Week 65: Kalaw ~ tracking richting Inle Lake ~ Nyaung Shwe

25 maart 2017 - Nyaungshwe, Myanmar

WEEK 65
Zondag 19 maart 2017
Ook vanmorgen moesten we er weer op tijd uit, 06:30 uur ging de wekker want om 07:30 uur worden we al opgehaald voor ons vervoer naar Kalaw. Voor dit traject hebben we een minivan geboekt (het toeristen transport wat we tot nu toe nog hebben kunnen vermijden), een rit van ruim 7 uur. Gelukkig worden we dit keer als eerste opgehaald en dus hebben we goede plaatsen voorin het busje. Voordat we de andere passagiers hebben opgehaald en uiteindelijk daadwerkelijk Bagan achter ons laten is het inmiddels 08:30 uur. Onderweg stoppen we nog twee keer voor plas pauze en een lunchstop en tegen 15:00 uur worden we afgezet aan de hoofdstraat in Kalaw .... De route gaat door een divers landschap. Door de akkervelden, langs bananenplantages en een groot stuk van de route voert door de bergen met prachtige vergezichten. Als we aankomen in Kalaw stappen we weer achterop bij een motortaxi en worden we boven op de heuvel 2 km verderop netjes afgezet bij de B&B die we gisteren hebben geboekt via Booking.com voor de komende twee nachten. We worden hartelijk ontvangen door een jongen die goed Engels spreekt, we krijgen een welkomstdrankje aangeboden en we mogen onze eigen kamer uitkiezen, iets wat we niet zo vaak meemaken tijdens het reizen (met vooraf geboekte accommodaties) maar wat net even wat gastvrijer overkomt. De B&B die we hebben gekozen ligt een stukje buiten het centrum van het bergdorpje en ligt boven op een heuvel met een schitterend uitzicht en tussen het groen. Volgens mij is dit een heerlijk plekje om een paar dagen te verblijven. De rest van de middag doen we even rustig aan, zitten we nog wat op het balkon en genieten van de serene rust en de vogelgeluiden om ons heen. Beide zijn we niet helemaal fit en als het even kan willen we van de week nog een meerdaagse trekking doen, dus ja dan nu maar even ons gemak houden. Tegen 19:15 uur lopen we naar een restaurantje hier vijf minuten verderop, waar we even wat eten. Hier hebben ze Wifi (bij de B&B niet) en proberen we nog even wat nieuwe foto's en het nieuwe reisverslag te posten. Tja, in een land waar het niet lukt om te Skypen vanwege de veelal slechte internetverbinding, proberen we door het reisverslag en de foto's wekelijks te posten, iedereen toch een beetje op de hoogte te houden van onze belevenissen hier in Myanmar.

Maandag 20 maart 2017
Het is een uur of 08:00 vanmorgen als we allebei wakker zijn, om 08:30 uur eerst maar even ontbijten en dan een plannetje maken voor vandaag. We kunnen hier fietsen lenen en we willen dus eigenlijk vandaag wat van de omgeving gaan verkennen per fiets als dat lukt hier in de bergen .... Tegen 10:00 uur rijden we richting de Shwe U Min Paya Cave, een bijzonder Tempelcomplex wat o.a. bestaat uit drie grotten welke vol staan met Boedha's. Niet een enkele, niet tientallen, nee honderden Boedha's in verschillende maten en verschillende afbeeldingen. Wat bijzonder om zoveel Boedha's bij elkaar te zien. Nadat we hier een tijdje hebben rondgekeken rijden we verder op weg naar een Kerk die we nog hadden willen bezoeken, echter als we nog 850 meter moeten, worden we tegengehouden door een security man op de motor .... We blijken in een gebied te fietsen wat een restricted area is, oftewel we mogen hier helemaal niet komen, oeps. Dan maar omdraaien en een andere weg volgen. Omdat al snel blijkt dat er meerdere wegen niet openbaar zijn laten we de Kerk maar voor wat het is en besluiten nog maar naar een andere Pagoda te fietsen, de Hnee Pagoda. Na een bezoek aan deze Pagoda rijden we bergafwaarts richting het centrum van Kalaw, waar we nog even wat rondkijken en wat informatie inwinnen over de trackings opties hier in de omgeving. Eigenlijk willen we graag een meer-daagse tracking doen in dit gebied .... We gaan drie tourbureautjes af en uiteindelijk komen we uit bij Jungle King guides. We boeken een drie-daagse tracking van Kalaw naar Inle Lake met gids. We beginnen de tracking morgenochtend, nadat we om 08:30 uur worden opgehaald bij onze accommodatie. Het is de bedoeling dat we de eerste dag 20, de tweede dag 22 en de laatste dag 16 kilometer wandelen in de bergen, tussen de rijstvelden en banenplantages en langs de vele afgelegen bergdorpjes en bergstammen. De eerste nacht slapen we in een Homestay, dus bij de mensen thuis, de tweede nacht slapen we in een klooster .... Wij zijn erg benieuwd en hebben er zin in! Vanmiddag hebben we verder nog wat rond gefietst in het dorpje, zijn we nog even de markt op gelopen en hebben in een restaurantje even wat gedronken en gelijk een accommodatie geboekt voor als we na de trekking aankomen bij Inle Lake - Nyaung Shwe. Ook werd het tijd voor een bezoekje aan de kapper en dus hebben we dat ook vanmiddag nog even gedaan. Wel even schrikken wat we moesten afrekeken ..... 1.000 Kyats per persoon, omgerekend nog geen € 0,70! Tja, dat wordt weer even wennen aan de prijzen in Nederland als we straks weer terug zijn. Daarna hebben we wat gegeten bij lokaal tentje waar we heerlijk Zuid-Indiaase curry hebben gegeten en daarna zijn we terug gefietst de berg op richting onze B&B waar we net voor donker weer aankwamen. Inmiddels hebben we de backpacks weer ingepakt, want deze laten we morgen achter bij het tourbureautje die zorgen dat ze van de week worden afgeleverd in het hotel in Nyaung Shwe. Wij hoeven alleen twee dagrugzakjes mee te nemen met spullen die we nodig hebben tijdens de tracking. Sander is inmiddels gedouched en ik ga ook zo en dan vanavond maar even op tijd naar bed, beetje energie opdoen voor de komende dagen ....

Dinsdag 21 maart 2017
Dag 1 drie-daagse tracking Kalaw - Inle Lake, 20 km
Vandaag gaat de wekker om 07:30 uur, ontbijten we om 08:00 uur en om 08:30 uur worden we opgehaald bij onze accommodatie. Ik ben niet echt fit vanmorgen dus hopelijk gaat het allemaal goed tijdens de tracking, ik vermoed dat Sander mij heeft aangestoken met zijn verkoudheid en griep vorige week. We halen eerst nog drie anderen op bij een hotel in het plaatsje voordat we ons melden bij het tourbureautje waar nog een groepje andere wandelaars wachten. Er blijken vandaag twee groepen te vertrekken met gids voor de drie-daagse tracking van Kalaw - Inle Lake. Onze groep bestaat uit negen personen en onze gids Simon. De groep bestaat uit een jong Duits stel, een jong Frans Stel en een jongen uit Frankrijk, een jongen uit Engeland en een meisje uit Zweden, een leuk gemengd groepje dus. Als iedereen is geregistreerd beginnen we aan onze tracking en rond 09:00 uur lopen we Kalaw uit. Benieuwd wat ons de komende dagen te wachten staat ..... De route die we vandaag afleggen gaat door een afwisselend landschap, de bergen, de landbouwgebieden waar vele locals aan het werk zijn en door afgelegen dorpjes en nederzettingen in de bergen. We hebben prachtig weer om te wandelen, zonnig, een windje en over het algemeen niet al te warm, een graad of 27 Celsius. Onderweg maken we de nodige korte stops, legt de gids wat uit over de vegetatie en de manier van leven op het platteland door de locals en genieten we vooral van de vele mooie vergezichten en mooie "plaatjes" die aan ons voorbij komen. Het is geen zware wandeling vandaag, af en toe een beetje berg op en dan weer berg af maar goed te doen. Na drie uur wandelen is het tijd voor een lunchbreak. We stoppen op een plek waar we de lunchbreak hebben en worden daar voorgesteld aan onze kok voor de komende dagen. We krijgen soep en rijst met verschillende verse groenten. Na de lunch hebben we nog een half uur om in het zonnetje nog een beetje bij te komen van het eerste deel van de tracking en rond 13:00 uur zoiets vervolgen we onze route. Het is met nog wat stops onderweg nog zo'n drie-drieën half uur lopen tot aan onze eerste overnachtingsplek, een Homestay op een mooie locatie in een bergdorpje. We slapen met z'n negenen boven op een soort van zolder op dunne matrasjes op de grond. Omdat ik niet echt fit ben, besluit ik voor het eten nog maar even een poosje op bed te gaan liggen en lukt het me zelfs om nog even anderhalf uur te slapen voor we worden geroepen voor het eten. Sander is met de anderen de zonsondergang gaan kijken een klein stukje terug, waar er een mooie zonsondergang was met de bergen op de voorgrond. Het is tegen 19:00 uur als we aan tafel gaan voor het diner. We krijgen wederom soep en rijst met verschillende verse groenten, gebakken Tofu (een soort van kroepoek) en vis vandaag, dat laatste sla ik even over. Als we klaar zijn met eten besluiten de meeste om vanavond maar op tijd het bed op te zoeken. Buiten is het inmiddels aardig afgekoeld en dus besluiten ook wij om maar op tijd naar bed te gaan, om 20:15 uur liggen we er al in ..... Morgen worden we om 06:00 uur weer gewekt.

Woensdag 22 maart 2017
Dag 2 drie-daagse tracking Kalaw - Inle Lake, 22 km
Heerlijk geslapen vannacht en om 06:10 uur worden we gewekt, helaas net te laat om de zonsopkomst te zien (foutje van de gids). Rond 06:45 uur kunnen we aan tafel voor het ontbijt. Koffie of thee, iets van oliebolachtige broodjes die we kunnen vullen met curry en vers fruit. Als iedereen klaar is en we de spullen weer bij elkaar hebben gezocht, vertrekken we rond 07:50 uur. We hebben vandaag een wandeling van 22 kilometer voor de boeg. Wederom door een prachtig landschap en onderweg zien we heel veel locals die ons stuk voor stuk allemaal hartelijk begroeten. We maken in de ochtend nog ergens een korte stop bij een theehuis en ook vandaag wordt er rond 12:00 uur een lunchbreak ingelast. De route vandaag is erg afwisselend en het is leuk om over de smalle paadjes en tussen de landbouwgebieden te wandelen. Na de lunch, welke overigens weer heerlijk smaakt, onze kok weet ons wel te verrassen met zijn kook kunsten, lopen we nog ca. een uur verder voor we een stop maken bij een rivier. Hier zijn locals bezig om van Bamboo grote rieten manden te vlechten, erg leuk om te zien. De rivier is onze zwem- en wasplaats voor vandaag ..... Bij zowel de Homestay als ook vanavond bij het klooster zijn geen douches, dus we hebben hier een stop van ruim een uur om ons lekker even op te frissen in de rivier, heerlijk! Tegen 15:15 uur als iedereen weer heerlijk fris is, beginnen we aan onze laatste etappe van vandaag, nog zo'n anderhalf tot twee uur waarvan het grootste deel bergopwaarts. Rond 16:30 uur komen we aan bij het klooster, onze tweede overnachtingsplek tijdens de tracking. Wat een prachtige locatie en hoe bijzonder is het om een nacht door te brengen in een klooster. Op weg hier naar toe hebben we even een paar blikjes Coca-Cola gekocht en een zak chips en dus zoeken we een mooi plekje om met een groepje de zonsondergang te kijken, met voor ons het uitzicht over het klooster. Nog voor het eten tegen 18:30 uur worden we geroepen door onze gids. Er blijkt vanavond een ceremonie te zijn waarbij twee nieuwe jonge Monniken het klooster binnenkomen. Het is hier in Myanmar gebruikelijk dat alle jongens tot 12 jaar, minimaal een week, in een klooster als Monnik hebben geleefd. De jonge jongens worden op de eerste dag veelal door hun familie verkleed als prins en krijgen een ceremonie waarbij ze op paarden door het dorp worden gereden als prins als soort van inwijdingsritueel om vervolgens voor minimaal een week als Monnik te worden overgedragen aan het klooster, een groot familie ritueel/feest. Daarnaast zal elke man vanaf zijn 21ste nogmaals een periode als Monnik in het klooster door moeten brengen voor een periode van minimaal 45 dagen, zo vertelde onze gids. Vanavond is het een heel bijzondere inwijding, zo blijkt. De twee jonge jongens zijn hier vanavond met hun vaders en komen uit een heel arm gezin, die geen geld hebben voor een traditionele inwijdingsceremonie. De vaders zijn hier vanavond met hun zoons, om toestemming te vragen aan de hoofd Monnink om de jongens toe te laten treeden in het klooster. De jonge jongens worden uiteraard toegelaten en behoren vanaf dit moment tot een van de 28 jonge Monniken die samen met de twee hoofd Monniken hier in dit klooster wonen. Nadat de vaders hun zonen hebben achtergelaten zijn wij getuige van een gebeds- en inwijdings ceremonie van de jonge Monniken, erg bijzonder om dit bij te kunnen wonen in het klooster waar wij vannacht te gast zullen zijn. Na het eten, gaat om 20:30 uur het ligt uit en moet iedereen om 21:00 uur stil zijn. Ja, ook wij! Het is erg grappig om de jonge Monniken die in een ruimte slapen vlak naast ons, te horen. Het lijkt op een groot jongenskamp van vroeger op school tot het moment dat het 21:00 uur is en we de hoofd Monnik horen zeggen dat het tijd is om stil te zijn. Muisstil blijft het vervolgens (tot 05:00 uur als ze gewekt worden), tja ..... het blijven wel kinderen.

Donderdag 23 maart 2017
Dag 3 drie-daagse tracking Kalaw - Inle Lake, 16 km
De derde en laatste dag van de tracking alweer vandaag. Om 06:30 uur worden we gewekt, al waren de meeste al even wakker ..... We hebben vanmorgen Pannekoeken als ontbijt, heerlijk. Om 07:45 uur vetrekkken we voor onze laatste dag van de tracking. Vandaag gaat grotendeels bergafwaarts en het gebied waar we vandaag door lopen vonden wij persoonlijk niet het meest spectaculaire deel van de tracking. Wij lopen in de droge periode en dat is goed te merken overal, veel is dor en droog en de fel rood gekleurde grond doet ons meer denken aan het woestijngebied van Australië, als aan Azië. De route vandaag is zo'n 16 kilometer tot aan onze lunchbreak en vandaar zullen we met een boot naar Nyaung Shwe -Inle Lake worden gebracht. Ook vandaag is het weer erg warm en tegen een uur of 10:00 is het al ruim 32 graden Celsius en dus smeren we ons maar weer goed in. Het laatste stuk van de wandeling gaat nog door een bewoond gebied met mooie rieten en Bamboo huisjes, kanaaltjes en door rijsvelden. Erg leuk om ook hier weer de vele locals aan het werk te zien en te begroeten. Net voor we bij onze lunchstop arriveren spotten we nog een flinke slang die zich een wegbaant tussen de Bananenbomen. Om 12:15 uur arriveren we bij onze lunchstop, waar wederom een heerlijke lunch op ons wacht. Vanaf hier worden we in groepjes per boot weggebracht, de tracking is volbracht, 58 kilometer in drie dagen. Wij zitten in de eerste boot met nog vier anderen en we vertrekken om 13:15 uur. Het is een boottocht van ongeveer een uur over het Inle Lake en het is een prachtige boottocht. We varen in een smalle Longtail boat door heel smalle kanaaltjes en tussen rijstvelden met her en der hutjes van Bamboo boven het water. Onderweg zien we de lokale Intha vissers bezig hun netten uit te zetten en binnen te halen, erg fotogeniek. En ook hier weer, wat een vriendelijke mensen. Rond 14:45 uur checken we in bij ons hotel en na een heerlijke douche besluit ik eerst maar even een paar uurtjes op bed te gaan liggen en probeer ik of ik even wat kan slapen. Nee, het was geen zware wandeling we hebben wel intensievere trackings gemaakt tijdens onze reis, maar ik was zo niet fit, dat ik er aardig doorheen zat toen we hier in het hotel aankwamen. Even tijd nemen om goed uit te rusten voor we weer plannen maken wat we verder nog willen ondernemen hier. Sander gaat 's middags nog even wat informatie inwinnen en wat rondkijken in het plaatsje en heeft al even een restaurantje opgezocht waar we vanavond een hapje kunnen gaan eten. Rond 19:15 uur lopen we naar een lokaal restaurantje een paar blokken vanaf het hotel, waar een bekende ontmoeten die we tijdens een tourtje naar Mount Popa vanuit Bagan al eerder hebben ontmoet, een Canadees. We schuiven gezellig aan bij hem aan tafel, bestellen wat te eten en hebben genoeg om over te praten met z'n drieën, erg leuk. Het is een uur of 21:00-21:30 zoiets als we uiteindelijk klaar zijn en nog even meelopen naar zijn hotel. Wij hebben voor een nacht vooruit geboekt en willen even kijken of het hotel waar hij verblijft ons eventueel meer aanspreekt ..... Daarna nemen we afscheid en spreken we af morgenavond weer gezellig met z'n drieën in het zelfde restaurantje een hapje te gaan eten en te kijken of we overmorgen met z'n drieën een boottochtje kunnen maken over het meer, Inle Lake. Tegen 21:45 uur zijn wij weer terug op onze kamer, gaan we nog even douchen en daarna op tijd naar bed. Hopelijk kunnen we morgen een beetje uitslapen en dan na het ontbijt maar even kijken of we hier nog een paar nachten bij boeken, of we willen verkassen naar het andere hotel voor de komende nachten hier in Nyaung Shwe.

Vrijdag 24 maart 2017
Ik was vanmorgen al om 07:00 uur wakker, waarschijnlijk omdat ik voor mijn doen de afgelopen dagen wel heel wat uurtjes in bed heb doorgebracht. Sander is ook al op tijd wakker, rond 08:00 uur zoiets en dus besluiten we om 08:30 uur eerst maar even beneden te gaan ontbijten. Er blijkt een heerlijk ontbijtbuffet op ons te wachten ..... Na het ontbijt lopen we even langs de receptie om te vragen of er ook andere kamers beschikbaar zijn (de kamer die wij hadden was een standard kamer, was wat klein en lag net naast de lift en de personeelsruimte), niet de ideale kamer om een dagje op bed te blijven liggen dus. We kunnen intern naar een luxere en rustigere (superior) kamer voor een paar USD meer. Ik zeg, prima optie want dit is een mooie, ruime kamer en een stuk rustiger gelegen dan die van afgelopen nacht. Waarschijnlijk willen we hier nog drie nachten langer blijven en dan is een fijne kamer wel zo lekker. Direct na het ontbijt, als we onze spullen hebben gepakt, verhuizen we naar de nieuwe kamer en de rest van de dag blijf ik in bed. Sander loopt tussen de middag nog even langs de Apotheek en een bakkertje om wat voor de lunch op te halen en vanmiddag kijken we nog een film die we op een usb stikje hadden staan en welke we kunnen afspelen op de tv in de kamer. Vanavond hebben we tussen 19:00-19:30 uur in het restaurantje afgesproken om een hapje te gaan eten en ik denk dat we daarna vanavond ook niet al te laat weer ons bedje zullen opzoeken. Hopelijk voel ik me morgen weer wat fitter en kunnen we dan met z'n drieën een dagje een boottochtje maken op het Inle Lake. We will see .....

Zaterdag 25 maart 2017
Exact drie maanden nog en dan komen we al weer terug in Nederland. Het klinkt absurd misschien, drie maanden is nog steeds een hele tijd maar we realiseren ons ook dat het einde van onze wereldreis nu wel erg dichtbij komt. Natuurlijk kijken we er erg naar uit om onze lieve familie en vrienden allemaal weer te zien na zo'n lange tijd! Maar we focussen ons eerst nog op de drie komende maanden, waarin we nog zoveel zullen gaan doen en beleven ..... Eerst nog ruim een week Myanmar, daarna zo'n 2,5 week Bangladesh - waarschijnlijk wel de grootste uitdaging tijdens onze reis door Azië, dan nog bijna 5 weken Maleisië en ruim 4 weken China met als afsluiting een week in Hong Kong. Kortom nog genoeg om over naar huis te schrijven ..... Maar eerst nog een dagje hier in Nyaung Shwe. Als we vanmorgen om 08:15 uur de wekker hebben gezet en wakker worden, voel ik me nog steeds niet echt lekker vandaag. Nee, dan toch nog maar een dagje rustig aan en gewoon even een dagje op bed blijven nog. Het scheelt dat we een fijne, rustige kamer hebben hier en we zijn wat dagen betreft nog wel flexibel. Om 08:45 uur gaan we wel even samen beneden ontbijten, maar daarna duik ik snel weer terug het bed in. Sander gaat nog even op pad om de bus te reserveren naar Yangon voor over een paar dagen. We wilden in eerste instantie kijken of een dagbus mogelijk was, maar omdat we nu twee dagen missen hier in Nyaung Shwe hebben we maar besloten om de 27e 's avonds de VIP nachtbus te pakken naar Yangon, een busrit van zo'n 11-12 uur. Onze laatste bestemming in Myanmar is Yangon en als we nog tijd over hebben willen we misschien van daaruit nog een bezoekje brengen aan The Golden Rock in Kyaikto. We lezen ons beide vandaag nog wat in over onze volgende bestemming Bangladesh en hebben we een uitzending van Drie op reis met Floortje gekeken en lukte het vanmiddag eindelijk om de finale van Wie is de Mol terug te kijken op onze tablet. Tot op heden was het er nog niet van gekomen omdat de Wifi simpelweg te slecht is hier in Myanmar. Vanavond hebben we even de was weggebracht en zijn we in een restaurantje naast het hotel een hapje wezen eten, een heerlijke Pompoen curry. Inmiddels zijn we al weer even terug op de kamer, heeft Sander nog een wasje gedaan en heb ik nog even ons reisschema voor Bangladesh uitgewerkt. Misschien zo nog even wat kijken op tv en dan maar hopen dat we vannacht wat beter slapen als afgelopen nacht en ik me morgen weer wat beter voel zodat we nog wat kunnen ondernemen hier .....

De foto's van afgelopen week hebben we nog niet uitgezocht of gepost, maar zodra we weer wat tijd over hebben en de Wifi het toelaat volgen ze z.s.m.