maar besloten hier op Galapagos eilanden niet te gaan duiken. Tja, we komen nog op zoveel andere mooie duiklocaties tijdens onze reis als het goed is .... Als we over de boulevard lopen verbazen we ons over het feit dat het hier aan het strandje vol ligt met Zeeleeuwen en dat er ook af en toe wat verdwaalde midden op de straat liggen uit te rusten. De beesten lijken zich totaal niets aan te trekken van onze aanwezigheid en slaan af en toe even een ooglid op, waarschijnlijk alleen voor de foto .... Ook als we langs Playa Mann lopen liggen overal verspreid Zeeleeuwen te zonnebaden op het strand, verder is op een handje vol toeristen na het strand verlaten. Wij lopen verder richting Tijeretas, een wandeling van zo'n 2,5 kilometer over een pad vlak langs de kust met uitzicht over de zee. Net voor Tijeretas ligt een baai met helder blauw water waar we nog even onze snorkels pakken een zo'n drie kwartier gaan snorkelen. We spotten wat mooie vissen, een paar Zeeleeuwen die van de ene rots naar een andere rots aan de overkant van de baai zwemmen en net als we het water uit zijn zien we nog twee Zeeleguanen voorbij zwemmen. Helaas, die laatste hebben we niet meer gezien onderwater. Als we na een uurtje weer opgewarmd zijn, pakken we onze spullen weer en lopen we een stukje verder naar het uitzichtpunt, waar je van bovenaf een mooi uitzicht hebt op de baai. Het is tegen 14:30 uur zoiets als we via een ander pad teruglopen en nog een flitsbezoekje brengen aan het Centro de Interpretaciones, een soort van bezoekerscentrum met veel informatie over het onstaan, de ontdekking en de ontwikkeling van de Galapagos eilanden groep. Dan lopen we door naar Playa Mann om nog even rustig te kunnen genieten van het mooie weer en het strandje en dat in het gezelschap van een groep Zeeleeuwen .... Nou, niet alleen Zeeleeuwen hoor. Zo rustig het hier vanmorgen was toen we hier langs liepen, zo druk ik het er nu. Het strandje wordt druk bezocht door de locals die hier de zondagmiddag met de familie doorbrengen. We zoeken een plekje tussen de mensen en Zeeleeuwen op het strand en als we eenmaal zitten kijken we vol verbazing hoe de locals hier het strand delen samen met de Zeeleeuwen. Hoe bijzonder is het als de kinderen met een schepje en een emmertje bezig zijn een zandkasteel te bouwen en op nog geen twee meter afstand een groepje van vier Zeeleeuwen nauwlettend toezicht houdt? En dan de Zeeleeuwen voor de kust in het water die tussen de mensen door zwemmen en zich een weg banen tussen de mensenmassa. Sander roept mij om aan de andere kant van het strandje te komen kijken naar een Zeeleeuw met een jong van twee dagen oud. Hoe lief is dat? Super dit! Maar wat ons dan overkomt .... Als we na zo'n tien minuten terugkeren bij ons strandlaken en de tas, ligt er een Zeeuwleeuw op ons strandlaken .... Het beest schuifelt er net van af als wij toekijken hoe het strandlaken vol zand achterblijft. Oh dus .... Nou ja, dan gaat ie gewoon anderhalve meter verderop naast ons liggen. Vol verbazing aanschouwen het schouwspel, want zeg nou eerlijk, hoe bijzonder is dit? We blijven hier tot de zon ondergaat en dan kleden we ons weer aan en lopen we terug naar het dorpje, waar we in een Hamburger tent eenhapje eten voordat we teruglopen naar ons hotel. Wat een heerlijke dag zo.

Maandag 29 augustus 2016
Vandaag alweer onze laatste volle dag op Isla San Cristobal en daarmee op de Galapagos eilanden. Om ons bezoek aan de Galapagos eilanden goed af te sluiten, hebben we voor vandaag nog een dagexcursie geboekt, de 360 graden tour rondom Isla San Cristobal. De wekker gaat al vroeg, om 06:15 uur, want we moeten om 07:10 uur al bij het tourbureautje zijn, vanwaar we vertrekken. Als we aankomen moeten we even de wetsuits en fins passen, kunnen we nog even koffie drinken en dan om 07:25 uur vertrekken we. We lopen in twee minuten naar de haven waar al een taxibootje klaar ligt om ons bij de boot af te zetten. We zijn met een groepje van zeven plus bemanning en gids. Helaas laat het zonnentje zich nog niet zien en het ziet er allemaal wat grauw uit als we wegvaren. Omdat we niet verkleund van de kou willen beginnen aan ons eerste snorkeltripje straks, trekken we maar even onze regenpakken aan tegen de kou. Mmm .... balen, want met een zonnetje erbij ziet het toch allemaal wat mooier uit. Gelukkig klaart het vrij snel op en voordat we twee uur verder zijn komt ook het zonnetje er weer langzaam bij. De eerste plek waar we stoppen is een strandje waar we van boord gaan. Via een pad lopen we naar een soort van lagune met Mongroven en er vlaknaast een ronde plas welke bij hoog water volloopt en welke bij laag water vol blijft staan. Hier kunnen we snorkelen .... Uhm ja, .... Eerst hebben we het idee dat er hier weinig te zien, tot we een Zeeschildpad met zijn kopje boven het water uit zien steken en voorbij zien zwemmen. Onze gids verteld ons dat we rustig het water in moeten gaan, want er kunnen wel eens wat White Reef Sharks zitten ....Als wij er weer als een van de eerste in liggen en naar beneden kijken, kijken we elkaar even aan boven water. Een paar haaien? De plas is zo'n 3-4 meter diep op het diepste punt en al snel tellen we een stuk of tien haaien. Oeps! Er zwemmen ook drie of vier Zeeschildpadden in de plas die rakelings over en tussen de haaien (en ons) door zwemmen. Wat gaaf dit zeg! Omdat het niet zo'n grote en diepe spot betreft is het niet zo koud, 23 graden Celsius, en dus houden we het hier wel even uit. Er komen steeds meer haaien bij .... op een gegeven moment tellen we er ruim 25, ongelooflijk! Ook als we nog even richting de laguna zwemmen zien we er nog een stuk of tien. Echt hoor, om wat te zien van het onderwaterleven rond de Galapagos eilanden hoef je echt niet perse te gaan duiken. Wat bijzonder dit! Na ruim een uur zit de tijd er hier op en gaan we weer terug aan boord. We varen verder langs de kust en onderweg wordt er nog wat gevist. Binnen een half uur wordt er een grote Tonijn gevangen, wat een joekel, ik schat eentje van zo'n 30 kilo. Dan varen we door en op de boot wordt de lunch geserveerd. Dan varen we naar de tweede snorkelplek van vandaag. Een bezoek aan een mooi strand waar we eveneens ongeveer een uur hebben. Sander en ik kiezen er voor om ook hier weer even te gaan snorkelen. Dit keer wat kleinere visjes en twee mooie Zeeschildpadden, een prima tijdverdrijf. Voor we terug gaan aan boord warmen we nog even wat op in het zonnetje op het strand. Dan gaan we weer verder richting de beruchte Kikker Rock, een van de bekendste duik en snorkelplekken van Isla San Cristobal. Onderweg komen we langs de kop van het eiland, waar een grote rotspartij wordt bewoond door een grote groep bijzondere Fragat Vogels en de Roodvoet Jan van Genten. Dit is de enige plek op de Galapagos eilanden (en zeer waarschijnlijk op de hele wereld) waar zowel de Jan van Gent, de Blauwvoet Jan van Gent EN de Roodvoet Jan van Gent voorkomt. Wat bijzonder dit! Ook zien we nog een grote Albatros vlak langs de boot vliegen. Super! Op weg richting Kikker Rock worden we nog blij verrast met het spotten van twee Walvaissen. Een moeder met jong duikt vlak naast de boot op en volgen we vervolgens nog voor circa een half uur. Wow! Wat fantastisch dit! Voor Sander is het de eerste keer dat hij een Walvis heeft gespot. Ik heb ze wel vaker gespot, maar het blijft een geweldige ervaring. Voordat we Kikker Rock bereiken komen we onderweg nog bij een enorme rotspartij, de Kathedral genoemd. Prachtig hoor! Aangekomen bij Kikker Rock maakt iedereen zich klaar voor een laatste snorkeltrip, inclusief onze gids. De rots bestaat uit twee enorme rotspartijen in zee met twee enorme spleten waar je tussendoor kunt zwemmen. Er staat een behoorlijke stroming en we moeten dus als groep bij elkaar blijven en de gids volgen. Het zicht hier is niet al te best, maximaal zo'n meter of vijf schat ik. Het is een bijzondere plek om te snorkelen en ik kan me zo voorstellen dat als je hier in het juiste duikseizoen gaat duiken het een mooie plek is, maar op dit moment denk ik, hebben we de juiste beslissing genomen om hier niet te gaan duiken. De watertemperatuur is zo'n 20 graden en we snorkelen hier alles bij elkaar zo'n drie kwartier. We zien nog een enkele Zeeschildpad, drie White Reef Sharks, een Galapagos Reef Shark, wat Zeeleeuwen en wat grote scholen vis. Helaas de Hammer Head Sharks waar deze duikspot zo bekend om is, zien we niet, maar daar waren we al enigzins op voorbereid (een van de redenen dat we hier niet gingen duiken). Anyhow! Wat een mooie afsluiting van een geweldige periode op de Galapagos eilanden! Om 16:20 uur komen we terug in de haven, waarna we nadat we de spullen hebben teruggebracht, terug lopen naar het hotel en eerst even een heerlijk warme douche nemen. Vanavond hebben we nog even een hapje gegeten in een kiprestaurantje en de rest van de avond brengen we door op onze kamer. Morgenochtend kunnen we nog een beetje rustig aan doen, om vervolgens rond 10:30 uur uit te checken en richting het vliegveld te lopen, wat hier slechts 700 meter vandaan ligt.

Dinsdag 30 augustus 2016
Vanmorgen was ik al om 07:15 uur wakker en ben ik er maar vast uit gegaan. We hebben gisterenavond besloten vanmorgen om 09:30 uur de wekker te zetten. Daarna moeten we de backpacks nog even inpakken en om 10:30 uur checken we uit. We kunnen vanaf het hotel zo naar het vliegveld lopen om in te checken voor onze vlucht om 12:40 uur naar Guayaquil, waar we nog een nachtje overnachten voordat we morgen verder vliegen naar het zuiden van Peru. Als alles goed gaat zijn we tegen 15:30 uur vanmiddag in Guayaquil. We hebben via Booking.com een hotel geboekt vlakbij de luchthaven, dus ook daar kunnen we er zo naar toe lopen als het goed is en als we op tijd zijn kunnen we mooi nog even met Marrie en Dim Skypen, want mijn vader is vandaag jarig en op de Galapagos was Skypen geen optie. Guayaquil hebben we al bezocht voor we naar de Galapagos gingen, dus waarschijnlijk zullen we daar gewoon een beetje in de buurt van het hotel blijven en misschien nog even een bezoekje brengen aan de grootste shopping mall van Zuid-Amerika, welke op nog geen 850 meter vanaf het hotel ligt. En morgen? Dan moeten we weer op tijd richting het vliegveld voor onze vlucht richting Peru, waar ons weer een nieuw avontuur wacht ....

ECUADOR
25 Dagen Ecuador, waarvan 11 op de Galapagos eilanden. Wat een bijzonder gastvrij land Ecuador, een mooie aanvulling op onze reis. Een prachtige natuur, veel aardige mensen en makkelijk in contact te komen met de locals. En voor zo'n relatief klein land, een enorme afwisseling in landschappen. Tja, en dan de Galapagos eilanden .... Overweldigend! Wat een bijzonder mooi onderdeel van onze wereldreis 2015 - 2017. Ruige natuur, prachtige landschappen en veel, heel veel bijzondere Flora en Fauna. Mooie Cactussen, prachtige strandjes, ruige vulkanische landschappen. En dan de bijzondere ontmoetingen met de beesten .... Honderden enorme Land Reuzen (Schildpadden), Zee Leguanen, Zeeleeuwen, Blauwvoet Jan van Genten, Roodvoet Jan van Genten, Jan van Genten, Fragat vogels, de Albatros, White Tip Reef Sharks,  Zee Schildpadden, Mantaroggen en zelfs Walvissen, noem maar op. De foto's liegen er niet om. Wederom een wens die in vervulling is gegaan en zeker een om nooit meer te vergeten!

1. Anneke Menses:
    31 augustus 2016
    Wat een bijzondere 11 dagen waren dat! Weer zo boeiend verteld dat we het bijna meemaakten. Wat leuk, Dennie dat de locals jou als hun begeleider vroegen. Een mooie periode afgesloten. Ben benieuwd naar jullie volgende avonturen.
  2. Dienie Coenen..:
    31 augustus 2016
    Mooie verhalen, en jullie hebben veel beleeft op.de galapagos eilanden.Boeiende verhalen om te lezen.Groetjes en veel liefs van DIENIE?
  3. Dim barendregt:
    31 augustus 2016
    Weer een mooi gedeelte voorbij, gisteravond via Skype nog even een half uur bijgepraat voor wij gingen slapen, jongens geniet er van in het volgende land. groetjes, Pa
  4. Ma:
    31 augustus 2016
    .wat een bijzonder mooie locatie is dit geweest, maar goed dat jullie dit hebben gedaan.
    wat een verhaal en prachtige foto's, is heel wat om van na te genieten.
    Goede vluchten naar Peru op naar een nieuw avontuur.
    Uitkijken en wees voorzichtig. Groetjes ma.
  5. Yvonne peters:
    4 september 2016
    Wat geweldig om ook naar de Galapagos eilanden te kunnen gaan, boffers! Ja, wat een prachtige natuur, bijzondere dieren als die grote schildpadden (heb een zwak voor schildpadden, we hadden tientallen jaren Griekse landschildpadjes) die zomaar op de weg lopen, de zeeschildpadden, die maffe zeeleeuwen die zich gewoon onder de mensen mengen, die bijzondere zeeleguanen, mooie vogels, die soorten Jan van Genten en andere vogels. Leuk het snorkelen en wat een hoop haaien ook daar. Bijzonder dat jullie ook nog zo'n leuk contact met de locals hadden! Wist overigens niet dat er nog zoveel toeristen naar de Galapagos mogen komen Maar dit was voor jullie toch wel een van de hoogtepunten tot nog toe, hè?
    Op naar het volgende land! Goede reis! Yvonne
  6. Heily Visser.:
    4 september 2016
    Wat een belevenis die dagen op de Galapagoseilanden. Vrienden van mij gaan er volgend jaar heen. Ik heb dit verslag laten lezen. Geweldig vonden ze het. Veel plezier in het volgende land!
  7. T v d Braak:
    7 september 2016
    Had reeds een reactie geschreven, niet doorgekomen. Dus opnieuw.
    Wat een geweldige tijd hadden jullie op de Galapagoseilanden en bijzonder zo dichtbij de land en zeeschildpadden en zeeleeuwen te zijn. Ook te snorkelen en spelen met de zeeleeuwen. Zelfs voor de haaien waren jullie niet bang.
    Het lijkt wel een sprookjeswereld. Prachtige foto's. Goede reis naar Peru.
    Groetjes, Theo
  8. Cees Sleven:
    16 september 2016
    Allereerst dank voor het persoonlijke bericht. Ik lees altijd met veel plezier en interesse jullie verslagen. Altijd weer benieuwd naar jullie nieuwe avonturen! En natuurlijk blijf ik jullie volgen! Over jullie bezoek aan de Galapagos eilanden ditmaal een speciaal compliment voor de fraaie foto's! Een dimensie meer naast de reisverhalen. Ga zo door! Groet, Cees.