Week 3 Europa camperreis 2022

30 april 2022 - Bovec, Slovenië

Zondag 24 april. Hier was het aarde donker vannacht toen ik een paar keer wakker was door de regen en naar buiten lag te kijken. Het heeft vannacht behoorlijk geregend en ook als ik er uit kom om 6:30 uur regend het nog. Misschien moeten we toch ons plan voor vandaag wel aanpassen..... Nee, het valt mee. Tegen de tijd dat Sander eruit komt lijkt het op te klaren en we besluiten ons plan uit te voeren. We lopen eerst nog even een stukje langs de Gorge en dan pakken we de camper en rijden we naar het kabelbaanstation Nihalka 2,5 kilometer verderop. We nemen om 10 uur de gondel naar boven en daar nemen we verder de stoeltjeslift die ons in nog eens 15 minuten naar het hoogste punt brengt. Van hieruit volgen we een wandeling over de hoogvlakte van Veliko Planio en wandelen we uiteindelijk ruim 11,5 kilometer door dit prachtige gebied. Tussen de besneeuwde bergtoppen, langs mooi gekleurde weides en langs leuke houten huisjes. Op de paden moeten we soms door de sneeuw en ondanks het zonnetje staat er op sommige stukken een ijzig koude en harde wind. Wat een adembenemende uitzichten hier, blij dat we toch niet direct zijn doorgereden naar Ljubljana. Na een pittige wandeling eindigen we bij een restaurantje (een soort van ski hut) waar we een heerlijke Goulash soep en een halve liter Radler bestellen. Dat hebben we wel verdiend vinden we zelf. Om 16 uur nemen we de gondel weer terug naar beneden en ook in het dal is het prachtig weer, heerlijk. Beneden aangekomen nemen we de camper en rijden we alsnog richting Ljubljana. We zoeken eerst een wasserette op om onze was te doen en rijden dan door naar een P+R CP zo'n 7,5 kilometer buiten het centrum van de stad. Een prima plek op een super rustig terrein en met 20 camper plekken. Normaal betaal je hier € 10 per nacht inclusief stroom, maar als wij er zijn is de automaat buiten werking en dus staan we ook hier vannacht weer gratis, maar dan dit keer wel met stroom.

Maandag 25 april. Na een rustige nacht hier op de CP besluiten we om rond 9:15 uur toch met de camper terug te rijden de stad in en in het centrum te parkeren. We brengen een bezoek aan de oude binnenstad, een leuke, compacte en gezellige stad. En tja, ook vandaag is het heerlijk zonnig en dan ziet alles er toch altijd weer een stuk leuker uit. De stad ligt aan een brede rivier, heeft veel gezellige terrasjes en uiteraard slaan we een bezoek aan de kerk(en) en de kasteeltuinen niet over. Na het bezoek aan de stad vervolgen we onze route richting Kranj, waar we vannacht zullen overnachten op CP aan de rand van het oude centrum. Maar niet voordat we onderweg nog een korte stop hebben gemaakt in Skofje Loka, het best bewaard gebleven Middeleeuwse stadje in Slovenië, zo beschrijft ons boek. Inmiddels is het nu bijna 17 uur en zitten we al lekker een half uurtje buiten naast de camper te genieten van een heerlijk zonnetje. Ik denk dat we hier straks nog even het plaatsje in lopen op zoek naar een restaurantje. Morgen staat een bezoek aan Bled, het meer van Bled en de Vintgar Gorge op het programma. Hopelijk hebben we dan net zulk lekker weer als vandaag, al zijn de vooruitzichten voor morgen wel wat minder......

Dinsdag 26 april. Gisterenavond nog even met Theo en Lisa gebeld via WhatsApp beeldbellen. Altijd leuk om elkaar weer even op die manier te zien en spreken. En tja, Lisa was toevallig nu bij opa. Verder een rustige nacht hier op de CP. Om 6 uur wordt ik wakker door de kerkklokken en een klein uurtje later ga ik eruit. Het regend vanmorgen dus we doen rustig aan. Als Sander eruit is en we hebben ontbeten rijden we tegen 10 uur zoiets richting Bled. Onderweg stoppen we nog in een klein stadje met een mooi historisch centrum, Radovljika. Aangekomen bij Bled parkeren we camper vlakbij het meer en gaan we een rondje om het meer wandelen. Helaas regend het nog en net als we denken dat het iets opklaard gaat het alleen maar harder regenen. Ondanks de regen is het meer prachtig met in de midden het eilandje met een mooi kerkje en boven alles steekt het kasteel uit. Omdat het ook na onze wandeling om het meer (zo'n 7,5 kilometer alles bij elkaar) alleen maar harder lijkt te gaan regenen, besluiten we de Vintgar Gorge voor vandaag maar over te slaan en rechtstreeks door te rijden naar onze CP voor vannacht in de buurt van het meer van Bohinj. Morgen of overmorgen rijden we sowieso een route die ook langs Bled en de Vintgar Gorge komt en dus kunnen we dan altijd nog daar gaan wandelen. De vooruitzichten na vandaag worden elke dag wat beter, dus de kans is groot dat het dan mooier weer is als nu. Rond 15 uur zijn we op onze overnachtingsplek, een prima CP op een groot terrein onderaan een skigebied met een mooi uitzicht op de besneeuwde bergen (althans dat staat in de reviews), of het ook zo is zullen we moeten afwachten tot het weer opgeklaard is, want op dit moment zit alles in de wolken..... Nou ja, dan vanmiddag maar effe een beetje relaxen, het reisverslag bijwerken en wie weet lopen we straks hier nog wel een rondje als het weer wat opgeklaard is. Tja, dat is dan wel weer het voordeel als je voor ruim 5,5 maand onderweg bent, dan kun je af en toe best zo'n dagje veroorloven.

Woensdag 27 april. Na een rustige, regenachtige nacht op de CP sta ik om 7:15 uur op. Buiten lijkt het te zijn opgeklaard en inderdaad, het blijkt toch een CP met uitzicht te zijn. Prachtig met de besneeuwde bergen voor ons in de ochtend zon. Gisteren toen we hier aankwamen regende het en is het niet meer droog geweest en dus was er van het uitzicht niets te zien. Gelukkig schijnt vandaag het zonnetje want we willen gaan wandelen naar en door de Mostnica Gorge en bij Lake Bohinj. Wat een prachtige gebied dit. En met dit weer is het echt prachtig. Zowel de wandeling door het dorpje met het boeren leven, de wandeling door de kloof als ook de wandeling naar en langs het meer, steeds met adembenemende uitzichten. In totaal lopen we vandaag weer ruim 18 kilometer, dus beweging krijgen we hier genoeg. Het is een uur of 15:30 uur als we terugkomen bij de camper. Het is nog steeds heerlijk weer dus pakken we de stoeltjes en nemen we eerst wat te drinken in het zonnetje. Dan is het tijd om het douchegordijn achter de bus uit te proberen en nemen we beide effe lekker een verfrissende douche. Sander zelfs eentje met louw/warm water, want bij het toilet hebben we een jerrycan warm water gehaald en daarmee de watertank aangevuld. We worden steeds vindingrijker..... Langzaam aan begint het hier al aardig druk te worden op de CP. Daar waar we vannacht nog maar 3 anderen stonden, zijn er inmiddels nog een 6-tal bijgekomen. En tja, voor hier en voor ons op dit moment is dat best druk te noemen. We merken dat er wel wat meer Nederlanders en Duitsers onderweg zijn, waarschijnlijk heeft dat te maken met de mei vakantie. Vanavond zitten we nog tot een of 18:30 buiten en daarna eten we in de camper. 's Avonds hebben we nog even met Marrie en Dim zitten beeldbellen via WhatsApp en zo zijn we dus ook weer een beetje op de hoogte van het thuisfront. Altijd leuk om elkaar op deze manier weer even te zien en te spreken. Verder leest Sander zich nog even verder in voor de route van morgen en werk ik het reisverslag nog even bij. Benieuwd wat de dag morgen weer gaat brengen. Welterusten voor straks.

Donderdag 28 april. Om 7 uur worden we beide luid wakker gemaakt door de kerkklokken uit het dorp. Ik weet niet hoe lang ze speelden maar het leek wel een kwartier, dus ja dan maar eruit. Sander volgt een uurtje later. Het is prachtig weer dus we genieten nog even van het mooie uitzicht en rijden dan terug richting Bled en door naar Vintgar Gorge. We wandelen vanaf het parkeerterrein naar de kloof en we volgen dan de route door de Gorge, prachtig. Dan aan het einde de lange route route terug richting de camper, totaal zo'n 7 kilometer. Vanaf de Vintgar Gorge vervolgen we onze route richting Kranskja Gora, maar niet voordat we eerst de Pericnik waterval gezien hebben. Het idee was om vlakbij de waterval te parkeren, maar helaas was de weg afgesloten en dus hebben we ook hier nog eens zo'n 7,5 kilometer gewandeld om de waterval te bezoeken. Maar..... het was de wandeling zeker waard. Wat een mooie waterval, eentje met drie mooie uitzichtpunten en als je de hele route om de waterval liep (wat wij uiteraard deden) liep je er zelfs achterlangs. Super mooi! Het was rond 17 uur voordat we weer terug waren bij de camper en in Kranskja Gora gestopt zijn voor een heerlijke Pizza bij een restaurant in het toeristische plaatsje. Na het eten zijn we nog zo'n 7,5 kilometer doorgereden tot aan onze nieuwe overnachtingsplek op een CP onderaan de ski schans bij Ratece Plancia, vlakbij de Italiaanse grens. En ja, ook hier weer een schitterend uitzicht op de besneeuwde bergen en de skischansen. Wat een unieke plek ook weer dit.

Vrijdag 29 april. Als ik om 6:30 uur wakker wordt en ik naar buiten kijk zie ik dat nog niet gesprongen wordt van een van de vijf ski vlieg schanzen ter wereld waar we op uit kijken. Wel zie ik een prachtig strak blauwe lucht en de witte besneeuwde bergtoppen. Dat beloofd weer een mooie dag te worden. Na het ontbijt wil Sander graag de schans beklimmen. Ik zeg ga ervoor, maar mij niet gezien. Ik vermaak me hier ook wel even..... Camper schoonmaken, spullen opruimen, slaapzakken luchten en de afwas doen en daarna lekker naast de camper in het zonnetje met een kop koffie. Langzaam aan loopt de parkeerplaats vol met mensen die hier komen wandelen in de vallei. Als Sander na zo'n anderhalf uur terug is bij de camper, besluiten we nadat we nog even wat gedronken hebben, ook de wandeling door de vallei te maken. Het is een wandeling van een uurtje heen zoiets en dus ook weer terug. Overal ligt nog sneeuw op de wandelpaden en is er zicht op de besneeuwde bergtoppen. Wat is het hier mooi. Als we aan het einde van de wandeling komen is het uitzicht prachtig op de bergen. Wat een plek dit. Zonde om gelijk weer rechtsomkeert te maken en dus zoeken we een mooi plekje tegen een oude boomstronk waar we zicht hebben op de bergen en lekker effe twee uurtjes in het zonnetje liggen te genieten. Als we straks weer terug zijn bij de camper zullen de meeste dagjesmensen weer zijn vertrokken en gaan wij nog effe lekker in het zonnetje voor de camper zitten. We blijven nog maar een nachtje hier staan. Gaan we morgen weer een stukje verderop kijken. Wat een heerlijk weer vandaag trouwens.

Zaterdag 30 april. Al weer bijna een week om, week drie van onze reis. Gelukkig hebben we nog even..... Wat een prachtig weer en fantastisch uitzicht als we wakker worden. Na het ontbijt rond een uur of 9 vertrekken we. Eerst even afreken in het hotel, want toen we aankwamen werkte de parkeerautomaat niet en mochten we doorrijden als we bij vertrek ons melden. Het hotel blijkt echter gesloten en dus kunnen we niet afrekenen, toch maar even kijken of de slagboom open gaat. En ja hoor, één keer bellen en de slagboom gaat open. Weer € 30 uitgespaard. Haha. Alsof we het er om doen. Nee hoor, maar ach dan maar zo. Vandaag nemen we de Vrsica Pass, maar op weg er naar toe stoppen we nog even bij het Zelenci Nature Serserve. Via een korte wandeling en boardwalk komen we bij een super helder meertje met blauw water en dit samen met het decor van de besneeuwde bergen op de achtergrond maakt het wel heel bijzonder. Dan rijden we door over de Pass met onderweg een aantal korte, maar mooie stops met adembenede uitzichten. Prachtig! Totaal 50 haarspeldbochten, 24 naar boven en 26 naar beneden. Omdat ik dan meestal niet zo ontspannen in de auto zit rijdt ik vandaag dus de bergpas, heeft Sander mooi tijd om om zich heen te kijken. Als we de pas over zijn rijden we langs de rivier de Soca waar we nog een paar keer een korte stop maken langs de rivier die op sommige plekken zich weer een weg baant door een smalle kloof. Dan op weg naar een nieuw overnachtingsadresje, eentje die Sander heeft gevonden via de Park4Night app en met wel heel lovende recenties. We komen via een heel smal weggetje uiteindelijk aan bij  David zijn plekje. Een gast die hier op de meest idillische plek in Slovenië een aantal jaren terug een stuk grond heeft gekocht en die sinds een aantal jaar hier wat camper gasten op zijn privé land laat overnachten, gewoon omdat het kan en om ze mee te laten genieten van het moois hier. Er is toilet, een koude douche en zelfs een paar plekken om een vuurtje te stoken en we staan helemaal alleen boven aan met uitzicht op de besneeuwde bergen, de rivier en nog drie andere busjes die deze plek ook hebben weten te vinden. Kosten? Een vrijwillige donatie, kijk maar wat je er voor over hebt. Geweldig. Ik zeg, stoeltje voor de camper, Radler voor de dorst en daarna lekker een wijntje en alleen nog maar doorgaan met genieten. Wat kan het leven mooi zijn. Ik weet zeker dat we morgen hier nog niet weg gaan..... Oh en de route van vandaag was 80 kilometer.

1. Anneke Menses:
    1 mei 2022
    Zo globetrotters, wat een prachtig verhaal weer. Zo mooi, we beleven het echt mee. De stappenteller zal wel doorslaan. Fijne volgende week.
  2. Ma:
    1 mei 2022
    Jullie zijn wel geluksvogels wat betreft betalen ha,ha.
    Nou ja uitgeven aan schoenen straks liefs en goede reis.
  3. Dim barendregt:
    1 mei 2022
    Hallo luitjes: Verhalen bekend van het videobellen, maar nu ik het lees en de de foto's zie wat is dit dan geweldig. Maak er wat van en tot horens.
  4. Wendy Bongers:
    2 mei 2022
    wauwie.... jeetje wat een gave fotos en belevenissen weer .. en wat maken jullie weer mee toerist op jezelf met goedkope plekjes jullie treffen het wel volhouden zo.. safe trip
  5. T v d Braak:
    3 mei 2022
    Een wat late reactie, (vervelende dgn achter de rug) maar we bellen en appen. Prachtige foto's. Weer veel km. gewandeld(houden jullie ook dit bij?) Fantastische uitzichten. Beetje jaloers.
    Geniet maar lekker. Ik blijf jullie zoveel mogelijk op afstand volgen.
    Liefs, Theo.