Week 14 - 15: Great Zimbabwe ~ Pretoria ~ Kruger NP

20 april 2016 - Saint Lucia, Zuid-Afrika

Maandag 28 maart 2016

Vandaag een lange reisdag voor de boeg, of nou ja .... we gingen uit van zo'n 3,5 uur. Als we om 10:00 uur aan komen lopen bij het tankstation vanwaar de busjes vertrekken naar Masvingo, lijkt het er even op of we zo weg zijn uit Bulawayo. Maar nee, eerst rijden we nog ruim drie kwartier rondjes door de Bulawayo tot het busje weer overvol zit. Gelukkig hebben wij goede zitplaatsen voorin naast de chauffeur. Zoals we gewend zijn inmiddels in Afrika, stopt ook dit busje op allerlei plaatsen onderweg om mensen uit te laten stappen of om te proberen of er toch niet nog iemand tussen kan. Elke keer weer moeten we in de gaten houden of ze onze tas wel in het busje laten liggen en niet toch in de aanhanger stoppen. Tja, dat laatste willen we niet, omdat die twee backpacks nu eenmaal alles is wat we bij ons hebben en we die echt niet willen kwijtraken. Sander zijn horloge geeft 48 graden Celsius aan in de de zon, tja en als die bus dan weer voor de zoveelste politiecontrole een half uur stil staat .... Bloody hot dus! De drieenhalf uur wordt ruim zes uur als we tegen 15:30 uur aankomen in Masvingo. We kijken even bij een backpackers hotel voor een kamer, maar al snel blijkt dat je ook hier weinig waar voor je geld krijgt .... Dan maar even vragen of we backpacks kunnen laten staan, zodat we eerst even naar de supermarkt kunnen lopen om nog wat te kopen voor onze lunch en nog even te kijken voor een geschikte accommodatie. Al snel blijkt dat de kamerprijzen in Zimbabwe echt een stuk hoger liggen als in de overige Afrikaanse landen die we tot nu toe bezocht hebben. Uiteindelijk lukt het ons om een goed hotel te vinden, waar we uiteindelijk een flinke korting krijgen vanwege Pasen. De kamer kost normaal USD 70 per nacht, maar Sander weet het te scoren voor USD 40 per nacht zonder ontbijt. Dan alleen nog maar even naar de supermarkt om wat drinken in te slaan en de rest van de avond blijven we op de hotelkamer. Heerlijk, even een keer niet op zoek naar een restaurantje maar gewoon instant noodles op de kamer met onze tablets op schoot en even genieten van de Wifi op de kamer. Tja, na ruim drie maanden reizen kunnen we af en toe zo genieten van een beetje Afrikaanse luxe, die dingen die we thuis zo als heel normaal beschouwen .... Dan is het weer eens even tijd om met Ellen, Wim en Iris te Skypen vanaf onze hotelkamer, want tja dat is ook echt al weer een hele tijd geleden. Het is uiteindelijk tegen 01:30 uur als we dan toch nog maar even een paar uurtjes gaan slapen. Morgen checken we om 10:00 uur uit (de kamer zou voor de tweede nacht wel USD 70 kosten namelijk), laten we de backpacks nog even in het hotel staan en gaan we een excursie maken naar de Great Zimbabwe ruines.

Dinsdag 29 maart 2016

Vanmorgen om 09:00 uur de wekker gezet. Om 10:00 uur laten we onze backpacks achter in het hotel en iets later vertrekken we met een overvolle auto (14 personen dit keer!) naar Great Zimbabwe ruines, zo'n 30 kilometer verderop, waar we tegen 11:30 uur aankomen. Het leuke van het reizen op deze manier (het liefst zonder zonder backpacks), is dat je zo contact maakt met de locals. Tja, je zit immers bijna bovenop elkaar en de mensen hier in Zimbabwe zijn echt super vriendelijk. We worden door de chauffeur netjes op de kruising richting Great Zimbabwe afgezet en de man wijst ons nog even netjes de weg. Het is zo'n kleine kilometer lopen naar de Park entree, waar we de USD 18 parkfee per persoon betalen. We kiezen er voor om de plaats te bezoeken met een eigen gids, want ja anders zeggen die oude stenen ons nou ook niet zo veel .... We treffen het weer met onze gids, zijn naam ben ik weer kwijt, maar het was een super spontane, enthousiaste, jonge knul van 22 die met veel passie voor geschiedenis over de plek kon vertellen. Ruim drie uur leidt hij ons rond over deze bijzondere plek, schitterend. Naast de geschiedenis over deze plek, praten we ook nog even met hem over het leven in Zimbabwe. De jongen vindt het geweldig dat wij zo geïnteresseerd zijn in zijn cultuur. Als we horen dat de gemiddelde levensverwachting hier 32 is, moeten we allebei wel even slikken. We hadden al gelezen dat het 40 jaar zou zijn, wat al schrikbarend laag is, maar 32! Maar wat staat deze jongen midden in het leven zeg en wat ziet hij zijn toekomst goed voor zich, geweldig! Aan het einde van ons bezoek aan Great Zimbabwe zoeken we nog even een plekje op om wat te picknicken als lunch. Daarna lopen we weer terug richting de grote weg om van daar met een lift mee terug te rijden naar Masvingo. Tja, we kwamen aanlopen bij de grote weg en bij de eerste de beste auto die voorbij kwam stak ik mijn hand op, eens kijken hoe gastvrij Zimbabwe is. Tja, immers wordt er van Zimbabwe gezegt dat het zo'n gevaarlijk land is om door te reizen. Wij merken er hier weinig van. We krijgen een lift van Sebastiaan, een knul uit Zimbabwe die voor zichzelf werkt en de lodges in de omgeving van gas voorziet. Hij verteld volop over films die hij heeft gezien, als hij hoort dat Sander films knipte bij een omroep. Hij rijdt in een te oude Nissan Pickup, die helaas Masvingo vanmiddag niet meer haalt. Net voor ons hotel breekt de vooras van de auto, krijgen we een klapband en stranden we aan de kant van de weg. Wel even schrikken dus. Als we uitstappen uit de auto zegt Sebastiaan met een brede glimlach op zijn gezicht, "ik denk dat jullie maar ander transport moeten regelen de stad in". We wisselen mailadressen uit en lopen uiteindelijk verder richting de stad. Eerst nog hebben we ons even laten informeren over bussen voor morgen richting Johannesburg, maar dit blijken alleen nachtbussen te zijn, dus kiezen we er voor om toch morgen maar met kleinere busjes verder te reizen naar Breitbridge, de grensovergang met Zuid-Afrika. Jawel, morgen gaan we dan uiteindelijk richting Zuid-Afrika, mijn favourite land in Afrika, so far. We zijn bewust wat ingelopen op ons reisschema, waardoor we straks nog ruim 6,5 week hebben voor Zuid-Afrika, Swaziland en Lesotho, de twee kleine koningkrijkjes binnen Zuid-Afrika gelegen. Als we terugkomen bij ons hotel en zeggen dat we toch niet vandaag maar morgen pas vertrekken richting Zuid-Afrika, wordt ons alsnog aangeboden om voor USD 40 ook de tweede nacht hier te blijven overnachten. Heerlijk, hoeven we niet meer op zoek naar een andere slaapplek. 's Avonds na het eten Skypen we nog even met Arno en Wendy en lezen we ons nog even wat verder in. Ook sturen we nog even een mail naar de verhuurmaatschappij in Zuid-Afrika waar we een huurauto hebben geboekt voor 5 weken vanaf 6 april, zodat we de auto nog een paar dagen eerder kunnen ophalen in Pretoria, namelijk zaterdag 2 april. Heerlijk hoor, straks even een paar weken een andere manier van reizen door Zuid-Afrika tot aan onze eindbestemming van ons Afrika avontuur over zo'n zeven weken in Cape Town.

ZIMBABWE

7 Dagen Zimbabwe. Wat een bijzonder land dit. Nog niet echt ingesteld op het massa toerisme, accommodaties een stuk duurder en schaarser als de eerder bezochte landen in Afrika maar een land met schitterende landschappen, super vriendelijke mensen en helaas heel erg veel politiecontroles onderweg. We hebben Zimbabwe gebruikt als doorreisland tussen Zambia en Zuid-Afrika, maar beide hebben we het idee hier zeker nog eens terug te komen. Wij hebben ons hier geen moment onveilig gevoeld.

Woensdag 30 maart 2016

Vanmorgen vertrekken we op tijd vanuit het hotel op weg richting Zuid-Afrika. Kijken hoe ver we gaan komen vandaag. Als we even wat inkopen hebben gedaan in de supermarkt voor ons ontbijt en de lunch, nemen we een minibusje naar het grote Excel busstation. Als we hier net uitstappen rijdt er een pick up voorbij die vraagt of we richting Beitbridge moeten, de grensovergang tussen Zimbabwe en Zuid-Afrika. Voor we het weten hebben we hier dus een lift geregeld rechtstreeks naar de grens, zo'n 290 kilometer verderop. De backpacks gaan achterin samen met nog een stuk of zes locals en wij hebben een mooi plekje voorin naast de chauffeur. De chauffeur blijkt familie op te gaan halen net over de grens en neemt om die reden een aantal lifters mee die per persoon elk een paar dollar betalen. Wij betalen USD 8 per persoon tot aan de grens. Het is een snelle lift dit keer in een prima auto en rond 12:30 uur zoiets, zijn we in Beitbridge. Het ideale van deze manier van reizen in Zimbabwe, is dat er onderweg nauwekijks gestopt wordt en je dus veel sneller op je eindbestemming aankomt. De chauffeur biedt ons aan om met hem mee de grens over te reizen tot in het eerst volgende plaatsje over de grens. Het schijnt makkelijker te zijn om van daaruit aansluitend vervoer te regelen. Mmm, maar wij hadden juist anders gelezen in de Lonely Planet .... Maar goed, uiteindelijk besluiten we hier toch maar voor te kiezen, hij zal het wel weten. Waar we even geen rekening mee hadden gehouden, is dat de grens over gaan in Afrika met een voertuig, een stuk trager gaat als wat wij gewend zijn, lopend de grens over. Daarbij komt dat Beitbridge een van de drukste grensovergangen is in heel Afrika. Anyhow! Dan maar wat langer wachten dus .... Volgende keer toch maar weer gewoon ons eigen plan volgen en lopend de grens over. Uiteindelijk valt het nog mee en na ruim een uur zijn we uiteindelijk weer back on track. Rond 14:15 uur bereiken we Musina, waar onze lift eindigt. Voor het laatste stukje geven we de chauffeur nog USD 2 perpersoon extra, helemaal prima dus. Van hieruit wilden we eigenlijk direct nog doorreizen naar Pietersburg, zo'n 200 kilometer verderop. Helaas, al snel blijkt dat vanaf het busstation hier nou niet echt met een grote regelmaat bussen vertrekken. Als we ruim drie kwartier hebben staan wachten tot een minibusje iets voller raakt, besluiten we maar hier in dit plaatsje te blijven. Voor het donker is gaan we Pietersburg niet meer halen en reizen in het donker doen we hier liever niet. Dan maar op zoek naar een accommodatie en dan reizen we morgen in een keer door naar Pretoria, waar we zaterdag onze huurauto kunnen ophalen. Gelukkig lukt het ons om hier vrij snel een geschikte backpackers te vinden, een prima kamer, zwembadje en een gezellige lounge ruimte om 's avonds nog even te kunnen hangen en dat voor ZAR 200, nog geen € 12. Als we ons hier een beetje opgefrist hebben en Sander nog even een duik in het zwembad heeft genomen, lopen we nog even terug het plaatsje in. Even informeren over transport voor morgen, wat bootschapjes doen, geld pinnen, eten .... We kopen ook maar direct een locale simkaart voor onze telefoon, want ja we blijven in totaal ruim 6,5 week in Zuid-Afrika en met een huurauto is dat toch wel handig. Lokaal bellen en mobiel internet kost hier echt niets trouwens. Voor ZAR 40 (nog geen €2,40) kopen we een sim met lokaal nummer, ruim 30 minuten beltegoed en 100 MB internet. Daarnaast krijgen we nog ZAR 60 beltegoed gratis, dus ja .... we kunnen hier vrienden gaan maken. Na het eten lopen we terug naar onze accommodatie. We hebben net een wegenatlas/routekaart gekocht, dus we kunnen mooi even kijken waar we straks o.a. heen denken te willen en lezen ons verder nog wat in over Zuid-Afrika. Morgen nemen we een busje naar Pretoria, voorlopig de laatste lange busrit met openbaar in Afrika, heerlijk.

Donderdag 31 maart 2016

Heerlijk geslapen vannacht en om 08:00 uur gaat de wekker. We willen op tijd vertrekken want naar Pretoria is nog ruim 450 kilometer vandaag. Na het douchen en inpakken van de backpacks (voor zover we ze al hadden uitgepakt) maken we even ons ontbijt en de lunch klaar voor onderweg en na een bak koffie lopen we naar het busstation, de taxirank zoals ze dat hier noemen. Om 09:15 uur kunnen we ons intekenen voor een bus naar Pretoria. Wij zijn nummer 16 en 17 en er moeten er totaal 22 zijn voor de bus komt en vertrekt. Hopelijk duurd het niet al te lang .... Uiteindelijk duurd het nog een uur voor de bus er is en vertrekt. Om 10:15 uur rijden we Musina uit op weg naar Pretoria. Het is een grote transporter bus en iedereen heeft een eigen zitplaats. Niets geen geduw of getrek alles gaat gestructureerd en op volgorde. Omdat wij hebben gevraagd voor plaatsen voorin, krijgen wij voor de lange rit plaatsen naast de chauffeur, perfect dus. Het is een mooie rit over een bergpas, door uitgestrekte vlaktes en langs velden met volop Zonnebloemen. Wij vermaken ons dus weer uitstekend. En, ongelooflijk maar waar, na 5 uur en 45 minuten zijn wij de eerste die worden afgezet in Pretoria. Onderweg heeft de chauffeur maar twee keer een korte stop gemaakt om te tanken en voor een plaspauze. De overige passagiers reizen allemaal verder naar het busstation van Pretoria (wij werden afgezet in de buurt van de accommodatie waar wij heen wilden) of Johannesburg. Dit hebben we in al die tijd dat wij door Afrika reizen nog niet eerder meegemaakt! Als we zijn uitgestapt lopen we richting 1322 Backpackers, een adres wat we vanmorgen van iemand hebben doorgekregen uit de andere Backpackers Lodge. Als we daar aankomen worden we hartelijk ontvangen door de eigenaresse en kiezen we uiteindelijk voor de mooiste kamer die ze hebben, met eigen badkamer. 's Avonds lopen we van hieruit een paar blokken verderop naar een leuk restaurantje, Papa's, met live muziek en heerlijk eten in een leuke binnentuin. Sander moet wel even omschakelen en wennen aan het idee dat hier dan ineens weer bijna alleen maar witte Zuid-Afrikanen locals zitten. Tegen 21:30 uur zijn we weer terug op onze kamer, waar we ons nog wat verder inlezen over Zuid-Afrika.

Vrijdag 01 april 2016

We doen vanmorgen even rustig aan. Om 09:00 uur de wekker, al heb ik die niet nodig want ik was al om 06:30 uur wakker, daarna even ontbijten en nog een wasje doen. Rond 11:00 uur lopen we richting het treinstation en nemen we de trein de stad in, een ritje van 6 minuten. Vandaag hebben we de hele dag om Pretoria te voet te verkennen. Onze eerste grote stad in Zuid-Afrika en wat een verschil met de andere grote steden in Afrika die we tot nu toe bezocht hebben. De stad ziet er keurig netjes uit, veel grote winkels, mooie gebouwen en natuurlijk hier en daar duidelijke sporen die onze Nederlandse voorouders hier hebben achtergelaten .... Sommige gebouwen of straatnamen zoals De Nederlandsche Bank (een gebouw in de vorm van een Amsterdams grachtenpand met klokgevel), het Ou Raathuis, de Hervormde kerk en de Kerkstraat, klinken ons wel heel bekend in de oren. In de middag lopen we nog richting de Union Buildings en tuinen, waar een inmens groot beeld van Nelson Mandela staat, prachtig. Boven aan de trappen hebben we een mooi uitizcht over de skyline van Pretoria. Dan lopen we terug richting onze accommodatie, nog zo'n uur lopen, waar we tegen 18:00 uur aankomen. Een aardig vol dagje zo, maar zeker de moeite waard. 's Avonds willen we terug naar Papa's om te eten, maar helaas bevalt het ons vanavond een stuk minder goed en kiezen we er uiteindelijk voor om verderop in de buurt ergens te gaan eten. Beide hadden we een T-bone steak besteld bij Papa's, maar het vlees is nog rauw als we het geserveerd krijgen en de ober lijkt ons maar niet te willen begrijpen. Als we dan vervolgens na 5 minuten wachten ons zelfde bord terugkrijgen met koude groente en friet en de steak die nog maar even op de gril is gegooid met de gesmolte boter erop en het uitgespuugde stuk vlees nog op het bord van Sander, kiezen we er vanavond maar voor om ergens anders te gaan eten en lopen we het restaurant uit. Dit is nu de derde keer tijdens onze reis in Afrika dat we in een restaurant rauw eten geserveerd krijgen, ongelooflijk! (Tja, elke dag buiten de deur eten is ook niet alles ....) We belanden bij een Chinees restaurantje, waar we uiteindelijk prima eten voor nog geen USD 12 voor twee personen. Sander geniet van een heerlijke Shusi, iets waar hij gek op is, maar echt al heel lang niet meer heeft gegeten en ik neem een bord noodles met kip, prima te eten. Daarna lopen we terug naar onze accommodatie en zoeken we nog even wat plaatsen op, op onze kaart voor morgen. Morgenochtend halen we hier in Pretoria onze huurauto op, die we voor 39 dagen gehuurd hebben en die we aan het einde van de huurperiode in Kaapstad weer moeten inleveren. Even geen openbaar vervoer voor ons in Afrika, maar de luxe van een eigen auto, heerlijk! Tja, daar hebben we de laatste paar weken toch wel een beetje naar uitgekeken hoor .....

Zaterdag 02 april 2016 (270 km)

Ik ben zoals gebruikelijk al weer vroeg wakker, mooi even tijd om het reisverslag van de afgelopen twee dagen bij te werken. Om 09:00 uur hebben we de wekker gezet, dan moeten we eruit, om na het inpakken van de backpacks en het ontbijt de auto op te gaan halen. We laten de tassen maar even hier staan en halen eerst de auto op, daarna rijden we even langs de Backpackers om de tassen op te halen en willen we nog even een kijkje nemen bij het Voorstrekkers monument. Dan vertrekken we in de richting van Middelburg op weg richting Blyde River Canyon, kijken hoe ver we vandaag komen .... Al met al duurd het ophalen van onze huurauto ruim anderhalf uur. Reden? Ze konden ons niet overtuigen van de motorinhoud van onze auto. We hadden bewust niet de goedkoopste catogorie gehuurd om er zeker van te zijn dat we ook in de bergen in Zuid-Afrika zeker omhoog komen, minimaal een 1.5 motor inhoud dus. Tja, en dan sta je daar en dan krijg je een auto, een Nissan Micra, waar niets achterop staat en ja, om onder de motorkap te kijken heeft voor mij nou ook niet echt zin .... Jammer dat ze ook bij aflevering niet kunnen vertellen of we nu een 1.2, 1.4 of 1.5 hebben. We maken ons punt, maar uiteindelijk komt het er op neer dat we voorlopig toch met deze auto (verder echt een prima auto met slechts 38.000 kilometer op de teller) op pad gaan. Kijken hoe deze zich gedraagt straks in de bergen. Ze beloven ons dat als we problemen ondervinden, ze ons waar dan ook komen opzoeken om de auto alsnog om te ruilen voor een ander type. Tja, of ze dat ook daadwerkelijk gaan doen .... De optie om zelf naar de luchthaven te rijden om daar een andere auto op te halen slaan we af, het is 42 kilometer enkele reis uit de richting die wij op moeten en daardoor zouden we echt te veel tijd verliezen. Uiteindelijk rijden we om 11:50 uur weg, terug naar de Backpackers om onze tassen op te halen en dan op naar het Voortrekkers monument. Hier brengen we nog zo'n anderhalf uur door en dan nemen we de weg door de stad, richting Middelburg. Onderweg maken we nog even een korte stop bij de Spar om wat drinken en de lunch in te slaan. Ook kopen we gelijk maar een grote koelbox voor op de achterbank, tja .... het is toch even een andere manier van reizen he. Na een afstand van totaal zo'n 275 kilometer belanden we in het plaatsje Dullstroom (2.053 m), een klein township bekend vanwege de Forellen en goede vis locatie, met veel Engelse invloeden. Het is even zoeken naar een geschikte accommodatie, maar we vinden uiteindelijk een leuke, luxe, Engelse cottage waar we de nacht doorbrengen. We eten een hapje in een Engelse Pub op nog geen 200 meter van onze accommodatie. Sander probeert de Forel uit, het schijnt heerlijk te zijn. Ik hou het bij een schnitzel, die mij overigens ook prima smaakt. We zijn op tijd terug in onze cottage, want tja, daar willen we toch ook nog even van genieten. Morgen willen we maar een relatief korte route afleggen, zo'n 130 kilometer tot aan Graskop. De route is, denken we, prachtig en onderwerg zullen we waarschijnlijk tal van opties tegen komen om onderweg nog een stukje te gaan wandelen. Morgen zien we wel weer verder wat ons de dag brengt.

WEEK 15

Zondag 03 april 2016 (146 km)

Vanmorgen om 08:45 uur waren we beide weer wakker en eruit. Het is een uur of 10:00 als we de deur weer achter ons dicht trekken, de auto pakken en nog even het plaatsje Dullstroom inrijden om ergens te gaan ontbijten. Het plaatsje lijkt weer ontwaakt, zo rustig als het gisteren was toen we hier aankwamen, zo druk is het nu. Sander krijgt vandaag zijn vuurdoop .... De eerste keer links rijden, een vreemde auto en dan ook nog de bergen in. Tja, je moet ergens beginnen toch? Voor we gaan ontbijten zoeken we even een rustig stukje op, zodat Sander nog even wat kan oefenen en wennen, voordat we straks op pad gaan. Na een lekker ontbijtje op een zonnig terras, vertrekken voor een schitterende route door de bergen, over een mooie bergpas richting Graskop. Onderweg maken we nog een paar stops, tja .... nu kan het he! We komen langs velden prachtige Zonnebloemen en dus stoppen we hier om even wat mooie foto's te maken. Ook stoppen we onderweg nog bij Mac Mac Pools voor een picknick lunch en bij de Mac Mac Falls. Prachtig om door de wolken te rijden hier, jammer dat het onderweg ook nog een beetje begint te regen, maar gelukkig houd dat niet lang aan. Tegen 16:30 uur komen we aan in Graskop en bij de eerste de beste Backpackers vinden we weer een mooi plekje om te overnachten. Vannacht slapen we in een Afrikaanse Rondavel, een rond hutje met een rieten dak, maar dan net even iets luxer dan de oorspronkelijke Rondavels. Als het goed bevalt blijven we hier twee nachten, want morgen willen we hier graag een mooie hike maken door het schitterende landschap hier. We kunnen hier goed merken dat we een stuk hoger zitten, de temperatuur ligt hier wel een stukje lager, een graad of 22 is het nog 's avonds. 's Avonds rijden we nog even het dorpje in om een restaurantje op te zoeken. Voor de tweede keer zitten we binnen bij de openhaard, want tja gek genoeg vinden we nu al koud. Dit keer zijn we wat vroeger als anders, omdat we voor het donker iets gevonden wilden hebben. Heerlijk, zo waren we een keertje vroeg terug in onze Rondavel, ook wel eens lekker.

Maandag 04 april 2016 (83 km)

Vannacht heerlijk geslapen in ons eigen hutje. De achterburen hadden blijkbaar een feestje, want pas om 01:30 uur vannacht werd het stil, beetje jammer. Als we wakker worden regent het nog wat, de wolken hangen laag en het mistig. Mmm, hopen dat het straks wat opklaard want we wilden eigenlijk vandaag gaan wandelen. Om 08:30 uur staat het ontbijtje met de koffie klaar en na het ontbijt lopen we even naar voren. Even vragen wat eventueel de andere opties zijn voor vandaag .... De man verzekerd ons dat de herrie van de achterburen eenmalig was vannacht en dus besluiten we nog maar een nachtje te blijven. Na het douchen en de koffie nemen we de auto en rijden we richting de Forest Falls. De parking konden we maar met moeite vinden, maar de wandeling er naar toe is goed te doen. Een leuke wandeling van totaal zo'n vijf kilometer heen en terug naar de watervallen. Echt wel de moeite waard. Het weer is inmiddels weer helemaal opgeklaard en het is al weer snel warm. Dan rijden we terug en nemen we nog een kijkje in het oude goudzoekers plaatsje Pilgrim's Rest, waar we ook wat lunchen. Inmiddels is het een uur of 15:00 als we weer terug rijden richting Graskop en door naar de Pinnacles, Gods Window en Wonderview op het vervolg van de Panorama route van gisteren. Op de terugweg richting Graskop rijden we ook nog even langs de Lisbon Falls, prachtig! De man bij onze accommodatie heeft ons vanmorgen aangeraden om vanmiddag, als het op zou klaren, vast dit stukje van de Panorama route te doen, omdat het in de ochtend hier vaak te mistig is en we het anders morgenochtend misschien zouden missen. Het uitzicht nu is prachtig, dus ja dit hebben we vast gezien. Op de terug naar onze Rondavel rijden we nog even langs de Spar voor wat bootschappen (jawel, die kom je overal tegen) en tanken we de auto vast af voor morgen, als we richting de Blyde River Canyon gaan. 's Avonds gaan we nog even terug Graskop in om een hapje te eten, dit keer Afrikaanse Boboti, heerlijk. Wat een mooie dag weer, benieuwd wat we morgen weer allemaal gaan beleven.

Dinsdag 5 april 2016 (220 km)

Om 08:30 uur de wekker, het is prachtig helder weer en het zonnetje schijnt alweer volop. Tja, dat is toch anders wakker worden als gisteren he. We ontbijten nog even gezellig in onze eigen Rondavel en na het  douchen en de backpacks inpakken rijden we tegen 10:00 uur rijden weg uit Graskop. We vervolgen vandaag onze weg over de Panorama route, door de Blyde River Canyon richting het noorden. Onderweg stoppen we op alle uitzichtpunten op de route die we tegenkomen. We beginnen met de Berlin Falls, een van de vele watervallen in dit gebied. Daarna vervolgen we onze route tot aan de Bourke's Luck Potholes, een plek waar de Blyde River en de Treur River bij elkaar komen en waar in de loop van de jaren door de tegenovergestelde stroming van beide rivieren, grote cirkelvormige gaten zijn ontstaan in het landschap waar de rivieren doorstromen. Als we op de parkeerplaats aankomen realiseren we ons al snel dat we hier niet bepaald de enige toerist zijn, want er staan hier busladingen vol .... Voor het eerst tijdens onze hele reis door Afrika overigens dat we touringcars met andere toeristen tegenkomen. Maar ja, de stop is zeer de moeite waard, het is prachtig hier. Dan rijden we weer verder en genieten we nog een tijd van schitterende vergezichten over de Canyon. Tegen 13:00 uur genieten we van een picknick lunch, met uitzicht over de Blyde River Canyon en de Three Sisters, drie bergrotsen in de vorm van Rondavels. Het uitzicht vanaf hier is echt adembenemend mooi! EN wat hebben we een geluk met het weer vandaag. Het is heerkijk dat we de tijd hebben en ons nergens voor hoeven te haasten, we zien wel tot waar we komen vandaag. Na de lunch vervolgen we onze route en rijden we verder richting de Echo Caves, waar we een bezoek brengen aan een van de grote grotten in dit gebied. Het is een uur of 15:00 uur als we de grot bezocht hebben en we besluiten om toch vandaag maar door te rijden richting de poort van het Kruger National Park, Phalaborwa. Het is nog zo'n 126 kilometer vanaf hier, een route die nog grotendeels door de bergen loopt en over een mooie bergpas. Om 17:15 uur komen we aan in Phalaborwa, een plaatsje slechts 2 kilometer vanaf de ingang van het Kuger Nationaal Park. We rijden een paar accommodaties af voordat we weer een leuke, geschikte accommodatie hebben gevonden, Daan & Zena's B&B. Wat een super leuke vrouw Zena, die ons ontvangt hier en ons de kamers laat zien. Als ze vraagt of wij een kamer willen met een tweepersoonsbed of twee losse bedden, twijfelen we nog even, meestal geven we dan maar aan dat het niet echt uitmaakt .... Maar Zena is heel duidelijk, jullie hebben zelf een keuze he, ik vindt alles goed! Oke, duidelijk, een tweepersoonsbed dus vannacht. We besluiten hier te overnachten en gaan eerst nog even snel langs de Spar om nog wat bootschappen in te slaan voor het Kruger Park, voordat de supermarkt sluit. Dan maar gelijk even de auto aftanken, geld pinnen en een hapje eten in een grilrestaurant. We kiezen voor de Spareribs, heerlijk. Er is bij mij nog wat twijfel of we nou morgen, of pas overmorgen naar het Kruger Park zullen gaan. Eigenlijk is even een rustig dagje er tussen ook wel lekker. Als we tegen 20:30 uur terug zijn in de B&B gaan we nog even langs bij de eigenaresse Zena, die ons enthousiast verteld over het Kruger Park, de routes, de overnachtingsplekken, etc. Ze heeft zelfs nog even twee vriendinnen gebeld die in het Kruger Park wonen en werken, zodat ze ons nog wat actuele informatie kon doorgeven over speciale routes en wild dat recent gespot is. Super! Het is zo gezellig, voor we het weten zijn we anderhalf uur verder .... Nee, we hebben het niet alleen over het Kruger Park gehad. We vertellen Zena over onze reis door Afrika en al snel gaat het over de wereldreis, ons werk wat we deden, over haar werk en ervaringen met de B&B, etc. Ze vertelde ons dat ze 22 jaar geleden de B&B waren begonnen, omdat een vriend van ze dat had aangekaart, ze waren de derde accommodatie in het plaatsje. Met succes hebben ze de B&B gerund en uitgebreid over twee locaties en met totaal 10 + 17 kamers en appartementen. Inmiddels zijn er meer dan 100 accommodaties in het plaatsje en is er heel veel concurrentie, zo verteld Zena. Ook verteld ze dat ze de B&B op dit moment in de verkoop hebben, vanwege gezondheidsredenen van haar man en dat ze naar de zuidkust gaan verhuizen, naar een klein plaatsje in de buurt van Durben. Het gaat haar erg aan haar hart, dat is wel duidelijk, maar gezondheid gaat boven alles. Al snel is het tegen 22:30 uur als we uiteindelijk welterusten zeggen en onze kamer op gaan zoeken. We hebben besloten morgen nog maar een dagje hier te blijven en dan overmorgen, goed uitgerust, aan het Kruger National Park gaan beginnen. Op de kamer praten we nog even gezellig na en pakken we nog even de kaart van Kruger Park erbij. Het is een uur of 24:00 uur als we gaan slapen. Morgen lekker uitslapen Sander.

Woensdag 6 april 2016 (38 km)

Vandaag even een dagje zonder plannen. Ik ben voor mijn doen vanmorgen ook laat wakker, pas om 08:30 uur. Het stormt vanmorgen heel erg, dus ja ook niet echt reden om er vroeg uit te gaan. Sander houdt het wat langer uit .... Om een uur of 10:15 is ook Sander wakker (valt dus best nog mee, toch?) We zetten nog even een bak koffie en dan gaan we even lekker ontbijten. We hebben hier een hele lounche kamer voor ons zelf, want we zijn de enige gasten hier. De Wifi werkt goed, dus we kunnen mooi nog even Skypen en wat dingen opzoeken op internet voor het Kruger Park. 's Middags rijden we nog een klein stukje terug, om een bezoek te brengen aan, jawel ....The house of Amarula (Marrie, Ellen en Suzanne!) Dit is DE plek waar ze in de periode van januari t/m maart duizenden tonnen Amarula vruchten verwerken om het heerlijke Zuid-Afrikaanse drankje Amarula van te maken. Heerlijk hoor zo'n proeverij .... Ze hebben de bekende Amarula Creme drank en de nieuwste, volgens mij in Nderland nog niet te verkrijgen, Amarula Gold. Ach, best leuk om er even een kijkje te hebben genomen. Tja, en voor deze prijzen kun je het gewoon niet laten staan .... Daarna rijden we terug naar het dorpje en proberen we nog of we een kapper kunnen vinden voor mij die wel met een schaar overweg kan, maar nee, ook hier lukt het niet en dus besluit ik nog maar even te wachten, dan maar na het Kruger Park .... 's Avonds eten we maar weer in het grilrestaurant van gisteren. Het is woensdagavond T-bone avond, nou daar kunnen we best mee leven dus. We zijn lekker op tijd terug in de accommodatie en hebben nog een hele avond voor de boeg. Even Skypen nog met Dienie en Woeter en Lisa als het lukt vanavond en we hebben een reservering gemaakt voor twee overnachtingen op twee verschillende Campsites in het Kruger National Park. Vanavond een beetje op tijd naar bed, want morgen willen we om 06:30 uur uiterlijk wel vertrekken richting de gate. We hebben er zin in!

Donderdag 7 april 2016 (220 km gamedrive)

Vanmorgen een vroege start, om 05:45 uur gaat de wekker. De backpacks hebben we gisterenavond al gepakt en we hoeven alleen nog even te douchen en de koelbox te vullen. Om 06:15 uur vertrekken we richting de Phalaborwa Gate (Centraal) van het Kruger National Park waar we ons om 06:20 uur aanmelden. De komende drie dagen verblijven we binnen de grenzen van het Kruger National Park, ofwel de Wildtuin zoals de Zuid-Afrikaners het noemen. We zijn er helemaal klaar voor. Het is alweer een week of zeven terug dat we voor het laatst aan het wilspotten geweest zijn in Serengeti National Park en de Ngorongoro Crater, dus we hebben er weer zin in. Dit keer geen gids of kok die met ons meereizen, nee heerlijk samen in ons eigen autootje. Nu komt het helaal op ons eigen wildspotten aan .... Het waait nog steeds behoorlijk hard vandaag, maar het weer is iets beter als gisteren. Volgens ons helemaal goed wildspot weer, niet te warm dus we maken er een lange dag van. Uiteindelijk wordt het een gamedrive tot 17:15 uur,  zo'n 11 uur dus met een paar korte stops voor een ontbijtje en een lunch op een van de vele picknick sites in het park. Wat een prachtig park dit, heel erg uitgestrekt maar met verschillende landschappen. We beginnen zo'n beetje halverwege in het park en de bedoeling is dat we met twee overnachtingen in het park, uiteindelijk in het zuiden het Kruger National Park verlaten, op weg richting Swaziland. Het spotten gaat ons best goed af .... We spotten o.a. 3 Olifanten, 21 Giraffen, Nijlpaarden, Crocodillen, Wildebeast, Hartebeast, Waterbokken, Matters, Eekhoorns, Dig Dig's, honderden Impala's en diverse mooie vogels waaronder de Hoornbil en de Zee Arend. Om 17:15 uur melden we ons aan bij de receptie van het Satara Rest Camp, waar we voor vannacht een campsite hebben gereserveerd. Camperen in ons eigen tentje midden in het Kruger National Park tussen de wilde dieren, hoe cool is dat! Als we ons tentje hebben opgezet lopen we nog even langs de omheining van de camping en met ons twee Hyena's aan de andere kant van het hek .... 's Avonds eten we een pizza op het park, want tja .... de toegangspoort sluit om 18:00 uur en dan zitten niet de dieren, maar wij achter een gesloten hek, minimaal tot morgenochtend 06:00 uur als het hek weer opengaat en we weer van het terrein af mogen. De Rest Camp's hier in Zuid-Afrika zijn wel even wat anders als degene die wij bezocht hebben in de Nationale Parken in Kenia en Tanzania. Tja, dan hebben ze het hier toch wat beter voor elkaar met schone douches, sanitair, etc. Na het eten nemen we nog even een wijntje op een bankje aan de rand van de omheining, waar de twee Hyena's langs het hek struinen op zoek naar voedsel. Dan nemen we een douche en om 21:15 uur liggen we al in ons tentje. Best vermoeiend hoor zo'n dagje en morgen willen we er ook weer om 05:30 uur uit,  zodat we na het afbreken van ons tentje om 06:15 uur zeker weer het Park in kunnen voor onze volgende gamedrive in het Park. Welterusten.

Vrijdag 8 april 2016 (160 km gamedrive)

Onze eerste nacht in het Kruger National Park hebben we goed doostaan. Beide heerlijk geslapen, ondanks de vreemde gekuiden om ons heen. Tja, je slaapt toch lekkerder met een hoge omheining om het gehele Rest Camp met electrisch draad, als dat je in je tentje ligt en er geen omheining omheen staat .... Om 05:30 uur gaat de wekker. Voor we het weten zijn we ons tentje uit, aangekleed en hebben we het tentje weer afgebroken en zitten we in de auto, klaar voor onze tweede volle dag in het Park. Benieuwd wat deze dag ons weer gaat brengen .... Vandaag is het weer iets beter als de afgelopen twee dagen en dus weer prima wildspot weer. Even lijkt het erop dat vandaag niet onze geluksdag is als we tot 10:00 uur nog nauwekijks wat wild gespot hebben. Nou ja niets .... inmiddels zijn we natuurlijk wel al behoorlijk verziekt en worden we nou niet echt meer opgewonden van een groep Impala's, Zebra's of wat Nijlpaarden en een stipje wat voor een Leeuw moet doorgaan (sorry). Als we om 09:00 uur op een picknick site zitten te ontbijten en twee Zuid-Afrikanen spreken die ook vanaf Satara Rest Camp kwamen, maar die wel veel groot wild hebben gespot, blijkt dat wij gewoon de verkeerde route hebben gekozen vanmorgen. Dan besluiten we om ook de andere route nog maar te nemen, terug richting Satara en de punten waar die andere lui de Hyena's, Leeuwen en Cheeta's eerder vanmorgen hadden gespot zelf uit te kammen .... En niet zonder succes! Na een kwartiertje of zo spotten we twee Hyena's aan de kant van de weg. Als we een stuk doorrijden spotten we een Leeuw in de verte. We hebben de tijd, dus wachten we waar het dier heen loopt .... En jawel, als we haar volgen leidt ze ons een eindje verder naar een groep van totaal 8 Leeuwen, waarvan 5 welpen. De groep heeft volgens zeggen van een gids, een Waterbuffel als prooi gevangen en verstopt onder een boom. Als we vooraan staan langs de weg, bedenken de Leeuwen dat ze willen gaan drinken en tja, die drinkplaats ligt nu eenmaal net aan de andere van de weg, achter onze auto ergens de bosjes door .... De beesten lopen recht op ons af, gunnen ons nauwelijks een blik en lopen vlak langs onze auto naar de drinkplaats. Fantastisch dit! Een welpje moet even plassen, vlak voor mijn lens, ongelooflijk. We blijven hier een half uurtje staan en aanschouwen de Leeuwen van een afstandje. Dan moeten we door, want vanmiddag moeten we inchecken in het tweede Rest Camp Skukuza, voor een tweede overnachting in het Kruger National Park. We willen vanmiddag niet al te laat aankomen daar, omdat we voor vanavond ook nog een Night Gamedrive hebben geboekt. Onderweg maken we nog diverse korte stops en proberen we op een picknick site nog onze lunch klaar te maken .... Helaas, voor ik het in de gaten heb, springt er een aap uit de boom die er vandoor gaat met onze kaas en tomaten. Oeps! Die was wel erg snel. Mmm, dan nog maar even terug naar de auto om nog wat nieuwe kaas op te halen. Dan maar even een ander lunchplekje uitzoeken. We volgen onze route verder richting het zuiden. Onderweg spotten we o.a. nog twee Cheeta's, nog een drietal Leeuwen, Giraffen, Waterbuffels, Olifanten en een Luipaard aan de oever van een rivier. Wow! Wat een prachtig beest en tja, ook hier hebben we volgens mij de beste spot. Eerder hebben we ook even naar een boom zitten staren, omdat men daarin ook een Luipaard had gespot, maar voor ons was het niet meer als een donkere vlek .... Als we rond 16:00 uur inchecken op het Rest Camp, hebben we weer heel wat wild aan ons lijstje kunnen toevoegen. Dan eerst maar even een mooi plekje voor ons tentje opzoeken, tentje opzetten en nog even op het park wat boodschapjes doen en een hapje eten. Vanavond gaan we om 20:00 uur met een Night Gamedrive mee, kijken of we 's avonds ook nog wat wild kunnen spotten. En jawel hoor, het geluk lijkt aan onze zijde vandaag. We spotten al snel een Luipaard, onze derde vandaag! EN deze loopt voor ons en naast ons op de weg, echt nog geen twee meter bij ons vandaan. Met de spotlights wordt het dier uitgelicht door de gids en kunnen we het dier rustig observeren, wat een fantastische ervaring dit! Als we doorrijden spotten we nog een paar Giraffen, Impala's, Hazen en drie Witte Neushoorns. Een geslaagde Night Drive dus. Als we om 22:15 uur terugkomen bij ons tentje stappen we nog even snel onder de douche en kruipen we daarna weer lekker ons tentje in. Wat een mooie dag vandaag, wat hebben we veel gespot, zo'n drie keer de volledige Big Five!

Zaterdag 9 april (185 km gamedrive + 90 km)

Ook vannacht weer heerlijk geslapen en om 05:30 uur eruit. Vandaag onze laatste dag in het Kruger National Park, dus willen we weer op tijd op pad om niets te missen .... Vanmorgen hebben we iets meer geluk en spotten we wat meer wild in de eerste uurtjes als gisteren. Geen spectaculaire dieren, maar wel erg mooi. We nemen niet de rechtstreekse route naar het zuiden, maar rijden eerst nog een mooie route richting de Phabeni Gate en via Pretoriuskop Rest Camp over de verharde weg richting onze lunchplek bij Afsaal picknick site tot aan de Malelane Gate. Onderweg zien we nog vier Witte Neushoorns en komen we nog bij een grote waterplaats waar we een groep Olifanten aantrefffen die heerlijk staan te drinken en badderen. Heerlijk om dit even te observeren! We sluiten onze drie dagen Kruger National Park af met nog twee Leeuwen en totaal nog eens vier Witte Neushoorns! Fantastisch! Tja, we kunnen terugkijken op een gewildige wildsafari in Zuid-Afrikaase groot Wildtuin .... Bij de Madelane Gate verlaten we om 15:15 uur het Park, op weg naar Swaziland. Tegen 16:00 uur komen we aan bij de grens, die we binnen een half uur achter ons hebben, zelfs met een eigen auto, ongelooflijk. We besluiten om na een kleine 35 kilometer in het plaatsje Piggs Peak een accommodatie te zoeken voor onze eerste nacht in Swaziland. Kunnen we ons vanavond mooi nog nog even wat inlezen over Swaziland en kijken waar we morgen een accommodatie willen zoeken voor de komende nachten .... Echt veel keuze is er niet hier, maar we vinden een prima kamer in het lokale Hotel, een restaurant-pub-hotel aan de hoofdweg in het dorp. We worden hartelijk ontvangen en omdat de tweepersoonskamer geen douche heeft (alleen een ligbad), krijgen we er nog een eenpersoonskamer bij om de hoek waar we de douche kunnen gebruiken .... Tja, zo kunnen we zelfs ons tentje in die kamer laten drogen, want die hebben we vanmorgen al zo vroeg moeten opbreken, die is nog wat nat van het condens. 's Avonds eten we hier, een T-bone steak (nou, meer een Karbonade) met gekookte aardappelen en salade. Heelijk gewoon een keertje normaal eten .... Vanavond een beetje op tijd naar bed en morgen maar even een keertje uitslapen, dat hebben we wel verdiend na al die vroege starts van de afgelopen dagen. We hoeven pas om 11:00 uur uit te checken, heerlijk.

1. T v d Braak:
    20 april 2016
    Hoi Sander en Dennie. Hier een korte reactie op jullie prachtige reisverhalen.
    Nu ik dit lees ben jij Sander vandaag 38 geworden. Nogmaals gefeliciteerd. Ik heb al vanmiddag met jullie mogen skypen.

Wederom een prachtige leerzame reisbeschrijving met nog een samenvatting erbij. Ook mooie foto's. Blijf vooral genieten. Liefs van Theo
  2. Cees Sleven:
    23 april 2016
    Hartelijk dank voor weer een boeiend reisverslag dat me deze keer meenam naar de grens met Swaziland. Ik lees jullie verslagen altijd 's avonds in bed waarbij ik mij laat begeleiden door een sfeervol ambient muziekje van het internet. Een ideale combi om jullie avonturen tot leven te laten komen. Alsof ik naar een film kijk, zeker bij de beschrijvingen van de wilde dieren. Nu over naar de 2e film die jullie stuurden. We ontmoeten elkaar daar weer aan het eind! All the best...