Week 10 - 11: Zanzibar ~ Dar es Salaam

11 maart 2016 - Dar es Salaam, Tanzania

WEEK 10
Zondag 28 februari 2016
Vanmorgen om 04:30 uur gaat de wekker. Niet dat ik die echt nodig had, want ik was al ruim een uur wakker, het was zo bloody hot in ons tentje dat ik het idee had op een luxe waterbed te slapen (of nou ja, niet te slapen dus ....). Anyhow! We moeten opstaan en ons tentje afbreken, want om 05:30 uur wacht er een taxi op ons, om ons naar de boot te brengen voor de overtocht naar Zanzibar. Inmiddels zijn we zo ervaren met camperen dat we ons tentje binnen een kwartier hebben afgebroken en ingepakt, dan even de backpacks organiseren (want ja, die tent moet er eerst in bij mij) en dan nog tijd voor een douche. Om 05:20 uur zijn we helemaal klaar en als we naar voren lopen richting de receptie staat onze chauffeur al te wachten. Netjes, netjes en dat in Afrika he. De tassen worden ingeladen en in ca. 25 minuten brengt hij ons bij het bootje. Ook daar worden we verwacht en kunnen we na het betalen aan boord stappen. TZS 115.000 (zo'n € 47) voor ons beide. Echt een koopje dus, als je bedenkt dat je voor de fast ferry van Dar es Salaam naar Stone Town 180 USD betaald voor samen. Stipt om 06:00 uur vertrekken, samen met de capitein en nog een hulpje, twee prima gasten. Onderweg, na een uur varen langs de kust, halen we nog vier andere passagiers op, die ook op deze manier de overtocht wagen. Het blijkt toch geen traditionele Dhow te zijn, waar we de overtocht mee maken, maar een houten bootje (Dhow zonder mast en zeil) wat maximaal zo'n 10 personen kan vervoeren, uitgerust met een bubbele buitenboordmotor. Dat laatste geeft ons wel een veilig gevoel. Stel dat de ene motor er halverwege mee stopt, hebben we altijd nog een tweede kans om de overkant te halen .... Als de andere passagiers aan boord zijn, beginnen we aan de grote oversteek. De kust in de rug en gaan .... Een oversteek van zo'n 45 kilometer in vier uur over de grote Indische Oceaan. Sander en ik zitten, hoe kan het ook anders, heerlijk voorin. Mooi om zo vanaf het water de zon langzaam op te zien komen en al snel wordt het weer behoorlijk warm. Gelukkig vinden we regelmatig wat afkoeling doordat de golven, tot soms wel zo'n twee meter hoog, zorgen voor een heerlijk verkoelende splash water over ons heen. De tassen zijn safe, die zijn netjes weggestopt onder een groot zeil, dus daar hoeven we niet over in te zitten. En tja, we wilden avontuur, dus krijgen we avontuur! Na zo'n tweeenhalf uur zien we in de verte de kust van Zanzibar opdoemen. Om 11:00 uur komen we aan op een van de hagelwitte zandstranden van Zanzibar, Nungwi. Wow! Wat een plaatje. Helemaal niet het idee wat we voor ogen hadden. We waren een beetje bang gemaakt door een ander stel, dat we alleen maar veel te grote, dure resorts zouden aantreffen met privestranden en all inclusive toeristen, maar nee .... Blijkbaar komen we aan op de goede spot. We besluiten om eerst maar een paar dagen hier te blijven, voordat we überhaupt iets meer van het eiland gaan bekijken. We gaan op zoek naar een geschikte accommodatie voor de eerste paar nachten, het liefst eentje die een beetje betaalbaar is en niet helemaal achteraf gelegen. We mogen onze backpacks bij een duikschool laten staan en kunnen dus even rustig rondkijken voor een geschikt plekje. Als we een paar accommodaties bekeken hebben, gaan we terug bij eentje en besluiten we sowieso de eerste drie nachten hier te blijven. 35 USD per nacht betalen we hier voor twee personen inclusief ontbijt. Een prima, lichte kamer met een goede badkamer, fan, twee tweepersoonsbedden (zo kunnen we de schijn ook hier nog even ophouden) en goede klamboes. Een eigen terasje met uitzicht op de Indische Oceaan en het hagelwitte strand nog geen 30 meter voor ons. Heerlijk! Tja, al zijn wij na twee maanden Afrika wat andere prijzen gewend, voor Zanzibar is dit echt een koopje en good value for money. Het heet zoiets als Jambo Brothers. Als we wat gesettled zijn na de lunch, besluiten we eerst maar even een duik te nemen in het water om wat af te koelen. De watertemperatuur is hier zo'n 28 graden Celsius, wel iets koeler als aan de kust waar het 's middags 33 graden Celsius haalde, maar heerlijk dus. Dan gaan we nog wat duikscholen af om ons wat te oriënteren, er zitten er genoeg. Al snel besluiten we dat we toch maar niet verder naar Pemba Island reizen van de week om daar nog te gaan duiken. De extra kosten om daar te komen (en er weer vandaan te komen), de dure accommodatie en bijna de dubbele prijs om er een dag te kunnen duiken, wegen niet op tegen wat we daar meer te zien zullen krijgen onderwater, niet nu .... We besluiten om op Zanzibar te blijven de komende 9 of 10 nachten en misschien op twee of drie locaties een paar nachten te blijven en dan van hieruit een paar keer een dag te gaan duiken op de verschillende duikstekken. Morgen willen het e.e.a. vastleggen, nu eerst nog maar even lekker deze nieuwe omgeving op ons in laten werken en genieten van de mooie stranden en het kristal heldere water. Fantastisch! 's Avonds zoeken we een restaurantje met uitzicht over de Indische Oceaan en eten we heerlijk pizza. Er is hier keuze genoeg, dus we kunnen hier elke avond ergens anders eten. Ook dat is voor ons wel weer even wennen, het is eigenlijk een soort van mini vakantie tijdens ons reizen .... In het restaurantje wat bij onze accommodatie hoort Skypen we nog even met Theo en Marianne. De ober vindt het maar wat interessant en heeft dit nog nooit gezien, Skypen wat is dat? En wat is dat dan voor ding wat je gebruikt? Oh je bedoeld onze tablet .... Om een uur of 22:00 houden we het voor gezien, vanmorgen was toch wel erg vroeg.

Maandag 29 februari 2016
We hebben geluk, schrikkeljaar dit jaar, nog een extra dag voor onze wereldreis. Ik ben er om 07:00 uur weer uit, heerlijk geslapen vannacht. Ik zet een bak koffie en zit buiten op ons terrasje het reisverslag van gisteren weer even bij te werken. Sander komt om 09:00 uur zijn bed uit en dan gaan we even ontbijten. Vandaag geen plannen verder. Even terug naar de duikschool en het duiken regelen en verder vandaag maar even een dagje aan het strand. Nu we er toch zijn .... Gelukkig zitten we hier op een plekje waar we bij zowel eb als vloed de zee in kunnen, dat is op veel plekken namelijk niet het geval vanwege het grote getijde verschil. Zou toch jammer zijn als je op een eiland zit, het ruim 37 graden Celsius of zo is en je de helft van de dag het water niet in kunt omdat er geen water meer is .... 's Avonds zoeken we een restaurantje, of nou ja, beter gezegd een tafeltje op het strand aan het water, voor het eten. Tja, dit geeft je wel echt het vakantie gevoel. Ook proberen we nog even te Skypen met Pita, maar de verbinding is zo polle polle (traag in het Swahili), dat we het tot drie keer toe opnieuw moeten proberen. Uiteindelijk lukt het om Pita in elk geval even te feliciteren. Daarna gaan we terug naar onze kamer, want morgen moeten we er op tijd uit voor het duiken.

Dinsdag 01 maart 2016
Om 07:00 uur gaat de wekker, ontbijten en om 08:30 uur verzamelen bij de duikschool, Spanish Divers Divingschool. We gaan met een grote speedboot naar de Mnemba Atoll, een van de mooiste duikplekken rond Zanzibar zo hebben ze ons verteld. We varen in ca. 35 minuten naar de eerste duikstek, Kichuani. Alle duikspullen hebben we gisteren al uitgezocht en staan gereed aan boord, zodat we bij aankomst gelijk in drie verschillende groepjes zouden kunnen gaan duiken. Helaas blijkt er met de o-ring van Sander zijn duikfles wat mis te zijn, dus deze wordt eerst tot drie keer toe vervangen. Hierdoor kan ons groepje pas na ruim een kwartier aan de eerste duik beginnen. Beetje jammer dit .... De eerste duik is tot een diepte van 19,2 meter en we moeten eerst nog zo'n vijf minuten zwemmen naar het rif. Een mooie duik, veel mooi koraal, veel verschillende soorten vissen, scholen vissen en jawel Sander .... je eerste zeeschildpad! Wow! Super mooi dit. Sander en nog een andere duiker moeten helaas na 35 minuten de duik stoppen vanwege het luchtgebruik. Bij Sander bleek de pakking helaas nog niet 100% te zijn, waardoor extra lucht verloren is gegaan. Balen dus, want we hadden dit keer juist 15 literflessen meegekregen om de duik iets langer vol te kunnen maken. Ik kom samen met de overige twee duikers en de gids na 47 minuten weer boven. Een mooie eerste duik dus. We laten wel even weten dat we not amused zijn door de problemen rondom Sander zijn uitrusting. Ze doen hun uiterste best om de tweede duik ook voor Sander beter te laten slagen, gelukkig maar, want ja we hadden plannen om minimaal nog een dag met ze te gaan duiken. Sander en ik wisselen van uitrusting, just in case. Ik verbruik sowieso iets minder lucht tijdens het duiken. Na ruim een uur oppervlakte tijd beginnen we aan onze tweede duik, dit keer op een andere duikstek, Wattabomi. Hier springen we boven het rif van de boot, dalen we direct af en kunnen we ons met de stroming rustig laten meevoeren. We moeten als een groep weer naar het oppervlakte aan het einde van de duik, dus hopen maar dat iedereen het deze duik langer volhoudt. En jawel, pas na 56 minuten keren we terug aan de oppervlakte. Wat een prachtige duik, grote scholen vissen waar we ineens midden tussen zwemmen, mooie koralen en een zicht van meer dan 20 meter en een watertemperatuur van tussen de 23-26 graden Celsius. Wel iets anders als die 8 graden Celsius in de Groene Heuvels tijdens onze laatste duik 29 november 2015 in Nederland. We worden door de boot weer opgepikt op de locatie waar we boven komen en na circa een half uurtje varen we terug. Onderweg zien we nog een paar Dolfijnen zwemmen, vlak langs de boot. Rond 14:00 uur zijn we weer terug bij de duikschool. De eigenaar wil ons gelijk even spreken, hij heeft gehoord van de problemen rondom Sander zijn uitrusting tijdens de eerste duik en biedt zijn excuus aan. Dit had niet mogen gebeuren. Erg vervelend en daarom krijgen wij 20% korting op ons duiken, vandaag, maar ook op alle overige duiken die we met hun willen maken. Prima dus, en fijn dat hij er zelf direct mee kwam. We blijven nog even bij de duikschool rondhangen en plannen onze tweede duikdag overmorgen. We gaan dan naar twee andere duiklocaties, want ja .... er zijn er hier genoeg. De rest van de middag hangen we wat rond op een strandbedje bij onze accommodatie aan het strand en gaan we een uurtje snorkelen voor de kust. 's Avonds zoeken we weer een ander restaurantje op aan het strand en rond een uur of 22:00 uur gaan we naar onze kamer. We call it a day.

Woensdag 02 maart 2016
Het is 06:30 uur als ik er uit ga en buiten voor onze deur nog even in alle stilte van het mooie uitzicht geniet met een bak koffie. Vandaag geen grote plannen. Na het ontbijt maar eens een stukje langs het strand lopen, kijken hoe het er een paar kilometer verderop uitziet. Beetje snorkelen denk ik om op zijn tijd wat verkoeling op te zoeken en verder weinig spannends. Na ruim twee maanden reizen bevalt het ons eigenlijk prima om even een paar dagen rustig aan te doen en kunnen we mooi alle indrukken van de afgelopen weken rustig op ons in laten werken. We hebben gisteren nog maar minimaal twee nachtjes bij geboekt hier .... Als we een stuk gaan wandelen blijkt al snel dat we echt op het juiste plekje zijn aangekomen zondag. Hier is de kustlijn vooral volgebouwd met dure, luxe resorts met hun eigen privéstranden, iets wat nou niet echt iets voor ons is. De stranden vinden we ook wat minder en het stikt hier van de Italianen. Nee, we zitten hier echt prima. Het snorkelen iets uit de kust voor onze accommodatie is prachtig. Veel mooi koraal, veel verschillende soorten vissen en helder zicht. Er zijn voldoende gezellige restaurantjes met tafeltjes op het strand, dus ja wat willen we nog meer .... Sander gaat rond een uur of 18:15 nog even voor een heerlijke massage, terwijl ik in mijn eentje de mooie zonsondergang bekijk. Ik Skype nog wat met Dienie en als Sander terug is gaan we maar weer op zoek naar een leuk tafeltje op het strand ....

Donderdag 03 maart 2016
Vanmorgen gaat om 07:00 uur weer de wekker, want we moeten om 08:30 uur bij de duikschool zijn. Vandaag gaan we naar twee andere duikplekken voor de kust. Vandaag zijn we maar met een klein groepje, zes duikers en twee gidsen, dus dat is wel fijn. Wij duiken met Jonathan (gids) en nog twee Duitsers. Als we bij de eerste duikstek aankomen blijkt er te veel stroming te staan en besluiten we eerst naar de andere duikstek te gaan, om vervolgens later op de dag hier nog een keer te checken of de stroming minder is geworden. Dat laatste is niet het geval en dus varen we naar een andere duikstek voor onze tweede duik. We maken twee mooie duiken vandaag en er is genoeg te zien. Schitterend koraal, heel veel mooie vissen, waaronder ook grote scholen vis, prachtig! Het zicht is iets minder als afgelopen dinsdag, waarschijnlijk heeft het toch met de stroming of het getijde te maken .... Wederom krijgen we beide 15 liter tanks mee en kunnen we dus zonder problemen twee mooie, lange duiken maken van 51 en van 57 minuten. We genieten er beide enorm van om ook de onderwaterwereld te kunnen bewonderen en het gaat ons ook steeds beter af. We zijn echt wel heel blij met de keuze om voor onze reis, in Nederland, onze duikopleidingen te hebben gevolgd. Zo hebben we een heel goede basis en kunnen we nu optimaal genieten van al het moois onderwater. Rond een uur of 14:00 zijn we weer terug bij de duikschool waar we nog wat blijven hangen. En tja, .... we besluiten om morgen weer te gaan duiken op twee, voor ons nieuwe, duikplekken. Zo kunnen we mooi nog wat extra ervaring op doen, want tja, daarna moeten we weer zo'n twee maanden wachten tot we aan de zuidkust van Zuid-Afrika zijn .... De rest van de middag brengen we door op ons standbedje met een heerlijk vers Mango sapje en genieten we weer van het mooie uitzicht en het leven van de locals op het strand. Net voor zonsondergang lukt het ons om vanaf het strand nog even te Skypen bij daglicht met Marrie en Dim en Theo. Tja, toch wel super dat we thuis ook af en toe wat kunnen laten zien van waar wij ons op dit moment weer prima vermaken. Mister Ali (de eigenaar van onze accommodatie) vindt het maar wat leuk om even mee te Skypen als Sander, Theo aan de andere kant heeft. Tja, dit is toch wel heel bijzonder he dat dit kan .... Karibu Zanzibar. (Welkom op Zanzibar)

Vrijdag 04 maart 2016
Ook vandaag nog een duikdagje, dus om 07:00 uur gaat de wekker weer. Wederom verzamelen we om 08:30 uur bij de duikschool. Dit keer gaan we weer met de grote speedboot en dus is de groep wat groter. Vandaag totaal 15 duikers en 4 gidsen. Wij duiken vandaag weer met Jonathan, de gids met wie wij ook gisteren hebben gedoken en nog een andere duiker. Wel fijn een klein groepje dus en voor ons ook wel fijn dat we weer met Jonathan duiken vandaag. Wederom voor ons twee nieuwe duiksteks, stuk voor stuk erg mooi. Helaas krijg ik tijdens mijn eerste duik na 17 minuten ontzettend last van prikkende ogen, iets waar ik nooit eerder last van heb gehad. Even lijkt het erop of ik mijn duik vroegtijdig moet afbreken, maar het ene moment prikken mijn ogen harder als het andere moment en uiteindelijk weet ik de duik toch vol te maken, 55 minuten. Voor mij niet de meest relaxte duik, maar toch .... Gelukkig trekt het na drie kwartier aan het oppervlak en wat spoelen met flessen water weer weg en besluit ik toch om de tweede duik ook te maken. De tweede duikstek is de duikstek die we gisteren zouden aandoen, Hunga. Dit keer hebben we meer geluk .... er staat een lichte stroming en dus besluiten we hier vandaag onze tweede duik te maken. Wat een schitterend reef dit! Een groot, wijds zig - zag reef met mega veel vissen, echt prachtig! En wederom een duik van 53 minuten. Het is fijn te kunnen concluderen dat wij na drie dagen duiken op Zanzibar, ons steeds comfortabeler voelen onderwater. We genieten er steeds meer van en dingen gaan als vanzelf. En wat heerlijk dat we in Nederland met Geert (onze duikinstructeur in Nederland) nog een PPB cursus hebben gevolgd. Prachtig om zonder problemen boven dit mooie koraal te zweven. Naast de diverse Lion fish, Crocodile fish en een gigantische Lobster, zien we zo ongelooflijk veel soorten vissen, echt te gek! Tegen 13:15 uur zijn we weer terug bij de duikschool en zit het duiken er voor ons voorlopig eerst weer even op. We nemen nog even afscheid van de gidsen, want ja na drie dagen heb je toch heel wat tijd met ze doorgebracht he. We werken even onze logboeken bij en gaan dan eerst even lunchen. Daarna nog een relaxt middagje aan het strand, heerlijk. In de avond gaan we maar weer eten bij ons favoriete restaurantje en voor we weten zitten we weer aan een tafeltje op het strand en horen we de golven van de Indische Oceaan op de achtergrond. Tja, wat hebben we het toch goed ....

Zaterdag 05 maart 2016
Ik ben al weer vroeg op want het is ondanks een fan toch wel erg warm op de kamer, 29 graden Celsius .... Het plan is om vandaag naar Stone Town te gaan om daar nog vier nachtjes te blijven, alvorens we Zanzibar verlaten en de ferry pakken naar Dar es Salaam. Helaas heeft Sander wat last van zijn oor en dus besluiten we ons plan nog maar met een dagje uit te stellen. Tja, je kan dan beter nog een dagje hier op standbedje liggen en een relaxte accommodatie hebben, als dat we eerst weer twee uur als sardientjes in een Dalla Dalla (de bekende Matatu) zitten, toch? Dus we lopen even naar Mister Ali en plakken er nog maar een extra nachtje aan vast. Ach, er zijn echt wel vervelendere plekken om een extra nachtje te moeten blijven hoor. Nu liggen we dus op ons standbedje en zien we alles weer aan ons voorbij trekken .... zo maar weer even een verfrissende duik nemen en een sapje bestellen .... Hopen dat het snel weer wat beter gaat met Sander zijn oor, want tja .... we hebben toch vakantie he. Verder zullen we vandaag dus niet zo veel doen en waarschijnlijk wordt het vanavond gewoon weer eten in ons favourite restaurantje.

WEEK 11
Zondag 06 maart 2016
Vannacht wat onrustig geslapen want er blijkt een beach part vlak bij ons hotel te zijn .... De hele nacht tot een uur of 04:00 hebben we dus zo'n beetje liggen wegdreunen. Beetje jammer, misschien toch beter geweest als we toch gisteren al naar Stone Town doorgereisd waren. Anyhow! Rond 08:30 uur zijn we er allebei weer uit en na het douchen en de tassen inpakken checken we uit en gaan we voor de laatste keer hier in het restaurantje ontbijten. Het is tegen 10:30 uur als we het strand hier achter ons laten en voor het eerst sinds een week het straatje en een stukje van het plaatsje achter ons hotel (het strand) nemen, richting de bushalte van de Dalla Dallas. Dit is zo niet ons om echt een week geen plaatsje te bekijken, de enige keer dat we een stukje langs het strand hebben gelopen was van de week een keertje. En ja hoor, als we aan komen lopen zien we al een paar Dalla Dallas staan. Voor we het weten zijn we weer back on track, op weg naar Stone Town. Tja, en zo zien we dan toch nog een stukje van het eiland. Overigens, al snel blijkt dat het binnenland echt totaal niets lijkt mee te hebben gekregen van de tourist bust aan de kust, we hadden toch eigenlijk wel een iets beter ontwikkeld stukje Afrika verwacht aan te treffen .... Als we rond 13:00 uur aankomen in Stone Town, gaan we eerst op zoek naar een geschikte accommodatie voor onze laatste drie nachtjes op Zanzibar. Het stadje bestaat uit honderden kleine straatjes en steegjes, dus het kost even wat moeite om niet direct te verdwalen als we op zoek zijn naar een accommodatie. Gelukkig lukt het ons om binnen een uurtje een prima plekje te vinden en betalen we ook hier niet meer dan USD 25 per nacht, inclusief ontbijt. Tja, Zanzibar on a budget is dus best mogelijk, als je maar even de tijd neemt om op je gemak rond te kijken. (Trouwens een all-in reisaanbieding vanuit Nederland naar een van de luxere resorts op Zanzibar, is waarschijnlijk goedkoper als dit eiland aan te doen vanaf het vaste land van Tanzania zoals wij dit nu doen ....) Als we de backpacks weer op onze kamer hebben gelegd besluiten we alvast het plaatsje een beetje te verkennen. Het is weer tijd voor een bank, ook altijd weer een hele uitdaging om een ATM te vinden die werkt en die geen extra opnamekosten berekend, maar ze zijn er. Dan lopen we naar de ferry terminal en kopen we vast ons ticket voor onze overtocht, woensdag naar Dar es Salaam. We besluiten om de fast ferry te nemen om 09:30 uur woensdag met de Kilamanjaro en voor de business class betalen we USD 35 per persoon. Later in de middag lopen we nog langs wat tour bureautjes en boeken we nog een Spice tourtje voor dinsdag, een excursie van 09:00 - ca. 15:00 uur met gratis pick up vanaf de accommodatie, inclusief Spice tour, lunch en een bezoek aan een grot waar vroeger slaven werden gehouden en daarna een bezoekje aan een strandje. Tja, en dat voor USD 13 per persoon .... benieuwd wat dat wordt, maar we hebben er al veel goede verhalen over gehoord. Zanzibar staat bekend om zijn vele specerijen en daarom kan een Spice tourtje bij een bezoek aan dit eiland eigenlijk echt niet ontbreken. En verder speelde Zanzibar in de 19e eeuw een van de grootste rollen tijdens de slavernij en werd Zanzibar gebruikt als handelspoort om slaven naar andere landen en werelddelen te verhandelen. Een stukje geschiedenis, waar je hier dus niet omheen kan (en wil). 's Avonds eten we pizza bij een pizzaria niet ver van onze accommodatie en proberen we daarna ons guesthouse weer terug te vinden in het doolhof aan donkere steegjes .... 's Avonds doen we nog even een bakkie met Miriam en Norbert (Skypen dus ....) en gaan we verder de kamer niet meer af.

Maandag 07 maart 2016
Vandaag hebben we gepland om het plaatsje Stone Town wat te bekijken, geen bijzondere plannen dus. Maar goed ook, want om een uur of 06:00 wordt ik ineens wakker en ben ik hondsberoerd. Zeker weer een keer wat verkeerds gegeten of gedronken gisteren .... Ik heb dus weinig energie en fut vanmorgen om überhaupt iets te ondernemen. Sander zorgt voor een ontbijtje op bed, al moet ik er moeite voor doen om drie stukjes stokbrood met jam naar binnen te werken, maar toch. Moet toch wat blijven eten he. Anyhow! Rond 11:00 uur gaat het met mij nog maar weinig beter en dus gaat Sander eerst maar even in zijn eentje het stadje verkennen. Hopelijk knap ik snel weer wat op en kunnen we vanmiddag nog even samen een blokje om. Als Sander rond 14:15 uur weer terug is, ben ik inmiddels wel wat opgeknapt. Na een verfrissende douche lopen we uiteindelijk rond een uur of 15:30 nog even het plaatsje in. We belanden uiteindelijk in het park aan de kust, waar we het grootste deel van de tijd zittend op een bankje doorbrengen. Vanaf 18:00 uur komen de locals hier met verschillende eetstalletjes hun kraampje opbouwen en wordt het park omgetoverd tot een groot openlucht restaurant. Leuk om nog even wat mee te krijgen en voor nu wel handig want zo kan Sander hier zijn eten voor vanavond uitzoeken. Ik hou het vanavond nog maar even bij een pakje instant noodle soep. Ik voel me wel weer een stuk beter, maar ik waag het er nog maar even niet op .... Rond een uur 20:30 zijn we weer terug op de kamer. We Skypen nog even wat met Eduard en daarna hou ik het voor gezien. Morgen weer een nieuwe dag.

Dinsdag 08 maart 2016
Vannacht goed geslapen en gelukkig voel ik me weer helemaal de oude. Tja, dat is het voordeel als het komt doordat je alleen iets fouts gegeten of gedronken hebt .... Binnen 24 uur ben je weer helemaal de oude. Sander heeft inmiddels ook geen last meer van zijn oor, dus we kunnen er weer helemaal tegen. Tijd voor een groepsexcursie dus! Een Spice tourtje .... Om exact 09:00 uur worden wij als eerste opgehaald bij ons guesthouse. De regen komt met bakken uit de hemel, maar gelukkig heeft de jongen die ons ophaald netjes twee parapluus mee. Jawel, allemaal voor het zelfde geld. We halen op nog een paar verschillende adresjes wat mensen op (we zijn totaal met zijn tienen) en rijden daarna in slakken tempo naar een spice fram. Tja, het lijkt er even op of de chauffeur nog nooit in de regen heeft gereden of zo. Nou moet ik zeggen, de wegen hadden vanmorgen meer iets weg van rivieren door de smalle straatjes, dan van een weg, maar toch. Goed, we komen ook vanmorgen weer aan op de bestemming en daar krijgen we uitleg over de verschillende planten en specerijen die worden verbouwd op Zanzibar. Het komt er eigenlijk op neer dat ze hier zo'n beetje alle specerijen verbouwen, maar dat, vreemd genoeg, er geen enkele van oorsprong ook hier vandaan komt. We mogen van verschillende planten, kruiden en specerijen proeven en ruiken. Heerlijk! Na de rondleiding van zo'n uurtje op de Spice farm (het regent inmiddels een stuk minder hard), rijden we naar een lunchadresje. Hier is nog de mogelijkheid om de nodige kruiden en specerijen in te slaan en krijgen we een prima lunch bereid met locale specerijen. Daarna gaan wij, samen met nog twee Duitse broers (echte broers ....) nog met de chauffeur en gids naar de grot waar vroeger dus de slaven in werden opgesloten. Bizar als de gids verteld wat zich hier in het verleden heeft afgespeeld. Dan is het tijd voor nog wat ontspanning en maken we nog een stop van een klein uurtje op een mooi redelijk afgelegen standje en kunnen we nog even zwemmen, voor we terug rijden naar Stone Town waar we rond 15:30 uur weer aankomen. Overigens, de anderen van de groep hebben besloten met een ander busje mee terug te rijden na de lunch naar Stone Town en slaan het middag gedeelte over in verband met het slechte weer. Tja, toch jammer want tegen de tijd dat wij bij het strandje aankomen is het helemaal opgeklaard en komt de zon weer achter de wolken tevoorschijn. Als wij terug zijn in Stone Town gaan we eerst even terug naar onze kamer om weer even wat spullen in de kamer te leggen en brengen we daarna nog een bezoekje aan de oude Slavemarket and Cellers. De plaats waar vanaf 1800 tot 1873 legaal (en tot 1907 illegaal) slaven werden opgesloten, verhandeld en verscheept naar hun nieuwe "eigenaren". Wat een verschrikkelijke geschiedenis, de rillingen lopen werkelijk over ons lijf als onze gids verteld wat zich hier heeft afgespeeld. 50 Mannen of 75 vrouwen en kinderen die hier werden opgesloten in donkere kelders, vastgelegd aan kettingen en met totaal niets! Voor dagen of soms weken tot de eerst volgende slavenmarkt. Een ruimte waarin wij het met zijn drieën al na 10 minuten niet langer uithouden ....Op de slavenmarkt welke wekelijks werd gehouden, werden de slaven "bevreid" uit de donkere kelders en openbaar verhandeld aan de nieuwe "eigenaren". Verschrikkelijk als je hoort dat de slaven hier in het openbaar, met zweepslagen werden afgeranseld, om de nieuwe "eigenaren" te laten tonen hoe sterk ze waren. De meeste ervan waren tegen die tijd zo zwak, dat ze hier ter plekke stierven. Verschrikkelijk. Maar goed, ook hiervoor willen we niet onze ogen sluiten. Later in de middag lopen we nog wat rond door de smalle straatjes in Stone Town en rond 19:00 uur belanden we in, jawel .... een Indiaas restaurant. Mmm misschien we toch ook India nog maar aandoen tijdens onze wereldreis .... Inmiddels weten we al aardig de weg in het doolhof van straatjes. Nadat we op de terugweg nog even langs een Italiaanse ijssalon gelopen zijn, lopen we terug naar het hotel. Nog even relaxen, de tassen inpakken voor ons vertrek morgenochtend en dan naar bed. Morgen zit onze vakantie op Zanzibar er weer op en nemen we om 09:30 uur de fast ferry richting Dar es Salaam. Daarna zijn we weer back on track ....

Woensdag 09 maart 2016
Vanmorgen gaat om 07:00 uur de wekker, want om 08:30 uur moeten we bij de ferry terminal zijn. Na het ontbijt lopen we om 08:05 uur de deur uit. Inmiddels weten we zelfs de short cut door het doolhof van straatjes en zijn we zelfs te vroeg bij de ferry terminal (of nou ja, gewoon goed op tijd dus ....). Als we de grens formaliteiten (tja, Zanzibar heeft toch een status apart) hebben afgewikkeld, worden we doorverwezen naar de V.I.P. lounge van de ferry. Een hal met luxe, leren stoelen en banken, gratis koffie en thee en wifi. Wat een onzin, echt Afrika .... NOT! Maar ja, als toerist kies je dus voor Business Class (net zo duur als Economy Class) of V.I.P. Class, wij kozen de eerste. Maar dat maakt dus blijkbaar geen verschil (.... alleen de prijs is anders!). Om 09:10 uur mogen we aan boord. Wat een luxe boot zeg, niets Afrikaans aan hoor. Maar goed, laten we het er nog maar even nemen. Het voelt een beetje of we naar Pita en Piet gaan en op de veerboot naar Vlieland zitten, alleen is deze boot (sorry) nog veel luxer. Even kijken waar we straks aankomen in Dar es Salaam. Hopen dat we weer snel een geschikte accommodatie kunnen vinden voor onze laatste twee nachtjes in Tanzania. Vrijdag vliegen we via Kigali (Rwanda) door naar Lusaka (Zambia), het vijfde land van onze reis. Om 11:30 uur zijn we in Dar es Salaam. Binnen een half uur hebben we weer een prima hotel weten te vinden voor de komende twee nachten. We doen eerst even snel een wasje en dan lopen we even een rondje door de stad. Tja, nou niet echt een stad om over naar huis te schrijven zullen we maar zeggen .... Nou, dat doen we dan ook maar niet. Als we eindelijk een moderne shopping mall lijken te hebben gevonden, blijkt al snel dat deze officieel nog geopend moet worden. Tja, we hebben wel even een ritje gemaakt op nieuwe (en misschien wel enige) roltrap in Afrika (jawel het is net Uden), maar dat was het dan ook wel. Rond een uur of 16:30 zijn terug in het hotel. Vanavond nog maar even kijken of we ergens iets te eten kunnen vinden, want echt restaurantjes zijn we nou nog niet tegen gekomen. Wel een reclamebord, Pizza Hut coming soon .... Tja, en dan hebben we morgen hier nog een hele dag.

Donderdag 10 maart 2016
Ook gisterenavond is het weer goed gekomen. Er blijkt namelijk een goed BBQ straat grilrestaurant vlakbij het hotel te zitten. Hier hebben we dus heerlijk gegeten. De kip was favoriet, een soort Juffrouw Tok zullen we maar zeggen, maar dan net iets anders .... Vanmorgen willen we een bezoek brengen aan de vismarkt en dus gaat de wekker al om 07:00 uur. Tja, als we daar te laat komen zijn alle vissersbootjes al weer weg en dat is zonde. We gaan dus op tijd de deur uit en lopen richting de vismarkt. Onderweg zien we wel een echte Afrika ferry, eentje vol met honderden locals die de oversteek wagen op een veel te oude, in onze ogen, afgekeurde ferry. Als Sander er een foto van maakt komt er een een of andere stadsgek op ons af gelopen die schreeuwt dat we terroristen zijn. Wat een mafkees! Nee, we zijn toerist. Tja misschien is die man zijn Engels gewoon zo slecht .... Maar nee, volgens hem mogen we geen foto maken van de veerboot en dus zijn we terroristen. Zekers. We negeren de man verder en lopen maar snel door, gelukkig komt hij niet achter ons aan. Dan komen de heerlijke geuren van de verse vis ons al van verre tegemoet .... We nemen uitgebreid de tijd om het leven op en rondom de vismarkt, de waterkant en het strand gade te slaan. Wat een mensen, wat een bedrijvigheid en .... wat een verschrikkelijke stank! (Nu weet ik weer waarom ik geen vis lust) Maar goed, met twee vingers in mijn neus weet zelfs ik het toch nog bijna een uur hier vol te houden. Dan hou ik het voor gezien en loop ik vast een eindje bij de vismarkt vandaan terwijl Sander er nog geen genoeg van kan krijgen en nog een rondje loopt. Helemaal prima uiteraard, maar als ik nog een minuut langer blijf ga ik volgens mij ongelooflijk over mijn nek. Na een 20 minuten of zo heeft ook Sander het hier wel gezien en lopen we nog een rondje door de stad. Het is ongelooflijk warm, Sander zijn horloge geeft 39 graden Celsius aan .... Niet echt een pretje dus om door een doodsaaie stad te lopen waar echt geen ene moer verder te beleven is. We besluiten dus maar terug richting het hotel te lopen. Onderweg besluit Sander even een stop te maken bij de kapper. Tja, hij zal het er toch een keer op moeten wagen hier .... Het zweet loopt over Sander zijn rug als de man er weer een schaar in zet ..... als dat maar goed gaat. Met de nodige aanwijzingen van Sander en wat hulp van mij, weet de man er toch nog enigzins wat van te maken. Hadden we nou toch nog maar even vooraf thuis een cursusje knippen gevolgd bij Wendy, want die lui kunnen echt niet met scharen omgaan hier. Tegen een of 13:00 uur zoeken we maar wat verkoeling op, op onze hotelkamer met fan en nemen we eerst een verfrissende koude douche. Vanavond gaan we wel weer een hapje eten bij het grilrestaurantje bij ons op de hoek .... Morgen door naar Lusaka, Zambia.

TANZANIA (en Zanzibar)
25 Dagen Tanzania, waarvan 10 op het eiland Zanzibar. Mooi land voor wat we ervan gezien hebben in het noorden, met heel vriendelijke mensen, een diversiteit aan landschappen en schitterend wildlife. Het land waar we de hele Big Five compleet hebben gespot. Zanzibar heeft een status apart. Weinig weg van het echte Afrika, maar een prachtige bestemming voor een weekje heerlijke strandvakantie (en duiken) tijdens onze reis.

1. Dim barendregt:
    11 maart 2016
    Weer een mooi verhaal en een ervaring rijker geweldig.
    groetjes, Dim
  2. Ma:
    11 maart 2016
    Wat een schitterende foto's en belevenissen, lekker genoten van Zanzibar.
    Pas goed op elkaar en tot horens weer, Liefs ma.xx
  3. Anneke Menses:
    12 maart 2016
    Nu weer bij jullie op Zanzibar geweest. Prachtig, vooral het duiken lijkt me geweldig. Jullie zijn inmiddels ervaren globetrotters geworden. Op naar de volgende bestemming, waar ook wij weer naar uitkijken. Goede reis verder.
  4. Tinie te Dorsthorst:
    12 maart 2016
    Gelukkig het briefje gevonden waarop Sander met ZIG geschreven hoe hoe ik jullie kan volgen. Leuk! Veel plezier!
  5. Irene:
    12 maart 2016
    Mooi avontuur weer! Snap je helemaal op de vismarkt, ha ha mis nog wel de foto van Sander bij de kapper ..... blijf genieten samen van jullie bijzondere reis! Xx
  6. Cees Sleven:
    13 maart 2016
    Weer met veel interesse jullie reisdagboek gelezen. Veel water deze keer. Op en onder water. Mooie beschrijvingen van de onderwaterwereld tijdens het duiken en de overtocht naar en het verblijf op Zanzibar. Héél erg vakantie, héél erg genieten! De geschiedenis van de slavernij schreven jullie op een zwarte bladzijde die nooit herschreven zal kunnen worden. Goed dat jullie daar oog op houden. Maar ga vooral door met genieten! Voorjaarsgroet uit Doesburg!
  7. Jolanda:
    13 maart 2016
    Mooie verhalen en prachtige foto's!
  8. Dienie Coenen..:
    13 maart 2016
    Sander en Dennie mooien verhalen, ,veel plezier samen,, Sander wat heb je de haren mooi kort, op de foto, Prachtige foto's. zijn dit !groetjes van DIENIE.
  9. Wendy Molenaar:
    15 maart 2016
    Ik heb ook weer met veel plezier jullie mooie verhalen gelezen en de prachtoge foto`s bekeken, daar krijg je inderdaad een vakantie gevoel van! Blijf genieten met ze tweeen,maar volgens mij is dat voor jullie geen enkel probleem :) Groetjes Wendy Molenaar
  10. Yvonne peters:
    17 maart 2016
    Wat hebben jullie heerlijke dagen gehad op Zanzibar, ja echt vakantie. Prachtige duiken gemaakt en bijzondere dieren gezien, zelfs een schildpad! Mooie foto's. Ja, wist dat het het een eiland van specerijen, maar ook van die vreselijke slavenhandel is geweest.
    Ben eigenlijk verbaasd dat jullie nog niet eerder last hebben gehad van het voedsel! Het blijft toch uitkijken. Ook dat er kennelijk niet gestolen wordt.Wens jullie een fijne reis verder in Zambia!
    Groetjes, Yvonne