Week 71-72-73: Kuala Lumpur ~ Taman Negara ~ Cameron Highlands ~ Perhentian Islands

17 mei 2017 - Kuala Terengganu, Maleisië

Maandag 01 mei 2017
Inderdaad, we waren gisteren op tijd in Kuala Lumpur bij ons hotel, alleen het inchecken duurde wel even .... Anyhow! Uiteindelijk na een paar kamers gezien te hebben, hebben we een heerlijk ruime en luxe kamer gekregen met uitzicht op de Petronas Towers! Wat een heerlijk plekje dit, want waarschijnlijk moeten we hier wel een aantal nachten doorbrengen omdat we hier in Kuala Lumpur ons visum voor China moeten regelen. We zijn er vandaag op tijd uit, want we willen eigenlijk wel om uiterlijk 10:00 uur bij het visumbureu van de Chinesche ambassade zijn straks. Helaas zit het ons vanmorgen niet zo mee .... We nemen een taxi naar het visumbureu, maar we worden bij de Chinesche ambassade afgezet en zonder dat we door hadden moesten we eerst nog 1,5 kilometer teruglopen. We melden ons bij de security en dan horen we dat het vandaag in Maleisië een nationale feestdag is en het visumbureu van de Chinesche ambassade dus vandaag gesloten is. Shit! Dachten we alles zo goed gepland te hebben en dan nu dit. Dat betekent dat we morgenvroeg nog een keer hierheen terug moeten om onze paspoorten en benodigde stukken af te geven. Hopen dan maar dat we toch uiterlijk vrijdag nog onze paspoorten met het visum kunnen afhalen, zodat we dan in elk geval zaterdag de stad Kuala Lumpur weer kunnnen verlaten om nog een ander stukje van Maleisië te kunnen gaan verkennen. Dan besluiten we nog maar een stukje door de stad te lopen en een bezoekje te brengen aan de Petronas Towers. Ik ben hier al eens eerder geweest en ik heb het niet zo op hoogtes, dus besluiten we even te informeren of Sander misschien nog met een rondleiding mee kan voor een bezoekje aan de torens. En jawel om 12:30 uur kan Sander nog mee met een rondleiding de Petronas Towers in. Dan gaan we eerst maar even een broodje halen, want van ontbijten is nog niets gekomen en dan gaan we even in het KLCC Park zitten om een broodje te eten met uiticht op de torens. Als het voor Sander tijd is om zich te melden bij de ingang, besluit ik maar even een rondje te lopen door de shopping mall hier. Sander gaat tijdens de rondleiding eerst naar de loopbrug op 140 meter hoogte om de oversteek te maken tussen de twee torens. Daarna brengen ze nog een bezoek aan de 86ste verdieping op een hoogte van 370 meter met een fenominaal uitzicht over de stad. De totale rondleiding duurt zo'n drie kwartier en om 13:15 uur treffen we elkaar weer bij de ingang. Het ziet er naar uit dat het zo keihard gaat regen en dus besluiten we ook samen nog maar even een rondje door de shopping mall te lopen. En ja hoor, niets is minder waar .... Een paar minuten later begint het keihard te regenen en onweren. Het blijft alles bij elkaar wel ruim twee uur hard regenen en nadat we wat geluncht hebben besluiten we dan ook maar om tegen een uur of 15:30 uur de Monorail te pakken terug richting ons hotel. Sander gaat even op zoek naar een laundry in de buurt om onze was te doen, terwijl ik op de kamer blijf. Vanavond hebben wat gegeten bij een restaurantje in de buurt en de rest van de avond hebben we op onze kamer doorgebracht. We hebben hier goede wifi en vanavond hebben we nog een poosje met Theo en Marianne geskypt vanaf de camping in Frankrijk en daarna hebben we nog even een aflevering van De Kwis teruggekeken op tv. Morgenochtend willen we er op tijd uit, want dan moeten we nog een keer terug richting het visumbureu van China voor het aanvragen van ons visum .....

Dinsdag 02 mei 2017
Om 08:00 uur hebben we de wekker gezet, gaan we even ontbijten en na het ontbijt nemen we een taxi richting het visumbureu waar we ons om 09:35 uur melden. We zijn niet de enige die blijkbaar graag China in willen, want er staat een lange rij en we sluiten dus maar netjes achteraan. Alles bij elkaar valt het nog niet eens tegen en staan we nadat we alles hebben afgegeven om 10:40 uur uiteindelijk al weer buiten. We worden erop gewezen door de medewerker van het visumbureu dat er een kans bestaat dat de ambassade van China ons de toegang tot China ontzegt en wij geen visum voor China krijgen. Reden is dat wij geen visum voor langdurig verblijf in Maleisië hebben (》90 dagen, wij blijven maar zes weken en tot 90 dagen is voor mensen met een Nederlands paspoort visum vrij). Wat zegt u? Dat hopen we dus niet, want dat is nou net ons laatste stukje van onze wereldreis. En om überhaupt een visum aan te kunnen vragen hier, hebben we al behoorlijke kosten moeten maken voor o.a. het boeken van vluchten die, als we China niet in mogen voor ons waardeloos zijn. Hier hadden we dus even totaal niet op gerekend! We besluiten de aanvraagprocedure toch door te zetten in de hoop dat we vrijdag ons paspoort kunnen ophalen met daarin ons China visum. Het voelt een beetje als examen doen .... Wij hebben ons best gedaan en nu kunnen we niet anders als alleen afwachten. Als we beneden zijn gaan we even zitten op een bankje. Maar wat als .... We moeten er dus wel degelijk rekening mee houden, dat we mogekijk vrijdag ons visum voor China niet krijgen en dan zullen we dus een plan B moeten hebben om onze laatste weken van onze reis invulling te geven. Onze terugvlucht staat gepland voor 25 juni 2017 vanaf Hong Kong. Goed, hebben we weer even iets om van de week over na te denken .... Het is inmiddels een uur of 11:15 als we besluiten nu eerst nog maar wat van de stad te gaan bekijken. We lopen wat rond in de stad en nemen de Monorail richting de Central Market, een gebied waar veel winkeltjes, souvenir winkeltjes en eetstalletjes zijn. Het gebied bestaat uit een doolhof van kleine straatjes en het is de wijk waar we ook nog een kort bezoek brengen aan China Town met twee Chinesche- en een Idiaase tempel. Kuala Lumpur is een mix van culturen. 's Middags brengen we nog een bezoek aan de grootste nationale moskee in Maleisië. Ook bezoeken we het grote, bekende plein van Kuala Lumpur, Merdeka Square, wat is omringd door mooie oude gebouwen en vanwaar we ook een mooi uitzicht hebben op de skyline van de stad met op de achtergrond de Petronas Towers. Helaas begint het ook nu (het is inmiddels 14:30 uur zoiets) weer te regen, een flinke bui en dus besluiten we maar een bezoek te brengen aan het Art Gallery museum, waar we ook maar gelijk even koffie drinken met een lekker stuk Cheese Cake. Later in de middag brengen we dus een bezoek aan de grote moskee en daarna willen we nog even hier in de buurt een kijkje nemen bij het oude stationsgebouw, want ook dit schijnt een bijzonder stukje architectuur te zijn. Dan nemen we de trein en Monorail in de richting van ons hotel en stoppen we onderweg nog bij een grote shopping mall waar we uiteindelijk wat eten voor we terug gaan naar ons hotel. Eigenlijk wilde we nog naar een foodmarket vanavond, maar omdat het nog steeds regent stellen we dat maar even uit tot morgen. Terug op de kamer Skypen we nog een tijdje met Marrie en Dim en later op de avond met Dienie. Verder is het tijd om een beetje te relaxen op de kamer. Wel fijn dat we hier zo'n fijne kamer hebben, want voorlopig hebben we nog maar tot zaterdag bij geboekt, in afwachting van ons visa voor China ....

Woensdag 03 mei 2017
Vanmorgen doen we eerst even rustig aan. Beetje uitslapen, broodje eten op de kamer en pas tegen 11:15 uur lopen we richting treinstation hier in de buurt. We willen een bezoekje brengen aan de Batu Caves hier zo'n 16 kilometer verderop en met de trein kost ons dat ritje nog geen € 0,40 per persoon. De Batu Caves staat in het lijstje van must do's bij een bezoek aan Kuala Lumpur/Maleisië, maar om eerlijk te zijn waren wij er niet erg van onder de indruk. Het scheelt we hebben alle tijd, want voorlopig zitten we toch in Kuala Lumpur. De Batu Caves bestaan uit een aantal grotten, waar Indiase tempels zijn gehuisvest. Het complex bestaat uit een grote grot, 270+ treden de trap op omhoog naar de entree van de tempel en met een mooi uitzicht over de stad. Sinds 2013 is er een tweede grot open voor publiek met Indiase beelden, maar om eerlijk te zijn had dit voor ons meer weg van een nieuwe Efteling attractie als van een Indiase tempel. Ook brengen we hier nog een bezoek aan de Dark Cave, een kalksteen grot die open is voor publiek en waar we een rondleiding nemen met een gids, een rondleiding van 45 minuten, waarbij we wat uitleg krijgen over het ontstaan en het dierenleven in de grot. Na de rondleiding is het inmiddels een uur of 14:30 en is het tijd om even wat te lunchen. Daarna nemen we de trein terug richting het centrum en nemen we hier nog een kijkje in de wijk Bukit Bintang, een bekend gebied met grote moderne shopping malls, luxe hotels en de misschien wel bekendste straat vol met restaurantjes en eetstalletjes, Jalan Alor. Hier eten we 's avonds in een BBQ restaurant op de foodmarket. Daarna lopen we een half uurtje zoiets rond door dit gebied, wat 's avonds gekenmerkt wordt door een gezellige drukte in de straten en de grote neonreclames op de luxe shopping malls. Tegen de tijd dat we weer de Monorail nemen en op onze kamer terug zijn is het een uur of 21:30. Voor we gaan slapen lukt het om nog even met Eduard te Skypen, want dat is ook al weer veel te lang geleden! Om een uur of 00:30 uur gaan we slapen. Voor morgen hebben we geen grote plannen. Eerst maar even een beetje rustig aan doen en nog wat dingetjes opzoeken op internet en een reisplannetje maken voor onze laatste twee weken straks in Maleisië en dan half in de middag nog maar even de stad in en kijken of we ook vanavond nog een leuk stukje van Kuala Lumpur kunnen verkennen by night.

Donderdag 04 mei 2017
Vanmorgen een rustige start. Ik heb prima geslapen vannacht en was er om 08:20 uur vanmorgen uit. Mooi even tijd om het reisverslag bij te werken en me nog wat in te lezen op internet. Sander houdt het wat langer uit in bed en wordt tegen 10:30 uur zoiets wakker. Inmiddels is het 11:30 uur en hebben we net even wat ontbeten op de kamer. Nu nog even wat dingetjes opzoeken op internet en dan vanmiddag nog maar even de stad in. Voordat we het weten is het een uur of 16:00 voor we nog de stad in gaan. We wilden wat eerder gaan maar toen goot het .... Anyhow! We nemen de monorail en lopen dan vanaf het station in de buurt, naar de Kuala Lumpur Tower. Een hoge communicatietoren, om aan de voet even te kijken hoe enorm hoog deze is. Vanaf dit punt heb je een mooi uitzicht over de stad. We besluiten om niet naar boven te gaan, omdat Sander van de week al de Petronas Towers in geweest is en het voor mij sowieso niet zo hoeft die hoogte .... In het park aan de voet van de toren lopen we nog over de Canopy walkway, iets wat wel bijzonder is midden in de stad. Van hier lopen we in de richting van de Petronas Towers, waar we in de foodcourt wat eten en daarna in het KLCC Park kijken naar een voorstelling van de fontijnen met een licht en muziek show. De show heeft niets weg van Aquanoura in de Efteling, maar het is wel grappig en je hebt een mooi uitzicht op de verlichte stad en de torens. Tegen 20:45 uur lopen we in richting van de wijk waar we gisterenavond ook al even hebben rondgelopen. De wijk wordt gekenmerkt door mega grote en luxe shopping malls. Ja, als je van shoppen houd kun je hier in Kuala Lumpur best een paar dagen vermaken, moet je alleen wel ruimte over hebben in je backpack of koffer. Om 22:30 uur nemen we weer de monorail terug naar ons hotel, waar we tegen 23:00 uur op de kamer terug zijn. Morgen moeten we richting het visumbureu en hopelijk kunnen we dan ons visum voor China ophalen.

Vrijdag 05 mei 2017
Om 08:45 uur hebben we de wekker gezet. Even douchen, ontbijten en daarna stappen we in een taxi richting het visumbureu waar we ons om 10:12 uur melden. We moeten nog even wachten, er zijn nog 35 mensen voor ons voor we aan de beurt zijn. Het voelt een beetje als examen doen .... krijgen we het visum en kunnen we over twee weken onze reis vervolgen naar onze laatste bestemming van onze wereldreis 2015 - 2017, of valt ons hele reisschema in duigen en moeten we een alternatief bedenken. Voor Sander is het een lang gekoesterde wens om onze reis in China af te sluiten, voor hem zou het de eerste keer China worden. Ik ben er al eens geweest, in 2006, in het zuiden van China. Nummer 364, ja dat zijn wij! Tja, en wat we dan te horen krijgen is iets waar we in onze planning eigenlijk totaal niet bij stil hebben gestaan dat ons dit zou kunnen overkomen .... Onze visumaanvraag is afgewezen door de ambassade en we mogen China NIET in! Wat? De ambassade van China heeft vorige week donderdag 27 april 2017 hun regels voor het aanvragen van een visum voor China aangepast en wij krijgen buiten Nederland GEEN visum voor China zonder visum voor langdurig verblijf in Maleisië (een visum wat wij als Nederlanders met een verblijf in Maleisië korter als 90 dagen niet nodig hebben ofwel niet voor in aanmerking komen in Maleisië). Jeetje, dit hadden we dus echt niet verwacht en heeft grote gevolgen voor onze verdere reis. De vluchten die we hebben moeten boeken naar en uit China, de hotels, de visumaanvraag, etc. allemaal kosten voor niets gemaakt. En nu zitten we nog met een retourvlucht van Hong Kong naar Amsterdam op 25 juni 2017, maar ineens ligt Hong Kong totaal niet meer langer op onze route .... Als we de eerste schok een beetje op ons in hebben laten werken, besluiten we maar weer een taxi te bestellen via Grab (een soort van Uber taxi) en gaan we terug naar ons hotel. We hadden sowieso van de week al besloten dat we pas morgen weg zouden gaan uit Kuala Lumpur en zouden doorreizen naar Taman Negara Nationaal Park, maar nu hebben we onze tijd vandaag hard nodig om wat dingen in gang te zetten en ons te buigen over een andere terugroute voor ons laatste deel van onze wereldreis 2015 - 2017. We mailen wat met onze reisspecialist in Nederland van Kilroy, met UniGarant (onze doorlopende annuleringsverzekering) en we verdiepen ons in wat opties om ons heen. Nu moeten we op zoek naar een andere, visumvrije bestemming in de buurt, omdat we willen proberen toch uiteindelijk via Hong Kong terug te vliegen naar Amsterdam op 25 juni 2017. Ruim zeven weken nog hebben we nog in onze planning opgenomen en als het even kan zouden we die tijd ook wel vol willen maken. Een aantal opties komen in ons op: Noord Thailand met Laos, de Filipijnen, Taiwan, Indonesie, .... Tja, een hoop om over na te denken en veel uit te zoeken met name vluchtopties. In de middag lassen we even een korte lunchbreak in van twee uurtjes en lopen we nog even over de Chow Kit market. Daarna gaan we terug naar het hotel. Gelukkig hebbben hier een heerlijke kamer en goede Wifi en kunnen we onze zoektocht op internet nog een poosje voortzetten. 's Avonds lopen we ook nog even naar een restaurantje op de hoek waar we wat eten en daarna zijn we al snel weer terug op de kamer. Er gaat zoveel tijd inzitten in het uitzoeken van sommige dingen .... voor we het door hebben is bijna 00:30 uur en morgen om 06:45 uur gaat de wekker al, want we moeten om 08:00 uur de bus hebben naar Taman Negara National Park. Nu dus eerst maar even ons bed in en van de week nog maar even verder brainstormen. Welterusten!

Zaterdag 06 mei 2017
Een korte nacht dus, vanmorgen om 06:45 uur ging de wekker. Nog even snel ontbijten en dan lopen we richting het busstation voor de bus van 08:00 uur. Een busrit van 3 uur tot in Jerantut met de lokale bus. Vanaf hier nemen we om 13:30 uur een minivan naar de jetty en vervolgens de boot naar Taman Negara, Kuala Tahan, tegenover het National Park waar we ons guesthouse hebben geboekt voor de komende twee nachten. Het is een boottocht van ruim twee uur over de rivier met aan beide kanten de groene jungle, wat een mooie tocht dit! Bij aankomst in het guesthouse worden we hartelijk ontvangen door de eigenaar Roni en via hem weten we voor morgen nog een twee-daagse tourtje te boeken wat dieper de jungle in. We kunnen in overleg met hem onze boeking voor twee nachten opsplitsen, een nacht vannacht, dan morgen een nachtje overnachten in een grot tijdens onze excursie en vervolgens daarna nog een nachtje hier. Super! Vanavond eten we een beetje op tijd in een restaurantje aan het water en zijn we lekker op tijd terug op onze kamer. Nog even het reisverslag bijwerken, onze spullen inpakken voor onze trekking morgen en dan vanavond een keertje een beetje op tijd naar bed, zodat we morgen goed uitgerust aan de trekking kunnen beginnen. Hoeveel zullen we er nog maken deze reis?

WEEK 72
Zondag 07 mei 2017
Dag 1 trekking. Vanmorgen moesten we ons om 09:00 uur melden bij het tourbureautje en Roni, de eigenaar van ons guesthouse, brengt ons netjes even weg. We kunnen onze spullen achterlaten in de accommodatie omdat we hier morgenavond nog een nachtje overnachten. We hebben onze dagrugzakjes bij ons, maar al snel blijkt dat dit iets te weinig ruimte biedt voor alles wat er tijdens deze trekking mee moet .... Omdat we overnachten in een grot en onze gids zelf voor het eten tijdens de trekking moet zorgen, moeten er eten, drinken (alleen al 4,5 liter water per persoon!) en slaapspullen mee. We besluiten dus maar even terug te gaan om een van onze grote backpacks op te halen om daar de spullen in te doen. Tja, dat houdt dus wel in dat we straks een twee-daagse trekking gaan doen in de jungle met bepakking! Uiteindelijk is het tegen 10:00 uur als we vertrekken. We zijn maar met zijn vieren, twee Franse meiden en dan onze gids Pee. We vertrekken met een bootje en varen eerst naar de overkant naar de Headquarters van het Park waar we ons moeten inschrijven. Hier spotten we onze eerste grote Hornbill vogel, wat een prachtig beest. Dan gaan we terug aan boord en varen we een stukje van zo'n 10 minuten naar een punt vanwaar we eerst een korte wandeling kunnen maken over de Canopy, een onderbreking van een uurtje zoiets. Daarna gaan we weer terug aan boord en varen we een stuk verder stroomopwaarts, een mooie tocht van ruim anderhalf uur. Het is prachtig weer dus we treffen het, hopelijk blijft het zo de komende twee dagen. Na de lunch beginnen we aan de trekking, vandaag een route van ruim 8 kilometer door de echte jungle, het oudste regenwoud ter wereld. Een prachtige wandeling, op sommige stukken best zwaar en zeker met een grote backpack vol bepakking. Sander heeft het grootste deel van de route met de grote backpack op gelopen en ik moet bekennen dat ik het ook zonder zware bepakking op sommige stukken best al zwaar vond. Met name door de temperatuur en de hoge luchtvochtigheid in dit gebied. Maar het is zeker de moeite waard! Met een paar korte stops onderweg is het tegen 18:00 uur als we bij onze overnachtingsplek aankomen, een grote grot (vol Vleermuizen). Dit is waar we vannacht zullen overnachten, onze groep totaal met zijn vijven en nog een ander groepje wandelaars een groepje van acht in totaal. We hebben dunne slaapmatjes bij ons en een slaapzak, maar het is best warm in de grot du slapen we vannacht alleen in onze lakenzak. Terwijl wij ons wat gaan opfrissen in een klein riviertje een klein stukje van de grot af, begint onze gids aan het bereiden van de maaltijd. Witte rijst met wat groente soep en voor Sander en de gids zelf nog wat Makreel. Niets bijzonders maar het smaakt na zo'n lange wandeling prima moet ik zeggen. Onze gids blijkt 's avonds niet de meest sociale en ook met de Franse meiden zijn we na een poosje wel uitgepraat. Gelukkig hebben we speelkaarten bij ons en dus besluiten wij samen nog een potje te kaarten. Het is tegen 23:00 uur als we ons klaar gaan maken voor de nacht, kijken of we hier in de grot vannacht ook een beetje kunnen slapen ....

Maandag 08 mei 2017
Dag 2 trekking. Vannacht nog wel een paar keer even wakker geweest en liggen luisteren naar de jungle geluiden. Tja, wel een bijzondere overnachtingsplek dit, eentje die we nog niet eerder aan ons lijstje hebben kunnen toevoegen. Ik ben er als een van de eerste uit, iets van 06:30 uur zoiets en dat terwijl we hier pas rond een uur of 10:00 straks weggaan .... Anyhow! Tegen een uur of 08:00 lijkt er ook bij de andere wandelaars wat beweging in te komen en langzaam aan ontwaakt de grot (of nou ja, de wandelaars in de grot dus). Tegen een uur of 08:45 heeft onze gids het ontbijt klaar en na het ontbijt pakken we alle spullen weer in en zijn we klaar voor een nieuwe dag. Het is de hele nacht droog geweest en nu schijnt het zonnetje al weer volop. Gelukkig lopen we het grootste gedeelte van de trekking beschut onder het grote, groene, bladerdak van het regenwoud. We beginnen met een korte stop bij een andere grot, waar onze gids ons nog meer Vleermuizen en zelfs een Slang toont die net bezig is een Vleermuis op te eten. Tja, en dan sta je hier in dondere grot met alleen het licht van je zaklamp .... En wat als er nog meer Slangen in deze grot zitten? Ik wil het geloof ik even niet weten, maar ik kan je zeggen dat ik blij ben als we na een half uurtje weer buiten staan. Maar goed dat we hier niet gisterenavond eerst een kijkje zijn gaan nemen, want ik weet niet of we dan net zo rustig hadden geslapen als vannacht. Tegen 10:45 uur beginnen we met lopen. Ook vandaag is het ruim acht kilometer zoiets en totaal lopen we er zo'n vijf uur over. Tja, het is wel een iets ander wandeltempo zo tussen de dichte begroeiing door. Onderweg hebben we een lunchstop aan de rivier en is er zelfs nog tijd om ons even lekker op te frissen in de rivier. Heerlijk hoor na al dat zweten en geen douche .... Na de lunch is het nog ruim een uur lopen tot we bij een Orang Asli village aankomen, hier woont een lokale stam midden in de jungle. We krijgen te zien hoe ze vuur maken en de blaaspijp gebruiken voor de jacht. Het hele gebeuren voelt een beetje toeristich aan wat jammer is en waarschijnlijk heeft deze stam zijn oorspronkelijke leven hierdoor bijna verloren. Hierna zijn we een half uurtje verder gelopen en weer bij de rivier aankomen, vanwaar we worden opgehaald door een bootje wat ons weer terugbrengt naar ons startpunt. Wat een mooie trekking was dit en wat hebben we dit keer mazzel gehad met het weer. Om 18:15 uur zijn we weer terug bij onze accommodatie waar we even heerlijk kunnen douchen en de schoenen en backpack weer kunnen schoonmaken, want tja .... op sommige plaatsen was het best een flinke modderpoel. Als we weer een klein beetje zijn bijgekomen lopen we het plaatsje in om eerst even ons vervoer voor morgen te regelen, een busje naar de Cameron Highlands. Daarna lopen we naar een lokaal restaurantje om wat te eten en net voordat het keihard begint te onweren en regenen zijn we weer terug op onze kamer. Zo, even lekker wat relaxen want zo'n trekking hakt er toch altijd wel in hoor. Morgen hoeven we niet zo heel vroeg op, om 09:45 uur worden we door Roni weer afgezet bij het busstation dus voor 09:00 uur hoeven we geen wekker te zetten. Welterusten!

Dinsdag 09 mei 2017
Vandaag een reisdag voor de boeg richting de Camaron Highlands. We moeten om 09:50 uur bij het busstation zijn en we worden netjes door de eigenaar van het guesthouse weggebracht. Gisterenavond om een uur of 21:30 is het gaan regenen en onweren en het is nog niet opgehouden. Tijd om Taman Negara achter ons te laten dus. We reizen samen met nog een Duits meisje in een minivan via Jerantut door naar Tanah Rata, waar we een accommodatie hebben geboekt via Booking.com. Onderweg maken we een korte lunchstop en stoppen we nog even 5 minuten bij een mooi uitzichtpunt op een van de theeplantages hier in de Camaron Highlands. Inmiddels heeft de regen plaats gemaakt voor de zon en de theeplantages komen zo heel mooi uit. Rond 15:30 uur komen we aan in Tanah Rata. Als we ons melden bij de accommodatie blijkt de ontvangst minder vriendelijk als wat we gewend zijn in in Maleisië. Als we dan vervolgens ook nog eens niet de kamer kunnen krijgen die we geboekt hebben, weten wij weer genoeg en annuleren we alsnog de hele boeking. Dat wordt dus weer op zoek naar iets anders .... Het lukt om snel iets anders te vinden en dus besluiten we daar maar voor eerst twee nachtjes een kamer te boeken. Waarschijnlijk willen we ook nog wel een derde nachtje hier blijven, maar dat willen we mede even laten afhangen van het weer. De Cameron Highlands staan er om bekend dat het vaak regent en dus moeten we nog maar even kijken. 's Avonds lopen we nog even door het dorpje en gaan we weer op oek naar een restaurantje. Terug op de kamer moeten we ons nog maar even buigen over ons nieuwe reisplan voor straks ....

Woensdag 10 mei 2017
Ik ben vanmorgen al om 07:20 uur wakker en zet onze zoektocht naar vluchten nog maar even voort .... Sander wordt om een uur of 08:30 uur wakker en we besluiten vanmorgen eerst maar even verder te kijken naar vluchten. We hebben besloten om onze laatste maand van onze wereldreis naar Indonesië te reizen. Indonesië stond voor ons vertrek al eerder op ons landenlijstje, alleen vanwege het moesson seizoen (we wilden dan in februari vanuit Australië naar Indonesië reizen), hadden we Indonesië maar geschrapt. Nu, omdat we niet naar China kunnen en we bericht hebben van onze verzekering dat we de geboekte vluchten kostenloos mogen annuleren, lijkt Indonesië ineens een prima alternatief. Dertig dagen visumvrij voor Java, Bali en Lombok. Kunnen we op Lombok misschien zelfs ook nog wel even gaan duiken. Zoals alles op reis en met een tablet, kost het ons ruim een halve dag om uiteindelijk de vluchten te boeken van Singapore naar Jakarta op 26 mei 2017 en vanaf Lombok, via Kuala Lumpur en Bombai terug naar Amsterdam op 24/25 juni 2017. In plaats van onze eerdere vlucht vanuit Hong Kong met aankomst tijd 22:25 uur, komen we nu de 25e juni 2017 aan om 08:15 uur. Tja, scheelt toch weer 14 uurtjes voor de thuisblijvers. Omdat het al vanaf 12:00 uur regent, besluiten we vandaag maar een dagje regeldingetjes in te lassen in de hoop dat het weer morgen beter is en we nog wat van de omgeving kunnen gaan verkennen. Tja, ook tijdens het reizen gaan sommige dingen in Nederland gewoon door en moeten we ons af en toe ook bezig houden met wat alledaagse beslommeringen. Ach, kunnen we langzaam vast weer een beetje wennen zeker .... Nu mooi even tijd om het reisverslag van de afgelopen paar dagen bij te werken en straks nog maar even een tourtje boeken voor morgen en een hapje eten. Kunnen we ons nu weer bezig gaan houden waarvoor we hier zijn, genieten van onze laatste weken van onze reis.

Donderdag 11 mei 2017
Voor vanmorgen hebben we maar een tourtje geboekt om wat van de highlights van de Cameron Highlands te bekijken. Om te beginnen worden we om 08:45 uur opgehaald bij ons hotel, waarna we nog bij een ander hotel stoppen waar we nog twee stellen ophalen. Zes personen en onze gids dus, helemaal prima. Omdat de Cameron Highlands er bekend om staan dat het na 14:00 uur altijd regent, hebben we een tourtje geboekt voor de ochtend en zullen we vanmiddag tegen 14:00 uur weer bij ons hotel worden afgezet. De route gaat door de groene Theeplantages en de eerste stop is er eentje onderweg naar het hoogste punt in de Cameron Highlands op een hoogte van 2.000 meter. Een schitterend uitzicht over de groene heuvels van de plantages. Dan rijden we door naar de top, waar we een korte informatieve boardwalk lopen door de Mossy Forest. Een stukje moswoud, hier in de Cameron Highlands, een mooi stukje natuur. Onze volgende stop wordt een stop van ongeveer een uur bij een Theefabriek waar we een korte rondleiding krijgen door de fabriek, opnieuw een mooi uitzicht hebben over de Theeplantage en de tijd hebben om heerlijk een bak Thee te drinken met een heerlijk stuk Cheese Cake. Het is een uur of 12:00 als we hier weer vertrekken, onderweg nog ergens een korte foto stop maken tussen Thee struiken en daarna een Butterfly Farm bezoeken. Een stop van een half uur om in een Vlindertuin wat mooie Vlinders te spotten. We hebben er tijdens onze reis al op enkele plekken eentje bezocht, maar het blijft mooi om de prachtige Vlinders hier zo goed te kunnen observeren. Onze laatste stop is bij een Stawberry Farm, aardbeien worden hier in grote getalen geteeld en het is dus echt iets van deze regio. Tja, en tijdens zo'n touristisch tourtje als dit kun je daar dus niet aan onderuit .... Tegen 14:00 uur zijn we terug in plaatsje en worden we afgezet vlak bij ons hotel. We gaan nog even wat lunchen bij het zelfde restaurantje als waar we gisterenavond hebben gegeten en daarna gaan we eerst ons bus- en boot ticket regelen voor morgen. Morgen willen we om 08:00 uur de bus (een minivan) nemen richting de Perhentian Islands, waar we voor een dag of vijf zoiets nog heen willen om misschien nog wat te duiken en even een stukje strand in te lassen. Nadat we onze tickets hebben gekocht besluiten we nog een stukje te gaan wandelen richting een kleine waterval. Op zich niets bijzonders, maar het is nog steeds droog en zonnig en dus willen we er nog even van genieten. Tegen 16:00 uur lopen we terug in de richting van ons hotel, gaat Sander nog even voor een massage langs bij een massage salon en besluit ik vast terug te lopen naar het hotel. 's Avonds nog even het plaatsje in om een hapje te eten en om een uur of 21:00 zijn we terug op onze kamer, zoeken we samen nog wat foto's uit en moeten we onze tas weer inpakken voor morgen ....

Vrijdag 12 mei 2017
Om 07:15 uur gaat de wekker en moeten we eruit, want om 08:00 uur worden we bij het hotel opgehaald. We zijn de eerste en dus hebben we een plekje voorin het busje, wel zo fijn voor een route van ruim 5-6 uur. Bij een hostel halen we de andere passagiers op en in een keer is het busje vol, ideaal want zo hoeven we niet eerst een uur hotels of hostels af. We treffen een groepje van drie Nederlandse meiden, die alle drie hier in het hostel hebben geslapen. Een van de meiden reist alleen en de andere twee zijn nichtjes die nu twee weken samen reizen, terwijl de vriend van een van meiden even twee weken terug is naar Nederland i.v.m. Feyenoord. Zij zijn in januari 2017 begonnen aan een grote reis van 1-1,5 jaar zoiets, maar omdat hij zo'n grote fan van Feyenoord is en zij mogelijk kampioen zouden kunnen worden dit weekend heeft hij besloten er even voor terug naar Nederland te gaan. We raken flink aan de praat en voor we het weten is het 11:00 uur zoiets en zijn we al over de helft van de route. De meiden gaan ook voor een dag of zes naar de eilanden en we zullen elkaar dus ook op het eiland nog wel een paar keer treffen. Om 13:15 uur komen we aan bij de jetty, vanwaar we om 14:00 uur met een bootje naar het eiland worden gebracht. Het is 15:15 uur als we op Long Beach, Perhentian Kecil aankomen. We hebben dit keer geen accommodatie vooraf geboekt en we besluiten eerst maar even wat te informeren bij duikscholen. Er zitten hier nogal wat verschillende duikscholen en een aantal van hen biedt ook accommodatie aan in combinatie met duikpackages. We lopen er een paar af en uiteindelijk vinden we een geschikte (basic) accommodatie bij een duikschool waar we een duikpackage boeken. Om te beginnen 4 duiken, waarbij we twee overnachtingen gratis krijgen aangeboden in een tweepersoons kamer met gedeelde douche en toilet. Als we een beetje gesettled zijn en nadat we onze papieren hebben ingevuld beneden, lopen we nog een stukje over het strand. Gaan we nog even zwemmen en daarna besluiten we in het restaurant naast de duikschool te eten. Pizza, heerlijk! 's Avonds treffen we de drie Nederlandse meiden nog op het strand en besluiten samen met nog twee anderen gezellig ergens wat te gaan drinken op het strand. Tegen een uur of 23:00 zoeken wij onze kamer op. Morgen om 10:00 uur hebben we hier onze eerste duik. We zijn benieuwd ....

Zaterdag 13 mei 2017
Hier hoeven we niet zo vroeg op om te gaan duiken. Onze eerste duik is om 10:00 uur en een half uurtje van te voren moeten we ons melden en kunnen we onze uitrusting checken. Voor een snel ontbijtje lopen we even langs bij het restaurantje naast onze duikschool, deze zijn er helemaal op ingesteld dat alle duikers net voor hun duik nog even komen ontbijten. Na onze briefing gaan we met onze divemaster Marjan, twee andere duikers die in ons groepje duiken en nog een tweede groepje de boot op. Onze eerste duikstek hier is Tirambu Tiqa (ook wel T3 genoemd). Een duik op ruim 19 meter diepte en met een duiktijd van 43 minuten. Het zicht op deze locatie is niet zo bijzonder, 5-7 meter. Het is een duikstek met een aantal grotten waartussen je door kunt zwemmen, dus weer eens iets anders. Dit moet voor hier een van top 3 duiklocaties zijn .... Na de eerste duik varen we terug richting de duikschool waar we onze surface interval hebben van ruim een uur. Voldoende tijd om onze flessen weer even om te wisselen, een bak koffie te drinken tussendoor en bij de buren even een Roti met ei en knoflook te bestellen als tussendoor lunch. Om 12:45 uur krijgen we de volgende briefing en om 13:00 uur zitten we weer op de boot naar onze tweede duikstek. We duiken ook vanmiddag in het zelfde groepje en wederom met Mirjam onze divemaster. De duikstek heet Police Wreck, ligt op zo'n 16-19 meter en bestaat uit drie bootjes welke hier afgezonken zijn een paar jaar terug. Onze duiktijd bedraagt 48 minuten en net als tijdens de vorige duik spotten we hier ook weer verschillende soorten vissen, crabbetjes en garnalen. Na de duik keren we weer terug naar de duikschool, ruimen we na onze tweede duik onze spullen weer netjes op en is het daarna tijd voor de lunch en nog een paar uurtjes strand. Ook voor de komende twee dagen hebben we voor twee duiken per dag ingeschreven en zullen de dagen een beetje het zelfde worden ingedeeld. Om 10:00 uur de eerste duik en om 13:00 uur de tweede duik, zo hoeven we dit keer niet super vroeg op voor het duiken en hebben we in de middag de tijd om wat te chillen op het strand of zelf nog wat van het eiland te gaan verkennen of te gaan snorkelen. Na onze lunch gaan we nog even op het strand liggen bij die Nederlandse meiden die we van de week ontmoet hebben en zoeken we nog wat verkoeling in zee .... Nou ja verkoeling, met een watertemperatuur van 31 graden Celsius is van verkoeling niet zoveel sprake. 's Avonds nadat we op het strand in een restaurant heerlijk BBQ hebben gegeten, gaan we met een groepje nog gezellig wat drinken bij een tentje op het strand. Al snel is het uur of 24:00 uur voordat we ons bed opzoeken, morgen om 08:45 uur gaat de wekker weer.

WEEK 73
Zondag 14 mei 2017
Om 08:45 uur gaat de wekker en moeten we eruit om ons klaar te maken voor onze derde duik hier op de Perhentian Islands. Net als gisteren vertrekken we ook vandaag om 10:00 uur na het ontbijt en de briefing met de boot naar onze eerste duikstek van vandaag Sugar Wreck, op een diepte van zo'n 18 meter. Onze eerste echte wrakduik! Het schip is hier in 2001 gezonken op een tocht tussen Thailand en Maleisië om suiker te transporteren tussen de twee eilanden. Het schip blijkt een mooie plek voor het spotten van o.a. Bamboo Sharks, Jellow Tailed Baracuda's, Giant Baracuda's, Diamond Fish en heel veel andere vissen. Wel bijzonder om te zien hoe zo'n schip als dit na 16 jaren wordt "bewoond" door de onderwaterwereld. Onze duik duurt 45 min, het zicht is redelijk met 10 meter en de watertemperatuur bedraagt 30 graden Celsius! Onze tweede duik vandaag is bij Taniung Basi, opnieuw een nieuwe duikstek voor ons en met een maximale diepte van zo'n 16 meter maken we de 51 minuten vol. Net als gisteren zijn we tussen de twee duiken even terug geweest bij de duikschool en om een uur of 14:30 zijn we terug na onze tweede duik. Na de lunch vanmiddag zijn we nog even naar de andere kant van het eiland gelopen, naar Coral Bay een kwartiertje lopen vanaf het strand aan Long Beach. Nadat we hier eerst wat gedronken hebben, besluiten we nog even het water in te gaan. Sander gaat nog een uurtje zoiets snorkelen en vindt een Zee Schildpad om nog zo'n 20 minuten mee te zwemmen, terwijl ik na een verfrissende duik op strand nog even probeer aan mijn kleurtje te werken .... Het is een uur of 18:30 uur zoiets als we van Coral Bay weer terug lopen richting Long Beach, het strand waar onze duikschool aan ligt. Vanavond eten we bij het zelfde restaurantje als gisteren, wederom een tafeltje op het strand aan het water. Tja, dit zijn toch wel de betere plekjes hoor! Ook vanavond drinken we na afloop nog wat bij een barretje op het strand en gaan we dit keer iets eerder naar onze kamer. Tja, dat duiken blijft toch best vermoeiend en dus besluiten we vanavond maar iets eerder ons bed op te zoeken. Morgen nog een duik dagje. Welterusten voor nu!

Maandag 15 mei 2017
Opnieuw een duikdag vandaag. Kortom 08:45 uur de wekker, koffie, ontbijten en om 09:45 uur de eerste duikbriefing. Onze eerste duik vandaag gaat naar Temple! DE ultieme duikstek hier, als we iedereen moeten geloven. Het betreft een diepe duik, ruim 24 meter. Het is een rots welke een klein stukje boven het water uitkomt en welke schuin afloopt tot een diepte van zo'n 26 meter. Door de bijzondere ligging van de rots ten opzichte van de eilanden, is het zicht hier ronduit het beste voor dit gebied (15-20 meter max.) en trekt het veel en bijzondere vissen aan. Het blijkt inderdaad een erg mooie duiklocatie en met een duiktijd van 50 minuten kunnen we er optimaal van genieten. We spotten een grote diversiteit van vissen aan, waaronder zes Bamboo Sharks, White Eyed Moree Eels, Box Fish, Giant Puffer, Map Puffer en twee Indian Ocean Walkman Fish. Ook vandaag duiken we weer met Mirjam en zij is zo super enthousiast, daar wordt je zelf vanzelf ook enthousiast van. Nadat iedereen weer terug aan boord is varen we terug richting Long Beach, waar we onze duikflessen weer omruilen voor volle en na een korte pauze van een uurtje zoiets, ons weer klaar maken voor onze tweede duik om 13:00 uur in D' Lagoon. D' Lagoon is een wat ondiepe duik met een maximale diepte van zo'n 12 meter, maar ook zeker een leuke duikstek voor een tweede chilout duik vanmiddag. Waarschijnlijk het meest bijzondere van al deze duiklocaties hier is wel de grote hoeveelheid Clown Fish (Nemo's) en de Cleaner Shrimps, deze kleine garnaaltjes komen op je vingers zitten en eten de dode huidcellen van je handen af. Na deze duik hebben we er hier al weer zes duiken op zitten en de bedoeling is dat we vanavond nog een nachtduik maken en voor morgen en overmorgen hebben we ons nog ingeschreven voor een ochtendduik. In de middag doen we een beetje rustig aan, drinken we wat op een terasje en proberen we nog even of we ergens gebruik kunnen maken van Wifi om onze mail te checken en wat op te zoeken op internet over onze volgende bestemming(en). En dan tegen 18:00 uur slaat het weer ineens om. Was het een uur geleden nog stralend weer en ruim 32 graden Celsius, eerst begint het iets te spatteren en nog geen vijf minuten later begint het te hozen. Onweer en een keiharde hoos bui (ruim een uur), waardoor alles in een keer blank staat. Nee, geen nachtduik dus vanavond om 19:00 uur, die wordt uitgesteld naar morgen, in de hoop dat het dan wel droog blijft 's avonds. Voor nu zit er niets anders op dan eerst te schuilen op een overdekt terasje tot het wat beter is en weer wat opklaard. Dan lopen we terug richting de duikschool, gaan we ons even omkleden en daarna zit er niets anders op dan maar weer een restaurantje op te zoeken om wat te eten. Om 21:30 uur gaan we terug naar onze kamer, vanavond ons even wat inlezen in de Lonely Planet en voor mij even tijd om het reisverslag van de afgelopen dagen bij te werken. Tja, toch nog maar even proberen om het ook die laatste zes weken van onze reis vol te houden .... Zometeen een beetje op tijd naar bed, want voor morgenochtend staat onze tweede wrakduik op ons programma en gaan we om 10:00 uur weer duiken.

Dinsdag 16 mei 2017
Net als de afgelopen drie dagen zijn we ook vanmorgen weer om 08:45 uur op. Vandaag maken we alleen een ochtendduik om 10:00 uur. We duiken op Vietnamese Wreck, een boot welke hier in 1971 gezonken is en afkomstig uit Vietnam dus. We duiken in een groepje van vier plus onze divemaster vanmorgen, Lucy. Het betreft een diepe duik (no deco) op zo'n 24 meter en onze totale duiktijd bedraagt 41 minuten. Het is een duikstek die niet zo vaak wordt aangedaan vanwege de diepte en het feit dat er vaak een harde stroming staan en het zicht niet optimaal is. Vandaag hebben we mazzel, geen bijzonder sterke stoming en een zicht van zo'n 8 meter, wat voor hier dus prima schijnt te zijn. Naast een Bamboo Shark en een aantal Puffer Fish en Box Fish, spotten we nog Baracuda's en grote scholen kleine visjes. Onze tweede echte wrak duik dus voor ons vandaag, een leuke nieuwe ervaring. Misschien onze eerstvolgende PADI Specialty??? Na onze duik gaan we terug aan boord en omdat we maar met een klein groepje zijn en de duiklocatie niet zo ver weg ligt, zijn we tegen 11:15 uur weer terug bij onze duikschool. Nadat we onze uitrusting weer hebben uitgespoeld en onze logboeken hebben bijgewerkt is het tijd voor eennheerlijk Bananen Pannekoek bij het restaurantje naast de duikschool. Op dit moment is het inmiddels bijna 17:00 uur en zijn we net nog bijna anderhalf uur samen wat wezen snorkelen, hier vanaf de jetty. En jawel los van de vissen die we ook tijdens onze duiken hier al eerder hebben gezien, spotten we nog twee Black Tip Reef Sharks! Kom je ze met het duiken niet tegen, zien we wel tijdens het snorkelen .... Als we het water uitkomen spreken ee een tijdje met een Amerikaans meisje die ook bij onze duikschool zit, zij is een beetje zenuwachtig voor haar eerste nachtduik vanavond. Als het weer het toelaat, hebben we vanavond om 19:30 uur onze nachtduik hier en voorafgaand om 19:00 uur de briefing. We hebben ons plannetje wat gewijzigd en vanavond zal onze laatste duik hier zijn op de Perhentian Islands, met Mirjam als onze divemaster. Morgen checken we uit en nemen we om 12:00 uur een bootje terug naar het vaste land en verder richting Kuala Terengganu. We hebben hier alles bij elkaar dan vijf nachten op de Perhentian Islands verbleven en hebben vier dagen hier gedoken. Kuala Terengganu wordt een tussenstop van waarschijnlijk twee nachten op weg naar Malakka.

Woensdag 17 mei 2017
Vanmorgen kunnen we rustig aan doen, we moeten voor 11:00 uur uitchecken. Daarna kunnen we nog even een laatste Banen Pannekoek bestellen bij het restaurantje naast de duikschool als ontbijt en om 11:45 uur moeten we richting de jetty lopen voor onze boot naar Kuala Besut. Vanaf Kuala Besut nemen we om 14:00 uur een lokale bus naar Kuala Terengganu, maar niet voor we eerst nog even wat geluncht hebben op het busstation. Rond 16:30 uur komen we aan op het busstation van Kuala Terengganu en gaan we op zoek naar een geschikt hotel voor de komende twee nachten. We hebben vooraf al even op Booking.com gekeken, dus we weten bij welke hotels we even een kijkje willen nemen. Vrij snel lukt het om een geschikt hotel te vinden waar we inchecken. Nadat we onze mail gecheckt hebben en weer even een berichtje naar huis gestuurd hebben, lopen we nog even het plaatsje in op zoek naar een ATM en een restaurantje. We eten wat in een restaurantje in Chinatown en lopen daarna nog een stukje door het stadje, wat vrijwel uitgestorven lijkt op dit moment. Nu is het 21:00 uur, zijn we net terug op onze kamer en ga ik zo nog even proberen of we het reisverslag van de afgelopen twee weken kunnen posten .... Morgen denk ik een rustig dagje hier in Kuala Terengganu en even kijken of we de bus voor overmorgen richting Malakka kunnen boeken, waarschijnlijk onze laatste stop voor Singapore.