Week 4 Europa camperreis 2022

7 mei 2022 - Rovinj, Kroatië

Zondag 1 mei. Vanmorgen als ik wakker wordt is het aardig bewolkt en even later begint het te regenen. We doen vanmorgen eerst even rustig aan. Lekker ontbijtje met een gebakken eitje, champignons, yoghurt met musli en honing en lekkere koffie. Dan tegen 10:30 uur klaard het weer wat op en besluiten we van hieruit naar de Boka waterval te wandelen. Een relaxte wandeling van zo'n 9 kilometer heen en terug die deels langs de Soca rivier loopt. Rond 14 uur zijn we terug bij de camper. Inmiddels schijnt het zonnetje nog even en dus zitten we nog een uurtje of zo buiten voor de camper, nog even genieten van deze bijzondere plek. Dan begint het te spatteren en gaan we de camper in. Al snel gaat het harder regenen. Nou ja, we zitten droog dus dan maar een spelletje doen. Ook bellen we nog effe met Ellen en Wim en dan is het tijd voor een koude douche (kan best lekker zijn) en maak ik het  eten klaar terwijl Sander nog even bezig is met de foto's. Na het eten gaat ook Sander nog even douchen en dan brengen we de avond verder door in de camper. Morgen willen we weer verder onze route vervolgen richting de Tolmin Gorge. Benieuwd waar we morgenavond de camper weer parkeren.....

Maandag 2 mei. Vanmorgen zijn we op tijd eruit en na het ontbijt verlaten we om 9 uur David's. Wat een heerlijk plekje was dit, maar ja we willen ook weer verder onze route vervolgen. Eerst rijden we richting de Veliki en Mali waterval en wandelen we vanaf de parkeerplaats langs de Soca rivier naar de waterval. Wat een mooie setting hier. Na een stop van zo'n vijf kwartier rijden we verder richting de Tolmin Gorge. De Tolmin Gorge is opnieuw een kloof in een prachtige omgeving en is nu de vierde kloof in Slovenië die we bezoeken. We zijn er inmiddels wel achter dat Slovenië echt een prachtige natuur heeft en de natuurliefhebbers en wandelaars kunnen hier hun hart ophalen (goh komt best goed uit dus....) Het is een uur of 13:30 als we terug zijn bij de parkeerplaats en we verder rijden en nog een kort bezoekje brengen aan het plaatsje Idrija. Vandaag is de dag van de arbeid en alles blijkt dicht te zijn hier in Slovenië, alleen een enkel terrasje is open. Dan nemen we een bergweggetje en rijden we nog zo'n 12 kilomer via een slingerroute naar Ziri, waar we in een rustige vallei wederom een gratis (officiële) CP vinden met uitzicht, stroom en water. Totaal was de route vandaag 99 kilometer. Als we rond 15:30 uur aankomen schijnt het zonnetje nog heerlijk en dus besluiten we de stoelen en tafel buiten te zetten, wat drinken in te schenken en even een was je te doen. Tja, dat moet ook gebeuren hé. We staan hier in de middle of nowhere, maar we hebben dan wel WiFi en dus besluiten we ook nog even met Arno, Wendy en Jaedy en later ook met Suzanne te beeldbellen via WhatsApp. Na het eten kijken we nog even twee uitzendingen terug van de Avondshow met Arjen Lubach en een aflevering van de Alleskunner en rond 23:30 uur gaan we naar bed. Inmiddels is het hier aarde donker en we staan nog steeds alleen, van de buren zullen we dus ook hier geen last hebben.

Dinsdag 3 mei. Heerlijk geslapen en om 6:15 uur ben ik er weer uit. Effe koffie doen en reisverslag bijwerken en straks rond 9 uur weer verder. We willen vandaag door de bergen via Predjama naar de Skocjan grotten en uiteindelijk doorrijden naar Lipica waar we willen overnachten. Het is heerlijk weer en het eerste deel van de route is weer een mooie slingerweg door de bergen. In Predjama maken we een korte fotostop voor het Kasteel dat is uitgehouwen in de rotsen, heel bijzonder. Dan rijden we door naar de grotten van Skocjan, waar we nog net op tijd zijn om met de gids een rondleiding te volgen om 11 uur. De rondleiding met de gids duurd zo'n anderhalf uur en brengt ons diep de grotten in, waar ook in een canyon een rivier doorstroomt. Aan het einde van de rondleiding nemen wij de lange route terug en die laat ons nog wat mooie plekken van de grotten zien. In totaal zijn we zo'n drie uur bij de grotten en het is echt de moeite waard. Dan rijden we door naar Lipica waar we een bezoek brengen aan de stoeterij van Lipica, waar ik drie jaar terug ook ben geweest met het Buitenhof. We krijgen wat uitleg en een rondleiding met een gids. Daarna blijven we op de parkeerplaats van de stoeterij overnachten met de camper, wat hier is toegestaan als je het maar even vraagt bij de receptie. Goed geregeld weer.

Woensdag 4 mei. Vandaag onze laatste dag in Slovenië. Vandaag hebben we een drie landen route op het programma staan. Beetje nood gedwongen want gisteren tijdens het koken ging onze eerste fles campinggas leeg en na een beetje speurwerk blijken die toch niet overal zo makkelijk om te wisselen te zijn..... Om 9 uur vertrekken we en rijden naar het plaatsje Muggia in Italië, omdat Sander op internet heeft gezien dat we daar de gasfles weer kunnen ruilen voor een volle. Dan hebben we in elk geval weer twee volle flessen bij ons. We doen gelijk nog even groot inkopen in de supermarkt in Italië en brengen een bezoekje aan het plaatsje. Een leuk oud, historisch centrum aan de Adriatische kust en met de Italiaanse sfeer. Heerlijk. Ons tweede plaatsje op de route is Koper, waar ik ook een paar jaar terug als eens ben geweest met het Buitenhof. Het eerste plaatsje aan de kust terug in Slovenië. Het is leuk en levendig studenten stadje met een historisch centrum. Oh en wat een heerlijk weer is het vandaag, zonnetje, korte broek, ijsje, kust..... Echt het vakantiegevoel. Na Koper doen we ook nog de plaatsjes Izola en tot slot Piran aan. Op weg naar Piran is er een ongeluk gebeurd en staat alles muur vast. MappsMe loodst ons daarom over een super smal weggegetje om de wegafsluiting te omzeilen. Zo'n weg waar je hoopt dat je geen tegenliggers krijgt omdat ze eigenlijk veel te smal zijn. Maar door de drukte loopt dit helemaal vast en staat de weg beide kanten op vol met auto's en ongeduldige automobilisten. Gelukkig ziet Sander kans de camper ergens halverwege achteruit een onverharde oprit op te rijden en de camper even te parkeren. Pffff effe lichte stress, maar dan dus eerst maar even wachten tot die drukte hier een beetje voorbij is. Na een half uurtje zoiets kunnen we weer verder. Het laatste plaatsje Piran blijkt een heel mooi stadje te zijn op een schiereiland met veel gekleurde huizen en wederom een prachtig historisch centrum. Hier lopen we nog zo'n twee uurtjes rond, voor we onze weg vervolgen en Slovenië na ruim twee weken achter ons laten. Dan gaat onze route richting  de kust van Kroatië. We rijden naar Basanija een klein plaatsje aan de kust zo'n 15 km over de grens en overnachten hier op onze eerste camping tijdens onze reis. Een mega camping voor onze begrippen, maar tussen de bomen, aan de zee en voor de meeste begrippen nog heerlijk rustig. Een mooi plekje om vanavond voor het eerst lekker een avondje voor de camper te zitten met uitzicht op zee, BBQ aan, wijntje erbij. Oh en..... vanavond een heerlijk warme douche. Morgen beloofd het net zo'n mooie dag te worden, dus blijven we maar lekker een dagje hier. Kunnen we ons op ons gemak inlezen over de route door Kroatië, wasje doen en genieten van het mooie uitzicht.

Donderdag 5 mei. Wat is het hier heerlijk wakker worden met het geruis van de zee en het zonnetje tussen de bomen door als ik om 6 uur mijn ogen open. Ik besluit er lekker uit te gaan, een douche te nemen en lekker met een bak koffie even een momentje voor mezelf te nemen. Tja, volgens mij ligt iedereen altijd veel langer in bed als ik, dus het is nog even alsof we ook hier de plek alleen voor ons zelf hebben..... We hebben besloten vandaag een dagje hier te blijven en gewoon een beetje te relaxen. Ontbijtje doen, genieten van het mooie uitzicht en het zonnetje, ons reisplan voor Kroatië een beetje uitstippelen, de was doen en vanmiddag nog effe een stukje lopen hier langs de kust. Nou dat dus. 's Middags na een korte wandeling langs de kust, lekker voor de camper van het uitzicht zitten genieten met een Apperol Spritz, of twee of drie.... Heerlijk hoor. ' s Avonds een restaurantje opgezocht en omdat de pizzeria een visrestaurant bleek te zijn, het andere restaurant ons niet erg aansprak, beland in een chique restaurantje aan het water waar we heerlijk hebben gegeten. Oké, misschien in eerste instantie niet helemaal onze bedoeling, maar dat maakt het ook juist wel weer bijzonder. Morgen laten we dit mooie plekje weer achter ons en gaan we verder de provincie Istrie verkennen. Op naar weer een nieuw stukje van onze reis.

Vrijdag 6 mei. Vannacht heeft het de hele nacht geregend en als ik eruit ga om 7:15 uur is het nog steeds een beetje aan het regenen. De komende twee dagen zijn de vooruitzichten niet zo goed, maar volgens mij gaan we daarna echt het mooie weer tegemoet. De fleece slaapzakken hebben we al opgeborgen, want hier koeld het 's nachts niet meer zo hard af dus die hopen we niet meer nodig te hebben vanaf nu. Na het ontbijt rijden we weer een stukje verder richting het zuiden, benieuwd waar we vandaag weer uit zullen komen. We vetrekken rond een uur of 10 en rijden vanaf Umag een stukje het binnenland in. We gaan wat mooie, hooggelegen bergdorpjes verkennen. Onze eerste korte stop is in Buje, waarna een bezoekje aan Groznjan niet ontbreekt. Een heel leuk plaatsje met kleine, oude steegjes en winkeltjes, een toeristisch plaatsje zo te merken. Dan Motovun, een echt pareltje, een middeleeuwse vestingstad met een mooie stadsmuur. Wel even een flinke klim naar boven vanaf de parkeerplaats. Na een bezoekje van zo'n anderhalf uur gaan we verder en rijden we een stukje van de Vinske ceste (de wijn route). We rijden door een prachtig gebied en uiteraard maken we een stop bij een van de vele wijnboeren voor een wijnproeverij. We zijn de enige hier en worden ontvangen door een jonge knul van 23 die hier werkt en die ons steeds netjes uitleg geeft over de verschillende wijnen die we proeven. Al snel raken we in gesprek, komt hij naast ons zitten aan de andere tafel en doet zijn verhaal. Hij blijkt te zijn opgegroeid in het oosten van Kroatië in het plaatsje Vukovar, aan de Servische grens, waar we eerder tijdens onze reis zijn geweest. Hij verteld ons hoe verschrikkelijk het leven daar is/was omdat veel mensen daar oorlogstrauma's hebben na de veldslag in 1991. Hij heeft om die reden besloten daar te vertrekken en is via Duitsland waar hij een tijdje heeft gewoond en gewerkt, hier terecht gekomen. Zijn droom is om genoeg geld te verdienen om voor zijn ouders te kunnen zorgen en in deze streek iets te kunnen kopen om ze hierheen te halen. Alles bij elkaar zijn we ruim anderhalf uur met de jongen in gesprek en ondertussen krijgen we de ene na de andere wijn te proeven. Hoe bijzonder is dit dan weer.... Na anderhalf uur kopen we een paar flessen wijn en nemen we afscheid van de jongen. We vervolgen onze route via Visnjan en maken nog een stop in de kustplaats Porec, een oude Venetiaanse stad. Helaas houden de weergoden zich vandaag aardig aan de voorspellingen en blijft het echt de hele dag regenen. Jammer, want ik denk dat Porec een geweldige sfeer uitstraalde als het hier lekker zomers is met het zonnetje, volle terrasjes en drukke straatjes. Helaas, vandaag even niet voor ons. Rond een uur of 18:30 rijden we naar ons overnachtingsadresje, een mega camping zo blijkt net onder Vrsar. Gelukkig is het overal nog erg rustig, maar we moeten er dan ook echt niet aan denken dat het hier helemaal vol staat zomers. Het ACSI boek omschrijft dit als een niet al te grote gezinscamping, maar met 668 plaatsen kun je dit toch niet echt klein meer noemen. Nee, ik geloof niet dat wij voor dit soort plekken met de camper op pad zijn. Anyhow! We gaan nog even Pizza eten in het restaurant en lopen daarna nog even een stukje langs de kust en over het terrein. Ach, hebben we dit ook weer eens ervaren. En tja, morgen rijden we weer verder en gaan we weer op zoek naar een ander plekje. Al zal het in dit deel van Kroatië nog best lastig worden om niet op zo'n grote camping te stranden. Wordt vervolgd.....

Zaterdag 7 mei. Ik ben er om 7 uur uit. Het is getopt met regenen en ik moet zeggen, heb ook hier weer prima geslapen voor mijn doen. We starten effe rustig op en als Sander er straks uit is gaan we na het ontbijt weer verder. We vervolgen onze route zuidwaarts, zullen nog wat plaatsjes aandoen en zien wel waar we vanavond weer uitkomen. Na het ontbijt rijden we eerst nog naar een parkeerplaats vlakbij het plaatsje Vrsar en na een korte stop hier en het beklimmen van de toren door Sander, vervolgen we onze route. We rijden richting Rovinj. Onder weg staan langs de kant van de weg stalletjes waar locals hun producten aan prijzen. Als we een paar keer een stop maken wordt ons van alles aangeboden om te proeven..... Van kaas met truffel, olijfolie en Brandy, we kunnen we volop kiezen. We rijden langs de Liam Fjord en stoppen af en toe voor het uitzicht erop. Dan besluiten we te stoppen op een parkeerplaats onder aan bij het water en tja wat doe je dan? Precies waarom zouden we hier niet even de kano pakken en lekker een stukje gaan kanoën op de Fjord zelf? Hoe leuk is dat? We nemen en broodje en drinken mee, doen onze zwembroek aan en met de kano gaan we de Fjord op. In tegenstelling tot gisteren, is het vandaag al de hele dag droog en ook de temperatuur is prima. Alles bij elkaar zitten we zo'n tweeënhalf uur op het water en hebben we dus best een leuk stukje van de Fjord gezien. Op het water liggen op verschillende plekken boeien waar ze netten of kooien aan hebben hangen en waar ze oesters kweken. Terug bij de camper maken we de kano droog, laten hem weer leeglopen en pakken hem weer in. Even omkleden en na een uurtje of 3-4 gaan we weer verder. Super leuk zo'n spontane stop en ja, we waren de enige op het water die aan het kanoën waren en hadden dus best wat bekijks (vanaf de rondvaartboten). Dan een bezoekje aan Rovinj, een super leuk plaatsje met een historisch centrum en vele restaurantjes rondom de haven. Hier hebben we nog een paar uurtjes rondgelopen en lekker gegeten op een terrasje aan het water met uitzicht op het oude centrum. Tja, en dan nog even op zoek naar overnachtingsplek in de buurt. Eerst even langs bij een camping vlakbij, maar die vinden toch te duur dus rijden we door naar een volgende. Daar aangekomen blijkt de camping nog gesloten vanwege werkzaamheden. Tja daar sta je dan, inmiddels is het donker, uurtje of 21 en niets in de buurt..... Of toch? Sander vindt nog een plekje op Park4Night, een parkeerplaats bij een gesloten restaurant waar we in het donker aankomen en waar de eigenaar in het donker met zijn telefoon zit, waardoor we hem zien zitten. Als we navraag doen of het klopt of we hier kunnen staan vannacht, is dat geen enkel probleem. Voor € 10 mogen we de nacht hier blijven staan en een plekje zoeken op het lege parkeerterrein. Ik zeg een prima plekje nog zo op de valreep. We bellen nog even met Dienie dus we zijn weer helemaal op de hoogte. Altijd leuk om elkaar weer even gesproken te hebben. Dan nog even het reisverslag van deze week bijwerken, want inmiddels is er weer een week om en tja dan moet er toch weer een verslag gepost gaan worden hé. Benieuwd wat we komende week weer gaan beleven.

1. T v d Braak:
    8 mei 2022
    Bedankt voor het mooie verslag en de prachtige foto's.
    Fijn dat alles prima verloopt.
    Idd Slovenië ziet er prachtig uit. Fijne reis verder. Liefs Theo.
  2. Dim barendregt:
    8 mei 2022
    Hallo luitjes, ziet er weer mooi uit met een leuk verhaal, geniet er van en goede reis.
  3. Ma:
    10 mei 2022
    Weer een fijn
    Fraai stukje gezien,nu zal het zeker wel warmer worden. Geniet er van en kijk uit,je ziet het maar het is zo mis. Fijne reis verder. Groetjes ma
  4. Dienie Coenen..:
    14 mei 2022
    Mooi verslag en jullie zien vëël liefs van DIENIE uit GRAVE.
    ?