Week 2 Europa camperreis 2022

23 april 2022

Zondag 17 april eerste Paasdag. Ik was om 7:15 uur op en ben eerst even lekker warm wezen douchen. Daarna de paaseieren gezocht (lagen in de lade onder de bank verstopt) en alvast een lekker paasontbijt klaargezet. Als Sander eruit is lekker effe op ons gemak samen ontbeten en daarna alles ingepakt. We staan op CP in het  natuurpark Papuk, waar we vandaag willen gaan wandelen. We pakken eerst de camper en rijden een stukje dieper het park in, om vervolgens van daaruit een mooie wandeling te maken richting een waterval, de Skakavac. Het is een mooie wandeling van zo'n 15 kilometer. Ook hier komen we, net als de afgelopen week trouwens het geval was, geen enkele andere tourist tegen. We hebben afgelopen week welgeteld misschien 6 campers gezien en dat terwijl we toch een behoorlijke route al hebben afgelegd. Na een pittige wandeling van zo'n twee uur bereiken we de waterval, gelegen in de buurt van een mooi meertje, waar we op een brede schommel een lekker broodje eten. Dan beginnen we aan de terugweg via een andere steile route. De paden liggen halverwege geblokkeerd door omgevallen bomen, van boswachters of rangers hebben ze hier denk ik nog niet gehoord. Rond 15:45 uur bereiken we camper weer en rijden vervolgens terug naar de CP waar we ook afgelopen nacht hebben gestaan. Het is maar 3 kilometer vanwaar we de camper geparkeerd hebben. Heerlijk rustig hier, het klimpark hier is dicht en er staat slechts één andere camperbus. Eerst tijd voor een wijntje in het zonnetje voor de camper en dan gaat Sander even een wasje doen. Heb ik mooi even tijd om een begin te maken aan het reisverslag voor onze tweede week. Vanavond koken we zelf wat en blijven lekker hier, misschien kijken we wel weer even wat op de tablet, Sander heeft gisteren zo'n abonnement afgesloten van NLziet. Zo kunnen we af en toe toch nog even wat terugkijken van tv als we WiFi hebben onderweg.

Maandag 18 april tweede Paasdag. Het is 5:45 uur als ik wakker wordt en eruit ga. Afgelopen nacht was het behoorlijk fris, als ik eruit ga is het buiten 0,5 graad en binnen met 3 graden niet veel warmer. Kacheltje maar even aan dus. Om 7:30 uur hebben we de wekker staan, want we willen vandaag op tijd weg. De route vandaag gaat richting het natuurpark Lonjsko Polje, tussen Lonja en Sisak. Onderweg brengen we een bezoekje aan twee dorpjes Krabje en Cigoc. Bij Krabje boeken we een boottochtje in het wetlandsgebied waar we met zo'n toeristen treintje worden heen gebracht. Het boottochtje valt wat tegen, een mooi gebied maar met een half uurtje zijn we al weer terug en moeten we weer met het treintje terug. Uiteindelijk zitten we alles bij elkaar langer in dat toeristische treintje als op de boot, maar ach hebben we dat ook eens meegemaakt. En het scheelt zo'n excursie kost hier nou ook niet veel. Misschien dat we toch een beetje verwend zijn na alle natuurparken in o. a. Afrika en Zuid-Amerika tijdens onze wereldreis 2015-2017. De route naar Cigoc gaat door een prachtig natuurgebied met wedlands, weilanden en riviertjes en onderweg zitten op heel veel huizen Ooievaars in hun nesten. In Cigoc (ook wel het Ooievaars dorp van Kroatië) wandelen we nog een kilometer of vijf door een gebied met veel Ooievaars en gaan we rond 16:45 uur eerst eten in een restaurantje hier, voor het geval dat we onderweg verder niets meer tegenkomen dat open is. Als we op ons geplande eindpunt van de route in Sisak geen geschikte overnachtingsplek kunnen vinden, besluiten we nog maar 65 kilometer door te rijden tot aan Zagreb. We overnachten op een grote parkeerplaats bij een evenemententerrein, waar we voor 20 Kuna/€ 2,60 zo lang mogen blijven staan als we willen. Voor ons zal dat twee nachten zijn, omdat we morgen Zagreb willen bezoeken en de dag erna onze route weer willen vervolgen terug richting Slovenië. Een lange route van 226 kilometer vandaag met leuke stops onderweg.

Dinsdag 19 april. Vandaag een dagje om de stad Zagreb te verkennen. We zijn beide al op tijd wakker en rond 9 uur sluiten we de camper af en lopen we naar de tramhalte. We pakken tram 17 om vanuit Jarun richting het centrum van Zagreb te komen. 10 Minuten lopen vanaf onze overnachtingsplek en dan 20 minimuten met de tram en we staan in hartje Zagreb. De weersvoorspellingen voor vandaag waren niet al te best, maar gelukkig viel het nog alles mee, alleen 's avonds terug met regen. We hebben de hele dag door de stad gelopen, de vele highlights bezocht en 's middags nog even de tram gepakt richting een grote begraafplaats net buiten het centrum. Daarna weer terug richting het centrum, op het grote centrale plein nog naar wat folklore dansen gekeken die werden opgevoerd door een paar verschillende groepen en daarna lekker Indiaas gegeten in een restaurantje. Daarna koffie wezen drinken met een stuk lekkere cheesecake erbij en toen de tram terug genomen richting Jarun waar de camper op ons wachtte. Totaal hebben we ruim 22,5 kilometer gelopen, oftewel 31.709 stappen volgens Sander zijn nieuwe Smart Watch (zijn verjaardagskadeutje voor morgen....) Ook vannacht blijven we hier nog overnachten en morgen beginnen we aan onze voorlopig laatste etappe van deze camperroute door het Oosten van Kroatië. Waarschijnlijk morgenavond nog een overnachting in Kroatië en daarna vervolgen we onze route weer verder in Slovenië.

Woensdag 20 april. Happy birthday to Sander. Vanmorgen zijn na het ontbijt rond 9 uur vertrokken vanaf de parkeerplaats bij Zagreb. Wat was dit een ideale uitvalsbasis om de stad te verkennen. Eerst zorgen we dat we ergens kunnen tanken en dan maken we een stop bij een van de grote shopping malls en doen we wat inkopen alvorens we rond 11:30 uur onze weg vervolgen naar Kumrovec. Het dorpje blijkt een openluchtmuseum te zijn waar je een inkijkje krijgt in de leefwijze van vroeger. Na ons bezoek rijden we door en brengen we een bezoek aan het kasteel van Veliki Tabor, maar niet voordat we onderweg op een mooie parkeerplaats even hebben zitten lunchen. Het kasteel is heel mooi gelegen in een prachtig gebied en zeer goed onderhouden. Overigens is de hele route vandaag echt fantastisch met vele kleine slinggerweggetjes door de bergen en tussen de wijngaarden door. We wilden nog onderweg een wine tasting inlassen, maar eentje die open was en die we konden vinden bleek nog een hele opgave en dus zijn we onze zoektocht maar gestopt. Onze laatste stop vandaag voor onze eindbestemming Trakoscan was het plaatsje Krapina, maar had eigenlijk niet zo veel te bieden dus zijn we vrij snel doorgereden naar onze overnachtingsplek onder aan het Kasteel van Trakoscan. Het kasteel willen we morgenochtend eerst bezoeken voordat we onze reis voortzetten naar en in Slovenië. We hadden gehoopt op een leuk restaurantje waar we Sander zijn verjaardag nog een beetje zouden kunnen vieren vanavond, maar naast een groot hotel met een ongezellig restaurant zat er niets in de buurt. Dus ben ik zelf maar wat gaan koken. Wijntje erbij, kaarsje aan en lekkere koffie met een stuk cheesecake na. Tja, dan maken we het zelf wel gezellig hoor. Morgen weer een dag...... De route vandaag was 131 kilometer.

Donderdag 21 april. De parkeerplaats bij het kasteel is leeg en rustig, tot er rond 5 uur al verschillende vrachtauto's en auto's voorbij razen en ik dus al vroeg wakker ben. Sander lijkt er weinig van mee te krijgen dus dat is fijn. Als ik eruit ga is het goed koud, buiten iets onder nul en zelfs in de camper is het niet warmer dan 1 graad, brrrr. Om 9 uur na het ontbijt lopen we richting het Kasteel in de veronderstelling dat deze vanaf 9 uur open zou zijn, maar helaas blijkt dit pas vanaf 10 uur het geval te zijn. We besluiten dan om alleen het Kasteel van buiten te bekijken en rond 9:45 uur onze route te vervolgen. Het is zo'n 15 kilometer tot aan de Sloveense grens. Na een korte check in de camper door de douane mogen we door. "A lot of personal stuff" was de reactie van de man. Nou dat klopt wel want de camper zit behoorlijk vol. Hoe deden we dat dan tijdens onze wereldreis 2015-2017, toen hadden we beide een rugzak met zo'n 16 kilo en daar redden we het ook anderhalf jaar mee..... Hoe dan ook, we zijn we terug in Slovenië en gaan hier de komende twee weken onze route voortzetten. De reisafstanden zijn hier een stuk korter als het goed is en we hopen veel tijd in de natuur door te brengen. Onderweg op onze route vandaag brengen we nog een bezoekje aan een mooi kerkje in Ptujska Gora en via Poljcane rijden we naar de ruïnes van Zice. Onze laatste stop op de route vandaag is het stadje Celje waar we aan de rand van het stadje op een CP in een groot park aan de rivier overnachten. We zijn net op tijd want er zijn hier maar 4 plekken, wederom een gratis overnachting. Na de koffie lopen we het plaatsje in waar we 's avonds ook een gezellig restaurantje op hebben gezocht om heerlijk te eten, een steakhouse. Na terugkomst in de camper verdiepen we ons beide nog even in alles wat Slovenië te bieden heeft en stippelen we vast een beetje de route uit voor de komende dagen. Ook beeld-bellen we nog even met Dienie en Lisa die bij oma op visite is via WhatsApp, altijd leuk om elkaar ook weer even te zien. Vandaag hebben we 94 kilometer gereden.

Vrijdag 22 april. De dag begint met regen als ik om 7:15 uur mijn bed uit kom. Vannacht heeft het ook behoorlijk geregend en vooralsnog ziet het er niet naar uit dat het snel droog wordt..... Als Sander eruit is en we hebben ontbeten breken we op en vertrekken we, op naar ons volgende adresje. We rijden eerst in Celje nog even naar de burcht en MapsMe (of ik?) stuurt Sander weer eens door een wel heel erg smal bergweggetje naar boven (als we bovenaan komen zien we dat er ook een grotere, meer gangbare weg naar de burcht loopt), gelukkig krijgen we geen tegenliggers. We bezoeken de mooie burcht en na een kop koffie hier, vervolgen we onze route. We rijden via Zalec waar we nog even wat water inslaan door naar Kamnik. Onderweg stoppen we bij een thermaalbad in Snovik, waar je met de camper gratis kan overnachten. Op zich geen verkeerde gedachte als je bedenkt dat het vandaag echt de hele dag al regend. We besluiten toch eerst door te rijden naar Kamnik om het plaatsje te bezoeken, maar als het daarna nog steeds regend besluiten we 9 kilometer terug te rijden en de camper te parkeren bij Thermen Snovik. En ja, we gaan hier dus zo eerst even lekker een paar uur gebruik maken van de baden, alvorens we hier de nacht zullen doorbrengen. Ik zeg, weer een ideale combinatie.

Zaterdag 23 april. Gisterenavond heerlijk gezwommen en vannacht heerlijk geslapen op een leeg en rustig parkeerterrein. Als ik wakker ben is het droog en dan ziet alles toch gelijk weer iets mooier uit. De bedoeling is dat we straks richting een afgelegen parkeerplaats rijden vanwaar we lekker kunnen gaan wandelen en dan vervolgens vannacht daar de nacht door te brengen. Na het ontbijt vertrekken we rond 10 uur en rijden 21 km tot de parkeerplaats bij de Gorge of Veliki Predaselj and Mali Predaselj. Wow, wat een mooie plek dit. Als dit vanavond ook onze overnachtingsplek wordt...... We gaan van hieruit eerst een stuk wandelen. Het is nog wat bewolkt maar gelukkig houden we het droog en komt ook heel af en toe het zonnetje door. Midden in het bos komen we een wel heel bijzondere begraafplaats of gedenkplaats tegen. Hier worden de bergbeklimmers die zijn omgekomen in Slovenië herdacht. We lopen nog wat verder en moeten een eindje verderop de rivier oversteken om ons pad aan de andere kant weer te vervolgen. Rond 14:30 uur zijn we terug bij de camper waar we de stoelen buiten zetten, koffie maken en lekker effe een beetje relaxen en ons beide weer verdiepen in onze route en plannen verder. Heerlijk toch met alleen het geluid van de rivier voor ons.

1. Anneke Menses:
    23 april 2022
    Door mijn te late reactie vandaag 2 weekverslagen gelezen.
    Heerlijk een aantal maanden in die prachtige landen. Je schrijft heel beeldend Dennie. Leuk om naar de volgende week uit te kijken.
  2. Ma:
    23 april 2022
    Deze week wel wat minder weer gehad volgens mij, het is niet altijd zonneschijn.
    Goede reis verder.
  3. T v d Braak:
    25 april 2022
    Jullie zijn al een heel eind op weg. Lekker relaxend verder trekken. Dank voor al die mooie foto's
  4. Miriam Klaassen:
    25 april 2022
    Leuk om te lezen! Liefs uit Ede😘
  5. Marja Huiden:
    27 april 2022
    Ontzettend leuk om te lezen! En prachtige foto’s! Veel plezier!
  6. Dienie Coenen..:
    28 april 2022
    Fijn dat alles goed gaat ,hier gaat ook alles goed ik heb één maatje gekregen waar ik Gr mogGraveave mee ga verkennen en jullie trouw album prachtig vond..Groetjes en veel plezier, ,,