Week 16 - 17: Swaziland ~ Sodwana Bay ~ St. Lucia

20 april 2016 - Saint Lucia, Zuid-Afrika

WEEK 16

Zondag 10 april 2016 (106 km)

Vanmorgen inderdaad even rustig aan gedaan, heerlijk na een paar dagen Kruger Park. Het is 10:00 uur als de wekker gaat en ook Sander wakker wordt. Ik ben zoals gebruikelijk al weer even wakker, nee uitslapen zal mijn ding niet worden .... Anyhow. Rond 10:50 uur hebben we de auto weer ingepakt en wachten we nog even rustig in het zonnetje tot ons ontbijt geserveerd wordt. Wat een prachtig uitzicht hier trouwens, op de bergen aan de overkant. Het zonnetje schijnt weer heerlijk en we hebben er zin in. Vandaag geen grootse plannen. We willen vandaag een accommodatie zoeken in de Ezulwini Valley in centraal Swaziland. Onderweg rijden we door een schitterend berglandschap met prachtige vergezichten. Soms krijgen we even het idee dat we in de Schotse Hooglanden rijden, alleen de temperatuur geeft iets anders aan .... We maken onderweg een stop bij een glasblazerij, want we hadden gelezen dat deze ook op zondag open was. Tja, open wel .... de shop, het restaurant, de overige winkeltjes, alleen de glasblazerij zelf is niet in werking, helaas. Dan maar even benutten als een koffiestop en voor een heerlijk stuk Carrot cake. Dan rijden we nog een klein stukje verder en brengen we een bezoek aan een oude ijzermijn. Bij de toegangspoort nemen we een gids mee en rijden we door het verlaten gebied naar een klein bezoekerscentrum dat ons iets verteld over de geschiedenis van deze mijn, die in 1977 werd gesloten. We hebben een mooi uitzicht over de mijn uitgravingen in de bergen. Inmiddels is de hele mijn bebost. Dan rijden we nog een stuk verder met de gids en maken we nog een korte wandeling naar een prachtig uitzichtpunt. De Lion Cavern is, zo verteld onze gids, is de oudste mijn ter wereld. En wat is het hier mooi! Daaarna rijden we door naar de Ezulwini Valley, op zoek naar een geschikte accommodatie voor de komende twee nachten. We hebben een adresje uit de Lonely Planet en dit blijkt inderdaad een mooie accommodatie te zijn. We hebben de keuze uit camperen in ons tentje of een mooie luxe kamer met onze eigen verranda .... Tja, als het aan Sander had gelegen hadden we hier gewoon ons tentje op gezet, op zich een prima plekje, maar ik heb nog even behoefte aan iets meer comfort. Een eigen verranda en even niet verplicht elke avond tussen de andere backpackers .... We kiezen dus voor wat meer comfort dit keer en kiezen de luxe kamer, heerlijk! 's Avonds rijden we nog even naar de shoppingmall voor wat bootschapjes en om wat te gaan eten. Tegen 20:00 uur zijn we weer terug op de kamer, nog maar even wat inlezen over Swaziland.

Maandag 11 april 2016 (21 km)

Om 08:00 uur gaat de wekker. Na het ontbijt willen we een bezoekje brengen aan het Cultural Village of Swaziland,  hier een kleine 5 kilometer vandaan. Het is een soort van openlucht museum waar we een rondleiding krijgen door een "bewoond" Swazidorp. De rondleiding duurd zo'n drie kwartier, op zich wel leuk om zo nog iets van de oude cultuur van Swaziland mee te krijgen. Daarna lopen we nog even richting een waterval op het Park, een korte hike van zo'n 25 minuten. Dan om 11:15 uur volgt er een opvoering van een traditionele dans. Tegen 12:00 uur zit ons bezoekje er hier weer op en rijden we op de terugweg nog even langs een handcraft market. Tja, leuk hoor al die stalletjes maar eigenkijk komt het veelal op het zelfde neer en we kunnen toch niets meenemen .... Dan maar terug naar onze accommodatie,  waar we even lunchen en nog even op onze eigen verranda genieten van het mooie uitzicht op de bergen. Oh ja, en dan wilden we eigenkijk ook nog even op de bergtop een kijkje nemen .... Eerlijk gezegt zaten we hier prima, maar Sander weet me toch over te halen om nog even een wandelingetje te maken de berg op. Het blijkt een wandeling van ruim 2,5 uur over een soms toch wat moeilijk begaanbaar pad omhoog. Halverwege denken we nog even na of we wel zullen doorzetten of toch maar zullen terugkeren naar de lodge. Nee we zetten door en na 1 uur en 15 minuten bereiken we top. Onze gids Jack (russel), de hond van de lodge, wijst ons de juiste weg naar boven en staat af en toe op de uitkijk om te kijken of er nog apen het pad versperren. Wow! Wat een prachtig uitzicht vanaf de top! Een 360 graden uitzicht, schitterend. Tja, en het is misschien vreemd, maar wederom zeggen we tegen elkaar dat het wel heel veel weg heeft van Schotland. Dus ja, voor die gene die gek zijn op Schotland,  maar iets minder van het Schotse weer, is dit een uitkomst (he Sander). Als we een klein half uurtje van het uitzicht hebben kunnen genieten, beginnen we weer aan de afdaling, want tja .... om 18:00 uur is het hier donker en dan wil je hier echt niet nog op die berg staan. Onderweg naar beneden sluiten we een goede deal .... Ik mee de berg op, Sander straks even Pizza's ophalen en vanavond even lekker een keertje bij huis eten, ook wel weer eens lekker, toch? Dan even het reisverslag bij werken en zo maar even een flesje wijn opentrekken. Ja Erik en Michelle, wij toosten wel op jullie nieuwe huis vanaf een afstandje hoor. Morgenochtend willen we nog een wandeling maken hier in de buurt en daarna rijden we een stukje richting het noord oosten op zoek naar een mooi plekje voor de volgende twee nachten.

Dinsdag 12 april 2016 (112 km)

We zijn om 08:00 uur beide weer uit bed. Backpacks inpakken, spullen naar de auto brengen en daarna nog even lekker ontbijten en onze lunchpakketjes klaarmaken. Rond 09:30 uur rijden we weg, op zoek naar het Mlilwane Wildlife Sanctury waar we nog even wat willen wandelen voor we richting het Hlane Royal National Park vertrekken. Het zou vlakbij moeten zijn, alleen laat MapsMe ons dit keer een beetje in de steek. Nee, dat is niet helemaal waar, maar de weg die nemen blijkt achteraf niet helemaal de directe weg en meer geschikt voor 4WD auto's. Nu hebben wij ook wel een auto met 4 wielen, alleen missen wij, of nee beter gezegd de auto, de drive .... Met een bezwete rug en klamme handen probeert Sander de auto in goede banen er doorheen te leiden. Ik stap af en toe uit om te kijken of het echt wel kan .... met natte voeten (Dennie) om de diepte van een riviertje te meten die we door moeten, komen na ruim een uur en slechts 13 kilometer opgeschoten te zijn, toch aan bij de Gate van het Mlilwane Wildlife Sanctury. We melden ons aan bij de gate en dan laat de ranger ons door. We rijden nog een paar kilometer verder over een iets beter begaanbare onverharde weg richting het Rest Camp vanwaar er een paar hikes starten. Onderweg worden we aangestaard door een paar nieuwsgierige Zebra's, Impala's en Topi's (andere hertachtigen). We starten om 11:15 uur aan onze wandeling, de Hippo trail van 6,8 kilometer. Een leuke wandeling door een mooi gebied, maar ook vanmorgen is het alweer behoorlijk heet .... Geen Nijlpaard gezien onderweg, maar toch, wel lekker om even wat actief bezig te zijn geweest. Bij terugkomst op het Rest Camp tegen 13:30 uur, zien we dat er een heerlijk groot zwembad op het terrein is. We besluiten ons nog maar even een half uurtje te gunnen voor een verfrissende duik in het zwembad (voor mij weer voor het eerst na vier weken niet te hebben kunnen zwemmen) en hier ons broodje op te eten. Om 14:15 uur laten we het park achter ons en rijden we in de richting van het Hlane Royal National Park in het noord oosten van Swaziland. Het is een rit van zo'n twee uur en tegen 16:20 uur melden we ons aan bij de gate. We willen twee nachtjes ons tentje opzetten op het Ndlovu Camp. Dit is het Camp, waar ik met Marrie en Dim in december 2004 ook twee nachten heb doorgebracht. Het is een super mooie locatie achter het hek met een fantastisch uitzicht op een drinkplaats voor de "deur". Zaten we destijds in een groot huis zonder electra en zonder warm water met nog een paar anderen .... Dit keer zetten we ons tentje op aan de rand van de afzetting, op een campsite waar slechts een overland truck en een ander stel staat. Zodra ons tentje staat, lopen we richting de andere kant van het terrein en bestellen we wat te drinken en nemen we een stoel met uitzicht op de drinkplaats, waar nog een Neushoorn moeder met zijn jong staat te drinken, de Nijlpaarden ons af en toe in de gaten houden door hun hoofd boven het water uit te steken en waar later nog wat Impala's even wat water komen drinken. Wat een fantastische locatie dit en super leuk dat we deze plek nog hebben weten te vinden. 's Avonds eten we in het restaurant en daarna gaan we lekker nog even samen bij het kampvuur zitten. Om 20:00 uur is er een dansoptreden met de traditionele Swazi dans en dus blijven we nog maar even bij het kampvuur zitten. Tegen 21:30 uur lopen we terug naar ons tentje, steken we een kaarsje aan en trekken we een flesje wijn open. Heerlijk, nog even samen in alle stilte onder een mooie sterrenhemel genieten en tegen 23:30 uur ons tentje in. De Campsite heeft een mooi toiletgebouw met nette douches en wc's, inmiddels wel met warm water, en wordt 's avonds en 's nachts net als de looppaden naar de huisjes, de bar en het restaurant, verlicht met olielampen, want er is hier (nog steeds) geen elektriciteit.

Woensdag 13 april 2016 (23 km gamedrive)

Ik ben om 06:15 uur al weer wakker, maar als ik door de opening van ons tentje naar buiten kijk, heb ik er totaal geen moeite mee om op te staan (alsof ik dat anders wel heb ....). Ik ga er dus maar uit, vast even douchen en dan even zien of ik vrienden kan maken met de chauffeur en gids van de overland truck, om warm water te scoren zodat ik vast lekker een bak koffie kan nemen. En jawel hoor, een uurtje later zit ik met een bak koffie naast ons tentje het reisverslag bij te werken en in alle stilte te genieten van het prachtige uitzicht. We hebben gisteren besloten vandaag even lekker rustig aan te doen hier. Misschien nog even een korte gamedrive te maken vanmiddag met onze eigen auto en daarna lekker met een wijntje plaats te nemen voor de drinkplaats, kijken wat er allemaal aan voorbij komt. Morgenochtend willen we kijken of we met een gids hier een gamedrive kunnen maken op de mountainbike, voor we vertrekken voor een lange reisdag richting de kust van Zuid-Afrika en Swaziland weer achter ons laten. Nog even genieten van dit idillische plekje hier in Swaziland. En jawel, vanmiddag inderdaad nog even een korte gamedrive gemaakt door het Park. Nog een paar Giraffen, Impala's, 3 Oliefanten en 3 Neushoorns gespot. Na anderhalf uur zijn we weer terug, want het deel waar je zelf met de auto door mag (en kan) rijden is nou niet echt heel groot .... Dan nemen we plaats aan de rand van de afzetting voor de water drinkplaats en zijn we ooggetuige van een prachtig schouwspel tussen twee groepen Neushoorns, een groep van vijf en een groep van zes. Als de groep weg is komt er nog een moeder met jong drinken bij de drinkplaats. Heerlijk om dit van zo dichtbij te kunnen observeren, ik denk dat de afstand tussen de Neushoorns en ons in veel gevallen niet meer dan slechts een meter of vijf tot tien was. Dan komt er nog even kort een Olifant een kijkje nemen bij de drinkplaats, maar die is snel weer tussen de stuiken door verdwenen. Om 18:00 uur is het hier aarde donker en dus lopen we dan nog even terug naar ons tentje om ons even om te kleden om straks in het restaurant een hapje te gaan eten. Rond 20:00 uur lopen we weer terug naar ons tentje en maken we een eigen kampvuur. Gezellig even een avondje samen bij het kampvuur onder een mooie sterrenhemel en af en toe het gebrul van een paar Leeuwen op de achtergrond. Wat een mooi plekje dit!

SWAZILAND

5 Dagen Swaziland als onderdeel van onze 6,5 week door Zuid-Afrika, maar wel een speciale benoeming waard. Wat een prachtig land dit, wat een schitterende natuur. Mooie wandelmogelijkheden in een schitterend bergzaam gebied. Een mooie aanvulling op je Zuid-Afrika reis.

Donderdag 14 april 2016 (275 km)

Vandaag zijn we er op tijd uit .... 05:30 uur gaat de wekker en om 06:00 uur zijn we gereed voor een mountainbike tochtje door het Park met een gids. Een beetje ochtendbeweging voor we de rest van de dag straks in de auto zitten .... In het stuk waar wij gaan mountainbiken zit geen groot wild (geen Olifanten, Neushoorns of Leeuwen), maar het is een leuke manier om nog een wat groter stukje van het Park te zien. Tegen 08:30 uur zijn we weer terug op de campsite en gaan we even douchen, ontbijten en ons tentje afbreken. Het is inmiddels 10:15 uur als we deze mooie plek achter ons laten en we op weg gaan, terug richting Zuid-Afrika. We rijden nog zo'n 130 kilometer door Swaziland tot aan de grens met Zuid-Afrika, het landschap hier is iets minder als in het noord westen van Swaziland. Als we rond 12:15 uur bij de grens aankomen, blijkt het ook hier allemaal weer heel vlot te verlopen en binnen een kwartier zijn we weer on tour en kunnen we onze reis naar de kust vervolgen. We rijden langs en door een schitterende bergketen, met mooie vergezichten over een prachtig meer. Onderweg maken we een stop om even onze koelbox weer te voorzien van voldoende inhoud en te lunchen, waarna we doorrijden naar onze eindbestemming Sodwana Bay. De laatste 70 kilometer gaat over een onverharde weg en net voor donker tegen 17:30 uur komen we aan op onze eindbestemming voor vandaag. Sodwana Bay ligt een klein stukje onder de grens met Mozambique en staat bekend om zijn geweldige duiklocatie hier in Zuid-Afrika, zo hebben wij ons laten vertellen. Dit is de reden dat wij hier een paar dagen willen blijven, om overmorgen en misschien nog de dag erna, hier te kunnen gaan duiken. Omdat het te laat is om lang rond te kijken voor een geschikte locatie om te slapen, kiezen we een accommodatie uit het boekje Coast to Coast, een ideaal boekje met honderden overnachtingsadresjes voor backpackers in Zuid-Afrika. We besluiten voor vannacht een kamer te nemen hier en morgen, als het licht is, nog even verder te kijken of we een geschikte plaats kunnen vinden, om voor de komende nachten ons tentje op te kunnen zetten. Als we een beetje gesettled zijn en beide even een verfrissende douche hebben genomen, lopen we nog even naar een restaurantje om wat te eten. Op advies van de eigenaar van hier, zijn we een groot resort opgelopen op zoek naar een restaurant,  maar aangezien het hier aarde donker is als het donker is, koste het ons een half uur om het mega terrein überhaupt een restaurant te kunnen vinden .... Nou ja, in elk geval was het eten prima en zijn we op de terugweg wel goed gelopen. Verder op de kamer nog maar even wat liggen lezen en op tijd naar bed, het was immers 05:30 uur vanmorgen toen de wekker ging.

Vrijdag 15 april 2016 (14 km)

Vanmorgen om 09:00 uur eerst maar even voor de deur van de kamer ontbeten. Daarna de backpacks in de auto gezet en even op pad voor een andere accommodatie .... Eigenlijk willen hier een paar dagen camperen omdat we willen gaan duiken, maar het vinden van een leuke campsite is hier nog niet zo makkelijk. We rijden wat rond in Sodwana Bay, gaan ondertussen nog even langs bij twee verschillende duikscholen en belanden uiteindelijk op een wat afgelegen campsite midden in het National Park aan de kust. We blijven hier in elk geval twee nachten staan en we hoeven de plaats alleen te delen met wat nieuwsgierige Stokstaartjes, Apen en Dig Digs die 's morgens al op tijd een kijkje komen nemen, zo blijkt later. We hebben bij Coral Divers Diving Centre informatie ingewonnen over het duiken en ook gekeken of we hier eventueel nog een duik specialty kunnen volgen. Wij staan vlak naast de duikschool op de campsite, dus besluiten we maar om hier 's avonds wat te eten en blijven hangen. Ook hebben we nagedacht over het volgen van nieuwe duik specialties en beginnen we morgen aan de eerste .... PADI Underwater Naturalist, een specialty bestaande uit een deel theorie en twee duiken. Gelijk nog even aan de bak dus met leren, want morgen willen we gelijk gaan duiken en starten met de eerste cursus. We hebben ons laten vertellen dat dit echt DE duiklocatie is van Afrika! Dus ja, dan blijven we hier nog maar een paar nachtjes langer he. We schrijven ons ook in voor de duik specialty PADI Deep Diver, een specialty bestaande uit een deel theorie en vier duiken. We zijn de enige cursisten voor de specialties en maken 's avonds kennis met Jesse, onze duikinstructeur voor de komende vier dagen. Een jonge knul van 21 uit Cape Town, die hier vanaf mei 2015 duikt, de opleidingen heeft gevolgd en inmiddels duikinstructeur is met ruim 430 duiken. Vanavond nog maar even twee uurtjes vast wat inlezen en daarna op tijd naar bed, om morgen uitgeslapen aan de cursus te beginnen.

Zaterdag 16 april 2016

Vanmorgen was ik er al weer voor 06:00 uur uit, beetje vroeg als je er om 23:30 uur uiteindelijk toch pas in ligt, maar ja, wakker is wakker. Dan nog maar even verder met het lezen over de PADI Underwater Naturalist cursus van vandaag. Om 07:15 uur is ook Sander er al uit, want we hebben om 08:00 uur afgesproken met Jesse voor het bij elkaar zoeken van onze uitrusting en de eerste briefing. We gaan vanaf hier met een tractor met aanhanger naar het strand, waar we ons op een soort van depandance op het strand gereed maken voor de eerste duik. We gaan hier vanaf het strand met een Zodiac naar het 2 Miles Reef voor onze eerste duik op de Pinnacles. De Oceaan is behoorlijk ruig met hoge golven in de branding, dus we moeten ons goed vasthouden willen niet al vroegtijdig aan onze eerste duik beginnen .... Als we aankomen op de duiklocatie maken we ons gereed en met een rol achterover starten we aan onze eerste duik hier. Het is een leuke manier om kennis te maken met de facinerende onderwaterwereld hier op locatie. We moeten de verschillen kunnen herkennen tussen harde en zachte coralen, ze kunnen benoemen, verschillende vissoorten kunnen herkennen en benoemen en de relaties tussen de verschillende ecosystemen onderwater observeren, herkennen en benoemen. Tja, en dan is onderwater toch een stuk leuker als het doorlezen van een Engels theorieboek kan ik je zeggen. Na 37 minuten zit onze eerste duik erop en klauteren we weer aan boord van de Zodiac, waarna we naar het strand terugkeren. Dan hebben we de evaluatie van onze eerste en de briefing voor onze tweede duik die er vrij kort op volgt. Na drie kwartier alweer moeten we weer aan boord en varen we uit voor onze tweede duik naar een nieuwe duiklocatie. Na 1:12 uur opervlakteinterval starten we onze tweede duik. Een schitterende duik langs een mooi rif met honderden verschillende soorten vissen, scholen vis, coralen EN onze eerste kennismaking met een Reef Shark .... Wow! Gaaf dit zeg. Het is hier echt prachtig en we hebben er nog wat van opgestoken ook. Na terugkomst op het strand worden we weer teruggebracht naar de duikschool door de tractor en hebben we vanmiddag nog wat tijd om bij het zwembad onze theorie verder af te ronden en even af te koelen in het zwembad. Vanavond om 18:30 uur hebben we met Jesse afgesproken de theorie nog even door te spreken en onze eerste nieuwe specialty hier af te ronden. Daarna eten we hier nog even wat en gaan we uiteindelijk tegen 22:00 uur terug naar onze campsite om te douchen en duiken we ons tentje weer in. Morgen hebben we een studiedagje en gaan we dus niet duiken ....

WEEK 17

Zondag 17 april 2016

Zoals gezegd vandaag een studie dagje voor onze tweede PADI specialty Deep Diver. Beide zijn we er op tijd uit, niet omdat we de wekker hebben gezet, maar omdat het na een uur of 07:30 simpelweg niet meer uit te houden is in ons tentje. Als we hebben ontbeten bij ons tentje, ruimen we de spullen weer op en breken we ons tentje af. We gaan vandaag namelijk weer verkassen .... Bij onze duik specialties kregen wij 5 overnachtingen gratis aangeboden in een van de vaste tenten die de duikschool als accommodatie aanbiedt op hun terrein aan studenten (het is hier een groot duikresort), dus ja .... daar maken we dan ook maar gebruik van. Hemelsbreed is het nog geen 200 meter van waar wij stonden op de campsite, maar deze hoorde niet bij het duikresort. Als we over zijn nemen we even een verfrissende duik in het zwembad en daarna zullen we er aan moeten geloven .... Vanavond hebben we met Jesse afgesproken om 18:30 uur om de theorie door te nemen voor onze eerste twee diepe duiken van de cursus morgen. De bedoeling is dat we twee dagen, twee diepe duiken zullen maken, op vier verschillende locaties. Benieuwd hoe het ons hier bevalt om diepe duiken te maken. Tja, het zijn toch iets andere omstandigheden als tijdens onze eerste diepe duik in De Groene Heuvels met Johan .... Morgen is de eerste duik om 7:30 uur (het vertrek van de boot vanaf het strand) en moeten we dus om 06:30 uur gereed staan met onze uitrusting voor te transfer naar het strand. Tja, dan maar op tijd naar bed vanavond, om 21:30 uur liggen we er al in.

Maandag 18 april 2016

Vanmorgen om 06:00 uur op en nog voor 06:30 uur staan we voor bij de duikschool. We hebben er zin in, benieuwd op welke duiklocaties we terechtkomen en natuurlijk, hoe het gaat met de diepe duiken .... Om 06:45 uur vertrekt de transfer en een kwartiertje later komen we aan op het strand. Alles opbouwen en als we de briefing hebben gehad vertrekken we om 07:30 uur met de Zodiac richting Zeven Mile Reef, onze eerste duiklocatie vandaag. We zijn de enige studenten op de boot en we duiken vandaag met onze instucteur Jesse en nog zes collega instructeurs en een divemaster die deze duik gebruiken om het rif beter te leren kennen. Onze eerste duik is uiteindelijk naar een diepte van 22,5 meter waar we wat kleine oefeningetjes moeten doen en waarna we het rif gaan verkennen. Wat een schitterende duikplek weer dit. Toch wel mooi dat we zo op deze manier ook op bijzondere onderwaterplekken de boel wat kunnen verkennen. De totale duiktijd is uiteindelijk 32 minuten en de watertemperatuur op diepte 25 graden Celsius met een zicht van zo'n 15 meter. Nadat we weer terug aan boord zijn, varen we terug naar het strand. Onderweg komen we nog een groep dolfijnen tegen en mogen we overboord om nog even met de dolfijnen te kunnen zwemmen. Hoe cool is dit? Als ik me achterover laat rollen vanaf de rand van de Zodiac beland ik op zo'n drie meter van twee grote en een baby Dolfijn. Helaas zijn het maar korte moment opnamens, maar toch .... wat gaaf! Terug op het strand maken we onze uitrusting weer in gereedheid voor onze tweede diepe duik. Een nieuwe locatie, op een rif wat dichter uit de kust, Bikini genaamd. Onze tweede duik maken we om 09:57 uur, demaximale diepte is 25,5 meter en de totale duiktijd bedraagt 25 minuten, omdat Sander door een probleem met zijn masker een onrustige en vervelende duik heeft en daardoor meer lucht verbruikte als gebruikelijk. Balen en vooral erg vervelend voor Sander, maar achteraf gezien hebben we ook hiervan weer wat geleerd. Nou was deze duiklocatie, vond ik, ook wat minder spectaculair als de duiklocatie eerder vandaag. Na de duik varen we weer terug naar het strand en worden we weer teruggebracht naar de duikschool waar we nog even onze logboeken bijwerken. Vanavond om 18:30 uur hebben we de briefing met Jesse over de twee diepe duiken morgen. Na de lunch trekken we ons even terug in onze tent, even een beetje relaxen en wat uitrusten, want alle nieuwe indrukken kost ons ook nog wel veel energie en morgen willen we ook goed voor de dag komen en optimaal kunnen genieten van de duiken.

Dinsdag 19 april 2016

Ook vanmorgen om 06:00 uur gaat de wekker. Onze duiken vandaag zijn dezelfde tijden als gisteren en dus moeten we weer om 06:30 uur gereed zijn. Reden dat er zo vroeg gedoken wordt, is vanwege de golven in de branding. Hoe later op de dag hoe hoger de golven en tja, dan wil je dus echt niet met 10 man op een Zodiac zitten met volledige duikuitrustingen. Zodra we op het strand aankomen brengen we onze uitrustingen weer in gereedheid en om 07:25 uur trekken we ons weer op aan de rand van de boot, opweg naar onze eerste duikbestemming, Hotspot. Een duik op een reef tot zo'n 32 meter diepte, een relaxte en mooie duik in een schitterende omgeving en op een diepte van 30,2 meter. Tijdens onze afdaling spotten we een wederom een Reef Shark en tijdens onze safety stop op vijf meter diepte zwom er een grote zeeschildpad naar de oppervlakte en daarna terug vlak langs ons heen. Wow! Prachtig, zo dichtbij hebben we er nog nooit eentje gezien. Ook vandaag zijn wij weer de enige gasten en duiken we met onze instructeur Jesse en een groep Divemasters in opleiding. De duischool hier is een van de grootste opleidingsduikcentra van PADI waar opleidingen van een paar dagen tot een trainingsprogramma van een jaar gevolgd kunnen worden. Na een oppervlakteinterval van 1:22 uur volgt onze tweede diepe duik van vandaag en daarmee de laatste van onze PADI Deep Diver Specialty. We duiken op een ander rif, Roonies genaamd. De maximale diepte van deze duik was op 30,8 meter en de duiktijd 30 minuten, vrijwel gelijk aan de eerste duik met een duiktijd van 29 minuten. Ook deze duik verloopt uitstekend en we kunnen de vier dagen duikcursus dus met een goed gevoel afsluiten. Als we terug zijn bij de duikschool vullen we onze duiklogboeken in, tekend Jesse alle stukken af en zijn wij beide weer twee specialties rijker. In de middag gaan we nog even twee uurtjes naar het strand, even een beetje relaxen en nog even zwemmen in de hoge golven van de branding. Daarna rijden we weer terug richting het duikresort, nemen we even een lekkere douche en trekken we ons nog even terug in de tent. Vanavond eten we nog maar een keertje hier en dan vannacht ons laatste nachtje hier. Morgenochtend, op Sander zijn verjaardag, willen we rond een uur of 09:00 vertrekken richting St. Lucia, waar we waarschijnlijk voor een of twee nachtjes een leuke accommodatie willen opzoeken, hopelijk eentje met Wifi zodat we ook nog even met de thuisblijvers kunnen Skypen.

Woensdag 20 april 2016 (200 km)

Sander zijn verjaardag, voor het eerst jarig op reis en dat in Zuid-Afrika! Tja, er zijn echt mindere plekken hoor .... Vanmorgen om 08:00 uur hebben we de wekker gezet, omdat we vandaag na het ontbijt richting St. Lucia willen afreizen. Rond 09:30 uur nemen we afscheid van Coral Divers, wat een super duikstek hier. Het is zo'n kleine drie uur rijden tot aan St. Lucia, waar we na aankomst een mooie accommodatie proberen te vinden. Tja, Sander is voorlopig maar een keer jarig in Zuid-Afrika, dus vond ik een luxe safaritent wel de meest geschikte accommodatie voor vannacht. Sander moest nog even aan het idee wennen, maar wat een toptent en wat een locatie. Het zwembad naast de tent, onze eigen luxe badkamer, een koelkast, ventilator en een heerlijk groot bed. Ik moet eerlijk bekennen .... dan is het in ons eigen rode tentje toch een beetje afzien hoor .... Nee echt heerlijk, super! Even een middagje lekker relaxen bij het zwembad en op de veranda van onze eigen tent een wijntje open trekken en een stukje Gouda kaas erbij. Eindelijk weer een locatie met Wifi (zelfs in onze eigen tent! ) en dus kunnen we vandaag mooi even Skypen met Theo, Dienie en Marrie en Dim, want ja, dat is inmiddels best weer even geleden. Gek genoeg hebben we in Zuid-Afrika nog maar weinig locaties gehad met (werkende) Wifi. Gelukkig kunnen we af en toe wel een appje of mailtje sturen via onze mobiele telefoon met locale simkaart, wel zo fijn, zo blijft iedereen toch een beetje op de hoogte. Vanmiddag hebben we een restaurantje uitgezocht om te gaan eten, Sushi voor Sander. Morgen maken we nog even een boottochtje tussen de Nijlpaarden en Crocodillen daarna gaan we verder richting Durban. Omdat we de afgelopen week wat langer zijn blijven hangen in Sodwana Bay i.v.m. de duikcursussen, willen we op de manier even proberen weer wat tijd in te halen, zodat we ook straks verderop nog voldoende tijd overhouden om af en toe lekker even een paar dagen langer ergens te kunnen blijven hangen. Vanavond nog maar even samen gezellig genieten van onze luxe safaritent hier .... Oh ja, en voor onze trouwe volgers .... Helaas waren we eerder niet in de gelegenheid om onze foto's en het nieuwe reisverslag te posten.

1. Jolanda leendertse:
    20 april 2016
    Wat een prachtige verhalen weer!! Sander nog gefeliciteerd met je bijzondere verjaardag dit jaar!! Ga voor al door met enorm genieten!!
  2. T v d Braak:
    20 april 2016
    Wat een romantiek in Swaziland. Kampvuur sterrenhemel en leeuwengebrul op de achtergrond. Wat wil je nog meer.
    Sodwana Bay, jullie geweldige duikstek. Gefeliciteerd, weer een aantekening in je duiklogboek. Weer eens iets anders om te zwemmen tussen schildpadden en dolfijnen
    Sterkte morgen tussen de krokodillen!!!
  3. Ma:
    21 april 2016
    Dat was weer een heel verhaal , met voor ons bekende stukjes. Super , pas op en let goed op elkasr. Liefs ma
  4. Anneke Menses:
    22 april 2016
    Wat een geweldig verhaal weer en wat een belevenissen. Super al die duiken. Sander alsnog gefeliciteerd! Mooie weken verder en weer bedankt voor het mee mogen genieten.
  5. Dim barendregt:
    22 april 2016
    Wat een mooi verhaal, via Skype al wat gehoord maar nu drinkt het pas tot mij door, leuk dat je het geweldige Camp met drinkplaats hebt gevonden toen wij er waren in 2004. Beste jongens geniet er van en Goede reis, gedeeltelijk volgen wij je via ons foto boek uit 2004, pa
  6. Gusta:
    23 april 2016
    We hebben weer genoten van jullie verhalen en foto's.
    geniet samen van jullie verdere reis.
  7. Dienie Coenen..:
    24 april 2016
    Sander nogmaals Gefeliciteerd met je verjaardag,jullie verslag gelezen, heel intersant, veel reisplezier en Groetjes ook voor Dennie, Liefs Dienie.
  8. Heily Visser.:
    26 april 2016
    Weer een schitterend verslag! Heb het met plezier gelezen!
  9. Yvonne peters:
    26 april 2016
    Wat is de levensverwachting in Zimbabwe laag, 32!! Zeker door de aidsdoden.
    Ja, wat leuk om dan ineens witte locals te zien en de sporen van onze voorouders in vooral de namen! En in de Spar doen jullie boodschappen.
    Wat zien jullie toch prachtige landschappen en bijzondere dieren. Dat is zo leuk aan jullie: jullie zijn nog steeds niet blasé van steeds maar die bijzondere dieren te zien, er wordt nog volop van genoten.De hoornbil: neushoornvogel. Laat ik die nou al eens geschilderd hebben! Swaziland. Wat me nou zo tegenvalt is dat de koning jullie niet op de thee heeft gevraagd. Maar hij zal zo druk geweest zijn met zijn 15 vrouwen... Maar desondanks hebben jullie daar veel moois gezien. Bijzonder dat jullie nog weer duikcursussen hebben gevolgd om zo nog meer speciale dieren te zien, zoals een reef shark (niet eng?) en een zeeschildpad.
    De meeste plaatsen die jullie noemen bekijk ik ook nog eens op internet. En wat zie ik bij Sodwana Bay? Een vermelding van jullie reislogger! Hebben jullie die daar zelf op gezet? Ja, ik zie elders ook veel reisverhalen. Is best leuk. Dank nog voor de mooie foto's.
    Sander nog van harte gefeliciteerd. Lekkere sushi en chique overnachting!
    Veel plezier met het vervolg van jullie reis! Groetjes, Yvonne
  10. Cees Sleven:
    27 april 2016
    Wat een verhalen weer, zowel van boven als van onder de waterspiegel! Het duiken is mij vreemd, maar nu was ik erbij, zat er met mijn neus bovenop! Duiken, mountainbiken, een reis niet alleen mooi, maar ook bolstaand van de activiteiten. Ik heb grote bewondering voor jullie moed dit avontuur aan te gaan, alle conventies achter jullie te kunnen laten en zo'n lange tijd te leven uit jullie backpack. Ik kan er alleen maar over dromen en met jullie op deze wijze van meegenieten. Kan niet wachten op het volgende verslag! Groet, Cees.
  11. Renata Prinsen:
    28 april 2016
    Sander, alsnog gefeliciteerd met je verjaardag! Beetje laat want wij zijn net terug van een rondreis van 3,5 week door Cuba waar zoals jullie wel zullen weten heel weinig internet is......Soms ook wel even lekker hoor.
    Hoe lekker is het om sushi eten op je verjaardag in St Lucia waar de hippo,s s,avonds door het dorp lopen.....Wat een mooie reisverhalen zeg van jullie avontuur. Ik reis op afstand met jullie mee hoor..... Ook leuk omdat wij precies dezelfde route hebben gedaan in Zuid Afrika.....veel dezelfde foto,s hihi..... Nog heel heel reisplezier voor alles wat nog komen gaat! Groetjes Renata