Week 54 - 55: Canberra ~ Snowy Mountains ~ Melbourne ~ Great Ocean Road

16 januari 2017 - Fulham Gardens, Australië

WEEK 54
Zondag 01 januari 2017 (52 km)
De nacht zijn we prima doorgekomen in Sydney en als we vanmorgen nog een paar uurtjes moeten wachten voordat we onze nieuwe huurauto kunnen ophalen, gaan we nog maar even in Hyde Park liggen om de laatste anderhalf uur door te brengen. We hebben vannacht nog even een AirBenB geboekt voor komende nacht in Helensburgh, zo'n 52 km ten zuiden van Sydney. Hoeven we in elk geval niet te ver te rijden en weten we zeker dat we vanmiddag en vannacht een lekker bed hebben om weer even wat uurtjes slaap in te halen. Tja, we zijn ook geen 18 meer .... Om 11:30 uur melden we ons bij Hertz aan Williams Street en kunnen we onze nieuwe huurauto ophalen, dit keer een vrijwel nieuwe Toyata Carolla. Als we al het papierwerk weer hebben ingevuld rijden we terug naar onze accommodatie van de afgelopen nachten en halen we onze backpacks weer op. Dan rijden we in een keer door naar Helensburgh en slaan we onderweg nog even wat boodschappen in. Rond 14:45 uur zijn we bij onze AirBenB en maken we kennis met onze nieuwe host Leonie. We hebben hier een mooie kamer en badkamer, waar we na het douchen eerst maar even een paar uurtjes slaap inhalen. Tot 19:30 uur slapen we en de enige reden dat we wakker worden, is omdat we onze wekker hadden gezet. Even wat te eten maken en vanavond nog even wat van het reisverslag bijwerken terwijl Sander zich nog even inleest over ons volgende deel van onze Australië reis. We hebben Sydney na 9 nachten weer achter ons gelaten en gaan nu op weg richting het zuiden, Melbourne en vervolgens via de Great Ocean Road door naar Adelaide vanwaar we 19 januari 2017 weer zullen doorvliegen naar Perth, Western Australia. Voor mij was het wel heel bijzonder om na zo'n lange tijd weer even terug te zijn in Sydney en Sander wat plekken te kunnen laten zien waar ik zoveel tijd heb doorgebracht toen ik hier in 1997-1998 in Sydney woonde. Erg bijzonder! Vanavond maar weer een keertje op tijd naar bed en morgen even wat uitslapen, voordat we onze weg verder vervolgen ....

Maandag 02 januari 2017 (173 km)
Vanmorgen eerst nog een beetje uitgeslapen en tegen 09:30 uur lekker ontbeten en daarna om 10:15 uur vertrokken. Het idee was om richting Jervis Bay te rijden vandaag en onderweg nog wat stops te maken. Dat tweede lukt, maar Jarvis Bay dat halen we niet vandaag (zo blijkt later ....) We beginnen de dag met een mooie kustwandeling in het Royal National Park, totaal een route van zo'n 10 km in ruim 3,5 uur. Wat een mooi stukje natuur ook weer hier, toch bijzonder dat we nog steeds zo kunnen genieten van al het moois wat we onderweg tegenkomen. Tijdens onze wandeling zoeken we een mooi lunchplekje, weg van het pad en bovenop een rots met een fenominaal uitzicht. Wow, prachtig! Inmiddels is het 14:30 uur en besluiten we toch maar een stukje verder te rijden .... We hebben nog een paar mooie stops gepland staan onderweg en willen dit stukje vandaag nog proberen zoveel mogelijk de kustroute te rijden. Tja en dat laatste kost op een dag als 2 januari waarop alle Australiërs nog vrij zijn wat meer tijd als we hadden ingeschat. Maar goed, we hebben niets geboekt dus we moeten nergens heen vandaag (hadden we dat achteraf vandaag maar wel gedaan ....) Als het een uur of 19:00 is geworden besluiten we toch maar op zoek te gaan naar een accommodatie. Mmm, de motels die nog een kamer hebben blijken onbetaalbaar en beginnen bij de AUD 165 per nacht. Niet dus, dan toch maar proberen een plekje te vinden op een camping en maar weer een keer ons tentje opzetten. Helaas is zelfs dit vanavond niet zo makkelijk. Bij de eerste camping kunnen we voor AUD 50 ons tentje buiten de poorten opzetten en mogen wel gebruik maken van douche en toilet op de camping en bij de tweede lukt het uiteindelijk om voor AUD 38 ons tentje nog op te zetten. Oke, een camping met weinig faciliteiten wat inhoud dat we nog niet eens ergens kunnen zitten of water kunnen koken voor koffie, maar goed ik denk dat we weinig keuze hebben vandaag .... We besluiten hier toch maar ons tentje op te zetten voor de nacht en morgenochtend op tijd door te rijden naar Jarvis Bay. Ik denk dat we morgen maar even proberen onderweg een accommodatie te boeken in Canberra op AirBenB, want wat hebben we vanavond weer eens lopen balen, als het zoeken van een accommodatie of camping zo moeizaam gaat. Tja, en dan blijkt het ook nog eens een luidruchtige camping te zijn .... altijd fijn!

Dinsdag 03 januari 2017 (310 km)
Vannacht weer eens een nachtje gecampeerd in ons tentje .... Nadat we vanmorgen al weer bij tijds wakker waren even wat ontbeten, tentje weer ingepakt en tegen 09:15 uur vertrokken en in de richting van Jarvis Bay gereden om een kijkje te nemen bij een van de witste zandstranden van Australië. Het is heerlijk zonnig vanmorgen en dus besluiten we eerst maar een paar uurtjes op dit mooie strand door te brengen. Wat opvalt is dat het hier een stuk rustiger is als in Sydney op de stranden afgelopen week .... Als we een paar uurtjes hier hebben doorgebracht en nog even wat hebben gelezen in de Lonely Planet, besluiten we om toch weer een stukje terug te rijden en vervolgens via een mooie toeristische route binnendoor richting de hoofdstad Canberra te rijden. Het is totaal zo'n 65 km omrijden, maar het is zeker de moeite waard. Wat een prachtige route dit! We rijden door een schitterend bos- en berggebied en maken onderweg de nodige korte fotostops bij o.a. de Fitzroy Falls en Moss Vale. Ook brengen we nog een bezoekje aan een klein maar toeristisch plaatsje onderweg, Kangaroo Village (waar overigens geen Kangaroo te spotten was). Een bezoek aan het Gambells Nature Resurve bij Bundanoon was wel een van de hoogtepunten van de route, wat een prachtig stukje natuur dit. Een schitterende canyon begroeid met groen, een prachtig uitzicht over het gebied en jawel .... hier wel een Kangaroo die vlak voor onze auto oversteekt. De laatste 70 km rijden we door, want inmiddels is het een uur 18:45 en we willen graag voor het donker aankomen bij ons nieuwe AirBenB adresje in Canberra. Rond 19:30 uur komen we aan in Canberra en worden we netjes ontvangen door Sumesh onze nieuwe host. Als we even hebben kennis gemaakt rijden we nog even naar de supermarkt voor een paar bootschappen en eten we gelijk wat onderweg. De avond brengen we door in onze AirBenB en op onze kamer lezen we ons nog even in over onze volgende bestemming .... Snel is het uur of 01:00 voordat we ons bed opzoeken, gelukkig kunnen we morgen eerst wat uitslapen voordat we Canberra in gaan. We blijven hier twee nachten.

Woensdag 04 januari 2017 (70 km)
Vandaag een dagje Canberra. Heerlijk geslapen vannacht en zelfs ik was pas tegen 09:00 uur wakker. Op ons gemak even zitten ontbijten op het balkon en tegen 11:00 uur zijn de Canberra ingereden. We hebben gisterenavond met Sumesh een aantal plaatsen gemarkeerd in MapsMe, die we vandaag af willen gaan. Canberra is vrij uitgestrekt en om van het ene naar het andere punt te komen is een eigen auto hier wel erg handig. We beginnen bij het War Memorial, een monument en museum ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de eerste en tweede wereldoorlog en de oorlogen erna waarbij vele Australische slachtoffers zijn gevallen, erg indrukwekkend. Daarna rijden we naar Mount Ainslie, vanwaar we een prachtig uitzicht hebben over de stad. Onze volgende stop is het Parlements gebouw, waar we zelf mogen rondlopen en waar we zo'n drie kwartier de tijd voor nemen. Dan is het eerst tijd voor een bakkertje, waar we een heerlijke Pie ophalen en in een parkje opeten. Inmiddels is het een uur of 15:00 en willen we nog een paar uitzichtspunten af. De eerste is bij het Gouveneurshuis, gevolgd door de Dam en als laatste de Telstra Tower bovenop Black Mountain. Bij het laatste punt nemen we de lift naar boven in de toren, vanwaar we een prachtig uitzicht hebben over de stad, de omgeving en in de verte de Snowy Mountains, het gebied waar we morgen (en de komende dagen) heen willen. Als laatste rijden we nog even richting het centrum, waar we nog een klein rondje lopen en waar de winkels inmiddels zo'n beetje allemaal gesloten zijn. We eten een hapje bij een Koreaans restaurantje voordat we weer terugrijden naar onze accommodatie. Vanavond weer even een nieuw reisverslag gepost en we proberen ons nog even wat te verdiepen in de route voor de komende dagen. Morgen op richting de Snowy Mountains, waar we een accommodatie hebben geboekt in Jindabyne.

Donderdag 05 januari 2017 (272 km)
Vandaag ben ik er om 08:30 uur uit en Skyp ik nog even met Marrie en Dim. Ook Sander is er al op tijd uit en na het Skypen en het ontbijt trekken we om 10:15 uur de deur achter ons dicht. We rijden vandaag richting de Snowy Mountains, waar we een accommodatie hebben geboekt in Jindabyne. Onderweg maken we nog een paar foto stops en net voor we in Jindabyne aankomen lunchen we nog even onderweg. Net voor we bij onze nieuwe accommodatie aankomen slaat het weer om en begint het keihard te regenen. Dan besluiten we maar om rond 14:15 uur al in te checken en eerst maar een uurtje of twee wat hier te relaxen. Het is een leuke accommodatie in een soort van Oostrijks achtig gasthaus met een super mooi uitzicht op de bergen en een mooi meer. Gelukkig klaart het later in de middag weer wat op en tegen 16:45 uur besluiten we nog om een mooie route te rijden in het Kosciuszko National Park over de Charlotte Pass. We maken nog een korte wandeling met uitzicht op de hoogste berg van Australië, de Mount Kosciuszko (2.228 m) die we morgen op willen. Wat een prachtig gebied hier en wat bijzonder om hier Australië de sneeuw op de toppen te zien liggen terwijl het hier midden in de zomer is en het beneden ruim 34 graden Celsius is. Net als we terug zijn bij de auto begint het weer te regen dus we waren net op tijd .... Vanavond eten we in de accommodatie en maken we zelf wat wraps klaar. De rest van de avond blijven we in de accommodatie en boeken we nog een paar AirBenB's voor de komende nachten. Vanavond een beetje op tijd naar bed, want morgen willen we een beetje op tijd op omdat we in de Snowy Mountains eerst nog een paar uur willen gaan wandelen, voordat we doorreizen naar Wodonga.

Vrijdag 06 januari 2017 (259 km)
Vanmorgen hadden we om 07:30 uur de wekker gezet. Even lekker ontbijten beneden en tegen 08:45 uur zijn gereed, nemen we afscheid het koppel die hier de accommodatie runnen en rijden we richting Thredbo. Tredbo is het grootste plaatsje in de Snowy Mountains en is vooral in de winter het bekendse ski resort. Wij nemen hier de stoeltjeslift naar boven, een ritje van iets meer dan tien minuten. De skilift wordt in de zomer vooral gebruikt door wandelaars en mountainbikers die hier in dit gebied gaan hiken of mountainbiken de berg af. Wij kiezen voor de eerste optie en maken hier een wandeling van zo'n 13 km naar de top van de Mount Kosciuszko (2.228 m). Nooit geweten dat je zelfs in Australië midden in de zomer hier op deze plek in de sneeuw kan lopen, hoe leuk is dat? Wat een prachtig gebied hier, blij dat we er voor gekozen hebben om dit tijdens onze route van Sydney naar Melbourne aan te doen. De Snowy Mountains, ook voor mij een nieuw stukje Australië. Het is 14:00 uur als we de stoeltjeslift weer nemen naar beneden, terug naar de auto want we hebben nog een paar uurtjes voor de boeg vanmiddag richting Wodonga. Sander vindt het ritje in de stoeltjeslift zo leuk, die wil nog een keer omhoog en naar beneden .... Ach ja, we hebben de tijd en toch een dagkaart dus waarom ook niet. Ik blijf liever met beide benen aan de grond, dus ik wacht wel even lekker op een bankje in het zonnetje. Als ook Sander weer beneden is lopen we terug richting de auto en vervolgen we onze route. Nog 226 km moeten we afleggen voor onze volgende AirBenB, maar het is een mooie route en we nemen er dus de tijd voor. Onderweg maken we nog een paar korte fotostops en tegen 18:30 uur komen we uiteindelijk aan in Wodonga bij onze AirBenB. We worden hartelijk ontvangen door onze nieuwe hosts Julie en Ron, die hun woning uit 1954 en dus hun B&B helemaal in de stijl van Art Deco hebben geronoveerd. Een mooi plekje om de nacht door te brengen en een heerlijk plekje om vanavond even lekker zelf te koken en in onze "eigen" lounge te kunnen relaxen, heerlijk. Morgenochtend kunnen we een beetje rustig aan doen, we hoeven hier niet vroeg uit te checken, daarna rijden we door richting Melbourne ....

Zaterdag 07 januari 2017 (392 km)
Vanmorgen was ik er rond 08:00 uur uit en ben ik lekker even wat gaan lezen in de lounge met een bak koffie. We hoeven niet vroeg uit te checken dus hebben we besloten rustig aan te doen vanmorgen. Om 09:15 uur is ook Sander eruit en na het douchen gaan we eerst even rustig ontbijten. Ron heeft een paar route opties voor ons opgeschreven voor de route naar Melbourne. Het is minimaal 300 km, maar via de snelweg schijnt het erg saai te zijn en duurd de rit ook minaal zo'n vier uur. Wij kiezen uiteindelijk voor de toeristische route van ruim 390 km grotendeels binnendoor met onderweg een paar plaatsjes om een korte stop te maken. Het is een mooie route, veelal over slingerwegen door de bergen en langs wat kleine soms wat toeristische outback plaatsjes onderweg. Het landschap is erg afwisselend en we zijn wel blij dat we deze route hebben genomen. Oke, als we uiteindelijk 's avonds pas rond 19:15 uur aankomen in Melbourne denken we er even anders over, maar nee het was wel de moeite waard. Onze eerste stop nadat we afscheid hebben genomen van Julie en Ron is Beechworth. Een klein, gezellig plaatsje waar een zaterdag marktje wordt gehouden. We stoppen hier even om het plaatsje en het marktje te bekijken en rijden na drie kwartier weer verder. Onze tweede stop vandaag wordt Myrtleford. Het plaatsje op zich blijkt niet zo interessant te zijn, maar de route er naar toe is prachtig. Inmiddels rijden we door een van de vele wijnstreken van Australië en tja, dan kun je toch niet voorbij alle wijn estates rijden he. Inmiddels is het 12:30 uur geweest en dus besluiten we hier maar een wijntasting in te lassen. Tja, die wijnboerderijen overal en die wijntastings, is toch wel iets waar we best aan kunnen wennen hoor .... Na een tweede stop van zo'n drie kwartier hier en een paar wijntjes verder, vervolgen we onze route weer. We hebben er inmiddels pas zo'n 68 km op zitten en we zijn al zo'n drie uur onderweg .... Omdat het inmiddels een uur of 14:00 is besluiten we eerst even een picknick plekje op te zoeken en tijd in te lassen voor een lunchstop, een mooi plekje aan het water. Dan rijden we door en maken we onderweg nog een paar korte fotostops. Het is wel fijn dat we af en toe even kunnen wisselen met rijden, want het is best een lange, maar vooral intensieve rit vandaag. Naarmate we verder richting Melbourne rijden wordt het steeds warmer buiten, maar gelukkig hebben we airco in de auto en is het dus prima uit te houden (binnen). We hoorden dat het in Adelaide (waar we volgende week heen gaan) op dit moment zo'n 42 graden Celsius is, een behoorlijk verschil met Nederland dus waar het van de week 's nachts min 10 graden Celsius was en waar het sneeuwt en ijzeld. Het is uiteindelijk tegen 19:00 uur als we in de richting van onze eindbestemming komen, Melbourne. We hebben van de week een mooie AirBenB geboekt voor twee nachten. We hebben met Mauro onze host afgesproken dat hij de sleutel voor ons klaar legt omdat hij zelf tot laat moet werken. We treffen een heel mooie ruime kamer aan in een prachtig oud en mooi geronveerd pand en alles is spik en span. Heerlijk! Omdat het inmiddels al laat is geworden maken we snel wat te eten klaar en daarna settelen we ons wat verder in. Eerst hadden we nog plannen om misschien vanavond nog te gaan stappen, maar eigenlijk vinden we het hier na zo'n lange rit wel helemaal prima. Om 00:15 uur komt Mauro uit zijn werk en maken we eerst nog even kennis voor wij uiteindelijk tegen 01:00 uur naar bed gaan. Wat een aardige gast en wat een gastheer, iemand die zelf ook veel van de wereld heeft gezien .... We hebben gelijk gevraagd of het goed is als we nog een nacht langer kunnen blijven, want uiteindelijk is er vandaag niets meer van gekomen om nog wat van de stad te bekijken en tja, dat is gelukkig geen enkel probleem.

WEEK 55
Zondag 08 januari 2017
Ik was er vanmorgen om 08:00 uur uit en Sander een uurtje later. Eerst even lekker ontbeten en daarna tegen 10:15 uur de stad in. De tram stop hier voor de deur, dus we nemen de tram richting Town Hall station, een ritje van 30 minuten. Het is ook vandaag weer heerlijk weer, maar gelukkig staat er wel een windje en dus is het prima uit te houden in de stad. Voor mij is het de derde keer dat ik in Melbourne ben en in 1998 heb ik het bezocht met Marrie en Dim. Buiten de brug, het luxe hotel en het strand bij St. Kilda kan ik me er niet zo veel meer van herinneren. We beginnen vandaag met een stadswandeling uit de Lonely Planet. Inmiddels zijn we er wel achter dat je op deze manier soms net op wat andere plekjes of in steegjes terecht kom, die je anders misschien net zou missen. Melbourne staat bekend om de vele streetart, iets wat je door de hele stad tegenkomt. Verder lopen we door een paar mooie shopping arcades, is de tram een bepalend straatbeeld voor Melbourne en nemen we na een flinke stadswandeling uiteindelijk tram 35 City Circle voor een toeristsch ritje door het centrum van de stad. Dan nemen we de tram naar St. Kilda Beach, een van de hippe wijken waar je veel restaurantjes en barretjes aantreft en waar heel veel wordt gekitesurft net voor de kust. Een paar uurtjes later nemen we de tram terug het centrum in waar we ergens eerst een hapje eten, voordat we uiteindelijk weer tram 11 pakken terug naar onze accommodatie. Inmiddels is het uur een 21:15 als we weer thuis zijn, vanavond maar weer even lekker relaxen op de bank en morgen nog een dagje om Melbourne te bekijken. Nu even genieten van dit heerlijke plekje ....

Maandag 09 januari 2017
Vandaag nog een tweede dagje Melbourne ingelast. We hebben hier zo'n lekker plekje, we willen eigenlijk nog wel een paar dagen langer blijven, maar nee we willen morgen ook richting de Great Ocean Road. Vanmorgen doen we lekker rustig aan en na het ontbijt tegen een uur of 10:30 uur nemen we de tram richting het centrum. Het is een heerlijke dag, wel een stuk koeler als gisteren, maar ideaal voor in de stad als je het mij vraagt. We beginnen met een bezoek aan het Art Museum, maar al snel komen we erachter dat dit toch niet helemaal ons ding is. Na een klein half uurtje houden we het voor gezien en brengen we nog een bezoekje aan een tweede museum, het museum voor Moving Images. Wel een museum voor Sander, alles over het ontstaan van de filmindustrie, televisie, games en het internet. Het heeft een klein beetje wat weg van de Glasbak in Hilversum (Beeld en Geluid) met veel interactieve dingen. Leuk om even doorheen te lopen. Verder lopen we nog wat door het centrum met de winkelstraten en lopen we nog een paar parkjes en gebouwen af, waaronder het House of Parlement. Ook nemen we nog de tram richting de Docklands voordat we midden in de spits de tram weer terug nemen naar onze accommodatie. Sander haalt even twee Pizza's op die we buiten op de veranda achter het huis opeten. Ook Mauro onze host is thuis vanavond dus we drinken nog even met z'n drieën een bak koffie en kletsen nog wat. Dan doen we nog een wasje en gaan we op tijd richting onze kamer, nog even wat lezen op internet en het reisverslag bijwerken. Vanavond maar een keertje een beetje op tijd naar bed, morgen laten we Melbourne weer achter ons (en daarmee helaas ook deze heerlijke AirBenB) en rijden we richting de Great Ocean Road. Eens kijken waar we dan weer terecht komen, want het boeken van een AirBenB of andere accommodatie online is niet gelukt, dus de kans is groot dat we morgen weer ergens ons tentje moeten opzetten ....

Dinsdag 10 januari 2017 (180 km)
Om 08:00 uur was ik er uit, even was opgevouwen, een bak koffie gezet en mijn zus vast gefeliciteerd via WhatsApp, want ja .... hier is ze al een paar uur jarig. Het tweede jaar dat we niet in Ambacht zijn met haar verjaardag ..... Sander is er om 09:30 uur en als we hebben ontbeten en de spullen hebben gepakt nemen we afscheid van Mauro. Wat hadden we hier graag nog wat langer willen blijven, wat een heerlijke plek dit. Maar nee, we willen vandaag een begin maken aan de Great Ocean Road, een van de mooiste kustroutes. Om 10:30 uur rijden we weg, op weg richting Geelong waar we eerst nog even wat boodschappen willen halen. In Torguay, als we inmiddels ruim twee uur onderweg zijn, begint de Great Ocean Road. We brengen eerst een bezoekje aan het Tourist information centrum, waar we een enthousiaste vrouw treffen die ons aan de hand van een kaart alle interessante stops toont en ons een lijstje meegeeft met gratis natuurcampings. Ja, GRATIS! Zijn we ruim een jaar aan het reizen en de enige keer gratis camperen was in Lesotho met uitzicht op een stuwdam. Anyhow! We gaan het zien .... In Torguay brengen we eerst een bezoek aan een mooi uitzichtpunt, waar we tevens eerst even een broodje klaarmaken voor de lunch. Dan rijden we een stukje langs de boulevard terug en zoeken we een rustig plekje op, om nog even op een standje wat te relaxen en van de zon te genieten, voor we onze reis langs de Great Ocean Road weer voortzetten. Onze tweede stop is Bell Beach, een van de bekendste surfstranden van Australië. En nee, wij gaan alleen even kijken naar het uitzicht! In het plaatsje Anglesea wat op de route ligt rijden we even langs de Golf Club. De Golfbaan hier is wederom de perfekte plek om Kangaroos in grote getalen te spotten. Spotting gegarandeerd, zo zelfs dat er tourtjes worden aangeboden dat je voor AUD 10 met een golfkarretje de Golfbaan over kan om dichterbij de Kangaroos te komen. Wij observeren de springerige beuty's vanaf de kant van de weg. Inmiddels is het een uur of 18:00 en willen we eigenlijk nog een klein stukje verder rijden tot aan Lorne, nog zo'n 21 km. Onderweg maken we nog een korte fotostop aan de kust en stoppen we nog even bij de vuurtoren bij Aireys Inlet, voordat we een camping opzoeken vlakbij het plaatsje Lorne. Met behulp van het briefje van de vrouw van het tourist information centrum, komen we uit bij Allenvale Camp Site. Het is een gratis camping met 17 plaatsen, een bushtoilet (compost toilet) en een grote ton met regenwater. Vanaf de parkeerplaats moeten we 240 meter lopen met onze tent en spullen, want je kunt er niet met de auto komen. Met het bootschappen doen hadden we er al rekening mee gehouden dat we waarschijnlijk niet zouden kunnen koken en dus hebben we voor vanavond wraps met kip en tonijn, sla en roomkaas. Nee, we staan ook hier niet alleen, maar wat een verschil met de overvolle vakantieparkachtige campings. We staan hier midden in de natuur en hebben een mooi plekje gevonden om ons tentje op te zetten. Als we aankomen zitten er twee Kangaroos ons aan te kijken, alsof ze willen zeggen "jullie ook hier". Als we ons tentje hebben opgezet en wat spullen uit de auto hebben gehaald, gaan we naast ons tentje zitten en maken we het eten klaar. De grote wit met gele Kakatu's, een Koocaburra en nog wat andere vogels observeren ons vanuit een hoog standpunt vlak boven ons. Wat een mooi plekje dit. Tja, als we dan moeten camperen, doen we het toch het liefste op een plekje als dit, midden in de natuur op een rustig plekje .... Omdat het vanavond best behoorlijk snel afkoeld, besluiten we rond 21:45 uur maar ons tentje in te kruipen. Dan vanavond maar eens een keertje op tijd gaan slapen en morgen zien we wel hoe laat we op zijn en onze route weer vervolgen. Ik denk dat we voor morgenavond ook maar proberen weer op zo'n camping als dit uit te komen.

Woensdag 11 januari 2017 (87 km)
Ik heb heerlijk geslapen vannacht en het is 06:30 uur als ik ons tentje uit ga. Iedereen lijkt nog in diepe slaap te zijn hier, behalve twee Kangaroos, ik denk dezelfde als die hier gisterenavond ons begroete. Ook de vogels zijn al weer wakker en wat kunnen sommige een herrie maken! Ik fris me even op met wat regenwater uit de kraan en ga dan naast ons tentje even het reisverslag van gisteren bijwerken. Ik zeg ideaal plekje om wakker te worden, jammer alleen dat ze geen koffie hebben .... (lees wij geen water kunnen koken). Als Sander er straks ook uit is gaan we eerst even ontbijten en breken we ons tentje weer af om vervolgens onze route over de Great Ocean Road verder voort te zetten. Nu 07:35 uur, ik denk dat Sander er zo uit is, want er komt net een groep met zo'n 35 krijsende Kakatu's overvliegen. De grote witte Papagaaien maken zo'n enorme herrie daar slaapt volgens mij niemand doorheen .... Om 08:30 uur als ook Sander er uit is breken we ons tentje weer af en lopen we met onze spullen onder onze armen weer richting de auto. Op de parkeerplaats eten we eerst nog even een boterham en dan besluiten we eerst nog een van de vele watervallen in dit gebied te bezoeken door vanaf de parkeerplaats een stukje te gaan wandelen. Een prima wandeling alleen bij de waterval aangekomen blijkt ook deze helemaal droog te staan. Eenmaal terug bij de auto rijden we terug richting Lorne en door naar de Erskine Falls. Ook hier maken we een korte wandeling, maar dit keer komen we uit bij een mooie waterval waar wel water door stroomt, een van de hoogste watervallen van Australië. Vervolgens rijden we terug naar Lorne waar we nog even een bezoekje brengen aan het toeristische plaatsje zelf. Via Wye River en met een paar fotostops onderweg rijden we door naar Kennett River, een plaatsje dat bekend staat voor de hoge populatie Koala's. Wij spotten er in totaal 10! Wat een lieve beesten en wat gaaf om ze nu eindelijk in het wild te spotten hier in Kennett River. Somige zitten hoog in de bomen, andere zitten op ooghoogte zodat we ze goed kunnen zien. Als we Kennett River uitrijden zien we er zelfs een aan de kant van de weg die wilt oversteken. Waar hebben we zoiets eerder meegemaakt, maar dan met een Luiaard .... We zetten de auto aan de kant en proberen de Koala veilig zijn weg naar de overkant te laten vinden. Wat een mooi beestje en hij of zij lijkt totaal niet schuw. Gelukkig weet het beestje veilig zijn weg te vinden naar de overkant, waar hij in een mum van tijd weer in een boom weet te klimmen. Inmiddels zijn er wel wat meer gestopt, maar meer voor het plaatje als om het beest te helpen een vrije doorgang te bieden om zijn weg te vinden. Dit is wel erg leuk dat we zelfs een Koala van zo dichtbij hebben kunnen zien en in actie .... Te bedenken dat een Koala gemiddeld tussen de 18-20 uur per dag slaapt. Na ons Koala avontuur vervolgen we onze weg en rijden we met nog wat stops onderweg uiteindelijk door tot aan Apollo Bay. Omdat we ook voor hier nog geen betaalbare accommodatie gevonden hebben, besluiten we om hier maar eerst even bij het tourist information centrum te informeren over mogelijke opties. Als we horen dat de dichtstbijzijnde vrije camping op nog een uur rijden vanaf Apollo Bay ligt en de kans op een plekje niet zo groot worden geschat, besluiten we maar om even op internet te kijken voor iets betaalbaars .... Dat laatste blijkt hier erg moeilijk, daar prijzen starten bij zo'n AUD 200 per nacht! Via de YHA krijgen we de tip om het bij de locale pub te proberen. Uiteindelijk vinden we een soort van geschikte kamer (zo lijkt) boven een pub voor AUD 75 per nacht met gedeelde badkamer. Prima, tot er om 21:00 uur 's avonds een bandje start met live muziek recht onder onze kamer .... We zitten "Wie is de Mol" te kijken op onze tablets, alleen verstaan we er niets van door de enorme herrie. Dat we een kamer hebben boven een pub is een, maar dat je in je eigen kamer elkaar niet kan verstaan vanwege de enorme herrie van beneden is wel het toppunt! Als we beneden ons beklag doen horen we dat het minimaal tot 23:30-24:00 uur door gaat en dus besluiten we (pissig als we zijn) ons geld terug te vragen en het hotel te verlaten. Uhm, ja .... Inmiddels 21:30 uur dus, donker en in een plaats waar als er al een accommodatie beschikbaar is, het ons minimaal AUD 200 voor een nachtje gaat kosten. Misschien toch niet helemaal zo'n slimme zet. We proberen het nog bij een paar plekjes, maar al snel blijkt dat er vannacht niets anders op lijkt te zitten als een nachtje in de auto op een parkeerplaats door te brengen .... We zijn nu ruim een jaar aan het reizen en je moet alles een keer meegemaakt hebben, maar slapen in de auto is wel een beetje het dieptepunt van onze reis hoor. Anyhow! Terug gaan naar die pub is ook geen optie, nee dan slapen we liever (niet) in onze auto op een parkeerplaats. Een gebroken nacht dus ben ik bang ....

Donderdag 12 januari 2017 (247 km)
Slapen in de auto, hoe fijn is dat? Nou, niet dus! Ik heb bijna geen oog dicht gedaan. Heb iedereen langs horen lopen, de maan onder zien gaan en de zon op zien komen en het was koud! Omdat we niet wisten of we hier in de auto op een parkeerplaats mochten overnachten zonder problemen, durfde we ook niet onze slaapzakken of zo te pakken, want tja dan kun je ook niet meer zeggen dat alleen even een kort slaapje vat. Als ik alles bij elkaar drie uurtjes geslapen heb, heb je het wel gehad, geen succes dus. Sander heeft iets beter geslapen, maar ook niet echt geweldig. Om 06:00 uur ben ik er wel klaar mee en maak ik Sander ook maar wakker, tijd om te vertrekken want ik hou het hier niet meer. We rijden eerst naar de paarkeerplaats bij het tourist information centrum, waar openbare toiletten zijn en waar we ons even een beetje kunnen opfrissen. Dan zien we dat er al een bakkertje open is en besluiten we ons maar te trakteren op een lekkere bak koffie en een heerlijke Amandel- en Chocolade Croissant. He heerlijk .... even een beetje bijkomen. Zo kunnen we er straks weer even tegen. In de wetenschap dat we voor vanavond wel een heerlijke accommodatie hebben geboekt in Warnambool via AirBenB, beginnen we om 07:00 uur aan een nieuwe (en lange) dag aan de Great Ocean Road. Onze eerste stop is onderweg naar Cape Otway, het op een na zuidelijkste puntje van Australië, waar we starten met een korte wandeling door een prachtig bos met enorme Varens en bomen. Tegen 08:30 uur zijn we bij Cape Otway waar we ook nog een stukje wandelen en kijken of we een glimpse op kunnen vangen van de vuurtoren. We besluiten het toeristische park met de vuurtoren niet te bezoeken, maar daarvoor in de plaats een wandeling te maken naar een afgelegen baai. Het leuke van vandaag dat we zo vroeg zijn is, dat het lijkt of we alle plekken voor ons zelf hebben .... Af en toe staan we ineens oog in oog met een Waliby die zich waarschijnlijk afvraagt waarom wij al zo vroeg op pad zijn, ik weet het niet. Ik moet zeggen, ondanks dat we beide niet veel hebben geslapen vannacht voelen we ons wel fit genoeg gelukkig. Onze volgende stop is Triplet Falls, een mooie waterval waar we ook weer een korte wandeling maken. Het kost even wat moeite om hier te komen, want de weg die MapsMe aangaf blijkt niet uit te komen waar wij hadden gehoopt en als we een andere route nemen blijken we uit te komen op een 4WD weg en nee, dan gaan we met onze Toyota Corolla onze eindbestemming ook niet halen .... Er zit dus niets anders op dan weer om te draaien en onze weg via een andere route te vervolgen. Uiteindelijk kost het ons ruim 1:15 uur om de parking bij de watervallen te bereiken. Anyhow! We zijn er en jawel, het is de moeite waard, gelukkig maar. Na een mooie wandeling van ruim een uur in een van de mooiste Beach Forests tijdens onze reis, vervolgen we onze route op weg richting het hoogtepunt van de Great Ocean Road, de Twelve Apostels. Het is inmiddels heerlijk weer geworden en de zon schijnt volop. Het is een prachtige route langs de kust met op diverse plaatsen uitzichtpunten met mooie uitzichten op de kustlijn. Als we bij de hoofdattractie van de Great Ocean Road komen, de Twelve Apostels, lijkt het even of iedereen tegelijk deze plek bezoekt. Een parkeerplaats met 250 parkeerplaatsen staat bijna afgeladen, auto's en touringcars met ladingen touristen die allemaal op het zelfde moment naar een paar kalkrotsen in zee komen staren .... Ongelooflijk als je bedenkt dat ik hier in 1998 ook met mijn ouders was in februari en dat wij het toen al druk vonden als er meer dan twee andere auto's of campers op dezelfde plek stonden als wij. Gelukkig is het niet overal langs de Great Ocean Road zo druk als hier en tja, zeg nou zelf .... wij willen hier toch ook even kijken want het is nou eenmaal wel een heel mooi plekje. We voelen ons gek genoeg super fit vandaag en dus besluiten we de tijd te nemen en op werkelijk bijna alle uitzichtpunten een stop in te lassen zij het voor een foto of voor een korte wandeling naar een mooi uitzichtpunt. Blij dat we deze route hebben opgenomen in ons reisplan, want wat is dit een schitterend stukje Australië. Via Port Campbell en Bay of Islands rijden we door naar onze eindbestemming, een heerlijke AirBenB in Warnambool, waar we om 20:00 uur aankomen. Aaron, onze nieuwe host wacht ons al op als we aankomen en laat ons zijn huis zien. We maken zelf snel nog even een Pasta en dan na het eten nog even een beetje relaxen op de bank, voordat we na een heerlijke douche op tijd ons bed opzoeken. Morgen kunnen we uitslapen als we willen, want het maakt Aaron niet uit hoe laat wij morgen uitchecken.

Vrijdag 13 januari 2017 (251 km)
Wat hebben we hier lekker geslapen vannacht. Ik werd pas tegen 08:00 uur wakker vanmorgen en Sander komt er tegen 09:45 uur uit. Als we eerst lekker even op ons gemak koffie hebben gedronken gaan we nog even ontbijten, douchen en onze spullen pakken. Het weer is omgeslagen, het regent en het ziet er buiten grijs en grauw uit. Het ziet er naar uit dat dit onze eerste regendag gaat worden vandaag in Australië en we hebben dus niet zo'n haast om weg te komen. Het is tegen 12:00 uur als we uiteindelijk weer afscheid nemen van Aaron en onze route vervolgen richting Mount Gambier. We rijden eerst nog even hier door het plaatsje en een stukje langs het strand, maar dan rijden we door. Ik voel me vanmorgen niet zo lekker, dus neemt Sander het vandaag op zich om de route in zijn eentje te rijden. Omdat we laat vertrokken zijn, rijden we met slechts een enkele koffie stop en wat korte stops in wat kleine plaatsjes op de route vrijwel in een keer door tot aan Mount Gambier. Het is niet gelukt om vooraf een accommodatie te boeken online, dus als we besluiten om hier in Mount Gambier te blijven, moeten we straks eerst nog op zoek naar een camping of accommodatie .... Het weer is gelukkig weer wat opgeklaard, het zonnetje schijnt weer wat en we rijden eerst naar het Blue Lake. Blue Lake is een van de cratermeren bij Mount Gambier, waarbij het super heldere water in het cratermeer Cobalt Blauw kleurt in de zomer door de zon, een prachtig gezicht. Ook hier was ik in 1998 met Marrie en Dim, toen omdat we op doorrijs op zoek waren naar een politiebureau om aangifte te doen, omdat mijn moeder haar paspoort was verloren. Dit keer besluiten we bij een Big4 camping in het plaatsje ons tentje maar weer op te zetten. Gelukkig staat deze camping niet zo vol en dus hopen we dat we hier een rustig plekje hebben gevonden om de nacht door te brengen. Als ons tentje weer staat is het inmiddels een uur of 17:30 zoiets. We besluiten nog even de auto te pakken en nog een kijkje te nemen in het plaatsje zelf en bij nog wat uitzichtpunten een stop te maken. Nu schijnt het zonnetje nog en morgen moeten we het maar weer afwachten. Vanwege de vulkanische oorsprong van Mount Gambier en omgeving, zijn hier wat bijzondere grotten en kuilen ontstaan in en onder de grond, waarvan wij er twee bezoeken. Vanavond om 20:45 uur zou er in het plaatsje in een van die kuilen een soort van lichtshow zijn en dus besluiten we daar even een kijkje te gaan nemen. Vooraf picknicken we aan de rand van een van de meren en daarna rijden we nog even terug het plaatsje in. De lichtshow blijkt niet zo spectaculair evenals een open evenement in het dorp. Dan besluiten we maar terug te rijden naar de camping en maken we daar nog even gebruik van de Wifi om wat dingetjes op te zoeken voor onze route morgen. Morgen willen we verder in de richting van Robe of Kingston S.E. Tegen een uur of 23:00 zoeken we ons tentje maar weer op, hopen dat we hier vannacht weer een beetje goed kunnen slapen.

Zaterdag 14 januari 2017 (260 km)
Vanmorgen zijn we er beide weer redelijk op tijd uit en om een uur of 08:45 uur zijn we beide gedouched en hebben we ons tentje weer afgebroken. Nog even ontbijten en tegen 10:00 uur rijden we van de camping af. Ook vandaag ziet het weer er niet zo zonnig uit, de temperatuur is een stuk koeler als de afgelopen weken en dikke wolken zorgen er voor dat er af en toe wat spatters regen vallen. Gelukkig hebben we ons tentje wel weer droog kunnen inpakken vanmorgen. Na een flits bezoekje aan de lokale Farmers market (welgeteld 7 kraampjes), vervolgen we onze route en rijden we richting Millicent, een klein plaatsje op onze route waar we nog even langs gaan bij het tourist information centrum. Het plaatsje zelf heeft niet zo veel te bieden, los van een meertje wat lokaal als vogelbroed gebied bekend staat. Als we hier een koffiestop hebben ingelast, rijden we verder tot aan onze volgende stop is Southend. Ook dit plaatsje telt niet veel meer dan een paar huizen en een buurtsuper, maar het ligt aan de kust waar we een mooie wandeling maken van een uurtje langs de ruige kust. Onze derde stop vandaag is Beachport waar we even wat lunchen. Dan rijden we door tot aan Robe en uiteindelijk Kingston S.E. Robe is een klein, super touristisch plaatsje aan de kust en is vooral bekend onder surfers. Als we hier langs een paar campings rijden kijken we elkaar aan en besluiten we hier maar niet bij te gaan staan (als er überhaupt nog ergens een paar vierkante meter vrij zou zijn om ons tentje op te zetten). De campings staan overvol, nee hier willen we dus echt niet staan. Tja en ook hier geldt dat een normale accommodatie simpelweg veel te duur is. Wij besluiten om nog maar een kleine 50 km door te rijden tot aan het plaatsje Kingston S.E., iets minder toeristisch en dus misschien ook iets rustiger op de campings .... Als we in Kingston S.E. aankomen is het inmiddels 17:45 uur, maar de camping die we hier aantreffen spreekt ons nou ook niet erg aan. Dan vinden we op onze app van WikiCamps een natuurcamping, zo'n 23 km landinwaarts en besluiten we daar heen te rijden om te kijken of die ons meer aanspreekt. Het is een gratis camping midden in de natuur, niet veel meer dan een groot grasachtig gebied met heel wat bomen en stuiken en zonder facaliteiten, zelf geen toilet dit keer, maar wel lekker rustig en midden inde natuur. Er staan welgeteld nog drie anderen hier, maar zo ver van elkaar af dat er nog wel wat voetbalvelden tussen passen. Wat eten betreft hadden we er al rekening mee gehouden dat we misschien wel ergens uit zouden komen waar we niet zouden kunnen koken en dus maken we vanavond wraps. We zoeken een mooi plekje op en zetten ons tentje hier op. Als we ons weer helemaal hebben geïnstalleerd, maken we onze wraps klaar, trekken een flesje wijn open en genieten in alle stilte van dit bijzondere plekje. Als we dit soort campings eerder waren tegengekomen (we hebben er eerder niet echt naar gezocht) hadden we nog een gasbrandertje en een bushdouche aangeschaft en hadden we zeker vaker op dit soort campings gaan staan, wat heerlijk die rust en alleen de natuurgeluiden om je heen. Tja, en nu heeft het niet zoveel zin meer, want over drie weken laten we Australië weer achter ons en reizen we door naar Azië. Als het wat frisser wordt 's avonds richten we ons voortentje in als onze nieuwe lounge en kijken we daar nog even een aflevering van "Wie is de Mol" en "De Kwis" voordat we ons tegen 23:30 uur opmaken om te gaan slapen. Ik denk niet dat we hier last hebben van geluidsoverlast vannacht ....