Week 17 Europa camperreis 2022

6 augustus 2022 - Achladokampos, Griekenland

Zondag 31 juli. Wat een lekker plekje dit om wakker te worden. Vannacht even wakker geweest omdat er rond 2:45 uur een groepje van zes locals voorbij liepen om nog bij het uitzichtpunt te gaan kijken en nogal luidruchtig waren, maar na 20 minuten waren ze ook weer weg en sliep ik weer verder. Om 6:30 uur ben ik er weer uit, Ellen een uurtje later gevolgd door Sander. We ontbijten op ons gemak in de schaduw van de bomen. De zelf geplukte Perziken zijn heerlijk. Als we na het ontbijt de afwas hebben gedaan en de spullen weer hebben ingepakt, vertrekken we rond een uur of 10:30 weer en vervolgen we onze route in de richting van Delphi. Het idee is om vandaag een overnachtingsplek te zoeken op ongeveer maximaal anderhalf uur rijden vanaf Delphi, zodat we dat morgen kunnen bezoeken. De route die we volgen gaat voor een groot deel langs de kust en door de bergen en langs flinke Olijfboomgaarden. De route is ook vandaag weer heel afwisselend. Onderweg maken we de nodige fotostops en zoeken we een plekje in de schaduw onder de Olijfbomen om wat te lunchen. De temperatuur is al flink opgelopen, een graad of 35 denk ik. Na de lunch rijden we weer verder langs de kust door het plaatsje Glyfa. Hier komen we uit op een soort van landtong met strandjes waar heel veel kidesurfers te vinden zijn. Super leuk om die met hoge snelheid over het water te zien gaan en door de lucht te zien vliegen. Een mooi plekje met uitzicht op de bergen rondom. Wij besluiten een eindje verderop even een stop in te lassen om wat verkoeling te zoeken in zee. Sander en ik gaan even de zee in voor wat verkoeling, terwijl Ellen een plekje in de schaduw naast de camper zoekt en een stoel neerzet. Na een half uurtje drinken we nog even wat bij de camper en daarna vervolgen we onze route. Onderweg maken we nog een stop bij Thermopylus, waar een natuurlijke warmwaterbron is. Het stinkt naar zwavel en het water is 40 graden, dus we besluiten er niet in te gaan. Wel bijzonder om dit een keer te zien, bizar dat dit zo uit de grond komt midden in de natuur. Dan rijden we nog zo'n 16 kilometer verder de bergen in op zoek naar een nieuwe overnachtingsplek, inmiddels is het een uur of 18:30 zoiets. We vinden weer een mooi plekje met een fantastisch uitzicht op de bergen. Dit keer één met een betonnen plateau, een muurtje en een grote boom die nog voor wat schaduw zorgt. We nemen eerst een lekker drankje en dan pakken we de BBQ en eten we met uitzicht op de hoge bergen, schitterend. Wat een plekje weer dit! 's Avond zitten we nog gezellig met een drankje bij de camper en zien we aan de overkant allemaal lichtjes, er liggen 4 bergdorpjes aan de overkant zo kunnen we zien. Rond 23 uur zetten we de douchetent neer en gaan we nog even douchen, om daarna weer ons bed in te gaan. Het was weer een mooie dag vandaag. Welterusten voor straks.

Maandag 1 augustus. We hebben alle drie prima geslapen hier. Ellen en ik zijn er rond 6:30 uur uit en Sander een uurtje later. Vandaag willen we een bezoek brengen aan de Archeologische site van Delphi, één van de bekendste van Griekenland na die van Athene. Als we op ons gemak ontbeten hebben en alles weer is ingepakt, vertrekken we rond 9:50 uur. Tot aan Delphi is het ongeveer anderhalf uur rijden door de bergen. Onderweg maken we nog een paar korte stops om van het uitzicht te genieten en een foto te maken. Wat een schitterend gebied dit. Onderweg zien we op verschillende plekken ook stukken bos en Olijfboomgaarden die zwaar getroffen zijn door de bosbranden begin juli. Zo bizar om te zien en wat een geluk dat wij toen niet hier in dit gebied zaten. Het is 11:20 uur als we de camper parkeren vlakbij de ingang van de Archeologische site van Delphi en een kaartje kopen om erop te komen. Uiteraard is het hier wel aardig druk, want dit is wel een site die veel toeristen die het vaste land van Griekenland aandoen ook bezoeken. We lopen op ons gemak langs alle opgravingen en lopen helemaal tot bovenaan bij het oude stadion. De overblijfselen van oude tempels, het theater, het stadion en de prachtige ligging tussen de hoge bergen maakt dat dit echt een heel bijzondere plek is. Wij lopen hier zo'n twee uur rond en daarna brengen we nog een bezoekje aan het museum, waar voornamelijk alle gevonden beelden en voorwerpen worden tentoongesteld. Inmiddels is het een uur 14:15 of zo en stoppen even voor een lunchbreak langs de kant van de weg. We rijden naar het kustplaatsje Antikyra, waar we de camper parkeren aan een kiezelstrand en dus zo het water in kunnen. Heerlijk hoor, om zo midden op de dag nog even wat verkoeling op te kunnen zoeken in de zee. Als we eruit komen spoelen we het zout even van ons af onder de douchezak die we aan een boom hangen (hebben we die toch ook een keer gebruikt) en daarna gaan we opgefrist de camper in voor het laatste stukje van onze route voor vandaag. We willen nog zo'n 55 kilometer verder rijden naar een overnachtingsplek die we hebben gezien op Park4Night. Het is ongeveer vijf kwartier rijden nog en om 18:10 uur hebben we het gevonden. We parkeren de camper eerst langs de weg en lopen dan nog een paar honderd meter naar een mooie waterval. Een hele hoge waterval, alleen helaas staat deze bijna droog en komt er maar een klein straaltje water naar beneden. De ligging is wel erg mooi trouwens. Dan lopen we terug naar de camper en lopen nog een klein stukje de weg omhoog, om te kijken of we daar een plekje vinden dat net iets meer van de weg af ligt. We vinden een mooi plekje naast het hek van een klein kerkje, op gras en met een mooi uitzicht op de bergen. Ik zeg, goed gevonden weer. Inmiddels is het een uur of 19:30 en maken we Macaroni vanavond, weer even een keertje iets anders. Als we hebben gegeten en een drankje op hebben, zetten we de douchetent neer en douchen we dit keer nog even als het licht is. Daarna zitten we nog een tijdje voor de camper met een drankje en tegen 23:15 uur gaan we ons bed in. Ik denk dat we ook hier wel weer prima zullen slapen vannacht.

Dinsdag 2 augustus. Vandaag de laatste dag alweer samen met Ellen in Griekenland. Vandaag de laatste etappe van onze route van Thessaloniki naar Athene, vanwaar Ellen morgenmiddag weer terug vliegt. Ook vanmorgen worden we wakker op een mooi en rustig plekje en genieten we nog even van het mooie uitzicht op de bergen als we wakker zijn. We ontbijten voor de camper en tegen een uur of 10:30 als we alles hebben ingepakt, rijden we in de richting van Thebe. Nog voor we het dorpje doorrijden maken we een stop bij een waterpunt om water bij te vullen. Daarna rijden we naar het stadje Thebe wat nog zo'n 26 kilometer verderop ligt. Het archeolisch museum van Thebe wat we wilde bezoeken was helaas op dinsdag gesloten. Dan dus alleen een stop in het stadje en drinken we op één van de vele terassjes een heerlijke cappuccino met een groot stuk heerlijk gebak wat we daarvoor bij de bakker hebben gekocht. Heel normaal dat je het gebak zelf meebrengt als je dat bij je koffie wilt, want dat is er niet te krijgen. Na een stop van in totaal zo'n anderhalf uur, vervolgen we onze route weer. Het eerste deel van de route is niet zo interessant en gaat grotendeels langs de snelweg, maar gelukkig veranderd dat even later weer in een mooie berg- en kustroute. Onderweg maken we nog een stop bij een groot stuwmeer, het Lake Marathon en om er te komen bij het uitzichtpunt rijden we de stuwdam over. Wat een plaatje weer ook dit. Dan het laatste deel van de route, op richting de kust en op zoek naar een mooi overnachtingsplekje voor onze laatste nacht met z'n drieën. Vooraf hebben we weer een paar plekken op Park4Night bekeken, want we willen een overnachtingsplek op maximaal driekwartier tot een uur van het vliegveld van Athene, voor morgen. De route gaat over in een mooie kustweg met schitterende uitzichten over de kustlijn en door twee badplaatsjes. De eerste locatie die ik had gemarkeerd is bezet en ligt wel heel dicht bij bewoond gebied. Het is wel een leuke stop om met de grillige kustlijn kennis te maken, prachtig. Wij kiezen er voor om nog 19 kilometer verder te rijden tot een tweede locatie die ik had gevonden op Park4Night. Het is een gebied vanaf de doorgaande weg en ligt direct aan kust in een mooi natuurgebied met een fantastisch uitzicht op de ruige kust en de zee. Wow! Wat een TOP overnachtingsplek om hiermee de vakantie van Ellen en de laatste nacht in Griekenland af te sluiten. We zijn lekker op tijd, rond 18 uur op de prachtige locatie. We zetten de stoelen en tafel buiten, hangen de douche buiten om ons zo even af te kunnen spoelen voor wat verkoeling en we schenken een Sangria in. En dan lekker genieten van dit schitterende plekje. Super fijn dat het ook deze week elke dag weer gelukt is, om mooie plekjes in de vrije natuur te vinden voor de overnachtingen. Op deze manier heeft Ellen optimaal kunnen ervaren hoe ons leven er dit half jaar uit ziet. Super! Net als we gesettled zijn belt Erik met Kian en Loïs om te kijken hoe oma het maakt op vakantie, super leuk. Even later belt Ellen Wim zodat ook hij kan zien waar we deze laatste nacht doorbrengen. 's Avond komt de BBQ te voorschijn, maken we twee lekkere salades en nemen we de Sangria erbij. Nog even genieten van de laatste avond met z'n drieën hier in Griekenland op deze geweldige plek. Tegen een uur of 23:30 gaan we ons bed in. Morgen weer een beetje op tijd op.

Woensdag 3 augustus. Om 6:15 uur ben ik eruit, net voor onze grote gouden vriend zich weer laat zien. Als ik eruit kom is Ellen ook net wakker. Ik doe de achterklep open, zodat Ellen de zonsopkomst kan kijken vanuit bed, het optimale camperleven gevoel noemen wij dat. Vanmiddag vliegt Ellen weer terug naar Nederland en dus worden de tassen weer ingepakt. We ontbijten nog gezellig samen en rond 8:45 uur rijden we naar het vliegveld van Athene. Net voor 9:30 uur zijn we er, parkeren we de camper en lopen we met z'n drieën naar binnen. Als we de juiste gate hebben gevonden nemen we afscheid..... Wat een fantastische week was dit! Zo gaaf om een deel van onze camperreis door Zuid-Europa met z'n drieën te hebben kunnen beleven. Nieuwe ervaringen, mooie (vrije) overnachtingsplekken, prachtige routes, bezoeken aan oudheden, lekker eten en drinken, mooie stranden en vooral heel veel gezelligheid. Wat een Top week! Nadat Ellen de roltrap pakt richting de gate, lopen wij weer terug naar de camper en gaat onze reis samen nog een week of zeven door. Door deze afgelopen week met Ellen, beseffen wij weer even hoe bijzonder het is wat wij doen en beleven..... Wij vervolgen onze route en rijden eerst richting Athene. We gaan de stad niet bezoeken dit keer, want een paar jaar terug zijn we hier al zes dagen geweest samen met Theo. Sander wil nog wel even met de camper door het drukke centrum rijden, in de hoop nog een glimpse op te kunnen vangen van de Acropolis. En ja hoor, dat is gelukt. Daarna rijden we verder richting Piraeus, de havenplaats vlakbij Athene, waar we eigenlijk wilde stoppen om het plaatsje te bekijken en wat te lunchen, maar helaas. Het is hier zo ongelooflijk druk. Na drie keer het hele centrum en ver daarbuiten te hebben doorkruist op zoek naar een parkeerplek, geven we het op en besluiten maar verder te rijden, weg uit de drukte. Nou, dat laatste duurd wel even, want wat is deze regio druk. We rijden in totaal vandaag toch nog ruim 167 kilometer, waarvan een groot deel na Piraeus nog door een niet interessant groot industrie gebied. Pas zo'n 20 kilometer voor onze overnachtingsplek, vinden we een strandje om even een duik te nemen in de zee voor wat verkoeling en ons daarna af te spoelen onder een douche op het strand. Wat zijn wij blij dat we met Ellen via de andere kant richting Athene zijn gereden. Rond 18 uur vinden wij onze nieuwe overnachtingsplek, dit keer eentje op hoge cliffen, tussen de dennenbomen en met uitzicht over de baai en de industrie. We zitten hier vlakbij het Kanaal van Korinthe, wat het vaste land scheid van de Peloponesos. Er varen verschillende grote boten en jachten voorbij die de doorsteek hebben gemaakt door het Kanaal, bijzonder weer dit. We settelen ons voor de camper, nemen een drankje en net als we besluiten te gaan eten staat er een jong Nederlands stel bij de camper die even komen buurten (zij staan iets verderop). Zij zijn ook voor langere periode op reis (tot max. 8 maanden zoiets) en komen net vanuit Italië en de Peloponesos. We spreken af na het eten elkaar nog even op te zoeken en wat ervaringen uit te wisselen. Zij reizen net in tegengestelde richting als wij en zijn net een week of 8 onderweg. Nadat wij hebben gegeten en Sander even Dienie heeft gebeld, lopen we naar hun toe. Uiteindelijk nemen ze de stoelen en een drankje mee en zitten we nog tot 23 uur zoiets voor onze camper ervaringen uit te wisselen. Bas is 30 en Annewil 26 en dit is hun eerste grote reis samen. Bas heeft zijn baan opgezegd en Annewil was net klaar met haar studie. Hoe gaaf is dat? Het is gezellig en we wisselen veel leuke ervaringen uit. Daarna gaan wij nog even lekker douchen en houden we het vandaag voor gezien. Morgen weer een nieuwe dag, samen weer verder aan ons avontuur.

Donderdag 4 augustus. Ook hier was het weer heerlijk rustig vannacht. Als ik wakker wordt ben ik nog net op tijd voor de zonsopkomst..... Sander komt er wat later uit en dan ontbijten we eerst op ons gemak. We doen even rustig aan en tegen 10:30 uur gaan we weer verder. We hebben ons vanmorgen nog wat ingelezen en gaan vandaag eerst langs het Kanaal van Korinthe. Het Kanaal is 6,3 kilometer lang en 23 meter diep met een diepgang van 85 meter en verbind het vaste land met het eiland van de Peloponesos. Er zijn drie of vier bruggen waar je het kanaal kan oversteken. Twee ervan hebben houten bielzen waar je over rijdt en die 10 meter wegzakken in het kanaal om de boten vrije doorgang te geven. Daarna rijden we door naar een schitterende burgt in de buurt van Korinthe, waar we ruim anderhalf uur rondlopen en genieten van prachtige vergezichten over de bergen en de kustlijn. Om 15:30 uur gaat de burgt dicht en rijden we nog even langs de Tempel van Apollo bij één van de oude opgravingen. We gaan er niet heen, maar vanaf het hek eromheen hebben we prachtig uitzicht op de tempel. Dan is het tijd voor de was en zoeken we een self laundry service in Korinthe, eindelijk dus een keer geen handwasje hier. Na de was rijden we nog even naar het strand hier om even een verfrissende duik te nemen in de zee. Tja, en dan moeten we weer op zoek naar een nieuwe overnachtingsplek. Via Park4Night komen we uit op een mooi en rustig gelegen, bosrijk gebied vlakbij een vuurtoren, bij de archeologische site van Heraion en wederom met een mooi uitzicht op de zee. Heerlijk hoor! Voor het eten doen we even makkelijk, noodelsoup met raps. Tja, en dan voor je het weet is onze gouden vriend weer naar bed en zit je weer in de donker onder een mooie sterrenhemel. Rond een uur of 22 horen we een auto naar boven komen rijden, een Frans gezin met een auto met daktent die de auto zo'n 200 meter verop zet. Rond een uur of 23:30 gaan we nog even douchen en gaan we naar bed.

Vrijdag 5 augustus. Vanmorgen uitgeslapen, ik was pas om 7:45 uur wakker. Als ik er net uit ben, hoor ik ook Sander. Nadat we ons hebben gewassen en hebben ontbeten pakken we de camper en rijden we 500 meter verderop naar een parkeerplaats bij de vuurtoren en de archiologische site van Heraion. We lopen eerst naar de vuurtoren, vanwaar we een prachtig uitzicht hebben op ruige kust en het gebied waar we vannacht hebben overnacht. Dan lopen we naar de archiologische site van Heraion, welke onderaan in een mooie verlaten baai is gelegen. We lopen even over de site en gaan ons dan lekker opfrissen in de zee. We zijn nog lekker op tijd en als we aankomen zijn we nog helemaal alleen, evenlater met nog twee stellen. Wat een cristal helder water hier en wat een bijzondere setting. Na een half uurtje zoiets en net voor het drukker wordt met toeristen, lopen wij terug naar de camper waar we eerst even het zout van ons af spoelen. Dan beginnen we aan de route van vandaag, eerst terug in de richting van het Kanaal van Korinthe en vervolgens verder in de richting van Epidhavros. Onderweg maken we nog een keer een stop bij het Kanaal, doen we even wat boodschappen en stoppen we ergens bij een uitzichtpunt om even een broodje te lunchen. Om 16 uur komen we aan bij onze nieuwe overnachtingsplek, eentje aan een redelijk afgelegen baai, in een mooi gebied tussen de bomen. Als we aankomen zijn we de enige camper en dus zetten wij hem op het mooiste plekje, onder de bomen 20 meter van de zee. Het is een ruige zee hier, toegankelijk via wat rotsen, maar heerlijk voor wat verkoeling. Als we zijn geïnstalleerd gaan we eerst even lekker het water in en daarna zitten we voor de camper te genieten van deze, wederom bijzondere plek. We blijven hier niet alleen, even later komt er nog een camperbusje met twee Fransen die een plekje zoeken, tussen de bomen zo'n 100 meter verderop. Om 21 uur gevolgd door drie locals die 's avonds de auto bovenaan parkeren en hun tentje opzetten op het strand zo'n 200 meter verderop. Af en toe komt er nog iemand even kijken naar het uitzicht op de baai en verder blijft het rustig. Sinds Ellen weg is, hebben we niet meer helemaal alleen gestaan, maar ja..... Als we ons bedenken dat we nu in het hoogseizoen hier zitten en dan nog steeds zo vrij kunnen staan, is dat toch wel heel bijzonder. We verwachten dat dit gebied van Griekenland, de Peloponesos, sowieso wel het drukste stukje Griekenland zal worden. 's Avonds eten we bij de camper, lezen we ons nog wat in voor onze laatste 2,5 week in Griekenland en bellen we nog even met Theo. Om en uur of 23 houden we het voor gezien en gaan we ons bed in. Het is nog wel erg warm, maar hopelijk vallen we snel in slaap. Welterusten voor straks.

Zaterdag 6 augustus. Wat een lekker plekje weer om wakker te worden. Zon op, zwembroek aan en hup de zee in...... Nog even de zee in voor het ontbijt en voor we deze plek weer inruilen voor de volgende. Dat is camper life (voor ons)..... Rond 10:30 uur verlaten we deze plek en rijden we de 2,5 kilometer terug over de onverharde weg naar de hoofdweg. Dan rijden we tot aan Epidaurou en bezoeken het Small Theater vanaf de parkeerplaats. Vervolgens rijden we een paar kilometer verder, waar we de camper parkeren en de zwembroeken aandoen en snorkels meenemen het strand op. Op naar de Sunken City, oftewel de verdronken stad. Hier gaan we even snorkelen om te kijken wat er nog van over is gebleven en of we nog wat leuke visjes zien onderwater. Veel hebben nog niet gesnorkeld, toevallig Sander gisteren even. Tja, we zijn toch wel een beetje verwend hé. Nadat we wat gesnorkeld hebben en we ons weer hebben afgespoeld bij de camper, rijden we het binnenland in via een mooie route naar het Great Ancient Theater of Epidavros. Wederom één van de vele archiologische sites van het Oude Griekenland, maar zeker de moeite waard. Met name het theater was echt overweldigend. Oké, door de warmte (het was ruim 37 graden vandaag) hadden we de rest van de site in een half uurtje gezien, maar des al niet te min dus zeker een stop waard. Onze volgende stop is in het plaatsje Nauplion, waar we eerst een bezoek brengen aan de Palamidi Burgt, een prachtige burgt boven de oude stad. Vanaf de burgt heb je mooi uitzicht over de oude stad, de kust en twee andere burgten, de Akronauplia en het Bourzi Castle gelegen op een klein eilandje voor de kust. Daarna rijden we naar beneden en brengen we nog een bezoekje aan de oude stad, een leuk toeristisch plaatsje met kleine steegjes en veel terrasjes. Inmiddels is het 18:30 uur en wij besluiten eerst hier een restaurantje op te zoeken en daarna door te rijden op zoek naar een nieuw overnachtingsplekje. We laten de kust even voor wat het is en rijden weer iets verder de bergen de in, op zoek naar een rustig overnachtingsplekje met een schitterend uitzicht in de middel of nowhere, op de route richting Tripoli morgen. We vinden weer een mooi plekje en arriveren er rond 20:30 uur, een uurtje voor het donker wordt. Nog net even voor het donker is de stoeltjes buiten, de camper even door laten waaien, wat drinken en douchen. Tja, en nu op dit moment weer even het reisverslag afronden van de afgelopen week om straks als het lukt weer te posten. Tja, zo'n reisverslag schept toch de nodige verwachtingen thuis hé..... Het was weer een fantastische week en we genieten nog even door.

1. T v d Braak:
    8 augustus 2022
    Wat een prachtig verslag. Knap hoor. Mooie foto's en jullie krijgen zo veel te zien. Indrukwekkend. Nog veel reisplezier.
  2. Ma:
    9 augustus 2022
    Super jongens geniet ervan. Liefs ma
  3. Ellen Van Alphen:
    13 augustus 2022
    Dit keer is het verslag, voor mij, natuurlijk extra bijzonder. Nogmaals bedankt jongens voor deze unieke ervaring. Na weer een gewone werkweek zo leuk om terug te zien/lezen.
    Geniet nog even van alles om je heen ( ook de cactussen)