Week 41-42: Frans Polynesië - Mo'orea

15 oktober 2016 - Taupo, Nieuw-Zeeland

WEEK 41
Dinsdag 04 oktober 2016
De vlucht liep volgens planning, 23:55 uur vertrokken vanaf Paaseiland en na een vlucht van bijna zes uur om 00:50 uur lokale tijd aangekomen op de luchthaven van Tahithi. Omdat Frans Polynesië een colonie is van Frankrijk, verloopt de douane soepel voor ons als EU ingezetenen. Ook hebben we binnen een half uurtje onze grote backpacks weer terug. Dan is het even een geschikt plekje zoeken op het vliegveld om de nacht door te komen. Omdat het goedkoopste hotel wat we online konden boeken hier op Tahiti zo'n USD 135 koste voor een nachtje en we al vroeg de ferry willen nemen naar het eiland Mo'orea, waar we een camping gereserveerd hebben voor 5 nachten met uitzicht op een Lagoon. Er staan wat te harde bankjes op het vliegveld waar we uiteindelijk een paar uurtjes op doorbrengen, tot we om 05:10 uur de lokale bus kunnen nemen naar de ferry. Om 06:05 uur zitten we op de eerste ferry van Tahiti naar Mo'orea, waar we om 06:40 uur aankomen in de haven. Van aansluitende bussen hebben ze hier op het eiland nog niet gehoord en dus besluiten we maar om onze duimen op te steken in de hoop op een lift, wachten op de bus moeten we anders toch ook .... Nelson Camping, de camping die we geboekt hebben op Mo'orea ligt precies aan de andere kant van het eiland nog 30 kilometer vanaf de ferryterminal. Het maakt niet uit of we linksom of rechtsom een lift krijgen, want het ligt precies in de midden. Een paar auto's stoppen, maar blijken toch niet zo ver te rijden, dus besluiten we nog maar even af te wachten op een betere lift of toch de bus die volgens zeggen om 08:00 uur rijdt. Als we het bijna willen opgeven na een uur liften stopt er nog een auto. Een aardige vrouw in een grote luxe witte Jeep stopt, vraagt waar we heen willen en besluit haar plan om even langs de bank te gaan (3 kilometer verderop) om te gooien, ons mee te nemen en om te draaien om ons eerst naar de camping te brengen 30 kilometer verderop. Onderweg hebben we het met haar over onze reis, haar gezin, haar zoon die Engels studeerd voor twee jaar in Sydney en hoe duur het hier wel niet is op Frans Polynesië. Onderweg komen we langs haar huis en restaurant en na een half uur zoiets komen we aan op de camping waar we op het terrein worden afgezet. Of we vandaag al plannen hadden? Uh nee dus, want eigenlijk zijn we best wel moe. Miller biedt aan ons over een half uurtje zoiets op te komen halen en ons dan samen met haar nicht wat van eiland te laten zien, voor niets, gewoon omdat ze voor vandaag nog geen andere plannen heeft .... Hoe bijzonder is dit? Wij slaan dit aanbod natuurlijk niet af en dus spreken we met haar af dat wij inckecken op de camping, ons tentje even opzetten en er dan klaar voor zijn. In een record tempo zetten we ons tentje op, frissen ons snel even wat op en trekken even wat anders aan. Fris en fruitig .... Het half uur wordt uiteindelijk bijna een uur, maar zo kunnen we mooi nog even snel wat water en een broodje kopen in de supermarkt in het dorpje bij de camping voordat we worden opgehaald. Nadat we kennis hebben gemaakt met de nicht, Michelin, gaan we dus op pad met de damens en krijgen we een privétour over het eiland. Miller spreekt ook goed Engels, Michelin spreekt alleen Frans, maar de coversatie is daardoor niet minder, wat een leuk stel dit. De eerste stop die we maken is bij een baai waar een marktje staat met sieraden tentjes. Vooral Parels zijn hier op Frans Polynesië een hot item en worden dus in overvloed hier aangeboden. Miller lijkt echt iedereen die we tegen te komen te kennen en we worden voorgesteld aan een goede vriendin van haar waar ze voor zichzelf nog wat nieuwe sieraden aanschaft. Als wij wat rondlopen en na een kwartiertje aan de rand van het marktje wachten op Miller en Michelin, worden we geroepen door Miller. Of we even met haar mee willen komen. We mogen een ketting uitzoeken met een parel, twee dezelfde eentje voor Sander en eentje voor mij .... We zijn beide werkelijk met stomheid geslagen, dit kunnen we echt niet aannemen. Miller staat erop, kiest twee mooie exemplaren uit die ons worden omgehangen door de vrouw die de sieraden verkoopt. Een cadeau voor ons, als aandenken aan de reis .... Dan is het tijd om verder te gaan en ons nog wat meer van het eiland te laten zien. Een prachtig eiland met een schitterende kustlijn, een turcoise blauwe zee en hoge, groene, bergpieken in het binnenland. We rijden naar een mooi uitzichtpunt boven op een berg, waar we even uitstappen om even van het uitzicht te genieten en een paar foto's te maken. Hier komen we de nodige tour groepen tegen, mensen die zo tussen de USD 60 - USD 200 p.p. betalen voor een eilandtour van 2-3 uur. Als wij het hebben gezien en wat mooie foto's hebben gemaakt, stappen we weer in en rijden we terug richting een opleidingscentrum voor archicultuur. Hier krijgen we een confiture (jam) tasting aangeboden. Op het eiland groeien vele soorten fruit (en bloemen) waar jam van wordt gemaakt, welke hier dus kan worden geproefd (en gekocht) op dezelfde manier als in Zuid-Afrika de wijnproeverijen. Dan wordt ons een vers Ananas/Lime sapje aangeboden, wat werkelijk het lekkerste sapje ooit blijkt te zijn! Dan is het tijd om ons de Ananas route te laten zien, zo zijn de damens het onderling eens. Een mooie route door de Ananas velden met prachtige vergezichten over aan de ene kant de bergen en de andere kant de cristal heldere baaien van het eiland. Als we onderweg wat foto's tops hebben gemaakt rijden we weer verder, inmiddels is het een uur of 11:45. Ik vang iets op (uit een ver Frans verleden) over een lunch en zeg tegen Sander dat de dames volgens mij met ons ergens willen gaan lunchen. En inderdaad .... nog geen twee minuten later, belt Miller een restaurantje om een reservering te maken en even later laat ze ons weten, ons uit te nodigen voor de lunch in een populair visrestaurantje aan het water. Hoe bijzonder is dit? Iemand die dit allemaal voor en met ons doet, iemand die we een paar uur geleden nog nooit hadden hadden ontmoet en ons in eerste instantie alleen een lift aanbood naar de camping .... Als we aankomen in het restaurantje krijgen we een tafeltje aan het water en volgt er een heerlijke lunch. Gelukkig, voor mij blijkt er ook Steak opmeet menu te staan. Rond 13:15 uur zit de lunch erop en we worden rond 13:45 uur weer afgezet op de camping. Miller moet een nichtje ophalen die ziek is geworden. Eigenlijk wilde ze langer tijd met ons doorbrengen om de rest van het eiland ook te laten zien. Of we voor vrijdag al plannen hebben? De dames willen ons vrijdagochtend tussen 08:30-09:00 uur ophalen vanaf de camping om ons dan het andere stuk van het eiland te laten zien. Super dit zeg! Vol verbazing over wat ons vandaag is overkomen blijven we achter op de camping en nemen we afscheid van Miller en Michelin (tot vrijdag dus). Wat een bijzonder warm welkom hier op Moorea, Frans Polynesië. De rest van de middag gebruiken om onze was te doen, wat bootschappen te doen in een klein supermarkt je vlakbij de camping en verder te genieten van het mooie uitzicht over de Lagoon en nog even wat te snorkelen. Voor morgen boeken we een Walvis excursie, dit is een van de drie plekken ter wereld waar je (mogelijk) met Walvissen kunt zwemmen .... 's Avonds eten we alleen een broodje terwijl we de zonsondergang kijken vanaf de camping en om 20:00 uur zoeken we ons tentje op en om 20:30 uur houden we het voor gezien. Wat een bijzondere dag!

Woensdag 05 oktober 2016
Vanochtend moesten we al vroeg opgestaan, al werden toch al om 07:00 uur ons tentje uitgebrand door de 35 graden warmte. Om 08:00 uur werden we namelijk op het strand opgehaald door een bootje voor een van de mooiste excursies die we beide ooit gemaakt hebben. Een Walvis excursie op een van de mooiste plekken ter wereld. Nadat we netjes op tijd opgehaald zijn, zijn we met nog 8 anderen personen en 4 man bemanning de open zee opgegaan om Walvissen te spotten. De kapitein vertelde ons dat we in het goede seizoen waren en dat er momenteel een grote kans was om meerdere Walvissen te spotten. Al na 5 minuten zagen we onze eerste Walvis van vandaag, in de verte zwemmen en hij duikte onder zodat we zijn staart mooi konden zien. Daarna hebben we ruim een half uur rondgedobberd en leek het er even op dat we vandaag misschien toch minder geluk zouden hebben tot dat de kapitein ons vertelde dat we ons gereed moesten maken om het water in te gaan met onze maskers en snorkels. Een paar minuten later zagen we vlak bij de boot meerdere Pilot wales van zo'n 3,5 meter groot. Hierbij mochten we in het water om ze van dichtbij onder water te observeren, hoe gaaf is dat zwemmen met Walvissen. Het waren zo'n 5 Walvissen waar we echt heel dichtbij gezwommen hebben. Na zo'n 10 minuten zwommen ze weg en probeerde we er nog achteraan te zwemmen maar de Walvissen waren sneller dan wij, dus terug naar de boot. Na 15 minuten verder gevaren te hebben zagen we in de verte iets groters in het water verschijnen, 2 Humback Wales. Dit zijn de grootste zoogdieren ter wereld die een lengte van maximaal 17 meter kunnen worden. Ook nu gingen we weer het water in om deze enorme dieren van dichtbij en onder water te bekijken. Wat was dit gaaf en indrukwekkend, de ene Walvis was denk ik zeker 17 meter lang en de andere was iets kleiner. Even zwommen wij recht boven deze twee met minder dan drie meter super helder water tussen ons in wat ervoor zorgde dat we een geweldig zicht hadden om de Walvissen goed te kunnen zien. Wat voelde wij ons klein ten opzichte van deze enorme zoogdieren op dat moment. Na 15 minuten in het water gelegen te hebben moesten we helaas weer terug naar de boot. Hier keken we elkaar aan en we hadden beide tranen in onze ogen staan, zo bijzonder en indrukwekkend vonden we het. Voor Dennie was dit zijn 15e Walvis excursie maar de eerste keer dat hij ook met de Walvissen gezwommen heeft. Later hoorde we dat dit ook maar op 3 plekken ter wereld is toegestaan en op een daarvan zijn wij, hoe bijzonder is dat. Na de 2e keer in het water geweest te zijn hebben we nog meerdere Walvissen boven water gespot waaronder twee die boven het water uit sprongen en een die met zijn vinnen boven het water zwaaide, ik denk dat deze laatste ons vaarwel wilde zeggen. Toen we terug vaarde en de branding van de golven door moesten met de boot spotten we nog meerdere Dolfijnen die rakelings naast de boot zwommen. Ook dit was zo gaaf om deze dieren van zo dichtbij te zien. Wat nog meer bijzonder was, dat er zeker zo'n 25 Dolfijnen te zien waren. Voordat we terug gingen zijn we met de boot nog op een ondiep stuk langs de kust gestopt waar we gesnorkeld hebben met Sting Ray's, ik denk dat er op deze plek wel zo'n 20 Sting Ray's dichtbij rond zwommen. Ook zwommen er 15 Black Tip Reef Sharks rond. De rede dat deze zo dichtbij zwommen was omdat ze op deze plek gevoerd werden. De Sting Ray's zwommen vaak zo dicht langs je dat ze tegen je aan kwamen en je ze wel moest aanraken. Ook de haaien zwommen zo dichtbij maar gelukkig ontweken ze je steeds net op tijd. Rond 13.30 uur vaarde we terug naar de camping en bedankte we de crew van de boot voor deze geweldige ervaring. 's Middags hebben we rustig aan gedaan op de camping en zijn we nog een keer wezen snorkelen in onze voortuin. 's Avonds hebben we weer lekker gekookt en zijn we vroeg gaan slapen, moe van de vele indrukken van vandaag.

Donderdag 06 oktober 2016
Vannacht weer prima geslapen. Wat is het hier rustig 's avonds en 's nachts op de camping. Ondanks dat we voor vandaag geen plannen hebben zijn we beide toch vroeg ons tentje uit. Al om 05:30 uur is het hier licht en binnen een uurtje erna brand je de tent uit. Ik ben al even een vers stokbroodje wezen halen voor het ontbijt en het water voor de koffie staat al op. Eerst even lekker op ons gemak ontbijten, daarna nog even lekker van het uitzicht genieten, want dat is hier vanaf de camping wel fenomenaal hoor. Dan pakken we onze snorkels en gaan we eerst maar eens een uurtje genieten van het onderwaterleven voor de deur. De lagoon voor de deur is erg ondiep en ligt vol met mooi koraal en er is dus vis genoeg te spotten. Van kleine tropische koraalvisjes tot Black Tip Reef Sharks en Stingrays, prachtig! Tussen de middag lunchen we wat op de camping en dan is het tijd om nog even wat te relaxen op de camping om op het warmst van de dag de zon wat te mijden. Tegen een uur of 15:30 nemen we nog een keer onze snorkels en gaan we nog voor ruim een uur wat snorkelen. 's Avonds koken we maar weer eens een keertje voor ons zelf op de camping en na het eten gaan we nog even op zoek naar een geschikte huurauto voor straks in Nieuw-Zeeland op internet. Omdat we er vanmorgen toch al weer vroeg uit waren besluiten we tegen 22:30 uur ons tentje maar weer op te zoeken. Benieuwd wat ons morgen weer gaat brengen ....

Vrijdag 07 oktober 2016
Vanmorgen was ik al weer vroeg wakker een uur of 05:30 zoiets. Om 07:30 uur is ook Sander eruit, want als het goed is worden we straks tussen 08:30-09:00 opgehaald door Miller en Michelin voor een tweede eilandtourtje. Helaas, wat de reden is weten we niet, maar als we tot 09:30 uur hebben zitten wachten en de damens nog niet hebben gezien, besluiten we ze nog even een mailtje te sturen .... Misschien is er onverwachts iets tussen gekomen of zo, maar ze zijn niet komen opdagen vanmorgen. We wachten nog tot 10:00 uur en dan weten we dat ze niet meer zullen komen. Wel erg jammer, want nu hebben we voor vandaag bewust geen andere plannen gemaakt en anders hadden we waarschijnlijk vandaag nog wel een dagje gaan duiken. Tja, .... Dan nemen we onze snorkels maar en gaan we nog even een uurtje of zo snorkelen in de Lagoon. Nadat we 's middags nog een stokbroodje op hebben besluiten we nog maar een stukje langs het strand te gaan lopen. Dat laatste blijkt nog niet zo makkelijk, want er liggen heel veel privé strandjes langs de kust en in de Lagoon is het water zo ondiep, dat er omheen zwemmen soms nog een hele opgave blijkt. Maar goed, het lukt, rugzakje op, snorkel en duikbril op en gaan .... Tegen een uur of 16:00 uur vinden we nog een mooi strandje waar we nog een poosje blijven zitten en dan lopen we via de weg weer op ons gemak terug naar de camping. Ook vanavond koken we weer zelf wat en vanavond zijn we weer druk met het boeken van een huurauto voor Nieuw-Zeeland en proberen we nog een binnenlandse vlucht te boeken van Auckland naar Christchurch. Als om 22:00 uur de Wifi schakelaar uit gaat nemen we nog even een verfrissende douche en daarna duiken we opnieuw ons tentje in.

Zaterdag 08 oktober 2016
Voor vandaag hebben we gereserveerd bij een duikschool vlakbij de camping, bij Fun Dive. Om 08:30 uur moeten we er zijn, dus we hoeven niet te haasten vanmorgen want vroeg zijn we toch wel hier. Na het ontbijt lopen we vast richting de duikschool waar we tegen 08:20 uur zijn. De laatste duiken hebben we gemaakt op 19 juni 2016 in Panama toen Theo nog met ons meereisde, dus het wordt wel weer een keertje tijd. Er zijn nog twee andere duikers bij vandaag dus we hebben een mooi klein groepje, samen met Christian de eigenaar en instructeur van de duikschool. Als iedereen zijn uitrusting bij elkaar heeft gezocht is het tijd om er op uit te trekken. We varen door de Lagoon richting de buitenkant van het rif een tochtje van zo'n 20 minuten naar de eerste duikstek. Christian verteld ons dat het zicht vandaag subliem is, zicht van 50 meter! Wow, te gek! Wat een mooie duikstek, super blauw en helder water, mooi koraal en veel, heel veel vissen, waaronder zeker een stuk of 15-20 Black Tip Reef Sharks (tot zo'n 2 m.) en twee grote Lemon Sharks (ca. 3,4 m.) en nog twee Zee Schildpadden. De Lemon Sharks komen volgens Christian alleen hier rond Frans Polynesië en op de Bahamas voor. Wat een inmense haaien en wat zijn wij blij dat we ze hier spotten tijdens onze eerste duik al, super! Onze tweede duik is op een andere duiklocatie een klein stukje verder op. De tweede duikstek wordt gekenmerkt door de Lava Stromen onder water die het gesteente en het koraal erop hebben gevormd, een bijzondere plek. Ook hier worden we tijdens de gehele duik omringt door nieuwschierige Black Tip Reef Sharks, zien we twee Zee Schildpadden en net voor we weer terugkeren en we bezig zijn met onze veiligheidsstop op 5 meter diepte, zwemt er nog een grote Lemon Shark onder ons door. Wow! Wat een geweldige duiken vandaag en wat een mooie afsluiting van deze duik en ons verblijf op deze bijzondere bestemming, Mo'orea op Frans Polynesië. Daarna keren we terug bij de duikschool, vullen we onze logboeken weer in en nemen we afscheid van Christian en zijn vrouw Marie. De rest van de middag brengen we door op de camping, boeken we nog een vlucht van Auckland naar Christchurch op 27 oktober 2016 straks tijdens ons verblijf in Nieuw-Zeeland en Sander gaat nog even een uurtje snorkelen voor de deur van de camping. Vanavond onze laatste avond hier op Mo'orea en dus besluiten we nog maar een keertje buiten de deur te eten. Daarna proberen we nog even met Marrie en Dim te Skypen die op zondagochtend al vroeg wakker werden geappt door ons. We lezen ons nog even wat verder in voor Nieuw Zeeland en komen er op de valreep achter dat we morgen de datum grens over vliegen .... Of te wel, we vertrekken hier maandagochtend 10 oktober 2016 om 07:50 uur lokale tijd vanuit Tahiti (12 uur vroeger als in Nederland) en na een vlucht van 6 uur komen we op dinsdagmiddag 11 oktober 2016 om 12:40 uur aan in Auckland, Nieuw-Zeeland (11 uur later als in Nederland) Uhm ja, een tijdverschil dus van 23 uur! Ja, we zullen er geen jetleg aan over houden, dat niet, maar we missen dus wel een hele dag. Tja, slaan we dit jaar 10 oktober 2016 maar over ....

WEEK 42
Zondag 09 oktober 2016
Vandaag vertrekken we dus richting Tahiti voor onze vlucht morgenochtend richting onze volgende bestemming, Nieuw-Zeeland. Ik ben al om 05:30 uur wakker en ga dan nog maar een keertje in alle vroegte en stilte genieten van het mooie uitzicht voor de tent. Sander houdt het wat langer vol en komt rond 08:30 uur volledig bezweet uit de tent. Tja, tegen die tijd is het al snel een graad of 35 Celsius in de tent. We ontbijten nog even rustig en daarna is het tijd om ons tentje weer af te breken en de spullen weer te pakken. Als we alles weer hebben ingepakt springen we nog even onder de douche en beginnen we vol goede moed aan onze terugreis richting de ferry. De bussen rijden hier niet erg regelmatig dus proberen we maar weer om er liftend te komen. En ja hoor, ook vandaag hebben we geluk. Na zo'n 20 minuten hebben we onze eerste lift te pakken, een Fransman die ons tot ongeveer halverwege brengt. Als we net 10 minuten hier staan en er maar drie auto's gepasseerd zijn, stopt een aardige vrouw in een Pick Up die ons wel tot aan de ferry wilt brengen. Niet dat ze zo ver moet, maar ach .... bussen zullen er op zondag niet zoveel rijden. Het is 13:00 uur als we bij de haven aankomen, vanwaar we om 14:00 uur met de ferry naar Tahiti vertrekken. Op dit moment zitten we op de ferry en heb ik mooi even tijd wat van het reisverslag bij te werken. Straks nog even wat rondkijken in Papeete, de hoofdplaats op Tahiti en vanavond maar alvast richting het vliegveld. Morgenochtend moeten we al om 04:45 uur sowieso op het vliegveld zijn voor onze vlucht naar Auckland en tja om dan voor een paar uurtjes eerst nog eens USD 150 voor een hotelovernachting uit te geven op Tahiti vinden we een beetje zonde. Papeete op zondagmiddag was geen succes, de hele stad leek wel uitgestorven. Nog even een paar uurtjes aan de kust in een prakje doorgebracht en om tegen 17:30 uur met een derde lift vandaag op het vliegveld afgezet door een aardige vrouw met haar zoon en dochter. Zo zijn we vandaag makkelijk en al liftend op onze eindbestemming voor vandaag aangekomen. Tja en dan nu maar zien dat we tijd hier wat doorkomen ....

Maandag 10 oktober 2016
Vannacht een paar uur doorgebracht op vliegveld van Tahiti dus. Gelukkig hebben we beide wel een paar uur kunnen slapen en we zijn in elk geval ruim op tijd voor de check-in. Op dit moment is wachten tot we kunnen boarden en dan op naar Auckland, Nieuw-Zeeland. Omdat we vandaag de datum grens over vliegen missen we dus verder 10 oktober 2016 .... We vertrekken hier maandagochtend 10 oktober 2016 om 07:50 uur lokale tijd vanuit Tahiti (12 uur vroeger als in Nederland) en na een vlucht van 6 uur komen we op dinsdagmiddag 11 oktober 2016 om 12:40 uur aan in Auckland, Nieuw-Zeeland (11 uur later als in Nederland) Een tijdverschil van 23 uur!!! Hoe bizar is dat? Vandaag dus een dag zonder uitgebreid reisverlag.

FRANS POLYNESIË
8 Dagen Frans Polynesië. Een schitterende eilanden groep in de Pacific Oceaan. Wij hebben de week doorgebracht op het eiland Mo'orea, een schitterend tropisch eiland op een kleine drie kwartier varen van het eiland Tahiti. Wat een paradijsje dit. Helder, turcoise blauw water, mooi koraal en een spectaculair onderwaterzicht. En wat een lieve mensen hier! We hebben waarschijnlijk op de mooist gelegen camping van onze hele reis gestaan, wat een prachtige locatie dit, met een groot tropisch aquarium voor de deur. Oké, Frans Polynesië is schrikbarend duur, maar zelfs hier lukt het, als je een beetje op je uitgaven let met een redelijk budget je dagen door te kunnen komen ....