Week 73-74: Kuala Terengganu ~ Melaka ~ Singapore

26 mei 2017 - Kebon Jeruk, Indonesië

Donderdag 18 mei 2017
Vandaag een dagje om hier het plaatsje Kuala Terengganu wat te verkennen. We beginnen rustig aan, beetje uitslapen, koffie en een broodje op de kamer en tegen 11:30 uur lopen we even het plaatsje in. Het centrum is niet zo groot, maar in de Lonely Planet hadden we gelezen dat we ons hier best een of twee dagen zouden moeten kunnen vermaken .... Het blijkt allemaal niet zo spannend hier. Het China Town lijkt ook overdag redelijk uitgestorven, de centrale markt blijkt ook niet de meest bijzondere in Azië te zijn en de ferry terminal die we zoeken om een bootje naar een klein eilandje te nemen wat bekend staat voor het maken van visserbootjes en waar we een kijkje wilde nemen blijkt ver te zoeken. We worden tot vier keer toe van de ene kant van het plaatsje naar de andere kant gestuurd maar tervergeefs, we vinden geen bootje om de oversteek te maken. Dan besluiten we maar een bus te nemen, een toeristische busroute door de stad en richting de Cristal Mosque. Hier maken we een stop en krijgen we een korte rondleiding door een gids met wat uitleg over de Mosque en de Islam. Dan moeten we anderhalf uur wachten op de volgende bus, terug richting Kuala Terengganu. Omdat er twee van deze toeristische buslijnen zijn en de andere nog langs een "drijvende" Mosque gaat, besluit Sander ook de tweede busroute van anderhalf uur nog te nemen. Ik vindt het echt veel te warm in de stad (ruim 37 graden Celsius vandaag) en dus besluit ik vast terug te lopen naar het hotel. Even lekker een verfrissende douche nemen en even in de relaxstand onderuit op bed. Sander is tegen 18:30 uur weer terug in het hotel en heeft nog een korte fotostop gemaakt bij de andere Mosque. Om 19:00 uur lopen we richting China Town en eten we in het zelfde Chinese restaurantje als gisterenavond. Tja, als we dan niet naar China kunnen, moeten we het nu maar even doen met China Town. Om een uur of 20:30 uur zijn we weer terug op onze kamer, waar we 's avonds nog een poosje kunnen Skypen met Theo en daarna met Dienie. Omdat we de afgelopen week niet de beschikking hadden over goede Wifi was het al weer eventjes geleden. Om 23:45 uur pakken we onze tassen weer in, want morgen nemen we om 09:00 uur de bus richting Melaka een busrit van ruim 7,5 uur ....

Vrijdag 19 mei 2017
Vandaag gaat om 07:45 uur de wekker en om 08:30 uur lopen we weer bepakt en bezakt met onze backpacks richting het busstation. Om 09:00 uur hebben we de bus richting Melaka. Gelukkig is het een luxe bus en hebben we comfortabele stoelen. Het is al weer even geleden dat we echt een lange reisdag hebben gehad met een grote bus. De route voert het eerste stuk langs de kust, maar al snel wordt de kustlijn verwisseld voor .... jawel, Palmbomen bedoeld voor Palmolie productie. Zoals in bijna heel Maleisië wordt ook dit deel gekenmerkt door de Palmolie industrie, zo jammer. Helaas blijkt de informatie die wij hebben gekregen bij het boeken van ons busticket niet helemaal te kloppen en in plaats van een busrit van 7,5 uur wordt het een busrit van ruim 10,5 uur! Als we dit hadden geweten hadden we waarschijnlijk nog een extra vlucht geboekt om dit stuk te vliegen, want tja .... een busrit van 10,5 uur waarvan ruim 6 uur alleen maar Palmbomen gaat ook een beetje vervelen .... Anyhow! Als we uiteindelijk om 19:30 uur aankomen op het busstation in Melaka, besluiten we hier eerst maar even wat te eten. Onderweg hebben we wel een lunchstop gehad om 12:00 uur al, maar daarna hebben we geen langere stop meer gemaakt. Als we wat gegeten hebben nemen we een taxi richting China Town en laten we ons afzetten bij een hotel wat we hadden gezien op Booking.com en in de buurt van wat andere hotels. Het eerste hotel blijkt niet echt wat we zoeken en dus kijken we nog even verder en het is inmiddels denk ik tegen 21:30 uur voordat we uiteindelijk een geschikt hotel vinden. Nadat we onze spullen op de kamer hebben gezet besluiten we nog even een half uurtje zoiets over de night market te lopen, welke hier om de hoek begint. Melaka is vooral ook bij locals een bekend plaatsje voor een weekend uitstapje en het is hier (vooral in het weekend) dus behoorkijk druk. Nadat we even over de night market hebben gelopen gaan we terug naar het hotel. Inmiddels is het een uur 23:30 uur en houden we het maar gezien voor vandaag. Wat een lange reisdag, morgenochtend eerst maar even proberen wat uit te slapen voordat we de stad in gaan om Melaka wat te gaan verkennen.

Zaterdag 20 mei 2017
Pas om 09:25 uur kijk ik voor het eerst op mijn horloge. Dat gebeurt niet zo vaak dat ik zo lang op bed lig, blijkbaar had ik het even nodig. Sander is een half uurtje later wakker en dan zetten we eerst even koffie en maken we een broodje klaar op de kamer. We horen dat het regent dus we maken geen haast, om 11:30 uur zoiets is het droog en gaan we de stad in. Melaka is een mooi plaatsje met een grote geschiedenis. Melaka is door de Portugezen, Spanjaarden, Nederlanders en Britten bezet geweest. "Wij" waren hier van 1651 tot 1795 en hebben dus best onze sporen achtergelaten hier .... Oude Coloniaalse gebouwen, het Stadhuys, de Dutch Church, een Nederlandse begraafplaats en diverse Nederlandse straatnamen. We lopen eerst een tijdje door het oude historische centrum van de stad. Het is ook vandaag weer behoorlijk warm, zo'n 37 graden Celsius net als van de week. Tussen de middag eten we wat in lokaal Chinees restaurantje, struinen we nog wat door het China Town waar we nog een bezoekje brengen aan een enkele Chinese Tempel en twee Moskeeën. Op de terugweg richting ons hotel nemen we nog een drankje op een terasje aan de rivier en tegen 17:00 uur zijn we weer terug op onze hotelkamer. We proberen nog even op internet of we een betaalbare accommodatie kunnen vinden voor in Singapore straks. Om 18:30 uur lopen we opnieuw de stad in op zoek naar een restaurantje wat Sander uit een reisverslag had gelezen. Het restaurant is een Saté Fondue restaurant, zo'n 1,5 kilometer vanaf ons hotel. Al hebben we beide geen idee wat er van moeten verwachten, het blijkt een goede keuze. We hebben hier heerkijk gegeten in een bomvol lokaal restaurant. Op de terugweg naar het hotel hebben we nog een keer door de Jonker's Walkstreet gelopen met de weekend night market, een druk en gezellig stukje China Town. Rond 22:00 uur zijn we terug op de kamer, is het tijd voor koffie en om even het reisverslag bij te werken. Eigenlijk moeten we nog een accommodatie boeken voor in Singapore overmorgen, maar ik geloof dat op dit moment de Wifi eruit ligt ....

WEEK 74
Zondag 21 mei 2017
Vannacht een beetje onrustig geslapen hier. Altijd fijn als een hotel een tweepersoons kamer verhuurd aan een heel gezin met vier kleine kinderen die de gang als speeltuin gebruiken midden in de nacht! Kortom, we besluiten vervroegd uit te checken en voor onze laatste nacht alsnog een ander hotel te zoeken in Melaka. Morgen willen richting Singapore, maar hier blijven we geen nacht langer. Al met al kost het wel weer even tijd en dus hebben we uiteindelijk pas tegen een uur of 13:00 een andere accommodatie gevonden. Voordat we nog even de stad in gaan, boeken we eerst ons busticket voor morgenochtend om 11:00 uur naar Singapore. Daarna lopen we de stad in, eten we heerlijke saté als lunch en daarna besluiten we nog een rondvaart te maken over de rivier. Een tochtje van een kleine drie kwartier. Wel leuk, omdat we eigenlijk alles in de stad al wel zo'n beetje gezien hebben, maar vanaf het water ziet het er net allemaal weer iets anders uit. Veel huizen zijn beschilderd met street art, wat de stad een gezellig uiterlijk geeft. Het is vandaag gelukkig iets minder warm als de afgelopen dagen, een graad of 34 slechts en wat bewolkt .... Nadat we het boottochtje hebben gemaakt lopen we nog een stukje door de stad, bezoeken we nog twee grote shopping malls (maar komen we er toch weer achter dat een shopping mall zonder shopping eigenlijk niet zo leuk is) en lopen we nog een keertje door China Town om wat Chinese winkeltjes te bekijken. Vanavond hebben we op een markt wat gegeten, Sander Sushi en ik Noodles. Daarna hebben we eerst nog even koffie gedronken in het hotel, waarna ik naar de kamer ben gegaan en Sander nog even onze laatste Ringets heeft uitgegeven aan een heerlijke massage. Net nog even wat foto's gepost en nu het laatste reisverslag voor Maleisië gemaakt. Morgen weer een nieuwe bestemming, Singapore voor vier nachten, voordat we daarna aan ons laatste land beginnen van onze wereldreis 2015 - 2017 en op 26 mei naar Indonesië vliegen. Vijf weken nog ....

MALEISIË
43 Dagen Maleisië (inclusief 21 dagen Borneo). In eerste instantie alleen opgenomen in onze reisplanning voor een stopover van 4 dagen in Kuala Lumpur, maar uiteindelijk ruim zes weken verbleven. Zoals ook het Borneo deel, was Maleisië een mooi onderdeel van onze reis, maar heeft het niet ons hart gestolen. De steden met uitzondering van Kuala Lumpur en Melaka hebben op ons niet zo veel indruk gemaakt en helaas is er nog maar weinig echt ongerepte natuur overgebleven door alle Palm Olie industrie hier in Maleisië. Met name Taman Negara, Cameron Highlands en het duiken op de Perhentian Islands samen met Melaka en Kuala Lumpur, maakten Maleisië een mooie aanvulling op onze wereldreis, maar niet een land om snel nog eens te bezoeken.

Maandag 22 mei 2017
Om 09:00 uur gaat de wekker vanmorgen, al was ik al even wakker. Vandaag laten we Maleisië na ruim zes weken achter ons en nemen we straks om 11:00 uur de bus richting Singapore. Als we onze spullen hebben ingepakt lopen we naar beneden om te ontbijten en na het ontbijt checken we uit en bestellen we via Grab een taxi naar Melaka Sentral, het busstation. Om 10:30 uur melden we ons bij het loket, krijgen we een inreis kaart om in te vullen voor Singapore en om 11:05 uur vertrekt de bus. Het is een rit van zo'n 4-4,5 uur en voor het eerst sinds ons verblijf in Maleisië rijden we over een normale snelweg. De rit verloopt soepel en onderweg maken we slechts een korte plasstop en een andere stop op een busstation waar we binnen vijf minuten weer doorrijden. Aangekomen bij Woodlands (de grensovergang met Singapore), moeten we allemaal de bus uit om ons paspoort te laten stempelen Maleisië uit. Daarna weer terug in de bus, rijden we brug over van de rivier en aan de andere kant bij de volgende grenspost moeten we er weer allemaal uit om een stempel te halen om Singapore in te mogen. Dit keer moeten we onze eigen bagage meenemen en laten scannen. Al met al gaat het erg vlot en ik denk dat het hele proces nog geen half uur tijd heeft gekost. We zijn binnen! Voorlopig mogen we weer maximaal 90 dagen in Singapore blijven. We worden afgezet bij het eindpunt, bij Singapore City Plaza, een shopping mall. Omdat het inmiddels 15:40 uur zoiets is, besluiten we hier in de foudcourt eerst maar even wat te lunchen, voordat we een lokale bus nemen richting ons hotel twee kilometer verderop. We hebben voor een nacht een boeking gemaakt via Booking.com, omdat we ons niet direct voor vier nachten vast wilden leggen. Het blijkt een goede keuze, want als we na het inchecken op de kamer komen stinkt deze enorm naar rook en terwijl er in het hele hotel toch niet mocht worden. Als we nog twee kamers hebben gezien die eveneens naar rook stinken besluiten we de boeking te annuleren en alsnog op zoek te gaan naar een ander hotel in de buurt. We hadden vier hotels op Booking.com opgezocht welke ons wel geschikt leken en deze liggen allemaal vlak bij elkaar in dezelfde wijk. We vinden dus snel een ander hotel, waar we uiteindelijk besluiten te blijven. Omdat de kamerprijs voor een walk-in (dus zonder reservering) bijna anderhalf keer zo duur is (S $ 89 voor de eerste nacht en S $ 104 voor de overige drie nachten), als met reservering via Booking.com (totaal voor vier nachten S $ 254), besluiten we na overleg met de receptionist eerst de kamer te bekijken en daarna in de lobby via Booking.com alsnog een reservering te maken online. We moeten alles bij elkaar een half uur zoiets wachten voordat we naar onze kamer kunnen, omdat ze even moeten wachten tot de boeking doorkomt. We blijven nog even op de kamer om ons even iets in te lezen over Singapore en het is tegen 19:00 uur als we de bus nemen, nog even het centrum in. We nemen de bus naar China Town, waar we nog wat rondlopen en even wat eten op de straat. Voor we om 22:30 uur de bus terug nemen naar ons hotel lopen we ook nog even tot aan de rivier om een eerste blik te werpen over de skyline van Singapore. We blijven hier vier nachten en dus hebben we straks nog drie volle dagen om de stad te verkennen. We hebben op het Metro station vast een 3-dagen pas gekocht voor het openbaarvervoer in de stad, zodat we onbeperkt kunnen reizen. Rond 23:15 uur zijn we terug in het hotel waar we nog even wat foldertjes van de stad doorlezen en Sander nog even in Lonely Planet leest over Singapore. Daarna is het tijd om naar bed te gaan, hopen dat we hier een beetje lekker zullen slapen vannacht.

Dinsdag 23 mei 2017
Prima geslapen vannacht. Ik was om 08:30 uur wakker en Sander werd wakker van de wekker om 09:30 uur. We hebben op zich alle tijd in Singapore, maar wilden vandaag toch een beetje op tijd de stad in. Als we even koffie hebbben gedronken op de kamer en klaar zijn, lopen richting de bushalte. We nemen de bus richting het China Town en daar stappen we over op de Metro naar Bayfront Station. Het gebied hier om Marina Bay wordt gekenmerkt door een paar opmerkelijke stukken architectuur. Zo staat hier het Marina Bay Sands Hotel, een 57 verdiepingen tellend gebouw bestaande uit drie woontorens met ruim 2.500 hotelkamers, een shopping mall, casino, theaterzalen en bovenop het dak een soort van schipvormig bouwwerk, waar zich het hoogst gelegen zwembad ter wereld op bevind en een uitzichtplatform. Helaas paste een duik in het zwembad vanmiddag niet in ons reisbudget. Alleen hotelgasten mogen gebruik maken van het zwembad en met een overnachtingsprijs van S $ 559 (ruim € 365 per nacht) voor een standaard kamer, hebben we maar besloten in een iets goedkoper hotel te overnachten .... We zullen het moeten doen met het zicht op het hoogste zwembad ter wereld. Wel willen we kijken of we morgenavond een bezoek kunnen brengen aan het sky deck op het dak van het hotel met een view platform en ongetwijfeld een super mooi uitzicht over de skyline van Singapore. De bouw van het complex heeft ruim 8 miljard EURO gekost. (Tja, eentje in de categorie weetjes ....) Een ander bijzonder bouwwerk is het Artscience Museum wat naastgelegen is. We lopen een stukje door een super luxe shopping mall, eentje waar alleen de grote merken winkels in gevestigd zijn en waar je zelfs met een gondel een stukje doorheen kunt varen. Tja, je moet het maar zo gek bedenken .... Via de waterkant lopen we richting Gardens by the Bay, een schitterend park met bijzondere bloemen en planten, grote kunstbomen en twee bijzondere trekpleisters .... De Flower Dome en Cloud Forest. Jawel, twee grote, glazen koepels/gebouwen waar men heeft getracht alles wat Singapore niet van nature heeft (bloemen, planten, regenwoud) onder een dak en op een heel bijzondere en speciale manier onder te brengen. Ondanks dat wij tijdens onze wereldreis al zoveel prachtige natuur in het echt en met eigen ogen hebben mogen ontdekken, besluiten we ook hier in Singapore een kijkje te nemen in de beide Domes. In de Flower Dome treffen we een schitterende opstelling van ontelbaar veel prachtige bloemen en planten uit alle werelddelen in een glazen Dome. Het voelt als een samenvatting van natuur tijdens onze reis van de afgelopen 17 maanden over de wereld. Echt prachtig! Nadat we tussendoor even een broodje Hot Dog hebben gegeten, bezoeken we ook het overdekte Cloud Forest, het tropisch regenwoud wat men hier getracht heeft onder te brengen in een tweede glazen Dome. Wij vonden dit persoonlijk iets minder spectaculair als de Flower Dome, maar des al niet te min ook erg mooi. Met een cloud walk, het boom toppen pad, de grootste indoor waterval en een benevelingssysteem wat elke twee uur voor een nevelwoud zorgt, een erg bijzondere attractie in een stad als dit. Alles bij elkaar weten we ons hier prima ruim drie uur te vermaken in een heerlijk verkoelende omgeving in de stad. Daarna lopen we weer naar buiten, waar het ruim 34 graden Celsius is en lopen we nog een stukje door het park. Morgenavond wordt hier een licht show gegeven bij de kunstbomen, waar we zeker gaan kijken, want dit schijnt een bijzonder mooi schouwspel te zijn met de skyline van Singapore op de achtergrond. We lopen over een loopbrug door het hotel heen, terug in de richting van de shopping mall. Van daar uit lopen we naar buiten en lopen we, deels via een mooie boardwalk, langs het water nog een tijd door de stad. Wat een mooie stad en wat een prachtige gebouwen dit, hier kunnen we ons best nog twee dagen vermaken straks. Onderweg drinken we nog een paar keer wat en zoeken we een bankje langs de rivier om de omgeving even op ons in te kunnen laten werken. Tegen 19:00 uur nemen we de Metro richting Downtown station, vanwaar we richting de Lau Pa Sat foodcourt lopen om wat te eten. Van hieruit nemen we bus 100, die ons in circa 25 minuten weer in de buurt van ons hotel afzet. Tegen 21:00 uur zijn we weer terug op onze kamer, waar we nog even een wasje doen en ons nog wat verder inlezen en plannetje maken voor wat we morgen willen gaan bekijken in de stad.

Woensdag 24 mei 2017
Als we vanmorgen om 09:00-09:30 uur zoiets wakker worden regent het. Tja, dan maar even rustig aan eerst en kijken of het straks nog wat opklaard. Om 11:30 uur besluiten we toch maar de bus en Metro te nemen de stad in en het dan eerst maar even binnen op te zoeken. We gaan eerst twee bekende shopping malls bezoeken. De eerste is een super luxe shopping mall met winkels van alleen de grote merken als Gucci, Boss, Yves St. Laurant, Louis du Veton en ga zo maar even door. Echt shoppen hier zit er dus niet in, maar ach het houd je van de straat .... Een winkel valt ons op, omdat ze een soort van kluizen verkopen wat iets te doen heeft met horloges. Als we vragen of we binnen een kijkje mogen nemen, worden we hartelijk ontvangen door een man die ons graag laat zien wat hij verkoopt. Het blijken kluizen te zijn voor automatic watches, bedoeld voor mensen die iets meer te besteden hebben als wij. Het blijkt, zo zegt de man, dat het net als bij auto's ook voor horloges slecht is als ze lang stil blijven liggen. Tja, wat doe je dan als je verzamelaar bent van horloges met een waarde tussen de S $ 25.000 - S $ 500.000 per stuk? Precies, dan koop je dus ook een van deze kluizen, waarbij je je horloge in een houder kan plaatsen die het horloge voor je blijft bewegen. En tja, zo'n kluis kost dan ook nog eens tussen de S $ 15.000 -S $ 140.000. Ik denk dat wij eerst maar gaan sparen voor een kluisje, voordat we zo'n duur horloge aanschaffen .... Ja, Singapore is nou niet echt het doorsnee Azië wat we gewend zijn van de afgelopen vier maanden zullen we maar zeggen. Tussen de middag lunchen we wat in een van de vele foodcourts die Singapore telt. Na de shopping malls hebben we de Metro genomen richting Little India waar we nog een twee of drie uurtjes hebben rondgelopen, wat Tempels hebben bezocht en uiteindelijk 's avonds voordat we richting ons hotel terug gingen nog wat hebben gegeten bij een Indiaas restaurantje. Omdat het vandaag bijna de hele dag heeft geregent, besluiten we niet vanavond maar morgenavond maar naar de Gardens by the Bay en de Skybar te gaan en vanavond een beetje op tijd terug te gaan naar het hotel. Hopen dat het morgen weer wat beter weer is, want morgen is onze laatste dag in Singapore en dan hebben we nog genoeg op ons lijstje staan. Vanavond gebruiken we om vast de eerste foto's van Singapore uit te zoeken en ons nog wat verder in te lezen over Indonesië.

Donderdag 25 juni 2017
Vandaag zijn we iets eerder wakker om een uur of 09:00 en gelukkig schijnt het zonnetje weer. Dan besluiten we maar even koffie te drinken, te douchen en op pad te gaan. Om 10:10 uur nemen we de bus en onze eerste stop wordt een Moskee in de Arabische wijk. Dit is een kleurrijke wijk waar we na ons bezoek aan de Moskee nog even doorheen lopen. Vervolgens nemen we de bus een paar haltes en stappen we uit bij Bintang Street, bekend vanwege een grote markt zo hebben wij gelezen. De markt blijkt wat tegen te vallen, maar op zich nog een prima stop voor even. Dan lopen we langs een paar mooie gebouwen en brengen we een bezoekje aan het Raffles Hotel, een mooi koloniaals gebouw waarvan de bar bekend is vanwege de Singapore Sling, een cocktail die ooit hier voor het eerst is ontstaan. Wij slaan de cocktail nog even over, maar wilden eigelijk alleen even het gebouw bekijken. Onze volgende stop is een korte lunchstop bij, opnieuw, een shopping mall, eentje met een grote fontein in het midden van de shopping mall. Ja ze bedenken hier in Singapore van alles om maar iets bijzonders te hebben .... Van hier uit lopen we nog een stukje verder door de stad en bekijken we nog wat imposante gebouwen van de buitenkant. Dan nemen we de Metro naar Harbourfront Station, vanwaar we nog even richting Sentosa Island lopen. Sentosa Island licht aan de rand van Singapore en is een soort van recreatie eiland dat speciaal is ontwikkeld om iedereen hier te vermaken. De Universal Studios (pretpark), een Zee aquarium, kustmatig aangelgde grotten, een waterval, dure resort hotels, kunstmatige standen, etc. noem maar op. Ach ja wat zal ik er van zeggen .... op zich nog wel leuk om even een kijkje te nemen. Wat een stad/land als Singapore allemaal niet heeft bedacht om touristen te trekken en de mensen te vermaken. Voor we de Metro nemen richting de Gardens by the Bay voor de grote licht- en muziekshow, eten we in (jawel, ook hier weer) de foudcourt in een luxe shopping mall. Daarna nemen we de Metro om 19:45 uur de licht- en muziekshow bij Gardens by the Bay bij te wonen. Een geluidshow gebaseerd op de muziek van Starwars, een bijzonder spectakel wat 15 minuten duurde. Omdat de show zoveel indruk maakte op Sander, hebben we zelfs nog drie kwartier gewacht om de show om 20:45 uur nog een keer te kijken. Wat een prachtige show en wat een geweldig achtergrond decor, de skyline van Singapore met op de voorgrond het Marina Bay Sands Hotel. Dit is trouwens waar we na de licht- en muziekshow naar toe gegaan zijn, de Skybar en Skylounge van het Marina Bay Sands Hotel. Tja, dit is de ultieme locatie in Singapore om vanaf de 57e verdieping (op 200 meter hoogte) vanaf het dakterras van het hotel en de Skybar en Skylounge een blik te werpen over de skyline van Singapore. Oke, je moet er wat voor over hebben .... Om toegang te krijgen tot de Skybar en Skylounge moesten we een voucher kopen van S $ 20 p.p. die we vervolgens in de bar konden verzilveren voor een drankje. We bestellen maar beide een Singapore Sling cocktail, een cocktail van S $ 28 p.p. maar dan heb je wel een bijzonder drankje op een bijzondere plek. Een mooie plek om samen te toosten op een geweldige wereldreis van al 17 maanden en op nog een volle maand te gaan straks in Indonesië. Vanaf de Skylounge hebben we een prachtig uitzicht over de stad en staan we aan de rand van het hoogste zwembad ter wereld. Morgen vliegen we door naar Jakarta - Java voor onze laatste maand in Indonesië op Java, Bali en Lombok. Om 23:00 uur zoiets verlaten we het Marina Bay Sands Hotel weer en nemen we de Metro terug naar ons eigen hotel voor de laatste nacht hier in Singapore. Om 06:45 uur morgenochtend moeten we eruit, want om 07:15 uur moeten we een taxi nemen richting het vliegveld voor onze vlucht naar Jakarta om 10:20 uur. Inmiddels is het 01:00 uur voordat we op bed liggen, dat wordt een kort nachtje dus vannacht.

SINGAPORE
4 Dagen Singapore. Een 4-daagse stedentrip Singapore als onderdeel van onze wereldreis en Azië. Totaal anders als de rest van Azië en even wanen we ons weer in het schone, rijke en luxe Westerse. Een stad/land die kosten nog moeite heeft gespaard om alles wat zij van nature niet heeft binnen te brengen om het toerisme naar zich toe te trekken en de stad een aantrekkelijke stad te maken voor expats. Wat een mooie stad dit met als hoogtepunt voor ons een heerlijke Singapore Sling in de Skybar en Skylounge van misschien wel het meest indrukwekkende gebouw van Singapore/wereld.