Week 16 Europa camperreis 2022

31 juli 2022

Zondag 24 juli. Wat een heerlijk rustige nacht hier.  Er is hier echt niemand voorbij gekomen. Ik wordt om 6:30 uur gewekt door onze gouden vriend. Tja, een soort haat liefde verhouding denk. Aan de ene kant heerlijk om mee wakker te worden, maar binnen een paar uur soms echt veel te warm voor mij. Ideaal om een wasje te doen, dat dan wel. Om 7:45 uur sta ik de was te doen terwijl Sander nog heerlijk ligt te slapen. Omdat we niet op campings staan en ook hier in Griekenland nog geen laundry service hebben gezien, dan toch maar weer alles op de hand wassen. Woensdag komt Ellen, dus dan willen we wel alles schoon hebben he. Als de was hangt te drogen, besluiten wij na het ontbijt de camper gelijk om te bouwen voor ons drieën. Even alles eruit, schoonmaken en dan de bank in delen plat voor als Ellen komt. Een beetje improviseren een weekje, maar dat komt goed, het blijft natuurlijk wel camperen. Na twee uurtjes is de was droog, de camper omgebouwd en gaan wij nog even douchen. Rond 12:15 uur verlaten we deze plek en rijden we nog even naar het watertappunt in het dorp om water bij te vullen. Dan rijden we door richting het Sithonia schiereiland. De route voert grotendeels langs de kust. Voor het eerst dat we in Griekenland aan de kust zitten en dus lunchen we eerst op het strand in de schaduw en dan nemen we een verfrissende duik in zee. Nou ja, het valt mee, de watertemperatuur ligt ook behoorlijk hoog. Maar heerlijk, dat zeker. Na een klein uurtje kleden we ons weer om en rijden we verder over het schiereiland. Een mooie route en onderweg maken we nog een paar korte stops. Voor vanavond hebben we een overnachtingsplek op het oog in de zuiden van het schiereiland in het zogeheten Ghost City Kriaritsi. Een labirinth van straten, de toegang is via een onverharde weg en leidt naar de geasfalteerde wegen van het nooit gebouwde dorp Kriaritsi. We moeten wel opletten waar we rijden, want sommige wegen zijn afgebrokkeld of totaal weggeslagen. We vinden hier één van de vele platformen met een schitterend uitzicht op de berg Athos. We nemen even wat te drinken en dan warmen we nog even wat Nasi op, inmiddels is het bijna 20 uur. Tijdens het eten worden we getijsterd door een zwerm wespen of bijen en moeten we er een soort lopend buffet van maken. Met ons bord in hand lopen we al etende rond, in de hoop dat we ze even kunnen ontwijken. Na het eten maar snel even de afwas doen en ja, daarna zijn ze zo weer weg. Dit hebben we nog niet eerder gehad, maar ook dat is het leven van een camperaar zullen we maar zeggen. Inmiddels is het aarde donker hier, dood stil en horen we alleen wat Krekels en zien we een mooie sterrenhemel. Ik denk niet dat we hier last hebben van de buren...... Wat een bijzonder plekje weer dit.

Maandag 25 juli. Vanmorgen hadden we om 6 uur de wekker gezet, zodat we de zonsopkomst aan de overkant op Mount Athos konden zien. Maar dat blijkt tegen te vallen...... De dag begint bewolkt en regenachtig en er is geen berg te zien. Tja, eenmaal wakker blijf ik er toch maar uit. Ook Sander is wakker, maar die kiest er voor nog even lekker in bed te blijven liggen. Even later begint het te onweren en krijgen we een flinke bui. Wat zullen ze er hier blij mee zijn...... Wij blijven even in de camper, maar gelukkig klaard het snel weer op. Als we de ramen open doen horen we in de verte bellen rinkelenen die snel dichterbij komen. Ja hoor, daar komt weer een kudde Geiten aan samen met 8 straathonden. Ik vermoed dat onze camper net op hun gebruikelijke looproute staat, want ze lopen recht op ons af. Inmiddels weten we dat de beesten niets doen en alleen even komen buurten. Heerlijk. Dan besluiten we vandaag onze route over het eiland te vervolgen, maar niet voordat we eerst nog even een paar wegen in de Ghost Town hebben gereden. Hoe bizar dit...... Vervolgens rijden we een paar kilometer terug naar een strandje waarover we hadden gelezen, want inmiddels is het zonnetje weer gaan schijnen en loopt de temperatuur al behoorlijk op. Het is een mooi zandstrand met cristalhelder water, heerlijk om even een duik in te nemen. Maar, het is hier wel druk en het wordt als snel onwijs druk. Wij kiezen er voor om na een uurtje weer terug te lopen naar de camper en een stukje verderop te kijken. We rijden de route verder over de noordkant van het schiereiland, vullen onderweg onze watertank en halen even iets voor de lunch en een brood bij een bakkertje. Dan gaan we op zoek naar iets rustiger strandje, waar we camper vlak naast kunnen parkeren. Hier maken we een stop voor de lunch en gaan we even lekker het water in. Ook hier is het water super helder, genieten dit. Na zo'n twee uurtjes besluiten we weer de spullen te pakken en rijden we een stukje verder. Inmiddels kijken we om ons heen, om te kijken of er ergens nog een geschikt plekje is om vanavond te overnachten, maar al snel komen we erachter dat het hier overal wel erg druk is. We maken nog een stop bij een plaatsje waar we wat inlichtingen inwinnen over een excursie morgen naar de berg Athos en de kloosters. We lopen nog even een rondje door het plaatsje en rijden nog een stukje langs een lang zandstrand waar we ook wat campers zien staan. Op zich wel leuk natuurlijk, maar echt rustig zal het niet zijn. Wij besluiten uiteindelijk om nog zo'n 10 kilometer verder te rijden, net bovenaan het schiereiland. Hier vinden we een mooi plekje aan het strand onder een Olijfboom, nog geen 10 meter van de zee. Natuurlijk gaan we eerst nog even het water in en daarna nemen we een wijntje. Beide zijn we eigenlijk best verbaast, dat het ons toch ook hier weer is gelukt om een mooi en rustig plekje te vinden. Morgen rijden we nog zo'n 47 kilometer verder en hebben we voor 10:30 uur een bootexcursie geboekt naar de kloosters en de berg Athos. Benieuwd hoe druk het morgen op de boot is...... Vanavond na het eten nog even met Ellen gebeld en later met Theo. Inmiddels is het hier aarde donker, zitten we onder een mooie sterrenhemel en horen we alleen nog het geluid van de zee. Volgens mij is dit weer een ideaal plekje om een nachtje door te brengen. Welterusten voor straks.....

Dinsdag 26 juli. Wat een heerlijk plekje weer dit. Ik wordt om 6 uur wakker en als ik er net uit ben, zie ik de zon opkomen. Ik trek mijn zwembroek aan en loop de zee in voor een verfrissende duik. Heerlijk dit! Dan even douchen op het strandje bij de naastgelegen strandbar (die overigens gisterenavond al om 19 uur gesloten was). De wekker staat voor 7:15 uur en als Sander eruit is en ook even is wezen zwemmen in zee ontbijten we en vertrekken we. We rijden om 8:15 uur weg richting Ouranopouli om daar de boot te nemen voor de excursie langs de Athos kloosters en heilige berg Athos om 10:30 uur. We zijn mooi op tijd en iets over 9:30 uur als één van de eerste aan boord. We kiezen een plekje uit op het bovendek, vol in de zon, maar wel met het beste uitzicht. Nou ja, dat moet uit te houden zijn straks. Voor we vertrekken loopt de boot aardig vol en net voor we vertrekken komen er nog twee grote groepen bij. Om 10:45 uur verlaten we de haven en varen richting het eerste klooster, zo'n 45 minuten varen. Onderweg spotten we de eerste Dolfijnen en even later zwemmen er twee grote Dolfijnen vlak voor de boot. Sander gaat even beneden kijken, om de beesten van dichtbij te bekijken vanaf de boeg. Super gaaf dit! Na een minuut of 10 komt het eerste klooster in zicht. Het schiereiland is een paar kilometer na het plaatsje Ouranopouli middels een soort van grenspost bewaakt en verboden terrein voor iedereen die niet als monnik in één van de kloosters woont. Vroeger waren er op dit schiereiland en de heilige berg Athos totaal ruim 300 kloosters, waarvan er nu nog 20 over zijn, wij varen er langs acht vandaag. Het is als man mogelijk om de kloosters te bezoeken, maar hiervoor dien je minimaal zes maanden vooraf een vergunning aan te vragen. Als deze wordt verleend moet je vier dagen in retraite. Vrouwen worden niet toegelaten op het schiereiland en kunnen de kloosters alleen vanaf een boot bekijken, deze moet 500 meter uit de kust varen. De acht kloosters diew we tijdens deze excursie zien volgen elkaar snel op. De ene nog mooier dan de andere. Eén van de acht kloosters is een Russisch klooster. Elk van de kloosters is nog bewoond door monniken,  het aantal monniken varieert van 30 tot 200 afhankelijk per klooster. Na zo'n 1,5 uur varen bereiken we Mount Athos, de heilige berg, waar we van de week vanaf onze overnachtingsplek dus op uitkeken. Hoe bijzonder is dit? Dan keert de boot en varen we dezelfde route terug, iets verder van de kust als op de heenweg. Wij besluiten om na een half uurtje naar het voordek te verplaatsen, in de hoop dat we nog Dolfijnen kunnen spotten. En ja hoor, ook nu weer zien we nog een paar Dolfijnen van dichtbij voor de boot zwemmen en uit het water springen. Echt super leuk! Na ruim 3,5 uur komen we aan in de haven en zit de excursie er op, zeker de moeite waard. Wat een dag! Na aankomst lopen we eerst nog even door het dorpje en zoeken we een tentje op om wat te lunchen, want daar is het nog van gekomen. Daarna lopen we even terug naar de camper en trekken we onze zwemkleding aan, om vervolgens een strandje op te zoeken voor wat verkoeling. Heerlijk dit, na zo'n warme ochtend en middag. Om 16:30 uur lopen we terug naar de camper, spoelen we ons af en rijden we terug naar dezelfde plek als drie dagen geleden voor onze overnachting. Het is een mooie route en onderweg genieten we van het uitzicht, maken we nog wat korte stops en rond 19:15 uur zijn we op onze overnachtingsplek. Tja, net als drie dagen geleden staan we ook nu weer helemaal alleen op dit mooie plekje. Morgenochtend is het van hieruit nog een uurtje rijden naar Thessaloniki Airport, waar we om 10:10 uur Ellen ophalen. We nemen eerst even een drankje en dan beginnen we aan het eten. Na het eten zitten we nog tot een uur 22:30 buiten en dan gaan we even douchen voor we de camper in gaan. Een beetje op tijd naar bed, want morgen moeten we er weer op tijd uit.

Woensdag 27 juli. Ik was er vanmorgen om 6 uur al uit en om 7:30 uur staat de wekker voor Sander. Na het ontbijt rijden we om 8:15 uur richting Thessaloniki Airport, waar we vandaag Ellen ophalen. Omdat we wat aan de vroege kant zijn, tanken we de camper vast af, vullen we het water bij en krijgt zelfs de camper een snelle wasbeurt. Tja, tenslotte is de camper komende week tevens het vakantieverblijf van Ellen. Hoe leuk het, om elkaar na ruim 16 weken hier straks weer te zien..... We zijn uiteindelijk om 10 uur op het vliegveld en net als we bij de juiste terminal zijn, krijgen we een appje van Ellen dat ze geland is. Ik zeg, dat is een goede timing. Op het vliegveld gaat alles super vlot en een kwartiertje na het landen komt Ellen de aankomsthal binnen lopen. We sluiten elkaar eerst even stevig in de armen. Super leuk om komende week met z'n drieën een stukje van onze camperreis te kunnen maken. We hebben een week om samen de route af te leggen tussen Thessaloniki en Athene, nou dat moet helemaal goedkomen. Rond 11 uur rijden we de parkeerplaats af. We rijden dwars door het centrum van Thessaloniki, binnendoor richting de Laguna waar Sander en ik vorige week een nachtje hebben overnacht. Hier gaan we op zoek naar vogels en parkeren we de camper, doen we het luifeltje uit, stoeltjes buiten en gaan we eerst even wat drinken en daarna eten we hier gelijk even een broodje voor de lunch. Op de weg hierheen spotten we al een groep Flamingos, een Lepelaar en twee Pelikanen. Dat beloofd veel goeds voor onze vogel excursie route van vandaag...... Onze hondenvriendjes van vorige week komen nog even gedag zeggen en dan rijden we verder via een onverharde weg door het hele wedlands gebied hier. Op verschillende plekken stoppen we omdat we veel vogels zien. Om beurten kijken we door de verrekijker om ze nog beter te kunnen observeren. Hele groepen Flamingos en nog wat Lepelaars, Witte Rijgers, Steltopers, Pelikanen en nog heel veel andere vogels zien we onderweg, echt super leuk. De weg is op sommige plekken nou niet heel erg geschikt voor onze camper zullen we maar zeggen, maar het lukt Sander om de route af te maken. We komen nog langs een rij houten huisjes aan het water, waarvan we eerst nog even denken dat het vakantiepark is. Nee, al snel blijken het de huizen van vissers te zijn die hier allemaal een eigen boot hebben liggen. Helaas wordt de weg na zo'n 15 kilometer versperd door een hek en kunnen we niet anders dan omdraaien en weer een stuk terug  rijden. Maar ja, ook dat hoort erbij hé. Ik denk dat het een uur of 15 is als we de route vervolgen over een verharde weg. We maken dan even later nog een stop bij een vogel observatie hut (welke gesloten blijkt te zijn) om even wat te drinken. Daarna rijden we nog een kilometer of 15 door, op zoek naar een geschikte plek voor onze eerste overnachting. Omdat we vandaag een goede start willen maken, met een mooie overnachtingsplek aan de kust, hebben we drie opties geselecteerd die we langs gaan. Uiteindelijk lukt het ons om weer een prima plekje te vinden, niet aan het strand, maar wel tussen de bomen met een mooi uitzicht op de zee. De tweede plek die we aandeden, bleek na een lastige route over een onverharde weg uiteindelijk toch niet helemaal geschikt te zijn om met onze camper te bereiken en het strandje was nou ook weer niet zo idyllisch om daar op onze eerste dag met Ellen, het risico op stranden (vastlopen) te lopen. We besluiten een paar kilometer terug te rijden naar de plek waar we nu staan. Vanavond eten we bij de camper, BBQ met Griekse salade.

Donder 28 juli. Ik heb vannacht onrustig geslapen vanwege de warmte, Ellen en Sander hadden daar minder last van. Om 6:30 uur als ik er  al even ben komt ook Ellen de camper uit en we worden direct beloond met een mooie zonsopkomst. Even later als we voor de camper zitten komt een grote groep van zo'n 30 Pelikanen vlak voor de camper overvliegen. Wow. Als Sander eruit is ontbijten we en na het ontbijt rond 9:30 uur verlaten we deze plek weer. Benieuwd wat deze dag weer gaat brengen. De eerste stop is vlakbij, bij een opgraving waar we een kort bezoekje aan brengen en vanwaar we een mooi uitzicht hebben over de kustlijn. Dan rijden we via een kustweg langs wat strandjes tot aan Kallithea, waar we de camper parkeren en even door deze toeristische badplaats lopen. Het strand ligt hier VOL. We doen nog even wat inkopen voor de lunch en het eten vanavond en rijden dan verder, op zoek naar een rustiger strandje een paar kilometer verderop. Bij Olympiaki Akti Beach is het een stuk rustiger en parkeren we de camper aan het strand. We pakken de stoelen en parasol en lopen het strand op, op zoek naar wat verkoeling in zee. Heerlijk. Tegen lunchtijd halen we wat uit de camper en eten we op het strand een broodje, waarna we nog even een keer de zee in gaan. Na twee uurtjes houden we het weer voor gezien. We kunnen ons hier op het strand lekker douchen en omkleden en gaan dan weer opgefrist de camper in om onze route te vervolgen. Onze volgende stop is in het plaatsje Dion, waar we een bezoek brengen aan de opgraving van de oude Macedonische stad, een groot complex waar we zo'n anderhalf uur rondlopen in de brandende zon, een graad of 36 is het wel vandaag. We brengen hier ook een bezoek aan het museum en een gallery waar een groot vloer mozaiek te zien is wat bewaard is gebleven na de opgravingen. Inmiddels is het 17:45 uur en drinken we op een terrasje een icekoffie. Dan is het nog 5 kilometer rijden tot aan onze volgende overnachtingsplek midden in de natuur aan de voet van Mount Olympus. We rijden er eerst aan voorbij, omdat we een paar kilometer verderop nog een mooie waterval willen bekijken. Eigenlijk wilden we ook de berg oprijden tot het eindpunt van de weg 9 kilometer verder, alleen zijn we moeten omdraaien omdat de weg niet echt goed toegankelijk was voor ons. Nee, dan terug rijden naar de waterval en met een wijntje even genieten van deze unieke plek. We hebben de dag aardig vol gemaakt vandaag en rond 19:30 uur komen we uiteindelijk aan op onze nieuwe overnachtingsplek, een afgelegen plek een stuk vanaf de doodlopende weg aan een droge rivierbedding beschut tussen de bomen, met een prachtig uitzicht op de bergen. Als we hebben gegeten doen we nog drankje en genieten we van de stilte en de mooie sterrenhemel, want inmiddels is het donker, aarde donker. Voor we ons bed in gaan douchen we ons nog even en rond 23:30 uur gaan we ons bed in. Benieuwd wat de dag morgen weer gaat brengen .....

Vrijdag 29 juli. Wat een rustig plekje dit, heerlijk geslapen allemaal. Kort nadat ik eruit ben volgt Ellen en een poosje later ook Sander. We zetten de stoelen en tafel naast een boom in de schaduw, waar we even lekker ontbijten. Het is rond 9:15 uur als we hier alles weer inpakken en terug rijden naar de waterval waar we gisterenavond al even waren. Dit keer met zwemkleding aan om hier even lekker te zwemmen en op te frissen. Er is één Grieks stel die niet in het water gaan, dus we hebben de hele plek voor ons alleen. Super dit! Het water is cristal helder en best fris, maar als je eenmaal door bent, heerlijk. We blijven hier een drie kwartier zoiets en lopen dan terug naar de camper, waar we ons omkleden. Dan beginnen we aan onze route. Op weg richting het Platamonas Kasteel, rijden we langs de kust met de bergen en prachtig uitzicht op Mount Olympus rechts van ons. Dan besluiten we een D-tour te maken en eerst de bergpas richting Mount Olympus te nemen, om de bergen en de Enipeas kloof van dichterbij te bekijken. Wat een super mooi gebied dit. Overnachten we gisteren aan de andere kant van de berg, nu rijden we aan deze kant en het is super helder weer vandaag. Onderaan de bergpas bezoeken we ook een mooi klooster. Aan het einde van de (doodlopende) bergpas worden we beloond met een mooi uitzicht op de bergen en een watervalletje. Iets terug bezoeken we nog een ander klooster, maar deze wordt op het moment geronoveerd en is minder indrukwekkend dan het eerste vanmorgen. Omdat het inmiddels 13:15 uur is, lunchen we eerst wat naast de camper op de parkeerplaats en daarna vervolgen we onze route. Onderweg maken we een stop bij het Platamonas kasteel, waar we net voor  sluitingstijd (15:30 uur) zijn en nog net 10 minuten hebben om snel nog even de muur op te lopen voor een schitterend uitzicht over de kust. Dan worden we weg gefloten door de vrouw bij de toegang en moeten we echt weg wezen. We lopen nog een stukje om de kasteelmuur en drinken eerst nog even wat in de schaduw. Daarna vervolgen we onze route door een afwisselend landschap en plukken we onderweg nog wat Perziken. Rond 17:45 uur stoppen we even in een klein plaatsje om te kijken of het restaurantje op MappsMe open is, maar dat blijkt al een tijdje niet meer het geval te zijn. Dan maar op zoek naar een nieuw overnachtingsplekje en we besluiten de route door de bergen te vervolgen. Uhhh ja, tot we een eindje verderop door MappsMe een klein bergdorpje in worden geleid waar de straatjes steeds smaller en steiler worden en we uiteindelijk vastlopen in doodlopend dorpje. Tja en zie dan maar eens om hier te keren met de camper of in z'n achteruit steil de berg op te rijden door zo'n smal steegje.... Sander weet rustig te blijven en met de hulp van de aanwijzingen van ons (en inmiddels een hoop dorpelingen die allemaal met de beste bedoelingen aanwijzingen geven in het Grieks waar we echt niets van snappen) lukt het om zonder kleerscheuren te keren en het dorpje weer uit te rijden. De schrik zit er even goed in en we besluiten een route te nemen richting het strand, even de bergen uit. Rond 19:15 uur rijden we langs een strandtent waar we ook wat campers aan het strand zien staan die daar lijken te overnachten. We besluiten hier de camper te parkeren en eerst wat te gaan eten in het strand tentje en daarna hier te blijven voor de nacht. We worden hartelijk ontvangen door Dimitros, de eigenaar die ons verteld wat hij allemaal voor ons kan klaarmaken. Even later zitten we lekker met een wijntje en een Radler aan het strand en wordt het eten voor ons bereid. Als de auto's van de badgasten wegrijden, verzetten we snel de camper en uiteindelijk hebben we een super mooi plekje aan het strand. Sander en Dennie gaan terug bij de camper nog even de zee in om te zwemmen en nemen daarna een douche bij de Beach bar. Ellen gaat ook voor het donker wordt even lekker douchen bij de Beach bar en daarna zitten we nog lekker even met een Sangria voor de camper. Het is hier ondanks dat we niet alleen staan vannacht, ook best rustig en we horen vrijwel alleen het geluid van de golven. De temperatuur is flink afgekoeld en als we naar bed gaan is het nog zo'n 23 graden. Dat wordt lekker slapen vannacht......

Zaterdag 30 juli. Ellen is er vanmorgen als eerste uit en ik iets later, nog voor zonsopkomst. Wat is dit geweldig een mooie zonsopkomst terwijl we met de camper aan het strand staan en zo de zee in kunnen. Ellen begint de dag met een strandwandeling om de omgeving te verkennen en ik neem een duik in de zee en ga daarna gelijk even douchen bij de strandbar. Lekker hoor. Als Sander eruit is, gaat ook hij eerst even zwemmen en douchen en daarna ontbijten we achter de camper in de schaduw. Als we klaar zijn en de afwas weer hebben gedaan, pakken we de spullen in en rond 10:30 uur vertrekken we. Benieuwd waar we vanavond weer belanden. De eerste stop is bij een waterpunt om het water bij te vullen, hebben we dat meer vast weer gedaan. Dan vervolgen we onze route. De eerste 26 kilometer is dezelfde weg als dat we gisteren gekomen zijn en dan rijden we verder langs een groot meer. In het gebied rondom het meer wordt veel aan landbouw gedaan en het staat vol met Olijfbomen, Amandelbomen en Perzikbomen. We maken wat fotostops onderweg en doen in het stadje Velos even inkopen bij een bakkertje en de Lidl, zo kunnen we weer even vooruit. Dan rijden we door tot het vissersdorpje aan de kust, Kato Gatzea. We parkeren de camper aan het water en lopen dan langs het water naar het haventje. Er is een klein strandje en wat restaurantjes aan het water. Als we terug lopen naar de camper besluiten we nog even het water in te gaan om ons op te frissen, daarna kunnen we ons douchen op het strand. Heerlijk hoor om zo even midden op de dag wat verkoeling op te zoeken en daarna weer fris de camper in te stappen. Rond 16:30 uur rijden we verder om een bezoek te brengen aan het authentieke bergdorpje Makrinitsa. Het is een stijle klim met de camper de berg op en we parkeren net voor de grote parkeerplaats de camper, omdat de weg hier wel weer heel erg smal wordt en we straks deze weg ook weer terug moeten. Het laatste stukje lopen we naar boven en het uitzicht is geweldig. Zowel naar boven richting het bergdropje als naar beneden richting de grote stad Velos, waat we vanmorgen doorheen gereden zijn. Makrinitsa blijkt een heel mooi en gezellig bergdorpje te zijn met leuke winkeltjes en terasjes en mooie huizen en gebouwen. Als we het plaatsje hebben bekeken, is het inmiddels 18:15 uur en besluiten we hier eerst gezellig wat te eten. We kiezen een restaurant met een groot terras en het mooiste uitzicht op de bergen en de stad Velos, schitterend! En wat hebben we hier lekker gegeten! We hadden alle drie hetzelfde besteld, varkenspoot met zoete aardappels in honingsauce en een bietensalade met gecarameliseerde walnoot en kaas, heerlijk. En dat in combinatie met een geweldig uitzicht, wat wil een mens nog meer? Het is rond 19:45 uur als we terug lopen naar de camper en op zoek gaan naar een nieuw overnachtingsplekje. Nou, dat blijkt hier niet zo moeilijk..... Zo'n 3,5 kilometer bergafwaarts vinden we een mooie, afgelegen plek een eindje van de weg en tussen de bomen, met een schitterend uitzicht op het bergdropje. Vanaf de camper kunnen we 100 meter verder omhoog lopen naar een uitzichtpunt over de stad Velos. Ik zeg, weer een top plekje voor vannacht! We zetten de stoelen en tafel buiten, schenken een wijntje in en genieten van het schitterende uitzicht voordat het zo donker is. Om een uur 22:30 maken we douche in orde, zodat we alle drie nog even lekker kunnen douchen voordat we daarna ons bed in gaan. Het was weer een mooie dag vandaag en we hebben 121 kilometer gereden.