Week 6 Europa camperreis 2022

21 mei 2022 - Starigrad, Kroatië

Zondag 15 mei. Na weer een super rustige nacht onder een mooie sterrenhemel, zorgt de zon er voor dat we er weer een beetje op tijd uit zijn. Na het ontbijt pakken we de spullen in en checken we uit op de camping. Vandaag rijden we over Cres naar het onderliggende eiland, Losinj. Onderweg bezoeken we nog wat plaatsjes en genieten we van geweldige uitzichten. Na een bezoek aan een klein historisch plaatsje genaamd Osor, informeren we even voor de overnachtingsmogelijkheden op een leuke camping/camperplaats aan het kanaaltje tegenover Osor. Zo'n 2000 jaar geleden hebben de Romijnen hier een kanaal gegraven, waardoor het eiland Cres werd opgesplitst in het huidige eiland Cres en het onderliggende eiland Losinj. Slechts verbonden met een brug die twee keer per dag om 9 uur en 17 uur open gaat om de bootjes er door te laten. Het is nog te vroeg om bij de camper te gaan zitten, dus besluiten we eerst nog een beetje te gaan touren over het eiland. We brengen een bezoekje aan de plaatsjes Mali Losinj en Veli Losinj, welke beide idyllisch gelegen zijn in een mooie baai. Mali Losinj heeft wel wat weg van St. Tropez al liggen er wel wat minder luxueuze jachten als daar. Ook besluiten we helemaal naar het meest zuidelijke puntje van Losinj te rijden over een smalle, slingerende weg over de top van het eiland zou je kunnen zeggen, met steeds prachtige vergezichten over de eilanden aan beide kanten. Schitterend! Als we het meest zuidelijke puntje hebben bereikt en alles een beetje op ons hebben laten inwerken, besluiten we terug te rijden tot aan Osor en daar op die camping/camperplaats een mooi plekje uit te zoeken voor de komende twee nachten. Weer een overnachtingsplek met een view. Na een Aperol Spritz lopen we het plaatsje in en besluiten we bij de pizzeria twee pizza's op te halen en aan het kanaal recht tegenover onze camper op te eten, op een bankje in de zon vanwaar we de zonsondergang kunnen aanschouwen. Als we even later voor de camper zitten en het inmiddels donker is, komt er nog een grote boot aanleggen tegenover ons met een groep reizigers. Zo is er ook nog wat reuring hier in Osor. Leuk om dit vanaf de kant een beetje te aanschouwen. Tja, en morgen...... Dan willen we weer een stukje gaan kanoën en kijken of we weer een afgelegen baaitje kunnen ontdekken. Nu al zin in.

Maandag 16 mei. Hier ook weer lekker geslapen en heerlijk rustig aan het water. Om 7 uur zijn we beide wakker en gaan we eruit, lekker op tijd dus. Effe lekker rustig aan vanmorgen, koffie, ontbijtje en dan de kano oppompen en de spullen bij elkaar zoeken. Rond 9:45 uur stappen we in de kano en paddelen weer een behoorlijk stuk, zeker anderhalf uur. Dan kanoën we naar een afgelegen strandje in een baai, waar we weer lekker het strand voor ons zelf hebben. Ook de watertemperatuur blijkt hier inmiddels een stuk aangenamer te zijn als een paar dagen terug. Heerlijk. Hier kunnen we het wel even uithouden. Sander is nog schelpjes aan het zoeken en ik heb even het reisverslag bijgewerkt. Rond 16:15 uur verlaten we het strandje en kanoën we terug richting de camper. We zijn nog net op tijd om de bootjes te zien die liggen te wachten tot de brug open gaat om het kanaaltje door te varen. Tja, en als we dan aan dit kanaaltje staan moeten we er ook maar even doorheen kanoën, toch? Door de flinke stroming in het smalle kanaal heeft het even meer iets weg van een wildwaterbaan als lekker rustig peddelen. Toevallig staat onze buurman net bootjes te kijken en die flimt nog even een stukje. Als we terug zijn op de camping staan we nog een tijdje met hem te praten en daarna gaan we douchen en eten. Weer een heerlijk relaxed dagje zo.

Dinsdag 17 mei. Ik heb vannacht wat onrustig geslapen. Aan de overkant op de parkeerplaats hoorde ik al rond 4:30 uur mensen. Om 6 uur besluit ik er maar uit te gaan. Er blijkt iets van een triathlon of zo te starten aan de overkant, deelnemers uit drie continenten. Het is een komen en gaan van mensen, er zijn al flink wat wandelaars vertrokken en er liggen denk ik zo'n 50 kajaks te wachten op bemanning. Tja, niet zo gek dan dat het een beetje roemoerig was vanmorgen. Nou ja, ik ben er in elk geval weer op tijd uit. Het is wat bewolkt vanmorgen en nog voor we vertrekken valt er een klein buitje. Rond 10 uur rijden we weer verder is planning, richting de ferry en dan richting het volgende eilend Krk. Als we vertrekken worden we musicaal uitgezwaaid door de buurman, Gunthar (zie video). Om 11:30 uur hebben we de ferry naar het volgende eiland, Krk. Tijdens de overtocht spotten we nog een paar Dolfijnen in de baai. Super leuk om die op de valreep nog hier te spotten. Het eiland Cres zou volgens zeggen de plaats zijn om ze te spotten omdat er een groep van zo'n 120 Tuimelaars in de baaien zwemmen rondom het eiland. Na aankomst op het eiland Krk brengen we een bezoekje aan het gelijknamige plaatsje. Een leuk, toeristisch plaatsje aan een grote baai met leuke, smalle, oude steegjes. Na deze stop rijden we richting Stara Baska in het zuiden van het eiland. Na het plaatsje Stara Baska rijden we nog een klein stukje verder over een smalle, bochtige weg met mooie uitzichten. We parkeren de camper en lopen hier nog richting een mooi uitzichtspunt, een baaitje en tussen een geweldige bergen partij door. Dan rijden we terug en stoppen op een camping net voorbij het plaatsje. Hier blijven we voor één nacht. We komen rond een uur of 15:30 uur aan en besluiten dan gelijk nog even naar het strandje te lopen voor een verfrissende duik. Het is 2 minuten lopen vanaf onze plek en het is gelegen in een prachtige baai. Na het zwemmen gaan we nog even bij de camper zitten, douchen en het eten voorbereiden. Tja, en dan zit ook deze dag er al weer bijna op. Na een ietwat bewolkte start met een een kleine regenbui, is het vanmiddag toch weer super zonnig geworden en met een heerlijke temperatuur. Vandaag hebben we 88 kilometer gereden, eerst zo'n 45 naar de ferry en de rest om het eiland te verkennen.

Woensdag 18 mei. Vannacht kwam er onverwachts een flinke harde wind opzetten wat heel wat campinggasten verrast, rond een uur of 3 was het dan ook voor sommige even lichte paniek. Tja en ik ben dan zo dat ik ook gelijk weer klaar wakker lig.... Om 6:15 uur er dan maar weer uit. Er staat nog steeds een stevige wind maar het zonnetje komt al tevoorschijn. Nadat Sander ook al op tijd wakker is en we hebben ontbeten checken we uit om 9:30 uur en vervolgen we onze route. Op Krk brengen we nog een kort bezoekje aan het plaatsje Vrbnik en Spline en daarna rijden we over de (oude) tolbrug weer naar het vaste land. Onderweg bezoeken we nog twee kustplaatsjes, Crikvenica en Novi Vinodolski en rijden dan door tot Senj, waar een op een Autocamp (CP) opnieuw een plekje zoeken aan het water. Dit keer eentje op een echte CP en op de eerste rij met uitzicht op het eiland Krk. Wederom een mooi plekje hoor. En op loopafstand van het plaatsje, dus vanavond denk ik dat we daar een restaurantje zoeken. Scheelt weer afwas. Vandaag hebben we 92 kilometer gereden. Morgen gaan we van hieruit het binnenland in, op weg richting  Rastoke en een overmachtingsplekje vlakbij de Plitvice meren, die we de dag erna van daaruit willen bezoeken.

Donderdag 19 mei. Vannacht heeft het behoorlijk gewaaid, zo hard dat Sander zelfs de buren om 24 uur heeft gewekt om de stoelen en tafel veilig te stellen. Vanmorgen hebben we nog een tijdje met de buren staan praten. Een Duits stel met een ventje van een jaar of 3 die net uit Albanië komen. We wisselen nog wat adresjes en tips uit en tegen een uur of 9 vertrekken we. We laten de kust weer even achter ons en gaan de binnenlanden in. We rijden een mooie route van totaal 127 kilometer en maken rond de middag een stop in het plaatsje Slunj/Rastoke. Ook wel het klein Plitvice genoemd. De vele watervalletjes van twee rivieren komen hier samen en stromen op verschillende plaatsjes in het drop onder de huizen door. We bezoeken ook een soort van openluchtmuseum hier en daarna eten we een broodje in een parkje. Dan rijden verder en rijden we naar een overnachtingsplek welke we vanmorgen van onze buren hebben gekregen, de Wild Spring Range vlakbij Stara Krslja. We arriveren hier rond 15:30 uur op de range en worden hartelijk ontvangen, we staan hier alleen. Rond een uur of 18 komt er nog een busje aanrijden, een jong stel. Het is het super rustig, ruim, groen, midden in de natuur en we worden hartelijk begroet door de honden en katten die even komen buurten, maar die zeker niet vervelend zijn. Ook meneer haan met zijn 4 kippen en een van de paarden lopen hier aan de camper voorbij. Het toilet is een compost toilet maar is schoner als menig ander toilet en er mag dan geen douche zijn, maar dit zijn wel de plekjes waar wij gelukkig van worden. Wederom eentje van Park4Night. Vanaonvond gaan we een beetje op tijd naar bed, want morgen willen we naar de Plitvice meren en willen we al op tijd vertrekken.

Vrijdag 20 mei. Vanmorgen ging om 6:30 uur de wekker, op tijd eruit dus. Na een heerlijk, rustige maar koudere nacht rijden we om 7:10 uur richting de Plitvice meren. We hebben  gisterenavond online kaartjes gekocht voor 8 uur. Benieuwd hoe druk het er is zo in het voorseizoen. Om 7:40 uur zijn we er, het is maar 15 kilometer van ons overnachtingsadres. We lopen van het parkeerterrein naar de ingang van het park en het lijkt allemaal erg mee te vallen met de drukte. Er staan zo'n 15 auto's en bij de eerste fotostop bij de waterval sta ik er alleen op. Ja, tot een uur of 12 uur is het super rustig in het park. En wat is het mooi. Prachtige watervallen, 16 meren die met elkaar verbonden zijn in het lage en het hoge deel en die kleur van het heldere water. Adembenemd mooi. Wij combineren twee wandelroutes (C en K) en wandelen ruim 15 kilometer door het park. Op sommige plekken hebben we het hele park voor ons zelf, zo lijkt het. Na 12 uur wordt het wel een stuk drukker op enkele plekken komen we tour groepjes tegen, maar al met al valt het echt super mee wat de drukte betreft. Rond 15 uur verlaten we het park en besluiten we nog een nachtje terug te gaan naar de range. Kunnen we mooi nog even nagenieten in alle rust. Als we weer terugkomen worden we weer enthousiast ontvangen en nadat we even een Cola op hebben maak ik me klaar voor een verfrissende douche bij de camper. Zo heerlijk dit! Als ook Sander zich heeft gedouched is het tijd voor een wijntje, wat verdiepen in de route, het reisverslag bijwerken en heerlijk genieten van de stilte. Het andere stel is inmiddels ook terug vanuit Plitvice dus we staan met twee busjes. Zo maar even wat aan het eten doen..... Morgen rijden we via een binnenlandroute weer terug richting de kust in de richting van Zadar. Kijken waar we dan weer terecht zullen komen.

Zaterdag 21 mei. Vanmorgen werden we op tijd gewekt door meneer de Haan. Jeetje wat kan zo'n beest een lawaai maken. Voordeel is wel dat je er dan gelijk op tijd uit ben (alsof ik daar ooit een probleem mee heb). Als later ook de kudde schapen voorbij komt mekkeren, komt ook Sander zijn bed uit. Verder wederom een super rustige nacht gehad. Vanmorgen voor ons vertrek nog even staan kletsen met het andere jonge stel op de range dat hier staat uit Zwitserland. Zij komen vanuit Griekenland en rijden weer terug noordwaarts en zijn ook in Albanië geweest. Nog even een paar insiders tips gedeeld en daarna zijn we vertrokken richting de kust. Een lange route vandaag, via een schitterende omgeving door de bergen en over een hoogvlakte in de richting van Zadar. Onder nog een paar korte stops gemaakt en rond 14 uur waren op de camping die we hadden opgezocht vooraf. Het is hier behoorlijk druk. Wel een flinke overgang van een stille range midden in de natuur waar twee busjes stonden, naar een behoorlijke drukke gezinscamping aan de kust. Ach ja, we hebben sowieso een corvee middag (wasssen, afwassen, ramen van de camper schoonmaken) en morgen gaan we sowieso weer door. Als de was in de wasmachines zit, is het tijd voor een verfrissende duik in het zwembad. Omdat iedereen hier de zee op zoekt is het hier lekker rustig en net zo verfrissend. Eind van de middag nemen we nog een drankje op een bankje bij het strand en na terugkomst bij de camper ga ik pannenkoeken bakken, weer effe iets anders. Na het eten tijd om de zonsondergang te kijken bij het strand.  Daarna wacht opnieuw de afwas, wordt de watertank gevuld en ruimen we vast wat spullen op. Daarna is het tijd om het reisverslag bij te werken, foto's te posten en nog even te relaxen. Benieuwd of het hier vannacht net zo rustig zal zijn als afgelopen twee nachten ik de range..... Vandaag hebben we een route gereden van 158 kilometer. Totaal tot nu toe 3.986  kilometer gereden in zes weken tijd, een kwart van onze geplande reis.

1. Wendy Bongers:
    21 mei 2022
    Pfff wat mooi zeg.. en weer wat beleveningen wat mooi.. ben ook toe aan vakantie als ik de mooie kiekjes zie.. .aar ja dat duurt nog wel ff.
    . Geniet jullie dikke kus
  2. T v d Braak:
    21 mei 2022
    Heb via WhatsApp al veel gehoord en gezien, maar weer een mooi verhaal. Wat krijgen jullie toch fantastisch mooie dingen te zien. Weer prachtige foto,s. Bedankt
  3. Dim barendregt:
    28 mei 2022
    Net je verslag gelezen, mooi verhaal en foto's, wij donderdag terug van 11 dagen Friesland, de elf stedentocht fietsen [375 km] ook geweldig.
    Geniet er van en de groetjes, Pa.