Week 46-47: Wanaka ~ Lake Tepako ~ Kaikoura ~ Abel Tasman NP ~ Hanmer Springs ~ Christchurch

19 november 2016 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

WEEK 46
Zondag 06 november 2016 (241 km)
Als we rond 08:30 uur wakker worden horen we het zachtjes regenen. Nee he, niet nu we weer ons tentje moeten opbreken. Gelukkig blijkt het mee te vallen en kunnen we om 09:15 uur ons tentje toch zo goed als droog inpakken. Daarna nog even douchen (en opwarmen) en ontbijten, voordat we vertrekken. We zijn nog geen half uur onderweg, als het behoorlijk begint te regenen. Even lijkt het erop dat het zo wel weer opklaard, maar niets is minder waar .... We stoppen onderweg alleen om nog een bezoek te brengen aan de Cley Rocks die we onderweg tegenkomen, een soort van klein Cappadocie volgens Sander. Op dat moment is het even droog en later vanmiddag als we nog een korte stop maken bij een hitorische brug is het ook net even droog, de rest van de dag regent het. Tja, het weer van Nieuw Zeeland is nou niet zo ons ding .... Anyhow! Natuurlijk stoppen we nog wel even onderweg om even af te wisselen en wat te drinken, maar de uitzichtpunten onderweg lijken door de regen en mist vandaag allemaal hetzelfde, helaas .... Wel maken we onderweg nog een stop bij een hoog gelegen Zalm kwekerij. Hier maakt Sander van de gelegenheid gebruik om van een lekkere Zalm lunch te genieten, terwijl ik een Beef pie bestel. Dan rijden we weer verder en zoeken we een camping aan Lake Tepako. We zetten toch maar weer dapper ons tentje op voor vannacht (voornamelijkste reden vandaag is dat een hotelkamer hier begint bij NZD 150 per nacht) en hopen dat het morgen weer wat beter weer is. 's Avonds maken we kennis met Herman en Marije, een jong stel uit Hoogeveen die samen vijf maanden reizen. We wisselen nog wat mooie reis ervaringen uit, voordat we na het samen kijken van een te flauwe film, nog even mailadressen uitwiselen en weer afscheid nemen en ons tentje opzoeken, maar niet voor we nog even aan de rand van het meer naar de sterrenhemel kijken. Lake Tepako staat wel bekend als een van de beste plekken om sterren te kunnen observeren. Wow, prachtig!

Maandag 07 november 2016 (483 km)
Als we vanmorgen wakker worden ziet het weer er weer heel anders uit. Het zonnetje schijnt, we zien de besneeuwde bergtoppen op de bergen rondom het meer en .... Tja, zo is het allemaal toch weer een stuk mooier als gisterterenavond toen we hier aankwamen in de stromende regen. Anyhow! Als we er beide uit zijn, gedouched hebben en ons tentje droog hebben ingepakt gaan we eerst even op ons gemak ontbijten aan een picktafel met uitzicht op het meer. Even op ons laten inwerken die schitterende omgeving hier. We hebben ons plan getrokken om onze laatste, ruim anderhalve week, in Nieuw Zeeland in het noorden van het zuider eiland vol te maken. Vandaag willen kijken of we in een keer tot in Kaikoura kunnen komen. We weten, het is een lange route en dit keer zal het een keer meer als een echte reisdag voelen dan als een excursie reisdag, maar toch .... Dan hebben we straks nog voldoende dagen over om op de verschillende plaatsen in het noorden een paar nachten op een en dezelfde camping te blijven staan. Eerst wilden we eigenlijk direct vertrekken, maar omdat het vanmorgen zulk prachtig weer is, besluiten we eerst nog een bezoek te brengen aan Mount John Observatory waar de sterrenwacht is. Vanaf de top van Mount John hebben we een prachtig uitzicht over de besneeuwde bergtoppen rondom Lake Tepako. Een korte, 45 minuten durende wandeling om de top van de berg, staat garant voor adembenemde mooie uitzichten. Super dit! En fijn dat we toch niet direct door gereden zijn vanmorgen. Uiteindelijk is het 12:15 uur voordat we bij Lake Tepako wegrijden. Onderweg maken we een paar korte stops om even onze benen te strekken, te genieten van de uitzichten en om ergens even te lunchen. Tegen 16:00 uur is het weer gedaan met mooie weer en belanden we in een fixe regenbui. Helaas blijft het daarna de hele middag en avond regenen en zetten we vanavond ons tentje op in de stromende regen (we lijken wel gek). Anyhow! Het tentje staat weer, de matrasjes en slaapzakken leggen we er later wel in als het toch nog even droog wordt later op de avond en dan pakken we de auto om in het plaatsje even wat te gaan eten. Tja, na zo'n lange rit en dit weer, hebben we beide even geen zin meer om ook nog wat te gaan koken. We belanden bij een Fish and Ships tentje, waar ze (gelukkig voor mij) ook burgers op de kaart hebben staan. Als we terug komen op de camping regent het nog steeds en zitten we voor het eerst tijdens onze wereldreis met regenjassen aan nog even in de auto te wachten tot het wat minder hard gaat regegen en we om 21:00 uur nog even gebruik mogen maken van een heerlijk privé hottube op de camping. Dit is wel even erg lekker na zo'n lange en regenachtige rit. Daarna gaan we een poosje in de lounge zitten en terwijl Sander bezig is met wat dingetjes uit te zoeken op internet en de telefoon, probeer ik het reisverslag van de afgelopen dagen even bij te werken. Tja, dat is er een keertje een beetje bij ingeschoten .... Als we tegen 00:30 uur naar ons tentje gaan is het inmiddels droog en staan er weer de nodige sterren aan de hemel. Hopen dat het morgen weer mooi weer is. Welterusten!

Dinsdag 08 november 2016 (14 km)
Heerlijk geslapen vannacht en dit keer totaal niet koud in de tent, ook wel eens lekker .... Ik wordt om 06:30 uur al wakker omdat het zonnetje schijnt en het inmiddels al ruim 20 graden Celsius is in de tent. Dan besluit ik er maar uit te gaan en vast even te gaan douchen. Ik loop naar de keuken voor warm water zodat ik zometeen lekker koffie kan maken en naast de tent, met uitzicht op de vers besneeuwde bergtoppen, kan genieten van het zonnetje. Rond 10:00 uur komt ook Sander het tentje uit, want inmiddels is de temperatuur binnen al behoorlijk opgelopen. In het zonnetje ontbijten we lekker op ons gemak, want echt een plan hebben we nog niet voor vandaag. Uiteindelijk is het er op neer gekomen dat we rond 12:30 uur de auto hebben gepakt en naar een parkeerplaats aan de kust zijn gereden, een paar kilometer van de camping af. Van hieruit hebben we zo'n drie uur gewandeld langs de kust, door weilanden met koeien, uitzicht op de besneeuwde bergen en een ruige kustlijn met uitzicht op verschillende Zeeleeuwen colonies. Wat een mooi plekje dit en wat is het zomers weer vandaag, heerlijk! We proberen nog wat Walvissen te spotten vanaf de kust, waar dit plaatsje zo bekend om is. Er leven grote getalen Sperm Whales die hier in de wateren voor de kust, maar helaas .... vandaag spotten we er geen. Op de terugweg naar de camping lopen we nog even langs bij de i-site en door het plaatsje en daarna doen we nog even wat boodschappen voor het eten vanavond en morgen. Als we terug zijn op de camping genieten we nog even verder van het mooie weer, maken we pasta klaar en voor 21:00 uur hebben we de hottub weer gereserveerd. 's Avonds lukt het om nog even met Dienie te Skypen en rond 00:15 uur gaan we maar weer ons tentje in. Kijken of het morgen ook zulk mooi weer is en dan morgenochtend ons plan opmaken ....

Woensdag 09 november 2016 (196 km)
Prima geslapen vannacht en als ik om 07:00 uur ons tentje openrits, ziet het er naar uit dat het vandaag net zo'n mooie dag gaat worden als gisteren. Lekker hoor! Over een uurtje maar eens even kijken of we vandaag nog een vlucht kunnen maken om Walvissen te gaan spotten en bekijken of we hier nog een nachtje bij boeken, of dat we toch besluiten vanmiddag verder te reizen. We will see .... Helaas, als we informeren voor een vlucht blijkt dat de kans op het spotten van Walvissen vanuit de lucht vandaag, maar eigenlijk al de afgelopen dagen, niet zo vanzelfsprekend is. Reden is dat de Walvissen zich verder van de kust af bevinden op dit moment en dan is een rondvlucht van een half uur simpelweg veel te kort om ze überhaupt te kunnen traceren. Daarbij komt, blijkt al snel, is het vandaag toch wel een stukje meer bewolkt als gisteren. Dan besluiten toch maar om ons tentje weer op te breken en vandaag nog een stukje verder te rijden, uiteindelijk tot aan Picton. Onderweg stoppen we nog bij een Lavendel boerderij, maar al snel blijkt dat het ook voor de Lavendel nog wat te vroeg is, helaas. De route van vandaag voerd voor een groot deel langs de kust van het zuider eiland, een mooie route met onderweg een aantal plekken waar Zeeleeuwen colonies zitten. Altijd leuk om de Zeeleeuwen te observeren en volgens ons zijn sommige in opleiding voor Dolfijn .... Het laatste deel van de route vandaag gaat door het wijngebied van Nieuw Zeeland, Marlborough. We kunnen het niet laten onderweg nog een bezoek te brengen aan Nieuw Zeelands grootste wijn estate, Yealands. Na de wijnproeverij krijgen we een self drive autoroute mee over het landgoed en kunnen we op verschillende punten nog het e.e.a. lezen over de verbouw van druiven en de produktie van de wijnen. Erg leuk een route van ruim 8 kilometer. Daarna rijden we door, brengen we nog een kort bezoekje aan een plaatsje onderweg en arriveren we tegen 17:30 uur op een nieuwe camping in Picton waar we de komende twee nachten willen blijven. Na het eten Skypen we nog een tijdje met Miriam en Norbert en rond 24:00 uur gaan we ons tentje weer in. Helemaal niet zo koud overigens als andere nachten ....

Donderdag 10 november 2016
Vannacht een beetje onrustig geslapen en om 07:00 uur was ik er al uit. Ook Sander is al vroeg wakker, want ons tentje blijkt niet zo goed geïsoleerd te zijn en met luidruchtige buren op een camping zit uitslapen er nou niet echt in helaas. Het regent als we opstaan en dus besluiten we maar geen daghike te gaan maken, maar alleen even het plaatsje in te lopen in de regen. We zijn al weer snel terug want ook Picton is nou niet bepaald een wereldstad te noemen .... Ook Skypen we nog even met Marrie en Dim. Tegen een uur of 15:00 uur lijkt het iets op te klaren en besluiten we toch nog maar een stukje te gaan wandelen vanaf de camping. Drieenhalf uur uiteindelijk en met de nodige buien tussendoor (of beter sommige droge perioden tussendoor). Anyhow! We zijn er nog even uit geweest en tussen de buien door waren er mooie uitzichten over de Marlborough Sounds. Vanavond hebben we pasta gegeten en op dit moment zitten we ons in de lounge nog wat te verdiepen in Lonely Planet. Vanavond maar even een keertje een beetje op tijd naar bed en morgenochtend nog even Skypen met Iris voor haar verjaardag.

Vrijdag 11 november 2016 (167 km)
Als we vanmorgen wakker worden schijnt het zonnetje, beters. Als we er beide uit zijn, ontbeten hebben en ons tentje droog hebben opgebroken Skypen we eerst nog even met Iris. Als het inmiddels weer zatjes begint te spetteren rijden we weer van de camping, opweg richting Nelson. Helaas was het zonnetje vanmorgen van korte duur en heeft het weer ruimte gemaakt voor regen .... Jammer dat de uitzichten onderweg dan ook een stuk minder zijn. We maken onderweg een paar korte stops en 's middags brengen we nog een bezoek aan het stadje Nelson, waar Sander vanmiddag wel slaagt voor nieuwe wandelschoenen. Ook brengen we nog een bezoekje aan de i-site in Nelson, omdat we even willen kijken wat er zoal te doen is in de omgeving en om nog even gebruik te maken van de gratis Wifi hier. Omdat het weer niet echt mee zit vandaag, hebben we maar besloten om via Booking.com een motel te boeken zo'n 14 kilometer verderop. Helaas blijkt al snel nadat we zijn ingechecked in het Motel dat we de meest roemoerige kamer hebben direct naast de snelweg. Nee, hier gaan we dus niet blijven vannacht. Als we dan een keer in een accommodatie slapen hier in Nieuw Zeeland en we betalen er zoveel voor moet het wel wat rustig en minder luidruchtig zijn als slapen in ons tentje op een camping. Dan besluiten we nog maar een stukje verder te rijden tot in Motueka waar we uiteindelijk een geschikte en betaalbare accommodatie vinden. Vannacht slapen we in elk geval een nachtje in een gewoon bed, hopen dat het morgen wat beter weer is ....

Zaterdag 12 november 2016 (47 km)
Vannacht heerlijk geslapen hier. Omdat we nog geen idee hebben waar we vandaag heen gaan of wat we vandaag willen doen, hebben we maar besloten hier uit te checken en eerst bij de i-site wat opties te bekijken. Het regent nog steeds en dus is een bezoek Abel Tasman National Park vandaag niet echt een optie. Dan maar even kijken wat we hier kunnen doen .... Bij de i-site vertellen ze ons dat het weer morgen het beste zal zijn voor de hele week en dus besluiten we voor morgen een excursie te boeken naar Abel Tasman. Een combinatie van een paar uur kayakken 's ochtends en zo'n 3,5 uur wandelen 's middags in het Park. Voor vanmiddag besluiten we maar om een paar wijnboerderijen te bezoeken voor een wijnproeverij, tja .... je moet toch iets he met die regen. Anyhow! Eerst rijden we maar even terug richting het Motel waar we nog maar bijboeken voor een extra nachtje, want tja echt verbetering in het weer zit er nog niet in vandaag. Nadat we even een bodempje hebben gelegd (lees geluncht hebben) nemen we de kaart van de wijnroute en rijden we richting de eerste wijn estate voor onze eerste wijnproeverij van vandaag. Het blijft toch heerlijk hoor dit, stukje rijden, bezoekje brengen aan een wijn estate, wijnen proeven en weer op naar de volgende .... Vier estates vandaag die we bezoeken, Sander heeft een dagje rijden af en ik hou het bij twee proeverijen dit keer. Omdat Sander laatst een wijntje heeft geproefd die erg leek op een Port, sluit hij af met twee Port proeverijen .... Zo komen we ook vandaag weer prima de dag door, zelfs met de regen. Tegen een uur of 17:30 uur zijn we weer terug bij onze accommodatie, waar we 's avonds wat eten maken en nog kennismaken met een ouder echtpaar uit Melbourne en een koppel uit Zwitserland die nog wat goede tips hebben over Australië. Vanavond een rustig avondje op onze kamer en een beetje op tijd naar bed in de hoop dat het morgen inderdaad wat beter weer is voor een bezoek aan Abel Tasman National Park.

WEEK 47
Zondag 13 november 2016 (66 km)
Als om 07:00 uur de wekker gaat, blijkt het ook vanmorgen nog flink te regenen. Hopelijk wordt het straks beter .... Anyhow! We pakken onze spullen, ontbijten nog even en stappen in de auto richting Marahau waar we ons om 08:30 uur moeten melden voor onze dagexcursie naar Abel Tasman National Park. Met onze gids en twee andere personen gaan we als het goed is 2,5-3 uur kayakken, daarna lunchen en dan hebben we zo'n 3,5 uur voor een wandeling van circa 12 kilometer langs de kustlijn van het Park. Na een korte briefing vertrekken we in een boot, achter op de trailer van een tractor, wordt de boot afgeladen en worden we naar de boatramp gebracht waar de boot het water in wordt gelaten. We beginnen met een boottrip van circa een half uur en worden in Tonga Querry op het strand afgezet. Vanaf hier kayakken we in minder als twee uur (1:50 uur) via Tonga Island tot aan Bark Bay bij Medlands Beach. Op het moment dat we in de kayaks zitten wordt het droog en lijkt het iets op te klaren, ongeveer de helft van de tijd in kayak is het droog, de rest van de tijd hebben we regen, helaas. Onderweg spotten we op de rotsen van Tonga Island een aantal Zeeleeuwen. Omdat de zee nogal ruig is vanwege het slechte weer, moeten we helaas een eind afstand houden van de kust, iets wat we eerlijk gezegd niet verwacht hadden, want dat is nou juist het leuke van het kayakken. Anyhow! Tegen de tijd dat we op onze lunchstek aankomen klaart het op. Langzaam aan breekt het zonnetje door en de rest van de middag blijft het gelukkig droog. Fijn, want we hadden nog een aardige wandeling voor de boeg. Na de lunch lopen we vanaf Bark Bay via de kustroute en over de high tide route in zo'n 3,5 uur tot aan Anchorage, een route van 12 kilometer. In Anchorage worden we om 16:30 uur opgehaald door onze watertaxi die ons weer terugbrengt in Marahau. Nadat we onze auto weer hebben opgehaald besluiten we richting Murchison te rijden, een stop onderweg naar Hanmer Springs en Christchurch, een rit van nog ruim twee uur. Omdat we eigenlijk beide toch wel moe zijn na een lange en actieve dag, besluiten we bij Richmond maar een camping op te zoeken en eerst nog een nachtje hier te blijven. Het is mooi weer en dus zetten we ons tentje weer op voor de nacht. Even een wasje doen, schoenen schoonmaken en de auto een beetje opruimen en dan is het tijd om wat te eten. We hebben nog pasta over van gisteren dus we zijn zo klaar (ook wel weer eens lekker). We ontmoeten nog een meisje uit België die hier voor vijf weken in haar eentje rondreist en op vakantie is waar we 'savonds nog een tijdje mee zitten te praten in de lounge, voor we tegen 23:15 uur ons tentje in gaan. Nog even een stukje reisverslag schrijven terwijl Sander nog even wat programma's download vanaf internet, voordat ik met tegen 24:00 uur omdraai om te gaan slapen ....

En dan .... om 00:02 uur worden we opgeschrikt door een enrom geschud. Op het eerste moment hebben we even geen idee wat ons overkomt, maar al snel is duidelijk dat het hier gaat om een aardbeving. Doordat we op de grond liggen in ons tentje denk ik dat wij het nog het beste hebben kunnen voelen hier op de camping. Even kijken we elkaar aan en dan besluiten we toch maar snel ons tentje uit te gaan. Het is 00:05 uur en buiten lopen er meerdere mensen rond die zijn opgeschrikt door beving. Hoe bizar is dit! Vanzelfsprekend hebben we op dit moment nog geen idee wat voor impact deze beving heeft en hoe zwaar de beving is. In Nieuw Zeeland worden jaarlijks zo'n 1.000 aarbevingen gemeten, waarvan de meeste niet door mensen worden waargenomen en met die gedachten in ons achterhoofd lukt het om toch heel rustig te blijven. Als we na zo'n tien minuten weer terug gaan in ons tentje lukt het ons niet om gelijk weer te gaan slapen, want we zijn toch wel beide behoorlijk geschrokken. Ook voelen we nog een tijdje de nodige naschokken. Ik denk dat het uiteindelijk een uur of 01:00 zoiets is, als we toch maar proberen te gaan slapen, niet wetende wat nu (14-11-2016 om 18:00 uur ) weten ....

Maandag 14 november 2016 (22 km)
Vannacht verder prima geslapen, maar nog wel de nodige lichtere naschokken van de aardbeving gevoeld. Als ik om 07:00 uur de tent uit ga, wordt ik direct aangesproken door onze overbuurman, een local, die mij informeert over de aardbeving. Het blijkt een serieuze aardbeving geweest te zijn met een kracht van 7.5 op de schaal van Richter! Met het episch centrum bij Hanmer Springs, hemelsbreed 80 kilometer bij ons vandaan en onze volgende geplande bestemming op onze route, besef ik me hoeveel geluk wij hebben gehad dat we niet eerder doorgereisd zijn. De aardbeving heeft enrome schade aangericht en heeft twee mensen het leven gekost. De kustplaats Kaikoura waar we vijf nachten geleden op de camping stonden, is zwaar getroffen en volledig afgesloten van de buitenwereld door aardverschuivingen. Als ik op onze mobiel kijk hebben we meer dan 20 berichten en gemiste oproepen uit Nederland. Toen wij rustig lagen te slapen is bij jullie het nieuws binnen gekomen en hebben jullie geprobeerd contact met ons te zoeken. De eerste anderhalf uur als ik op ben gebruik ik om zo veel mogelijk informatie in te winnen over de situatie en het thuisfront gerust te stellen. Ik spreek twee oudere echtparen uit Christchurch die in 2010 en 2011 de grote en veel verwoestende aardbeving in Christchurch hebben meegemaakt en zij lijken er alle vier erg rustig onder en proberen me wat gerust te stellen. Al snel blijkt dat de route die wij vandaag en morgen zouden willen nemen, vandaag geen optie is omdat wegen zijn afgesloten, bruggen beschadigd en de nodige landverschuivingen hebben gezorgd dat wegen onbegaan zijn. Dan maak ik Sander ook maar wakker om hem even bij te praten en op dat moment besluiten we om in elk geval ook komende nacht nog maar hier in Richmond op de camping te blijven staan. Tot 13:00 uur praten we met mensen op de camping, volgen we nauwlettend het nieuws en kijken we naar buiten hoe het ook vandaag maar weer blijft regenen. In de middag pakken we de auto en lopen we nog even een rondje door het kleine plaatsje Richmond. Tegen 15:00 uur besluiten we om nog maar een wijnestate te bezoeken en doen we nog een uitgebreide wijnproeverij. Tja, wij zijn er niet vies van en wat moet je nou anders met dit weer .... 's Avonds haalt Sander een keer Pizza's op en daarna zitten we nog gezellig tot een uur of 23:00 met Kaatje, het meisje uit België na te kletsen in de lounge. Vanavond Skypen we nog even met Dienie en zo hebben we mooi voor we ons tentje weer opzoeken vanavond met de ouders contact gehad. Tegen 23:30 uur gaan wij ons tentje weer opzoeken en nu maar hopen op een rustigere nacht. Het regent en het stormt, maar gelukkig liggen we in ons tentje droog. Welterusten!

Dinsdag 15 november 2016 (291 km)
Als ik vanmorgen wakker wordt is het zowaar bijna droog en om 07:30 uur komt zelfs het zonnetje er een beetje door. Nadat ik gedouched ben maak ik eerst een bak koffie en dan ga ik even kijken wat het actuele nieuws is over de aardbeving. Er worden nog steeds de nodige naschokken gevoeld in de Kaikoura en Wellington regio, maar een aantal wegen (waaronder onze eerder geplande route, de SH 7) is weer vrij gegeven. Voor ons goed nieuws en dus besluiten we vandaag om tegen 09:15 uur ons tentje weer op te breken en onze route richting Murchison en Hanmer Springs te vervolgen. Na het ontbijt zo tegen 10:30 uur vertrekken we vanaf de camping en rijden we eerst naar Murchison. Onderweg maken we nog een paar korte stops en op twee plekken maken we nog een korte wandeling. Dat is wel het leuke in Nieuw Zeeland, overal langs de weg heb je plekken waar je de auto kan parkeren en een korte hike kan doen, zomaar van 10 minuten tot soms een paar uur om op deze manier heerlijk te kunnen genieten van de schitterende natuur die het land te bieden heeft .... In Murchison brengen we een bezoekje aan de i-site om te informeren over de actuele status van de wegen richting Christchurch en de situatie in Hanmer Springs. Ons plan is om naar Hanmer Springs te door te rijden en daar, als het even kan, nog twee of drie nachten ons tentje op te zetten. Maar voordat we die kant op rijden willen we er wel zeker van zijn dat de wegen open zijn en dat het veilig is. Bij de i-site wordt ons bevestigd dat de weg open is en dat, voor zover bekend is, alles in Hanmer Springs (waar het episch centrum van de aardbeving lag van afgelopen zondagnacht) gewoon open en toegankelijk is. Dan besluiten we nog zo'n 160 kilometer door te rijden tot aan Hanmer Springs. Het is vandaag een heerlijke dag en dus maken we onderweg nog de nodige stops. Los van een paar plekken waar wat stenen de weg op gerold zijn en wat modder naar beneden is geschoven, valt er hier gelukkig weinig te merken van de gevolgen van aardbeving. Totdat we net voordat we Hanmer Springs inrijden bij wat wegwerkzaamheden worden aangesproken door een man, die ons verteld dat de weg die we nu Hanmer Springs inrijden vanavond om 20:00 uur wordt afgesloten en pas vanaf morgenochtend 06:00 uur weer open wordt gesteld. Omdat Hanmer Springs aan een doodlopende weg gelegen is, is het wel goed om te weten dat deze (enige) weg dus de komende dagen tussen deze tijden wordt afgesloten. Volgens de man is er overigens verder geen enkele reden om niet Hanmer Springs te bezoeken. Wij willen in principe sowieso twee of drie nachten blijven, dus voor ons is het verder geen enkel probleem. Dan rijden we door naar wederom een Top 10 camping, waar we een mooi plekje kunnen uitzoeken aan de rand van de camping. Wat een stilte hier! Er staan slechts een paar campers op de camping en een enkele cabin is bezet, maar verder is hier niemand .... Het is nog steeds heerlijk weer als we aankomen op de camping en dus zetten we eerst even ons tentje op voordat we nog even het plaatsje inrijden om wat bootschappen te doen. Vanavond maar even wat halen om klaar te maken op de BBQ straks. Eens een keertje heerlijk buiten BBQ-en en buiten, in het zonnetje, aan de picknicktafel met een glaasje Prosecco erbij genieten van een zonnige namiddag en avond. Even weer echt vakantie! Oh, en morgen eerst maar een keertje wat uitslapen en dan kijken wat we hier nog willen (en kunnen) doen in Hanmer Springs.

Woensdag 16 november 2016
Vanmorgen doen we lekker een beetje rustig aan. Als ik wakker wordt is het zonnetje er al een beetje door. Ik besluit er vast uit te gaan en een bak koffie te zetten. Tegen 09:30 uur komt ook Sander eruit en daarna gaan we even ontbijten. Af en toe regent het wat licht, maar het zonnetje lijkt het te winnen vandaag. Dan besluiten we om vandaag een heerlijk dagje Hanmer Springs Pools in te lassen. De thermale zwembaden in het plaatsje zijn zo'n beetje de grootste en belangrijkste trekpleister van Hanmer Springs. Van een uur of 11:30 tot een uur of 17:00 brengen we hier door, heerlijk een dagje ontspanning in de Thermale baden. Net een dagje Thermen Busloo, alleen missen we dan nog de sauna's .... Als we tegen 17:30 uur terug zijn op de camping, starten we opnieuw de BBQ op en genieten we nog even na in het zonnetje met een heerlijk Rosétje van een van de wijn estates die we vorige week bezocht hebben. De avond brengen we door in de lounge en verdiepen we ons vast even in onze volgende bestemming op onze lijst, Australië. Als we tegen 23:30 uur ons tentje weer opzoeken is het nog steeds droog, hopelijk hebben we morgen nog een mooie dag hier in Hanmer Springs.

Donderdag 17 november 2016 (143 km)
Als ik vanmorgen om 07:00 uur wakker wordt is het nog steeds droog en het lijkt zonnig te worden. Ik besluit nog even te blijven liggen voor ik er uit ga. Om 09:00 uur schrik ik weer wakker, blijkbaar weer in slaap gevallen dus vanmorgen, als het keihard regent. Mmm het ziet er naar uit dat het weer een regenachtige dag gaat worden. Dan besluiten we ons plan aan te passen en in plaats van hier nog een extra nacht te camperen, nemen we contact op met Kaye in Christchurch, onze host van AirBenB waar we een boeking hebben voor morgen en overmorgen. We hebben snel contact en we zijn meer dan welkom vandaag, een dag eerder als gepland dus. Dan besluiten we de tent af te breken in de stromende regen, onze spullen te pakken en na een warme douche en ontbijt in de auto stappen en richting Christchurch te rijden. Drie nachten Christchurch in een heerlijk AirBenB accommodatie met een fantastische host zo blijkt al snel, heerlijk .... Tegen 14:30 uur zijn we in Christchurch, want het weer is zo slecht dat een stop onderweg er niet in zit vandaag. We worden hartelijk ontvangen door Kaye en het blijkt een heerlijke accommodatie. Een mooie, ruime slaapkamer voor ons zelf en de rest van het huis delen we alleen met Kaye, onze host, een alleenstaande dame van 62. Wat een heerlijke plek dit, dit is net even wat we nodig hadden na al het camperen en het veelal slechte weer van de afgelopen dagen. 's Middags gebruiken we om onze spullen uit te zoeken, want na 3,5 week ligt alles zo'n beetje los in de auto, hebben we veel natte spullen en morgen moeten we onze huurauto weer op tijd inleveren hier in Christchurch. Gelukkig heeft Kaye een garage die we kunnen gebruiken om even op ons gemak alles uit te zoeken en onze tent te drogen. Als we alles uitgezocht hebben rijden we nog even naar een shopping mall in de buurt waar we nog even een uurtje rond lopen en in de foodcourt wat eten voor we weer terug gaan naar onze accommodatie. De avond brengen we door op de bank in de woonkamer, waar we eerst nog even Skypen met Marrie en Dim voordat onze host Kaye thuiskomt. Dan kletsen we nog wat met elkaar en tegen 23:30 uur zoeken wij onze kamer op. Heerlijk, de komende drie nachten slapen we lekker in een echt bed ....

Vrijdag 18 november 2016 (8 km)
09:00 uur is het vanmorgen als ik wakker wordt. Wat hebben we hier lekker geslapen, een heerlijk bed en doodstil. Dat is al weer even geleden .... Vanmorgen doen we rustig aan, op ons gemak even ontbijten, koffie drinken en vervolgens tegen 12:00 uur is het tijd om onze huurauto weer terug te brengen. Ook dit keer kunnen we de auto weer met een gerust hart inleveren, een klein butsje in de voorruit van een opspattend steentje van een voorbij razende auto, maar dat is het enige (en daar zijn we voor verzekerd). Met een half uurtje is al het papierwerk weer gedaan en lopen we richting de bushalte. We nemen de Metro bus het centrum in, een ritje van zo'n 20 minuten. Vanmiddag een paar uurtjes om wat van Christchurch te bekijken. Wat een bizarre gewaarwording om hier, na ruim 6 jaar, nog steeds op elke hoek van de straat geconfronteerd te worden met de nare gevolgen van de grote aarbeving in 2010 en 2011. De stad lijkt een grote bouwput en Christchurch is druk bezig om de stad weer op te bouwen. Het hoogte punt (of beter gezegd het dieptepunt) is als we oog in oog staan met de verwoeste kathedraal die met hoge hekken is afgezet en in de stijgers staat. Men schijnt nog niet te weten wat ze er mee gaan doen, herbouwen of afbreken, maar vooralsnog staat de kathedraal er nog net zo bij als een dag na de aardbeving, echt bizar. We lopen een paar uur door de stad, brengen nog een bezoek aan de Botanische tuin, de artgalary en het Cantebury museum en tegen 17:45 uur nemen we de bus weer terug richting onze accommodatie. Voor we terug lopen besluiten we nog Indiaas te gaan eten in een restaurantje vlakbij onze accommodatie. De avond brengen we door samen met Kaye, werk ik het reisverslag bij, kijken we wat tv, kletsen we wat en lezen we ons nog even in op internet over Australië. Morgen nog een rustig dagje hier in Christchurch, wasje doen, spullen inpakken en wie weet wat nog meer. Het beloofd net als vandaag ook morgen een zonnige dag te worden dus we zullen ons vast wel prima vermaken.

Zaterdag 19 november 2016
Goede morgen deze morgen. Een mooie zonnige dag lijkt het worden als ik rond 07:45 uur wakker wordt. Dat is mooi want voor vandaag hebben we geen plannen. Onze laatste dag in Christchurch nog even een beetje wat aanrommelen .... Wasje doen, wat foto's posten, reisverslag bijwerken even naar de kapper en ons een beetje inlezen over onze volgende bestemming, Australië. Op dit moment zitten we heerlijk buiten op het terras in het zonnetje en het lijkt wel zomer. Beetje laat voor ons, dat dan wel, maar toch .... Kaye is vanmorgen aan het tuinieren bij een vriendin en op dit moment naar de tennis. Ze wil ons eind van de middag nog meenemen om ons nog wat meer van Christchurch te laten zien en met name de delen die hier in 2010 en 2011 zo zijn getroffen door de aardbeving. Heel interessant overigens om van de verhalen te horen over deze alles verwoestende natuurramp, waarvan zij duidelijk onderdeel heeft uitgemaakt. Verder hebben we voor vanavond geen plannen meer. We moeten vanavond onze backpacks weer inpakken voor onze vlucht van morgen naar Cairns, Queensland - Australië. Onze vlucht is morgenochtend al om 07:00 uur, dus we moeten er vannacht al vroeg uit en richting het vliegveld. Het ziet er naar uit dat Kaye ons vannacht wel weg wilt brengen dus dat zou super fijn zijn. Tja, en dan dus morgen op naar onze volgende bestemming, waar we de afgelopen weken met het regenachtige weer en de kou hier, erg naar uit hebben gekeken. Mijn laatste bezoek aan Australië was in 2010, voor Sander wordt het zijn eerste kennismaking met Down Under. We zijn erg benieuwd ....

24 Nachten Zuider eiland Nieuw Zeeland, totaal 3.376 kilometer gereden, 18 nachten gecampeerd in ons tentje en 6 nachten in een motel/AirBenB/cruise overnacht.

NIEUW ZEELAND
40 Dagen Nieuw Zeeland. Wat een prachtig land dit! Eerst 2,5 week het Noorder eiland en daarna 3,5 week het Zuider eiland, een wereld van verschil. Stuk voor stuk beide met een prachtige natuur en erg divers. Elke 50 kilometer een totaal ander landschap, van weilanden met koeien en schapen, tot gletsjers, fjorden, tropisch regenwoud en een prachtige kust. Voor ons wel even wennen om met dit weer zoveel te camperen met de regen en kou, want wat het weer betreft had het wel iets beter mogen zijn. Opgeschrikt door de aardbeving in de nacht van zondag 13 op maandag 14 november 2016, maar gelukkig kunnen we achteraf zeggen dat we veel, heel veel geluk hebben gehad dat we net op dat moment op de juiste plaats zaten ....