Week 14 Europa camperreis 2022

16 juli 2022 - Dodoni, Griekenland

Zondag 10 juli. Het was nog lang onrustig op de camping. Zeker tot 3 uur vannacht wakker gelegen vanwege de keiharde muziek van het hotel naast ons en de gasten die daar vandaan wegreden na afloop. Dat is wel wat anders als de plekjes alleen in de natuur..... Om 7 uur ga ik eruit, zet een bak koffie en bedenk me hoeveel geluk wij hebben dat dit eigenlijk pas de eerste plek is waar we straks met gierende banden wegrijden..... Ik heb al even zitten lezen op internet en het blijkt dat het op de minder toeristische en afgelegen plekken wel gedoogd wordt om "vrij" te staan. Nou dat dus, voor de komende nachten gaan we zeker op zoek naar een rustigere overnachtingsplek. Sander is er rond 9 uur uit en na het ontbijt vertrekken we en rijden we naar het stadje Ohrid een paar kilometer terug. We brengen een bezoek aan het historische centrum van de stad en bezoeken een aantal mooie kerkjes, een klooster en het kasteel met een prachtig uitzicht over het meer en de stad. Ohrid is een leuk, toeristisch plaatsje aan het gelijknamige meer en met een gezellige boulevard en leuke terassjes. Na een paar uur houden we het voor gezien en tegen 15 uur rijden we verder over de kustweg in de richting van het St. Naum klooster. Onderweg maken we nog een stop bij een openluchtmuseum, The bay of bones, waar ze een middeleeuws dorpje op paalwoningen boven het water hebben nagebouwd. Niet echt spectaculair of zo. Om 16:45 uur arriveren we bij het St. Naum klooster, gelukkig nog ruim op tijd om het klooster te kunnen bezoeken. Het is gelegen op slechts 2 kilometer van de grens met Albanië, aan het meer en in een mooi park. Hier 3 kilometer verderop begonnen we vrijdag aan een rondje om het meer van Ohrid, dat met een omtrek van 90 kilometer het tweede grootste meer van de Balkan is. Na een bezoek aan het klooster en een rondje langs de winkeltjes en restaurantjes in het park, gaan we op zoek naar een overnachtingsplek. We rijden naar het Nationaal Park Galicica over een prachtige bergpas en vinden een mooie plek bij het uitzichtpunt Koritski Ridge met een prachtig uitzicht over het hele meer van Ohrid. We installeren ons, schenken een drankje in en genieten eerst nog even twee uurtjes van het fantastische uitzicht. Als het wat afkoeld gaan we de camper in en maken we nog even iets makkelijk te eten. Tja, op deze plekjes zijn dan geen restaurantjes, maar dat vinden wij toch minder belangrijk als we er zo'n mooi en rustig plekje voor terug krijgen.

Maandag 11 juli. Wat een heerlijke plekje dit. Vanmorgen werden we om 5:30 uur gewekt door een kudde koeien die liepen te grazen rond de camper. De bellen om hun nek wekte ons, maar ach wat is er nou leuker dan dit? Na een half uurtje zijn ze weer verdwenen en slapen wij nog even verder. Nadat we eruit zijn, maken we een ontbijtje klaar en lopen naar het uitzichtpunt waar we ontbijten. Er zijn hier sinds gisterenavond 19 uur vier wandelaars wezen kijken en verder hebben we niemand gezien of gehoord. Na het ontbijt gaan we verder en rijden we de bergpas over richting het Prespameer. Onderweg stoppen we nog een paar keer voor het mooie uitzicht. Het Prespameer ligt op het drie-landenpunt van Noord Macedonië, Albanië en Griekenland. Onze volgende stop is het stadje Bitola, met veel Turkse invloeden, een oude bazaar met een markt en winkeltjes en veel gezellige terrasjes. Nadat we het stadje hebben bekeken en ergens wat hebben geluncht, rijden we weer verder. We brengen nog een bezoekje aan de Romeinse ruïnes net buiten Bitola en dan gaan we weer op zoek naar een mooi overnachtingsplekje in het tweede Nationale Park van Noord Macedonië, het Pelister Nationaal Park. Het is 12 kilometer terug rijden vanuit Bitola, maar dat hebben we er graag voor over. Ook hier vinden we weer een schitterend plekje, afgelegen van een doodlopende weg naar één vrijwel uitgestorven hotel. Het Pilister Nationaal Park is een bekend skigebied van Noord Macedonië en in deze tijd is het hier dus vrijwel uitgestorven. Ik zeg, lekker rustig..... Het is even lastig om op het grasveld te komen met de camper door een stijle, smalle toerit met laaghangende takken, maar als je er staat, sta je ook goed. Wat een plekje weer dit. Picknicktafels en een eigen waterbron naast de deur en ook hier dus verder weer niemand in de buurt. Ik zeg één met de natuur. Het is een uur of 17 uur als we gesettled zijn en genieten  van het uitzicht, ik werk het reisverslag weer even bij terwijl Sander zich nog even inleest over het vervolg van onze route. Morgen rijden we door naar Griekenland, op naar nieuwe avonturen.....

Dinsdag 12 juli. Na een heerlijk rustige nacht was ik er rond 7 uur weer uit.  Als Sander er ook uit is, maken we een ontbijtje en gaan we in het zonnetje naast de camper eerst ontbijten. Als we klaar zijn verlaten we deze overnachtingsplek weer en rijden we via Bitola door tot de grens met Griekenland. We tanken de bus nog even af, want de Diesel kost hier maar € 1,67 per liter en is in Griekenland weer een stuk duurder hebben we gelezen. Ach ja, scheelt toch weer hé..... Bij de grens verloopt alles soepel en we rijden dus zo Griekenland binnen. Hellas, of te wel, welkom! De route gaat eerst langs landbouwgebieden en velden met mooie Zonnebloemen en veranderd later al snel in een mooie (en in onze ogen) vrij verlaten bergweg. Onze eerste stop in Griekenland is het plaatsje Florina. Een klein stadje waar we even rondlopen, een broodje eten bij een bakkertje en opnieuw kennismaken met de euro..... Haha, ja na Albanië en Noord Macedonië is natuurlijk alles duurder. Dan vervolgen we onze route door de bergen en onderweg stoppen we uiteraard nog een paar keer om even van het mooie uitzicht te genieten en een broodje te eten. In Griekenland is het een uur later als in Noord Macedonië, wat dus betekend dat het vanavond ook een uurtje later donker wordt, rond 21:30 uur zoiets. Ook kunnen we hier weer gebruik maken van onze bel- en internet bundel, dus zo is het ook weer wat makkelijker om contact te hebben met de thuisblijvers en zijn we niet langer alleen afhankelijk van WiFi. Rond een uur of 16 arriveren we in het plaatsje Kastoria, een leuk stadje gelegen in twee baaien aan het gelijknamige meer van Kastoria. We parkeren de camper aan het water en lopen dan eerst een stuk langs het meer door een parkje. Dan lopen we door het oude centrum, waar werkelijk op elke hoek van de straat (en er tussenin) wel een mooi klein kerkje of kapelletje staat. De ene uiteraard nog mooier dan de andere, maar stuk voor stuk bijzonder. Sommige hebben prachtige muurschilderingen. Wel zijn ze (gelukkig) alleen van buiten te bezichtigen, anders moet je al vooraf afspreken met een gids die je dan een paar kerkjes van binnen kan laten zien. 's Avonds eten we op het terras van een goed restaurantje aan het meer, uiteraard beginnen we Griekenland met een mixed grill en een Griekse salade met een groot stuk Fetta kaas, heerlijk. Na het eten gaan we weer op zoek naar een rustig overnachtingsplekje. Omdat het in Griekenland buiten de toeristische gebieden wel wordt gedoogd om "vrij" te staan, hebben we Park4Night weer geraadpleegd en een plekje gemarkeerd naast een klooster, zo'n 12 kilometer de bergen in. Het blijkt een ideaal overnachtingsplekje, wederom aan een doodlopend weggetje zo'n 1,5 kilometer buiten een klein dorpje. Het naastgelegen klooster is dicht en we besluiten niet op parkeerterrein van het klooster te gaan staan, maar een klein stukje terug. Uitzicht over een grasland wat bomen en aan de andere kant een canyon. Benieuwd of we hier nog Beren gaan zien.... Als het donker wordt gaan we de camper in en tegen 24 uur gaan we ons bed in. Ik zeg een goede eerste overnachtingsplek in Griekenland......

Woensdag 13 juli. Wat was het hier rustig vannacht, er is sinds gisterenavond niemand voorbij gekomen hier. Eén auto, toen we net aankwamen gisteren. Ik werd pas om 8 uur wakker (oké, wel Griekse tijd, dus eigenlijk gewoon 7 uur). We doen lekker rustig aan vanmorgen en als ook Sander eruit is, rond 9:30 uur vanmorgen, gaan we eerst even ontbijten. Pas rond 11 uur verlaten we deze plek weer en rijden we eerst nog even terug richting Kastoria. We willen nog een rondje over het schiereiland rijden, een rondje van 9 kilometer over een smal weggetje, gelukkig wel grotendeels éénrichtingsverkeer. Halverwege stoppen we nog bij een klein en mooi klooster. Dan rijden we verder en vervolgen we onze route in de richting van Mestova, het Artificial Lake Aoos. Een lange route vandaag, totaal 165 kilometer door de bergen. We maken onderweg nog een paar korte stops en als we langs een Lidl komen doen we even inkopen voor de BBQ voor de komende 2-3 dagen. De wegen door de bergen hier in Griekenland, zijn op sommige plaatsen al bijna net zo'n uitdaging als in Albanië. Oké, dat is misschien wat overdreven, maar goed zijn ze zeker ook niet te noemen. Het laatste stuk van de route is een uitdagende weg langs een deel van het meer. Maar wat een prachtig uitzicht. Een eindje verderop hebben we weer een plekje gemarkeerd van Park4Night en het blijkt een mooie spot. We installeren ons, stoelen naar buiten, Aperol Spritz inschenken en dan is het alleen nog maar genieten van dit fantastische uitzicht. Straks gaat de BBQ aan. Er komt de hele avond geen auto meer langs. Wel koeld het 's avonds flink af, dus na het eten en nadat we beide even gedoucht hebben, gaan we de camper in, het is dan een uur of 20:30 en de temperatuur is gedaald tot een graad of 18. Wat zullen wij vannacht lekker slapen hier.

Donderdag 14 juli. Er is geen auto of iets langsgereden vannacht en het is 7:30 uur als ik wakker wordt en eruit ga. Even lekker opfrissen en met een bak koffie genieten van het uitzicht. Verrekijker in de aanslag, want wie weet spotten we hier nog Beren. Als Sander er rond 9 uur ook uit is, besluiten we hier sowieso nog een tweede nacht te blijven. We gaan zo eerst ontbijten en daarna gaan we de bergen in voor een lekkere wandeling in de bossen. Rond 11 uur vertrekken we vanaf de camper, een route van zo'n 16 kilometer. Een stijle klim omhoog, wat wordt beloond door een paar mooie uitzichten op het meer. Het eindpunt zijn twee kleine meertjes, waarvan er eentje droog staat. Hier nemen we even een pauze en eten we een broodje, voordat we omdraaien en dezelfde route teruglopen. Het grootste gedeelte bergafwaarts nu. Om 16:45 uur zijn we terug bij de camper, we hebben twee auto's gezien en geen enkele wandelaar. We besluiten om eerst even wat te drinken en dan wat verkoeling op te zoeken in het meer. Wat heerlijk dit weer, zo vanaf de camper het meer in en niemand in de buurt. 's Avonds staat er weer BBQ op het menu en daarna zitten we nog een poosje buiten voor de camper, tot het te fris wordt en we naar binnen gaan. Wat een heerlijk dagje weer zo.....

Vrijdag 15 juli. Ik ben er vanmorgen om 7 uur uit. Vanmorgen rond 5:30 uur alleen even een visser gehoord die zijn auto parkeerde en naar het meer liep, verder niets. Als Sander eruit is ontbijten we wat en na de koffie vervolgen we onze route en laten we deze fantastische plek weer achter ons. Als de plekjes voorlopig niet minder worden...... Vandaag rijden we verder de bergen in via een mooie bergroute tot aan Vradeto. Onderweg stoppen we ergens langs de kant van de weg om een broodje te eten en later nog op een mooi uitzichtpunt bij een oude stenen brug. Op deze route zijn we al diverse oude stenen bruggen tegen gekomen en hebben we wat korte fotostops gemaakt. Wat een geweldige route dit ook weer vandaag, totaal zo'n 75 kilometer. Onze overnachtingsplek hebben we als tip van Park4Night, een afgelegen plekje naast een klein kappelletje bovenop een berg met een adembenemend uitzicht. De laatste 500 meter gaat over een onverharde weg met laag overhangende struiken en bomen, maar als ik de takken weg haal, kan Sander er rustig langs rijden. Tja, en dan komen we weer uit op een fantastische plek, totaal afgelegen. We parkeren de camper zo dat we het mooiste uitzicht hebben. Dan is het stoeltjes naar buiten, luifeltje uit en drankje inschenken. Straks willen we van hieruit nog een korte wandeling maken naar een uitzichtpunt op de kloof, het Beloi uitichtpunt over de Vikos Gorge. De Vikos Gorge is 's werelds diepste canyon met een diepte van 900 meter! Vanavond eten we als het goed is weer bij de camper, want ook hier is een restaurantje weer in de verste verte niet te vinden......

Zaterdag 16 juli. Een mooie wandeling gisteren nog naar een fantastisch uitzichtpunt over de canyon. Gedurende bijna de hele wandeling van zo'n 4 kilometer zagen we onze camper staan, boven op de berg...... Vannacht weer heerlijk geslapen hier en zeg nou zelf..... wakker worden met zo'n uitzicht is wel een heel goed begin van weer een nieuwe dag. Na het zien van de canyon gisteren, hebben we besloten vandaag onze route maar weer iets bij te stellen. Na het ontbijt willen we eerst naar de Vradeto Stairs lopen vanaf de parking, dit schijnt een mooi punt te zijn. Dan willen we via een bergroute naar de andere kant van de canyon rijden naar het uitzichtpunt Oxia, zo'n beetje tegenover het punt waar we gisteren stonden. Het schijnt dat je daar een nog spectaculairder uitzicht hebt over de canyon. Waarschijnlijk rijden we daarna verder in de richting van Ioannina voor onze volgende overnachting. We gaan het zien hoever we komen...... Reis update 20:15 uur. Inderdaad vandaag bovenstaande route gereden en onderweg nog twee typisch Griekse bergdorpjes bezocht en natuurlijk nog een paar extra stops gemaakt onderweg. Zo lekker die vrijheid, tja en we zien wel hoe ver we dan komen. Vanvond zijn we aangekomen in Dodoni, waar we morgenochtend de ruïnes willen bezoeken. Omdat het al 18 uur was, zijn we eerst het bergdorpje ingereden en hebben we de camper op het dorpsplein geparkeerd en zijn we lekker wezen eten in een Griekse taverne, de enig in het dorpje. We hebben heerlijk gegeten hier. Het is tegen 19:30 uur als we klaar zijn en nog even een paar kilometer verder rijden tot we een geschikt overnachtingsplekje hebben gevonden. Dit keer een mooi plekje langs de weg (die overigens niet zo druk lijkt te zijn.....) en wederom ook hier met uitzicht op de bergen. Nu stoelen buiten en drankje ingeschonken. Tja, en zo zittten nu ook de eerste vijf dagen Griekenland er al weer op. Wat een prachtig gebied hier in Noord Griekenland en tot op heden nog weinig toeristen. Benieuwd hoe lang dat nog zo blijft.....