Week 38-39: Cuzco ~ Rainbow Mountain ~ Machu Picchu ~ Lima

22 september 2016 - Distrito de Lima, Peru

Zaterdag 10 september 2016
Vandaag hebben we een relax dagje gepland om wat van de stad Cuzco te verkennen. We zetten de wekker om 08:30 uur want we kunnen in het hotel maar tot 09:00 uur ontbijten. Een heerlijk ontbijtbuffetje, uitzonderlijk voor Peru. Na het ontbijt gaan we beide nog even douchen en tegen een uur of 10:30 uur lopen we de stad in. Onderweg bezoeken we een drie-tal tourbureautjes, omdat we ons even willen laten informeren over wat er hier in de omgeving zoal te doen is en we willen even kijken op welke manier we van de week Machu Picchu willen bezoeken. Dan besluiten we een wandelroute uit de Lonely Planet te lopen door het oude stadscentrum en de wijk San Blas. We doen dit wel vaker in een stad, omdat je dan vaak net in die straatjes komt die je anders snel overslaat. Volgens de Lonely Planet is het een wandeling van zo'n vier uur, dus een prima invulling van de middag zo. Onderweg bezoeken we nog een paar mooie kerken en pleinen, een grote overdekte markt en genieten we van de vele mooie plaatjes die aan ons voorbij komen. EN .... de kappper staat op het programma vanmiddag, want dat is echt al weer veel te lang geleden. Maar ja, de grote vraag is altijd, kunnen ze knippen met schaar??? We lopen tijdens de stadwandeling langs een straat vol kappers en dus wagen we het er maar op .... We kiezen de kapper die ons het meest aanspreekt en waar ze druk zijn met de schaar. Ik ga eerst maar zitten en probeer in mijn beste Spaans de man duidelijk te maken hoe ik mijn haar geknipt wil hebben. De man knipt mij keurig netjes en dus besluit Sander om er ook maar aan te geloven. Tja, lang haar bij mannen is toch altijd net even wat lastiger, zo is gebleken afgelopen maanden. De vrouw die Sander knipt verstaat haar vak ook en dus zijn we na een half uurtje beide weer netjes geknipt, tja en dat voor SOL 4 per persoon (€ 1,05 per persoon!) Ik zeg, we kunnen hier in Peru nog wel een keer naar de kapper! Na de kapper vervolgen we onze route en lopen we richting de historische wijk San Blas, waar ook ons hotel zich bevindt. Een wijk met heel smalle straatjes met straatkeien en veelal alleen voetgangerszone. Een leuke wijk om nog wat rond te lopen, alvorens we weer een restaurantje opzoeken en daarna tegen een uur of 20:30 uur weer terug lopen naar onze kamer. Voor we terugkeren naar ons hotel zijn we nog even bij een tourbureautje wezen informeren voor een dagtochtje naar Pisac voor morgen en hebben we besloten nog maar een tourtje te boeken. Tja, een dagexcursie van 08:30-19:00 inclusief een lunchbuffet en bezoek aan drie archeologische Inca sites en een lokale markt voor SOL 50 per persoon (zo'n € 13), tja dat is waarschijnlijk een stuk goedkoper als zelf doen. Voor vanavond hebben we verder geen plannen.

WEEK 38
Zondag 11 september 2016
Vandaag dus nog even een dagje de tourist uithangen .... Om 07:30 uur de wekker, ontbijten en om 08:30 uur worden we opgehaald bij het hotel. We lopen richting de bus en dan is het nog wachten tot iedereen compleet is. Wat een chaos, alle tourbureautjes die hier bijeen komen en iedereen bij elkaar indelen. Die maximale groepsgrote van 15 personen die ons beloofd was, blijkt een groep van 24 personen te zijn en het is uiteindelijk 09:20 uur voordat de bus de stad uit rijdt. We zijn nog geen 20 minuten onderweg voordat we een eerste verplichte (commerciëlele) stop hebben van 15 minuten. Tja, dat zijn de stops waar tijdens het boeken van een tourtje nooit over gesproken wordt .... Anyhow! We laten het vandaag maar over ons heen komen. Als we weer verder rijden, is het nog ruim een uur tot aan de ruines van Pisac. Een Inca opgraving, welke we voor circa 1:15 uur bezoeken. Wat een toeristische trekpleister dit, de bussen kunnen niet meer voor of achteruit zo druk is het hier. Maar, op zich des al niet te min wel een interessante stop. De tweede stop is een stop van 25 minuten in het plaatsje Pisac beneden aan de berg, waar we een flits bezoekje brengen aan de lokale markt, Mercado Artesenal. Dan is het nog ruim een uur rijden tot aan onze lunchstop in Urubamba. Wat we nog niet eerder hebben meegemaakt, is dat de groep wordt opgesplits over een zes-tal restaurants, vermoedelijk afhankelijk bij welk tourbureautje je het tourtje hebt geboekt. Het lunchbuffet valt, op zijn zachts uitgedrukt, wat tegen .... Bijna niets wordt aangevuld, het eten is nog net niet helemaal koud en tegen de tijd dat we aan het dessert toe zijn, is vrijwel alles op. Tja, ik ben gek op buffets .... NOT! Na ruim drie kwartier lunchstop rijden we door naar Ollantaytambo, weer we de tweede Inca opgraving bezoeken. Ook hier zijn we niet de enige die de site bezoeken. Onze gids geeft ons wat uitleg over de site en daarna hebben we nog zo'n 25 minuten vrije tijd om hier zelf nog wat rond te kijken. Best een indrukwekkende site, dat dan wel. Inmiddels is het 16:45 uur voordat we hier weer wegrijden. En we hebben nog een stop te gaan, of zoals later blijkt .... twee stops. Het is nog 1:10 uur rijden volgens onze gids, maar ik weet niet .... dat houdt dus in dat we bij de laatste Inca opgraving in het donker aankomen .... Het is een schitterende route door de Andes met links en rechts de besneeuwde bergtoppen waar we op uitkijken. Als we tegen schemer aankomen bij de volgende stop, blijkt dit niet de Inca opgraving te zijn, maar een tweede commerciële stop bij een weverij. Uhm ja, nu komen we dus zeker in de donker aan bij de laatste stop! Volgens onze gids is het alleen een plasstop van maximaal 15 minuten, maar al snel blijkt dat we hier het eerste halfuur niet meer wegkomen. We krijgen uitleg over de bewerking van de Alpaca wol, het schoonmaken, het weven en uiteindelijk .... Jawel, is natuurlijk de bedoeling dat je hier wat koopt. NOT! Uiteindelijk komen we pas tegen 18:50 uur aan bij onze laatste stop, een Inca opgraving in Chinchero. Deze opgraving is nog niet zo lang geleden ontdekt en wordt momenteel nog opgegraven en gerestaureerd. Er is momenteel pas zo'n 2% opgegraven. Toch jammer dat we die 2 % nauwelijks zien omdat we hier ruim een uur te laat aankomen en het dus aarde donker is .... Goed, volgende keer doen we het denk ik toch maar weer op eigen gelegenheid. Na een bezoekje van een half uur, vertrekken we hier en rijden we in ruim een half uur terug naar Cuzco, waar we om 20:05 uur worden afgezet achter het centrale plein. Jawel, we hebben vandaag dus wel waar voor ons geld, want we zijn ruim een uur later terug in Cuzco .... Goed, dan nog even op zoek naar een restaurantje om snel nog even een hapje te eten en dan terug naar ons hotel. Uiteindelijk zijn we rond 21:45 uur pas terug op onze kamer, dat was weer een lang dagje. Morgen maar even een rustig dagje inlassen, voordat we dinsdag een bezoek willen brengen (hike) aan Rainbow Mountain.

Maandag 12 september 2016
Ik was vanmorgen om 08:30 uur wakker en ben nog even gaan ontbijten voor 09:00 uur. Sander wilde nog even lekker blijven liggen, dus heb ik een ontbijtje mee naar de kamer genomen. Even een beetje rustig aan vanmorgen. Vast een stukje van het reisverslag schrijven en nog even wat opzoeken op internet en in de Lonely Planet, voor we tegen 12:00 uur de stad in lopen op zoek naar nog een ander tourbureautje. De eerste is er eentje uit de Lonely Planet en van TripAdvisor, maar het prijsverschil tussen de vele andere bureuatjes is wel erg groot, dus besluiten we toch nog bij een ander tourbureautje binnen te lopen. De man biedt beide tourtjes aan en weet ons te overtuigen beide tourtjes via hem te boeken. Voor morgen de trekking naar Rainbow Mountain, met een vroege pick up tussen 03:20-03:40 uur vanaf het hotel. Voor donderdag boeken we de vier-daagse Inka Jungle Tour, een tourtje met drie dagen activiteiten en wandelen en uiteindelijk op de laatste dag een bezoek aan Machu Picchu en na afloop met de trein en bus terug naar Cuzco. Beide zijn tourtjes die je eigenlijk niet zelf kan doen, dus vertrouwen we er maar op dat de tourtjes worden uitgevoerd zo ze ons worden aangeboden .... Tja, wat dat betreft zijn we er inmiddels wel achter, dat je als toerist in Peru nou niet altijd even goed wordt behandeld, of beter gezegd, niet altijd krijgt waar je voor betaald. Iets wat we eerder tijdens onze wereldreis nog maar weinig zijn tegen gekomen. Rond 13:45 uur zitten we in een cafétje aan de koffie met een heerlijke verse appelkoek en hebben we de knoop doorgehakt en beide tourtjes toch maar geboekt. De rest van de middag slenteren we nog wat rond door de stad, er zijn nog voldoende plekjes die we nog niet hebben bezocht. Ook brengen we nog een kort bezoekje aan het Convento de Santa Domingo del Cuzco Qorikancha, een andere Inca site in de stad die tevens een grote kerk herbergt. Dan lopen we terug naar ons hotel, waar we nog even een uurtje rondhangen voor we weer op zoek moeten naar een restaurantje. Gelukkig hebben we vanmiddag al even rondgekeken en weten we waar we straks naar toe lopen. Een beetje op tijd, zodat we vanavond nog even kunnen relaxen op de kamer en ons rugzakje voor morgenochtend vroeg kunnen inpakken. Tja, de wekker gaat weer om 02:50 uur vannacht, dus maar een beetje op tijd naar bed ....

Dinsdag 13 september 2016
Vannacht ging om 03:00 uur de wekker al. We moesten er op tijd uit omdat we tussen 03:20-03:40 uur zouden worden opgehaald bij ons hotel. Om 03:45 uur worden we uiteindelijk opgehaald, gaan we nog langs een ander adresje om iemand op te halen en vervolgens vertrekken we voor een busrit van ruim drie uur naar het beginpunt van onze trekking naar Rainbow Mountain. Een berg welke pas vijf maanden geleden is ontdekt, cq. is vrijgegeven voor het toerisme. De berg is alleen in het droge seizoen te beklimmen, dus je kunt stellen dat wel erg veel geluk hebben dat we deze trekking kunnen doen. Rond 07:00 uur komen we aan bij het startpunt, waar we ook onze tweede gids ontmoeten en eerst ontbijten. Het startpunt van onze trekking ligt op ruim 4.300 meter en het is hier dus onwijs koud als we aankomen. Het uitzicht .... een grote besneeuwde bergtop/gletsjer. Wow! Gelukkig hebben we voldoende warme kleding bij ons en dus is het prima te doen. Om 07:35 uur starten we aan de 8 kilometer lange hike bergopwaarts. Het eerste half uur is redelijk stijl, maar gelukkig verloopt de route daarna redelijk vlak, of Andes vlak zoals ze het hier zelf noemen .... De wandeling is door een schitterend berglandschap met prachtige uitzichten over de besneeuwde bergtoppen die we onderweg passeren. Aan het begin van trekking maken we kennis met Maikel, een Nederlandse jongen van 29 uit de Achterhoek, die in zijn eentje 5,5 week op reis is in o.a. Peru en Bolivia. Leuk om tijdens een trekking als deze, die best zwaar is vanwege de hoogte en de eile lucht op deze hoogte, een beetje afleiding te hebben aan elkaar. We lopen de hele route bergopwaarts met z'n drieën, kletsen onderweg wat en motiveren elkaar om uiteindelijk met z'n drieën de top te bereiken, 5.029 meter!!! (Voor Sander het hoogste punt ooit!) Het laatste uur is alleen bergopwaarts en is echt best afzien kan ik je zeggen. Sander lijkt van de hoogte geen hinder te ondervinden, maar zowel Maikel als ik hebben er op sommige stukken best moeite mee. Wat hoogte niet met je kan doen .... Anyhow! Om 10:45 uur bereiken we de top en wat een geweldige beloning wacht ons hier. Aan de ene kant een schitterend uitzicht op de Rainbow Mountain met zijn schitterende kleuren en aan de andere kant een schitterend uitzicht over de besneeuwde bergtoppen en een gigantische gletsjer. Wat een wijds uitzicht. Prachtig! Gelukkig hebben we het alle drie gehaald en kunnen we even rustig genieten van dit schitterende uitzicht. De gidsen zijn gelukkig totaal niet opdringerig en we krijgen ruim een half uur bovenop de top om dit bijzondere landschap in ons op te nemen. Dan beginnen we weer langzaam aan de afdaling .... We krijgen nog uitleg van een van de gidsen over deze bijzondere plek, de geschiedenis in de Inca tijd en de recente ontdekking en openstelling aan het toerisme. Ja, we mogen ons echt wel gelukkig prijzen dat we deze bijzondere plek hebben mogen bezoeken. De totale uitleg duurd zo'n half uur en intussen kunnen wij weer een beetje bijkomen en nog even genieten van de omgeving. Dan is het tijd voor de hike terug, zo'n 8 kilometer dus weer, maar nu grotendeels bergafwaarts. Tja, en als je dan denkt dat je alleen last kan hebben van de hoogte als je klimt .... mis! Ik kom er achter dat ook de weg naar beneden nou niet echt vanzelf gaat en moet af en toe wel even een korte break inlassen om weer even op adem te komen. Maar goed, de omgeving is zo mooi, dus lassen we maar af en toe een extra fotostop in .... Het is uiteindelijk rond 14:00 uur als we weer aankomen terug bij ons startpunt van vanmorgen. Moe maar voldaan schuiven we aan, aan tafel, waar we de lunch voorgeschoteld krijgen. Het is tegen 15:00 uur als we weer richting de bus lopen, voor een busrit van ruim drie uur terug richting Cuzco en afscheid nemen van Maikel die in een andere bus zit. Het eerste uur is over een onverharde, smalle bergweg door een schitterend gebied. Oke, af en toe hou ik wel even mijn hart vast of de chauffeur wel op de weg blijft en niet de afgrond in stort, maar goed .... Ook vandaag brengen we het er weer heelhuids vanaf. Om 18:10 uur worden we in de stad afgezet, een paar blokken van ons hotel. Op de terugweg lopen we langs een Mexicaans restaurantje waar we even snel wat eten voordat we teruglopen naar het hotel. Sander laat zich nog even masseren in de stad en ik loop vast terug naar ons hotel. De rest van de avond brengen we door op onze kamer, moe maar voldaan kunnen we terugkijken op een schitterende hike naar deze bijzondere plek, Rainbow Mountain - Peru.

Woensdag 14 september 2016
Gisterenavond lagen we al op tijd op bed en we hebben heerlijk geslapen. Ik was om 07:00 uur al weer wakker, dat dan wel, maar Sander wordt wakker door de wekker om 08:30 uur. Zo kunnen we mooi voor 09:00 uur nog even samen ontbijten en daarna willen we nog wat Inca Ruïnes in de omgeving bezoeken. Om 09:45 uur lopen we de stad in en nemen we een taxi naar de verste van de vier Inca Ruïnes zo'n 8 kilometer vanaf Cuzco, Tambomachay. Dit is niet zo'n grote, maar wel eentje die ook zeker de moeite waard is. We worden hier afgezet door taxi en lopen zelf zo'n half uurtje hier rond. Vanaf hier lopen we in circa vijf minuten naar Pukapukara, de tweede in een reeks van vier. De Inca Ruïne ligt schuin aan de overkant van de eerste. Ook hier brengen we zo'n beetje een half uurtje door. Tja, we hebben dan wel geen tekst en uitleg van een eigen gids, maar de plekken zijn daardoor niet minder interessant. Dan lopen we naar de kant van de weg en houden we een lokale bus aan, die ons 4,5 kilometer verderop weer afzet bij nummer drie, Q'enqo. Vanaf deze Inca Ruïne, is het nog zo'n anderhalve kilometer lopen naar de laatste en grootste Inca Ruïne, Sacsaywaman. Dit is verreweg de grootste en meest interessante van de vier. Het gebied laat slechts 20% van het totale Inca complex zien, maar het is een overweldigend complex. Totaal lopen we hier ruim anderhalf uur rond en na afloop lopen we nog naar een mooi uitzicht punt over de stad Cuzco. Van hier af lopen we in zo'n 20 minuten terug, bergafwaarts richting de wijk San Blas in Cuzco, waar we valkbij ons hotel nog even een broodje eten voor we tegen 14:30 uur weer terug zijn op onze kamer. Mooi een middagje even niks, tijd om nog even te Skypen met Dienie en nog even op de vituele borrel te gaan bij Mirjam en Norbert. Voor we om 18:15 uur nog even richting het tourbureautje lopen om onze treinkaartjes en toegangsbewijzen voor Machu Picchu op te halen, pakken we vast onze tassen weer in voor de komende vier dagen .... Morgen vertrekken we rond 08:00 uur voor een 4-daagse Inka Jungle Trail naar Machu Picchu. We eten in een heerlijk restaurantje wat vlakbij ons hotel zit en daarna ga ik vast terug naar de kamer en laat Sander zich nog even heerlijk masseren in de stad. Zo heb ik mooi even tijd om nog even het reisverslag van de afgelopen twee dagen bij te werken, want morgen laten we tablets (en grote backpacks) hier achter, dus na de 4-daagse Inka Jungle Trekking zal ik het reisverslag van vier dagen weer moeten bijwerken. Kan ik beter nu maar bij zijn, toch? Anyhow! Voor nu zit het weer even op. Nog even een beetje relaxen en over een uurtje maar weer gaan slapen, morgen worden we tussen 07:30-08:00 uur weer opgehaald. Benieuwd naar Machu Picchu ....

Donderdag 15 september 2016
Dag 1 Inka Jungle Trekking. Om 06:30 gaat de wekker want als het goed is worden we tussen 07:30-08:00 uur opgehaald bij ons hotel. Om 07:00 uur zitten we net aan het ontbijt als we al worden opgehaald, een half uur te vroeg, maar ja .... ze zijn ons in elk geval niet vergeten. Met een taxi worden we naar het centrale plein gebracht, maar al snel blijkt dat we hier nog ruim 1,5 uur moeten wachten tot de groep compleet is, beetje vreemd .... Anyhow! Uiteindelijk is het pas 09:15 uur als we enigszins geïrriteerd beginnen aan de 4-daagse Inca Jungle Trekking. De groep blijkt wel iets groter als ons was gezegd, totaal 23 personen en een gids, maar goed .... Eerst rijden we zo'n drie uur tot een plaatsje hoog in de Andes op 4.333 meter, vanwaar we zo'n twee/tweeëneenhalf uur gaan Mountainbiken. Eerst moeten we ons goed aankleden, een bescherm hesje, handschoenen, scheenbeschermers, een helm (als dat straks allemaal maar goed gaat) Het is tegen 12:30 uur als we aan de lange afdaling beginnen, totaal 55 kilometer bergafwaarts over een schitterende bergpass tot we uiteindelijk op een hoogte van zo'n 1.880 meter het eindpunt bereiken. Het eerste half uur zit ik met het zweet in mijn handen, ik vindt het doodeng. Maar ja, om nu gelijk weer in het busje te stappen .... Nee, ik ga gewoon door en rustig op mijn eigen tempo, voor zover dat gaat als je 55 kilometer alleen maar bergafwaarts rijdt. We beginnen met prachtig weer, maar helaas begint het na een uur ook nog eens hard te regenen en onze regenpakken liggen in de bus. Wat balen dit zeg, we komen dus na ruim twee uur, als laatste zeiknat aan bij het eindpunt. Weer een ervaring rijker zullen we maar zeggen .... Inmiddels is het 14:30 uur, hebben we even tijd om iets droogs aan te trekken en moeten we nog zo'n 35 minuten rijden tot aan de plek waar gaan lunchen om 15:30 uur! Daarna volgt hier de kamerindeling in het hostel, waar we uiteindelijk na wat aandringen ook een privé kamer krijgen van onze gids en om 16:15 uur worden we opgehaald om nog 1,5 uur te gaan raften. Eerlijk gezegd hebben we in eerste instantie beide niet zo'n zin omdat we nog koud zijn van het fietsen, maar we besluiten toch maar om ook mee te gaan. Gelukkig, want het was best leuk om weer een keer te raften, dit keer dus hier in Peru. Op een stuk of vier mensen na gaat iedereen raften en we zijn dus met drie rafts. Tegen 18:30 uur zijn we weer terug bij ons hostal, kunnen we mooi nog even wat relaxen, drinken halen in de buurtsuper en oude kranten voor in onze zijknatte wandelschoenen. Tja, wel balen als we de komende drie dagen in natte bergschoenen moeten lopen vanwege de regen vandaag tijdens het mountainbiken. Om 20:00 uur is het tijd voor het dinner, maken we wat nader kennis met de groep en krijgen we een korte briefing van onze gids voor morgen. En dan, op tijd naar bed want morgen wordt weer een lange dag.

Vrijdag 16 september 2016
Dag 2 Inka Jungle Trekking. Om 06:30 uur gaat de wekker weer. Om 07:00 uur ontbijten en het is 07:45 uur als we beginnen aan een lange hike vandaag. Totaal staat er voor vandaag een route van zo'n 19,5 kilometer op het programma, een wandeling van zo'n 7-8 uur, maar met de nodige (lange) stops tussendoor en wat uitleg van de gids over de Inca's, omgeving en bloemen en planten, uiteindelijk een volle dag. Het is een mooie wandeling door een mooi berglandschap, maar door de vele stops onderweg is het voor ons zeker geen zware wandeldag. Onderweg stoppen we ergens waar we uitleg krijgen over wat Inca gebruiken en wordt er een rust ingelast van ruim 45 minuten. Ook na de lunch stop, tegen 14:30 uur 's middags wordt wederom een rust ingelast van ruim 45 minuten na de lunch om nog even bij te komen .... Het is tegen 16:00 uur als we aan de laatste etappe beginnen, nog een krappe twee uur tot aan de Hot Springs bij Santa Teresa. Hier hebben we ruim anderhalf uur de tijd om heerlijk te relaxen in de Hot Springs. Heerlijk! Om 18:00 uur is het donker en dus regelt onze gids voor het laatste stukje na afloop vervoer naar ons hostel in Santa Teresa, waar we uiteindelijk tegen 20:00 uur inchecken. Om 20:30 uur eten we met de groep in een restaurantje en daarna lopen we terug richting het hostal en gaan we tegen 22:00 uur ons bed weer in. Al met al was het best een lange en intensieve dag zo, maar zeker de moeite waard. Inmiddels hebben we nog wat meer kennis gemaakt met de groep, een leuke groep met veel jongelui (ja ik ben de oudste). Een internationaal gezelschap, waarvan totaal 8 Nederlanders, een groepje van vier vriendinnen/reisgenoten en een leuk stel uit Utrecht. Verder lui uit Oostenrijk, Ierland, Duitsland, Chili, Colombia en USA.

Zaterdag 17 september 2016
Dag 3 Inka Jungle Trekking. Vanmorgen een iets latere start, om 08:00 uur moeten we ontbijten in een restaurantje een paar blokken verderop. Daarna hebben wij nog even vrij af tot een uur of 10:30 uur, voordat we met een shared taxi richting Hidroelectrica rijden. Op drie anderen na is de rest van de groep vanmorgen om 08:45 uur vertrokken voor de Ziplijn, maar na mijn laatste Ziplijn ervaring in Costa Rica hebben wij dit maar even overgeslagen. We hebben afgesproken rond 11:30 uur de groep weer te ontmoeten in het restaurant in Hidroelectrica waar we lunchen. De middag staat een hike van drie uur op het programma naar Agua Calientes (2.000 m.) Een vrij gemakkelijke wandeling langs het spoor met met mooie uitzichten op de bergen van de Andes om ons heen. Af en toe kunnen we een glimpse opvangen van de Machu Picchu Mountain, de berg die we morgen mogen beklimmen. Rond 15:30 uur komen we aan in Aguas Calientes waar we inckecken in ons laatste hostal van deze tour, dit keer in een privé kamer met eigen badkamer. De rest van de middag hebben we vrij ter besteding en kijken we nog wat rond in het super toeristische plaatsje. Gezellige straatjes, vele barretjes en restaurantjes en de trein die zo af en toe dwars door de winkelstraat rijdt (en langs ons hostel). 's Avonds om 18:30 uur lopen we met z'n allen naar een restaurantje waar we ons laatste dinner samen hebben en waar we tevens een ontbijtpakketje ontvangen voor morgenochtend. Tja, morgen hebben we een vroege start .... Om 04:00 uur moeten we gereed zijn voor de wandeling naar Machu Picchu. Vanavond dus nog maar een keertje op tijd naar bed!

WEEK 39
Zondag 18 september 2016
Dag 4 Inka Jungle Trekking. Vandaag een bijzondere dag .... We brengen vandaag een bezoek aan een van de zeven wereldwonderen, Machu Picchu. Om 03:30 uur gaat de wekker en moeten we eruit, want om 04:00 uur moeten we klaar staan voor het laatste deel van deze trekking. Om 04:05 lopen we de eerste twee kilometer vanuit Aguas Calientes terug richting de brug, waar we voor het hek nog een half uur moeten wachten tot de poort open gaat en we kunnen beginnen aan een stevige klim van zo'n 50 minuten omhoog. Het zijn trappen, maar de Inca's blijken niet de beste trappenbouwers .... Een stevige klim omhoog naar Machu Picchu dus. Nog voor 06:00 uur zijn we boven en als iedereen compleet is gaan we in de rij en wachten we tot we erin mogen. De eerste anderhalf uur krijgen we uitleg van onze gids over deze bijzondere plek. Met de groep lopen we een stuk van Machu Picchu af en ondertussen maken we de nodige mooie foto's. Wat een mysterieuze plek dit, zeker zo vroeg in de ochtend als de berg toppen om Machu Picchu nog worden bedekt door de laaghangende wolken en zo af en toe de zon tevoorschijn komt. Om 08:00 uur na de rondleiding nemen we afscheid van de gids en de groep, waarna iedereen zijn eigen weg kan gaan. Sommige van de groep gaan vanmiddag met de bus terug richting Cuzco, zij moeten om 11:00 uur beginnen aan de afdaling en teruglopen naar Hidroelectrica vanwaar zij de bus terug nemen. Wij hebben er voor gekozen om vanavond met de trein van 19:00 uur terug te gaan richting Cuzco, wat inhoud dat wij nog de hele dag op Machu Picchu kunnen blijven. Om 09:18 uur beginnen wij aan de volgende klim, de Mount Machu Picchu op, waar wij vooraf kaartjes voor hebben gekocht. Totaal mogen er dagelijks maximaal 2 x 400 personen deze bijzondere berg beklimmen .... Het kost ons nog eens twee uur om de top (3.061 m.) te bereiken. Een zware beklimming, waarvan het laatste half uur sommige stukken voor mij op handen en voeten de berg op. Wat was dit afzien en wat zat ik er doorheen toen we de top bereikten .... Maar wat was het uitzicht adembenemend mooi! Wat een schitterende plek dit! Uitzicht over de Inca stad Machu Picchu en alle ernorm hoge en besneeuwde bergpieken er omheen, echt schitterend mooi! Tja, ik denk dat dit buiten de Galapagos eilanden toch wel de nummer een plek is van Centraal- en Zuid-Amerika. Gelukkig hebben wij nog ruim 45 minuten boven op de berg en kunnen we in alle stilte genieten van dit fenomenale uitzicht op deze bijzondere plek, voordat we om 12:00 uur weer beginnen aan de afdaling. Gelukkig een stuk minder eng als verwacht, omlaag. Een uur lopen we erover en onderweg genieten we nog een paar keer van het mooie uitzicht. Als we om 13:15 uur beneden aankomen eten we nog wat, zitten we even bij te komen van deze inspanning en pik ik even een half uurtje voor mezelf, terwijl Sander nog wat energie over heeft om nog een kijkje te nemen bij een Inca brug die ik even oversla. Om een uur of 14:00 lopen we nog samen een rondje over het hele complex, wat intussen een stuk rustiger is geworden als vanmorgen toen hier hele hordes groepen rondliepen. Uiteindelijk beginnen we tegen 15:30 uur aan de laatste afdaling van ruim een uur, terug richting Aguas Calientes. Helaas heeft de zon plaats gemaakt voor regen, maar gelukkig hebben we onze regenpakken bij ons en is het bovenop bij Machu Picchu bijna de hele dag zonnig geweest. Als we aankomen terug in Aguas Calientes eten we nog even een Pizza in een restaurantje tegenover ons hostal, halen we daarna de tas op en lopen we vervolgens richting de trein. Om 19:00 uur hebben we de trein, Inca Rail, richting Ollantaytambo, een rit van ruim anderhalf uur. Waarschijnlijk een van de duurste (korte) treinreizen ooit, USD 75 p.p.! In Ollantaytambo worden we netjes opgewacht en vervolgens rijden we de laatste 75 kilometer terug naar Cuzco per bus, waar we tegen 22:30 uur aankomen. Dan lopen we vanaf het centrale plein terug naar onze accommodatie, waar we vier dagen geleden onze spullen hebben achtergelaten en ook de komende twee nachten nog zullen doorbrengen alvorens door te reizen naar Lima. Zodra we gesettled zijn nemen we beide een heerlijke douche en dan is het tijd voor een goede nachtrust. Mijn kaarsje is uit .... Morgen maar even een dagje uitslapen en verder helemaal niets. Welterusten!

Maandag 19 september 2016
Vandaag even geen tourtje, geen plannen en een keertje niet de wekker zetten om op tijd te ontbijten. Nee, even een dagje helemaal niets en lekker bijkomen van alle tourtjes en inspanningen van de afgelopen dagen. Ik wordt pas om 09:15 uur wakker en dat is voor mij dus uitslapen met een hoofdletter U. De zon schijnt, dus buiten op het binnenplaatsje voor onze kamer maak ik een begin aan het reisverslag van de afgelopen dagen en stuur via WhatsApp nog wat fotootjes door. Sander wordt uiteindelijk pas om 11:45 uur wakker dus zullen we het wel even nodig gehad hebben .... Voor we gaan brunchen in de stad Skypen we nog even met Marrie en Dim. Dan is het een uur of 13:30 als we nog even de stad inlopen op zoek naar een lekker broodje en koffie en lopen we vervolgens nog een rondje door de stad. Rond 16:00 uur zijn we weer terug op de kamer, Skypen we nog even met Theo en tegen 18:15 uur ben ik weer bij met het reisverslag en gaan we een hapje eten in een restaurantje waar we vorige week ook al een keertje geweest waren. Na afloop laat Sander zich nog even masseren in de stad. Ik ga vast terug naar de kamer, pak vast mijn backpack in voor de vlucht morgen van Cuzco naar Lima en moet nog even mij broek repareren. Tja, ik weet niet of mijn handwerkjuf van de lagere school erg trots op me zal zijn, maar ach .... het gat zit weer dicht. Inmiddels is Sander weer terug, heeft ook hij de backpack ingepakt en is het tijd om nog even te relaxen op onze kamer en misschien nog even wat op onze tablets terug te kijken. Morgen moeten we om 08:30 uur uitchecken, kunnen we daarna nog even op ons gemak ontbijten en moeten we om 09:15 uur een taxi nemen richting het vliegveld voor onze vlucht naar Lima, waar we de laatste twee nachtjes van ons verblijf in Peru doorbrengen in een B&B die we vooraf hebben geboekt via Booking.com.

Dinsdag 20 september 2016
Vanmorgen dus weer op tijd de wekker, uitchecken, ontbijten en om 09:15 uur houden we een taxi aan op straat die ons in een kwartiertje naar het het vliegveld brengt. Bij de check-in balie is het rustig dus we zijn zo ingechecked en door de security check. En dan is het weer wachten tot het tijd is om te boarden. Om 12:00 uur gaat als het goed is onze vlucht naar Lima, een vlucht van zo'n 1:20 uur .... Helaas, als het eigenlijk al tijd is om te boarden komt er iemand van de luchtvaartmaatschappij melden dat het toestel vertraging heeft en we niet voor 14:00 uur zouden vliegen. Dat betekend dus nog een paar uur langer rondhangen op het vliegveld. Helaas, het is niet anders. Sander belt nog even via WhatsApp met Kim en ik probeer ondertussen nog wat foto's op onze reisblog te posten. Als ik tegen 14:15 uur nog eens navraag ga doen, komen ze met de medeling dat we maar beter terug kunnen lopen naar de incheckbalie, want dat onze vlucht is geannuleerd. Shit! Even ziet het er naar uit dat we misschien vandaag wel helemaal niet meer weg komen uit Cuzco .... Uiteindelijk valt het gelukkig nog mee, we worden samen met nog zo'n 20 andere Europeanen omgeboekt op de eerstvolgende vlucht die als het goed is om 16:10 uur vertrekt. Nee, communicatie is niet echt Peru eigen .... Anyhow! Gelukkig is er nog een vlucht vandaag en uiteindelijk vertrekken we met totaal ruim 4,5 uur vertraging alsnog richting onze laatste bestemming in Peru, Lima. Na aankomst lopen het vliegveld af en houden we op straat een taxi aan, die ons voor Sol 10 (€ 2,65) naar ons hotel brengt. Tja, inmiddels hebben we wel geleerd dat als het even kan we beter zelf het vliegveld kunnen aflopen om dan een taxi aan te houden, want op het vliegveld wordt je gelijk een poot uitgedraaid. In dit geval rekenden ze op het vliegveld het vijfvoudige als wat wij uiteindelijk hebben betaald voor de taxi naar ons hotel! We komen tegen 19:00 uur aan in onze B&B, waar we hartelijk worden ontvangen. Als we de backpacks in de kamer hebben gezet lopen we gelijk even richting een, jawel, Mac Donalds, in de buurt. Voor het eerst in bijna negen maanden tijd eten we bij de Mac! Tegen een uur of 20:30 uur zijn we weer terug op onze kamer en maken nog even nader kennis met de enthousiaste eigenaar van de B&B, die er zelf bij ons inchecken niet was. Wat een aardige kerel dit en super fijn dat we Peru in een leuke accommodatie kunnen afsluiten. Morgen nog even een dagje om nog wat van Lima te verkennen.

Woensdag 21 september 2016
Vanmorgen om 08:30 uur de wekker en om 09:00 uur worden verrast door een uitgebreid ontbijt op onze kamer. Wat heerlijk dit zeg! Als we om 09:45 uur lekker hebben ontbeten en richting de stad willen, heeft de eigenaar uitgebreid opgeschreven welke bussen we moeten nemen richting het centrum en de bezienswaardigheden en krijgen we zelfs zijn buspasje mee voor de MetroBus door Lima. Sterker nog, hij loopt zelfs met ons mee naar de bushalte twee blokken verderop, om er zeker van te zijn dat we de juiste bus nemen .... Met een overstap zijn we uiteindelijk zo'n 35 minuten later in het oude stadscentrum van Lima. Hier lopen we wat rond, zijn we getuige van de wisseling van de wacht bij het Royal Palace, bekijken we nog wat mooie historische gebouwen en brengen we een bezoek aan een Iglesia de Santa Domingo. Het laatste is een Monestrie, waar we een rondleiding krijgen met een Engelstalige gids en onder andere een bezoek brengen aan de indrukwekkende graftombes onder de kerk. Tegen 14:30 uur nemen we opnieuw de MetroBus richting de wijk Miraflores, een ritje van nog eens 20 minuten. Deze wijk staat bekend om zijn toeristische hotels, dure winkels en de boelevard. Ook hier lopen we nog een paar uurtjes rond langs de boulevard en brengen we nog een kort bezoek aan een bekende shopping mall, welke half is uitgehouwen in de rotsten. Wat we niet wisten is dat er hier een park is, met een enorme katten populatie. Nee, niet een paar maar echt tientallen of misschein wel honderden katten, die door de liefhebbers half dood worden geknuffeld. Alsof je door een grote kattenbak loopt. Als we het ook hier wel hebben gezien, besluiten we ook nog een bezoekje te brengen aan de wijk Barranco. Met de MetroBus rijden we nog 10 minuten verder, lopen we nog een stukje door deze wijk en eten we uiteindelijk bij een Chinees restaurant, voordat we rond 19:30 uur de MetroBus terug nemen richting Naranjal Busstation. Het laatste kwartiertje lopen we terug naar onze B&B, waar we wederom hartelijk ontvangen worden door de eigenaar. Inmiddels is het 21:00 uur en hebben we toch in een dagje nog heel wat gezien van Lima. De rest van de avond maar een beetje relaxen op de kamer. Morgen gaat om 07:45 uur de wekker en nemen we rond 09:00 uur weer een taxi richting het vliegveld voor onze vlucht naar Santiago de Chili, voor een korte stopover. Onze laatste bestemming in Zuid-Amerika voor we de 26e doorvliegen naar Paaseiland.

PERU
22 Dagen Peru. Een land wat al heel wat jaren hoog in ons lijstje stond van te bezoeken landen, met name voor een bezoek aan Machu Picchu. Een land hoog in de Andes met adembenemende bergpassen en een schitterende natuur. De locals zijn over het algemeen erg vriendelijk en behulpzaam, zolang het maar niets met toerisme te maken heeft. Peru is het eerst land van onze reis waar we meerdere keren bij het boeken van toertjes en accommodaties diverse problemen hebben ondervonden. O.a. deze ervaringen hebben er toe bijgedragen dat we het beide prima vinden om Peru na drie weken weer achter ons te kunnen laten. Een land wat we zeker niet snel nog eens aan zouden doen!

1. Bep en Theo:
    nog steeds top mannen
  2. Anneke Menses:
    22 september 2016
    Wat een belevenis weer en wat een klim hebben jullie achter de rug. Mooi om zo ver terug in de tijd te verblijven. Verder begrijp ik dat men qua afspraken wat gemakkelijk is. Weer een stukje wereldreis afgesloten. Veel succes verder.
  3. Ma:
    22 september 2016
    Dat was weer een ervaring op zich, aan het eind hadden jullie toch nog een goed onderkomen bij de B&B. Fijne reis verder en we horen wel weer. Liefs ma.
  4. Heily Visser.:
    23 september 2016
    Wat een tochten! Jullie beschrijven alles zo goed, dat ik zelfs jullie moeheid voel! Maar wat een belevenissen weer! Ik kijk uit naar het volgende verslag!
  5. T v d Braak:
    23 september 2016
    Wat een hikes hebben jullie weer achter de rug zelfs tot 5029 mtr hoog. Steeds vroeg op Sander. Dan die bijzondere plek: Machu Picchu. Heb nog meerdere foto's op internet gezocht betreft deze plek. Fantastisch. Reisverhaal weer mooi beschreven hoor. Nu naar Chili. Goede reis. Veel liefs, Theo
  6. Cees Sleven:
    30 september 2016
    Sander, gefeliciteerd met je hoogterecord! Boven de 5000 meter, hoger dan de hoogste berg in Europa, de Mont Blanc! En Dennie, jouw
    record? Weer machtig mooie beschrijvingen dit keer, zeker van Machu Picchu. Hoe indrukwekkend jullie dat ervaren hebben klink zo goed door in het reisverslag! Genoten dus weer en gretig naar het vervolg! Groet!
  7. Yvonne peters:
    2 oktober 2016
    Wat een bijzondere dingen hebben jullie weer meegemaakt/gezien. Inspannende Rainbow Mountain trekking, maar wat een prachtige kleuren. Bijzondere Inca ruines met knappe stapeling van enorme stenen. Maar de jungle trail naar de Machu Picchu was toch wel een geweldig hoogtepunt, ondanks de zware tocht. Wat een conditie hebben jullie, prima. Inmiddels zitten jullie nog op Paaseiland en maandag arriveren jullie in Papeete. Ben weer erg benieuwd naar het volgende verslag. Groetjes, Yvonne
  8. Wim van der Steen:
    2 oktober 2016
    We hebben weer volop genoten van jullie reisverslag.
    Groetjes van ons
  9. Kim:
    16 oktober 2016
    Weer super om jullie verhalen te lezen én vooral je weer ff te horen Sander!! Geniet met volle teugen maar dat lukt meer dan prima volgens mij!! :-) X