Week 48-49: Cairns ~ Daintree ~ Atherton ~ Duiken ~ Innisfail ~ Townsville ~ Bowen ~ Airlie Beach

4 december 2016 - Jubilee Pocket, Australië

WEEK 48 NIEUW ZEELAND
Zondag 20 november 2016
Gisterenmiddag en avond nog op pad geweest met onze host Kaye. Ze heeft ons meegenomen en ons een rondleiding door Christchurch gegeven om ons de gevolgen van de aardbeving in 2010 en 2011 te laten zien. Erg indrukwekkend en bizar om te zien hoe de stad hard werkt aan zijn wederopbouw .... Daarna hebben we nog Fish and Chips met haar gegeten aan de kust en tegen 20:30 uur waren we weer "thuis". Onze backpacks inpakken voor ons vertrek morgen en op tijd naar bed.

WEEK 48 AUSTRALIË
Zondag 20 november 2016 (74 km)
Vanmorgen ging om 04:15 uur de wekker al. Kaye heeft ons om 04:45 uur weggebracht naar het vliegveld waar we na drie nachten weer afscheid van haar hebben genomen. We checken in voor onze vlucht naar Sydney en aansluitend Cairns en tegen 06:25 uur kunnen we boarden. We vertrekken op tijd met Qantas, op naar Down Under! De eerste vlucht naar Sydney duurd een kleine drie uur. In Sydney moeten we nog een paar uur overbruggen op het vliegveld en om 13:20 uur is onze volgende vlucht naar Cairns, waar we vanmiddag weer onze nieuwe huurauto ophalen, wederom een vlucht van drie uur. Alles bij elkaar is het tijdverschil tussen Nieuw Zeeland en Cairns drie uur (nog 9 uur tijdverschil met Nederland), een lange dag dus voor ons .... De vlucht is netjes op tijd en als we onze backpacks beide weer hebben bellen we het autoverhuurbedrijf om ons op te halen op het vliegveld. Met een shuttle busje worden we netjes opgehaald vanaf het vliegveld en in tien minuten staan we bij het autoverhuurbedrijf aan de balie. We hebben zoals meestal een Compact model geboekt (lekker goedkoop), maar als we de sleutels overhandigd krijgen blijkt dat we een upgrade krijgen. Een enorme luxe, comfortabele, grote bak (vergelijkbaar met de auto in Costa Rica) EN een automaat. Heerlijk, want voor de komende 33 dagen is deze even van ons! Dit keer dus niet een klein autootje uit 2005 of 2006 met ruim 350.000 km op de teller, maar een vrij nieuwe auto. Wat ideaal is voor ons, is dat de kofferbak zo enrom groot is, dat echt alles er met gemak in past en dat we dus tijdens onze eerste roadtrip door Australië niets op de achterbank van de auto hoeven te laten liggen. Het is hier in Cairns weer lekker warm as usual en met een graad of 30-35 Celsius en een mooie kustroute voor de boeg naar Port Douglas, is het moeilijk om niet direct weer het heerlijke Ozzie gevoel terug te krijgen. Na het papierwerk rijden we rond 16:30 uur de stad uit op naar Port Douglas, zo'n 66 kilometer ten noorden van Cairns, voor onze eerste overnachting op een camping. De komende dagen willen we het noordelijkste stukje van onze reis, Cape Tribulation en de Daintree Forest aan doen. Een prachtig stukje natuur, wat ik Sander graag wil laten zien. Een stukje van Australië waar ik in 1998 voor het eerst met Marrie en Dim ook geweest ben. Toen kwamen zij me opzoeken toen ik in Sydney woonde en hebben we samen ruim 5,5 week in het zuiden en langs de oostkust gereisd. In 2010 ben ik in dit noordelijke deel van Australië, North Queensland, nog een tweede keer terug geweest. Maar het is zo schitterend dat ik er erg naar uitkijk om dit deel van Australië nu samen opnieuw te verkennen .... Ja, ik kan er niets aan doen, maar naast Zuid-Afrika voelt Australië voor mij toch nog steeds als een soort van tweede "thuis". I just love Down Under! Anyhow! Als ons tentje weer staat rijden we nog even naar de supermarkt voor de eerste paar bootschappen en wat heerlijke Pies en dan zijn we tegen 20:00 uur weer terug op de camping. Vanavond maar een beetje op tijd naar bed, want het was een lange dag vandaag. Hopen dat we een beetje kunnen wennen aan de nieuwe temperatuur in ons tentje en dat we een beetje goed kunnen slapen. Tja, en dan morgenochtend maar een beetje op tijd opstaan, even terug in een ander ritme ....

Maandag 21 november 2016 (98 km)
Inderdaad, wel weer even wennen vannacht aan de temperatuur in ons tentje, 25 graden Celsius gaf mijn horloge aan vannacht. Tja, en om de ongewenste bezoekers buiten ons tentje te houden, hadden we desondanks toch maar besloten de rits van ons tentje dicht te houden .... Vannacht een paar keer wakker geweest vanwege een hevige tropische regenbui. Ik zit al weer snel in mijn juiste ritme .... Om 05:40 uur ben ik wakker, hoor ik alle vogelgeluiden om ons heen en besluit ik ons tentje uit te gaan en vast lekker te gaan douchen. Nu zit ik met een bak koffie naast me (oh nee, de eerste is al op ....), zit ik in het zonnetje en schrijf ik weer even een stukje van ons reisverslag. Jawel, het lukt me nog steeds om zelfs na bijna 11 maanden, elke dag een stukje te schrijven. Ik ga me zo even wat inlezen in de omgeving en over een uurtje, om 08:15 uur, ga ik Sander even wakker maken als hij tegen die tijd nog niet het tentje uit gebrand is .... Vanmorgen willen we nog even rondkijken in Port Douglas en naar het bekende Four Mile Beach. Daarna gaan we eerst nog even wat uitgebreider bootschappen inslaan, voordat we de Daintree in gaan op weg naar Cape Tribulation. Nadat we ons tentje hebben afgebroken gaan we eerst nog even ontbijten. Goede keuze, want net als we zitten te ontbijten is er even een korte, hevige, tropische regenbui. Tja, hadden we ons tentje anders net weer nat moeten inpakken. Onderweg naar Cape Tribulation brengen we een bezoek aan de Mossman Gorge, een mooi stukje tropisch regenwoud waar we zo'n anderhalf uur wandelen en daarna nog even een verfrissende duik nemen in de rivier. Heerlijk hoor om even wat verkoeling op te zoeken, want het is hier een graad of 35 Celsius. Als we ongeveer halverwege onze hike zijn steekt er vlak voor ons een zwarte slang over. Tja, even waakzaam blijven want het is hier wel snake country .... Nadat we op de parkeerplaats nog even een broodje hebben gegeten is het al snel een uur of 14:30. In Mossman nog even boodschappen inslaan in het groot en dan opweg naar de Dantree Ferry. We willen proberen 's avonds wel om uiterlijk 18:00 uur zoiets op een camping of accommodatie aan te komen, want om 18:45 uur is het hier aarde donker. We hebben om 16:30 uur de Ferry, maken onder weg nog twee korte stops en tegen 18:00 uur arriveren we op de camping in Cape Tribulation. Na onze korte inspectie besluiten we hier maar ons tentje op te zetten en als alles weer staat zetten we de BBQ aan. Inmiddels is het nu bijna 21:00 uur en zitten we nog heerlijk buiten te genieten van alle geluiden hier in het regenwoud. De camping ligt aan de zee, dus ik denk we vannacht weinig anders zullen horen als het ruisen van de zee, de krekels en tegen een uur 05:00 morgenochtend het gezang van de vogels. Tja, we zitten hier wel midden in een mooi stukje natuur.

Dinsdag 22 november 2016 (32 km)
Ik was er vanmorgen al weer op tijd uit, om 06:15 uur zoiets. In alle stilte lees ik me nog even wat in, even een plannetje voor vandaag maken. We hebben besloten om hier twee nachten op de camping te blijven staan en vandaag dus een dagje hier de omgeving een beetje te verkennen. Om een uur of 09:00 ontbijten we eerst nog even op ons gemak, voordat we de auto pakken en richting Cape Tribulation Beach rijden. Onderweg maken we nog een korte boardwalk en nemen we een kijkje op Myall Beach. Bizar he? Is het hier zo'n 35 graden Celsius, heb je een prachtig zandstrand bijna geheel voor jezelf en kun je niet het water in. Waarom niet hoor ik mensen denken? Vanwege het feit dat hier tussen november en mei grote getallen kwallen voor de kust voorkomen, die dodelijk kunnen zijn. Daarnaast zitten er in dit gebied ook nog eens Crocodillen die hier de rivieren en kuststrook onveilig maken voor zwemmers. Ik zeg, dan de komende weken maar campings of accommodaties zoeken met een lekker zwembad, want een beetje afkoeling op zijn tijd is wel lekker. Als we Cape Tribulation Beach oplopen met de vele Mongroven langs de kust, lopen we nog een stukje over het strand. Wat een mooi plekje dit! Na ons bezoek aan het bekendste strand van North Queensland, rijden we nog een zo'n 5 kilometer verder noord over een onverharde weg tot aan Emmagen Creek. Hier kunnen we na een korte hike door een mooi stukje tropisch regenwoud, een verfrissde duik nemen in een waterhole, oftewel een zoetwater zwemplek (zonder Crocodillen) ....  We lunchen hier eerst even voordat we ons onderdompelen in het heerlijke verfrissende water van de Creek, een heerlijk plekje om even een paar uurtjes door te brengen. Dan tegen 16:30 uur besluiten we nog een andere boardwalk te maken, zo'n 7,5 kilometer voorbij onze camping. Het blijkt een mooie boardwalk, grotendeels door de Mongroven en net boven het water. Wat een bijzondere plek dit en nog bijzonderder is .... we spotten hier onze eerste Cassowary! De Cassowary is een grote vogel, stuisvogel achtige, die volgens mij alleen in North Queensland voorkomt en vrij zeldzaam gespot wordt in het wild. We hebben dus weer eens super veel mazzel vandaag. Uiteindelijk zijn we rond 18:00 uur terug op de camping waar we de BBQ maar ontsteken en ons aanpassen aan de Ozzie standard. We zitten nu nog even lekker buiten en willen ons nog even wat meer inlezen in wat hier de komende weken zoal allemaal willen gaan ondernemen. Want tja, Australië is nou eenmaal zo groot, dat zelfs elf weken, een jaar of vier bezoeken aan Down Under niet voldoende tijd is om alles te kunnen zien. We zullen dus keuzes moeten maken .... Morgenochtend willen we een beetje op tijd opbreken en vertrekken richting de Atherton Tablelands en willen we onderweg voldoende tijd hebben om de nodige stops in te lassen.

Woensdag 23 november 2016 (212 km)
Ook vannacht was het weer lekker warm in ons tentje en dus ben ik er weer op tijd uit, 05:40 uur .... Ach ja, zo heb je ook nog wat aan de dag zullen we maar zeggen. Daarbij komt dat we vanmorgen sowieso voor 07:00 uur de wekker hadden gezet omdat we vandaag richting Atherton Tablelands willen rijden en onderweg nog een boottochtje willen maken op de Daintree River. Zodra ook Sander eruit is breken we ons tentje af en zorgen we dat alles weer in de auto ligt voor we nog even rustig samen ontbijten. Om 08:15 uur rijden we de camping af en voor we bij de Daintree River zijn, maken we nog een korte tussenstop bij een theeplantage in de Daintree en bij het strand van Cows Bay, werdeom om prachtig strand waar we niet kunnen mogen zwemmen .... Om 09:30 uur rijden we de Daintree Ferry op en even later gaan we aan boord van een rondvaartboot die ons een uurtje wat van Dantree River laat zien. Onderweg spotten we nog wat vogels en drie kleine Crocodillen. Oke, misschien niet helemaal wat Sander had verwacht van een Crocodillen cruise, maar we hebben er wel drie gespot. Omdat we nog tijd over hebben en we een tweede gratis boottochtje kunnen maken vanaf Daintree Village, besluiten we ook dat tweede boottochtje nog te doen, voordat we verder rijden. Een leuke, spontane Ozzie gids, laat ons nog een schitterend stukje regenwoud zien EN we spotten hier nog wel een grotere Crocodil, eentje van zo'n 2,5 meter, verscholen in het water. Ja, je kan hier maar beter niet even gaan pootje baden of een verfrissende duik nemen, want een grote kans dat je dan wordt ondergetrokken door een van de Saltwater Croccies die hier hun leefgebied hebben. Anyhow! Leuk om nog even twee uurtjes op het water hier te hebben doorgebracht. Dan tegen 13:30 uur laten we de Daintree achter ons en rijden we via een inland route in de richting van de Atherton Tablelands. We maken onderweg nog een paar foto stops en we gaan nog even langs bij het tourist information centrum voor wat informatie over de regio. Morgen willen een dagje gaan touren om wat mooie plekjes van de Atherton Tablelands te bezoeken vanaf onze camping in Atherton. De dag erna willen op weg terug naar Cairns nog een bezoekje brengen aan Karunda, alvorens we voor onze live a board de 27ste nog twee nachtjes in Cairns verblijven in een AirBenB. Tegen 17:30 uur komen we aan op een nieuwe camping, een Big4 camping, waar we voor de komende twee nachten een mooi plekje kunnen uitzoeken om ons tentje weer op te zetten. Als we alles weer hebben staan gaat ook hier de BBQ weer aan en lukt het om voor het eerst in Australië weer eens een berichtje naar het thuisfront te sturen. Tja, zit je in een goed ontwikkeld, westers land en moet je weer flink betalen voor je Wifi en dus hebben we maar besloten dan ons intergebruik wat te beperken .... Een heerkijk dagje weer zo en ik denk dat het wat slapen betreft vannacht wel iets beter moet lukken, want in dit gebied van Queensland koelt het 's avonds wel een paar graden af .... Welterusten voor nu!

Donderdag 24 noverber 2016 (149 km)
Vannacht een beetje onrustig geslapen, niet omdat ik zenuwachtig was vanwege mijn verjaardag vandaag, maar vanwege de kou vannacht. Ja, we zitten nu in Atherton Tablelands en hier koeld het 's nachts (of in elk geval afgelopen nacht) behoorlijk af tot een graad of 17 Celsius. Tja, en aangezien we onze slaapzakken diep weg gestopt hadden na Nieuw Zeeland .... Anyhow! Ben ik er ook op mijn verjaardag weer lekker op tijd uit, 05:30 uur zoiets (was ik in Nederland nog niet eens jarig!) Weer een stralende dag vandaag en als ik er uit ben is het al snel weer een graad of 30 Celsius, heerlijk hoor. Ik geniet in alle stilte van de vele vogelgeluiden en vogels die even een kijkje komen nemen, waaronder een aantal witte Kakatu's. Als Sander er ook uit is proberen we vast even met Marrie en Dim en Theo te Skypen, want we hebben voor het eerst in Australië weer eens een camping met gratis Wifi. Tegen 09:30 uur ontbijten we op ons gemak in het zonnetje naast ons tentje en tegen 10:15 uur zoiets rijden we de camping af, vandaag even wat van de omgeving verkennen hier. De Atherton Tablelands is vooral een erg mooi gebied om wat doorheen te rijden, dus dat is wat we vandaag willen doen. Een paar plaatsjes bezoeken, af en toe een stukje wandelen, wat zwemmen als dat kan om wat verkoeling te zoeken en een mooie route rijden. Onze eerste stop is in het historische plaatsje Herberton, een oud mijning plaatsje. Als we wat door het "plaatsje" lopen, komen we er al snel achter dat het meer weg heeft van een openlucht museum .... We hebben blijkbaar de toegangspoort gemist en daardoor ook de AUD 56 entree ontlopen. Oeps! Na een uurtje rijden we verder richting het plaatsje Millaa Millaa, waar we een bekende watervallen route rijden met drie grote watervallen. Bij de eerste kunnen we mooi even wat verkoeling zoeken in het water en kunnen we zelfs onder de waterval door zwemmen. Dan rijden we de route verder, doen we ook de andere watervallen aan en picknicken we nog bij een van de andere watervallen. Dan rijden we richting Malanda en maken we onderweg nog een stop bij een meertje, waar we de Platapus (het Vogelbekdier) kunnen spotten. Het Vogelbekdier komt op niet zo veel plekken voor en is altijd wat moeilijk te spotten omdat ze zich maar heel kort even aan het wateroppervlak laten zien. Ik heb ze een keer eerder gezien in het wild, ook hier in de Atherton Tablelands in 2010. We spotten er een aantal, terwijl we ondertussen kennis maken met een meisje uit Nederland die hier al anderhalf jaar woont en rondreist en ons nog voorziet van wat nuttige tips over Western Australia, waar we waarschijnlijk na Sydney nog een paar weken heen willen. Dan rijden we op ons gemak terug richting de camping in Atherton, maken we nog een korte wandeling onderweg en tegen 17:45 uur zijn we terug op de camping. Vanavond willen we kijken of we een leuk restaurantje kunnen vinden in het plaatsje, maar eerst nog even een verfrissende duik nemen in het zwembad op de camping. Voor we richting het plaatsje rijden nog even wat berichtjes lezen op What's App en Facebook en dan op zoek naar een restaurantje .... Nou, dat wordt geen succes. Er is weinig te beleven in het plaatsje 's avonds en van leuke restaurantjes hebben ze hier nog niet gehoord. Uiteindelijk besluiten we dan maar om lekker Indiaas op te halen en gezellig op de camping, naast de tent en onder een mooie sterrenhemel, te eten, wijntje erbij .... Helemaal prima hoor! Het is hier op de camping zo stil (we zijn het enige tentje en er staat een campertje) dat het is alsof we we hier helemaal alleen zijn .... 's Avonds proberen we nog even of we ook met Dienie nog even kunnen Skypen, maar helaas krijgen we die niet te pakken. Tegen een uur of 00:30 gaan we ons tentje weer in, benieuwd of het vannacht weer zo afkoeld.

Vrijdag 25 november 2016 (213 km)
Vannacht was het lang niet zo koud als afgelopen nacht en we hebben heerlijk geslapen. Ik ben er weer vroeg uit (dat dan wel) en in Nederland ben ik nog ruim 11 uur jarig. Haha, tja zo heb je tenminste wat aan je verjaardag .... De felicitaties komen nog volop binnen, wel grappig want tja, hier ben eigenlijk helemaal niet meer jarig. Het is weer een stralende dag vandaag en de vogels zijn weer volop aanwezig. Om 08:00 uur hadden we de wekker gezet, want vandaag willen we op tijd ons tentje afbreken en vertrekken, opweg richting Cairns, maar niet voordat we eerst nog een mooie route hebben gereden door de Atherton Tablelands hier. Ook vandaag doen we weer wat plaatsjes aan, waaronder Yungaburra. Via een toeristische route door bossen en langs het Lake Tinaroo, rijden we in de richting van Kuranda. Wat overdag tussen 09:00 en 15:00 uur een gezellig, druk en toeristisch plaatsje is, blijkt nadat om 15:30 uur de laatste trein is vertrokken richting Cairns uitgestorven te zijn. Wij komen rond 14:30 uur aan in Kuranda en brengen eerst een bezoekje aan een vlindertuin. Als wij rond 15:30 uur niets vermoedend naar buiten lopen en een bezoekje willen brengen aan de markt, blijkt zo'n beetje alles al opgeruimd en gesloten te zijn. Er is echt helemaal niets te beleven in het plaatsje. Als wij informeren waarom alles al dicht is, krijgen we te horen dat de laatste trein terug naar Cairns om 15:30 uur is vertrokken en daarna gaat hier alles dicht. Hoe bizar. Blijkbaar gaat men er hier dus vanuit dat iedereen alleen met kabelbaan en trein het plaatsje bezoekt (wat ik in 2010 ook heb gedaan) en moet je hier als je Kuranda zelf bezoekt dus ook tussen de kabelbaan en trein tijden het plaatsje bezoeken. Helaas, dan laten we Kuranda maar weer snel achter ons en nemen we alleen nog even een kijkje bij de Barron Falls. Tegen 17:30 uur rijden we verder richting Cairns, waar we op zoek gaan naar onze AirBenB die we via internet geboekt hebben voor de komende twee nachten in Cairns. 's Avonds rijden we nog even Cairns in op zoek naar een plekje om wat te eten, lopen we nog even over de night-market en lopen we nog een stukje over de Esplanade van Cairns. Sander kijkt zijn ogen uit als hij hier in het park langs de Esplanade ziet dat er allemaal openbare BBQ plaatsen zijn, picknick banken staan en zelfs een groot openbaar zwembad, de Lagoon (gratis!) waar volop gebruik van wordt gemaakt. Ja, Cairns als stad heeft er veel aan gedaan om voor de locals en toeristen het verblijf in de stad een stuk te veraangenamen en het gebrek van een toegankelijk strand (dodelijke kwallen in het seizoen en crocodillen) gecompenseerd wordt door groot openbaar zwembad, de Lagoon, met uitzicht over zee. Als we teruglopen naar de auto stoppen we nog even voor een ijsje en tegen 22:00 uur zijn we terug bij onze accommodatie. Een prima plekje volgens mij om de komende twee nachten door te brengen. Voor morgen hebben we geen grootse plannen, even een beetje rustig aan doen morgenochtend, uitslapen, wasje doen en een beetje relaxen in de tuin. 's Middags willen we nog even Cairns in, moeten we eind van de middag even langs bij de duikschool om onze duikuitrusting voor de komende dagen bij elkaar te zoeken en moeten we nog even kijken waar we overmorgen onze auto kunnen parkeren voor drie dagen.

Zaterdag 26 november 2016 (10 km)
Wat heerlijk geslapen vannacht zeg. Ik ben zoals gebruikelijk weer lekker op tijd wakker en begin de dwg na mijn eerste koffie met een was te doen. Dan heerlijk relaxen in tuin bij onze accommodatie, wat een lekker plekje hier zeg .... Voor vanmorgen hebben we geen plannen, gewoon beetje relaxen en rustig aan doen. Als Sander er tegen 10:30 uur ook uit is ontbijten we in de tuin en tegen een uur of 12:00 pakken we de auto en rijden we nog even richting het centrum en van Cairns. Als we over de Esplanade lopen valt ons oog op een wat ouder stel, die hier langs de kant de fietsen hebben staan en zelfgemaakte armbandjes verkopen. Het blijkt een stel van Nerderlandse afkomst, midden 50 schatten we, die in 1983 een permanent recidency in Australië hebben gekregen en al vanaf 2008 op de fiets de wereld rond reizen .... Tja, een bron van inspiratie dus en super leuk om met dit stel een tijdje te praten over hun ervaringen en onze reiservaringen en planne te delen. Het stel is begonnen met de beide zoons toen zij 5 en 9 jaar oud waren en zetten inmiddels samen de reis voort. Super gaaf! Voor we het weten zijn we een uur verder voordat wij nog meer wat van Cairns gaan verkennen. Nu is het vandaag onwijs mooi weer (lees erg warm, > 35 graden Celsius) en zijn we na twee uurtjes door de stad gelopen te hebben wel toe aan wat verkoeling. Maar, niet voordat we in Cairns bij een zaak welke Digirido's verkoopt wat les hebben gehad  in het bespelen van dit bijzondere Aboriginal instument. Tja, dit is een souvenir welke ik wel heel graag mee zou willen nemen (lees laten kpsturen naar Nederland), immers is dit nu inmiddels mijn 4e bezoek aan Australië. Tegen 15:30 uur lopen we langs bij de duikschool waar we onze spullen moeten bij elkaar zoeken voor onze duikuitrusting voor de komende dagen voor onze live a board. Na dat we ook het papierwerk hebben ingevuld en alles hebben gepast, besluiten we dat het tijd is voor wat verkoeling en lopen we richting de Lagoon. Wat heerlijk zeg dat je hier midden in de stad gratis gebruik kan maken van een heerlijk zwembad aan de kust met uitzicht over zee. Om een uur of 18:15 eten we nog even wat in dezelfde foodcourt als gisteren en daarna lopen we richting de auto en rijden we terug naar onze AirBenB. Even spullen gereed maken om morgen mee te nemen aan boord voor de komende drie dagen en de rest gaat in de kofferbak van onze auto, die we hier morgen laten staan en de 29e weer hier ophalen om verder te reizen en af te zakken richting het zuiden. Vanavond op tijd naar bed, want morgen worden we om 05:50 uur opgehaald voor onze pick-up en dan willen we wel een beetje goed uitgerust zijn voor onze eerste live a board ....

WEEK 49
Zondag 27 november 2016
Om 05:00 uur gaat de wekker. Op tijd eruit, de laatste spullen in de auto leggen en dan lopen we naar het hotel om de hoek van onze accommodatie waar we om 05:50 uur worden opgehaald voor onze live a board. Nadat we nog een aantal hotels zijn afgereden, komen we rond 06:20 uur aan bij de duikschool waar de laatste papieren worden gecheckt en van daar worden we met het zelfde busje naar de boot gebracht in de haven van Cairns, waar een ontbijtje voor ons klaar staat. De komende drie dagen zitten we aan boord met totaal 31 duikers, 1 snorkelaar en 6 man bemanning. We hebben een privé hut aan boord en de boot is voorzien van alle gemakken. Tijdens onze eerste live a board gaan we richting het Outer Great Barrier Reef, waar we verspreid over drie dagen, totaal 11 duiken zullen gaan maken waaronder twee nachtduiken en op verschillende locaties. Hoe gaaf is dat? Eerst volgt een korte kennismaking met de bemanning en een briefing over veiligheid aan boord, dan krijgt iedereen de hutindeling door en is het zo'n drie uur varen (het Reef ligt zo'n 60 kilometer uit de kust) voordat we op onze eerste duiklocatie aankomen. Een aantal aan boord van de boot zijn flink zeeziek geworden, maar wij hadden er gelukkig beide geen last.

Ons programma voor de komende dagen ziet er zo'n beetje als volgt uit:
Dag 1: Duik 1 om 11:30 uur,  Duik 2 om 14:30 uur, Duik 3 om 16:30 uur en Duik 4 om 19:30 uur
Dag 2: Duik 5 om 07:30 uur,  Duik 6 om 11:00 uur,  Duik 7 om 15:00 uur en Duik 8 om 19:30 uur
Dag 3: Duik 9 om 06:30 uur,  Duik 10 om 08:30 uur en Duik 11 om 10:30 uur

Een half uur voor elke duik krijgen we van Mark (onze dive master) een uitgebreide briefing over de duik. Het Reef, de navigatie, de geadviseerde maximale diepte en de maximale duiktijd, alles wordt tijdens deze briefing uitgelegd. Tja, en dan is het aan ons .... Alleen tijdens de eerste duik en tijdens de eerste nachtduik kunnen we er voor kiezen om met een gids te duiken, de overige duiken zullen we sowieso zelf moeten navigeren. Voor ons beide de eerste keer dat we duiken zonder dat er een gids, dive master of instructeur mee gaat, dus best spannend. Wat scheelt is dat het zicht prima is, het water rustig en de boot al van veraf goed zichtbaar is. Mocht de navigatie niet helemaal goed uitpakken, kunnen we ons laten ophalen door de Zodiac en ach, dan zijn we ook weer een ervaring rijker .... Omdat we sowieso 9 duiken zonder gids zullen gaan maken en we beide het idee hebben dat we er ook echt wel klaar voor zijn om samen te duiken, besluiten we om alle duiken zonder gids te duiken. Bij onze eerste duik samen is het allemaal nog wat onwennig en de tekeningen van het Reef die Mark maakt (hoe gedetailleerd ook) zien er onderwater toch net even wat anders uit .... De eerste duik gaat dan ook niet geheel vlekkeloos en de luchtconsumptie van met name mij ligt een stuk boven gemiddeld. Anyhow! We komen uiteindelijk toch in de buurt van de boot uit en we kunnen zelf naar de boot terug zwemmen. Nee, niet de meest ideale duik, maar het scheelt we mogen nog tien duiken maken de komende dagen en we hebben er weer van geleerd. Onze tweede duik is op de zelfde duiklocatie en ook deze duiken we samen. Tijdens deze tweede duik gaat het ons een stuk beter af. De spanning om samen te duiken zonder gids is er af, we weten goed onze weg te vinden onder water en we kunnen beiden volop genieten van het mooie onderwaterleven hier op dit stukje van het Great Barrier Reef. Er is van alles te zien onderwater .... Mooi coraal, prachtige gekleurde Reef vissen (groot en klein), Zee Schildpadden en Reef Sharks. De derde en vierde duik van vandaag is op een andere duiklocatie en nadat iedereen na de tweede duik weer terug aan boord is varen we naar onze tweede duiklocatie op het Reef. Inmiddels hebben we aan boord kennis gemaakt met wat andere duikers en hebben we Douwe en Kim ontmoet. Een leuk jong stel uit Amsterdam die voor ongeveer een half jaar aan het reizen zijn en net een week onderweg zijn. Omdat het ook voor hen de eerste keer is om zonder gids te duiken, besluiten we om tijdens onze volgende duiken als twee buddy teams te gaan duiken. Tijdens onze derde duik kunnen we ons een beetje oriënteren op de duiklocatie, waar we vanavond ook onze nachtduik gaan maken. Ook best spannend, want we hebben alleen tijdens onze opleiding met onze instructeurs Geert en Johan een keer een nachtduik gemaakt in de Groene Heuvels in Nederland. Omdat de groep die de nachtduik gaat maken met gids best groot is, besluiten we om ook de nachtduik te maken zonder gids. Inmiddels hebben we ook kennis gemaakt met Ben (en zijn Deense, ietwat vage en eigenwijze toegewezen buddy) en besluiten we de nachtduik met z'n zessen te maken. Ben blijkt een oud collega te zijn van de Rabobank, komt uit Limburg en is vier weken in Australië op vakantie om een goede vriend op te zoeken die hier inmiddels al zo'n anderhalf jaar rondhangt en aan boord zijn PADI Open Water Diver cursus volgt. Een bijzondere ervaring onze tweede nachtduik hier op het Great Barrier Reef. Tja, 's nachts ziet de onderwaterwereld er toch heel anders uit. En ja, ook hier is het 's nachts echt aarde donker als je de zaklamp uit doet. Leuk om te zien hoe alle vissen (en met name de Red Barss) in het donker aan het jagen zijn op andere vissen en hoe zij het ligt van onze zaklamp gebruiken om hun prooi te spotten .... Een mooie nieuwe ervaring en als we terug zijn aan boord en terug kijken op onze eerste dag van deze eerste live a board hier op het Great Barrier Reef, kunnen we terugkijken op een super geslaagde dag, een mooie ervaring. En .... het mooie is, we hebben nog twee volle dagen aan boord en nog 7 duiken te gaan! Super! Tussen de duiken door wordt er goed voor ons gezorgd er is voldoende te eten aan boord, koffie en thee is er volop aanwezig en er heerst een super relaxte sfeer aan boord. Iedereen deeld zijn ervaringen met elkaar en 's avonds is een mooie gelegenheid om nog wat uitgebreider met elkaar te socialisen. Het is een gemengde groep, een paar Duitsers, Denen, Nederlanders, een stel uit Polen en USA en de leeftijden liggen zo'n beetje tussen de 20 en midden 50 zoiets schat ik. Een aantal volgt de PADI Open Water Diver cursus en krijgen dus les van hun eigen instructeurs. Tegen een uur of 22:00 uur na een wijntje zoeken we onze hut op, want vandaag was een lange en intensieve dag en morgenochtend om 07:00 uur is onze eerste briefing voor onze volgende duik. Benieuwd wat we morgen allemaal weer te zien krijgen ....

Maandag 28 november 2016
Heerlijk geslapen vannacht alleen was het wel erg warm in onze hut. Om 06:30 uur gaat onze wekker. Opstaan, zwembroek aan, koffie drinken en op naar de volgende duik briefing van Mark. Heerlijk, we mogen weer .... Om 07:00 uur is de eerste briefing voor vandaag en om 07:30 uur liggen we we weer met z'n zessen in het water. Wat een fantastische ochtend duik, leuk om te zien hoe het Reef ontwaakt. We duiken vanaf de zelfde bootlocatie, maar een andere richting op, op een voor ons nieuwe duikstek. We beginnen de dag weer goed met het spotten van o.a. wat Reef Sharks en een Zee Schildpad. Dat beloofd veel goeds voor vandaag .... Na zo'n 43 minuten komen we weer terug aan de oppervlakte en als iedereen weer terug aan boord is staat er een heerlijk ontbijtje klaar voor ons. Even een beetje tijd om wat te relaxen en onze logboeken bij te werken en dan volgt om 10:30 uur weer de tweede briefing en om 11:00 uur de tweede duik voor vandaag, wederom een mooie duik. Na de lunch varen we naar een nieuwe locatie, zo'n drie kwartier verderop waar we onze derde en ook onze vierde (de nachtduik) zullen maken op een ander stuk van Great Barrier Reef. Het Great Barrier Reef is het grootste Reef ter wereld en is met ruim 2.300 kilometer goed te zien vanuit de ruimte. Helaas hebben sommige delen van het Reef het zwaar te verduren onder de veranderende climatologische omstandigheden en wordt het Reef op sommige plekken met afsterven bedreigd. Het stuk waar wij duiken moet ik zeggen, valt gelukkig erg mee en er is volop prachtig coraal te zien. Tussen onze vierde en laatste duik van vandaag geeft de kapitein een uitgebreide lezing over het Great Barrier Reef en het leven van de flora en fauna op het Reef, erg interessant om op deze manier wat meer te weten te komen over dit bijzondere stukje natuurschoon. Voor mij is dit de derde keer dat ik heb gedoken op het Great Barrier Reef, de eerste keer was in 1998 toen ik met Marrie en Dim door Australië reisde en we een snorkel en duik excursie maakten op het Great Barrier Reef. Mijn tweede en laatste keer was in 2010 toen ik voor het laatst in dit deel van Australië was. En hoe gaaf is het, dat we dit stuk van Australië nu samen kunnen bewonderen tijdens deze drie daagse live a board op het Outer Great Barrier Reef? Tijdens onze derde duik proberen we ons te oriënteren op de duikstek, waar we ook vanavond onze tweede nachtduik zullen maken. Deze duikstek is vooral bekend vanwege een drietal Reuzen Zee Schildpadden die hier hun territorium hebben en vooral 's nachts min of meer op een veelal vaste plek liggen te slapen. Na het eten 's avonds is het tijd voor onze tweede nachtduik. En ja hoor, binnen 10 minuten lukt het ons om twee Reuzen Zee Schildpadden te spotten, verscholen onder een grote rots, liggen de beesten rustig te slapen. Ik overdrijf niet als ik zeg dat beide zeker ruim 2 meter lang zijn, zeker zo groot als grote eettafel. Wow! Amazing! En hoe gaaf is het dat we met de aanwijzingen van Mark tijdens onze briefing, onze weg zo goed hebben weten te vinden onder water, in het donker, dat we deze Reuzen zo snel hadden gevonden. Ook spotten we nog een viertal Reef Sharks en uiteraard nog een heleboel andere vissen. Als we na onze vierde en laatste duik terug komen aan boord is het tijd voor wat onspanning. Ervaringen van vandaag worden volop uitgewisseld, de groep die de PADI Open Water Diver cursus hebben gevolgd hebben inmiddels hun opleiding afgerond vanmorgen en mochten daarna ook zelfstandig gaan duiken en hebben hun eerste nachtduik vanavond gemaakt met een gids. Het is een uur of 22:00 uur als iedereen weer moe en voldaan in hun hut ligt, want ook morgen hebben we nog drie duiken te gaan en onze eerste duik morgenochtend is al om 06:30 uur.

Dinsdag 29 november 2016 (96 km)
Wederom als een blok geslapen vannacht als om 05:35 uur de wekker gaat. Beetje vroeg, maar we willen er maar wat graag vroeg uit, op naar onze eerste briefing voor vandaag voor onze eerste, vroege ochtend duik van vandaag. Om 06:00 uur geeft Mark ons de eerste briefing en om 06:19 uur liggen we alle zes weer in het water, opnieuw op een nieuwe duikstek. Dit keer blijkt de tekening van het Reef van Mark boven water toch weer een stuk makkelijker als de daadwerkelijke duiklocatie onderwater. Het navigeren vanmorgen gaat een stuk minder goed dan tijdens de andere duiken (Sander en ik navigeren de meeste duiken en de andere vier volgen). Als Sander en ik beide op 50 bar zitten wordt het tijd voor ons om naar het oppervlakte te gaan. De anderen hebben nog voldoende lucht over om hun weg terug richting de boot vol te maken, dus splitsen we de groep. Omdat we in een erg ondiep stuk zijn beland is een veiligheidstop overbodig. Als wij bovenkomen blijken we wel een behoorlijk eind uit de richting te zijn van de boot en maken we dit keer dus maar gebruik van de ophaalservice en steken we onze arm omhoog. Onze kapitein komt met een kleine Zodiac naar ons toe en als we verlost zijn van onze duikuitrusting klimmen we aan boord en worden we netjes terug gebracht bij de boot. Ach ja, hebben we dit ook weer eens meegemaakt ....Als de andere ook terug zijn boord, overleggen we even met Douwe, Kim en Ben en stel ik voor dat tijdens onze laatste twee duiken vandaag Douwe en Kim een keertje navigeren. Kunnen wij ook een keertje gewoon volgen en dat geeft mij op dit moment net even wat meer comfort onder water. Na het ontbijt volgt al vrij snel de tweede briefing van vandaag. Onze tweede en straks onze laatste duik van vandaag zijn beide weer op een andere duiklocatie. We sluiten af met twee mooie en relaxte duiken. Als we na onze laatste duik terug aan boord zijn, moeten we alle duikuitrusting weer inleveren en spoelen, want helaas zit onze eerste live a board er bijna weer op. Na de lunch vertrekken we vanaf het Outer Great Barrier Reef en varen we in circa drie uur weer terug richting Cairns, waar we tegen 15:15 uur aankomen. In de haven nemen we afscheid van de groep, worden we met drie busjes weer teruggebracht naar de duikshop en als we weer zijn uitgecheked worden we netjes teruggebracht naar onze accommodatie (of in ons geval, het hotel vlak naast onze accommodatie waar we de auto hebben geparkeerd). Wat een super gave trip dit en wat een mooie duikervaring, blij dat we deze live a board hier nog hebben kunnen boeken en zeker iets wat we nog eens vaker zullen doen. Super! Als we om 16:30 uur terug zijn bij onze auto, besluiten we nog een uurtje richting het zuiden te rijden en zoeken we een camping voor een nachtje in Innisfail. 's Avonds halen we in het plaatsje nog twee Pizza's op en om 21:00 uur zijn we beide zo moe dat we al vroeg ons tentje opzoeken ....

Woensdag 30 november 2016 (358 km)
Ik ben er vanmorgen al weer op tijd uit, 05:30 uur zoiets, maar ja wat wil je als je om 21:00 uur al op bed ligt. Sander houdt het iets langer uit, maar is ook al om 08:15 uur de tent uit omdat het inmiddels al 47 graden Celsius is in ons tentje .... We ontbijten op ons gemak, lezen ons nog even in wat er te doen is onderweg naar Townsville vandaag en dan tegen 09:45 uur als we ons tentje hebben opgebroken en alles hebben ingepakt stappen we in de auto en rijden we richting Townsville. Onderweg nemen we een paar keer een toeristische route die afwijkt van de Bruce Highway en zodoende zien we nog wat van de mooie omgeving hier. Dit gebied staat vooral bekend vanwege de Suikerriet Plantages en de vele Banen-, Mango's- en Papaya plantages. Overal langs de weg wordt vers fruit aangeboden. We stoppen onderweg bij watervallen, een oud kasteeltje en we maken een zwemstop bij Mission Beach. Hier is een deel van het strand afgezet met Stinger nets, grote netten in zee om de kwallen tegen te houden zodat je hier binnen de netten wel kunt zwemmen in zee. Met een zee temperatuur van 30 graden Celsius koel je niet heel erg af in zee, maar toch het is wel even heerlijk. Na een stop van een uurtje zoiets rijden we weer verder. Onderweg stoppen we bij een bakkertje en halen we een Pie op voor de lunch en 's middags tegen 16:15 uur besluiten we om nog een mooie wandeling te maken naar een bijzondere waterval. Als we uiteindelijk tegen 18:15 uur aankomen in Townsville moeten we nog op zoek naar een camping. Het liefst eentje waar we de komende twee nachten kunnen blijven staan, want als het een beetje mee zit willen we van hieruit een bezoekje brengen aan Magnetic Island. De tentplaatsen op de eerste camping die we aandoen staan ons niet zo aan en dus besluiten we naar een andere camping te rijden, eentje van Big4. Helaas, als we daar aankomen blijkt de receptie al gesloten en kunnen we na 18:00 uur niet meer terecht. Wat een belachelijke tijden dit! Dan besluiten we maar ons tentje op te zetten op een andere camping waar we langs gereden zijn. Niet omdat de camping ons zo aanstaat, maar simpelweg omdat dit op dit tijdstip (inmiddels is het 19:15 uur) nog zo'n beetje de enige camping is waar we terecht kunnen. Wel balen, want ik denk niet dat dit de camping is waar we langer als een nacht willen blijven. Als ons tentje staat en we de keuken en BBQ hebben geinspecteerd besluiten we in het plaatsje maar wat eten op te halen, koken zit er hier niet in en inmiddels is het sowieso al veel te laat.

Donderdag 01 december 2016 (221 km)
Vanwege de warmte vannacht beroerd geslapen en al vroeg wakker. Ik was er om 05:15 uur al uit, toen gaf mijn horloge al 27 graden Celsius aan in ons tentje. Sander brand om 08:00 uur de tent uit, als zijn horloge een temperatuur aangeeft die inmiddels is opgelopen tot 47 graden Celsius! Tja, we wilden Australië en mooi weer, maar dit is wel weer het andere uiterste na Nieuw Zeeland. Anyhow! Vervelender is dat Sander erge oorpijn heeft, waardoor hij slecht heeft geslapen vannacht en we eigenlijk het liefst gewoon even een dagje niets hadden willen doen. Omdat deze camping ons echt niet aanstaat, besluiten we uiteindelijk om Magnetic Island over te slaan en toch een stukje verder te rijden in de richting van Bowen. Dit stuk is sowieso niet het meest interessante stukje van de Oost kust en dus besluiten we vrijwel in een stuk door te rijden en onderweg alleen een lunchstop in te lassen op een picknick plaats langs de weg. Zo hopen we vanmiddag een keer op tijd op een camping aan te komen en even een middagje te kunnen relaxen bij het zwembad. Voordat we Townsville verlaten rijden we nog even naar een mooi uitzichtpunt over de stad. Daarna laten we Townsville achter ons en rijden we richting Bowen. Voor de lunch lukt het Sander niet om in de auto wat te slapen, maar gelukkig lukt dit na de lunch wel. Het is nog zo'n anderhalf uur rijden tot aan de Big4 camping in Bowen. De route gaat door het achterland en heeft meer wat weg van de Outback dan een kustroute hier. Aan de aantallen dode Kangaroos langs de weg te zien, blijkt wel dat er hier voldoende moeten zitten, maar helaas ik zie er nog geen een (in leven). Net voor we Bowen inrijden wordt Sander wakker, goede timing want over drie kilometer zijn we bij de camping. Gelukkig blijkt het een mooie camping aan de kust waar we hartelijk worden ontvangen, vinden we een heerlijk plekje en is het super rustig hier. We hebben hier zelfs ons eigen keukenblok met koelkast, vriezer, BBQ en tuinset. Kunnen we hier niet even een weekje blijven? Voor we ons tentje opzetten nemen we eerst een duik in zwembad. Heerlijk hoor! Dan gaat Sander even heerlijk op een ligbed bij het zwembad liggen in de schaduw, terwijl ik ons tentje opzet en even naar de supermarkt rijdt voor bootschappen. Als ik terugkom op de camping slaapt Sander nog. Ik maak in de keuken een grote aardappelsalade klaar voor een paar dagen en trek daarna mijn zwembroek weer aan om nog een even wat verkoeling te zoeken in het zwembad. Dit hebben we nog niet zo vaak gedaan, om 14:30 uur aankomen op een camping en dan lekker even een middagje relaxen. Nou ik kan jullie zeggen, het is prima bevallen dus die houden we er in als het aan mij ligt .... 's Avonds ontsteken we de BBQ maar weer en genieten we in alle stilte van deze mooie overnachtingsplek. Vanavond een beetje op tijd naar bed en hopen dat Sander zich morgen weer iets beter voelt. Zien we morgenochtend wel even of we morgen doorrijden naar Airlie Beach of we besluiten hier nog een dagje niets te doen.

Vrijdag 02 december 2016 (104 km)
Gelukkig heeft Sander vannacht wel beter geslapen als gisteren. Oke, ook hier staat de zon vol op ons tentje is het dus ook hier na 07:15 uur echt niet meer te harden in ons tentje. Ik was er al twee uur eerder uit, maar ik kan me gelukkig goed vermaken als ik er vroeg uit ben en iedereen nog ligt te slapen. Om nog wat te kunnen rusten neemt Sander zijn matrasje uit de tent en zoekt nog even een schaduwplekje op onder de bomen. Ik besluit nog even in het zwembad wat verkoeling op te zoeken. Tegen 08:30 uur ontbijten we op ons gemak naast de tent en dan besluiten we, hoe fijn ook hier, straks toch maar een stukje verder te reiden tot aan Airlie Beach. Het is niet zover, een kilometer of 89 vandaag, maar we willen van de week vanuit Airlie Beach een zeiltocht boeken naar de Whitsunday Islands. We kunnen straks eerst ons tentje afbreken en daarna nog even een duik nemen in het zwembad en daarna douchen. Om 10:05 uur rijden we de camping af, gelukkig heeft Sander op dit moment wat minder last van oorpijn. We doen het vandaag nog een dagje rustig aan .... We rijden met de auto nog even naar twee mooie uitzichtpunten in Bowen waar we nog even op een bankje wat van de omgeving op ons in laten werken en rijden daarna in een keer door naar Airlie Beach. Ook hier hebben we weer een Big4 camping uitgezocht, welke net buiten Airlie Beach ligt aan de rand van een natuurpark. Het ziet er uit dat het een prima camping is (en de eerste met onbeperkt gratis Wifi in Australië) en dus besluiten we hier ons tentje op te zetten. Daarna even een broodje eten en op naar het zwembad. Direct bij het inchecken informeren we over een zeilexcursie naar de Whitsundays en boeken we een dag excursie voor zondag. Ons plan is om hier drie nachten te blijven staan .... Ook hier steken we de Barbie (Australisch woord voor BBQ) vanavond weer aan, zoeken we nog even wat foto's uit en Skypen we nog even met Wendy en Jeady. Tegen 21:45 uur gaan we even douchen en daarna zoeken we ons tentje op. Een eindje verderop blijkt een grote groep een feestje te hebben, hopen dat we daar niet al te veel geluidsoverlast van hebben .... Welterusten!

Zaterdag 03 december 2016 (9 km)
Omdat het nog lang onrustig was op de camping vannacht, maar met oordopjes in geslapen dit keer. Verder wel prima geslapen en ik was er dit keer om 06:45 uur pas uit. Op dit moment (08:45 uur) zit ik naast onze tent met een bak koffie en werk ik even het reisverslag bij. Omdat we hier nu goede Wifi hebben, willen we proberen vandaag of morgen de eerste foto's van Australië te posten op onze reisblog en een nieuw, eerste reisverslag van Australië. Sander ligt nog in de tent te slapen, die hier gelukkig wel wat schaduw vangt van de bomen. We willen straks nog even het plaatsje in, want er schijnt een grote zaterdag markt te zijn. Daarna willen we de Lagoon van Airlie Beach opzoeken, een groot openbaar zwembad aan de kust, vergelijkbaar met de Lagoon in Cairns, heerlijk dus om nog even een middagje te relaxen en ons reisplan voor de Oostkust verder uit te wereken. Volgens de reisboeken moet hier in de afgelopen 18,5 jaar (ik was hier in 1998 met Marrie en Dim) het plaatsje wel een heel grote metamorfose zijn ondergaan .... Van een backpackers style dorpje, naar een meer upmarket boutique stadje als uitvalsbasis voor de Whitsunday Islands. Vandaag dus nog even een dagje een beetje rustig aan hier, morgen een dagje zeilen en dan maandag weer verder richting het zuiden, weer een stapje dichterbij Sydney .... Inmiddels zijnwe weer terug op de camping, heeft Sander vanavond heerlijk Sushi gegeten en heb een curry op. Nu even in alle stilte op de camping ons verder verdiepen in onze reisplannen en even wat dingetjes opzoeken op internet. Vanavond niet al te laat naar bed, want morgen om 06:50 uur worden we al opgehaald voor onze zeiltocht naar de Whitsunday Islands.

1. Anneke Menses:
    4 december 2016
    Weer een verhaal om van te smullen. Wat een discipline Dennie om elke dag aan je verslag te werken. Daardoor kan je ook zo uitgebreid de dag weergeven. Wij genieten er van. Mooi vervolg van jullie reis.
  2. Ma:
    4 december 2016
    Dat was weer geweldig, vanmorgen nog contact gehad super leuk hoor.
    en heb je , je eigen duikschool al ontdekt.?
    nou veel plezier en tot app. Liefs ma
  3. Kim en Douwe:
    5 december 2016
    Klinkt goed mannen! Wij zijn naar Cape Tribulation gegaan, mount Sorrow beklommen (omg zwaar!!) en zitten nu in Granite Gorge tussen de Wallaby's. We gaan binnenkort ook weer richting de kust!

Groetjes!

Douwe en Kim
  4. Wendy Molenaar:
    5 december 2016
    Wat een prachtige verhalen weer en wat een belevenissen weer geniet er van!
  5. Harold Schiller:
    7 december 2016
    Top, het blijft geweldig inspirerend mannen om jullie belevenissen van zo dichtbij en zo gedetailleerd mee te krijgen.
    Geniet ze mannen, tijdens de kerstbijeenkomst op 17 december zal ik tijdens mijn speech even stilstaan bij jullie bijzondere belevenissen.

Hartelijke groet,
    Xan en Harold
  6. Heily Visser.:
    8 december 2016
    Het wordt al vaker gezegd, maar het is echt superleuk om jullie reisverslagen te lezen. Ik kijk alweer uit naar de volgende. Geniet van alles! Groetjes!
  7. Cees Sleven:
    17 december 2016
    Toch maar weer even een welgemeend compliment voor de ijzeren discipline waarmee dit blog elke keer weer vult! Hulde! Erg genoten dit keer van jullie versie van "finding Nemo", alsof ik er zelf bij was... De (klimatologische) verschillen met Nieuw-Zeeland zijn opmerkelijk! En het avontuur gaat maar verder... Groet!