Week 7 Europa camperreis 2022

28 mei 2022 - Jelsa, Kroatië

Zondag 22 mei. Na een rustige nacht, zijn we er weer op tijd uit. Na het opvouwen van de was en het ontbijt rijden we naar de ingang van het nationaal park Velika Paklenica vlakbij de camping. Hier maken we een mooie wandeling door een kloof en even later door de bergen. Dit gebied staat bekend vanwege zijn hoge rotsformaties en is enorm populair bij bergbeklimmers. Bij de ingang van het park en het eerste half uur is het best aardig druk, maar even verderop in het park is het vrij rustig. Onderweg moeten we nog even twee keer stoppen omdat de weg wordt versperd door een overstekende slang. Die zijn we in de afgelopen weken in Kroatië al een paar keer tegen gekomen en toch schrik je er elke keer weer van. Nou ja, zij waarschijnlijk nog meer van ons..... Totaal is de wandeling zo'n 12 kilometer en met een stijging van 490 meter aan het begin best even zweten met deze temperatuur. Na 4 uurtjes zijn we weer terug bij de camper. Dan rijden we richting Zadar en brengen we een bezoekje aan de oude stad en aan de boulevard van Zadar en aan het zeeorgel dat door de wind en golven wordt bediend. Na zo'n 2,5 uur hebben we de stad wel gezien en lopen we terug naar de camper. Het is 17:15 uur zoiets en dus besluiten we niet in Zadar te blijven, maar zoeken we een kleine camping vlakbij het plaatsje Nin, 15 kilometer ten noorden van Zadar. Als we aankomen is de receptie al dicht, maar kunnen we een plekje zoeken en ons installeren. Omdat we vandaag best een flink stuk gewandeld hebben en het behoorlijk warm was (zo'n 28 graden), trekken we direct onze zwembroek aan en nemen we eerst een verfrissende duik in het zwembad. Heerlijk hoor en het zwembad dit keer, helemaal alleen voor onszelf. Na het zwemmen ga ik effe Nasi maken en Sander die gaat vast douchen en nog even een beetje inlezen in de route richting het zuiden. Eens kijken wat ons morgen weer te wachten staat. Vandaag hebben we 64 kilometer gereden, dus dat valt mee.

Maandag 23 mei. De dag begint weer vroeg, om 6:30 uur ben ik eruit, ga ik douchen en koffie zetten en zet ik de stoel in het zonnetje. Om een uur of 8:30 uur komt Sander er ook uit, ontbijten we en na de afwas rijden we richting het plaatsje Nin, vlakbij de plek waar we hebben overnacht. Een leuk klein plaatsje met een historisch centrum. We lopen door het plaatsje en ons oog valt op een kerkdienst die zich  grotendeels buiten op straat afspeelde, best bijzonder. Na ons bezoek, vervolgen we onze route en onderweg doen we wat inkopen in Zadar en even later parkeren we ergens de auto langs de kant van de weg aan een strandje, zetten de stoelen bij het water en maken een broodje klaar voor de lunch. Ik zeg, prima lunchplekje weer. Dan rijden we verder in de richting van Sibenik. Onderweg maken we een D-tour langs een groot natuurlijk meer, Lake Vrana. Eigenlijk was ons idee alleen even naar het meer te rijden voor een korte fotostop, echter het blijkt een schitterend natuurgebied met een drietal oriëntatiepunten rondom het meer. Op het eerste punt kopen we de entree kaartjes en lopen we over een boardwalk een stuk door een vogel natuurgebied met een drietal uitkijkhutten. Van hier af heb je een mooi uitzicht over het hele meer. Dan blijkt er zo'n 16 kilometer verderop nog een tweede uitzichtpunt te zijn, waarvoor we hetzelfde entree kaartje nodig hebben. De weg er heen gaat door kleine dorpjes, smalle straatjes en door olijfboomgaarden, prachtig. Het uitzichtpunt is zeker de moeite waard met een adembenemend uitzicht over het meer en de eilanden voor de kust van het vaste land. Het derde en laatste uitzichtpunt is nog eens 21 kilometer verderop en ook hier maken we nog even een korte stop om te genieten van het mooie uitzicht. Dan rijden we door in de richting van Sibenik en besluiten, gezien de tijd, een bezoek aan de stad vandaag over te slaan en van hier af rechtstreeks naar onze CP te rijden van Park4Night aan de ingang van het National Park Krka, dat we morgen willen bezoeken. We komen hier rond 18 uur zoiets aan, zoeken een mooi plekje uit en een kwartiertje later zijn we ook hier weer gesettled. Straks maar weer even de BBQ tevoorschijn halen en vanavond ons even inlezen in het Nationale Park Krka. We hoorden net van de eigenaar van de CP dat er sinds vorig jaar ook hier niet meer gezwommen mag worden bij de watervallen, een dagje relaxen en af een toe een verfrissende duik nemen om wat verkoeling op te zoeken zit er hier dus waarschijnlijk toch niet in..... We gaan het zien.

Dinsdag 24 mei. Vanmorgen hadden we op tijd de wekker gezet om voor 8 uur bij de ingang van het Krka National Park te zijn. De ingang is slechts 700 meter van de CP maar we hebben besloten om de camper mee te nemen, omdat we vermoeden na een paar uurtjes verder te willen rijden. Goede keuze, zo blijkt. Als we aankomen is de gehele parkeerplaats zowat nog leeg dus het is heerlijk rustig in het park. We lopen richting de grote waterval en van daaruit lopen we over een mooie boardwalk door het gebied met diverse watervallen. Erg mooi stukje natuur weer hier. We hebben broodjes meegenomen, dus aangekomen bij de grote waterval gaan we eerst even een broodje eten. Rond 10:30 uur hebben we het wel gezien en besluiten we verder onze route te vervolgen. De eerste stop is het stadje Sibenik, een wat grotere stad waar we een paar uurtjes doorlopen. We bezoeken de grote kathedraal aan het water, twee burgten en een klein museum. Verder lopen we wat door de oude straatjes en over een marktje. Als we het hebben gezien rijden we verder langs de kust, een mooie route met veel mooie uitzichten op de baaitjes en de vele eilanden voor de kust. Voor we een camping opzoeken brengen we nog een kort bezoekje aan het plaatsje Primosten, waarvan het oude centrum is gelegen op een klein schiereiland. Inmiddels is het 16:45 uur en vinden we het tijd worden om een overnachtingsadresje op te zoeken. Het wordt weer een camping uit het ACSI boek dit keer. Een mega camping, maar vrij rustig en mooi gelegen plekken tussen te hoge bomen en aan de kust. Als we aankomen is het wel even slikken als er een bewegwijzeringsbordje van de ANWB staat, blijkbaar is er een groep Nederlanders die met z'n allen een rondreis maken ook op deze camping beland. Jullie begrijpen wel, dat we dus een plekje zoeken een eind van het kamp Nederland zoals wij dat dan noemen. We zoeken een mooie en rustig plek uit op de tweede rij van de zee en omdat het een terrassencamping is hebben we ook hier uitzicht op de zee. De eerste rij zijn lege verhuurcaravans dus er is niemand thuis. Als we de camper aan de stroom hebben staan en de spullen weer buiten staan, lopen we naar de zee om nog even wat verkoeling op te zoeken, het is vandaag weer 32 graden, dus we zijn na zo'n lange dag redelijk oververhit geraakt. ' s Avonds eten we bij de camper en daarna nemen we de stoelen en een Aperol Spritz en kijken we bij de zee de zonsondergang. Morgen eerst maar even rustig opstarten en dan vervolgen we de route in de richting van Trogir en Split.

Woensdag 25 mei. Rond een uur of 9:45 zijn we vertrokken, onze eerste stop was het historische stadje Trogir met zo'n 13.000 inwoners. Een mooi en gezellig stadje aan het water waar we zo'n 2,5 uur hebben rondgelopen. Sander heeft nog even de toren beklommen vanwaar hij een schitterend uitzicht had over het stadje en de eilandjes voor de kust. Ik ben even een kapper wezen opzoeken, want ik vond het tijd voor een korter kapsel met deze temperatuur. In de middag zijn we doorgereden naar de stad Split, een grote stad met zo'n 167.000 inwoners maar eveneens ook met een gezellig historisch centrum. Deze is mooi gelegen aan het water en heeft veel Romijnse en Griekse invloeden. Ook hier lopen we zo'n 3 uurtjes rond om de smalle straatjes met winkeltjes te bekijken en de oude historische gebouwen in ons op te nemen. Sander gaat nog even de kathedraal in en beklimt ook hiet de toren. Dit terwijl ik een plekje zoek in de schaduw en de omgeving en mensen in me opneem. Heerlijk om dat van een afstandje te aanschouwen. Als we langs de apotheek lopen zien we dat de temperatuur in de zon is opgelopen tot 44 graden. Tijd voor een ijsje! En wat voor eentje, heerlijk. Het is een uur of 17:30 zoiets als we de stad verlaten en een paar kilometer verderop een camping opzoeken. Wederom zo'n mega camping en dit keer veel te druk naar ons zin, maar ja...... We zoeken een plekje, staan naast Nederlandse buren en hebben zodoende ook nog even wat aanspraak met "echte" Kroatië kenners...... Het stel komt al 10 jaar op deze camping, staan hier dan 6 weken en in het zelfde straatje, dat dan wel. Daar waar wij het nu al heel druk vinden, geeft de buurvrouw aan dat het nog wel rustig is op dit moment. Oké..... Nou ja, wij staan hier één nachtje en rijden morgen weer verder. Ieder zo z'n ding, toch? Overigens wel een hele nette camping met hele grote plaatsen en ook aan het strand. We hebben WiFi dus we verdiepen ons nog even in de routes voor Montenegro en Albanië, want daar zullen we waarschijnlijk niet zo vaak (of helemaal geen) internet hebben.

Donderdag 26 mei. Hemelvaartsdag. Niet dat we daar hier iets van merken, maar toch. Ik ben er om 6 uur al uit, want mij wordt het al weer snel te warm in bed. Ook hier lijk ik de enige te zijn die er last van heeft, dus het is de eerste 2 uurtjes nog heerlijk rustig. Als Sander er ook uit is en een douche heeft genomen, ontbijten we nog even en dan rijden we weer verder. We vervolgen onze route langs de kust langs kleine oude vissersdorpjes, mooie baaitjes en met prachtige uitzichten. Onderweg maken we nog twee stops, waarvan eentje om inkopen te doen. Dan rijden we door naar de ferry voor de overtocht met de camper naar Hvar. We zijn ruim op tijd, maar het blijkt ook hier toch wel wat drukker als de wachtrij bij de vorige overtochten. Om 13:45 uur vertrekt de boot, maar helaas kunnen wij net niet mee op de ferry en moeten we wachten op de volgende. Gelukkig wordt er een extra ferry ingezet en zo hoeven we maar 45 minuten te wachten op de volgende. En ja, dan mogen we als eerste de boot op dus dan mogen we zeker mee..... 35 Minuten later komen we aan op het eiland Hvar. Na 5,5 kilometer nemen we een kijkje op een kleine camping, maar los van de mooie ligging is het nou niet echt om over naar huis te schrijven. Nou dat doen we dus ook niet, want we zijn nog maar 49 kilometer verder gereden over het eiland naar het volgende plaatsje en hebben daar een prima camping gevonden met uitzicht over een mooie baai en aan de overkant op het vaste land, de kuststrook die we vandaag vanaf Split hebben afgereden. Een lange reisdag vandaag van 147 kilometer, maar ja, zo hebben we een dagje ingelopen op ons reisschema en hebben we hier net even wat meer tijd op het eiland. Zo maar even aan het eten wat gaan doen, want inmiddels is het 19 uur geweest en beginnen we wel een beetje trek te krijgen. Kijken wat er vandaag weer op het menu staat.

Vrijdag 26 mei. Vanmorgen werd ik rond 6:00 uur gewekt door onze gouden vriend. Toen ik naar buiten keek zag ik de zon al opkomen, over de baai recht voor onze camper. Hoe mooi wil je het hebben? Vandaag hebben we een relax dagje...... We blijven in elk geval nog een tweede nachtje op deze camping. Eerst even ontbijten, dan pakken we de kano en rond 10 uur zijn we weer op pad. We kanoën langs een paar baaien en dan naar een klein en verlaten eilandje tussen Hvar en Brac, de beide grote eilanden hier voor de kust. Het eilandje in de vorm van een vis heet Zecevo en bestaat enkel uit rotsen en wat pijnbomen in de midden van eilandje. Het is heerlijk weer, windstil en het water is super helder. Als we het eilandje helemaal rond gekanood zijn, zoeken we een stel vlakke rotsen en met wat helse capriolen hebben we de kano op het droge liggen en blijkt het een prima stekkie om een paar uurtjes, samen ongestoord van de zon te genieten. Heerlijk zo'n dagje. Rond een uur of 14:30 uur doen we het in omgekeerde volgorde en als we alles weer gepakt hebben gaan we nog een stukje verder kanoën. Een paar baaitjes langs en dan een bezoekje aan het plaatsje waar wij overnachten, Jelsa. We kanoën de baai binnen, leggen even aan en dan stap ik uit om even ijsjes te gaan halen. Hoe heerlijk is dat? We liggen met de kano voor een groot en luxe jacht, wat een contrast, maar ja we genieten er niet minder om hoor (in tegendeel). Rond 17:15 uur zijn we weer terug op de camping en hebben we zo'n 12,5 kilometer gekanood. We halen de kano uit het water en ruimen we alles direct weer op. Dan tijd voor een lekker douche om al het zout van ons af te spoelen en tijd voor een Aperol Spritz met uitzicht op de baai. Inmiddels zijn er nog zo'n 4 campers bijgekomen op de camping, maar wij hebben nog steeds het mooiste plekje van de camping. Tja, verschil moet er wezen he. Net even groeten gesneden en Sander zit nu weer te bakken. Zo eten en dan nog even in de relax stand achterover. Morgen gaan we nog een stukje verder om de rest van het eiland te verkennen, benieuwd waar we dan 's avonds weer neerstrijken. Dat is altijd weer een verrassing, maar we moeten zeggen dat het tot nu toe nog steeds aardig goed uitpakt. Ook hebben we vanavond nog even met Ellen en Wim zitten beeldbellen.

Zaterdag 27 mei. Na een rustige nacht was ik er om iets voor zeven weer uit, een beetje bewolkt nog, maar dat trekt al snel weer weg. Als Sander eruit is even ontbijten en rond 10 uur verlaten we de camping. Vandaag maken we een rondrit over het eiland Hvar en bezoeken we wat plaatsjes op het eiland. De eerste stop is Vrboska, een klein vissersdorpje gelegen in baaitje. Dan bezoeken we het plaatsje Stari Grad, een wat groter plaatsje, eveneens gelegen in een mooie lange baai en met leuke steegjes, terrasjes en winkeltjes langs de haven. Bij het bakkertje kopen we broodjes voor de lunch en na een uurtje rijden we weer een stukje verder. Via een mooie, stijle bergweg rijden we langs wat mooie uitzichtpunten en hebben we op onze lunchstop uitzicht op de eilanden voor de kust en vele Lavendel velden waar dit eiland om bekend staat. We zijn nog net wat te vroeg om de Lavendel mooi in bloei te zien staan, wat jammer is want dat geeft denk ik een totaal andere sfeer aan het eiland. Via een klein en verlaten dorpje Velo Grablje rijden we door naar het grootste en meest toeristische plaatsje van het eiland, het stadje Hvar. Een mooi plaatsje met een flinke haven in een mooie baai en met hele leuke smalle straatjes. We besluiten om niet aan deze kant van het eiland te blijven overnachten, maar rijden via een mooie bergroute aan de andere kant van het eiland, terug naar de camping waar we afgelopen twee nachten ook gestaan hebben. Ons plekje vooraan is nog steeds vrij, dus ook nu staan we weer op het mooiste plekje van de camping (vinden wij). Als we terug zijn en een drankje op hebben, nemen we nog even een verfrissende duik in zee en daarna gaan we gelijk even douchen (hebben we dat maar vast weer gehad). Dan is het tijd voor een tweede drankje en bellen we nog even met Marrie en Dim voordat we gaan eten. Inmiddels is het nu 20:45 uur en hebben we net gegeten en ben ik nog even het reisverslag aan het bijwerken, want tja.... er is al weer een week voorbij.

GOED OM TE WETEN In de loop van volgende week verwachten wij Kroatië na ruim 5,5 week achter ons te laten en door te reizen naar Montenegro en Albanië. In deze landen zijn wij minder goed mobiel bereikbaar (alleen voor noodgevallen of via SMS) en is internet beperkt tot WiFi ivm hoge kosten. De verwachting is dat we dus de komende 5 a 6 weken wat minder frequent iets kunnen laten horen of de reisblog kunnen bijwerken. Misschien valt het mee, maar deze landen zijn niet zo goed ontwikkeld en ingesteld op toerisme en dus is het even afwachten of en zo ja hoe vaak we WiFi hebben. Uiteraard zijn we vanaf Griekenland weer volledig in de lucht. Tja, als we dus geen WiFi hebben volgen de berichten wat later.

1. Ma:
    29 mei 2022
    Super luitjes
  2. Wendy Bongers:
    29 mei 2022
    Wat gaaf weer... ook helemaal in de relaxmodus jullie? Gave plaatsjes fotos ...en stuur wat mooie.weer.naar hier
  3. Dienie Coenen..:
    1 juni 2022
    Heel mooi gebied ook als jullie zo genieten van de natuur? ?Groetjes van Dienie.