Week 21: Madrid met Marrie en Dim

22 mei 2016 - San José, Costa Rica

Dinsdag 17 mei 2016
Het is iets voor 10:00 uur als we na drie vluchten en ruim 20 uur (waarvan ruim 17 uur in het vliegtuig) na ons vertrek in Cape Town, landen op Madrid Airport. Gelukkig waren alle vluchten keurig op tijd en hadden we dus voldoende tijd met de overstap in Doha en Barcelona. Als we aankomen op Madrid Airport en we de douane formaliteiten weer achter de rug hebben, lijkt het er bij de bagageband even op dat ik weer eens mijn bagage kwijt zou zijn .... (ik heb daar een abonnement op). Na een kwartiertje heeft Sander zijn backpack al en dus is het wachten op die van mij. Helaas tervergeefs want na tien minuten wachten stopt de band en heb ik mijn backpack nog niet voorbij zien komen. Dan maar langs de lost en found. Daar worden we gelukkig snel gerust gesteld en blijkt mijn backpack in elk geval ergens op het vliegveld in Madrid rond te hangen. Uiteindelijk duurd het ruim drie kwartier, maar jawel, dan komt mijn backpack ook de bagageband op, gelukkig! Inmiddels is het zo'n 10:50 uur en dus moeten we eerst maar even kijken waar Marrie en Dim aankomen, want die zijn over iets meer als een uurtje ook hier als het goed is. Al snel blijkt dat wij met een airportbus van terminal 4 naar terminal 2 moeten, omdat Marrie en Dim daar aankomen straks. Tja, en die willen we natuurlijk graag ophalen vanaf de aankomsthal. Rond 11:25 uur zijn wij in terminal 2, nemen we nog even snel een broodje en een bak koffie en als Sander nog even opnieuw op de borden kijkt, blijkt het vliegtuig uit Amsterdam al geland te zijn. Het is 11:55 uur als Marrie en Dim de aankomsthal in komen lopen waar wij ze opwachten. Super leuk om elkaar hier na ruim vierenhalve maand in Madrid te treffen! De komende vier nachten brengen we met z'n vieren hier in Madrid door. Tijd genoeg dus om weer heerlijk even bij te praten en te genieten van de tijd samen. We nemen een taxi die ons voor de deur van ons appartement in hartje Madrid afzet, waar we tegen 13:00 uur inchecken en onder het genot van een bak koffie en een broodje eerst even rustig wat bijkletsen. Daarna lopen we nog op ons gemak een rondje door de stad, nemen we vast een kijkje in de buurt van Royal Palace en tegen een uur of 19:00 voor we teruglopen naar ons appartement eten we een hapje op een gezellig terasje in de stad. Tja, vanavond maken we het nog maar even niet al te laat in de stad, want na een lange vlucht vanuit Cape Town voor ons en een vroege start voor Marrie en Dim vanmorgen, zijn we tegen een uur of 23:00 alle vier wel een beetje uitgeteld vanavond. Het scheelt, we hebben van de week nog een paar dagen, dus morgen zien we wel weer .... Welterusten.

Woensdag 18 mei 2016
Vanmorgen doen we even rustig aan, een beetje uitslapen en tegen een uur of 10:00 zijn er alle vier uit en ontbijten we. We hebben prima geslapen, maar ja wat wil je ook na zo'n lange dag als gisteren. Als we eerst nog gezellig koffie hebben gedronken in ons appartement, besluiten we de stad nog wat te gaan verkennen. We willen een bezoek brengen aan het Royal Palace, want vandaag is het een soort nationale museum dag en de toegang is gratis. Tja, maakt zo'n bezoekje aan die pracht en praal toch net nog wat leuker he. Het Royal Palace heeft zo'n 2.800 kamers en is dus belachelijk groot. Maar ja, na ruim een uurtje rondlopen besluiten we dat we het hier ook wel gezien hebben. Het is vandaag wederom schitterend weer en tegen een uur of 13:30 is het een graad of 28 Celsius, heerlijk! We weten ons snel aan te passen aan de Spaanse gewoonten en dus zoeken tegen een uur of 14:30 een terasje op voor de lunch en bestellen we een drie-gangen lunchmenu met een drankje. Nou, als het niet minder wordt de komende dagen, houden we het hier wel uit hoor .... 's Middags lopen we nog een rondje door de het centrum en rond 17:00 uur zijn we terug in ons appartement. Even relaxen, beentjes omhoog en een bak koffie op de bank. Vanavond willen we naar een locale Tapas markt in het centrum waar we vanmiddag toevallig langs liepen. Het is tegen 19:30 uur als we de stad weer inlopen, ideaal zo'n appartement midden in het centrum. We lopen nog wat rond door de stad, nemen een kijkje op de verschillende Plaza's waar alle Madrilenos de warme zomerse avonden doorbrengen. Wat een heerlijk sfeertje zeg. Dan lopen we verder richting de Tapas markt waar we vanavond eten. We bestellen verschillende Tapas bij de verschillende eettentjes, de wijn en Sangria weten we ook wel te waarderen en zo halen we elke keer weer wat andere Tapas, heerlijk. En super gezellig om hier met z'n vieren onder het genot van een heerlijk hapje en drankje weer wat tijd samen door te kunnen brengen en bij te kletsen. Tegen een uur of 23:00 uur lopen we op ons gemak terug naar ons appartement waar we nog een afzakkertje nemen en tegen 00:30 uur naar bed gaan. Wat een heerlijk dagje zo.

Donderdag 19 mei 2016
Vandaag willen we naar het Park del Buen Retiro, een prachtig groot park op slechts een kwartiertje lopen vanaf ons appartement. We hebben zo stiekem weg dinsdag en gisteren behoorlijk wat kilometertjes gelopen in de stad en dus doen we het even een dagje rustig aan. Ik ben zoals gebruikelijk weer de eerste die wakker is en dus haal ik, nog voor dat de anderen überhaupt iets van het daglicht hebben gezien, bij de bakker net als gisteren lekkere broodjes en croissants voor het ontbijt en een paar stokbroden voor een picknick voor de lunch in het park. Marrie en Dim zijn rond een uur of 09:00 weer op en wij gaan dus vast even ontbijten met z'n drieën, zo kan Sander vandaag mooi nog even op bed blijven liggen om wat bij te slapen. Tegen 10:45 uur wordt ook Sander wakker, drinken we nog even koffie en tegen 12:15 uur hebben we onze rugzakjes ingepakt en lopen we richting het park. Ook vandaag is het weer heerlijk weer met zon en een temperatuur van rond de 30 graden Celsius. Wat een schitterend park dit zeg. Het is grappig om te zien dat de Madrilenos hier op een kleine plas in het park, allemaal bootjes huren om met dit prachtige weer een paar uurtjes op het water door te kunnen brengen. Wij wandelen een heel stuk door het park, nemen een kijkje in de Botanische tuin en lopen vervolgens door de rozentuinen, prachtig. Na twee uurtjes zoeken we een mooi plekje op voor een picknick lunch, tja zo komen we onze dag wel door hoor. Stokbroodje, Rosétje met bubbels, sapje, Ananas, heerlijk. Net als gisteren zijn we tegen een uur of 17:00 weer terug in ons appartement. Vanavond zoeken we opnieuw een leuk terasje op om een hapje te eten en nemen we nog even een kijkje op het Plaza Mayor. Tegen een uur of 23:00 zijn we weer terug in ons appartement, waar we nog een afzakkertje nemen en tegen een uur of 24:00 naar bed gaan.

Vrijdag 20 mei 2016
Onze laatste volle dag alweer samen met Marrie en Dim in Madrid. Vandaag willen we nog even een ander stukje van de stad bekijken. Om 09:00 uur zitten we weer aan het ontbijt en het is tegen 10:30 uur als we weer de stad in lopen. Wij hebben vanmorgen nog even een autoreservering gemaakt voor twee weken in Costa Rica, als we volgende week met Theo reizen door Costa Rica en Panama. Ja, ook dat begint nu echt op te schieten, super leuk! Maar nu nog eerst even Madrid. Wat een prachtige stad toch Madrid, echt schitterend met vele mooie gebouwen, Plaza's en veel groen, echt een aanrader! We hebben besloten vanmiddag lekker ergens in de stad op een leuk terasje uitgebreid te lunchen en voor vanavond zelf wat Tapas en wijn in te slaan om gezellig de laatste avond samen met Marrie en Dim in Madrid in ons eigen appartement Tapas te eten en gezellig nog even van elkaars gezelschap te genieten. Morgen vertrekken wij al weer op tijd (rond 07:45 uur ) op weg naar het vliegveld en vliegen wij om 11:40 uur door naar Costa Rica. Marrie en Dim hebben morgen nog een hele dag in Madrid, hun vlucht naar Amsterdam gaat 's avonds rond 20:00 uur. Tegen een uur of 16:30 zijn we vanmiddag terug in ons appartement en Skypen we nog even met Miriam en Norbert om Miriam te feliciteren met haar verjaardag. Tja, als we er dan niet bij kunnen, proberen we toch op deze manier nog een beetje van de partij te zijn .... Sander en ik pakken onze backpacks weer in voor onze vlucht van morgen en daarna maken we lekkere Tapas klaar voor nog een gezellig avondje samen in Madrid. We kunnen terugkijken op een paar super geslaagde dagen samen in deze mooie stad. Morgen moeten we weer afscheid nemen, maar wat hebben we genoten van deze tijd samen hier in Madrid. Het is een uur of 24:00 als we naar bed gaan, want morgen om 07:00 uur gaat de wekker. Welterusten!

Zaterdag 21 mei 2016
Het is 07:00 uur als de wekker gaat. Douchen, nog even een bak koffie samen met Marrie en Dim en dan is het om weer afscheid te nemen. Om 07:50 uur lopen wij met onze backpacks richting de bushalte, waar we de shuttle bus nemen richting het vliegveld, waar we om 08:45 aankomen. Na het afgeven van onze bagage moeten we nog zo'n tweeëneenhalf uur rondhangen op het vliegveld en wachten op onze vlucht naar San Jose. We drinken nog even een bak koffie en nemen een broodje met een croissant voor het ontbijt en rond 11:00 uur kunnen we boarden. We vliegen met Iberia, niet echt een van onze meest geliefde maatschappijen, maar ach .... We vertrekken op tijd om 11:40 uur en de komende ruim 11 uur zitten we voorlopig weer opgescheept met nou niet de meest vriendelijke stewardessen aan boord. Al snel lijkt het erop dat de piloot de verkeerde vliegrichting heeft gekozen .... Niet naar de warmte van Costa Rica maar naar de kou van de Noordpool of Siberie of zo. De airco staat zo koud, het lijkt wel een koelkast. Zelfs met onze fleece trui, langebroek en zo'n drie fleece dekens over ons heen is het nog te koud, echt niet normaal. Gelukkig is het eten aan boord heerlijk (NOT) en de koffie niet te drinken. Wat een heerlijke gedachte dat we alleen onze laatste vlucht van ons Round The World ticket nog met Iberia zouden vliegen, maar deze skippen we sowieso omdat we met de Trans Mongolië Express terug zullen reizen van Peking naar Moskou.... Als het goed is zijn we over ongeveer negen uur (na een vlucht van ruim10,5 uur) in Costa Rica, zo'n beetje dezelfde tijd als dat Marrie en Dim weer terug zouden moeten zijn in Amstedam. Op voor een nieuw avontuur in Midden- en Zuid- Amerika.

1. Wendy Molenaar:
    Hoi sander en Dennie,

Ik heb me weer even bijgelezen hoor, ik moest nog 3 lange maar boeiende reisverslagen lezen, maar ben nu weer helemaal bij hoor, wat maken jullie toch een hoop prachtige dingen en momenten mee. geniet maar lekker verder!

Groeten, Wendy Molenaar
  2. Anneke Menses:
    22 mei 2016
    Leuk, zo'n paar gezellige dagen met Marry en Dim. Ook dit was weer de moeite waard. Zij zijn weer thuis in een regenachtig Ambacht en jullie verder met de wereldreis. Geniet er van.
  3. Dim barendregt:
    22 mei 2016
    Wat een mooi verhaal, zeker als je er zelf bij was, het was erg gezellig, Theo zou van de week zeggen ik tel de uren om naar de jongens te gaan, Marrie en ik begrijpen dit, gezonde reis en geniet er van.
  4. Wendy Bongers:
    22 mei 2016
    Wat een leuk verhaal ... en dan te bedenken dat jullie nu op steenworpafstand van ons af waren...
    Wat had ik jullie nu graag ons meisje onze trots aan jullie willen laten zien..
    Jullie hebben haar via skype gezien..
    Mis jullie fijn die kraamtranen...pfff
    Geniet v costa rica
  5. Ma:
    22 mei 2016
    Zo dat hebben we maar weer gehad, het was super leuk, maar weer even slikken om te weten dat het nu wel weer even duurt.
    Geniet maar lekker verder en op naar volgende week jullie nieuwe avontuur tegemoet.
    Liefs ma.
  6. T v d Braak:
    23 mei 2016
    Wat een gezellige foto's gaan er weer voorbij. Fijn met Marrie en Dim. Na Spanje naar Costa Rica. Ik kan niet wachten.
    Liefs Theo
  7. Cees Sleven:
    24 mei 2016
    Mooi zo'n intermezzo mannen! Een Madrileense pauze alvorens een volgend continent te gaan doorreizen met Costa Rica als beginpunt. Ook viel in jullie verslag even de naam van de Trans Mongolië-express, Peking, Moskou..., nou dat belooft nog wat! Voorlopig dus nog niet uitgelezen! Weet in Doesburg een trouwe lezer die -ondanks zijn vliegangst (voor elke maatschappij)- met jullie de hele wereld overtrekt en daarvan intens geniet. Dus gewoon doorgaan met jullie droom te verwerkelijken! Groet!
  8. Heily Visser.:
    25 mei 2016
    Gisteren nog Marrie gesproken, zij vertelde dat het heel leuk was geweest in Madrid. Nu weer wachten op het volgende reisverslag!
  9. Yvonne peters:
    29 mei 2016
    Jullie zijn alweer meer dan een week in Costa Rica! Fijn dat het ook zo plezierig was in Madrid met jullie ouders. Ik geniet via het verhaal en de foto's ook weer. Reist Theo al met jullie mee? Heerlijk dat hij dat nog kan! Wacht op het volgende reisverslag en wens jullie alle goeds, groetjes, Yvonne