Week 56 - 57: Murray River ~ Adelaide ~ Perth ~ Murray River regio ~ Karri Forest regio

5 februari 2017 - Bangkok, Thailand

WEEK 56
Zondag 15 januari 2017 (223 km)
Wat een stilte vannacht hier op deze plek, heerlijk zeg als je alleen maar vogels hoort en geen schreeuwende kinderen of dronken lui die denken dat ze met het huren van een campsite de hele camping voor zich alleen hebben. Nee, doe ons dan maar een plekje als dit .... We hebben geen wekker gezet en als ik tegen 07:30 uur ons tentje uit gaat ziet het weer er een stuk zonniger uit als afgelopen twee dagen. Ik pak een pannetje water om me een beetje op te frissen en dan ga ik maar even wat van het reisverslag bijwerken, want daar is afgelopen dagen weinig van terecht gekomen. Een prima bezigheid overigens zo 's morgens vroeg als Sander nog in dromeland ligt. Het is 09:45 uur als Sander ook het tentje uit komt, heerlijk geslapen hier ook dus. We breken eerst ons tentje af en daarna ontbijten we nog even op deze inmiddels verlaten plek. Na het ontbijt stappen we in de auto en rijden we terug in de richting van Kingston S.E. Van hieruit vervolgen we onze route langs het Coorong National Park, een gebied met een aantal veelal opgedroogde zoutmeren of zoutvlaktes. Onderweg maken we een paar stops, de eerste bij het 42 Mile Beach, een natuurcamping waar we de auto parkeren en vanwaar we een uurtje door het duingebied van het Coorong National Park lopen tot aan de Oceaan. Niet dat je hier het water in kunt, want er staan veel te hoge golven en een sterke onderstroming, maar het is een mooi stukje om even op ons in te laten werken. Als we weer terug zijn bij de auto rijden we een stukje verder en stoppen we nog op een ander plekje. Dan is het tijd voor een picknicklunch en zoeken we maar weer een plekje om even een broodje klaar te maken. Daarna nog een wandeling langs een van de grotere zoutmeren hier in dit gebied en dit is waar we nog een of ander zwart kruipend reptiel aan ons voorbij zien kruipen. Ik merk het beestje pas op als ik er vlak naast sta en het beestje zijn bek opent om zich te verweren .... Ik schrik me dood! Even dacht ik dat het zwarte slang was omdat ik alleen een schim zag vanuit mijn ooghoek, maar gelukkig, het blijkt een stuk kleiner en onschuldiger. Even later worden we nog opgeschrikt door een opgeschrikte Emu die vlak voor ons het voetpad oversteekt. Tja, hebben we die mooi ook nog even gespot! Inmiddels is het al een uur 16:00 en we willen nog een behoorlijk stukje afleggen. Even geen stops meer onderweg, maar even een stukje doorrijden. We besluiten uiteindelijk om net na de ferry crossing over de Murray River een camping te zoeken en treffen er gelukkig eentje aan die ook heerlijk rustig blijkt te zijn. Dit keer eentje met wel een douche, toilet en stromend water en een klein keukentje waar we even een snelle Pasta maken. Nu zitten we nog even bij kaarslicht naast ons tentje en maken we een plannetje voor de route morgen richting Adelaide. Vannacht nog een nachtje camperen maar voor morgen en de komende drie nachten hebben we inmiddels een heerlijke AirBenB in Adelaide geboekt, waar we de eerste twee nachten het huis voor ons alleen hebben. Hoe fijn is dat?

Maandag 16 januari 2017 (235 km)
Het blijkt een prima keuze geweest te zijn om vannacht hier op deze camping te overnachten. Vanmorgen hebben we voor 08:00 uur de wekker gezet, omdat we wilden proberen op tijd te vertrekken. Helaas, het is hier vannacht zo vochtig geweest, dat de tent zeiknat is van binnen en we deze dus eerst even wat moeten verplaatsen om te laten drogen. Uiteindelijk zijn we om 10:00 uur gereed en beginnen we aan onze laatste etappe naar Adelaide. Vandaag nog een toeristische route die we willen nemen langs een paar kleine toeristische plaatsjes en de wijnregio McLaren Vale. Onderweg doen we een paar kleine plaatsjes aan uit de toeristische route uit de Lonely Planet. In de wijnregio McLaren Vale brengen we nog twee bezoekjes aan een wijn estate en doen we nog maar eens een wijnproeverij. Inmiddels is het 15:30 uur en besluiten we voordat we richting onze AirBenB doorrijden in Adelaide nog even wat verkoeling te zoeken op het strand bij Maslin Beach. Nou ja verkoeling .... Als ik even mijn horloge afdoe loopt de temperatuur al snel op tot 52 graden Celsius in de zon! Niet normaal toch en dat om 16:30 uur 's middags. Laat staan op het heetst van de dag .... Als we even wat verkoeling zoeken in het water heeft het water hier inmiddels weer een aangename temperatuur van 25 graden Celsius, heerlijk. Om 17:10 uur lopen we weer richting de auto en rijden we door naar onze nieuwe accommodatie. Na twee nachten overnachten op een bushcamping zonder facaliteiten en een nacht in de auto slapen, hebben we voor in Adelaide voor drie nachten een heerlijk luxe villa tot onze beschikking. Wendy onze host is er zelf niet als wij aankomen omdat zij voor werk een paar dagen in een andere state verblijft tot woensdag en we kunnen de sleutel ophalen bij haar zoon die naast haar woont. De eerste twee nachten hebben we dus het hele huis voor ons alleen en alleen woensdagavond als Wendy zelf weer thuis is moeten we het huis nog een nachtje met haar delen. Wat heerlijk zeg om eindelijk weer even een eigen plekje te hebben voor ons zelf, zonder anderen om ons heen. Tja, als er iets is wat we af en toe best wel eens even missen is het dat .... Anyhow! Vanavond dus maar even heerlijk van genieten en morgen maar een dagje wat van Adelaide verkennen.

Dinsdag 17 januari 2017 (16 km)
Vanmorgen waren we er beide al redelijk op tijd. Een beetje rustig aan van start en na het ontbijt vertrekken we tegen 10:15 uur en rijden we met de auto naar een Park en Ride vlakbij het centrum, vanwaar we met de tram verder richting het centrum reizen. We hebben een paar dingetjes opgezocht in de Lonely Planet die we willen bezoeken of bekijken en verder willen we gewoon een beetje rondlolen door de stad. Vanaf de tramhalte lopen we eerst de winkelstraat door en vervolgens lopen we via de Botanische tuin richting het Australian Wine Museum. Ja, we hebben tijdens onze reis inmiddels al op zoveel plaatsen wine tastings gedaan, het wordt nu wel tijd dat we er misschien iets meer van opsteken .... Vervolgens lopen we via het Museum of Art en het Australian Museum nog richting een overdekte markt in het centrum van Adelaide. Ook vandaag is het ongelooflijk heet te noemen, zo warm dat zelfs Sander het warm vindt .... 42 graden Celsius vanmiddag in de schaduw! Het voelde alsof er de hele dag een warme fohn waaide. Ideaal dagje dus om de stad te verkennen .... En tja, ik ben bang dat het komende tweeenhalve week als we straks richting West Australië doorreizen, niet heel veel meer koeler zal worden. Als het 15:30 uur is besluiten we maar om de tram terug te nemen richting de auto, even wat bootschappen voor het eten op te halen bij de supermarkt onderweg en dan terug te rijden richting onze AirBenB. Airco aan en ik zeg niets meer doen vandaag .... Alleen nog even wat onderuit hangen op de bank, wat lezen op internet en met een wijntje even nog genieten van dit heerlijke plekje. Morgen willen we nog een dagje richting de Adelaide Hills en de Barossa Valley, nog een andere wijnregio hier in de buurt en donderdag vliegen we 's middags weer door richting Perth voor onze laatste tweeenhalve week in Australië.

Woensdag 18 januari 2017 (235 km)
Vanmorgen een rustige start en na het ontbijt tegen 11:00 uur vertrokken richting de Barossa Valley en Adelaide Hills. We hebben er voor gekozen om de Barossa Valley en de Adelaide Hills te bezoeken als dagtripje vanuit Adelaide. Het gebied staat bekend om de kleine townships en vooral om de vele wijn estates in de Barossa Valley regio, ruim 160 in totaal. Ik zeg, ideaal uitje voor ons dus .... Als we Adelaide zo'n 20 minuten achter ons hebben liggen rijden we de Adelaide Hills in. Onze eerste stop is de township Stirling, een klein plaatsje wat vandaag geheel in het teken staat van de wielersport. Er is een festival week in Adelaide met ruim 6.000 wielrenners die deelnemen aan een tour, elke dag een andere route en (zo blijkt) vandaag dus hier door Stirling. Na een stop van een half uurtje zoiets, rijden wij weer verder en bezoeken we onderweg nog het plaatsje Hahndorf. Dit plaatsje is een van de overgebleven oudste Duitse nederzettingen in dit gebied, een leuk, toeristisch plaatsje met veel Duitse toeristen, winkeltjes en restaurants. Wij besluiten na een korte stop door te rijden richting de Barossa Valley, op naar de eerste wijnproeverij. We komen onderweg nog langs een chocolade fabriek en een kaasboerderij waar we eerst nog wat anders proeven als wijn. Bij de eerste wijn estate zijn wij de enige en dame achter de bar neemt alle tijd om ons zoveel mogelijk van de wijnen te laten proeven. Voor Sander alle witte variaties inclusief een witte Port (die geen Port mag heten). Ik start met drie witte wijnen, maar de Barossa Valley zou de Barossa Valley niet zijn zonder een aantal hele goede rode wijnen .... Laat ik die nou ook lusten. Een goede winetasting zeg ik, 10 verschillende in totaal, waarvan de laatste rode er zelfs eentje van AUD 80 per fles. Uhm, ja .... De tweede wine tasting is bij een grotere speler in de markt, Jacob's Creek, een wijn estate die ook heel veel van de wijnen exporteert naar onder andere Nederland. We besluiten dat vanaf hier eentje van ons de tastings voort zet en de ander rijdt verder, ik dit keer. Bij elkaar gaan we langs bij vier wine estates voor een tasting en dan moeten we stoppen want om 17:00 uur zijn de meeste helaas al weer gesloten. Wat een mooie route vandaag, echt wel de moeite waard dat we hier nog heen gegaan zijn. Tegen 17:30 uur beginnen we weer aan de terugreis richting Adelaide en laten we de Barossa Valley achter ons. We gaan nog even langs het kustplaatsje Glenelg bij Adelaide, wat we als tip mee hebben gekregen van onze host Aaron uit Warnambool. Ook hier is iets van een street party of festival aan de gang en dus komen we blijkbaar net op goede moment. We lopen nog even het plaatsje door, nemen een kijkje op de pier en eten daarna hier wat, voordat we om 20:00 uur weer terugrijden naar onze AirBenB. In tegenstelling tot de afgelopen twee dagen, zullen we vanavond ons plekje weer moeten delen met onze host Wendy. Als we terug zijn ontmoeten we Wendy, die na een paar dagen weer thuis is van haar werk. Wat een aardige vrouw en wat gastvrij dat wij in haar huis mochten verblijven zonder dat we überhaupt al eerder kennis hadden gemaakt. We kletsen nog gezellig wat met elkaar onder het genot van een bak koffie op de bank en tegen de tijd dat Wendy naar bed gaat nemen we alweer afscheid. Morgenochtend moet zij weer vroeg naar haar werk en wij hoeven pas tegen 12:00 uur onze huurauto weer in te leveren in Adelaide op het vliegveld als wij doorvliegen naar Perth. Sander verdiept zich vanavond nog even in een routeplan voor Zuid Thailand, straks als we met Marrie en Dim 3,5 week door Thailand gaan reizen. Ik verdiep me in onze route, voor straks in West Australië. Het laatste deel van onze reis door Australië voert door West Australië, de grootste staat met als begin en eindpunt voor ons, Perth. Voor we het weten is het weer 00:30 uur en tijd om naar bed te gaan.

Donderdag 19 januari 2017 (6 km + 23 km)
Ons laatste nachtje in Adelaide. We hebben de wekker gezet om 09:30 uur vanmorgen zodat we genoeg tijd hebben om te ontbijten, onze backpacks in te pakken voor de vlucht en op tijd zijn om onze huurauto weer in te leveren bij Hertz op het vliegveld voor 12:00 uur. Het afleveren van de huurauto verloopt super vlot en binnen vijf minuten lopen we weer met onze backpacks op richting de terminal voor onze vlucht naar Perth een vlucht van 03:25 uur. Gelukkig leveren we ook deze auto weer zonder brokken af. Vanuit Sydney via Canberra, Snowy Mountains, Melbourne en de Great Ocean Road naar Adelaide hebben we er totaal weer 3.260 km op zitten. Hiermee komt het totaal aantal gereden kilometers hier in Australië uit op 7.788 km. Tja, het zijn hier hele afstanden en we hebben er nog een aantal te gaan komende tweeenhalve week .... De tijd op het vliegveld komen we door om ons nog wat verder in te lezen op internet en voor we het weten is het weer tijd om te boarden. Om 15:10 uur vertrekt onze vlucht naar Perth, waar we onze volgende huurauto weer kunnen ophalen en voor de eerste nacht een AirBenB hebben geboekt in de stad. Benieuwd waar we vanavond weer uit komen .... Goede vlucht gehad en inmiddels onze derde huurauto opgehaald in Perth op het vliegveld. Dit keer een Hyundai Accet, een splinternieuwe met slechts nog maar 8.000 km op de teller. Volgens mij een prima autootje om ons laatste deel door Australië mee af te leggen komende weken. Dit zal waarschijnlijk wel onze laatste huurauto zijn tijdens onze reis, want na Australië reizen we door naar Azië en dat zijn nou niet de landen waar we een auto gaan huren, nee dan wordt het weer een paar maanden echt backpacken .... Alles bij elkaar hebben we tijdens onze reis ruim 24 weken een auto gehuurd en ik moet zeggen dat is ons tot op heden uitstekend bevallen. Tegen 17:30 uur komen we aan bij ons nieuwe AirBenB adresje in Perth en maken we kennis met Nick onze host. Een prima plekje om ons eerste nachtje in West Australië door te brengen. We doen nog even snel wat boodschappen (immers hebben we onze nieuwe voorraadkast op wielen weer opgehaald) en daarna bereiden we ons eigen eten in de AirBenB. Een keertje aardappelen, groenten, vlees, ook wel weer eens lekker. Inmiddels is het hier 20:00 uur als we ons realiseren dat het niet zo gek is dat we al een beetje trek hebben .... het tijdverschil met Adelaide is 2,5 uur en voor onze biologische klok is het dus eigenlijk al 22:30 uur. Ook vanavond lezen we ons nog even in op internet en Skypen we nog even met Marrie en Dim om nog wat dingetjes af te stemmen voor onze reis, straks met z'n vieren in Thailand. Tja, wij zijn nog volop aan het genieten van onze reis in Australië, maar voor we het weten zijn onze laatste tweeenhalve week hier ook om en treffen we mijn ouders na ruim 8,5 maand weer in Thailand.

Vrijdag 20 januari 2017 (236 km)
Om 09:30 uur vanmorgen zijn we gereed en laten we Perth voorlopig achter ons, op richting het zuiden van West Australië met Bunbury als ons eerst volgende overnachtingsadresje. Om onze route door West Australië te plannen, hebben we drie routes uit de Lonely Planet samengevoegd. Onze eerste stop vandaag wordt in het plaatsje Mandurah, een leuk klein plaatsje gelegen aan de kust en de monding van een grote rivier. We gaan eerst even langs bij het tourist information centrum, waar we twee tasjes met folders en kaarten meekrijgen over alle stops langs onze geplande route. Dan nemen we even de tijd om nog wat van het plaatsje zelf te verkennen. We lopen een stukje langs de moderne jachthaven met de vele restaurantjes en barretjes en nemen even een kijkje aan de kust. Dan vervolgen we onze route weer en rijden we via het Yalgorup National Park verder in de richting van Hervey en Bunbury. Het Yalgorup National Park ligt vlak langs de kust en bestaat uit een groot zoutwater meer en negen kleinere meertjes. Het meer is bekend om de bijzondere onderwater organismen een soort van Limestone achtige rotsen langs de kustlijn van het meer, thrombolites genaamd (de Engelse banaming - geen idee hoe het in het Nederlands heet), maar erg bijzonder om te zien. Dan rijden we weer verder, maken we onderweg nog een stop voor een wijnproeverij bij een wine estate en zoeken we een plekje op voor een picknick lunch onderweg. Het plaatsje Hervey blijkt toch minder interessant als ze bij het tourist information centrum hadden gezegd en dus rijden we daarna in een keer door naar Bunbury. Even langs de supermarkt en dan op tijd naar onze volgende AirBenB accommodatie waar we tussen 16-18 uur zouden aankomen. Afgesproken even een berichtje te sturen net voor aankomst zodat we instructies zouden krijgen hoe het huis binnen te komen omdat onze host later 's avonds uit haar werk zou komen. Na mailen, bellen en smssen en uiteindelijk anderhalf uur wachten lukt het om onze host te pakken te krijgen. Lekker dan, zijn we een keer vroeg bij een accommodatie kunnen we er niet in! Balen dus en uiteindelijk is het nog 18:45 uur voordat we het huis in zijn en wat kunnen gaan koken. Beetje jammer! Terwijl ik het eten klaarmaak, kijkt Sander nog even naar vluchten voor in Thailand, want die willen we vanavond eigenlijk wel boeken. Helaas zijn we er wel achter dat het uitzoeken van de juiste vluchten en het boeken van vluchten (en betalen) op tablets nou niet altijd even vlotjes verloopt .... Maar goed, uiteindelijk lukt het ons om voordat we naar bed gaan, de twee binnenlandse vluchten in Thailand te boeken. Wel zo fijn, want immers weet je hier maar nooit hoe lang het weer duurd voor we weer ergens Wifi hebben. Tegen 24:00 uur gaan we slapen, morgen moeten we er weer op tijd uit want we moeten hier al om 09:00 uur uitchecken en we willen morgenochtend ook eerst nog was het plaatsje bekijken voordat we weer verder rijden. Welterusten!

Zaterdag 21 januari 2017 (168 km)
Al vroeg zijn we beide wakker en voor 09:00 uur zijn we weer op pad. We rijden eerst een paar kilometer terug richting het plaatsje Bunbury en brengen een bezoek aan het Dolphin Discovery Centre. Het centrum geeft informatie over het leefgebied van de Dolfijnen die hier in de baai regelmatig gesignaleerd worden. Met een beetje geluk kunnen we vanmorgen oog in oog komen te staan met Dolfijnen die hier tot vlak aan de kust voorbij komen. En jawel, als we net een kwartiertje in het centrum rondlopen worden we geroepen .... er zijn Dolfijnen gesignaleerd in de baai. Iedereen maakt zich klaar om in een lijn in het water te gaan staan, zo'n 10 meter uit de kustlijn vanaf het strand. En dan is het wachten .... kijken of de Dolfijnen zin hebben om dichterbij te komen. Na tien minuten of een kwartier wachten wordt ons wachten beloond. Een moeder met een jong zwemt recht op ons af en komt echt tot nog geen meter van ons af aan ons voorbij. Wow! Super dit! De twee Dolfijnen blijven maar langs ons heen zwemmen en zeker een half uur lang ons vermaken. Van de ene naar de andere kant van de rij zwemmen ze, soms tot echt wel heel dicht bij. Waar krijg je deze kans nou nog meer om van zo dichtbij deze prachtige dieren in hun eigen leefomgeving te observeren? Na zo'n twee uur, als de Dolfijnen weer weg zijn en we het centrum hebben bekeken, gaan we verder en rijden we nog even langs de lokale Framers market, welke hier in veel plaatsjes op zaterdag wordt gehouden. Het is tegen 12:30 uur als we uiteindelijk Bunbury achter ons laten en onze route vervolgen. Onderweg naar het plaatsje Busselton hebben we nog een wijnproeverij gedaan. Tja, nu we er toch zijn. Dan rijden we door naar het plaatsje Busselton waar we lunchen en daarna een bezoek brengen aan de Jetty. Een houten pier welke als langste van het zuidelijk halfrond (1,8 km) te boek staat. Als we horen dat er vanaf de pier ook gedoken en gesnorkeld kan worden lopen nog maar even terug naar de auto om onze snorkels en duikbrillen op te halen (die we uiteindelijk toch niet gebruiken). De wandeling over de pier is wel erg leuk, een lange wandeling naar het uiterste puntje van de pier. Volgens het bordje wat hier op het einde van de pier staat, bevinden we ons hier op 1.834 km van de zuid-pool. (Tja, toch weer een leuk weetje). Eind van de middag brengen we nog een bezoekje aan de vuurtoren van Cape Naturalise en het kleine surfers plaatsje Yallingup met zijn prachtige kustlijn en goede surfstranden. We overnachten op een grote, maar vrij rustige en stille camping in Gracetown. Een prima plekje om de nacht door te brengen ....

WEEK 57
Zondag 22 januari 2017 (77 km)
Prima geslapen vannacht en zoals altijd weer op tijd eruit. Om 08:45 uur breken we ons tentje weer af en na het douchen en ontbijt rijden we verder. De Magaret River regio waar we nu zijn is bekend vanwege de grote diversiteit aan proeverijen die er hier zijn. Nee, dit keer niet alleen wijnproeverijen (ik hoor iedereen al denken ....), ook andere proeverijen. We hebben van het tourist information centrum een gedetailleerde kaart gekregen met alles erop, dus besluiten we maar eens een rondje te doen .... We beginnen vanmorgen bij een Olijven farm en dus een Olijven proeverij. Olijven, Olijfolie, dressings, tapenades, jams, chutney's, etc. Ik zeg, ideaal om deze dag mee te beginnen. De tweede proeverij is bij een Nougat fabriek, weer eens iets anders. Niet zo Sander zijn ding, maar ik ben er gek op. Helaas, van de 40 soorten Nougat hebben ze er voor de tasting maar drie op het menu. Anyhow! Op naar de volgende .... Eigenlijk is ons motto dat we voor 12:30 uur nooit een wijnproeverij doen, maar voor vandaag maken we een uitzondering. Als we tegen 11:30 uur langs een van de grootste en bekendste wijn estates rijden, moeten we toch echt even naar binnen. Onze eerste wijnproeverij van vandaag is bij Vasse Felix. Sander gaat voor de witte en desert wijnen en ik ga na een witte over op de rode wijnen. Ach, en ik moet zeggen .... het is nou niet dat de wijnen op tijdstip heel anders smaken. Tegen de tijd dat we bij het tweede wijn estate aankomen (Cullen Wines) is het intussen 12:30 uur geweest. Hier krijgen we als tip ook nog even langs te gaan bij Gralyn Estate, die bekend staan om de Port achtige wijnen. Ik sla even over, want het is vandaag weer mijn beurt om te rijden. Tja, en Sander? Someone has to do the though job .... Na de drie wijnproeverijen vandaag is de volgende stop bij de chocolade fabriek, weer iets meer Sander zijn ding. Overal chocolade! Ik probeer me dan voor te stellen hoe het zou zijn om in een dropfabriek een proeverij te doen .... Helaas deze staan niet op het programma. Wel brengen we nog een bezoek aan een Dairy farm, waar we kazen en yoghurt kunnen proeven. We doen nog een tweede Olijven proeverij, een jam en chutney proeverij, nog een tweede chocolade proeverij en als laatste (of nee toch niet ....) doen we een uitgebreide koffie proeverij. Bij de koffieproeverij is het inmiddels een uur of 15:00, dus ik zeg altijd tijd voor koffie tijd. De enthousiaste jongen die onze koffieproeverij verzorgt blijkt maar wat geïnteresseerd in onze reisverhalen .... We mogen een keuze maken uit een stuk of 16 koffiesoorten van over de hele wereld. Drie mogen we er uit kiezen om voor ons vers te laten bereiden en te proeven. Heerlijk, ik kan hier nog wel een paar proeverijen doen hoor. Als we onze drie koffiesoorten hebben geproefd vraagt de jongen of we als vierde tasting nog een iced coffee willen proberen. En jazeker, we zeggen niet zo snel ergens nee tegen .... Wat een heerlijk dagje zo, de ene tasting na de andere. Als laatste brengen we nog een bezoekje bij een grote wijn estate, Voyeger Estate. Een tasting laten we hier achterwege, maar wat een prachtige estate is dit. Deze doet ons wel weer denken aan de wijnstreek in Zuid-Afrika bij Stellenbosch met zijn oud Hollandse Estates. Voor de wijnproeverijen hier moet je wel betalen, maar ja .... je kunt dan ook zelf tijdens een rondvlucht in een privé helikopter een wijn tasting doen. Tja, nu wil het feit dat wij nog aan backpacken zijn (soms zou je het bijna vergeten ....) en dus besluiten we hier alleen wat foto's te maken en even gebruik te maken van de gratis Wifi om te kijken of we toevallig nog een betaalbare accommodatie in de omgeving kunnen vinden. Maar nee, dus besluiten we ook vanavond maar weer om ons tentje op te zetten. Dit keer op een mooie, afgelegen natuurcamping, die we ter plaatse nog even on-line moeten boeken en waar we echt midden in de natuur ons tentje kunnen opzetten. Wat heerlijk dit! Inmiddels is het 19:40 uur, is het al behoorlijk afgekoeld en over zo'n 20 minuten is het hier donker. Zo even ons eten pakken en dan vanavond nog maar even een potje kaarten bij kaarslicht of zo. Morgen willen we hier eerst nog wandelen en dan rijden we op ons gemak weer verder richting het zuiden. Kijken wat ons de dag morgen weer brengt ....

Maandag 23 januari 2017 (202 km)
Van kaarten is gisterenavond niets meer gekomen, maar door deze mooie plek in de natuur hebben we heerlijk bij kaarslicht onze reis van afgelopen jaar nog eens even zitten herbeleven. Vannacht hebben we prima geslapen, wat een stilte. Vreemd als je om een uur of 05:30 wakker wordt van een Kangaroo die iets te dicht langs onze tent voorbij springt. Niet de eerste keer dat ik hier van wakker schrik. Anyhow! Wat een mooi plekje hier. Als we er beide uit zijn, breken we eerst ons tentje af en daarna ontbijten we nog even heerlijk hier in zonnetje. Tegen 10:00 uur verlaten we de camping en rijden we nog een stukje door het National Park waarin we hebben overnacht en nemen we nog een kijkje langs de kust. De wegen hier zijn zandwegen en na een paar kilometer besluiten we maar om te draaien. Tja, we hebben nu geen 4WD meer en dan is het beter sommige stukjes maar niet te doen .... We rijden weer verder in de richting van Augusta en Cape Leeuwin, waar we kiezen voor een rondleiding bij de Vuurtoren. Dit is het meest zuidelijke puntje van West Australië en dit is het punt waar twee oceanen samenkomen, de Indische- en de Zuidelijke Oceaan. De vuurtoren behoort tot een van de drie grootste op het vaste land van Australië. De Nederlanders kwamen hier in 1622 als eerste aan land, maar dachten dat het alleen om een klein eilandje ging en verlieten Australië weer. Pas zo'n tweehonderd jaar later werd Australië herondekt door de Engelse. Tja, toch jammer .... Na ons bezoek aan Cape Leeuwin en Augusta rijden we door in de richting van Pemberton. Hier begint een route van drie dagen door een mooi bosrijk gebied, het Karri Forest. Bomen die tot wel 90 meter hoog reiken. De route die we de komende dagen afleggen voert door meer dan 13 Nationale Parken! Prachtig! Onderweg maken we nog de nodige foto stops en op een enkele plaats doen we nog een korte hike vanaf een van de vele parkeerplaatsen langs de route. Tegen 17:15 uur besluiten we wederom een natuurcamping op te zoeken midden in het Warren National Park. Eerst nog een route van zo'n 12 km over een onverharde weg afleggen, maar dan komen we vervolgens uit op een schitterend plekje langs een rivier en tussen de hoge Karri bomen. Wederom hebben we het idee dat we hier als enige staan en horen we alleen wat vogels hoog in de bomen die ons in de gaten houden. We eten vanavond weer wraps, want koken kunnen we hier niet, maar dat is helemaal prima. 's Avonds kruipen we in ons voortentje en kijken we op de tablet nog een aflevering van Erica op reis. Tja, je moet toch altijd nieuwe ideeën op blijven doen he. De avonden zijn wel een stuk koeler hier, dus dan is het wel lekker om 's avonds nog even in ons tentje te zitten voor we naar bed gaan. Tegen 22:30 uur gaan we naar bed. Wat zullen we hier weer heerlijk slapen vannacht.

Dinsdag 24 januari 2017 (214 km)
En inderdaad heerlijk geslapen vannacht. Als ik er al op tijd ben ga ik me maar effe wassen, geen douche dit keer maar een bak water, zeep en doekje werkt hier ook prima hoor. Daarna probeer ik nog wat van het reisverslag bij te werken. Sander is er om 08:30 uur uit en na het ontbijt breken we ons tentje weer af en tegen 10:00 uur laten we ook dit mooie plekje weer achter ons. We willen vandaag in de richting van Walpole rijden om daar in de buurt te overnachten en dan morgen door te reizen tot aan Albany. Vandaag rijden we een deel de Karri Forest Explorer route, een toeristische route van 86 km die deels over verharde en deels over onverharde wegen gaat en door de prachtige inmense Karri Forest. Wij rijden iets meer als de helft van deze route en brengen onderweg een bezoekje aan onder andere het kleine plaatsje Pemberton. Er zijn onderweg weer de nodige mooie uitzichtpunten en stops die we maken, soms met korte wandelingen door het inmense bos. We hebben een gedetailleerde kaart van het tourist information centrum gekregen en het is makkelijk om onze weg te vinden. Sommige wegen worden door MapsMe niet herkend als toegankelijk voor de auto, maar als voetpaden, maar we weten ons aardig te redden in onze Hyundai Accent. Ook brengen we een bezoekje aan drie van de enrome woudreuzen die je zou kunnen beklimmen .... Het zijn bomen die met uitzichtplatforms tot wel 53 en eentje zelfs tot wel 65 meter hoogte reiken, die men geruikte om de bosbranden in de weide omgeving te spotten. Erg bijzonder om te zien, alleen doorenge, smalle ijzeren pinnen in de boom, zonder enige bescherming, dat zelfs Sander besluit de klim niet te wagen. Wat een bomen vandaag, maar wat een prachtig gebied dit! Het is tegen 18:30 uur als we in Walpole aankomen en een camping opzoeken. Dit keer geen natuur camping, maar een gewone camping op een mooi plekje aan de kust en in een natuurlijke setting. De camping staat niet overvol maar is best druk bezocht. We vinden een vrij rustig plekje aan de rand van de camping waar we ons tentje opzetten. Omdat we geen idee hadden waar we zouden belanden, hebben we geen bootschappen gedaan vandaag en dus moeten we het vanavond doen met een pakje noodles. Wel heerlijk dat we hier water kunnen koken op de camping en dus hebben we weer eens koffie 's avonds en morgenochtend .... Omdat het ook vanavond best hard afkoeld besluiten we nadat we nog even geprobeerd hebben een berichtje te sturen via WhatsApp en te kijken voor andere AirBenB accommodaties op onze route (wat niet is gelukt helaas) om 22:00 uur maar te gaan douchen en ons tentje in te gaan, kijken of we ook hier een beetje goed kunnen slapen.

1. Ma:
    5 februari 2017
    Niet teveel drinken achter stuur, wat een proeverijen zeg.
  2. Anneke Menses:
    6 februari 2017
    Ik vroeg me ook al af of er geen alcoholcontrole is. Jullie zullen dat vast met mate hebben genuttigd. Wat een keur aan proeverijen, geweldig. Proost!
  3. Cees Sleven:
    9 februari 2017
    Weer genoten, zeker ook van de foto's! Mooie opnamen van de dolfijnen, blijven bijzondere ontmoetingen. Dennie, ben benieuwd naar jouw horloge, met thermometer! Wil je het mij verklappen? Klik ik op het volgende verslag... Groet!
  4. T v d Braak:
    10 februari 2017
    Jullie reizen wat af zeg. Wederom prachtige foto's