Week 5 Europa camperreis 2022

14 mei 2022 - Martinšćica, Kroatië

Zondag 8 mei. Vanmorgen werden we gewekt door de vele vogels die we hier hoorden en het zonnetje dat al vroeg scheen, heerlijk. Na het ontbijt hebben we nog even staan praten met de eigenaar en daarna zijn we terug gereden naar Rovinj. We vonden het gisteren zo'n leuk en gezellig plaatsje, dat we er ook vanmorgen nog even twee uurtjes hebben rondgelopen. Daarna zijn we richting Pula gereden, een tweede stadje op de route vandaag, waar we een rondje door het oude centrum hebben gelopen en de tunnels onder de stad hebben bezocht. Daarna zijn we doorgelopen naar het Amphitheater en via de haven en het kasteel zijn we terug gelopen richting de camper. Tja, en dan weer op zoek naar geschikte overnachtingsplek. We stranden op een camping bij Prementura op het schiereiland van het Cape Kamenjak serervaat. We mogen zelf een plek uitzoeken op de vrijwel lege camping en kiezen een eersterangs top site aan het water. Wat een super plekje dit weer. Er zijn campings genoeg in dit gebied, maar om het juiste pareltje eruit te vissen is elke keer toch weer een uitdaging. Het is 16:30 uur zoiets als we zijn geïnstalleerd. Stoeltjes en tafeltje buiten, luifeltje uit en tijd voor een Aperol Spritz. Lekker hoor. Even lekker genieten van dit mooie plekje. Als het tijd is voor een hapje haalt Sander de scottelbraai uit de camper en wordt er aan het water gebakken. Na de afwas bellen we nog even met Marrie en rond 23:30 uur gaan we douchen en houden we het voor gezien. Morgen weer een dag.....

Maandag 9 mei. Ik heb vannacht wat onrustig geslapen, niet vanwege de herrie van de buren, maar vanwege de harde wind die ineens uit het niets kwam opsteken. We hadden de luifel voor het eerst uit staan met stormbanden, maar ik was even bang dat hij alsnog de lucht in zou gaan. Ik was dus op tijd wakker zeg maar..... Het zonnetje schijnt nu en er staat nog steeds best een behoorlijk windje. Als Sander eruit is besluiten we om vandaag om de punt van het schiereiland te gaan wandelen, door het Cape Kamenjak serervaat. Rond 9:45 uur sluiten we de camper af, draaien toch maar de luifel in en gaan op pad. Wat een schitterend gebied is dit zeg. Mooie uitzichten, baaien en rotsencombinaties met elke keer opnieuw een prachtig uitzicht over de baaien en de eilanden voor de kust. Voor de lunch zoeken we een mooi afgelegen baaitje op, waar we voor het eerst deze reis ook gelijk even gaan afkoelen in de zee, want inmiddels is het behoorlijk warm geworden en zonnetje brand goed. De watertemperatuur blijkt prima te zijn als je eenmaal goed door bent. Heerlijk dit zeg. Als we het meest zuidelijke puntje van het eiland hebben bereikt (het meest zuidelijke punt van Istrie) lopen we verder via de kustlijn aan de andere kant van het schiereiland. Ook hier weten we nog een mooi afgelegen baaitje te vinden, waar we mooi nog even kunnen afkoelen tijdens een verfrissende duik in zee. Op de terugweg lopen we via het dorpje en doen we nog wat inkomen voor een BBQ voor vandaag en morgen en rond 19 uur zijn we terug op de camping. Totaal hebben we ruim 22 kilometer gewandeld. Ik zeg stoeltjes eruit en eerst even een drankje doen voor de camper. Nadat Sander is wezen douchen gaat de BBQ aan en gaan we eten, flesje Rosé erbij en genieten. Heerlijk.

Dinsdag 10 mei. Om 7 uur wordt ik wakker en als ik naar buiten kijk, zie ik onze grote gouden vriend al ontwaken. Dit gaat weer een mooie, zonnige dag worden. Tijd voor een rustig koffie momentje voor mezelf. Ook vannacht blijven we hier nog een nachtje staan hebben we besloten en misschien nog wel twee, dus vandaag nog even genieten van het mooie uitzicht, de rust hier en waarschijnlijk vanmiddag nog een stukje kanoën. Ook Sander was er al op tijd uit, want met het zonnetje wordt het al vroeg erg warm bovenin. Komt dat even goed uit, het wordt alleen maar warmer..... Eerst even rustig ontbijten, koffie doen en dan de kano pakken en spullen bij elkaar zoeken en rond 12 uur stappen we in de kano. We peddelen eerst naar de overkant naar het plaatsje Medulin, recht tegenover de camping. We kanoën langs de kust en om het schiereiland en dan richting een mooi, langgerekt zandstrand aan de andere kant van eiland waar we lekker een paar uurtjes op het strand doorbrengen. De watertemperatuur is in deze baai al een stuk warmer als gisteren tijdens onze wandeling. Sander doet nog even een paar boodschappen en ziet zo zijn kans schoon om gelijk het plaatsje nog even te bekijken terwijl ik lekker op het strand blijf liggen. Eind van de middag peddelen we op ons gemak weer terug richting de camping. Het is druk geworden..... We moeten vannacht de plek delen met nog één camper. Totaal hebben we denk ik zo'n 10-12 kilometer gekanood (beetje raar woord), dus ook vandaag hebben we onze beweging wel weer gehad. Als we terugkomen eerst maar effe douchen, dan tijd voor een wijntje en een hapje eten. Jawel ik zeg BBQ. Lekker hoor zo'n dagje. En 's avonds gewoon lekker relaxen voor de camper en een beetje op tijd naar bed.

Woensdag 11 mei. Vanmorgen wordt ik om 6 uur gewekt door de zon. Heerlijk, dus dan lekker op tijd eruit en in alle rust genieten van het uitzicht. Om 7:30 uur wordt ook Sander wakker. Vanmorgen even lekker de boel luchten, wasje doen en relaxen. De slaapzakken gewassen, want die gaan we verlopig niet meer nodig hebben deze reis. Dan even verdiepen in onze route en plannen voor ons vervolg door Kroatië. Morgen willen we weer verder onze reis vervolgen en gaan we in de richting van Labin en Rabac. Daarna staat het eiland Cres op de planning. Vanmiddag nog maar even een stukje kanoën en een mooi strandje opzoeken. Het is sowieso geen straf om even lekker voor de camper te zitten, want er is verder bijna niemand dus heerlijk rustig. Oh, en die andere camper die is vanmorgen al op tijd weer vertrokken. We staan dus weer alleen. Inmiddels wat later en inderdaad we zijn nog even lekker een uurtje wezen kanoën, strandje aangedaan (een kiezelstrand dit keer) en hebben vanavond voor de camper nog één keer zitten genieten van het mooie uitzicht. 's Avonds nog even met Willem-Peter en Suzanne gesproken via beeldbellen en rond een uur of 23 naar bed.

Donderdag 12 mei. Om 6 uur doe ik mijn ogen open en vanaf bed aanschouw ik het ochtendritueel van de zon, de zonsopkomst. Nog voor 6:30 uur ben ik eruit en pak ik een bak koffie om nog even lekker voor de camper van de rust en het uitzicht te genieten. Rond 10 uur zoiets, na het ontbijt, vertrekken we. Benieuwd wat onze volgende stop gaat zijn. Onderweg doen we even inkopen bij de Lidl en dan rijden we via Labin rechtstreeks naar Rabac, een klein plaatsje gelegen aan een mooie baai en met een grote boulevard. Een route van 64 kilometer. We besluiten hier al op tijd (13:30 uur) een plekje te zoeken op een camping aan het water. We krijgen een plekje toegewezen, maar mogen altijd schuiven als we een mooier plekje zien. Nou dat dus, Sander weet een mooi plekje direct aan het strand te bemachtigen. En dan te bedenken dat we morgen sowieso weer door gaan. We willen dan al een beetje op tijd richting Brestova, de haven vanwaar de ferry vertrekt naar het eiland Cres. We relaxen een beetje bij de camper, gaan nog even zwemmen in zee en tegen een uur of 18 lopen we nog even het plaatsje in over de boulevard. Wat opvalt is dat er nog best heel wat restaurantjes en winkeltjes gesloten zijn, heeft toch met het voorseizoen te maken. Langs de boulevard hebben ze allemaal kleine inhammetjes/baaitjes met kleine "privé" strandjes, een leuke kuststrook. Omdat we geen leuk restaurantje kunnen vinden, besluiten we maar terug te lopen naar de camping en zelf bij de camper te eten. We hebben immers ook hier weer een leuk uitzicht. Na het eten en de afwas lezen we ons nog wat in over de vervolgroute. Vandaag trouwens voor het eerst op camping waar het wel wat drukker is, vooral veel Duitsers valt ons op en ook wel mensen die hier ongetwijfeld wat langer staan als wij...... Voor ons is één nachtje hier helemaal prima.

Vrijdag 13 mei. Om 6:30 uur ben ik eruit en het zonnetje schijnt al weer. Heerlijk hoor. Nadat Sander eruit is vertrekken we rond 9:15 uur op weg naar Brestova, waar we ferry nemen naar het eiland Cres. Onderweg brengen we nog even een kort bezoekje aan de oude stad van Labin en doen we nog even grote inkopen voor een paar dagen. Rond 10:30 uur zijn we bij de ferry, kopen we de kaartjes en is het wachten op het vertrek van de ferry om 11:15 uur. Leuk hoor dit, weer een nieuwe ervaring met de camper op de ferry. Dit zal nog wel vaker gaan gebeuren komende maanden. De overtocht is maar zo'n 20 minuten dus voor we het weten zijn we op het eiland Cres. Er is hier vrijwel maar 1 doorgaande weg, dus als we de boot afkomen is het eerst even file rijden tot onze stop op het eerste uitzichtpunt. Als iedereen is verdwenen rijden wij verder en lijkt het eiland uitgestorven. We zoeken onderweg nog een mooie lunchstop en ook een mooi uitzicht voor fotostop. Wat een mooi eiland. We bezoeken ook het gelijknamige plaatsje Cres op het eiland. Dan besluiten we even een strandje op te zoeken voor wat verkoeling. We rijden naar het kleine vissersplaatsje Valun en nadat we hier even lekker een uurtje aan het strand hebben gelegen, lopen via het plaatsje en het haventje terug naar de camper. Dan is het naar het afgelegen bergdorpje Lubenice. Een wel heel smal weggetje van 7 kilometer (verboden voor campers - dus wij zijn dan even een busje) brengt ons naar een afgelegen gehucht met een fantastisch uitzicht. Wat is dit een mooie plek om vrij te staan..... Maar nee, we wagen het er niet op en besluiten toch maar naar een camping te rijden. We zitten ook niet echt op een flinke boete te wachten en het scheelt, ook die mega campings zijn nauwelijks bezet op dit moment. We rijden nog zo'n 30 kilometer over het eiland en zoeken een plekje op Camping Slatina, een mega terassencamping met 995 plaatsen! We mogen zelf een plekje uitzoeken en ik moet zeggen dat gaat ons meestal nog vrij goed af. Als we weten waar we willen staan, rijden we met de camper terug naar de receptie om het nummer door te geven. Als we ons hebben geïnstalleerd halen we de BBQ weer tevoorschijn en gaan we aan het eten beginnen. Inmiddels is het al 20:15 uur dus een vol avondprogramma hebben we na het eten en de afwas ook niet echt...... We hebben vandaag zo'n 110 kilometer gereden en blijven hier voor twee nachten. Morgen van hieruit even de buurt verkennen.

Zaterdag 14 mei. Ook hier was het vannacht super rustig, maar door de zon zijn we beide toch weer op tijd eruit. Ik maak effe een warm Engels ontbijtje klaar en ben dus al vroeg aan het kokkerellen. Na het ontbijt nemen we de kano en rond 10 uur zoiets lopen we naar het water en gaan we een stukje peddelen. Na zo'n anderhalf uur vinden we een heel mooi en verlaten strandje in een baai, waar we de rest van de dag doorbrengen. Heerlijk zo'n privé baaitje, waar je alleen met een boot of kano kan komen. Ideaal zo'n kano mee. Rond 16:30 uur peddelen we terug naar de camping en rond 18 uur zijn we weer terug. Dan tijd voor een drankje en even relaxen bij de camper. Straks gaat de BBQ er weer uit en verder zien we wel..... Tja, en zo is er weer een week voorbij gevlogen.

1. Miriam Klaassen:
    Mooie reisverhalen!! 🌸
  2. Moritz:
    15 mei 2022
    Gaaf mannen. Op cres en losinj ben ik met m’n ouders nog geweest toen het Joegoslavië was. Ik vond het super daar. Met name de bossen aan zee in Losinj
  3. T v d Braak:
    15 mei 2022
    Weer heeeijk dit te lezen.
    Wel gaaf met zo'n kano.
    Lekker blijven genieten.
    Wij genieten op Renesse.
  4. Dienie Coenen..:
    20 mei 2022
    Was. Weer geweldig! Groetjes en veel liefs van DIENIE.
  5. Ma:
    20 mei 2022
    Eindelijk jullie verslag gelezen,heb het hartstikke druk met fietsen leuk hoor.Mooie plekjes hebben jullie al bezocht. Nog een hele fijne voortzetting van jullie vakantie, wij fietsen weer rustig verder in ons kikkerlandje. Liefs van ons