Week 53: Sydney ~ Blue Mountains

4 januari 2017 - Gungahlin, Australië

WEEK 53
Zondag 25 december 2016 (1e kerstdag)
Eerste kerstdag .... Een jaar geleden al weer dat we in Ambacht met z'n allen kerst hebben gevierd bij Ellen en Wim, het familie afscheid voor ons grote avontuur wereldreis 2015-2017. En dus inmiddels bijna een jaar onderweg. Vandaag vieren we kerst samen, dit keer niet in familiesfeer thuis bij de kerstboom, maar op een overvol strand in Sydney - Australië samen met nog een heleboel anderen. Het is vandaag zo'n 35 graden Celsius en na het ontbijt nemen we de bus en trein richting de ferry terminal Circular Quey voor de ferry naar Manly. De ferry is overvol, maar gelukkig weten we wel een plekje buiten aan boord te bemachtigen. De overtocht duurd 30 minuten en na aankomst lopen we door de winkelstraat van Manly door naar het bekende Mainly Beach. Uhm nee, het wordt zeker geen eenzame kerst .... We brengen een paar uur door op Manly Beach voor we uiteindelijk besluiten de ferry weer terug te nemen richting Circular Quey. Dan ook nog maar even een kijkje nemen in Bondi Beach en dus nemen we de trein richting Bondi Junction en van daaruit de bus. Bekend terrein voor mij, want toen ik in Sydney woonde heb ik hier in Bondi heel wat tijd doorgebracht. Erg leuk en bijzonder om hier na al die jaren weer terug te zijn en Sander te kunnen laten zien waar ik heb gewoond en zoveel tijd heb doorgebracht. Het strand op Bondi Beach is afgeladen met mensen, wat een ongelooflijke drukte. En van een kerstsfeer is hier nou niet zo veel te merken .... Oke, af en toe lopen er een paar lekkere, afgetrainde boys voorbij in hun rode zwembroek met een kerstmuts op, maar daar blijft het dan wel bij. Merry X-mass! We blijven een tijdje in Bondi hangen, lopen nog wat rond langs Bondi Beach, halen even een ijsje en nemen tegen 19:00 uur de bus weer terug richting het centrum, Elisabeth Street. Dan gaan we op zoek naar een restaurantje, Vietnamees wordt het vanavond. We hebben heerlijk gegeten en daarna pakken we voor het laatste stukje de bus vanaf Centraal weer terug richting onze accommodatie waar we tegen 22:00 uur terug zijn. Een heerlijk dagje zo en voor Sander zijn eerste kerst op het strand. 's Avonds Skypen we nog gezellig een uurtje met Willem-Peter, Suzanne en Rens en daarna met Ellen, Wim en Iris. Het was al weer even gelegen dat we hadden geskypt en dan is het op een dag als dit wel weer even erg leuk om elkaar toch nog even te zien en spreken. Voor ons zit eerste kerstdag er inmiddels op, maar bij jullie is kerst net begonnen.

Maandag 26 december 2016 (2e kerstdag)
Vannacht weer heerlijk geslapen en zelfs ik slaap een keer een beetje uit, 08:30 uur is het als ik wakker wordt. Na het ontbijt vanmorgen, nemen we de bus naar Watsons Bay. Het is vandaag Boxing Day en dat houdt in voor Sydney de start van de Sydney naar Hobart zeilrace. Zo'n 100 zeilboten nemen deel aan de wereldberoemde zeilrace en de race start in Syney Harbour om 13:00 uur. Om een goed plekje te kunnen bemachtigen om het grote zeilspectakel te kunnen aanschouwen, zijn we al vroeg op de juiste plek, rond 11:00 uur. We hebben een plek op de eerste rij met uitzicht over de Sydney Harbour, het is tegen 11:30 uur 38 graden Celsius en achter ons loopt het inmiddels ook aardig vol. Wat een gaaf gezicht als net na de start van de race tegen 13:10 uur de eerste zeilboten vlak langs de kust bij Watsons Bay aan ons voorbij komen. Bij South Head, het punt waar wij zitten, varen de boten van de Sydney Harbour de open zee op, opweg voor een zeilrace van een paar dagen tot hun eindbestemming Hobert - Tasmanie. Nadat we tegen 13:40 uur de laatste boten nog het ruime water op hebben zien varen aan de andere kant, lopen we naar een klein strandje, waar we een plekje zoeken in de schaduw en eerst even een heerlijk verfrissende duik in zee nemen. Heerlijk hoor, even afkoelen met deze temperatuur .... De rest van de middag blijven we hier en tegen 17:30 uur nemen we de bus weer terug richting het centrum. Van Town Hall lopen we richting China Town, waar we nog even wat eten voordat we de bus nemen terug naar onze accommodatie. In het centrum is het onwijs druk met mensen die vandaag blijkbaar de hele dag zijn wezen shoppen. Boxing Day betekend hier in Australië mega uitverkoop. Tja, voor ons geen optie, want onze backpacks zitten al overvol. Vanavond even samen wat dingen uitzoeken op internet voor wat betreft onze visa voor Azië, want die zullen we of hier in Sydney of straks in Bangkok moeten aanvragen. Ook blijkt dat we niet overland van Myanmar naar Bangladesh mogen reizen, dus moeten we ook nog even kijken voor een of twee vluchten van Thailand naar Myanmar en van Myanmar naar Bangladesh. Gelukkig hebben we hier de tijd en goede Wifi en dus proberen we hier maar zoveel mogelijk op te zoeken vast voor straks. Het is al snel een uur 01:00 uur voordat we uiteindelijk maar besluiten ons bed op te zoeken. Welterusten!

Dinsdag 27 december 2016 (EEN JAAR ONDERWEG!!!)
Vandaag, exact een jaar geleden namen we afscheid van onze lieve familie en vrienden op Schiphol en begonnen we aan ons grote avontuur, wereldreis 2015-2017. Inmiddels 20 landen veder en heel veel reiservaringen rijker, zitten we hier in Sydney - Australië. Wat is de tijd om gevlogen .... en wat hebben we het nog steeds goed naar ons zin. Dat we dit kunnen doen is echt zo SUPER en we hebben er zo geen spijt van! Natuurlijk missen we onze lieve familie en vrienden op sommige momenten best wel en zouden we af en toe best weer even ons eigen plekje op onze eigen bank willen hebben, maar wat genieten we van deze bijzondere ervaring. Een half jaar nog hebben we voordat we weer terug zijn in Nederland. Eerst nog bijna zo'n 6 weken in Australië en daarna door richting Azië. Thailand, Myanmar, Bangladesh, Kuala Lumpur, China, Mongolië, Kazachstan en Rusland staan nog op onze planning. Wederom een nieuw werelddeel met een totaal andere cultuur en ongetwijfeld weer heel veel mooie momenten en belevenissen. Hopen dat we alle visa's rond krijgen tijdens onze reis, want de meeste moeten we onderweg aanvragen bij de verschillende ambassades. We weten dat er thuis al flink wordt afgeteld en wordt uitgekeken naar onze terugkomst, maar wij reizen eerst nog zes maanden door en genieten van elke minuut van dit mooie avontuur. Vandaag zijn we pas laat op pad gegaan, vanmorgen even heerlijk rustig aan gedaan en de tijd genomen om ons even te verdiepen in eventuele visa aanvragen voor Azië. Pas rond 15:30 uur besluiten we toch nog een paar uurtjes de stad in te gaan en weer een nieuwe wijk te bezoeken, Darling Harbour. Wat is deze wijk in positieve zin veranderd ten opzichte van 19 jaar geleden. Een mooie moderne uitstraling heeft dit deel van de stad gekregen, een leuke wijk om even een paar uur door te lopen. 's Avonds gaan we nog een keer een hapje eten in het Vietnameese restaurant waar we van de week al eerder een keer waren en daarna nemen we de bus terug naar onze accommodatie. 's Avonds Skypen we nog even met Marrie en Dim, die ons laten weten dat ze de knoop doorgehakt hebben en ons over zes weken komen opzoeken in Thailand. Hoe leuk is dat! De bedoeling is dat we dan een week of 3,5 met z'n vieren door Thailand gaan reizen. Super gaaf om dan weer een stukje van onze reiservaring te kunnen delen met mijn ouders.

Woensdag 28 december 2016
Vanmorgen hebben we na het ontbijt eerst gekeken voor vluchten van Amsterdam naar Bangkok en de tickets voor Marrie en Dim geboekt. Tja, wat ons plan verder wordt voor Thailand moeten we nog maar even bekijken. Het voornaamste is dat we weer even wat tijd met z'n vieren kunnen doorbrengen .... Al met al gaat er wel weer wat tijd in zitten om de juiste vlucht te zoeken en te boeken, maar het is gelukt, op 6 februari 2017 vliegen mijn ouders naar Thailand en terug op 2 maart 2017. Weer iets mooi om naar uit te kijken. Wij gaan tegen een uur of 12:00 nog een poosje de stad in. We brengen vanmiddag een bezoek aan de Botanische tuinen, proberen vast een plekje uit te zoeken waar we op oudejaarsavond het vuurwerk willen gaan kijken en lopen daarna nog een stukje door Kings Cross. Kings Cross is echt niks veranderend in al die jaren, ja ook hier heb ik nog een paar maanden gewoond .... Eind van de middag is het tijd voor een beetje ontspanning en 's avonds eten we een hapje in het Stonewall Hotel aan Oxford Street, een vande gay bars waar ik jaren terug al regelmatig 's avonds even een drankje ging doen. Tegen een uur of 23:30 uur zijn we weer terug op onze kamer.

Donderdag 29 december 2016
Als we vanmorgen wakker worden ziet het er wat bewolkt uit en lijkt het even niet zo'n geschikte dag te worden voor een stranddagje. Maar nee, niets is minder waar. Na het ontbijt ziet het er al weer heel anders uit. We besluiten de bus te nemen naar Coogee Beach en van daar uit de rockswandeling te maken langs de kust via Bronte Beach naar Bondi Beach. Coogee Beach was 19,5 jaar geleden mijn eerste basis en kennismaking met Sydney - Australië. Op 29 juli 1997 kwam ik hier aan voor mijn eerste Australië avontuur, een jaar alleen door Australië backpacken, tja en dan wordt je verliefd op een stad en blijf je dus een jaar in Sydney en maak je van daaruit de nodige reizen door Australië .... Erg leuk om vandaag samen met Sander hier nog een keer terug te komen. Inmiddels is de zon er weer door en al snel is het weer een graad of 35 Celsius. We lopen alles bij elkaar zo'n drie uur over de kustroute en maken onderweg nog even een stop om wat verfrissing op te zoeken in zee. De watertemperatuur hier in Sydney is een stuk koeler als in het noorden, 19 graden Celsius geeft mijn horloge aan, maar als we eenmaal door zijn is het heerlijk verfrissend. We eindigen op Bondi Beach, waar we van de week op eerste kerstdag ook al een paar uur geweest waren. De stranden liggen ook vandaag overvol en je kunt goed merken dat het richting oud en nieuw een stuk drukker wordt in de stad. We blijven vanmiddag nog een paar uurtjes hier op North Bondi en nemen tegen 19:00 uur de bus terug richting Bondi Junction en de trein richting Kings Cross. Ook vanavond eten we een hapje in Oxford Street en tegen 21:00 uur nemen we de bus terug richting onze accommodatie. 's Avonds Skypen we nog even gezellig met Dienie, doe ik een wasje en verdiept Sander zich nog even in de Blue Mountains. Morgen willen we al op tijd weg en nemen we trein richting de Blue Mountains om een dagje te gaan wandelen en wat van het Blue Mountains National Park te zien. Nog even een dagje buiten de stad, voordat we ons opmaken voor een lange dag .... op naar oud en nieuw 2016-2017 in Sydney - Australië!

Vrijdag 30 december 2016
Vanmorgen een keertje vroeg de wekker, om 06:30 uur dit keer, want we willen op tijd de trein nemen richting de Blue Mountains. Na het ontbijt nemen we de bus richting Centraal station en vandaar de trein richting Katoomba, een rit van twee uur. Om 10:20 uur komen we aan in Katoomba en nemen we de lokale bus naar Echo Point, het meest bekende punt van de Blue Mountains met uitzicht op de Three Sisters. Het is wat bewolkt vandaag en af en toe regent het een beetje, maar gelukkig is het niet mistig en valt het mee met de regen. Vandaag hebben we gepland om wat te wandelen hier in Blue Mountains en hopen we een goede indruk op te kunnen doen van het Blue Mountains National Park. Nadat we eerst samen met een heleboel anderen van het uitzicht over de vallei en de Three Sisters hebben genoten, nemen we het wandelpand rechtsom richting Katoomba Falls en het Skyway station. Dan nemen we een wandelpad de vallei in en lopen we via een route onderlangs, door het Leura Forstest, terug in de richting de voet van de Three Sisters. Een prachtige wandeling door een vrij rustig gebied en uiteindelijk een steile klim terug naar boven, een trap van 900 tredens voor zo'n 45 minuten langs de steile bergrotsen omhoog. Al met al lopen we tot een uur of 16:00 door het gebied en genieten we weer even van de mooie natuur buiten de grote stad. Om 17:00 uur nemen we uiteindelijk weer de trein terug naar Sydney, waar we om 19:00 uur weer aankomen en nog even een hapje eten in een Indonesisch restaurantje. Dan nemen we de bus terug richting onze accommodatie, waar we tegen 21:00 uur terug zijn. 's Avonds Skypen we nog even met Theo en daarna is het tijd om onze backpacks weer in te pakken. Morgenochtend checken we al op tijd uit, laten we onze bagage hier achter en maken we ons op voor oud en nieuw 2016-2017 in Sydney. Voor morgenavond hebben we geen accommodatie geboekt in Sydney want de prijzen voor deze nacht zijn echt absurd hoog. Voor onze accommodatie kwam het voor een nacht zo'n beetje neer op het zelfde bedrag als dat van de afgelopen 6 nachten bij elkaar .... Nee, we willen oud en nieuw in Sydney goed inwijden en dus hebben besloten maar een nachtje door te halen ....

Zaterdag 31 december 2016
Ook vanmorgen gaat op tijd onze wekker, om 06:30 uur, want we willen vandaag op tijd de stad in om een van de weinige vrije plaatsen te bemachtigen om het vuurwerk te kunnen kijken vannacht .... Tja, je moet er wat voor over hebben he. Om 07:30 uur nemen we de bus de stad in en nadat we iets voor het ontbijt hebben opgehaald, lopen we richting de Botanische tuinen. Om 08:30 uur al zitten we in de rij te wachten tot om 10:00 uur de hekken open gaan voor de Botanische tuin, waar in totaal zo'n 16.000 vrije plaatsen beschikbaar zijn. We hebben een paar dagen geleden al een plekje "uitgezocht", we hoeven alleen nog maar bij de gelukkige 16.000 te zitten die worden toegelaten en nee, we zijn niet de enige die al vroeg in de rij zitten .... We lijken wel gek om 16 uur van te voren in de rij te gaan staan om een vuurwerkshow van 12 minuten te kijken vanavond. Anyhow! Dit was een van de highlights tijdens onze wereldreis en voor ons vertrek vorig jaar stond al vast dat we deze avond hier in Sydney zouden doorbrengen. Ons geduld wordt wel op de proef gesteld, maar uiteindelijk lukt het ons om een goede plek te bemachtigen. Als om 10:00 uur de hekken open gaan is het gedaan met de op het eerste oogopslag zo gestructureerde rijen en breekt de chaos los .... Om 11:30 uur hebben wij onze plek berijkt, op het uitzichtpunt bij Mrs Macquiries Chair, recht voor de Sydney Harbour Bridge en het Opera House. Wat een super plek dit! Nu alleen nog maar ruim 12 uur wachten .... Al snel blijkt dat we niet de enige Nederlanders zijn die op dit plekje zitten en dus brengen we de dag door met een gezellig groepje Nederlands, wat lui uit Colombia, Argentinië en Japan. Wat een mensen massa hier, onbeschrijfelijk. Het is vandaag wederom een graad of 35 Celsius en dus vloet de zonnebrad rijkelijk, gelukkig zitten we half beschut in de schaduw van een grote boom en hebben we een goed gevulde koeltas bij ons met voldoende drinken, water en eten om de tijd vol te maken. Vanaf 18:00 uur worden we een beetje vermaakt door o.a. een lichtshow, een boten parade en een vluchtshow. Ook is er om 21:00 uur alvast een klein voorproefje van de grote vuurwerk show van 24:00 uur. De laatste paar uur wachten gaan vrij snel om en voor we het weten is het tijd om af te tellen .... 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 Happy New Year!!! Sydney 2017 met een geweldige vuurwerk show van 12 minuten. Tja, hier is het allemaal om te doen. Even een kippenvel momentje, oud en nieuw in Sydney .... Voor mij de tweede keer, maar hoe gaaf om dit nu tijdens onze wereldreis hier samen te vieren. Tien uur eerder als in Nederland, zijn wij een van de eerste die hier het nieuwe jaar inluiden. Terwijl jullie in Nederland nog aan het Oliebollen bakken waren, gingen wij het nieuwe jaar in met een lange nacht voor de boeg .... Na de grote vuurwerk show verlaten we ons mooie plekje hier bij Mrs Macquaries Chair, nemen we afscheid van alle mensen waar we hier de afgelopen 12 uur mee hebben doorgebracht en lopen we richting Oxford Street om het nieuwe jaar goed in te wijden. In de Midnight Shift lukt het ons om onze familie en vrienden alvast even de aller beste wensen over te brengen via WhatsApp en Facebook en sturen we de eerste foto's van het vuurwerk door. Nee, in Sydney ben je nooit alleen, dus we komen de nacht prima door. En straks? Wel, om 12:00 uur kunnen we onze nieuwe huurauto ophalen en dan laten we voorlopig Sydney weer even achter ons ....

Wij wensen alle lezers een goed, gezond, voorspoedig en reislustig 2017 vanuit een zonovergoten Sydney!!!

1. Ma:
    4 januari 2017
    Zo eerst maar weer even gelezen, zijn voor ons ook nog wel bekende stukjes, nog een heel fijne tijd daar aan de andere kant van de wereld en nu maar hopen dat we over een
    n kleine vijf weken kunnen afreizen naar Tayland. Liefs van ons
  2. Ma:
    4 januari 2017
    Sorry moet Thailand zijn.
  3. Anneke Menses:
    4 januari 2017
    Wat een belevenis moet dat zijn, in Sydney het jaar uitknallen. Ja, jullie hebben er al 2/3 op zitten maar nog een aardige tijd voor de boeg. Leuk dat je ouders in Thailand bij jullie zijn. Een heel mooi 2017 waarvan de helft nog in Verwegnistan.
  4. Heily Visser.:
    5 januari 2017
    Jullie ook een fijn en gezond 2017 en ga vooral door met deze reisverslagen. Ik geniet ervan!
  5. Wendy Bongers:
    7 januari 2017
    Wat een leuk reisverhaal weer....
    Leuk dat je sanders gids bent... doet ie het goed sander? Je prive gids ;)
    En dan oud en nieuw de fotos leken wel plaatjes wat is dat amazing wauw gaf
    Happy new year
    Nu paar mnd wachten en dan zien we jullie weer..
    En kan jaedy eindelijk voor het eerst zijn ooms zien
  6. Dienie Coenen..:
    7 januari 2017
    De goede wensen voor 2017,en samen veel reisplezier, Mooie foto's hebben jullie gemaakt en gestuurd, van het vuurwerk. Groetjes en veel liefs van DIENIE.
  7. Cees Sleven:
    10 januari 2017
    Gelukkig Nieuwjaar! Voor jullie alle goeds, voorspoed en geluk gewenst. Dat gezondheid en reislust onverminderd jullie deel moge zijn. En een inspirerend vervolg van jullie reis mag eindigen in een behouden thuiskomst! Daar proost ik op! Groet!
  8. T v d Braak:
    10 januari 2017
    Vanavond nogmaals jullie reisverhaal gelezen.
    Wat grappig, die kangoeroes rondom de tent. Wij vermaken ons met konijnen. Verschil moet er zijn. Het duiken wordt steeds spannender he (Door een grot) en dan vergezeld van div. haaiensoorten. Ik kan me er geen goede voorstelling van maken. Een geweldig vuurwerk meegemaakt, zeg.
    Ook te zien op die prachtige foto's.
    Jullie zijn ver weg, maar fijn dat we elkaar via Skype regelmatig ontmoeten.
    Liefs Theo
  9. Yvonne peters:
    13 januari 2017
    Hierbij mijn beste wensen voor een goed en gelukkig 2017, dat de rest van jullie reis ook maar zo succesvol mag zijn als tot nog toe! Leuk voor je, Dennie, om na zo lange tijd weer terug te zijn in Sydney. Wat een bijzonder Oud- en Nieuw! Prachtige vuurwerkfoto's! Fijn dat jullie nog weer konden duiken en nog wel in een grot. Hoeveel soorten haaien hebben jullie al wel niet gezien tot nog toe? Jullie daar in de hitte, wij hebben hier vanavond sneeuw en volgende week gaat het behoorlijk vriezen... Wens jullie een heel fijne voortzetting van jullie reis. Groetjes, Yvonne