Week 52: South West Rocks ~ Port Macquarie ~ Woy Woy ~ Sydney

4 januari 2017 - Gungahlin, Australië

WEEK 52
Zondag 18 december 2016 (410 km)
Wat heerlijk wakker worden hier vanmorgen. Super lekker geslapen vannacht. Om 07:30 uur ben ik er uit, als Libby nog thuis is. Op de varanda even lekker in alle stilte genieten van een kop koffie en tegen 08:30 uur zijn ook Anna en Sander eruit. Na het douchen gaan we nog even lekker met z'n drieën ontbijten op de varanda en dan om 10:00 uur nemen we afscheid van Libby, onze host. Wat was dit een leuke stop. We rijden terug richting Bayron Bay, waar we Anna weer afzetten op het busstation en na drie super gezellige dagen weer afscheid moeten nemen van elkaar. Anna neemt om 11:50 uur weer de bus verder richting haar laatste eindbestemming in Australië, Brisbane en vliegt de 22e door naar Auckland, Nieuw Zeeland. Wij rijden vandaag verder richting het zuiden, naar South West Rocks, waar we als het even kan morgen nog een dagje willen gaan duiken. Wat was het super gezellig om Anna na bijna een jaar weer, hier in Australië, te treffen. Na een innig afscheid laten we Anna weer achter en vervolgen wij onze route. Vandaag een lange reisdag, ruim 400 km in totaal, maar .... we komen steeds dichter bij Sydney! Na Bayron Bay maken we onderweg alleen nog een lunchstop en kunnen we na ruim 2,5 uur even wisselen van stoel. Het is tegen 16:30 uur als we aankomen in South West Rocks en nog even op zoek gaan naar de twee duikscholen. Beide zijn al gesloten, maar we kunnen ze gelukkig wel telefonisch bereiken vanavond en het lukt ons zelfs om voor morgen nog twee plaatsen te bemachtigen op de boot om morgen een dagje te gaan duiken tussen Grey Nurse Sharks. Als we een camping hebben gevonden, waar het gelukkig (nog) niet zo vol staat en waar we worden verwelkomd door een groepje Kangaroos die rondspringen tussen de tenten. Hoe leuk is dit .... Als ons tentje staat, nemen we de tablets in de aanslag en zoeken we een rustig plekje waar we lekker een poosje kunnen zitten. We houden het vanavond simpel, instant noodles .... Vanavond nog maar even wat foto's uitzoeken en kijken of we het reisverslag weer eens kunnen posten en dan een beetje op tijd naar bed, want morgenochtend moeten we om 08:00 uur bij de duikschool zijn.

Maandag 19 december 2016 (9 km)
Vanmorgen ging om 07:00 uur de wekker, want om 08:00 uur moesten we bij de duikschool zijn voor een dagje duikje tussen de Haaien en voor onze eerst grotduik. Na het ontbijt rijden we naar de duikschool, waar we kennismaken met de gidsen en de overige duikers. Een mooi klein groepje vandaag, acht duikers en twee gidsen, twee kleine groepjes van vier en een gids. Als alle spullen gereed zijn rijden we met twee auto's richting de haven. Wij rijden mee met de eigenaar van de duikschool en de gidsen en hebben een aanhanger met de boot achter de auto. Vanaf de haven is het ongeveer een half uur varen naar onze eerste duikstek, South West Rocks. Het is een plek die bekend staat als een van de vier top duiklocaties in Australië en is vooral bekend vanwege de vrijwel permanent aanwezige Wobbegongs Sharks (Bakerhaaien) en Grey Nurse Sharks. Daarnaast is er op dit punt een grote rots met een opening waar je doorheen kan zwemmen op een diepte van tussen 24 en 14 meter, onze eerste grotduik. Yes, we are exited! Als iedereen zover is gaan we het water in met onze gids en beginnen we aan onze eerste duik. In het begin moeten we beide weer even wennen. De watertemperatuur is hier (nog) maar zo'n 20 graden Celsius en het zicht is vandaag niet veel meer dan vijf meter. Uhm ja, en dat laatste houd dus in dat die grote Haaien wel erg dichtbij moeten zijn voor je ze signaleert .... Gelukkig hebben we inmiddels tijdens onze reis wel voldoende duiken gelogd om ons confortabel genoeg te voelen, ook in deze, misschien wat mindere duik omstandigheden. Er staat ook een behoorlijke stroming en deining, zowel boven als onder water, maar ook dat is iets wat we inmiddels wel vaker hebben gehad. We duiken nog maar net vijf minuten als de eerste grote Grey Nurse Shark aan ons voorbij komt. Wow! Wat een beest zeg en uhhh .... wat dichtbij. Gelukkig zien de Haaien duikers nou niet als hun prooi maar meer als een van hen en zwemmen ze rustig en ongestoord aan ons voorbij. Wij hebben ons laten vertellen dat er "slechts" drie soorten Haaien zijn die mensen (kunnen) aanvallen, maar dan zijn meestal surfers hun eerste doelwit of zwemmers aan de oppervlakte. Als we verder zwemmen en onze gids volgen, komen we al snel meerdere Grey Nurse Sharks tegen en ook spotten we tijdens onze eerste duik een Wobbegong Shark. Wow, wat gaaf dit zeg! Omdat het een vrij diepe duik is en we toch wel wat gespannen zijn vermoed ik, is onze duiktijd 32 minuten. Maar wat een super gave ervaring dit! Als we weer terug zijn boord wacht ons een warme bak koffie en cake en kunnen we nog even onze eerste duik van vandaag tussen de Haaien op ons in laten werken. Ondertussen geeft onze gids uitleg over onze tweede duik, de grotduik. De ingang van de grot is op een diepte van 24 meter, de tunnel heeft een lengte van 62 meter en aan de andere kant is de uitgang op een diepte van 14 meter. De lichtinval op het ondiepe punt is tot maximaal zo'n 25 meter en dus duiken we met zaklampen. Deze tweede duik duiken wij als enige samen met onze gids, ideaal want zo kunnen we beide dichtbij de gids blijven tijdens onze eerste grot duik. In overleg met onze gids kiezen we ervoor de grot aan de ondiepere zeide binnen te gaan. Hier is de doorgang een stuk wijder en kunnen we even wennen aan het idee. Als we de gang door zijn gezwommen kunnen we dan onze gids laten weten of we het zien zitten om ons door de nauwe doorgang te laten afakken en door te zwemmen door de nauwe opening naar een diepte van 24 meter, om vandaar te keren en weer dezelfde weg terug te zemmen naar de andere kant door de grot. Het bijzondere in deze grot is dat er op een diepte van zes meter een holle ruimte is onder water, waar een ruimte is gevuld met lucht en waar je dus boven kunt komen en even met elkaar kan praten, zes meter onder zeeniveau .... Hoe bizar is dat? Het blijkt een geweldige duik en we kunnen er beide optimaal van genieten. Echt de meest bijzondere en fantastische duik tot dusver. En nee, niet alleen door de grot ervaring maar het blijkt ook een ideale plek om de Grey Nurse Sharks en de Wobbegong Sharks te spotten. Bij de ingang van de grot liggen een paar Wobbegong Sharks te luieren. De Grey Nurse Sharks zijn een stuk actiever en zwemmen rondjes voor de ingang van de grot. Onze gids gebaard ons links van de grotingang op het zand te gaan liggen en zo kunnen we de Haaien vanuit een laag standpunt observeren. Wow, wat gaaf dit! Als we na onze duik weer terug aan boord komen is wel van onze gezichten af te lezen dat we erg genoten hebben van deze tweede duik. Als iedereen weer terug aan boord is en de eerte ervaringen weer zijn uitgewisseld, verlaten we ook de tweede duikstek en varen we in een half uur weer terug richting de haven. Vandaar gaan we terug richting de duikschool, waar we na het invullen van onze logboeken weer afscheid nemen van de andere duikers en de gidsen. Wat een geweldige duik excursie dit! De middag brengen we door op de camping, even tijd voor een beetje ontspanning. 's Avonds is het weer tijd voor een BBQ en daarna gaan we op tijd richting onze tent ....

Dinsdag 20 december 2016 (115 km)
Om 10:00 uur vertrokken richting Port Macquarie, waar we voor vannacht een AirBenB hebben geboekt voor een nachtje. Vandaag niet zo'n lange afstand af te leggen en dus willen we proberen vandaag eens een keertje een beetje op tijd bij onze accommodatie aan te komen. Om 13:45 uur zoiets zijn we al in Port Macquarie, waar we op een ander andres als waar wij overnachten, onze sleutel op kunnen halen. Dan rijden we eerst naar onze accommodatie, een net 3-kamer appartement, wat we delen met een ander Duits stel. Als we 's middags in het appartement zijn is er niemand en dus kunnen we ons hier even "thuis" wanen en heerlijk op het balkon eerst even luchen. Daarna brengen we nog een bezoek aan het Koala Hospital, waar we om 15:00 uur een rondleiding volgen. Leuk om zo de Koala's van dichtbij te kunnen zien en erg interessant om de verhalen en uitleg van onze gids te horen. In het Koala Hospital worden Koala's opgevangen en verzorgd die ziek zijn of die bijvoorbeeld door een ongeluk of bosbrand verzorgd moeten worden. Wat een schattige beesten die Koala's en voor Sander zijn eerste kennismaking met deze slaperige beertjes. Tja, slaperig dat zijn ze, want Koala's slapen gemiddeld tussen de 18 en 20 uur per dag! Na ons bezoek aan het Koala Hospital lopen we nog even het plaatsje door en daarna rijdenden we terug naar het appartement, waar we nog even een wasje doen en 's avonds Pasta maken. Pas later op de avond komen de andere gasten thuis, die overigens de volgende ochtend al weer op tijd vertrokken waren, ideaal. Tegen een uur of 21:00 gaan we naar onze kamer, waar we nog wat op internet opzoeken en nog even Skypen met Theo. Tegen een uur of 24:00 houden we het voor gezien, hopelijk kunnen we hier lekker slapen.

Woensdag 21 december 2016 (316 km)
Heerlijk geslapen vannacht en vanmorgen zijn de andere AirBenB gasten al vroeg vertrokken, dus we hebben vanmorgen lekker het hele appartement nog even voor ons zelf. Vandaag rijden we verder richting het zuiden, in de richting van Newcastle, maar even kijken hoe ver we komen. We hebben nog twee nachten voor we op de 23e onze huurauto weer moeten inleveren in Sydney en ik denk dat het er op neer gaat komen dat we onderweg nog op twee verschillende plekken zullen overnachten. We beginnen met een route binnendoor, een route door een bosrijk gebied met weinig uitzichten waar we kunnen stoppen (zo blijkt later) en een stuk van zo'n 30 km over een onverharde gravel weg. Het kost ons ruim twee uur om zo'n 65 km af te leggen, achteraf gezien niet helemaal een goede keuze dus .... Het tweede deel van de route kiezen we er voor om de meren route te nemen en ook hier de Highway te vermijden. Een leukere route als vanmorgen met een paar stops onderweg. We hebben een boekje waarin de route en de uitzichtpunten beschreven zijn, alleen bij een aantal uitzichtpunten blijken wij toch iets anders te zien .... Mmm, tja soms heb je eens zo'n dag dat niet alles helemaal is wat je graag zou willen. Anyhow! Omdat de routes uiteindelijk toch wat langer zijn en langer duren als we hadden verwacht, besluiten we uiteindelijk maar toch een camping op de zoeken. Onderweg komen we een Big4 camping tegen, die gelukkig niet overvol blijkt te staan, maar slechts een paar plaatsen bezet heeft. De receptie is al gesloten als we aankomen, maar gelukkig kunnen we wel via de nachtbel als late aankomst inchecken. Gelukkig, kunnen we toch ons tentje hier opzetten en hoeven we niet op zoek naar een andere accommodatie, want over een uurtje is het weer donker. We zetten ons tentje op, rijden naar de BP voor een afhaal maaltijd (het enige wat er hier in de verre omstreken te verkrijgen is) en rijden daarna terug naar de camping waar we wat eten en nog tot een uur 23:00 naast de tent blijven zitten. We blijven hier een nachtje en morgen rijden we weer een stukje verder in de richting van Sydney.

Donderdag 22 december 2016 (179 km)
Vannacht heerlijk geslapen en zelfs ik werd pas tegen 07:30 uur wakker. Als ook Sander eruit is, breken we ons tentje weer af, ontbijten we nog even op onze plek en dan tegen 10:45 uur rijden we uiteindelijk van de camping. Ook vandaag weer een toeristische route met onderweg een aantal leuke stops op mooie uitzichtpunten. We lunchen aan een leeg strand met uiticht op zee en 's middags in het plaatsje The Entrance, blijken we precies op tijd te zijn voor het voeren van de Pelikanen. Wat een toeristische trekpleister dit, het plein staat vol met mensen die speciaal hier op af gekomen zijn, net als wij .... NOT. Maar ja, nu we er toch zijn .... Daarna rijden we door en maken we nog een paar andere stops. Ook rijden we nog even door naar Killcare, waar ik vroeger heel wat weekendjes heb doorgebracht met vrienden uit Sydney. Leuk om hier weer even terug te zijn. Dan rijden we in de richting van Woy Woy, waar we eigenlijk op zoek waren naar een laatste camping voor Sydney. Als blijkt dat we op deze camping AUD 90 (€ 62) per nacht moeten betalen om ons tentje op een stukje gras te mogen zetten, besluiten we voor het zelfde geld maar een hotel op te zoeken en te boeken op Booking.com. Tja, AUD 90 voor een nachtje, dat is drie keer zoveel als wat we afgelopen nacht hebben betaald .... We hebben hier beneden in het restaurant gegeten en zitten nu op onze kamer, tja wel even wat anders als ons tentje. Die mag morgen voorlopig weer voor een paar dagen de backpack in, want morgen reizen we verder naar Sydney, waar we voor acht nachten een accommodatie hebben geboekt in de buurt van het centrum. Ik kan haast niet wachten .... Back in Sydney again!

Vrijdag 23 december 2016 (110 km)
Wat heerlijk weer vannacht een normaal bed en een rustige kamer, heerlijk geslapen. Vandaag onze laatste kilometers naar Sydney, een rustig dagje dus kunnen we vanmorgen rustig aan doen. Om 10:00 uur checken we uit en vertrekken we voor onze laatste rit naar Sydney. We besluiten eerst nog naar twee uitzichtpunten te rijden en een picknickplaats op te zoeken .... We moeten vanmiddag onze luxe bolide weer inleveren en na vijf weken kost het dus even tijd om alles weer in onze backpacks te krijgen. Ook de tent moet even goed opgevouwen worden en dus zijn we alles bij elkaar toch nog wel bijna een uurtje bezig om alles uit te zoeken. Omdat we nog niet ontbeten hadden, doen we dat ook hier en dan lopen we nog even naar een waterval (die overigens ook vrijwel geheel droog staat hier). Dan tegen 12:45 uur rijden we door richting Sydney, eerst naar ons hotel om in te checken en onze spullen af te zetten. Het is Sydney, vrijdag middag en het weekend voor kerst en dus kost het wel even voordat we de stad door zijn. Echt zoeken hoeven we niet, maar in zo'n drukke stad zit je al snel op de verkeerde baan .... We rijden Sydney binnen over de Harbour Bridge en we kunnen al snel een eerste glimps opvangen van het Opera Huis. Yes, I'm back again na bijna 18 jaar! We checken in bij Sydney Space, een accommodatie op het universiteits terrein van Sydney, waar we voor de komende acht nachten een hotelkamer hebben geboekt met gedeelde badkamer, maar waar we een privé kamer met ensuite krijgen, beters. Een prima kamer gelegen in de buurt Camperdown, Newtown, vlakbij bussen en trein richting het centrum en zo'n 4,5 km van het CBD. Om 14:15 uur checken we in en als we alle spullen op de kmaer hebben gelegd, stappen we weer in de auto en rijden we richting William Street, Kings Cross, waar we de auto weer moeten inleveren. 33 Dagen hebben we de auto gehad, opgehaald in Cairns en ingeleverd in Sydney na in totaal 4.528 km gereden te hebben .... Gelukkig leveren we de auto weer netjes en zonder problemen in. Inmiddels is het tegen 15:30 uur en dus besluiten we nog even twee uurtjes de stad in te lopen, we lopen eerst in de richting van Hyde Park waar we nog even wat lunchen. We lopen nog even een stukje door het centrum, Elizabeth Street, George Street, Pitt Street en langs Town Hall. Voor mij stuk voor stuk allemaal bekende plaatsen, want in 1997-1998 heb ik een jaar hier in Sydney gewoond. Tegen een uur of 17:30 uur lopen we op ons gemak terug richting ons hotel, waar we rond 18:30 uur terug zijn. Tijd om nog even wat te relaxen en te douchen, want vanavond hebben we afgesproken met Michael, een vriend van mij uit mijn Sydney tijd .... Om 19:30 uur hebben we afgesproken komt hij ons halen en gaan we gezellig een hapje eten in een heerlijk Thais restaurant hier in Newtown. Hoe gaaf is dit? Om elkaar na bijna 19 jaar weer hier in Sydney te ontmoeten .... Het is echt super leuk om elkaar weer te zien, Sander en Michael kennis te laten maken en het is alsof we elkaar hooguit een jaartje niet gezien hebben. Een super gezellige avond hebben we met z'n drieën, want helaas kon de vriend van Michael er niet bij zijn vanavond omdat die op dit moment in Maleisië zit bij familie voor kerst. Michael vliegt er van de week ook heen om een paar dagen met de familie door te brengen, dus het was nog maar even de vraag of het ook ging lukken om hier van de week wat af te spreken. Er is genoeg om over te praten na al die jaren .... We hebben heerlijk Thais gegeten op uitnodiging van Michael en na afloop doen we nog een drankje in een bar hier in Newtown. Tegen 23:30 uur lopen we met z'n drieën weer terug richting ons hotel, waar we voorlopig weer afscheid nemen en Micheal een Uber (taxi) neemt richting huis. We hebben afgesproken dat we elkaar voordat wij Australië weer achter ons laten, onze laatste nacht in Sydney op 4 februari 2017 bij Michael en zijn vriend logeren. Zo hebben wij een goed onderkomen en kunnen we nog gezellig wat tijd met z'n vieren hier in Sydney doorbrengen. Wat een super gezellige avond. It's good to be back!

Zaterdag 24 december 2017
Vandaag hebben we een dagje om wat meer van Sydney te gaan bekijken. Eerst nog even lekker ontbijten in de fantastische Harry Potter achtige eetzaal op de campus en tegen 10:15 uur lopen we naar de bushalte voor de bus richting het Centraal station. Vandaar nemen we de trein richting Circular Quey en komen we uit bij n het Opera House en de Sydney Harbour Bridge. We hebben ruim een week in Sydney, dus alle tijd om alles op ons gemak te bekijken en wat rond te lopen. Na een bezoek aan het Opera House lopen we in de richting van The Rocks, een gezellig wijkje in het centrum. We halen een broodje en koffie voor de lunch en in de middag lopen we via het centrum richting Oxford Street, de straat waar ik vroeger regelmatig uit ging .... Voor mij voelt het wel weer een beetje als thusikomen, altijd fijn als je een beetje je weg weet in een grote stad. Aan het eind van de middag nemen we de trein terug richting Newtown en lopen we het laatste stukje terug door Newtown in de richting van ons hotel. Onderweg eten we nog even een hapje bij een Chinees restaurantje en tegen 19:00 uur zijn we terug bij onze accommodatie. Even een paar uurtjes relaxen en dan vanavond maar eens kijken of Oxford Street nog steeds zo hot and happening is als vroeger .... Vanavond maar weer eens een keertje stappen in Oxford Street.

1. Anneke Menses:
    4 januari 2017
    Wat een avontuur tijdens die grotduik. Jullie wagen ook van alles. Leuk Dennie om weer terug in Sydney te zijn. Have fun.
  2. Cees Sleven:
    10 januari 2017
    "Hoe gaaf is dit?" inmiddels de gevleugelde uitspraak als de heren extra enthousiast ergens over zijn. Zeker in deze aflevering met een fantastisch duikavontuur en een terugkeer naar Sidney en de vele herinneringen die daar voor het oprapen liggen... Ik heb er weer van genoten! Groet!