Week 61 - 62: Krabi ~ Koh Phi Phi ~ Phuket ~ Bangkok

4 maart 2017 - Bangkok, Thailand

Maandag 20 februari 2017
Vanmorgen was ik al vroeg wakker, na 04:30 uur niet echt meer kunnen slapen vanwege de hitte in onze kamer nadat de stroom was uitgevallen en de ventilator het dus niet meer deed. Om 06:45 uur er maar uit gegaan en bij Marrie en Dim op de veranda gaan zitten om het reisverslag van de afgelopen dagen bij te werken. Als ook de anderen eruit zijn gaan we eerst maar even ontbijten in het restaurantje bij de accommodatie, inmiddels is het een uur of 09:30. We ontbijten op ons gemak en maken nog even gebruik van de Wifi om wat berichtjes te checken. Terwijl Sander zich vast even inleest over onze volgende bestemming, probeer ik het laatste nieuwe reisverslag te posten en zitten Marrie en Dim nog even te puzzelen bij het huisje. We willen zo nog een stukje gaan wandelen in het National Park hier om de hoek. Het is tegen 11:45 uur als we ons opmaken voor een wandeling in het National Park en de deur bij ons huisje achter ons dicht trekken. Het wordt een wandeling van zo'n 7,5 kilometer door het Park, een gebeid dat zich kenmerkt door het tropisch regenwoud en een aantal watervallen. Een mooi gebied om op ons gemak een paar uur in door te brengen. Voor we het Park in gingen hebben we even wat fruit en koekjes gekocht voor de lunch, wat we in het Park op een mooi plekje bij een waterval aan de rivier nuttigen. Tot aan het tweede rangerstation is het een goed begaanbaar pad, een weg van zo'n 3,5 kilometer en van hier moeten we straks weer dezelfde weg terug. Dim en Marrie blijven bij de rivier bij het rangerstation achter om vast een beetje uit te rusten voor de terugweg. Sander en ik lopen nog zo'n een drie kwartier door over een smal en soms wat moeilijk begaanbaar paadje door de jungle op zoek naar nog een waterval (eentje die we om wat voor reden uiteindelijk toch missen en niet kunnen vinden). Tegen 15:45 uur zijn we weer terug bij het rangerstation en om 16:15 uur beginnen we weer aan de terugweg. Net voor we het Park uitlopen, drinken we even een heerlijk verse fruitsapje bij een kraampje en maken we kennis met de Thaise gebakken bananen, heerlijk! Als we weer wat zijn uitgerust lopen we verder in de richting naar het Thaise restaurantje waar we gisteren zo heerlijk hebben gegeten om ook vanavond weer te gaan eten, onderweg lopen we gelijk nog even langs bij een tourbureautje om de bus voor morgen richting Krabi te regelen. Nadat we weer heerlijke Thaise curry hebben gegeten in het restaurantje, lopen we terug naar onze accommodatie waar we 's avonds nog gezellig wat drinken, kletsen en een spelletje doen op de veranda bij het huisje van Marrie en Dim. Om een uur of 23:30 gaan we naar ons eigen huisje, nog even de laatste spullen weer inpakken voor ons vertrek naar Krabi morgen, douchen en naar bed. Morgen worden we om 08:00 uur hier weer opgehaald als het goed is.

Dinsdag 21 februari 2017
Vandaag een reisdag naar Krabi. De wekker gaat op tijd en na een vroeg ontbijtje bij ons huisje, checken we uit en worden we om 08:05 uur opgehaald bij onze accommodatie. In het plaatsje stappen we over op een klein busje, die om 08:30 uur vertrekt en ons om 11:00 uur in Krabi centrum zou moeten afzetten. Het is een voorspoedige rit, totdat ik op MapsMe zie dat we een kilometer of 30 voor Krabi ineens een andere richting op rijden .... Even later stoppen we bij een autogarage, waar de chauffeur uitstapt en wat mensen aanspreekt. Dan komt de chauffeur terug bij het busje en vraagt ons allemaal uit te stappen, de remmen doen het niet en die moeten hier even vervangen worden .... De remmen doen het niet! Oh dus, hebben we nog geluk dat we zonder kleerscheuren hier terecht zijn gekomen. Anyhow! Terwijl wij met z'n allen wachten voor de garage, worden de remschijven voor vervangen. Het duurd niet langer dan 15 minuten voordat de nieuwe remschijven zijn vervangen en wij weer verder kunnen. Nog een kleine 20 minuten en dan zijn we bij het busstation. Net als vorige week, blijkt ook dit keer de informatie die ons is verstrekt bij het tourbureautje niet helemaal te kloppen .... In plaats dat we bij het busstation in Krabi Town worden afgezet, stranden we op een afgelegen busstation vijf kilometer buiten Krabi, een plek zonder taxi's en met tientallen andere toeristen die hier wachten op aansluitend vervoer richting andere plaatsen. Wij hoeven nog maar 4,5 kilometer naar het centrum en ons wordt gezegd dat we nog minimaal 45 minuten moeten wachten op aansluitend vervoer. Lekker dan! Dan besluit ik maar aan de weg te gaan staan en te kijken of ik een lift kan regelen voor ons vieren. En ja hoor, voor we het goed en wel door hebben is er een aardige Thaise dame gestopt die ons wel even in het centrum wilt brengen. De bagage past gelukkig allemaal in de kofferbak van de auto en ook wij passen er met z'n vieren nog bij. De vrouw zet ons op ons verzoek af in het centrum bij een hostel met restaurantje, vlakbij een paar hotels waar Sander en ik even een kijkje willen nemen straks om een geschikte accommodatie voor de komende twee nachten te zoeken. Eerst bestellen we hier een heerlijk vers fruitsapje en een sandwich en na de lunchbreak lopen Sander en ik even een rondje op zoek naar een geschikte accommodatie, terwijl Marrie en Dim hier even blijven wachten bij de bagage. We bekijken een paar accommodaties en dan vinden we een mooi, nieuw hotelletje in een zijstraat met mooie, ruime kamers, die we reserveren voor de komende twee nachten. Dan lopen we terug naar Marrie en Dim om ze op te halen en met onze bagage weer terug te lopen richting onze nieuwe accommodatie, inmiddels is het 14:00 uur. Ook vandaag is het toch weer gelukt om vrij snel weer een mooie accommodatie te vinden. We blijven eerst nog even wat relaxen op de kamer, lezen even wat er hier zoal te doen is en proberen ons een beetje te oriënteren en maken een plannetje wat we hier in of vanuit Krabi willen doen. Na de koffie, tegen 16:30 uur lopen we met z'n vieren nog een rondje door het plaatsje, bezoeken we nog een tempel en stranden we uitiendelijk op de avondmarkt in Krabi Town waar we vanavond eten op een gezellig pleintje met live muziek. De avondmarkt staat vol met eetstalletjes en voor we op zoek gaan naar een tafeltje, lopen we eerst met z'n vieren een rondje over de markt. Als iedereen een keuze heeft gemaakt wat we willen eten, zoeken we eerst een tafeltje op waar Marrie en Dim vast gaan zitten terwijl Sander en ik de markt weer overlopen en bij de verschillende marktkraampjes het eten ophalen. Een leuke manier om zo van alles wat uit te proberen en .... we hebben heerlijk gegeten. Daarna lopen we nog even de markt verder over en terug in de richting van ons hotel. Vanavond kijken we nog een nieuwe uitzending van Wie is de Mol op onze kamer en tegen een uur of 23:00 houden we het weer voor gezien. Morgen willen we een dagje richting Railay Beach, een strandje op zo'n drie kwartier varen vanaf Krabi.

Woensdag 22 februari 2017
Vanmorgen hebben we om 09:15 uur op onze kamer eerst ontbeten en tegen 09:50 uur pakken we onze strandspullen en lopen we in de richting van de pier. Vanaf de pier weet Sander een mannetje te regelen met een Longtail boot, die ons in circa 35 minuten wegbrengt naar Railay Beach. Railey Beach en Phra Nang Beach, twee stranden die we vandaag bezoeken, schijnen te behoren tot een van de mooiste stranden van Thailand, ideaal dus voor een heerlijk strand dagje. Vanaf de pier waar we aankomen is het een klein stukje lopen naar Railay Beach, waar we uitkomen in een mooie baai welke wordt gedomineerd door mooie, hoge, kalksteenrotsen. We vinden een rustig plekje in de schaduw waar we lekker een paar uurtjes blijven liggen. Het blijkt hier wel erg ondiep te zijn, dus echt een strand om lekker te zwemmen is het niet, maar goed genoeg om even lekker wat verkoeling op te zoeken. Voor de lunch halen Sander en ik verse sapjes en Pannekoeken op. Tegen een uur of 14:30 uur lopen we in de richting van het andere strandje, Phra Nang Beach. Onderweg lopen we langs mooie kalksteen rotsformaties en bezoeken we nog een mooie druipsteen grot, de Diamond Cave. De temperatuur vandaag ligt rond de 35 graden Celsius en het er is een hoge luchvochtigheid, het water loopt dan ook zo van ons af als we even een stukje lopen in de richting van het volgende strandje. Onderweg naar Phra Nang Beach komen we nog wat Aapjes tegen, die zich weinig van de vele toeristen lijken aan te trekken. En dan Phra Nang Beach .... Wat een prachtige baai dit! En wat een heerlijk strandje, hier is het water wel diep en kunnen we dus nog even lekker zwemmen en wat opfrissen. Een bijzonder fenomeen hier op het strand is de Penis tempel .... Tja, ik bedenk het niet zelf. Het is een grotinham met honderden afbeeldingen van Penissen, groot en klein die worden vereerd. Tja, de exacte betekenis ervan weet ik niet, maar het zal vast iets met vruchtbaarheid te hebben .... Om 17:30 uur lopen we weer terug in de richting van de pier, waar we weer een bootje nemen terug richting Krabi Town en waar we worden afgezet bij een andere avondmarkt, eveneens een foodmarket waar we op een terasje weer heerlijk Thais eten. Dan is het inmiddels een uur of 20:00 geweest en lopen we op ons gemak terug richting ons hotel. Eerst even lekker allemaal douchen en daarna drinken we nog gezellig wat met z'n vieren bij ons op de kamer. Het is 23:30 uur als we onze eigen kamer weer opzoeken, nog even wat spullen weer inpakken en ons bed induiken. Morgen gaat de weker weer op tijd, zullen we om 09:00 uur eerst even ontbijten en worden we als alles goed is rond 09:30-09:45 uur opgehaald om naar de haven gebracht te worden voor de boot naar Kho Phi Phi van 10:30 uur.

Donderdag 23 februari 2017
Vanmorgen was ik er al weer op tijd uit, 06:50 uur zoiets en heb ik eerst even op mijn gemak het reisverslag van de afgelopen dagen zitten schrijven. Inmiddels is het 08:20 uur en ga ik zo vast douchen en ontbijt klaarmaken, want om 09:00 uur zouden we hier op onze kamer ontbijten. Als het goed is worden we rond 09:30-09:45 uur opgehaald om naar de haven gebracht te worden voor de boot naar Kho Phi Phi van 10:30 uur, een overtocht van zo'n twee uur. Als laatste worden we opgehaald bij ons hotel om 10:05 uur, waarna we direct naar de ferry terminal worden gebracht. Als we aankomen kunnen we direct inckecken en doorlopen naar de boot, die inmiddels al behoorlijk vol zit. Niet meer als tien minuten hoeven we te wachten voordat de boot vertrekt, op in de richting van ons volgende eiland Koh Phi Phi. Zodra de boot vertrekt zoeken we een plekje op het voordek, het is een overtocht van zo'n twee uur. Als we aankomen op Koh Phi Phi is het bij de pier een drukte van jewelste. Mannetjes met bordjes van alle hotels staan verspreid over de pier en proberen ons naar hun accommodatie mee te lokken. Nee, wij lopen even een stukje verder, zoeken een plekje waar Marrie en Dim even kunnen gaan zitten en terwijl zij vast wat drinken en lunchen gaan Sander en ik op zoek naar een geschikte accommodatie op het eiland. We hebben op Booking.com al wel gezien (en gelezen in recensies) dat het waarschijnlijk nog een hele opgave wordt om een geschikte accommodatie te vinden voor een redelijke prijs. Anyhow! Het zal ook hier vast wel lukken. En jawel hoor, als we een paar accommodaties hebben bekeken, vinden we een hotel iets buiten de hektiek van het eiland, een accommodatie tegen een heuvel aan met een mooi uitizicht over de baai. Twee prima kamers, een beetje uit de drukte van het nachtleven van het eiland en zelfs met een klein zwembadje. We geven aan dat we waarschijnlijk drie nachten willen blijven, maar we willen het even per dag bekijken en dus betalen we eerst voor een nacht. Dan lopen we terug richting Marrie en Dim om ze op te halen en onze nieuwe accommodatie te laten zien. Er loopt een mannetje mee die namens het hotel de bagage komt ophalen, ik zeg goed geregeld. Als we weer boven zijn en een beetje gesettled zijn, lopen Sander en ik even terug het plaatsje in voor een snelle lunch en daarna gaan we met z'n vieren nog even het zwembadje in. Het is niet groot, maar het is heerlijk om toch even een beetje verkoeling op te zoeken, al is dat met een watertemperatuur van 32 graden Celsius ook wat beperkt. Nadat we ons na het zwembad weer even opgefrist hebben, lopen we met z'n vieren 's avonds nog even het plaatsje in. Sander en ik gaan op zoek naar een duikschool om te kijken of we hier morgen nog een dagje kunnen duiken en Marrie en Dim bekijken nog wat leuke winkeltjes in de drukke straatjes. Dan gaan we met z'n vieren op zoek naar een geschikt restaurantje waar we wederom weer heerlijk Thais eten, voordat we weer terug lopen richting ons hotel, Up Hill Cottage. We drinken nog even gezellig wat op onze kamer en tegen 23:00 uur zoeken we ons bed weer op. Sander en ik moeten er morgen weer op tijd uit, want wij moeten om 07:30 uur bij de duikschool zijn voor een halve dag excursie duiken, terwijl Marrie en Dim morgenochtend even lekker rustig aan kunnen doen en op het gemak ergens een restaurantje kunnen opzoeken om te ontbijten. Welterusten voor nu.

Vrijdag 24 februari 2017
Zoals gezegd, wij zijn er al op tijd uit en om 07:30 uur zijn we bij de duikschool. We maken kennis met onze divemaster Lewis en twee andere duikers bij wie we worden ingedeeld in de groep. We vertrekken over een klein half uurtje en we gaan naar twee verschillende duiksteks. De eerste duikstek ligt op zo'n drie kwartier varen vanaf Koh Phi Phi en heet Koh Bid Nok. Op deze duikstek heeft Sander in 2009 zijn eerste introductie duik gemaakt, niet wetende dat hij later nog een keer zijn PADI duikcursussen zou gaan volgen .... Een mooie duikstek met prachtig koraal, grote scholen vis en veel, heel veel soorten tropische vissen. We maken hier een mooie duik van 51 minuten en de watertemperatuur is 28 graden Celsius. Als iedereen weer terug is aan boord varen we naar Maya Bay (bekend van de film The Beach met Leonardo di Caprio) voor een lunchbreak. Wat een drukte hier in de baai, echt niet normaal, er liggen minstens 60-70 bootjes aan het strand en in de baai en het strand staat vol met toeristen. Gelukkig blijven wij hier in de baai aan boord van de boot en is het voor ons alleen een korte lunch stop. Benieuwd of het morgen hier ook zo druk is als we met met z'n vieren een tourtje maken om de eilanden en ook een bezoek brengen aan Maya Bay. De tweede duikstek is Palaya, vanaf onze lunchplek een kleine 20 minuten varen. Wederom een mooie duikstek, niet zoals de eerste van vanmorgen, maar wat we te zien krijgen is heel bijzonder .... Voor het eerst tijdens het duiken zien we tijdens een duik drie mega kwallen aan ons voorbij komen, de grootste met een doorsnede van zeker een meter zoiets en met prachtige blauwe kleuren. Even later spotten we er nog twee, iets kleiner maar nog steeds erg bijzonder. Ook spotten we tijdens deze duik nog twee Zee Schildpadden, een kleinere die van ons af zwemt en een grote Leatherback die rustig aan het eten is en nog geen meter onder ons zwemt, prachtig! De tweede duik was een duik van exact 60 minuten, nog niet eerder zijn we met duiken zo lang onderwater gebleven. Als iedereen na de tweede duik weer terug is aan boord zit het duiken er voor vandaag weer op en varen we terug in de richting van de pier. Om 13:45 uur zijn we weer terug bij de duikschool waar we nog even onze logboeken bijwerken en afscheid nemen van Lewis. Wat een mooie duik excursie weer vandaag. Dan lopen we terug naar onze accommodatie, eten we onderweg nog even snel een Pannekoek en dan gaan we even kijken wat Marrie en Dim vanmorgen zoal hebben gedaan. Beetje uitgeslapen, lekker ergens ontbeten in het plaatsje, wat winkeltjes bekeken en een flink stuk gewandeld langs het strand. Heerlijk toch? Wij douchen ons even af en dan lopen we met z'n vieren nog even het plaatsje in, een stukje waar wij nog niet geweest waren aan de andere kant van eiland, waar Marrie en Dim vanmorgen al geweest zijn. We stoppen onderweg nog even bij een restaurantje om nog een Pannekoek te eten als late lunch, voor we teruglopen naar onze accommodatie. Even nog een poosje relaxen in het zwembadje, waar we worden vermaakt door een stel Apen, die op een moment wel heel dichtbij komen als we in het zwembad zitten en nou niet echt heel vriendelijk zijn naar ons. Maar we zijn op ons hoede en als de kust veilig is verlaten we het zwembad en lopen we terug richting onze kamers. Zo nog even koffie zetten en dan vanavond nog maar weer even op zoek naar een geschikt restaurantje om een hapje te eten. Het eten hier in Thailand is heerlijk en we hebben nog niet een keer niet lekker gegeten, dus het zal ook vanavond best weer goedkomen. Voor morgen hebben we een dure excursie geboekt (not!), een boottocht naar verschillende plekken rond Koh Phi Phi van 10:00 tot 19:30 uur voor TB 550 p.p. (zo'n € 14,50), benieuwd wat we daar voor krijgen .... 's Avonds drinken we nog wat bij ons op de kamer en we Skypen nog even met Theo, daarna gaan we een beetje op tijd naar onze eigen kamers, want met name voor Sander en mij was het een lange dag. Gelukkig hoeven we er morgen niet zo vroeg uit, want we moeten pas om 10:00 uur verzamelen bij het tourbureautje.

Zaterdag 25 februari 2017
Ik was er vanmorgen al weer op tijd uit, de rest wat later en om 09:15 uur hebben we op onze kamer even wat ontbeten. Om 09:45 uur lopen we richting het tourbureautje waar we om 10:00 uur moeten verzamelen. In totaal gaan er zo'n 25 personen mee op excursie en bij het strand wordt de groep gesplitst over twee boten. Wij hebben een groep van 14 in een grote Longtail boot, een prima groepje dus. Om 10:30 uur varen we weg en langs Koh Phi Phi in de richting van Shark point, een plek waar we onze eerste korte snorkelstop maken. Kort, want we blijven hier maar zo'n 20 minuten, maar prima om er voor Dim weer even in te komen. Er zitten hier vooral veel kleine soort van Zebra visjes, geel met grijs gestreept en er zwemmen er tientallen vlak bij de boot, zodat ook Marrie ze goed kan zien vanaf de boot. Er zwemmen ook wat andere mooie visjes, maar voor we het door hebben is de tijd al weer om en moeten we weer terug aan boord. Gelukkig gaan we vandaag op verschillende plekken snorkelen en komen we ook nog wel op plekken waar we wat meer tijd hebben om te snorkelen straks. Van hier is het zo'n 45-50 minuten varen naar Bamboo Island, een schitterend onbewoond eilandje met prachtige witte stranden en turcoise blauw, helder water. We hebben hier een uur de tijd om rond te lopen, wat te zwemmen en relaxen op het strand. Wat een prachtig stukje natuur hier, ongelooflijk. Natuurlijk maken we hier ook eerst weer de nodige foto's en gaan we nog even zwemmen in zee. Het is vandaag weer heerlijk weer, de zon schijnt fel en het is ruim 35 graden Celsius, heerlijk dus dat we vandaag op verschillende mooie plekken even wat verkoeling kunnen zoeken in zee. Na Bamboo Island krijgen we een lunch aan boord en varen we om Koh Phi Phi heen, een lange tocht, tot aan Monkey Beach. Monkey Beach, is zoals de naam al doet vermoeden, een strand waar veel Apen rondhangen op het strand (en veel toeristen, dat dan wel). We maken hier een stop van 25 minuten om de Apen te observeren die hier de groepen toeristen kostelijk lijken te vermaken. Het stand is gelegen in een mooie baai, een leuke stop. Als we terug zijn aan boord varen we verder in de richting van Koh Phi Phi Lay, het onbewoonde eiland ten zuiden van Koh Phi Phi Don, het eiland waar wij op verblijven. Ook hier varen we helemaal om heen, maar niet voor we een bezoek hebben gebracht aan het gisterenochtend zo druk bezochte Maya Bay. Als wij hier aankomen is het 15:00 uur en het is gelukkig een stuk rustiger als gisteren, toen wij hier voor anker lagen in de baai om te lunchen tussen onze duiken door. Er liggen nu maar een stuk of tien bootjes voor het strand en het strand ziet er idyllisch en vrij leeg uit, super! Ook hier hebben we een uur om wat rond te lopen, op het strand te relaxen en eventueel wat te zwemmen, al wordt dat laatste wel wat moeilijk gemaakt vanwege het laagstaande water op dit moment. We maken een korte wandeling over het eiland en steken het eilandje dwars door naar een ander uitzichtpunt aan de andere kant. Dit hier is de filmset waar jaren terug de film The Beach is opgenomen. Dan lopen we weer terug naar de andere kant waar de bootjes liggen en hier drinken we even wat fris. Inmiddels zijn er wel weer de nodige bootjes bij gekomen en is het een stuk drukker geworden. Ik denk dat wij mooi op tijd hier waren om het idyllische plaatje in ons op te kunnen nemen. Inmiddels is het bijna 16:00 uur en moeten we weer terug aan boord. Dan blijkt dat we een klein stukje varen naar de andere kant van de baai en dat we hier nog een snorkel stop hebben. Mooi, want het water is hier super helder en er zitten hier heel veel mooie visjes en ook koraal, een mooie plek om even te snorkelen. We hebben hier ruim een half uur gesnorkeld met Dim, die zijn ogen uit kijkt onderwater. Mooie visjes, grote vissen, mooi koraal en wat een kleuren, schitterend! Als we weer terug zijn aan boord, varen we verder, naar de andere kant van eiland, waar we nog een snorkelstop maken. Er zijn er drie uit de groep enthousiast om nog een keer te gaan snorkelen .... juist ja, Dim, Sander en ik. Tja, we hebben niet voor niets een snorkeltripje geboekt, toch? Later blijken er toch nog een paar het water in te gaan. Het is wederom een prachtige snorkelplek en terwijl Sander met Dim aan het snorkelen is, Marrie vanaf de boot de visjes onder water bekijkt, probeer ik wat foto's te maken onderwater om wat visjes vast te leggen voor het fotoboek van Dim en Marrie. Het mooie van snorkelen op dit soort plekken, is dat je met snorkelen vrijwel dezelfde vissen en koralen ziet als tijdens het duiken. Super leuk om Dim zo enthousiast te zien, super gaaf om dit nog samen te kunnen doen hier in Thailand. Als we weer terug zijn aan boord, varen we weer een stukje verder, inmiddels is het 17:30 uur zoiets. Dan blijven we midden op zee wachten op de zonsondergang, die we kijken vanaf de boot. Tijdens het wachten, een uur ongeveer, worden we verrast door een tropische regenbui en een prachtige regenboog .... De bui duurt gelukkig niet al te lang en we krijgen daarna een mooie zonsondergang te zien. Nadat de zonder is, varen we naar onze laatste snorkelplek. Ja, we hebben nog een snorkelmomentje tegoed, snorkelen in het donker met lichtgevende Plankton. Hoe bijzonder is dit? De Plankton licht op in het water nadat de zon onder is en het donker is en verkleurd van licht groen in blauw. Iets wat ook Sander en ik nog niet eerder hebben gezien. Na een kwartiertje gaan we terug aan boord en dan varen we terug naar het eiland. Om 19:30 uur zijn we terug op Koh Phi Phi en kunnen we terugkijken op een super mooi excursie dag op het water. We lopen terug richting ons hotel en onderweg eten we in een visrestaurantje wat Sander en Dim gisterenavond al hadden uitgezocht, alleen waar geen plaats meer was gisteren. En ja, ze hadden voor mij ook gewoon een Thaise curry. Inmiddels is het 21:30 uur voordat we terug zijn op onze kamer. Eerst maar even lekker douchen en daarna nog even gezellig wat drinken met z'n vieren op onze kamer en dan een beetje op tijd naar bed. Om een uur of 23:00 uur houden we het allemaal voor gezien, want na zo'n lange dag op en in het water kunnen we niet wachten tot we ons bed in kunnen. Morgen laten we Koh Phi Phi weer achter ons en nemen we om 11:00 uur de boot naar Phuket, alweer onze laatste bestemming voordat we over vier dagen terugvliegen naar Bangkok. Welterusten!

WEEK 62
Zondag 26 februari 2017
Vanmorgen waren we er om een uur of 09:00 alle vier weer uit, hebben we even met z'n allen bij ons op de kamer ontbeten en zijn we om 10:15 uur klaar en lopen we naar beneden richting de receptie van het hotel om uit te checken. Er staat een mannetje van het hotel te wachten om onze bagage op de kar mee te nemen en naar depier te brengen. We zijn om 10:30 uur bij de pier, waar we de ferry op gaan voor onze laatste overtocht naar Phuket, een overtocht van zo'n twee uur. Dit keer is het op een vrij moderne ferry en hebben we een plekje op het dek, erg warm want in de zon de geeft ons horloge al snel een temperatuur aan van 42 graden Celsius! Als we halverwege zijn zoeken we toch maar een sta plekje in de schaduw, want zelfs als de boot vaart is het in de zon bijna niet meer uit te houden. Om 13:00 uur komen we aan in de haven van Phuket, lopen we even de drukte uit en regelt Sander een taxi naar ons volgende hotel. Sander en ik hebben van de week een mooi, luxe hotel uitgezocht voor onze laatste drie nachten in Phuket, zo'n twee kilometer buiten het centrum van Phuket town. Als we aankomen bij het hotel zijn de kamers nog niet gereed en dus besluiten we eerst wat te lunchen in het restaurantje bij het hotel. Het blijkt een prima Thais restaurantje te zijn waar je heerlijk kunt eten. Na de lunch zijn onze kamers gereed en kunnen we inchecken. Wat een mooie kamers hebben we hier, ruime kamers met een ruim zitgedeelte en het hotel is gelegen in een rustige straat aan de rand van Phuket town. De rest van de middag blijven we op de kamers en kunnen we lekker even wat relaxen, voordat we 's avonds nog een bezoekje brengen aan de Sunday night market. Tegen een uur of 17:30 lopen we in de richting van de hoofdstraat en weet Sander weer een taxi te regelen om naar de Sunday night market te gaan. Een grote markt met allerlei kraampjes van kleding, souvenirs, prullaria en stalletjes met eten. We eten uiteindelijk wat van een de vele kraampjes op de markt, nadat we eerst ruim drie kwartier bij een restaurantje hadden zitten wachten op ons eten wat maar niet kwam. Wat een grote markt dit, we lopen hier nog wat rond, Marrie en Dim kopen nog wat souvenirs en tegen 22:00 uur nemen we weer een taxi terug naar ons hotel. We drinken nog even wat op de kamer bij Marrie en Dim en tegen 24:00 uur gaan we naar bed. Morgen eens even kijken wat Phuket town te bieden heeft ....

Maandag 27 februari 2017
Heerlijk geslapen vannacht. Ik ben er al weer op tijd uit en ga maar eens wat foto's uitzoeken, want daar is nog weinig van gekomen de laatste weken. Tegen 09:15 uur komt ook Sander eruit en om 09:30 uur gaan we met z'n vieren beneden ontbijten. Vanmorgen doen we een beetje rustig aan, ontbijten, nog even koffie drinken op de kamer en vast even wat van onze kampeerspullen uit onze backpacks overladen in de bagage van Marrie en Dim. Tja, kamperen gaan we hier in Azië niet meer doen en dus geven we ons tentje, de matrasjes en onze slaapzakken vast mee terug naar Nederland met Marrie en Dim. Scheelt ons weer een hoop gewicht en vooral volume in de backpacks. Tegen een uur of 12:00 lopen we nog even richting het plaatsje, Phuket town. Nadat we wat in het plaatsje hebben rondgelopen en Sander zijn Keen's heeft laten repareren bij de lokale schoenmaker, zoeken we een restaurantje op waar ze heerlijke verse fruitsapjes hebben en we heerlijk Thais lunchen. Tja, en toen begon het te regenen .... Een flinke tropische bui dachten we, dus even wachten maar hier in het restaurantje. Maar nee, uiteindelijk is het bijna de hele middag flink blijven regenen en nadat we nog even hebben rondgelopen in het plaatsje (wat overigens nou niet zoveel te bieden had) hebben we tegen 16:00 uur weer een taxi terug genomen richting het hotel. De rest van de middag hebben we op de kamer doorgebracht, hebben we nog wat foto's uitgezocht en een spelletje gedaan en 's avonds hebben we in het restaurantje bij het hotel een hapje gegeten. Na de koffie nog maar een potje Ligretto gespeeld en tegen een uur of 23:30 uur ons eigen bedje maar weer opgezocht. Morgen willen we nog een uitstapje maken naar Patong Beach.

Dinsdag 28 februari 2017
Ook vanmorgen hebben we afgesproken om 09:30 uur beneden met z'n vieren te gaan ontbijten. Ik heb eerst nog wat foto's uitgezocht en gepost op onze reisblog, want tja .... afgelopen weken zijn we daar natuurlijk niet zo mee bezig geweest. Gelukkig is het vandaag weer mooi weer en na het ontbijt besluiten we om richting de hoofdstraat te lopen en een TukTuk te nemen richting Paton Beach. Dit is het toeristische gebied van Phuket en je wordt hier overspoeld met winkeltjes, westers georiënteerde restaurants, nachtclubs, massage salons en noem maar op. We lopen eerst een poosje door het centrum van Patong, lopen nog langs de nodige winkeltjes en dan in de richting van het strand. Wat een enorme drukte hier .... Gelukkig vinden we nog een plekje in de schaduw onder een boom en kunnen we hier nog even lekker de zee in, 29 graden Celsius is de watertemperatuur. Heerlijk hoor! Als we na twee uurtjes op het strand zijn uitgekeken lopen we nog een stukje door het plaatsje en halen we op een lokaal marktje wat te lunchen. Spring rolls, stokjes kip sateh en heerlijke grote garnalen. Daarna gaan we op zoek naar een nagelstudio voor Marrie en een massage salon voor ons drieën. Marrie wil graag haar nagels een keer laten doen hier bij een van de Manicure salons en in de tussentijd kiezen Dim, Sander en ik nog een keer voor een massage in de massagesalon in de zelfde straat. Daarna gaan we op zoek naar een taxi terug naar ons hotel. De taxi's weten hier wel flink te rekenen en vragen voor Thaise standaards absurde bedragen. Inmiddels zijn wij niet voor een gat te vangen en lopen we een klein stukje verder en weet Sander toch nog een metertaxi te regelen, die ons voor nog geen derde van de prijs weer netjes afzet voor de deur bij ons hotel. Voor we ons even op gaan frissen en beneden een hapje gaan eten, drinken we nog een bak koffie bij Marrie en Dim op de kamer. Om 20:00 uur gaan we beneden in het restaurantje nog een keer lekker eten. Marrie en Dim en Sander gaan voor de fish and ships, maar ik hou het gewoon bij een Thaise groene curry. Heerlijk! Vanavond is het tijd om de foto's van drie weken Thailand met z'n vieren terug te kijken. Wat hebben we veel gezien de afgelopen weken en wat hebben genoten om dit deel van onze wereldreis met z'n vieren te hebben kunnen beleven. Morgen vliegen we weer terug naar Bangkok, waar we dan nog een nachtje in Bangkok slapen in een hotel wat we vooraf hebben geboekt via Booking.com. Morgen onze laatste dagje met z'n vieren in Thailand en dan beginnen Marrie en Dim weer aan de terugreis. Sander en ik blijven nog een paar dagen in Bangkok en vliegen zondag dan weer door naar onze volgende bestemming van onze wereldreis, Myanmar. Om een uur of 23:30 uur gaan we naar onze eigen kamer zodat we vast even onze backpacks opnieuw kunnen inpakken, voor onze vlucht van morgen.

Woensdag 01 maart 2017
Vanmorgen waren we er alle vier op tijd weer uit. Om 08:15 uur lopen we naar beneden om te ontbijten en om 08:50 uur stappen we in de taxi opweg naar het vliegveld, die we gisteren al hadden besteld, de zelfde chauffeur als die ons van de week vanaf de ferry terminal hier naar het hotel heeft gebracht. De rit naar het vliegveld duurd 50 minuten en we zijn dus ruim op tijd voor onze vlucht van 12:00 uur met Nok Air richting Bangkok. Na de check in wachten we op het vliegveld tot het tijd is om te boarden, terwijl ik hier nog even het laatste reisverslag bijwerk. Inmiddels is het 12:15 uur en zitten we net een kwartiertje in de lucht, een vlucht van 01:20 uur tot Bangkok. Straks als we aankomen in Bangkok nemen we een taxi naar het hotel, eentje in de buurt van de internationale luchthaven, vanwaar Marrie en Dim morgenochtend al vroeg om 06:45 uur vandaan terug vliegen naar Amsterdam. Vanmiddag en vanavond nog maar even gezellig wat tijd samen door brengen, want daarna duurt het weer een paar maanden voor we elkaar weer zien, over ruim 3,5 maand als onze wereldreis 2015-2017 er weer op zit en wij op 25 juni 2017 weer terug komen in Nederland. Het hotel ligt tegenover een lokaal marktje, waar we 's avonds nog even een rondje lopen en we eten wat bij een lokaal restaurantje tegenover het hotel. Daarna drinken we nog wat op de kamer bij Marrie en Dim en om 21:30 uur gaan Sander en ik naar onze eigen kamer, zodat Marrie en Dim op tijd naar bed kunnen, want om 02:45 uur gaat de wekker al weer vannacht. Een kort nachtje dus.

Berichtje van Marrie en Dim:

Lieve Dennie en Sander,
Na 21 december 2016 hebben wij definitief het besluit genomen, om met jullie 25 dagen mee te reizen in Thailand. Wij willen jullie langs deze weg hartelijk bedanken voor deze geweldige weken. Reisbureau DESA heeft alles geweldig geregeld en gezamenlijk een SUPER vakantie bezorgd in geweldige accommodaties. Nogmaals jullie beide hartelijk bedankt en nog een fijne vakantie en tot ziens eind juni 2017.
Liefs, Marrie en Dim.

Donderdag 02 maart 2017
Vannacht hebben we om 03:30 uur een taxi genomen naar het vliegveld en hebben we Marrie en Dim weggebracht naar het vliegveld. Na bijna 3,5 week samen reizen zit het er nu voor Marrie en Dim weer bijna op. Na het inckecken nemen we weer afscheid van elkaar en zodra Marrie en Dim door de douane gaan nemen wij weer een taxi terug naar het hotel waar we nog een paar uurtjes terug ons bed in gaan. We kunnen terugkijken op een super fijne tijd samen hier in Thailand. Om 12:00 uur checken wij uit en nemen we een taxi richting het treinstation voor de trein richting het centrum. Sander en ik blijven nog drie nachten in Bangkok en we hebben via AirBenB dezelfde accommodatie geboekt als aan het begin van onze reis in Thailand. We zitten in een appartement aan de overkant van waar we vorige keer zaten en hebben een upgrade gekregen naar een groter appartement voor de komende dagen. Heerlijk om nog wat te relaxen en ons nog even voor te bereiden op het volgende deel van onze wereldreis. Tegen een uur of 17:30 nemen we de Metro richting Sala Deng, waar we ons nog een keertje heerlijk laten masseren, wat rondlopen over de night market en 's avonds wat eten op de markt bij wat lokale tentjes. Tegen 22:00 uur nemen we weer de Metro terug, zodat we een beetje op tijd bij ons appartement terug zijn. Nog even Skypen met Theo en een aflevering van Wie is de Mol terugkijken op onze tablet en daarna naar bed. Voor morgen hebben we nog geen plannen, eerst maar even wat uitslapen en dan zien we wel ....

Vrijdag 03 maart 2017
Heerlijk geslapen vannacht, zelf ik was er vanmorgen pas om 09:30 uur uit! Als ook Sander eruit is verdiepen we ons even in de visumbescheiden die we vandaag nog moeten laten uitprinten en bij elkaar zoeken, want anders komen we straks Myanmar en Bangladesh niet in .... Ik maak maar even tijd om eerst onze belastingaangifte 2016 te doen, iets wat dit keer een stuk makkelijker gaat als vorig jaar in Afrika. Tja, en voor je het dan weet is het zo weer 14:30 uur en is het tijd om even wat te gaan lunchen op de hoek van de straat, een heerlijke noodlesoep dit keer. Nu zijn we weer even terug in ons appartementje en straks gaan we straks nog even de stad in op zoek naar een restaurantje. Sander heeft gelezen over een Sky Bar, een bar/club op het dak van een luxe gebouw op de 64e verdieping, welke bekend staat als een van de mooiste vijf Rooftop Bars ter wereld. Tja, daar willen we dus nog even een kijkje gaan nemen als we er worden toegelaten. En ja hoor, wat een luxe hier EN wat een fantastisch uitzicht over de stad Bangkok! Het lukt ons om zonder drankje te bestellen even te genieten van het mooie uitzicht .... Sander had al gelezen dat de drankjes hier boven niet te betalen zijn. Als we de dranken kaart krijgen gepresenteerd nemen we toch even een kijkje en besluiten we dat het tijd wordt om de lift weer te nemen naar beneden. Een wijntje kost hier omgerekend zo'n € 25 per glas, tja en dat past dan even niet in het budget van een wereldreiziger. Zeker niet als je bedenkt wat je daar allemaal hier voor kunt kopen. Maar het uitzicht is er niet minder om en zeker de moeite van een bezoekje waard. Dan lopen we terug richting ons appartementje en eten we nog even een eisje bij de McDonald's. 's Avonds maar verder een beetje relaxen op de kamer en een beetje op tijd naar bed. Morgen willen we er wat vroeger uit, dan willen we een bezoek brengen aan de grote weekend markt van Bangkok.

Zaterdag 04 maart 2017
Ook vanmorgen een beetje uitgeslapen, ik was er om 08:30 uur uit en Sander een uurtje later. Nadat we even wat hebben ontbeten en koffie hebben gedronken, lopen we richting het station voor de Metro richting Mo Chit station. Hier wordt de grote weekend markt (Chatuchak Market) wekelijks gehouden en willen we nog even wat rondlopen. Wat een enorme markt dit. Kleding, schoenen, souvenirs, kunst, lampen, electronica, verzorgingsprodukten en noem het maar op. Vanzelfsprekend zijn er ook hier weer voldoende eetstalletjes en nemen we als lunch nog maar een keer een heerlijke noodle soep op de markt. Tegen een uur of 16:30 uur houden we het hier voor gezien en nemen we de Metro weer terug in de richting van ons appartement. Ik ga rechtstreeks door naar "huis", terwijl Sander zich eerst nog even uitgebreid laat masseren in de massagesalon waar we al twee keer eerder geweest zijn. Als ik terug ben doe ik nog even een wasje, zodat morgen alles weer schoon is als we doorreizen naar onze volgende bestemming, Myanmar. Sander is tegen 20:00 uur terug en dan lopen we nog even naar een restaurantje in de buurt om voor de laatste keer in Thailand nog een heerlijke Thaise groene curry te bestellen. Wat hebben we hier heerlijk gegeten de afgelopen weken. Om een uur of 21:45 uur zijn we weer terug in ons appartement en rond ik even het reisverslag van Thailand af. Vanavond gaan we nog even Skypen met Mariam en Norbert, want dat is inmiddels al ruim 2,5 maand geleden! Echt veel te lang dus! Verder wil ik nog even het reisverslag posten en moeten we nog even onze backpacks inpakken voor onze vlucht morgen naar Myanmar. We moeten om 07:45 uur uiterlijk een taxi nemen morgen, want onze vlucht naar Mandalay vertrekt morgen om 11:10 uur vanaf Bangkok Don Mueang International Airport. Benieuwd wat we in Myanmar weer zullen gaan beleven ....

THAILAND
28 Dagen Thailand. Wat hebben we genoten van Thailand, waar we bijna 3,5 week met mijn ouders, Marrie en Dim, hebben rond gereisd. Super om dit deel van onze wereldreis met z'n vieren te hebben kunnen maken. Thailand is dan misschien op sommige plekken wel erg toeristisch, maar ook dat heeft zo zijn charmes. En wat een heerlijk land Thailand. Veel cultuur, heerlijk eten, vriendelijke mensen, mooie accommodaties en een mooie diversiteit aan natuurschoon.

1. Anneke Menses:
    4 maart 2017
    Wat een gewedige tijd hebben jullie met z'n viertjes gehad. Zoveel moois gezien en leuke uitstapjes gemaakt. Bovenal heerlijk om elkaar weer te zien. Ik heb inmiddels Marrie en Dim weer begroet die laaiend enthousiast waren. Nog een mooie voortzetting van jullie reis.
  2. Dienie Coenen..:
    4 maart 2017
    Weer een geweldig, reisverslag hebben julliè mee gemaakt, spannend om te leze
  3. Dienie Coenen..:
    4 maart 2017
    Groetjes en vëël liefs van DIENIE. Ik heb per ongeluk mijn naam. Gewist, er moet nog een n bij lezen staan.
  4. Wim van der Steen:
    4 maart 2017
    Wat hebben jullie weer veel beleefd met z'n vieren,geweldig.
  5. Jacqueline:
    5 maart 2017
    Wat heerlijk om te lezen en dat reisbureau DESA lijkt me een puik plan voor als jullie terug zijn in juni. Ik heb nog veel reis wensen waaronder Thailand
  6. Heily Visser.:
    5 maart 2017
    Wat hebben jullie Dim en Marrie goed verzorgd en....dat verdienen ze ook. Ik heb ze nog niet gesproken, maar volgens mij hebben ze genoten. Het verhaal was weer geweldig. Alle goeds toegewenst voor de volgende locatie! Groet!
  7. T v d Braak:
    7 maart 2017
    Wederom een prachtig verhaal en interessante foto's. Gezellig he met z'n vieren.
    Veel succes in Myanmar. Liefs Theo
  8. Cees Sleven:
    20 maart 2017
    Met dit reisverslag èn de muziek van Floortje Dessing's verre reizen op de achtergrond, heb ik weer een heerlijk uurtje doorgebracht. Met de mooie foto's als kersen op de taart! Ik groet jullie wereldreizigers!