Week 42-43: Auckland ~ Rotarua ~ Taupo ~ Wellington ~ Tongariro ~ Waitamo ~ Mangawhai ~ Russell

24 oktober 2016 - Russell, Nieuw-Zeeland

Dinsdag 11 oktober 2016
Ook vandaag hou ik het een keertje kort .... Vanmiddag op tijd aangekomen op het vliegveld van Auckland. Als we een Wifi spot hebben gevonden en onze mail checken blijkt dat we onze huurauto niet een dag eerder kunnen ophalen. Jammer, anders hadden we mooi al een stukje buiten Auckland onze eerste accommodatie kunnen zoeken, helaas. Tja en dan? Als we nu de shuttle bus nemen het centrum in kost ons dat NZD 64 retour en moeten we daar nog op zoek naar een accommodatie (vanaf ca. NZD 100 per nacht), om morgenochtend vervolgens om 09:00 uur hier weer onze huurauto op te halen. Nee, dan besluiten we uiteindelijk maar om wat dichterbij het vliegveld een accommodatie te zoeken. Eerst lopen we richting het Ibis Budget Hotel vlakbij het vliegveld, maar dat blijkt vol. Omdat we beide wel aardig gebroken zijn na de lange reisdag (en nacht), besluiten we hier maar even op Booking.com te kijken en een accommodatie te boeken. Tja, Nieuw-Zeeland is wel weer een stuk duurder als de meeste landen waar we tot nu toe geweest zijn en dus is het zoeken van een geschikte en betaalbare accommodatie op het laatste moment in Auckland niet zo makkelijk. Maar ook hier lukt het uiteindelijk weer een accommodatie te vinden. Eerst nemen we een stukje een taxi en vervolgens proberen we de lokale bus. Een kort taxiritje kost ons al snel NZD 20, tja .... een beetje Amsterdam prijzen dus. De bus zet ons vlakbij ons hotel af, waar we inchecken en een mooie ruime kamer krijgen. Heerlijk, na een nacht op het vliegveld kunnen we een lekker bed vanavond wel waarderen. 's Avonds halen we even een Pizza op bij Domino's op de hoek en hangen we nog een beetje onderuit op de bank. Tegen 22:30 uur duiken we ons bed in en voor we ons matras voelen slapen we .... Morgen nemen we om 08:00 uur weer een bus naar het vliegveld, waar we een shuttle busje moeten nemen naar het auto verhuurbedrijf om onze huurauto op te halen.

Woensdag 12 oktober 2016 (283 km)
Vanmorgen ging om 07:30 uur de wekker. Wat hebben we beide heerlijk geslapen! Om 08:00 uur zijn we gedouched en lopen we naar de bushalte. De eerste bus nemen we richting een grote shopping mall, waar we kunnen overstappen op een andere bus die ons in de buurt van het verhuurbedrijf afzet. Het laatste stuk lopen we, dat leek ons sneller te gaan als eerst helemaal terug richting het vliegveld te gaan en dan met shuttlebus weer een stuk terug te rijden. Om 09:00 uur zijn we bij het auto verhuurbedrijf Lucky Cars en halen we onze huurauto op. We gaan dit keer voor een wat meer budget variant zo blijkt, een Daihatsu Sirion 1.3 uit 2006 met ruim 325.000 kilometer op de teller, lekker ingereden zeg maar .... Anyhow! Ik kan je zeggen dat na zoveel maanden zonder auto gereisd te hebben, het weer heerlijk is om een eigen autootje te hebben. We hebben totaal voor 37 dagen een auto gehuurd, eerst 15 dagen op het Noorder eiland en vervolgens 22 dagen op het Zuider eiland. We willen in Nieuw Zeeland zoveel mogelijk proberen te camperen en met een eigen auto is het toch een stuk makkelijker om in een land als dit de mooie plekjes te kunnen bereiken. Het is tegen 09:50 uur als we al het papierwerk weer hebben ingevuld en Auckland voorlopig achter ons kunnen laten. We hebben het plan om vandaag richting Rotarua te rijden via de kustroute, onderweg wat stops te maken en wat boodschappen in te slaan, om vervolgens in Rotarua een camping op te zoeken. Helaas is het weer vandaag nog niet zo best, we beginnen de dag met regen en ook onderweg krijgen we nog de nodige buien. Het eerste stuk vanuit Auckland is vrij vlak, een gebied met veel grasland en koeien. Net op het moment dat Sander het idee heeft in Friesland te zijn beland, veranderd het landschap in een wat bergachtiger gebied. Op het moment dat we onderweg een stop willen maken om een oude goudmijn te bezoeken, breekt gelukkig het zonnetje door en is het droog. We maken een stop van ruim een uur en lopen hier over een oud spoor van de mijn karretjes en een stuk door een donkere mijntunnel. Gelukkig waren we voorbereid en hadden we onze zaklamp bij ons. Een leuke stop onderweg naar de kust van Waihi Beach waar we een korte stop maken om te lunchen en vervolgens rijden we door naar Rotarua waar we twee campings bekijken voor we uiteindelijk besluiten bij de eerste, een Top 10 Caravan Park, ons tentje op te zetten voor de komende twee nachten. We krijgen wel direct de vuurdoop in Nieuw Zeeland, want net als we ons tentje uitrollen begint het te regenen. We zetten hem snel even op met een paar haringen en schuilen dan even in de auto voor de regen. Gelukkig is het na een tien minuten zoiets weer droog en kunnen we daarna de rest op ons gemak opzetten. Mmm .... hopen maar dat we niet te vaak in de regen moeten opzetten en afbreken, want volgens mij vallen wij toch meer onder de categorie mooi weer campeerders .... Anyhow! Het is gelukt, het tentje staat en dan rijden we nog even het plaatsje in op zoek naar een geschikt restaurantje. Indiaas wordt het vanavond, heerlijke curries dus. Tegen 21:30 uur zijn we weer terug op de camping waar we nog even in de lounge wat lezen in de Lonely Planet en om 23:00 uur houden we het voor gezien.

Donderdag 13 oktober 2016 (70 km)
Ook in ons tentje vannacht heerlijk geslapen, al moeten we wel even wennen aan de temperatuur, vijf graden Celsius gaf mijn horloge aan vannacht in de tent, toen ik me rond 03:00 uur omdraaide en even wakker werd, brrr .... Om 07:30 uur ben ik er uit, ga ik vast even douchen en maak ik de picknicktafel schoon om straks aan te ontbijten. Het is een strak blauwe lucht vandaag en het zonnetje schijnt al is ik de tent openrits, heerlijk. Tja, dit is wel stukken beter als met regen wakker worden. Sander komt om 08:30 uur het tentje uit, dan gaan we even ontbijten en om 09:25 uur vertrekken we naar Te Puia Thermal Park wat op nog geen vijf kilometer van de camping af ligt. Het is een gebied dat bekend is vanwege de gysers, warme modderbronnen en vulkanische activiteit. Ik heb het park tijdens mijn eerste bezoek aan Nieuw Zeeland in 1998 al eerder bezocht, maar voor Sander is het zijn eerste kennismaking met gysers. Wat mooi om te zien als die geysers tot uitbarsting komen. Het water wordt in de schacht van de geyser opgewarmd tot het kookpunt en bouwt daar zo'n enorme druk op, dat de geyser tot uitbarsting komt. De twee kleinere geysers spuiten het water op tot 7 en 20 meter hoog en zijn erg actief. De grootste en meest indrukwekkende is de derde, welke zo'n een keer per uur tot uitbarsting komt en wel tot 30 meter hoog spuit. Indrukwekkend! We zijn de dag hier begonnen met een traditonele Maori dans show, iets wat je eigenlijk wel een keer moet bijwonen, maar wat nou niet echt zo ons ding is, maar ach .... Daarna krijgen we een rondleiding met een gids in een groep, een rondleiding van ruim een uur met wat uitleg over het gebied en Maori cultuur. Daanra lopen we nog tot een uur of 14:30 uur zelf rond door het park en vol verbazing aanschouwen we nog even de geysers en de bubbelende modderbaden. Bijzonder hoor! Dan besluiten we nog een paar watervallen te bezoeken zo'n 22 kilometer ten nooden van Rotarua. Een korte wandeling van ruim een uur loopt langs een rivier die volop wordt gebruikt voor White Water rafting. Net op het moment dat wij er lopen komen er zo'n zeven rafts van een hoge waterval (ruim 7 meter) af. Wow! Wat een mooi gezicht, moet wel super gaaf zijn hier! Maar nee, dit keer blijft het een keer alleen bij kijken vanaf een afstandje .... Tegen 16:30 uur rijden we op ons gemak terug richting Rotarua en terug naar de camping. Dan duiken we nog even de hotpools in op de camping waar het nog even heerlijk relaxen is in een thermaal bad van zo'n 38 graden Celsius. We ontmoeten nog een Nederlands stel die samen met hun drie kinderen vijf maanden aan het reizen zijn door Bali, Australië, Nieuw Zeeland en Namibië en straks in december weer terug keren in Nederland. Wij besluiten vanavond maar een keer noodles te eten op de camping en verdiepen ons na het eten nog even verder in Nieuw Zeeland. Want tja, echt een vooraf opgezet plan hebben we nog niet, al weten wel dat we morgen verder willen afzakken richting Taupo of Turangi voor een nacht of drie waarschijnlijk. Straks maar niet al te laat naar bed, kijken of het vannacht iets warmer is in ons tentje ....

Vrijdag 14 oktober 2016 (120 km)
Ook vannacht was het weer behoorlijk koud, vijf graden Celsius rond een uur of 06:00. Maar ach, als ik om 07:30 uur de tent open rits ziet het er naar uit dat het weer een stralende dag gaat worden vandaag. We willen vanmorgen nog even naar een kampeerwinkel aan de overkant, even kijken voor nieuwe adapters, een koelbox, thermoskan en wie weet wat we verder nog tegenkomen. Daarna willen we nog even een kijkje nemen in het plaatsje en een kort bezoekje brengen aan het park naast onze camping, waar ook wat geysers te zien zijn. We moeten voor 11:00 uur ons tentje afbreken, want vanmiddag rond een uur of 13:00 willen we richting Taupo verder reizen. Zo even lekker samen ontbijten in het zonnetje voor de tent en dan maar even kijken in welke volgorde we ons plannetje gaan uitvoeren. Het is er op neer gekomen dat we eerst even een kijkje hebben genomen in het park naast de camping. Toch bijzonder dat ook hier, gewoon in een stadspark er zoveel vulkanische activiteit is en de stoom uit de grond komt .... Dan even langs bij de kampeerwinkel en nog even het plaatsje in op zoek naar twee adapters, anders kunnen we niets opladen in Nieuw Zeeland en Australië. Als we geslaagd zijn rijden we richting Taupo en onderweg maken we nog een paar stops. Inmiddels is het gaan regenen en het ziet er niet echt naar uit dat het vanmiddag of vanavond nog droog wordt. We stoppen onderweg bij de Huka Falls, een enorme waterval en stroomversnelling en we informeren even voor morgen bij de Rapids Jet boats. Daarna rijden we door naar Taupo, waar we besluiten vandaag maar niet ons tentje op te gaan zetten maar kiezen voor wat meer comfort in een appartement in een motel. Tja, om nou in de regen (en kou) ons tentje op te zetten, gaat ons toch net iets te ver. Het lukt om een redelijk geprijsde accommodatie te vinden in het centrum van Taupo. Dan maar even bootschappen doen en zelf koken vanavond en een keer een avondje samen op de bank. Lekker hoor!

Zaterdag 15 oktober 2016 (34 km)
Vanmorgen ziet het weer er weer wat beter uit, beetje bewolkt nog maar al snel klaart het op en komt het zonnetje er door. Even een keertje een Engels onbijtje vanmorgen en daarna maar even informeren of er nog twee plaatsen vrij zijn voor de Rapids Jet boat. En ja hoor, om 12:30 uur kunnen we nog mee. Wat gaaf dit zeg! In een super snelle speedboot (80-85 kilometer per uur) door een smalle rivier en kloof met stroomversnellingen en loopings .... Cool! Helaas duurd zo'n avontuur altijd maar kort, na 35 minuten staan we weer met beide benen op de vaste bodem. Dan besluiten we nog een stukje te wandelen in het park Craters of the Moon. Een wandeling van ongeveer een uur door een vulkanisch park vlakbij Taupo. Tja, het blijft erg bijzonder dit. Onderweg naar dit park brengen we nog een bezoekje aan een stuwdam, welke vier keer per dag wordt open gezet voor 15 minuten, waardoor de anders zo laagstaande en rustige rivier voor eventjes veranderd in een kolkende witte water massa. Het is inmiddels heerlijk weer en met het zonnetje erbij ziet Nieuw Zeeland er gelijk weer een stuk mooier uit .... Na de wandeling besluiten we nog even in Taupo te kijken bij wat outdoor speciaal zaken, op zoek naar nieuwe wandelschoenen voor Sander. Of we al te veel kilometers hebben gemaakt, ik weet het niet, maar ze zijn in elk geval aan vernieuwing toe. Ook doen we nog even navraag over de trekking die we, als het even kan, overmorgen willen maken. Daarna keren we terug in ons heerlijke appartementje, koken we 's avonds weer lekker zelf en relaxen we de rest van de avond lekker samen op de bank. Als het morgen goed weer is willen we voordat we verder reizen nog een zeiltochtje maken op Lake Taupo. We will see ....

WEEK 43
Zondag 16 oktober 2016 (210 km)
Als ik er om 08:20 uur uit ga, is het nog wat bewolkt boven het meer, maar een half uurtje later ziet er toch uit dat het weer wat beter wordt en besluit ik, nog voordat ik Sander wakker maak, maar even te informeren of er nog twee plaatsen beschikbaar zijn op de zeilboot. En ja hoor .... om 10:30 uur kunnen we nog mee. Dan maak ik Sander wakker, ontbijten we nog even op ons gemak en pakken we onze spullen weer in. Wel makkelijk hoor een eigen autootje voor de deur, deur open, alles erin en klaar. Om 10:15 uur staan we bij de haven en wachten samen met nog 9 anderen tot we aan boord mogen van de zeilboot. Door de schipper worden we gewaarschuwd ons goed warm aan te kleden want het wordt een ruige tocht .... Met onze regenpakken aan tegen de kou, een muts op en handschoenen aan moet het toch lukken lijkt ons en vol goede moed nemen we plaats, je raad het al, voorop het dek. Het is een tochtje van zo'n 2,5 uur over Lake Taupo en onderweg bekijken we de bijzondere Maori Rock Carvings. Volgende week bestaan ze 40 jaar, 18,5 jaar geleden was ik hier ook, maar dit keer samen dus op deze zeilboot. De eerste vijf kwartier varen we tegen de wind in op de motor en spat het water soms aardig hoog op. Op een punt worden we door de schipper zelfs verzocht in de kuip plaats te nemen, omdat op dat stuk het wel erg tekeer gaat en we anders helemaal nat zullen worden. Wel fijn dat hij nog even waarschuwt. Vanaf het meer hebben we schitterend uitzicht op de bergen met de besneeuwde bergtoppen. Het laatste uur, op terugweg richting de haven, worden de zeilen gehesen en zeilen we terug richting Taupo. Wat hebben we een mazzel met het weer vandaag met een heerlijk zonnetje erbij. Dan rijden we terug naar het tourist information centrum om navraag te doen of we morgen de hike kunnen doen die we graag zouden willen. Het schijnt de mooiste dagwandeling in Nieuw Zeeland te zijn en in de top 10 van de mooiste wandelingen te staan ter wereld, alleen laten de weersomstandigheden het niet altijd toe om de wandeling te maken en de bergen met besneeuwde toppen te beklimmen. Helaas, ons wordt ons verteld dat de hike morgen sterk wordt afgeraden vanwege de harde wind in de bergen. Tja, dan maar even een ander plannetje maken en het op de terugweg van Wellington richting Auckland volgende week nog maar een keer proberen .... We besluiten vanaf Taupo een andere route te nemen, eentje langs de oost kust richting het zuiden, eentje die ons morgen door de wijnstreek van Nieuw Zeeland zal leiden. Een schitterende route door de bergen voert ons richting de kust, waar we nog even een korte stop maken in het plaatsje Napier. Dit zou zo een filmset kunnen zijn met de huizen en gevels uit de jaren 30. Dan rijden we verder en tegen 18:15 uur zoeken we een camping op in een klein plaatsje tussen Napier en Wellington waar ik de naam niet meer van weet. Het zonnetje schijnt nog heerlijk en dus besluiten we dit keer om ook voor een nachtje ons tentje maar op te zetten. Tien minuten en alles staat, tja .... het gaat steeds sneller en dat is hier wel fijn, zeker als het weer eens niet zo mee zit .... Als ons tentje staat rijden we nog even naar een grote supermarkt waar we nog wat ophalen zodat we ook vanavond weer zelf kunnen koken. Het fijne van de campings hier in Nieuw Zeeland is wel dat de meeste zo goed zijn uitgerust met kookfacaliteiten, dat het na ruim 9,5 maand echt geen straf is om weer eens wat vaker zelf te koken. 's Avonds hebben we nog even contact met Terko (de zoon van Miriam) om wat af te spreken voor van de week als we in Wellington zijn. Terko is een paar weken na ons vertrokken naar Nieuw Zeeland en het is dus erg leuk om hem na zo'n lange tijd hier op te zoeken. We spreken met hem af voor dinsdag, een dagje in Wellington met z'n drieën, waar Terko ons wat van Wellington kan laten zien. Wij gaan nog even op zoek naar een geschikte camping in de buurt van Wellington en duiken daarna, na we gedouched zijn, weer ons tentje in. Maar even kijken hoe laat we morgen weer vertrekken ....

Maandag 17 oktober 2016 (235 km)
Om 07:45 uur wordt ik wakker van het glasgerinkel .... Staan we op een rustige camping, komen ze net als wij er staan 's morgens vroeg de glasbakken legen. Anyhow! Ik ga eruit en ga na ik gedouched heb even koffie zetten en vast een stukje van het reisverslag schrijven. Ook nu is het heerlijk weer, dus we kunnen straks mooi ons tentje weer droog inpakken. Tegen 09:15 uur is ook Sander eruit en gaan we even ontbijten. Daarna breken we ons tentje weer op en rond 10:30 uur rijden we van de camping af. Totaal vandaag zo'n 225 tot aan de camping bij Wellington. De route van vandaag staat bekend als wijnregio, we gaan dus voor wijnproeverij .... Een afwisselende route vandaag, deels door de bergen, deels de groene, vlakke graslanden met uitzicht op de besneeuwde bergtoppen en veel, heel veel schapen en uiteindelijk ook langs de druivenranken. Net op het moment als we tegen elkaar zeggen, er is hier nog weinig van wijnbouw te bekennen, zien we een bord wijnproeverij staan. Tja, dan maar even een stop maken hier, dan hebben we in elk geval een wijntasting gedaan. Bij de eerste wijnproeverij krijgen we zes verschillende wijnen te proeven. Als we even doorvragen blijken de meeste wijnboerderijen net de andere kant op te zijn, een stukje verder de bergen in maar echt vlakbij. Ik zeg, we doen er nog eentje .... Uiteindelijk besluiten we in totaal vier wijnproeverijen af te gaan. Bij de eerste dus zes, bij de tweede krijgen we vijf wijnen te proeven, bij de derde negen en bij de laatste die we doen nog eens zes. Omdat er iemand moet verder rijden offer ik me op voor wijntasting en als ze echt lekker zijn zipt Sander even mee .... De laatste is bij Poppies Matinborough en deze heeft echt de lekkerste wijnen van vandaag vinden wij. Helaas exporteren zij ze niet, maar kun je ze alleen hier in Nieuw Zeeland op de wijnestate kopen of rechtstreeks bij hun bestellen. Vooral de rosé van Poppies is erg lekker. Vier wijnproeverijen voor NZD 5 per stuk per persoon en dat terwijl je een tourtje kan boeken die vier wijnboerderijen af gaat met een gids voor NZD 150 per persoon. Tja, ik zeg zo kunnen we op de terugweg naar Auckland nog een keer .... Tegen 16:30 uur houden we de wijnproeverijen voor gezien en rijden we door in de richting van Wellington, op zoek naar een geschikte camping. We kiezen uiteindelijk voor een camping zo'n 13 kilometer vanaf het centrum, eentje met als het goed is, een goede openbaarvervoer verbinding naar het centrum van Wellington, waar we morgenochtend hebben afgesproken met Terko. Direct na aankomst op de camping zetten we weer snel ons tentje op want er komt een donkere lucht aan .... Gelukkig het blijft droog. Sander gaat even pizza's ophalen terwijl ik op de camping nog even het reisverslag bijwerk, zo zijn we straks weer helemaal bij. Op dit koment zitten we nog even in lounge area op de camping, vanavond maar weer een beetje op tijd naar bed en hopen dat het morgen weer mooi weer is. Morgen een dagje met Terko op pad in Wellington.

Dinsdag 18 oktober 2016
Dit keer was het vannacht een stuk minder koud in ons tentje, zo'n 15 graden Celsius op het koudst, althans wat ik er van heb gezien op mijn horloge .... Om 07:15 uur ga ik eruit en een uurtje later is ook Sander eruit. Om 09:00 uur willen we hier weg, op naar de bushalte om de bus te nemen Wellington in waar we hebben afgesproken met Terko. Ideaal, het is nog geen vijf minuten lopen naar de bushalte, vanwaar een rechtstreekse bus kunnen nemen het centrum in. Cuba Street bij de Burger King, dat is waar we hebben afgesproken. Als onze bus om 10:15 uur bij de juiste halte is, zit Terko ons al op te wachten. Hoe leuk is dit? Zitten we aan de andere kant van de wereldbol en spreken we hier af met Terko, die een week na ons vanuit Nederland is vertrokken naar Nieuw Zeeland. Super leuk om elkaar na 10 maanden hier te treffen, in de stad die Terko inmiddels zo bekend is. Vandaag een dagje met z'n drieën op pad dus hier. Nadat we op straat even hebben staan bijkletsen, neemt Terko ons mee naar het Te Papa museum, want ons wat bijbrengt over de geschiedenis van Nieuw Zeeland (WO I) en de Maori cultuur. Daarna brengen we een kort bezoekje aan het Wellington museum, waar we een korte documentaire gezien hebben over de in 1968 gezonken Wahine Ferry, waarbij toen 51 mensen zijn omgekomen. Dan besluiten we richting de Cable Car te lopen en met de Cable Car richting de Botanische tuinen te gaan. Alles staat hier al mooi in bloei en het is een leuke manier om wat van de stad te verkennen. Terko weet nog wel een leuk terrasje waar eerst even lekker koffie gaan drinken in het zonnetje. Het is heerkijk weer, dus we treffen het. Beetje bijkletsen over onze belevenissen tijdens onze wereldreis en Terko weet ons te boeien met zijn verhalen over zijn nieuwe passie, surfen. Zo gaaf om te zien hoe hij straald als hij het over het surfen en Nieuw Zeeland heeft .... Als we onze koffie op hebben nemen we de bus terug richting een populaire straat in het centrum, waar we Nieuw Zeelandse Pie halen en op een bankje even van onze heerlijke lunch genieten. Nog even een tweetal outdoor zaken binnengelopen en daarna de bus genomen naar Mount Victoria, vanwaar we een super mooi uitzicht hadden over de stad Wellington, de baaien en de bergen eromheen. Omdat we een half uur zouden moeten wachten op de bus terug het centrum in, hebben we maar besloten terug te lopen door een stadspark. Inmiddels is het uur of 16:30 uur en besluiten we maar even een gezellig tentje op te zoeken om even wat te drinken, een plekje waar we mooi nog even wat kunnen bijkletsen. Onder het genot van een lekker wijntje wisselenen we onze ervaringen uit, echt super leuk! Tegen 18:30 uur besluiten we nog een restaurantje op te zoeken en belanden we uitiendelijk in een Indiaas restaurant waar we nog even heerlijk hebben gegeten met z'n drieën. Tja, en dan is een uur of 20:30 en zo weer tijd om afscheid van elkaar te nemen .... Terko is van plan nog tot juni 2017 hier in nieuw Zeeland te blijven en wij gaan tot die tijd nog wat andere plekken van de wereld bezoeken. In juli 2017 zien we elkaar dus weer, alleen treffen we ons dan waarschijnlijk weer in Ede, bij Miriam en Norbert. Wat een super leuke dag vandaag en wat goed om te zien dat Terko zijn draai hier wel heeft gevonden. (Ik herken zo mijzelf in Terko, toen ik voor het eerst in mijn eentje naar Australië ging voor een jaar in 1997-1998). Terko brengt ons naar de juiste bushalte, waar we afscheid nemen en wij de bus nemen terug richting onze camping in Lower Hutt, aan de rand van Wellington. Rond 21:45 uur zijn wij weer terug op de camping, waar we op tijd ons tentje weer opzoeken. Morgen vertrekken wij weer vanuit het zuiden om weer langzaam in de richting van Auckland terug te reizen, waar we op 27 oktober 2016 onze huurauto weer moeten inleveren en doorvliegen naar het zuider eiland. We hopen dat het weer onderweg beter is als vorige week, zodat we overmorgen alsnog de Alpine Crossing kunnen lopen ....

Woensdag 19 oktober 2016 (360 km)
Vannacht weer heerkijk geslapen, wel een paar keer wakker geworden van de enorme windstoten om ons tentje, maar we hadden gisteren al van Terko begrepen dat Wellington daar bekend om staat. Als ik om 07:15 uur wakker lig hoor ik het regenen .... shit, we moeten straks ook ons tentje nog opbreken. Dan besluit ik maar een keer om nog een uurtje te blijven liggen en gelukkig, daarna is het droog. Door de harde wind en het zonnetje is het tentje zo weer droog en tegen de tijd dat we op moeten breken, kunnen we het gelukkig droog inpakken. We ontbijten eerst nog even en tegen 10:00 uur zijn we klaar voor een nieuwe (lange) reisdag. We willen vandaag in een keer door rijden tot aan het Tongariro National Park waar we, als het even kan, overmorgen alsnog de Tongariro Alpine Crossing willen lopen. Onderweg wisseld het landschap zich continue af. Van lange, vlakke, groene grasvlaktes met koeien en schapen, tot prachtige groene heuvels en bergen en af en toe een stukje langs de kust. Onderweg maken we een paar korte stops, waaronder eentje bij een oud Hollandse windmolen. Als we uitstappen blijkt het een winkeltje met alleen maar Nederlandse produkten. Nederlandse kaas, Goudse stroopwafels, Mergpijpjes, Jumbo pannenkoekenmix en jawel, een heel schap met drop! Tja, ik kan het niet laten om een zakje drop te kopen en een wat grotere pot gemengde drop. Een paar kilo drop inslaan zit er niet in met een prijs van zo'n € 18 per kilo, maar dit is al helemaal lekker. En ja, je zult begrijpen dat het een Nederlandse was die haar hart aan Nieuw Zeeland had verloren. Tegen 13:30 uur rijden we nog even langs bij het tourist information centrum onderweg, om te informeren of we morgen de Tongariro Alpine Crossing kunnen lopen. De vrouw achter de balie meldt ons dat volgens haar de weersverwachting op dit moment voldoende is en dat er shuttle bussen zijn die de pick ups doen. Yes! Dat zou super zijn. Als tip krijgen we de shuttle pas op onze volgende camping te reserveren, want hoe later je boekt, hoe meer zekerheid er is over het wel of niet open zijn van de Crossing voor de volgende dag. Van hier besluiten we nog een toeristische route te nemen, op weg naar onze overnachtingscamping voor de trekking. We sluiten de dag af met een prachtige route van ruim twee uur langs een kloof met een rivier erdoor en onderweg wat toeristische stops, een route van ruim 76 kilometer vanaf het tourist information centrum. Daarna is nog zo'n 76 kilometer tot aan onze eindbestemming voor vandaag. We komen net voor het donker aan op de camping, iets voor 19:30 uur. Als we hier informeren over de Alpine Crossing horen we dat er morgen geen pick ups zijn en dat de Crossing is gesloten vanwege de slechte weersomstandigheden in de bergen .... Fuck! Dit is echt zo balen, want we hebben ons laten vertellen dat het de mooiste dag wandeling is van Nieuw Zeeland en een van de mooiste van de wereld. Vorige week toen we hoorden dat de Crossing gesloten was, konden we nog uitwijken naar nu en onze reisroute er op aanpassen, maar dat is nu niet meer mogelijk. Echt jammer, want dit is wel de grootste reden dat we nu hier op deze camping zijn beland. Verder rijden is nu geen optie, want we hebben er inmiddels al zo'n lange dag op zitten. Nee, dan besluiten we toch maar hier ons tentje op te zetten en in elk geval voor een nachtje hier te blijven. Als ons tentje staat maken we nog even een ommelet voor op brood, want er zit hier echt niets in de buurt verder. Gelukkig kunnen we 's avonds in de ruime keuken zitten en werk ik nog even het reisverslag bij en verdiept Sander zich even in de Lonely Planet voor een nieuw plan voor morgen. Ik denk dat we proberen om hier toch wat te gaan wandelen in de buurt, nadat we ons tentje morgenochtend hebben ingepakt, om dan half in de middag verder te rijden naar Waitomo, waar we dan in elk geval twee nachten willen blijven om daar de Waitomo Caves te bezoeken en te gaan Black Water Raften. Om een uur of 23:00 gaan we maar even lekker douchen om vervolgens warm weer ons tentje in te gaan. Benieuwd hoe koud het hier vannacht wordt, zo aan de voet van de besneeuwde bergen ....

Donderdag 20 oktober 2016 (183 km)
Vannacht was nog helemaal zo koud niet, 13 graden vannacht in het tentje en dus prima te doen. Ik ben om 07:00 uur al wakker en ga er om 07:15 uur uit. Helaas regent het en we zullen dus straks ons tentje zeker nat moeten inpakken. Het is niet anders. Ik ga vast even koffie zetten en een broodje klaarmaken voor onderweg. Sander is er om 08:30 uur uit en na het ontbijt breken we ons tentje af en om 10:00 uur rijden we weer van de camping. Helaas werkt het weer vandaag niet zo mee, regen de hele dag. Onderweg een stop maken om een paar wandelingen te maken zit er helaas niet in en de uitzichten zijn door de laag hangende wolken ook een stuk minder spectaculair. Onderweg maken we nog een stop bij het tourist information centrum om te informeren over de mogelijkheden voor een bezoek aan de grotten in Waitomo. Omdat het maar blijft regenen besluiten we verder te rijden naar Waitamo en vanmiddag al een bezoek te brengen aan twee grotten. De eerste is de Glowworm Cave, een grot die bekend is vanwege de vele Glow wormen die alleen in Nieuw Zeeland in zulke grote getalen voorkomen en te bewonderen zijn. Allemaal kleine lichtjes, net kerstverlichting, tegen het plafond en de muren van de grot. Wat een bijzonder gezicht dit. Voor mij is het de tweede keer dat ik een bezoek breng aan de Glowworm Cave, in 1998 heb ik door een stukje van deze grot Black Water Raften gedaan. Dit keer hebben we er voor gekozen om drie grotten te bezoeken met een gids om zo toch wat meer van de grotten te kunnen zien. Daarna bezoeken we de tweede grot, de Ruakuri Cave, welke vooral bekend is vanwege zijn diversiteit. Druipsteen, Glow wormen en een ondergrondse rivier die door de grot stroomt. De tour hier duurd een kleine anderhalf uur en geeft een goede indruk van wat er in de grot te zien is. Daarna gaan we op zoek naar een geschikte plek om ons tentje weer op te zetten. Inmiddels is het 17:30 uur en is het even gestopt met regenen. We kiezen dit keer niet voor een groot Caravan Park, maar voor een camping bij een YHA hostel in Waitomo. Een stuk goedkoper en met prima faciliteiten om een nachtje te verblijven. Morgenochtend om 11:00 uur willen we nog een derde grot bezoeken, de Aranui Cave en daarna willen we verder rijden richting Auckland. Als we ons tentje hebben opgezet (in de regen), wordt het droog en nemen we een gratis shuttle busje naar een restaurant in de buurt, waar we vanavond voor NZD 10 per persoon onbeperkt kunnen eten van een buffet. Tegen 21:30 uur worden we weer netjes teruggebracht op de camping en tegen 22:30 uur zoeken we ons tentje weer op. Hopelijk is het morgen beter weer ....

Vrijdag 21 oktober 2016 (327 km)
Als we vanmorgen wakker worden schijnt het zonnetje. Heerlijk zeg, wat een verschil met gisteren. Om 09:15 uur zitten we lekker samen te ontbijten naast ons tentje, terwijl die nog wat staat te drogen in de zon. Om 10:15 uur breken we ons tentje weer af, want om 11:00 uur gaan we nog een laatste bezoek brengen aan een van de grotten hier in Waitomo, de Aranui Cave. Deze grot is de kleinste van de drie die we hier bezocht hebben, maar het is wel echt een van de mooiste en meest indrukwekkende die we ooit gezien hebben. Na ons bezoek aan de grot wat ongeveer zo'n drie kwartier duurde, vertrekken we in de richting van Auckland. Vanmorgen hebben we met wat locals gesproken en besloten toch vandaag te proberen wat ten noorden van Auckland uit te komen om dan op de terugweg misschien alsnog een bezoek te brengen aan de stad, waar we uiteindelijk de 27e onze huurauto weer moeten inleveren. Onderweg maken we een lunchstop aan een mooi meertje en bij Auckland nemen we een afrit richting een van de vulkanen, waar we vanaf de crater rand een schitterend uitzicht hebben over de stad en de baaien waaraan Auckland ligt. Waar we geen rekening mee hadden gehouden, is dat er op vrijdagmiddag ook hier in Nieuw Zeeland, maar waarschijnlijk voornamelijk rondom en in Auckland, net zo'n vrijdagmiddag spits is als op de A10 rondom Amsterdam .... Alles bij elkaar kost het ons ruim anderhalf uur extra voordat we de stad achter ons kunnen laten liggen en door kunnen rijden verder richting het noorden. We willen nog een paar dagen doorbrengen in de Bay of Islands en onderweg nog een geschikte camping opzoeken voor een stop van twee nachten. Omdat we ook na Auckland nog last hebben van een uur oponthoud, komen we uiteindelijk pas tegen 19:20 uur aan op de eerste camping in de plaats waar we graag zouden willen overnachten. Als we vragen of we hier ons tentje kunnen opzetten voor twee nachten, verteld de vrouw dat de camping helemaal is volgeboekt en dat er geen plek is. De Kiwi's (zoals ze de Nieuw Zeelanders noemen) hebben dit weekend hun eerste lange holiday weekend. Tja, en dat overleggen ze dan niet even met ons .... En ja, voor een Kiwi maakt het niet uit wat voor weer het is, als ze vrij hebben zoeken ze een camping op en trekken ze er op uit. Dan maar even verder zoeken naar een andere camping er schijnen er hier vier te zitten. Bij de tweede en de derde zijn we al te laat, de receptie is al gesloten en we kunnen dus niet vragen of er nog een plekje is voor ons tentje. Rond 19:45 uur komen we aan bij de laatste van de vier en gelukkig blijkt hier nog voldoende plaats te zijn. Het is nou niet direct de camping die we als eerste opgezocht zouden hebben zo blijkt, vanwege het ontbreken van facaliteiten als een lounge en eetruimte, maar ach we hebben op dit moment geen andere keus. Wel jammer, want ik denk niet dat we hier in Mangawhai Heads nu twee nachten zullen blijven staan en dat was eerlijk gezegd wel ons plan. Anyhow! We zetten even snel ons tentje op samen, tussen de buien door, daarna hangt Sander de binnentent er opnieuw in enmaakt de rest van de tent in orde, terwijl ik vast probeer om in de keuken wat eten klaar te maken voor straks. Uiteindelijk is het 21:15 uur of zo voor we eten, staand in een koude keuken want tafels zijn er binnen niet en buiten is het te koud. Mmm .... vanavond hadden we toch iets anders voorgesteld. Dan maar even nadenken over morgen en een nieuw plannetje maken voor de komende dagen. Waarschijnlijk bezoeken we morgen eerst hier het plaatsje en de lokale markt waarom het plaatsje om bekend staat en daarna rijden we denk ik via een mooie toeristische kustroute door naar de volgende plaats waar we dan eind van de middag wel een geschikte camping hopen te vinden om een paar nachten te blijven. Nu maar ons tentje in en hopen dat het morgen weer een zonnige dag wordt ....

Zaterdag 22 oktober 2016 (179 km)
Vannacht heeft het nog aardig geregend, maar als ik om 06:30 uur wakker wordt lijkt het zonnetje er al door te komen. Om 07:15 uur ga ik maar het tentje uit en ja hoor, het is stralend zonnig weer. En wat een mooie plek. Toen we gisterenavond aankwamen was het al bijna donker en hebben we er eigenlijk weinig van mee gekregen. De camping ligt aan een rivier vol bootjes en er ligt een klein strandje voor. Tja, met het zonnetje erbij en na een nachtje slapen, ziet het er toch allemaal weer gezelliger uit. Op dit moment zit ik, met uitzicht op de rivier en in het zonnetje, het reisverslag bij te werken. Zo maar even kijken of Sander er ook zo uitkomt, zodat we nog even kunnen ontbijten voor we ons tentje weer opbreken. Om 10:15 uur hebben we ontbeten en is het tentje weer afgebroken en ingepakt. Voordat we het plaatsje achter ons laten besluiten we eerst nog even een kijkje te nemen op de bekende zaterdagmarkt. Een klein marktje, zo blijkt, waar het erorm druk is met locals en toeristen. Er worden wat lokale handwerken aangeboden en verder is het vooral een marktje met biologisch eten en drinken en eetstalletjes. Daarna rijden we nog even langs het strand van Mangawhai Heads. Als we hier nog een korte strandwandeling hebben gemaakt en koffie hebben gedronken, stappen we weer in de auto en rijden we verder richting Russell. Russell ligt aan de Bay of Islands, een gebied met meer dan 144 eilanden voor de kust van het Noorden van het Noorder eiland. Onderweg stoppen we nog een paar keer om te genieten van een schitterend uitzicht over de baai. Rond 16:15 uur zijn we in Russel en gelukkig vinden we hier al snel een mooie, geschikte camping met goede faciliteiten. We blijven hier sowieso twee nachten, maar als het goed bevalt blijven we misschien wel drie nachten hier. Het is super zonnig vandaag en we kunnen dus mooi nadat we het tentje hebben opgezet even lekker bij de tent zitten in het zonnetje. Heerlijk hoor! Vanavond maar weer even een beetje kokkerellen in de keuken en verder een beetje relaxen en nog wat dingetjes opzoeken op het internet. Om een uur of 23:00 zoeken we ons tentje maar weer op.