Week 20: Cape Town

18 mei 2016 - Madrid, Spanje

WEEK 20 Cape Town
Zondag 08 mei 2016 (54 km)
Om 10:00 uur moeten we uitchecken en gaan we op weg naar Cape Town! Het is vandaag onze laatste reisdag met de auto, een korte, maar schitterende route langs de kust. Van Simon's Town rijden we een stukje omhoog en dan rijden we via de bergen naar de andere kant van de punt richting Hout Bay. Langs de kust voor Hout Bay rijden we een van de bekendste kustroutes van Afrika, de Chapman's Peak Drive. Een super mooie route langs de kust met schitterend uitzicht op de baai. Dit is de plek waar tientallen autoreclames van de grote bekende merken zijn en worden opgenomen. Het is vandaag heerlijk weer dus besluiten net voorbij Hout Bay nog even een stop te maken van twee uurtjes op Sandy Bay, een mooi strandje gelegen in een van de vele baaien langs de route. Dan rijden we door naar onze eerste accommodatie in Cape Town, waar we alleen onze eerste nacht verblijven. De lodge blijkt prima centraal gelegen en op loopafstand van de Waterfront. Als we zijn ingechecked tegen 14:30 uur, besluiten we om gelijk nog maar een paar uurtjes in de stad door te brengen en nemen we een kijkje bij de Waterfront. Na bijna 4,5 maand besluiten we om vanavond hier weer eens paar uurtjes in de sauna door te brengen. 's Avonds later op de avond nemen we een taxi terug naar de lodge voor onze eerste nacht in Cape Town. Morgen op naar onze laatste accommodatie voor onze reis door Afrika, voor onze laatste week in Cape Town ....

Maandag 09 mei 2016
Om 11:00 uur hoeven we pas uit te checken, dus maken we daar vandaag maar een keer gebruik van, uitslapen dus .... Om 12:30 uur kunnen we inchecken bij onze nieuwe accommodatie in Cape Town, Catus House. Het is een mooie, kleinschalige luxe B & B/ guesthouse accommodatie in een oud Victoriaans gebouw, centraal gelegen in Oranjewijk in Cape Town en onze luxe kamer heeft een groot balkon met victoriaans bad en uitzicht op Tablemountain. SUPER! Wat een geweldige accommodatie en wat een gastvrijheid, onze gastheer Julian en zijn team weten wat zijn gasten kunnen waarderen .... Hier gaan we het wel een weekje volhouden hoor! Als we alle spullen en zooi uit onze auto hebben gehaald, op de kamer weer een beetje orde in de chaos hebben geschept en een beetje gesettled zijn, besluiten we om onze auto direct maar in te leveren bij Tempest Carhire in Cape Town in plaats van woensdagochtend. We hebben de auto hier in de stad toch niet meer nodig en dan hoeven we ons ook geen zorgen meer te maken dat er iets mee kan gebeuren. Na ruim 37 dagen leveren we de auto weer netjes af en staat er 5.457 kilometer meer op de teller .... Altijd weer fijn als alles goed is gegaan, toch? In de stad kunnen we veelal lopend af, nemen we als het nodig is wel een citybus en nemen we 's avonds laat sowieso een taxi. Als we de auto hebben afgeleverd lopen we nog een stukje door de stad, o.a. door de gouverneurs tuinen en een ander deel van het centrum. Op de terugweg richting onze accommodatie eten we bij een Thais restaurantje wat op slechts zo'n vijf minuten lopen vanaf onze accommodatie ligt. 's Avonds worden we hartelijk ontvangen door Julian, maken we nader kennis en drinken we nog met hem en een andere gast, Anthony, een heerlijkje wijntje in de lounche. Het is tegen 24:00 uur als we uiteindelijk naar onze kamer gaan.

Dinsdag 10 mei 2016
Heerlijk geslapen vannacht en wat lekker wakker worden hier in zo'n luxe kamer. Als ik het gordijn open schuif is het eerste wat ik zie deze morgen de geweldige Tafelberg. Wat een uitzicht dit! Er hangt nog wel een lichte wolkendeken overheen dus besluiten we vandaag nog maar niet de berg op te gaan. We hebben nog een paar dagen immers .... Rond 10:00 uur wacht er beneden een heerlijk uitgebreid ontbijtje op ons met verse kwark, vers fruit, een sapje, koffie en scrambled eggs, met voor Sander en Anthony verse Zalm en voor mij heerlijke Bacon. Het ontbijt wordt geserveerd op het terras voor het huis met uitzicht op de Tafelberg. Genieten dit! Vandaag hebben geen grote plannen, misschien dat we, als het mogelijk is, vanmiddg naar Robben Eiland willen, het eiland waar Nelson Mandela ruim 18 jaar in gevangenschap leefde voor zijn vijheid. Verder willen we nog even van de gelegenheid gebruik maken om wat te shoppen, want tja zeg nou eerlijk, in een outdoor afrits broek wil je ook niet gaan stappen van de week .... Bij de Waterfront horen we dat Robben Eiland er vandaag niet meer in zit, alle afvaarten naar het eiland zijn volgeboekt. Dan maar gelijk reserveren voor morgen. Hebben we vandaag de hele middg nog om te shoppen en nog even een bezoekje te brengen aan het stadion, de foodmarket, etc. Even een drankje doen in een van de "familie" bars aan de Waterfront en daarna terug lopen naar onze accommodatie. Vanavond rond 18:30 uur hebben we met Julian en Anthony afgesproken om samen wat te koken en vanavond gezellig samen met nog wat vrienden en staff van Julian, hier te eten. Anthony is hier ruim twee weken te gast geweest en morgen reist hij weer verder, vandaar. Wat een gezelligheid en wat hebben we heerlijk gegeten. We tafelen nog lang na en het is weer tegen 24:00 uur voordat we weer onze kamer opzoeken.

Woensdag 11 mei 2016
Vanmorgen zitten we wat eerder aan het ontbijt want rond 09:30 uur willen we richting de Waterfront voor onze excursie naar Robben Island om 11:00 uur. We krijgen weer een heerlijk ontbijtje en ontbijten samen met Anthony die vandaag verder reist. En dan zijn we de rest van ons verblijf de enige gasten hier in Cactus House .... We krijgen een lift van Anthony naar de Waterfront en dus hebben we zelfs nog even tijd om voor we naar Robben Island vertrekken nieuwe schoenen te kopen voor mij, die ik gisteren al had gezien. Dan lopen we richting de bootterminal en wachten we tot de boot om 11:00 uur vertrekt. De overtocht duud ongeveer een half uur en aan de andere kant wacht een bus op ons voor een rondleiding over het eiland. Een rondleiding van zo'n 45 minuten voor we bij de gevangenis aankomen waar Mr. Nelson Mandela ruim 18 jaar van de 27 heeft doorgebracht in zijn strijd om vrijheid voor hem en zijn Zuid-Afrika. Het tweede deel van de onze rondleiding door de gevangenis wordt gegeven door een gids die zelf hier in de jaren '70 ook ruim vijf jaar in de gevangenis heeft doorgebracht, een indrukwekkend verhaal .... We sluiten af met een bezoekje aan de cel van Mr. Nelson Mandela, cel nummer 18. Daarna lopen we terug richting de boot die om 14:15 uur vertrekt en ons weer terugbrengt naar Cape Town. Het is vandaag schitterend weer en het is super helder, ook boven de Tafelberg .... Als we terugkomen in de Waterfront informeren we voor een helicoptervlucht (hadden we gisteren ook al even gedaan) en voor we het weten zijn we op weg naar de helikopter. We hebben een helicoptervlucht geboekt van 20 minuten in een vierpersoons helikopter en krijgen een privé vlucht over Cape Town e.o. FANTASTISCH! Voor Sander is het zijn eerste helikoptervlucht en dus kan hij mooi voorin naast de piloot. Wat een geweldige ervaring dit weer. Na afloop lopen we op ons gemak door de stad terug richting onze B & B en eten we in een Ethiopisch restaurant aan Longstreet. 's Avonds relaxen we een beetje op eigen balkon en werkmik het reisverslag weer wat bij. Voor morgen hebben we nog geen plannen, een beetje afhankelijk van het weer of we wel of niet de Tafelberg op willen, maar anders lassen we even lekker een relax dagje in ....

Donderdag 12 mei 2016
Ik was vanmorgen om 07:30 uur uit bed en heb eerst maar even onze was weggebracht en beneden een bak koffie genomen. De Tafelberg ligt geheel in de wolken, dus vandaag doen we even een dagje helemaal niets. Rond 09:45 uur gaan we beneden even lekker ontbijten en daarna hangen we wat rond op onze kamer ennhet balkon, heerlijk. Even een dagje een beetje aanrommelen, tent nog even keertje uithangen, wat spullen uitzoeken, wat inlezen over Cape Town en alvast voor Madrid, want dat begint ook al weer op te schieten nu .... Maandag vliegen we richting Madrid, waar we dinsdag Marrie en Dim zullen treffen voor een paar gezellige dagen met z'n vieren in Madrid. Rond een uur of 13:30 uur lopen we nog even naar de shopping mall bij ons om de hoek om even wat op te halen voor de lunch en nog even wat beltegoed te kopen, want helaas werkt de Wifi hier nog steeds niet. Vanmiddag nog even lekker in bad gezeten op het balkon en nu lekker relaxed onderuit op de bank buiten. Vanavond nog maar even ergens een hapje eten en verder voor vanavond geen wilde plannen. Morgen zien we wel weer, hopen dat we dan wel de Tafelberg op kunnen.

Vrijdag 13 mei 2016
Vanmorgen rond 09:30 uur ontbeten beneden en daarna nog even onze spullen gepakt. Het is wat bewolkt en vannacht heeft het geregent, maar de Tafelberg is vrij en we besluiten toch maar de gok te wagen. Tegen 10:45 uur vertrekken we en lopen we richting Kloof Street om daar de bus te pakken richting de Tafelberg. Gek genoeg zien we voldoende busstops aan de overzijde van de weg, maar niet onze kant op. Als we na een kwartier lopen op de buskaart staan te kijken en er echt geen wijs uit worden (zouden we het backpacken nu al verleerd zijn????), worden we aangespoken door een voorbijganger die ons hulp bood. Hij had een afspraak en moest nog een half uur wachten en hij zou ons wel even onderaan bij de kabelbaan brengen. Nou wat een toppertje dit! Tijdens de rit naar de tafelberg bleek hij ook Julian te kennen en het adres waar wij logeren. Zo komen dus weer op een heel eenvoudige manier op onze bestemming, waar we tickets kopen voor de kabelbaan en wachten tot we Tafelberg op kunnen. We treffen het als we bovenaan komen, want dan is het mooi helder met wat laag hangende wolken, prachtig. Helaas trekt het een half uurtje later aardig dicht en is het behoorlijk mistig op de berg, maar gelukkig hebben we de tijd en dus wachten we tot het weer wat opklaard. Bovenop de tafelberg blijkt er zelf een Wifi lounge aanwezig waar bijna niemand zit en wij nog even proberen contact te leggen met de familie. Alleen Marrie en Dim krijgen we uiteindelijk te pakken via Skype en omdat het tijdens het Skypen opklaard kunnen we die nog even van het schitterende uitzicht laten meegenieten .... Tja, het begint voor ons nu echt wel op te schieten. Het laatste weekendje in Cape Town, Zuid-Afrika en maandag vertrekken vanuit Cape Town en vliegen via Doha en Barcelona naar Madrid waar we dinsdag Marrie en Dim treffen. Super veel zin in! Vanavond even geen zin om uit te gaan eten en dus halen we even een pizza op. Eigenlijk waren we van plan om vanavond nog even te gaan stappen, maar het is er niet meer van gekomen. Misschien morgen avond ....

Zaterdag 14 mei 2016
Vanmorgen om 09:30 uur beneden aan het ontbijt. Dit keer voorziet Julian zelf ons van een heerlijk uitgebreid ontbijtje. Vandaag is het een schitterende dag en willen we alleen nog even naar het District 6 Museum in de stad. Het museum wat de geschiedenis laat zien van de appartheid in Zuid-Afrika, een donkere bladzijde uit de geschiedenis van het land. Bizar als we hier met verhalen geconfronteerd worden, waaruit blijkt dat in de begin jaren 1950-1960 tientallen duizenden zwarte Zuid-Afrikanen werden verdreven uit hun eigen huizen en winkels, omdat het een blanke wijk moest worden waar zwarte niet langer welkom waren .... Tja, dan lopen de rillingen toch weer even over je lijf en zeker als je bedenkt dat de ommekeer in het land pas begin jaren 1990 veranderde. Echt niet te omvatten en erg indrukwekkend. Na het bezoek aan het museum halen we in de supermarkt even wat voor onze lunch en zoeken een plekje op om in de Gouveneurs tuinen te lunchen. Het is vandaag echt heerlijk weer, dus in het park is het prima even uit te houden. Dan lopen we terug naar onze accommodatie en jawel, het internet is weer gemaakt en dus kunnenwe mooi nog even wat foto's uploaden en een nieuw reisverslag posten. Verder nog even wat op internet kijken en lekker onderuit op de bank. Vanavond tegen een uur of 19:00 uur willen we de stad in om een hapje te gaan eten en aansluitend willen we nog even wat van het uitgaansleven in Cape Town gaan ontdekken. Het zal vast niet heel laat gaan worden, want morgen ochtend worden we al om 09:00 uur opgehaald voor een Township tour. Tja, en dat is dan ook gelijk onze laatste volle dag in Cape Town morgen ....

WEEK 21
Zondag 15 mei 2016
Het is 07:30 uur als de wekker gaat. Een beetje moeite om ons bed uit te komen vanmorgen, want gisteren zijn we na het eten nog naar de Amsterdam bar geweest in Cape Town. Vanmorgen gingen we pas tegen 05:00 uur ons bed in, dus we hebben slechts tweeëneenhalf uur slaap achter de rug .... Uitslapen is geen optie vandaag, want over iets meer als een uur worden we opgehaald voor onze Township tour. Het is wederom prachtig weer vandaag en dus ontbijten we buiten op het terras. Om 09:00 uur worden we opgehaald door Laura, onze tourgids voor onze privé tour door twee grote Townships. Wat een leuke vrouw en wat een passie en positieviteit hoe deze vrouw in het leven staat. Laura weet ons binnen enkele minuten al te boeien met haar levensverhaal. Zij is zelf opgegroeid in een van de Townships die we vandaag bezoeken en heeft, naar wat zij zelf zegt, geluk gehad dat zij ondanks dat zij uit een groot gezin komt met 19 broers en zussen, zij wel naar de universiteit kon om te studeren. Achtien jaar geleden heeft zij haar eigen business opgezet en is zij privé rondleidingen gaan geven in de Townships om op deze manier haar verhaal en dat van vele anderen in de Townships te kunnen delen. Acht jaar geleden is zij een schooltje gaan opzetten voor de kleine kinderen uit de Townships. Inmiddels heeft zij ruim 200 kinderen die hier vijf dagen in de week onderdak krijgen, drie maaltijden per dag en veel, heel veel liefde van haar krijgen, dat is wel duidelijk. We krijgen een uitgebreide tour door twee grote Townships, brengen een bezoek aan haar eigen huis, het schooltje maar ook een bezoekje aan een van haar vrienden uit de Townships en we zijn te gast in een Gospel kerk waar we persoonlijk heel hartelijk worden ontvangn door de gemeente. Wat een geweldige ervaring dit! Tijdens onze tour verteld Laura dat het op veel plekke in de Townships maar beter is niet de auto uit te gaan en al helemaal niet om hier 's avonds rond te lopen. Overvallen, verkrachtingen en moord zijn hier orde van de dag zegt zij. Bizar. Maar wat goed om ook dit stukje van Afrika nog wel mee te krijgen .... Het verhaal rondom de apartheid in Zuid-Afrika. Tegen 13:30 uur worden we weer voor de deur van onze accommodatie afgezet en nemen we afscheid van deze geweldige vrouw. Omdat we beide vannacht zo kort hebben geslapen en een lichte hangover hebben van de wijn van gisteren, besluiten we de rest van de middag maar lekker rustig aan te doen en op ons balkon met uitzicht op de Tafelberg door te brengen. Voor we 's avonds nog een keer Thais gaan eten in het restaurantje waar we van de week al een keer eerder hebben gegeten, pakken we onze backpacks weer in voor vertrek morgen. Helaas zit morgen onze reis van ruim vierenhalve week door Afrika er weer op en verlaten we na een ruim een week Cape Town, Zuid-Afrika morgen ....

Maandag 16 mei 2016
Om 08:30 uur gaat de wekker en om 09:00 uur zijn we beneden voor ons laatste ontbijtje in het Cactus House. Wat hebben we het hier getroffen met onze accommodatie en wat was de verzorging hier TOP! Mochten we hier weer eens terugkomen in Cape Town, weten we in elk geval waar we zullen slapen .... Rond 09:45 uur nemen we afscheid en hebben we via Uber (een taxi app op onze telefoon) onze taxi naar het vliegveld geregeld. Rond 10:20 uur zijn we op het vliegveld, checken we in en zeggen we onze backpacks gedag. Hopen dat we ze morgenochtend in Madrid, na een overstap in Doha en Barcelona, weer zullen aantreffen op de bagageband. Met pijn in ons hart nemen we afscheid van Afrika, wat hadden we hier graag nog een tijdje langer in Zuid-Afrika willen blijven .... Maar aan de andere kant, we hebben nog een hele mooie reis in het vooruitzicht, dat zijn we ons maar al te goed bewust. En tja, natuurlijk super leuk dat we morgen Marrie en Dim gaan treffen in Madrid en heerlijk een paar dagen met elkaar in Madrid kunnen doorbrengen, alvorens we onze reis weer verder vervolgen. BYE BYE AFRICA, WE WILL COME BACK!

ZUID-AFRIKA
42 Nachten Zuid-Afrika. Tja, nog steeds een van mijn favoriete landen. Wat een geweldig land! Schitterende natuur, zo divers. Van de bergen in de Drakensbergen, de Nationale Parken, de prachtige kust en de woenstijn in de Grote Karoo, tot de geweldige West Cape met zijn wijnlanden en Cape Town. De vriendelijke, altijd goed lachse mensen, het mooie weer (en soms wat koude avonden) en de gastvrijheid waarmee we op de meeste locaties werden onthaald. SUPER! Een land met een bewogen geschiedenis, corruptie en een gebruiksaanwijzing, maar een land dat je zeker een keer in je leven bezocht moet hebben. South-Africa we are gonna miss you!

1. Anneke Menses:
    18 mei 2016
    Goodbye Africa, wat hebben jullie daar een mooie tijd gehad met een fijne afsluiting in Kaapstad. Weer erg bedankt voor jullie verslag. Nu even genieten met Marry en Dim en dan op naar Zuid Amerika. Veel plezier.
  2. Jacqueline:
    Wat heerlijk om te lezen. Veel plezier in Madrid. Ik blijf jullie volgen
  3. T v d Braak:
    18 mei 2016
    Indrukwekkend, Robbeneiland en Townships Wat een uitzicht op de Tafelberg. Stelletje bofkonten. Ook die helikoptervlucht moet wel geweldig geweest zijn
    Was weer genieten van die mooie verhalen.
  4. Yvonne peters:
    20 mei 2016
    Wat hebben jullie toch een prachtige reis gemaakt door Afrika, en speciaal ook Zuid-Afrika. Heerlijk dat jullie nog steeds zo kunnen genieten. En ik geniet met jullie mee en maak op deze manier ook nog een reisje. Bedankt hoor! Op dit moment zijn jullie dus in Madrid en trekken gezellig op met de ouders van Dennie. Fijn om elkaar weer even te zien. En dan zaterdag vertrek naar Costa Rica, waar ook Theo een tijd met jullie meegaat, leuk! Dank voor jullie meedelen in de reis, de prachtige foto's/dia's en video's.
    Hoop verder ook weer van de reisverhalen te mogen genieten! Goede reis en goede gezondheid! Groetjes, Yvonne
  5. Heily Visser.:
    20 mei 2016
    Het was weer mooi om te lezen. Nu veel plezier en gezelligheid met Dim en Marry!
  6. Dienie Coenen..:
    20 mei 2016
    Sander en Dennie jullie hebben veel ondernomen in Afrika, vooral in de natuur.Nu in Madrid waar de ouders van Dennie zijn. Veel groetjes en liefs DIENIE .
  7. Cees Sleven:
    22 mei 2016
    Alweer een prachtig reisverslag waarin de liefde voor het land Zuid Afrika ervan af spat! Een mooie finale van een reis door Afrika die mij tot op de laatste meters wist te boeien. En tof jongens, dat jullie dit ondernemen en ons daar deelgenoot van wilt laten zijn. Het vervolg van jullie wereldreis, nou dat belooft wat! Groet!