Week 19: Wilderness ~ Struisbaai (Cape Agulhas) ~ Stellenbosch ~ Simon's Town

14 mei 2016 - Cape Town, Zuid-Afrika

WEEK 19
Zondag 01 mei 2016 (145 km)
Vandaag checken we weer uit en hebben we een hike gepland op Robberg in Plettenberg Bay, voordat we onze reis vervolgen langs de Gardenroute. We starten rustig op, ontbijten wat en als we alles weer hebben gepakt vertrekken we tegen 10:30 uur. Robberg ligt een klein half uurtje rijden bij ons overnachtingsadresje vandaan en redelijk op onze route. Tegen 11:00 uur beginnen aan een wandeling door het schitterende natuurgebied, een schiereiland met prachtig uitzicht over de baai en de Indische Oceaan. Tja, even nog want over een dag of twee verruilen we de warme Indische Oceaan voor de koude Atlantische Oceaan. Dan zit zwemmen in zee er voorlopig even niet meer in denk ik. De route die we lopen, of nou ja .... sommige stukken zijn soms zo stijl en onbegaanbaar dat we die op handen en voeten moeten afleggen, duurd ruim 4 uur. Soms lopen we over te smalle, soort van wat voor een pad door moet gaan, paadje langs een stijle afgrond. Tja, hier wil je echt niet uitglijden want voor je het weet lig je beneden tussen de Zeeleeuwen. Prachtig hoor als je naar benden kijkt en recht onder je in het water de Zeeleeuwen ziet zwemmen terwijl anderen op de rotsen liggen te zonnebaden. We hebben er weer mooi weer bij, heerlijk met het zonnetje. Maar eerlijk, we merken ook wel dat we steeds meer richting de winter gaan hier in Zuid-Afrika, met name 's avonds is het toch wel een stuk koeler als de afgelopen weken .... Als we om 15:15 uur klaar zijn met onze wandeling, pakken we de kaart erbij en kijken we waar we heen willen. Wat is nog haalbaar voor het donker en wat lijkt ons wel leuk? Tja, heerlijk hoor om zo op het moment zelf nog te kunnen besluiten waar we heen willen. Uiteindelijk rijden we nog zo'n kleine twee uur tot het plaatsje Wilderness, waar we een nachtje willen overnachten. Na een korte zoektocht voor een geschikte accommodatie belanden we uiteindelijk bij een farmstay, een accommodatie op een boerderij. Ach ja, het is weer eens wat anders .... Gelukkig zijn we nog net op tijd om 's avonds mee te eten, want tja, de weg hier naar boven over een onverharde weg is er nou niet eentje die je in het donker nog twee keer wilt afleggen om in het dorpje beneden wat te gaan eten. We ontmoeten nog twee andere gasten, een Nederlands stel uit de buurt van Zwolle. Het is zo gezellig, dat voor we er erg in hebben, het na een paar wijntjes al bijna 24:00 uur is geworden voor we eens richting ons hutje lopen om te gaan slapen. Morgenochtend maar eens even kijken hoe mooi het uitzicht vanaf hierboven is, want wij waren hier pas net op tijd voor het donker en hebben daar nog niets van meegekregen. We blijven hier maar een nachtje, want morgen willen we verder richting Cape Agulhas.

Maandag 02 mei 2016 (356 km)
Vanmorgen om 09:00 uur de wekker en om 09:30 uur even wat ontbijten. Het is tegen 10:30 uur als we vertrekken richting Swellendam en vervolgens verder richting Cape Agulhas. Het eerste deel van de route loopt nog langs de kust, met af en toe mooie uitzichten op de Indische Oceaan. Verderop wordt het een wat vlakker landschap en wat minder spectaculair, maar de weg is goed en tegen 13:15 uur zijn we in Swellendam. Tja, niet echt een bijzonder plaatsje wat wij er van mee krijgen dus halen we hier alleen even wat te lunchen en na een korte stop vervolgen we onze route naar het meest zuidelijke punt van Afrika, Cape Agulhas. We hebben in de Coast to Coast een leuk adresje gevonden waar we willen kijken voor een geschikte accommodatie voor de komende twee of drie nachten in Struisbaai. Als we aankomen bij de Backpackers worden we hartelijk onvangen door de staff en krijgen we een mooie kamer ensuite aangeboden achteraan, rustig gelegen en met eigen parkeerplaats en zitje voor de deur, ideaal. Wat een ontvangst en wat ziet het er hier gezellig uit. Ook hier zijn we nog mooi op tijd om ons op te geven om vanavond mee te eten. Stoof kip met verse groente, aardappelen en rijst gegaard in het open vuur, heerlijk! Als we ons een beetje gesettled hebben pakken we de auto en rijden we nog even door naar het meest zuidelijke puntje van Afrika, Cape Agulhas, zo'n 7 kilometer verderop. Het is inmiddels tegen 17:00 uur en dus blijven we direct op het strand voor een mooie zonsondergang bij een scheepswrak wat hier net voor de kust ligt. Op dit punt is waar de Indische en Atlantische Oceaan samen komen en waar de stroming vaak zo hevig is dat op dit punt vele schepen zijn vergaan. Daarna rijden we terug richting de accommodatie waar we 's avonds heerlijk eten en nog even bij de openhaard blijven zitten en nog wat opzoeken op internet. Dan gaan we naar onze kamer en tegen een uur of 24:00 gaan we slapen. Morgen een dagje om hier de omgeving wat te verkennen. Hopen dat het weer mooi weer is morgen ....

Dinsdag 03 mei 2016 (28 km)
Vanmorgen om 09:00 uur ontbeten in de backpackers en daarna eerst even onze was weg gebracht. Het ziet er wat bewolkt uit, maar gelukkig klaart het al snel weer wat op. We lopen vanaf de backpackers richting het strand, niet om te zwemmen daarvoor is het te fris, maar om een stukje langs het strand te lopen. Er is is een boardwalk en daarna lopen we een stukje verder over het strand. Na zo'n twee uurtjes keren we terug bij onze accommodatie. We maken even een broodje klaar en daarna rijden we langs de laundry service om de was op te halen en nemen we nog even een kijkje in de haven, want er schijnen hier regelmatig Stingrays te komen. Helaas wij hebben vooralsnog geen geluk, ze zijn niet thuis. Dan rijden we nog een stukje verder en nemen we een kijkje op de vuurtoren en in het vuurtoren museum van Cape Agulhas. Daarna een korte tweede boardwalk langs de kust en later op de middag, tegen een uurtje of 16:00 toch nog maar een keer een kijkje nemen in de haven. We vragen nog wat rond bij wat locals, want inmiddels is het in de haven een stuk drukker geworden. Een aantal vissersbootjes keren langzaam terug van zee met hun vangst en de mensen komen hier hun verse vis ophalen. En jawel, we hebben nu meer mazzel, ook drie grote Stingrays komen hun maaltje opeisen. Er schijnen hier regelmatig tot een stuk of tien grote Stingrays te komen, die min of meer door de locale vissers worden gevoed. De enorme vissen (met een doorsnede van zo'n twee meter) zijn inmiddels zo gewend aan mensen, dat je ze zelfs schijnt te kunnen aaien als je hier het water in gaat .... Tja, dat laten we maar aan anderen over, zo warm is het vandaag nou ook niet hier. Maar het is wel schitterend om deze enrome vissen van zo dichtbij te kunnen observeren. Een lokale vrouw verteld ons dat een van de grote Stingrays (Parrie) voor een korte periode naar het aquarium in de Waterfront in Cape Town is gebracht, maar dat ze deze na een paar weken weer hebben vrijgelaten omdat de locals hier in opstand waren gekomen, omdat zij vonden dat Parrie hier in de haven thuishoort. Tja, het is toch een soort van trekpleister geworden hier .... Maar ja, wees eerlijk, waar tref je dit nou nog meer? We brengen hier nog ruim een uur door, voordat we terug rijden naar onze accommodatie. Helaas was het eten vanavond niet zo'n succes als gisteren en dus zijn we op de valreep nog op zoek gegaan naar een restaurantje in de buurt waar we wel heerlijk hebben gegeten en nog een tijdje hebben zitten kletsen met een stel locals uit Middelburg (SA), beide met Nederlandse ouders. Rond 20:30 uur zijn we weer terug bij de accommodatie, proberen we nog even of de Wifi werkt om wat dingen op te zoeken op het internet en werk ik intussen nog even het reisverslag bij. Zo maar lekker naar de kamer, want daar is het toch iets warmer. Morgen willen we weer verder richting Franschhoek, op naar het gebied met de wijnboerderijen en de wijnen .... Tijd voor een fietstochtje langs een aantal wijnboeren voor de wijnproeverijen ....

Woensdag 04 mei 2016 (233 km)
Vanuit deze meest zuidelijke punt van Afrika rijden we vanmorgen rond een uur of 10:00 richting DE wijnstreek van Zuid-Afrika, de driehoek tussen Franschhoek, Paarl en Stellenbosch. Op advies van een Nederlands stel dat we vorige week zijn tegen gekomen, hebben we besloten eerst richting Franschhoek te rijden. Het is een prachtige route, deels weer door de bergen en net voor Franschhoek over een mooie bergpas met een schitterend uitzicht over het plaatsje beneden in de valley. Een mooi plekje voor een korte lunchstop met uitizcht over het dorpje en de wijnvelden. Dan rijden we Franschhoek in, een mooi, druk en toeristisch plaatsje waar alles draait om de wijn. Het scheelt dat wij daar ook niet vies van zijn .... Nog voor we op zoek gaan naar een geschikte accommodatie hier, brengen we eerst een bezoek aan een van de vele plekken voor een wijnproeverij. We kiezen voor een wijnproeverij in combinatie met verschillende kazen. Totaal zes soorten wijnen, drie wit en daarna drie rood. Nu heb ik ooit geleerd dat bij een wijnproeverij je de wijn na het proeven moet uitspugen, maar dat vinden we toch een beetje zonde en doen we dus toch maar niet. Mmm, heerlijk .... Ik geloof dat we hier best een paar dagen door kunnen brengen. Helaas .... wat wij gedacht hadden te voorkomen door niet direct naar Stellenbosch te gaan i.v.m. het meer toeristische karkter en duurdere accommodatie prijzen, blijkt hier in Franschhoek niet anders. We zoeker tevergeefs naar een geschikte en betaalbare accommodatie, maar helaas zonder succes. De minimale prijs voor een accommodatie hier is zo'n beetje twee keer ons maximale budget. Dan besluiten alsnog toch maar een half uurtje door te rijden naar Stellenbosch. Als we hier tegen 16:00 uur aankomen kost het ons eerst ook nog ruim een uur voordat we uiteindelijk een geschikte en betaalbare accommodatie hebben gevonden. We blijven hier sowieso twee nachten, want we willen morgen fietsen huren en op de fiest langs een aantal wijn estates rijden voor een paar wijnproeverijen. Tja, nu we hier toch zijn .... Net voor het donker wordt lopen we even een stukje door Stellenbosch. Op "Oom Sammie se winkel" na, kan ik me nauwelijks nog iets herinneren van Stellenbosch. Ik was hier al eens eerder in 2004 met Marrie en Dim. 's Avonds eten we Thais bij ons om de hoek en de rest van de avond hangen we een beetje op de bank en proberen we vast een wijn fiets route uit te stippelen voor morgen.

Donderdag 05 mei 2016
Vanmorgen om 09:00 uur de wekker. Als we net op zijn krijgen we een telefoontje uit Kaapstad voor de bevestiging van onze accommodatie voor volgende week. Maandag willen we eind van de middag naar Kaapstad en hebben we voor de laatste week een accommodatie geboekt op loopafstand van het centrum en de Waterfront. Alles is rond dus daar hoeven we niet meer aan te denken. Dan bellen we nog even met het Visitors Centrum van het Nationale Park Table Mountain. We willen namelijk zondag op maandag een tweedaagse tracking maken in het Park van totaal 33,8 km en een nacht in het Park overnachten in een trackers hut. Dan is het tijd om er op uit te gaan. We huren twee mountainbikes, nemen een route kaart mee (en MapsMe) en we gaan op weg naar onze eerste wijnproeverij voor vandaag. We brengen eerst een bezoek aan Stark Conde waar we een uitgebreide uitleg krijgen bij elke wijn, vijf in totaal naar eigen keuze in te vullen. Het is inmiddels 12:30 uur geweest dus tja, best verantwoord toch? Wat een schitterende ligging deze wijn estate, in de valley tussen de bergen. En we hebben er schitterend weer bij vandaag! Daarna fietsen we een stukje terug en brengen we een bezoek aan Lanzerac Estate. Ook hier kiezen we voor een wijnproeverij met wederom vijf verschillende wijnen. De uitleg hier is wat beknopter als bij de eerste, maar de wijn smaakt er niet veel minder om. Sander kiest voor een wijnproeverij met chocolade, dat schijnt heerlijk te zijn. Ik hou het maar gewoon alleen bij de wijn .... Wat een leventje toch, zo samen genieten van een wijntje, of twee, of .... 10+ in het zonnetje met een prachtig uitzicht. Dan is het tijd om weer op de fiets te stappen, want voor 16:00 uur willen we eigenlijk nog wel een bezoekje brengen aan een derde wijn estate. We fietsen door de directe omgeving van Stellenbosch, langs wat wijnvelden en op naar onze derde wijnproeverij vandaag (en voorlopig even de laatste ....), Rustenberg Estate. Hier bestaat de wijnproeverij uit een reeks van zes wijnen, heerlijk! Tja, verstand van wijnen hebben we niet, maar we weten goed genoeg welke wel en welke we minder lekker vinden, zelfs na 16 wijnen .... En het mooiste is nog, het kost bijna niets! De wijnproeverijen van vandaag kosten ZAR 45, ZAR 65 (voor de chocolade tasting ZAR 110) en ZAR 25, oftewel tussen de € 1,55 en € 6,50 per sessie. Ik zeg, we blijven nog even en doen morgen nog een rondje .... Ook bij de laatste krijgen we een uitgebreide uitleg en het estate is schitterend gelegen met een mooie witte oud Hollandse boerderij. Na deze derde en laatste wijnproeverij rijden we op onze mountainbikes weer terug Stellenbosch in op weg naar onze accommodatie. Trapten die fietsen nou vanmorgen ook al zo zwaar of .... Anyhow! Wat een heerlijke dag zo. 's Avonds eten we nog wat in het plaatsje, vlakbij onze accommodatie en daarna gaan we naar de kamer. Voor morgen en overmorgen hebben we net nog even een accommodatie geboekt in Simon's Town, vlakbij de Pinquins op Boulder's Beach. Vandaar kunnen we dan zondagochtend mooi op tijd richting het visitors centre om ons aan te melden bij de ranger voor onze twee-daagse tracking.

Vrijdag 06 mei 2016 (86 km)
Om 08:30 uur gaat de wekker, want om 10:00 uur willen we historische wandeling maken door Stellenbosch met een vrijwillige gids. Elke dag om 10 en 13 uur schijnt dit te kunnen, zonder je vooraf aan te hoeven melden, ideaal dus. Wij zorgen dat we er ruim op tijd zijn om 09:40 uur staan we op de plek waarvandaan we zouden vertrekken. Minder ideaal is, dat om 10:10 uur nog geen spoor van een gids te bekennen is en dus bellen we maar even, inmiddels staan er nog vier anderen te wachten. Helaas, de wandeling gaat vandaag niet door krijgen we te horen .... Toch een beetje jammer als je een half uur staat te wachten niet waar? Dan maar langs het visitors centre om een boekje te halen voor een self guided tour. Tja, nu ben ik de gids en lopen we door Stellenbosch met een boekje in de ene hand en Sander met fototoestel in zijn andere hand. Nou, het gaat ons best goed af hoor, maar toch .... Wat een mooi stadje en wat een schitterende Oud-Hollandse gebouwen. We nemen nog even een kijkje in "Oom Sammie se winkel" waar we een zakje Hollandse Venko drop kopen en sluiten af met een heerlijke cappuccino en een stuk gebak bij het tentje ernaarst. Dan halen we de auto op bij de B & B en rijden we nog voor een laatste wijnproeverij naar de Villiera Estate. Deze estate is gespecialiseerd in bubbel wijnen, meer de champagne en brut achtigen dus. De wijnproeverij is hier gratis en we mogen zoveel soorten proeven als we willen. Ik kies voor een wijnproeverij in combinatie met Nougat, heerlijk. Ik hou het bij vier soorten, want ja we moeten straks ook nog in Simon' s Town aankomen en ze schenken hier de glazen gewoon vol .... Sander heeft mazzel die hoeft niet meer te rijden. Het is inmiddels tegen 13:30 uur als we Stellenbosch achter ons laten en richting Simon's Town rijden, onze laatste bestemming voor Cape Town maandag. 's Middags lopen we alleen nog even door het plaatsje en zoeken we een restaurantje om te eten, helaas niet zo'n succes dit keer .... Als we terug zijn op de kamer Skypen we nog even kort met Christiaan en de familie voor zijn verjaardag, 18 jaar! De verbinding is niet zo best, maar we waren er toch weer even bij. Verder vanavond maar een beetje rustig aan, beetje uitrusten voor onze tracking van zondag en maandag.

Zaterdag 07 mei 2016 (78 km)
Vanmorgen even een rustige start. Eerst wat uitslapen tot een uur of 09:30 uur, dan ontbijten en vast nog wat bootschapjes inslaan bij het kleine supermarktje beneden voor morgen. Tegen 10:45 uur rijden we richting Boulder's Beach een klein stukje verderop. Dit is waar je de enige Pinguïn collonie van Afrika treft. Gek genoeg leven de beesten, zeldzaam voor warmere oorden, hier in een kleine baai. Waarschijnlijk is de enige reden dat ze hier kunnen overleven, de koude golfstroom van de Atlantische Oceaan. Wat een drukte hier met toeristen, werkelijk busladingen vol! Maar ja ach, als je hier dan zo dicht in de buurt zit, hoort een bezoekje aan de Pinguïns er toch echt ook bij. Grappig om te zien hoe de beesten hier leven en we zijn in de goede periode, het broedseizoen. Als we het hier gezien hebben, rijden we door naar het zuidelijke puntje en brengen we een bezoek aan Kaap de Goede Hoop. Het vreemde is dat onze tweedaagse hike de naam heeft, maar nou juist DAT punt niet aandoet .... Beetje vreemd. Als we voor de zekerheid even bij het visitors centre navraag doen over onze boeking voor de hike morgen, blijkt dat ze deze hebben geannuleerd vanwege de betaling (en dat terwijl wij hadden afgesproken bij de gate op zondagochtend te betalen). Uiteindelijk kunnen we het alsnog hier regelen en daarna rijden we dus naar het meest zuidelijke punt hier. Als we richting de vuurtoren lopen voor het uitzicht, blijkt al snel dat lopen op dit moment bijna onmogelijk is vanwege de enorme wind. We moeten ons goed vasthouden aan de railing anders wordt je zo weggeblazen. Als we vanaf de parkeerplaats toch proberen om naar de punt van Kaap de Goede Hoop te lopen, een wandeling van zo'n anderhalf uur heen en terug (een goede oefening voor morgen dus), blijkt dit al snel onbegonnen werk. Levensgevaarlijk om met deze harde wind hier te gaan wandelen langs de hoge, rotsachtige afgrond. Nee, ik geloof niet dat we hier morgen en overmorgen met dit weer gaan wandelen. We besluiten terug te lopen naar de auto, dan eerst met de auto terug te rijden richting het uitzichtpunt voor de alom bekende foto bij het bord van Kaap de Goede Hoop en daarna rijden we weer langs bij het visitors centre. Als we onze zorgen uitspreken over de tweedaagse hike i.v.m. de enrom harde wind, kunnen we de hike nog annuleren en krijgen we zowaar ons geld terug. Jammer dat we de hike niet kunnen lopen, maar aan de andere kant, het moet ook wel verantwoord zijn om het te ondernemen. De rest van de middag rijden we nog met de auto wat rond in het National Park, kijken waar we dus allemaal niet gaan wandelen morgen en overmorgen. Tegen 16:45 uur verlaten we het Park en rijden we terug naar Simon's Town. Tegen een uur of 19:30 gaan we een hapje eten in een gezellig restaurant een eindje verderop. Als we terug zijn op onze kamer besluiten we om morgen, een dagje eerder, al naar Cape Town te gaan. En omdat de B & B die we vanaf maandag voor een week gereserveerd hebben, morgen nog geen plek heeft, boeken we via Booking.com voor een nachtje een kamer in een luxe vier-sterren lodge vlakbij de Waterfront in Cape Town, een super last-minute deal! Tja, we wilden sowieso al een week in Cape Town blijven, want Cape Town is zo'n mooie stad en daar kunnen we eindelijk weer even ons zelf zijn .... Daarbij komt dat we na bijna vierenhalve maand door Afrika reizen, best wel weer eens zin hebben in een avondje stappen in een "familie" bar. 's Avonds lukt het om nog even met Dienie te Skypen vanaf onze kamer, want dat was ook al weer een tijdje gelden. Tegen 24:00 uur duiken we ons bedje in, morgen onze laatste (korte) reisdag via een mooie route naar Cape Town, onze laatste bestemming van ons grote Afrika avontuur ....