Week 59-60: Bangkok ~ Surat Thani ~ Koh Samui ~ Koh Phangan ~ Kao Sok NP

20 februari 2017 - Tambon Khlong Sok, Thailand

WEEK 59
Zondag 05 februari 2017
Na een vlucht van ruim 8,5 uur zo'n drie kwartier eerder aangekomen op Bangkok airport, het begin van ons nieuwe Azië avontuur. Na aankomst nemen we de trein en metro richting onze nieuwe AirBenB accommodatie in de stad. We hebben voor de eerste twee nachten een appartementje geboekt voor twee en voor de derde en vierde nacht twee appertemenjes in het zelfde gebouw voor als Marrie en Dim hier zijn. Op deze manier hoeven wij niet meer te verkassen en kunnen wij vast de buurt een beetje verkennen. Als we aankomen ligt er netjes een sleutel voor ons klaar met wat aanwijzingen en tegen 17:30 uur zijn wij op locatie. Eerst lekker een uurtje wat relaxen en dan vanavond nog maar even wat van de buurt verkennen. Beide zijn we al twee keer eerder in Bangkok geweest en het voelt goed om hier weer terug te zijn, weer even totaal iets anders als de afgelopen maanden. We beginnen op een lokale foodmarket achter een tempel, waar we wat streetfood eten. Wat een verschil met Australië en Nieuw-Zeeland als je bedenkt dat we hier samen voor nog geen € 3,50 hebben zitten eten. Leuk hoor om op deze manier weer het echte Azië gevoel terug te krijgen. Dan nemen we een van de vele boten over de rivier en gaan we even een kijkje nemen in een voor ons nieuw deel van Bangkok, Aguatique market. Een soort van Batavia stad in Bangkok zo blijkt, super toeristisch en weinig Aziatisch, maar op zich wel leuk om even rond te lopen. Van hieraf lopen we uiteindelijk in iets meer als een half uur weer terug richting ons appertementje, waar we 's avonds nog even Skypen met Marrie en Dim. Even laten weten dat wij goed zijn aangekomen en horen of zij al helemaal klaar zijn voor hun vertrek naar Thailand morgenavond. Ja, het begint nu op te schieten, over twee dagen kunnen we elkaar weer in de armen sluiten en heerlijk drieenhalve week samen genieten van een mooie reis door Thailand. Iets waar we lang naar hebben uitgekeken. Voor morgen hebben we nog geen plannen, eerst maar even wat uitslapen en dan zien we wel. Welterusten!

Maandag 06 februari 2017
Prima geslapen vannacht, ons appartementje ligt in een zijstraatje ver van de drukke weg en ligt dus voor stadse begrippen erg rustig. Ik ben er om 08:15 uur uit en ga me vast nog even verdiepen in de visumaanvragen voor onze opkomende bestemmingen, Sander ligt nog lekker te slapen en wordt om 10:30 uur wakker. We doen vanmorgen even lekker rustig aan, we hebben geen haast want alles bij elkaar hebben we ongeveer een week in Bangkok en dus hebben we mooi de tijd om wat dingen uit te zoeken voor onze verdere reis door Azië. Via internet kunnen we een E-visum aanvragen voor Myanmar, onze eerstvolgende bestemming na Thailand en dus beginnen we daar maar mee. We zijn er inmiddels achter dat we ons visum voor Bangladesh bij aankomst op het vliegveld kunnen regelen en dus niet vooraf hier in Bangkok, wat op zich wel erg fijn is. Sander leest zich nog wat in voor Bangkok, hij kent de stad beter als ik. Voor we het weten is het 13:00 uur en wordt het tijd om nog even wat van de stad te gaan verkennen. We lopen richting de pier vanwaar we de boot nemen richting het oude centrum van de stad en lopen van daar richting Khaosan Road, het toeristisch hart van Bangkok. Onderweg halen we even een lunch op wat tevens nog dient als ons ontbijt en daarna lopen we hier een beetje de wijk door. Van hieruit nemen we later in de middag een Tuk Tuk naar het dichtstbijzijnde metrostation om vervolgens nog een ander deel van de stad te bekijken. We eten ergens in een restaurantje heerlijke curry en 's avonds trakteren we ons zelf op een heerlijke Thaise oliemassage van een uur. Tja, hier betaal je voor een uitgebreide massage van een uur zo'n 300 Bath, wat neerkomt op zo'n € 7,50 per persoon, heerlijk. Daarna lopen we nog richting het uitgaansgebied van Bangkok waar we nog een avondmarkt bezoeken en wat rondlopen door de drukke straten met het nachtleven van Bangkok. Het is 23:15 uur zoiets als we de Skyrail terug nemen richting ons appartementje. Als we tegen 24:00 uur daar aankomen drinken we nog even een wijntje en Skypen we nog even met Dienie, voordat we weer gaan slapen. Wat een heerlijk dagje zo. Tegen de tijd dat wij naar bed gaan, zijn Marrie en Dim inmiddels denk ik onderweg naar Schiphol, want zij vliegen vanavond om 22:00 uur Nederlandse tijd via Dubai naar Bangkok. Een nachtje slapen nog ....

Dinsdag 07 februari 2017
Om 07:30 uur was ik er uit en ben ik maar even het reisverslag gaan bijwerken, daar was hier nog niets van gekomen. Ook vanmorgen hebben we geen haast en we gaan straks wel even kijken wat we vandaag nog willen doen. Als we eerst wat hebben ontbeten en ons nog even over ons reisplan voor Azië hebben gebogen (i.v.m. een aantal lastige visumaanvragen willen we ons reisschema iets wijzigen), lopen we even naar de 7-Eleven supermarkt op de hoek om wat boodschapjes te doen voor als vanavond Marrie en Dim hier aankomen. Het is inmiddels een uur of 12:30 uur als we richting het Saphan Taksin station lopen, waar we een dagkaart kopen voor de SkyTrain. Vanmiddag willen we nog wat verschillende wijken in Bangkok bezoeken en een paar grote, moderne shopping malls aan doen. We nemen eerst de SkyTrain richting Sala Daeng waar we uitstappen. Al snel blijkt deze wijk, welke gisterenavond zo bruisend was van het nachtleven en een gezellige nightmarket, overdag vrijwel uitgestorven te zijn. Dan nemen we de SkyTrain verder richting Siam, waar we twee grote shopping malls bezoeken. We beginnen onderin bij een grote foodcourt, waar we als lunch eerst een heerlijke noodlesoep nemen. Het heerlijke weer van Azië is dat er zoveel keuze is om te eten en dat het voor onze begrippen allemaal zo spot goedkoop is. Op de bovenste verdieping van het 7 verdieping tellendende gebouw bevindt zich een mega grote bioscoop. Niet dat we nu voor een film midden op de dag in bioscoop gaan zitten, maar toch .... Later in de middag nemen we nog een keer de SkyTrain naar Sala Daeng station, waar het inmiddels al iets drukker begint te worden. Wij besluiten ons nog maar eens even heerlijk te laten masseren bij een massage salon, een mooie manier om nog even wat tijd te overbruggen voordat we straks de trein nemen richting het vliegveld om mijn ouders, Marrie en Dim op te halen. Via Siam station en Phaya Thai nemen we om 19:15 uur de trein naar Suvarnabhumi Airport. Als we aankomen op het vliegveld, zien we op de borden dat het vliegtuig uit Dubai over 3 minuten land, ik zeg prima timing. Wij kijken even op de borden om de juiste uitgang te zoeken en lopen daar heen om op Marrie en Dim te wachten. We kijken er erg naar uit om elkaar na ruim 8,5 maand (na Madrid) weer hier te treffen. Ons geduld wordt wel op de proef gesteld en na een uur krijgen we een berichtje dat Marrie en Dim bij de douane worden tegen gehouden, reden .... het adres ontbreekt op de entree card. Gelukkig krijgen we ze snel te pakken, kunnen wij even het juiste sdres doorgeven en mogen ze uiteindelijk na ruim 1:15 uur toch nog Thailand in. Tja, en de rest van de vlucht ging nog wel zo soepeltjes en zonder problemen. Anyhow! We zijn weer bij elkaar en hoe fijn is dat, om elkaar na zo'n lange tijd weer hier in Bangkok te treffen. We besluiten om vanaf het vliegveld met de trein ook weer terug te reizen naar ons appartement, niet vanwege de kosten, maar simpelweg omdat het verkeer in Bangkok meestal vast staat en Sander en ik inmiddels heel goed onze weg weten te vinden in de grote stad. Rond 23:00 uur zijn we bij ons appartementje in de stad en haalt Sander nog even een paar tosti's bij de 7-Eleven op de hoek. Het is al te laat om nog uitgebreid ergens wat te gaan eten en dan is dit een prima oplossing. We praten nog gezellig een tijdje na in ons appartementje onder het genot van een hapje en een drankje en voordat we het weten is het zo een uur of 00:30 uur. Nu eerst maar even douchen en het bed opzoeken, want Marrie en Dim hebben al een lange reis achter de rug. Hopen dat ze een beetje goed kunnen slapen, zodat we morgen nog wat van de stad kunnen gaan bekijken. Welterusten!

Woensdag 08 februari 2017
Vanmorgen doen we eerst lekker even rustig aan, als iedereen op is maken we even een ontbijtje in ons appertementje en na de koffie tegen 11:00 uur lopen we de stad in richting de pier om een bootje te nemen richting het Grand Royal Palace. Voor Marrie en Dim is het wel even wennen met de temperatuur, van een graad of 5 Celsius thuis twee dagen geleden, naar een graad of 35 Celsius hier in Bangkok. We brengen eerst een bezoek aan het Grand Royal Palace, waar we voor Marrie eerst op zoek moeten naar een blousje met mouwen, want alleen een Sarong blijkt niet voldoende. Wat is het hier druk, veel toeristen maar ook een heleboel mensen in zwart gekleed die hier nog steeds elke dag hun laatste eer komen tonen aan de overleden koning die een half jaar geleden is overleden. Sommige delen van het grote complex zijn afgesloten, maar er is genoeg te zien. We zijn hier alle vier al eens eerder geweest, ik in 1997 tijdens een stopover naar Australië, Sander in 2009 en Marrie en Dim tijdens hun laatste verre reis in 2010. We bezoeken het tempelcomplex met de schitterende Boedha's en het vele bladgoud en we lopen langs het Grand Royal Palace. Na zo'n twee uur houden we het hier voor gezien en lopen via een andere kleine tempel in de richting van de grote liggende Boedha, de Wat Pho tempel. Onderweg kopen we wat vers fruit bij een straatstalletje, wat we voor vandaag maar zien als lunch. De Wat Pho tempel is een erg mooi tempelcomplex wat bekend is vanwege het grote aantal gouden Boedha's, honderden. Het bekendste en meest indrukwekkende stuk is het gedeelte met de grote liggende Boedha (46 meter lang), prachtig! Als we ook hier een tijdje hebben rondgelopen en even wat hebben uitgerust in de schaduw van een boom, lopen we verder in de richting van de rivier en nemen we bij de pier een bootje naar de overkant. We willen ook nog in de richting van Chinatown, maar om er te komen moeten we eerst een halte met dit bootje naar de overkant en daar overstappen op een ander bootje. Omdat we moeten overstappen bij de Wat Kalayanimit tempel besluiten ook hier toch nog maar even een bezoekje te brengen. Dit tempelcomplex is niet zo groot, maar het is wel erg mooi. De tempel heeft hoge, soort van pilaren, welke helemaal zijn ingelegd met mooie mozaïeken. Via steile trappen omhoog en naar beneden kun je hier langs lopen, maar na de eerste trap ontdekken we ook een sluiproute onderlangs, een beter alternatief bij de warmte. Als we ook hier zijn uitgekeken sluiten we ons aan in de rij bij de pier en moeten we zo'n 20 minuten wachten op het volgende bootje die we nemen in de richting van Chinatown. We nemen de lokale bootjes en die zitten over het algemeen lekker vol zullen we maar zeggen, maar dan zit je veelal wel tussen de locals, iets wat vaak toch het leukste is. Vanaf de pier moeten we nog zo'n 950 meter lopen richting het beginpunt van Chinatown, de grote poort. Het lijkt wel of dit stukje van Bangkok (de route er naartoe) zo'n beetje uitgestorven is en even twijfelen we of we er wel goed aan hebben gedaan hier nog heen te lopen .... Maar jawel hoor, als we eenmaal Chinatown bereikt hebben begint het levendige straatleven weer. We kiezen een restaurantje uit waar we een soort noodle fundue doen, de Hot Pot. Een leuke en gezellige manier om even lekker op ons gemak wat te eten en ondertussen even lekker uit te kunnen rusten van het wandelen in de hitte en alle indrukken weer even op ons in kunnen laten werken. Het blijkt een goede keuze, wat hebben we heerlijk gegeten hier. Als we klaar zijn met eten is het intussen een uur of 19:15 uur en is het buiten inmiddels donker geworden en staat de straat vol met marktstalletjes en eetkraampjes. De stad komt hier 's avonds vooral tot leven en het is dan leuk om nog even over de straten te lopen en te kijken wat er allemaal wordt aangeboden. We lopen nog een klein uurtje door Chinatown en dan regelt Sander een TukTuk voor ons, kruipen we met z'n vieren in een TukTuk en scheuren we in de totale verkeerschaos in zo'n 20 minuten in de richting van onze accommodatie. Tja, zelfs een ritje in een TukTuk is in zo'n stad als Bangkok al een hele belevenis op zich en (leuke bijkomstigheid) een stuk minder vermoeiend als lopen. Rond 21:00 uur zijn we terug in ons appertementje, waar we weer even lekker kunnen relaxen, gezellig nog wat borrelen en tegen 23:30 uur zoiets houden we het voor gezien vandaag. Morgen checken we hier weer uit en vliegen we in de middag door naar Surat Thani in het zuiden van Thailand.

Donderdag 09 februari 2017
Vandaag laten we Bangkok weer achter ons. Rond een uur of 09:30 uur zijn we alle vier weer op en gaaan we even op ons gemak ontbijten. We hoeven pas om 12:00 uur uit te checken dus we hebben alle tijd voor nog een bak koffie voor we de deur achter ons dicht trekken. Een prima accommodatie was dit hier, centraal gelegen op loopafstand van het openbaarvervoer en in een voor Bangkok rustig straatje, ideaal. We lopen richting de grote weg en van daar regelt Sander een taxi naar het vliegveld. Niet het vliegveld waar we van de week alle vier zijn aangekomen, maar het oude, of beter gezegd, het vliegveld voor de meeste binnenlandse vluchten. De taxi rit duurd ongeveer 45 minuten en kost TB 420, zo'n € 10,50 omgerekend. Als we hebben ingechecked gaan we door de security en daarna is het wachten tot we moeten boarden voor onze vlucht. Om 15:50 uur kunnen we boarden, lopen we het vliegtuig in en een kwartier laten zitten we in de lucht, een vlucht van 1:10 uur naar Surat Thani. Hier nemen we een taxi naar onze accommodatie, welke we vooraf via Booking.com hebben geboekt voor een nachtje, een huis met twee ruime slaapkamers. Om nog even wat te eten moeten we nog zo'n 800 meter lopen langs een drukke weg, maar we vinden een Thais restaurantje waar we Pathai eten, een Tays noodle gerecht. Het eten is heerlijk, maar als we nog wat willen bestellen blijkt alles uitverkocht te zijn. We moeten sowieso nog even naar shopping mall een klein stukje verder op om nog wat drinken en wat voor het ontbijt te kopen voor morgen en dus besluiten we daar nog maar een tweede gerechtje te bestellen. Na het eten lopen we terug naar onze accommodatie en tegen 21:00 uur zijn we weer terug op de kamer waar we nog lekker even wat kunnen drinken en een beetje relaxen. Morgen checken we hier weer uit en dan reizen we verder richting het eerste eiland dat we tijdens deze reis gaan aandoen, Koh Samui.

Vrijdag 10 februari 2017
Vanmorgen was ik er al om 07:15 uur weer uit en de rest volgt wat later. We hebben om 09:00 uur de wekker gezet, want we willen om 11:00 uur met de taxi richting de Don Sak pier (zo'n 70 km verderop) voor de ferry naar Koh Samui, een rit van ongeveer een uur. Na het ontbijt en als de spullen weer zijn ingepakt, worden we geroepen dat de taxi er al is. De taxi rit duurd ruim een uur en om 12:15 uur komen we aan bij de ferry terminal, vanwaar we om 13:00 uur de boot nemen. Helaas heeft de boot wat vertraging en vertrekken we uiteindelijk pas tegen 13:45 uur, een boottocht van zo'n anderhalf uur naar Koh Samui, waar we voor vier nachten een accommodatie hebben geboekt. Op dit moment zitten we nog op de ferry en we zijn er bijna. Na aankomst nemen we een taxi richting onze accommodatie, kijken waar we nu weer terecht komen .... De accommodatie die we vooraf geboekt hebben via Booking.com, blijkt lastig te vinden door de chauffeur en dus worden we 200 meter voor de accommodatie afgezet langs de drukke weg, altijd fijn. Als we bij de accommodatie aankomen blijken de appartementen die we hebben geboekt niet beschikbaar en willen ze ons twee kamers met gescheiden bedden aansmeren. Not! Nee, we hebben niet voor niets appartementen geboekt, toch? Als we duidelijk hebben gemaakt dat we dit niet accepteren, zit er niets anders op als onze boeking voor de komende vier nachten te annuleren en op zoek te gaan naar iets anders. We lopen naar een restaurantje op de hoek van de straat waar we eerst even op ons gemakt wat lunchen en wat drinken, voordat Sander en ik even een rondje doen op zoek naar een nieuwe geschikte accommodatie. Marrie en Dim blijven lekker even hier zitten op het terasje en zijn in goede handen bij de vriendelijke eigenaresse van het restaurantje. Sander en ik lopen het plaatsje door en gaan langs bij een paar accommodaties. Het blijkt nog niet zo makkelijk om een leuke en geschikte accommodatie te vinden voor vier personen die ook voor vier nachten beschikbaar is. Maar zoals altijd lukt het ook vandaag weer .... De laatste accommodatie die we bekijken, biedt ons een volledig huis met twee slaapkamers, drie badkamers, een keuken en een heerlijk terras en we kunnen ook nog gebruik maken van het zwembad bij het hotel, heerlijk. Dan lopen we terug naar Marrie en Dim om door te geven dat het allemaal weer goed is gekomen en lopen we met de bagage terug richting het huis. Als we een beetje gesettled zijn nemen we eerst even een verfrissende duik in het zwembad, voodat we daarna tegen 20:30 uur nog even het plaatsje in lopen op zoek naar restaurantje. Vanavond gaan we weer voor heerlijk Thais, weer eens wat anders proberen van de menukaart. Na afloop lopen nog een stukje door het straatje en daarna lopen we terug naar onze accommodatie waar we nog lekker op ons eigen terras een drankje doen. Volgens mij is dit een prima plekje om even een paar dagen te verblijven.

Zaterdag 11 februari 2017
Vanmorgen blijft het lang stil in huis, pas tegen 09:40 uur schrik ik wakker en de rest blijkt ook nog maar net wakker maar nog niet op te zijn. Een rustige plek om te slapen dus, zo blijkt. Voor vandaag hebben we geen grote plannen, even een dagje relaxen bij de accommodatie, misschien nog even lekker zwemmen vanmiddag en straks voor de lunch lopen we nog wel even het plaatsje in. Om een uur of 10:30 maken we even een broodje klaar voor het ontbijt en zitten we buiten op het terras nog een tijdje wat te kletsen. De dag begint wat bewolkt en er vallen zelfs een paar spatters regen, maar inmiddels is het nu 13:30 uur en is het weer wat lichter geworden en komt het zonnetje er weer wat door. Helaas, voor even maar vanmiddag heeft het hier behoorlijk geregend. Nadat we geluncht hebben was het even droog en hebben we nog een stukje over het stand en door het plaatsje gelopen. Toen we net aan de andere kant van het plaatsje waren begon het gieten, tja noem het een tropische regenbui, ik weet het niet. Anyhow! Nadat we eerst wat geschuild hebben, lopen we terug richting onze accommodatie waarbij we een tiental massagesalons passeren. Tja, en zeg nou zelf .... wat kun je anders met dit weer doen? Inderdaad, we lopen naar binnen en vragen of we met z'n vieren tegelijk gemasseerd kunnen worden. En jawel hoor, geen probleem. Het is inmiddels 18:00 uur en het komende uur zijn we dus onder de pannen. Marrie wordt beneden gemasseerd, een heerlijke nek en been massage en wij met z'n drieën worden meegenomen naar boven en worden daar een uur hard onder handen genomen, een Thaise oliemasassage. Na een uur zijn we weer losjes en lopen we terug naar de accommodatie waar we nog even lekker een bak koffie drinken, voordat we daarna tegen 20:45 uur maar weer op zoek gaan naar een restaurantje om een hapje te eten. We zitten inmiddels al aardig in een vakantieritme wat eten betreft .... Laat ontbijten, lunchen tegen een uur of 15:30 en 's avonds is het al snel een uur of 20:30-21:00 voordat we op zoek gaan naar een restaurantje. Als we weer terug zijn in de accommodatie doen we nog een spelletje. We proberen het nieuwe spel wat Marrie en Dim mee hebben gebracht, Ligretto, maar zonder de speluitleg van Jaco komen we er niet uit, althans nog niet vanavond .... Dan besluiten we maar een potje Yahtzee te spelen, misschien proberen we het later deze vakantie nog wel een keer. Tegen 24:00 uur gaan we naar bed, hopen dat het weer morgen wat beter is. Welterusten!

WEEK 60
Zondag 12 februari 2017
Als ik er vanmorgen al op tijd uit ben, lijkt het weer vandaag wat beter te worden, maar niets is minder waar. Voor we twee uurtjes verder zijn en tegen de tijd dat de anderen ook naar beneden komen ziet de lucht weer donker en begint het te gieten. Beetje jammer dit. Wat een geluk dat we in dit huis zitten hier met een groot, overdekt terras en dat we ondanks de regen wel gewoon lekker buiten kunnen zitten. We beginnen de dag met een ontbijtje op ons terras en drinken hier eerst nog koffie. Omdat we gisterenavond de spelregels van het Ligretto spel wat Marrie mee heeft gebracht niet begrepen, zoekt Sander een filmpje met de speluitleg op op YouTube. Nu is het duidelijk en dus spelen we eerst nog een paar potjes Ligretto. Als het iets opklaard besluiten we toch nog wat van het eiland te gaan bekijken. We pakken onze spullen en lopen richting de grotere weg, waar Sander een privé taxibusje weet te regelen waarmee we onze eigen eilandtour kunnen maken. We hebben van de week wat foldertjes opgehaald met georganiseerde eilandtourtjes, die we gebruiken als uitgangspunt, maar zo met z'n vieren bevalt ons een stuk beter. Als eerste brengen we een bezoek aan de Namuang Falls, de hoogste waterval op Koh Samui met een val van 30 meter hoogte. Als we hier een stop maken is het zo goed als droog. Een mooie waterval om te zien in een stukje jungle op het eiland. Als we het hier weer hebben gezien lopen we terug naar onze chauffeur die ons naar onze tweede stop brengt, de Khunnaram tempel met de gemummificeerde monnik. De stop erna was bij 2 speciale rotsen aan de kust, The grand father en grand mother rotsen. Hierna rijden we richting een mooi uitzichtpunt over Chaweng Beach en stoppen we onderweg om nog even wat fruit te halen voor de lunch onderweg. Bij het uitzichtpunt maken we een korte fotostop en dan rijden we ook hier weer verder. Het weer is inmiddels gelukkig opgeklaard en zelfs het zonnetje laat zich zo nu en dan weer even zien. We hebben nog twee grote bezienswaardigheden op ons lijstje staan, een bezoek aan de Big Boedha en een bezoek aan de Plai Leam tempel. Big Boedha is een imposant, gouden beeld van 12 meter hoog wat boven op een heuvel staat (73 treden omhoog) en vanwaar je een schitterend uitzicht hebt over Maenam Beach en Koh Phangan. Voodat we de trap beklimmen bestellen we een heerlijke pannenkoek bij een stalletje naast de parkeerplaats. We zijn om 13:00 uur begonnen aan onze tour en pas tegen 17:00 uur zullen we weer bij ons hotel worden afgezet, dus echt een uitgebreide lunch zit er vanmiddag niet in, maar dit is helemaal goed. Onze laatste stop is de Plai Leam tempel, een mooi en vrij groot tempelcomplex met drie grote, verschillanda Boedha beelden. In de vijvers om de tempel zwemmen grote groepen vissen, een soort van Meervallen of zo die door veel mensen gevoerd worden. Het is inmiddels 16:40 uur als we weer terug zijn bij onze chauffeur en we terug rijden in de richting van onze accommodatie waar we om 17:15 uur weer voor de deur worden afgezet. Een leuke excursie zo, een ideale manier om zo met z'n vieren een tourtje te maken. Als we terug zijn schijnt het zonnetje en maken we van de gelegenheid gebruik om nog even lekker met z'n vieren gebruik te maken van het heerlijke zwembad bij onze accommodatie. Even lekker genieten van de luxe van een zwembad .... Tegen een uur of 19:00 zijn we weer gedouched en omgekleed en lopen we nog even het plaatsje in, we eten vanavond Indiaas in een leuk restaurantje en daarna lopen we nog even richting de Night Market, een grote avondmarkt met verschillende tentjes en eettentjes. Altijd wel gezellig zo'n avondmarkt en dit is best een grote en drukbezochte. Als we 's avonds weer terug zijn bij onze accommodatie spelen we nog een poosje Ligretto, een leuk spelletje om zo met z'n vieren te spelen. Tegen 24:00 uur zoeken we ons bed maar weer op. Morgen nog een dagje op Koh Samui en dan overmorgen weer verder, op naar onze volgende bestemming, ons tweede eiland Koh Phangan.

Maandag 13 februari 2017
Vandaag onze laatste volle dag alweer op Koh Samui. Als ik weer als eerste beneden ben schijnt het zonnetje, het ziet er naar uit dat het een mooie zonnige dag gaat worden vandaag. Als iedereen eruit is ontbijten we eerst op ons gemak op ons terras. Sander en ik gaan even op pad om de overtocht voor morgen en het vervoer naar de pier te regelen en als we terugkomen drinken we nog even gezellig een bak koffie. Dan zoeken we onze strandspullen bij elkaar en lopen we de straat uit en lopen we via een ander resort aan de overkant van de weg naar het strand, vijf minuten lopen, dus ideaal. Het is behoorlijk druk op het strand en het is voor ons de eerste dag hier dat het echt lekker strandweer is vandaag en dus besluiten we lekker een paar uurtjes hier op het strand door te brengen. Er staat een harde golfslag in de branding en de watertemperatuur is 28 graden Celsius. Omdat het strand bij hoog water vrij smal is en er zo'n harde golfslag staat, wordt onze handdoek tot twee keer toe volledig overspoeld. Als lunch nemen we een heerlijke Donut op het strand en kopen we twee Ananassen die door de verkoper ter plaatse op het strand worden schoongemaakt, heerlijk dit. Tegen een uur of 14:30 lopen we terug richting onze accommodatie, waar we de rest van de middag lekker bij het zwembad gaan liggen op een ligbedje en nog even een poosje genieten van de luxe van het zwembad. Sander en ik lezen ons vast wat in over een van de volgende bestemmingen in de Lonely Planet, terwijl Marrie en Dim wat liggen te puzzelen en te relaxen bij het zwembad. Om 18:30 uur gaan we ons douchen en omkleden en daarna lopen we richting het restaurantje waar we van de week al een keer eerder zijn wezen eten om nog een keertje heerlijk Thais te eten hier op het eiland. Als we terug zijn zetten we nog een bak koffie, Skypen we nog even met Theo en spelen we nog een paar potjes Ligretto. Om een uur of 23:30 uur gaan we naar boven, vast even wat spullen inpakken en naar bed. Morgen laten we het huis hier weer achter ons en reizen we weer verder, op naar het volgende eiland.

Dinsdag 14 februari 2017
Vanmorgen hebben we om 08:45 uur de wekker gezet, want we willen om 09:30 uur ontbijten en tussen 10:30-10:45 uur worden we opgehaald voor het transport naar de pier waar we de ferry nemen naar Koh Phangan. Onze chauffeur is netjes op tijd en komt ons om 10:40 uur ophalen bij de accommodatie. We zijn de laatste die worden opgehaald en we rijden daarna dus in een keer door naar de pier in het noorden van het eiland. Het is een rit van ongeveer drie kwartier door de bergen, dwars over het eiland en langs de vele Palmbomen op het eiland, een mooie route. We zijn al om 11:15 uur bij de pier en de bedoeling is dat onze ferry pas om 12:30 uur vertrekt. Nou ja, zijn we in elk geval op tijd .... Als het 12:15 uur is horen we dat de ferry een half uur vertraging heeft, we moeten dus nog wat langer wachten. Uiteindelijk is het bijna 13:30 uur voordat de ferry vertrekt, maar ja, we zitten er op en de overtocht duurt maar 20 minuten. Na aankomst op Koh Phangan, besluiten we niet de eerste de beste taxi te nemen, maar zoeken we eerst een restaurantje om even wat te lunchen en een drankje te doen. Dan spreken we een taxi aan en die brengt ons voor TB 100 p.p. naar onze accommodatie. We hebben een 4 persoons bungalow geboekt met twee slaapkamers en een mooi zwembad voor de deur. Het is een mooie accommodatie, rustig gelegen en vlakbij het strand en wat restaurantjes op een steenworp afstand van de accommodatie, inclusief een 7 Eleven supermarkt. Als we gesettled zijn kleden we ons om en nemen we eerst een heerlijk verfrissende duik in het zwembad. Ze hebben hier heerlijke verse sapjes dus we besluiten maar even lekker bij het zwembad wat te relaxen, voordat we voor het donker wordt nog een stukje gaan lopen op zoek naar de 7 Eleven en een leuk restaurantje. Dit keer kiezen we een Thais restaurantje aan het strand, als dit geen vakantie is .... We hebben weer heerlijk gegeten, alle vier een Thaise curry dit keer. Na het eten lopen we in het donker langs de straat terug en de avond brengen we door op ons eigen terras onder het genot van een biertje en een wijntje. Oh, en omdat Sander en ik nog een aflevering van Wie is de Mol achter liepen op Marrie en Dim hebben we nog even met z'n vieren een aflevering terug zitten kijken op onze tablet. Tegen 24:00 uur houden we het weer voor gezien en zoeken we ons bed op.

Woensdag 15 februari 2017
We hebben hier heerlijk geslapen en om 08:45 uur hebben we de wekker gezet en zijn we er allemaal uit. We hebben dit keer een accommodatie met ontbijt en dus moeten we om 09:15 uur richting het restaurantje. Als de manager van de accommodatie ons vraagt wat ons plan is voor vandaag hebben we eigenlijk nog geen idee. Koh Ma is een klein schiereilandje met een paar strandjes en is een van de plekken waar je hier op Koh Phangan kunt snorkelen. Hij biedt ons aan ons weg te laten brengen naar Koh Ma en ons eind van de middag als we dat willen weer op te komen halen. Nou, prima idee eigenlijk .... We pakken nog even onze strandspullen en snorkels bij elkaar en tegen 10:30 uur worden we netjes weggebracht, achterop de pick up truck. Tja, geen luxe taxi hier, maar een prima manier om te komen waar we heen willen. Onderweg stoppen we op ons verzoek nog even bij twee duikscholen, zodat Sander en ik even kunnen informeren voor een duiktripje voor morgen. Bij de tweede duikschool, Lotus Divers, boeken we een duikexcursie voor morgen. Sander en ik willen morgen een dagje samen gaan duiken en boeken een tripje van een dag met drie duiken op drie verschillende duiklocaties. Hebben Marrie en Dim morgen lekker even een dagje helemaal voor zichzelf en kunnen wij ons tweede hobby weer een keertje uitoefenen. Het is tegen een uur of 11:45 als we aankomen bij het strand van Koh Ma, waar onze chauffeur ons afzet en ons vanmiddag om 17:00 uur weer op komt halen. Het water staat vrij hoog, maar we wagen de oversteek. Eerst pakken we de belangrijkste spullen in in plastic en dan nemen Sander en ik allebei een rugzak boven ons hoofd, in de hoop dat we die droog kunnen houden als we de zee doorkruisen. En jawel hoor, het lukt, de tassen komen droog aan de overkant en wij, ach wij maken het ook goed. We vinden een klein stukje strand waar we ons strandlaken kunnen neerleggen en dan gaan we even lekker het water in. Even wat snorkelen en zwemmen en nog even lekker hier op het strand in het zonnetje liggen. Ook Dim probeert nog wat te snorkelen en geniet volop van de vele bijzondere vissen die hij onderwater tegenkomt. Het is een uur of 14:00 als we opnieuw de oversteek wagen, terug naar het vaste land aan de overkant. Als we alle vier weer veilig en redelijk droog aan de overkant zijn, zoeken we een terasje op waar we even gaan lunchen. Ja, we beginnen er al aardig aan te wennen aan het Thaise ritme met twee keer warm eten op een dag. Dan blijven we nog een poosje op dit strandje liggen, drinken we nog wat op een terasje en 17:00 uur worden we keurig opgehaald en terug gebracht naar onze accommodatie. Als we terug zij bij de accommodatie nemen we nog even een duik in het zwembad en na het douchen en een bak koffie lopen we naar voren richting het restaurantje waar we 's avonds allemaal weer een Thaise curry bestellen. 's Avonds spelen we nog maar weer eens een potje Ligretto, wat Sander wint dit keer. Daarna gaan we een beetje op tijd naar bed, tegen een uur of 23:00 want Sander en ik moeten er morgen weer op tijd uit en worden om 07:20 uur opgehaald ....

Donderdag 16 februari 2017
Om 07:00 uur vanmorgen ging onze wekker. Om 07:20 uur worden we opgehaald door de duikschool voor onze duikexcursie. Marrie en Dim liggen nog lekker op bed, die hebben vandaag lekker een dagje voor zichzelf, even heerlijk wat relaxen bij (en in de buurt van) onze accommodatie. Als we bij de duikschool aankomen en onze duikuitrusting bij elkaar hebben gezocht, kunnen we mooi nog even wat ontbijten voordat we in de jeeps bij de boot worden gebracht aan de pier. Om 08:50 uur varen we uit, op weg naar onze eerste duikstek, een tocht van ruim een uur. Gelukkig staat er niet zoveel wind vanmorgen en dus is de zee en de tocht naar de eerste duikstek vrij rustig. We duiken samen met nog twee anderen en onze divemaster en gids Marc, een Belg die hier inmiddels al acht jaar woont en ruim zeven jaar werkt als divemaster. Tijdens de eerste duik zwemmen we tussen grote scholen Baracuda's, honderden! Wat fantastisch dit! De eerste duikstek is Sail Rock, de bekendse duikstek van dit gebied. Als we na zo'n drie kwartier weer terug zijn aan boord, is het wachten tot iedereen weeer terug aan boord is, voordat we doorvaren naar onze tweede duikstek, South West Pinnacles, opnieuw zo'n anderhalf uur varen. Deze duikstek kenmerkt zich weer meer door het mooie coraal en ook grote scholen vissen. Als onze tweede duik er hier weer op zit varen we naar onze derde en laatste duikstek, Shark Island, ogeveer een uur varen verderop. Ook hier duiken we ongeveer drie kwartier, een relaxte duik. Daarna is het nog bijna twee uur varen voordat we weer terug zijn bij de pier en terug worden gebracht naar de duikschool en daarna tegen 18:30 uur weer netjes worden afgezet bij onze accommodatie. Een leuk duik dagje zo en best een aardig dagje volgemaakt. Als we terugkomen bij onze accommodatie lopen we nog even langs de receptie om de ferry en het vervoer voor morgen te boeken en daarna kijken we of we Marrie en Dim weer kunnen vinden bij de accommodatie. Zij hebben vandaag een heerlijk relax dagje gehouden en hebben bij de accommodatie wat gezwommen, zijn nog even richting het strand gelopen en hebben aan het strand ergens lekker zitten lunchen. Heerlijk toch om zo nog even lekker te genieten van deze heerlijke luxe accommodatie hier op Koh Phangan. We eten vanavond in het restaurantje bij de accommodatie, waar we van de week al een keer eerder hebben gegeten. 's Avonds proberen we nog een nieuwe aflevering van Wie is de Mol te kijken, maar helaas is de internetverbinding nou niet zo snel dat dit met livestream gaat lukken, helaas. Tegen 23:15 uur houden we het vanavond voor gezien, het was een lang dagje voor ons zo met het duiken en morgen moeten we weer op tijd eruit, om op tijd bij de ferry te zijn, voor de overtocht van 09:00 uur.

Vrijdag 17 februari 2017
Vanmorgen ging om 07:00 uur de wekker. Opstaan, douchen, aankleden en als alles is ingepakt lopen we richting het restaurantje voor het ontbijt. Om 08:15 uur worden we weggebracht naar de pier door de man van onze accommodatie, we worden netjes op tijd bij de pier afgezet. Om 08:40 uur kunnen we aan boord en om 09:00 uur varen we richting de Don Sak pier op het vaste land, waar we tegen 10:50 uur aankomen. We hebben tickets geboekt met aansluitend rechtstreeks vervoer richting het Kao Sok National Park, ideaal zou je denken .... Maar nee, niets is minder waar. Er staat een grote bus gereed bij de pier, tot zover klopt het. Dan blijkt dat we met deze grote bus in Surat Thani worden afgezet bij een busdepot/restaurant en dat we hier vervolgens worden omgeboekt op de lokale bus naar het Kao Sok National Park. Tja, op zich prima, maar niet als je de er hoofdprijs betaald voor een directe busrit in een minivan. Er wordt ons verteld dat we tot 13:00 uur hier moeten wachten (bijna drie kwartier!) op onze volgende bus die ons in ca. 2,5 uur naar Kao Sok National Park zou brengen. Dan wordt het dus minimaal 15:30-16:00 uur voordat we bij onze nieuwe accommodatie zijn en dat terwijl ze het verkopen als een snelle connectie met aankomst tijd 13:30 uur. Hadden we het dan toch maar gewoon op onze eigen manier gedaan, alleen dachten we dit keer dit is wellicht iets handiger ook voor Marrie en Dim. We maken ons punt en uiteindelijk wordt er voor ons alsnog een Mini busje geregeld, wat in elk geval een keer overstappen scheelt en die ons uiteindelijk om 15:20 uur afzet aan de hoofdweg, vlakbij de ingang van het park en 2,2 km vanaf onze accommodatie. We worden netjes opgehaald door onze accommodatie en goed ontvangen. We hebben twee huisjes geboekt via Booking.com, naast elkaar en in een mooie, tropische tuin, een heerlijk plekje voor de komende nacht. We hebben dit keer maar voor een nachtje geboekt, want we willen morgen een twee-daagse tourtje maken met een overnachting in het National Park en we willen kijken of we dat hier vandaag nog kunnen boeken. Als we onze spullen in het huisje hebben gelegd, besluiten Sander en ik nog even het plaatsje in te lopen om te kijken wat voor tourtjes er worden aangeboden en wat we eventueel naast een tourtje zelf nog hier kunnen ondernemen. Tegen 17:00 uur zijn we weer terug bij de accommodatie, waar Marrie en Dim inmiddels de weg naar het restaurantje en de bar hebben gevonden. We besluiten het tourtje maar hier bij de accommodatie te boeken voor morgen en overmorgen en aansluitend nog te kijken voor een andere accommodatie hier in de buurt voor twee nachtjes na terugkomst van onze twee-daagse excursie (deze accommodatie is helaas al volgeboekt). We worden morgenochtend om 09:00 uur opgehaald bij onze accommodatie, laten de grote bagage hier achter en gaan dan richting het grote meer in het National Park. Als het goed is komen we dan overmorgen tegen14:30-15:00 uur hier weer terug, want we blijven een nacht overnachten in het National Park. Sander en ik kijken nog even op Booking.com voor een nieuwe geschikte accommodatie voor als we hier weer terug komen en als we er eentje op het oog hebben, gaat Sander er nog even kijken met Dim of het wat is. Marrie en ik blijven lekker even zitten bij ons huisje tot de mannen terug zijn .... nee, die wordt het dus niet. 's Avonds eten we in het restaurantje bij de accommodatie en vinden we op Booking.com nog een andere, geschikte accommodatie die we boeken. Zo weten we in elk geval waar we na ons tourtje weer terecht komen. Na het eten drinken we nog even wat op onze kamer en tegen 22:30 uur gaan we onze dagrugzakjes in orde maken voor de excursie morgen en daarna een beetje op tijd naar bed. We hoeven gelukkig morgen niet zo vroeg op, om 07:45 uur, zodat we om 08:15 uur kunnen ontbijten en onze spullen kunnen afgeven en om 09:00 uur gereed zijn voor onze pick up bij de accommodatie. Benieuwd wat we de komende twee dagen weer gaan beleven ....

Zaterdag 18 februari 2017
Vanmorgen zijn we er op tijd uit voor het ontbijt en onze pick up om 09:00 uur. We worden netjes op tijd opgehaald bij onze accommodatie met een klein busje en in het plaatsje moeten we nog een keertje overstappen op een grote bus en ontmoeten we de andere medereizigers. Totaal bestaat de groep uit zo'n 24 personen, een internationaal gezelschap. Om 09:30 uur rijden we weg uit het plaatsje in de richting van het meer, een rit van zo'n anderhalf uur, onderweg maken we nog een korte stop bij een lokaal marktje. Om 11:15 uur komen we aan bij het meer, waar we onze entree kaartjes voor het Kao Sok National Park nog moeten kopen en vervolgens om 11:30 uur op de boot gaan. De groep wordt verdeeld over twee boten, beide longtail boten, vervolgens worden we in circa een uur naar onze accommodatie gevaren. Een mooie bootrit over het grote meer en langs het Karstgebregte met hoge bergen en kalsteen rotsformaties, prachtig! Na aankomst bij onze drijvende accommodatie, worden we ingechecked en worden onze hutjes toegewezen. Het is een drijvende accommodatie met totaal zo'n 40 hutjes op het meer, vier verschillende types en een groot drijvend plateau wat dient als restaurant en relax ruimte, dit alles op een superlocatie aan de rand van het meer met uitzicht op het prachtige landschap. Onze hutjes hebben een eigen douche (eentje aan de achterkant van hutje, achter op een vlonder met uitzicht over het meer en de bergen) en toilet en is uitgerust met twee grote tweepersoons matrassen. De hutjes zij eenvoudig, maar hebben voor een zitje aan het water met een adembenemend mooi uitzicht over het meer en het gebergte. Wat een super mooi plekje dit! Om 13:00 uur wordt de lunch geserveerd, een Thais buffet met heerlijke curries en Pat Thai. Na de lunch staat er een stevige wandeling door de jungle op het programma door rivieren en door een diepe grot, een wandeling van zo'n drie- drieën half uur. Marrie en Dim besluiten een middagje hier bij de accommodatie te blijven, om nog wat te kunnen zwemmen en lekker voor het hutje wat te relaxen en te genieten van het mooie uitizicht. Sander en ik vertrekken om 14:00 uur met de boot voor een boottochtje van 20 minuten naar het begin punt van de wandeling. Dan beginnen we aan een mooie wandeling door een stukje jungle, een tocht waarbij we in totaal zeven keer een rivier door moeten. De eerste keer dat we de rivier door moeten, is tevens de diepste rivier doorgang waarbij het water tot net onder onze schouders komt. Wij hebben een waterdichte rugzak bij ons en de waardevolle spullen hebben we achtergelaten bij Marrie en Dim, maar sommige anderen blijken minder goed voorbereid .... Het is een wandeling van zo'n anderhalve kilometer tot aan de grot ingang, een pad wat soms lastig begaanbaar is en waarbij we over rotsen moeten klimmen en klauteren, maar het is de moeite waard. Bij de grotingang aangekomen zetten we onze zaklampen op ons hoofd en beginnen we aan een "wandeling" door de grot, een stuk van bijna een kilometer ondergronds. We lopen door een rivier en sommige stukken moeten we zelfs zwemmen omdat de rivier te diep is om door te lopen, ongeveer halverwege moeten we tegen een waterval opklimmen om op een ander hoger gelegen stuk uit te komen. Wat bijzonder dit, super gaaf om te doen! Op sommige stukken is de doorgang in de grot wel erg smal, terwijl je op andere plekken soms juist weer in een grotere ruimte uitkomt. Na ruim een uur zijn we de grot weer uit en komen we een eind verderop weer uit op het wandelpad. Vanaf hier is het nog zo'n tweeenhalve kilometer teruglopen richting de boot, waar we rond 17:20 uur weer aankomen, om iets voor 18:00 uur zijn we weer terug bij onze accommodatie en bij Marrie en Dim. Het zwemmen blijkt niet zo'n succes geweest, toen Marrie in haar enthousiasme het water in gesprongen was om te zwemmen en er vervolgens weer uit wilde klimmen bij het trappetje bleek dit niet te lukken. Gelukkig kon ze Dim roepen om te helpen om haar weer op de kant te helpen. Daarna hebben ze maar niet meer gezwommen en gewacht tot wij weer terug waren bij de accommodatie, zodat we in elk geval in de buurt waren als het nodig zou zijn om het water weer uit te komen. Als wij terug zijn is het nog steeds heerlijk weer en dus gaan we dan alsnog even lekker zwemmen voor de deur van onze hutjes. Na het zwemmen blijkt het prima te lukken om nu wel het water uit te klimmen via het trapje en gaat Sander samen met Dim nog een stukje kayakken op het meer. Om 19:00 uur staat er weer een buffetje klaar voor de groep en is het tijd om weer te eten. Om 20:00 uur is er nog een nacht bootsafari in het donker op het meer op zoek naar wat nachtleven in de jungle, een boottochtje van een uur. Helaas spotten we alleen twee Uilen en zijn de Apen niet thuis vanavond, maar desondanks is het heerlijk om nog een uurtje op het water te zijn en onder een mooie sterrenhemel te varen op een verlaten meer met de jungle geluiden op de achtergrond. Als we om 21:15 uur terug zijn bij de accommodatie drinken we nog gezellig wat, voordat we tegen 22:30 uur over de loopplanken teruglopen richting onze hutjes, kijken of we hier vannacht op het water ook een beetje goed kunnen slapen. Morgenochtend moeten we er al weer vroeg uit, want om 07:00 uur beginnen we met een vroege ochtend safari, wederom op zoek naar het leven in de jungle .... Welterusten!

WEEK 61
Zondag 19 februari 2017
Alle vier hebben we wat onrustig geslapen vannacht, toch een beetje onwennig in zo'n krakend hutje op het water, maar we zijn er allemaal weer op tijd uit en om 07:00 uur gaan we de boot op voor onze vroege ochtend safari. Het is prachtig zo in alle vroegte met de opkomende zon over de bergen en over het meer en alle vogelgeluiden uit de jungle. Het blijft lang rustig en even lijkt het erop dat we ook vanmorgen geen Apen gaan spotten, maar niets is minder waar .... Net op het laatste moment spotten we een gropeje Apen boven in de boomtoppen aan de rand van het meer. Prachtig om te zien hoe de Apen van de ene boomtop naar de andere slingeren. Dan is het tijd om terug te gaan naar de accommodatie, waar we eerst nog gaan ontbijten alvorens we onze spullen moeten pakken en om 09:00 uur uitchecken en met de boot weer vertrekken. Na het ontbijt om 09:10 uur laten we deze bijzondere plek weer achter ons en varen we in circa een uur naar het beginpunt van een tweede, pittige wandeling. Vanaf het punt waar de boten aanleggen, kunnen we in circa twee uur lopen richting een grot, grotendeels klimmen en weer terug. Dit keer gaan we met z'n vieren en Marrie en Dim blijven deze keer niet achter. Een stevige klim en een pittige wandeling omhoog, maar de inspanning wordt beloond met een mooi uitzicht. De grot lopen alleen Sander en ik nog een stukje in met de groep, maar deze grot is een stuk minder spectaculair als die van gisteren. Dan beginnen we weer aan de terugtocht. Marrie en Dim zijn nadat ze wat hebben uitgerust al samen met een Nederlands meisje begonnen aan de terugtocht, de wandeling terug richting het beginpunt bij de boot. Rond 11:30 uur zoiets zijn we allemaal weer terug bij het beginpunt, waar de lunch al weer klaar staat voor ons, nasi met heerlijk vers fruit en water. Na de lunch is er nog even tijd om wat te relaxen, zwemmen en bij te komen van de wandeling, voordat we om 12:30 uur vertrekken en in een half uur terugvaren naar de het beginpunt waar de bus ons weer opwacht om ons terug te brengen naar onze volgende accommodatie in het plaatsje Kao Sok, vlakbij de ingang van het National Park. Tegen 14:45 uur zijn we terug in het plaatsje en worden we weer netjes afgezet bij de accommodatie waar we gisteren onze bagage hebben achtergelaten. Helaas was er hier geen plek voor de komende twee nachten en dus hebben we een andere accommodatie geboekt zo'n 500 meter verderop. Als we onze bagage hebben opgehaald worden we door de eigenaar netjes weggebracht naar onze nieuwe accommodatie en dus hoeven we niet zelf te slepen met onze bagage. Ook bij de volgende accommodatie worden we weer vriendelijk ontvangen en worden onze nieuwe onderkomens gewezen, twee ruime bungalowtjes met een mooie veranda tussen de grote Palmen in een rustige omgeving. De rest van de middag gebruiken we om even een wasje te doen en bij het huisje nog even een beetje te relaxen en bij te komen van de afgelopen twee dagen. Wat een leuke excursie was dit en wat een prachtige natuur! 's Avonds lopen we nog even het plaatsje in op zoek weer naar een restaurantje en eten we heerlijk Thais bij een klein en goed bezocht restaurantje, heerlijk. Daarna drinken we nog gezellig wat bij het huisje en tegen 22:30 uur houden we het voor gezien en zoeken we ons eigen huisje weer op. Vanavond nog maar even een keertje een beetje op tijd naar bed. Morgen hebben we nog een hele dag hier en kijken we wel wat we willen doen, misschien nog een stukje wandelen in het Kao Sok National Park hier om de hoek. We will see.

1. Anneke Menses:
    20 februari 2017
    Leuk om nu met z'n viertjes een deel van jullie reis te doen. Was vast een fijn weerzien. Wat een leuke lokaties bezoeken jullie. Nog 1 week en het zit er voor Marry en Dim al weer op. Geniet nog met en van elkaar.
  2. Wim van der Steen:
    20 februari 2017
    Geweldige verhalen,ik ben helemaal niet jaloers op jullie ha ha.
    Groetjes voor alle vier en geniet er nog van.
  3. Heily Visser.:
    20 februari 2017
    Hallo alle vier, wat hebben jullie het leuk! En...wat doen jullie veel! Het verslag is weer heerlijk om te lezen. Geniet maar lekker met z'n vieren. Nog een mooie tijd toegewenst!
  4. Dienie Coenen..:
    22 februari 2017
    Alles met veel aandacht gelezen, en jullie hebben veel gezien, Ben heel blij dat alles goed met jullie gaat ,ik heb jullie allemaal weer een keer gezien, met Skype. Groetjes en veel liefs van DIENIE.
  5. Cees Sleven:
    26 februari 2017
    Wat weten jullie de totaal andere Aziatische sfeer goed te treffen! Zowel in tekst als in beelden. Het hele verhaal wordt zo langzamerhand een uniek document dat voor altijd jullie herinneringen levend zal houden. En voor anderen een uitstekende reisgids. Hulde!
  6. Wendy Molenaar:
    26 februari 2017
    Ook en weer bij met het lezen van jullie mooie reisverhalen. Wat maken jullie veel mooie, onvergetelijke dingen mee zeg. En wat blijft het leuk om jullie belevenissen zo te kunnen volgen. Geniet nog even met ze 4tjes!
  7. T v d Braak:
    27 februari 2017
    Wat laat met reactie, maar ik had gewacht tot de foto's kwamen. Altijd leuk te zien; wordt het verhaal nog levendiger. Weer heel wat beleefd op die eilandjes en toch weer gedoken en gezellig samen zijn met Marrie en Di'.
    Groetjes uit het natte Holland.