Week 74-75; Bandung ~ Yogyakarta ~ Malang ~ Bromo ~ Ijen ~ Sanur

6 juni 2017 - Sanur, Indonesië

WEEK 74
Vrijdag 26 mei 2017
Vannacht een kort nachtje dus. Om 06:45 uur de wekker en om 07:15 uur staan we bepakt en bezakt beneden voor het hotel op onze Grab Taxi te wachten. We worden met een klein half uurtje netjes voor de departure hall afgezet, waar we eerst inchecken voor onze vlucht. Dan lopen we nog even langs het Metro station op het vliegveld om onze borg op te halen van S $ 20 voor de openbaarvervoers pasjes die we hadden voor hier in Singapore en daarna zoeken we een restaurantje om eerst even wat te ontbijten. Om 10:20 uur is onze vlucht naar Jakarta op Java, Indonesië. Na aankomst op het vliegveld van Jakarta nemen we aansluitend direct een lokale bus, die ons in ca. 3,5 uur afzet op het busstation in Bandung, een rit van nog eens zo'n 183 km. De rit gaat over de snelweg en het eerste stuk door de hoofdstad Jakarta. We hadden gehoord dat Jakarta nou niet echt de meest interessante stad is en dus hebben we besloten direct door te reizen verder richting het Oosten van Java met Bandung als tussenstop. Na aankomst op het busstation proberen we eerst of we met een lokale minivan in het centrum kunnen komen, maar al snel blijkt dat een taxi toch een betere oplossing is. We ontmoeten een jong stelletje in de minivan, waarvan het meisje wat Engels spreekt en zij maakt zich zo bezorgd om ons dat we niet onze weg zullen vinden in de stad, dat ze zelfs een taxi voor ons wilt regelen. Wat wij totaal niet hadden verwacht, is dat er hier niet door veel mensen Engels wordt gesproken. Vanavond eerst maar even de Indonesische versie van Google translate downloaden. Uiteindelijk kost het al met al ongeveer een uur om van het busstation in het centrum uit te komen, maar gelukkig vinden we snel een prima accommodatie in de buurt van het Centraal station. Een kamer in een Bed & Breakfast (zonder breakfast), oftewel een soort van guesthouse. We worden hartelijk ontvangen en de man van de receptie helpt ons graag met ideeën voor uitstapjes, hier in Bandung maar ook verderop op Java. Als we een klein beetje gesettled zijn, besluiten we direct nog even richting het treinstation te lopen om te informeren voor treinen richting Yogyakarta voor overmorgen. Er blijkt nog voldoende plek te zijn voor de treinreis in de Executive klasse en om 08:30 uur vertrekt de trein hier vanaf het station, een rit van zo'n acht uur. We kopen nog niet direct een kaartje want we willen vanavond eerst nog even kijken wat we hier in Bandung of omgeving nog willen bekijken morgen en dus besluiten we morgenochtend nog even terug te lopen hier naar toe voor een treinkaartje. Daarna lopen we een klein stukje door de stad op zoek naar een eetstalletje op straat. Wat een verschil deze stad of Singapore waar we net vandaan komen, we zijn weer terug in het echte Azië .... Terug op de kamer is het pas 19:45 uur zoiets en we hebben dus heerlijk nog de hele avond om ons wat verder in te lezen op internet en de in de Lonely Planet, het reisverslag bij te werken en te posten en de laatste foto's van Singapore te posten. Vanavond een beetje op tijd gaan slapen en morgenochtend kijken we wel even hoe we ons hier morgen nog een dagje kunnen vermaken. Welterusten!

Zaterdag 27 mei 2017
Prima geslapen vannacht al was ik wel op tijd wakker vanmorgen, om 07:25 uur was ik er uit. Sander ligt op dit moment nog even heerlijk te slapen en over een half uurtje om 09:00 uur gaat de wekker. Straks eerst maar even lekker koffie zetten, ergens een broodje halen of ontbijten en dan even een treinkaartje kopen voor de treinreis morgen naar Yogyakarta. Daarna zien we wel .... Eigenlijk moeten we nog een reisplannetje maken voor onze weken in Indonesië op Java, Bali en Lombok .... Uiteindelijk besluiten we eerst een treinkaartje te kopen, zodat we in elk geval zeker zijn van een plaatsje in de trein van morgenochtend 08:30 uur en van comfortabele stoelen. Voordat we terug zijn van het treinstation is het inmiddels al bijna 11:45 uur en we moeten nog ontbijten want we hebben net een broodje meegebracht. Nee, vandaag doen we het maar even een dagje rustig aan. We blijven tot een uur of 14:30 uur op onze kamer en lezen ons nog even verder in over Indonesië en de plaatsen die we zeker willen bezoeken komende weken. Dan lopen we nog even een rondje door de stad, gaan we op zoek naar iets om te eten voor de lunch en lopen we nog langs een paar noemenswaardigde Art Deco gebouwen uit de Nederlandse geschiedenis. Tegen 17:15 uur besluiten we weer terug te gaan naar onze accommodatie, maken we ons reisplan af en gaan we nog even wat relaxen. Inmiddels is het nu 21:45 uur, zijn we net een hapje wezen eten bij een straatstalletje in een straat vol straatrestaurantjes en zijn we net weer terug in het hotel. Vanavond maar een beetje op tijd naar bed, zodat we morgen weer klaar zijn voor een nieuwe reiservaring door Indonesië, een treinrit van zo'n 7,5 -8 uur naar Yogyakarta.

WEEK 75
Zondag 28 mei 2017
Vannacht heerlijk geslapen en alleen om 04:38 uur weer even opgewekt door de Allahoe Akbar, de roep vanuit de Moskee door de Imam, iets wat hier en in al deze Islamitische landen, iedereen op tijd uit zijn slaap haald. En of je er aan went? Nee, wij niet. Anyhow! Vervolgens slapen we tot aan de wekker, die ons om 07:15 uur verteld dat het tijd is om op te staan om ons klaar te maken voor een lange treinrit. Na een bak koffie checken we uit en lopen we in nog geen tien minuten naar het treinstation, vanwaar om 08:30 uur de trein vertrekt richting Yogyakarta. We reizen in de Exclusive class, de luxe variant met heerlijke comfortabele leren stoelen, airco en zelfs catering aan boord. Wat een verschil met onze laatste treinreis in Bangladesh .... De trein vertrekt exact op tijd voor een lange, maar prachtige treinreis door reisvelden, bergen, langs kleine dorpjes en we hebben prachtig zicht op het leven dat zich afspeeld op het platteland van Java. Wat een enorme reistvelden en reistterassen, prachtig om te zien. In de trein maken we kennis met een jong stel met een klein ventje uit Sumatra. Als we even aan de praat raken blijkt hij zo'n beetje hetzelfde werk te doen als ik voordat we aan deze reis begonnen. Omdat wij samen op een plek zitten met vier stoelen en zij met zijn drieën op twee stoelen, stellen we voor te wisselen. Niet alleen daarvoor, maar ook omdat het uitzicht aan hun kant van de trein veel mooier is en zij toch niet naar buiten kijken. Wat leuk om ook hier weer op deze manier met de locals in contact te komen. De mensen die wij tot nu toe zijn tegengekomen in Indonesië zijn allemaal erg vriendelijk en sommige zijn overbezorgd. Onderweg stopt de trein op een zestal stations waar even een korte stop wordt gemaakt en vijf minuten voor de geplande aankomsttijd rijden we het station van Yogyakarta binnen. Het is inmiddels 15:50 uur en na aankomst lopen we rechtstreeks richting ons hotel. Dit keer hebben we vooraf een wat luxer hotel geboekt met zwembad op nog geen 800 meter lopen vanaf het treinstation. De komende drie nachten willen we hier in Yogyakarta blijven, een dag om de stad te verkennen en een dag om van hier uit een bezoek te brengen aan de Borobudur, een van de grootste en naar zeggen meest indrukwekkende Boedistische Tempels van Indonesië. Aangekomen op de kamer zetten we eerst even koffie, daarna brengt Sander de was weg naar de laundry een eindje verderop in de straat. Even wat relaxen op de kamer en dan alleen nog even de stad in om een hapje te eten. Omdat het is gaan regenen besluiten we het wat in de buurt op te zoeken en zijn we tegen 20:30 uur zoiets weer terug op de kamer. Van Moritz hebben we nog wat tips gekregen voor restaurantjes in Yogyakarta, maar die gaan we de komende dagen wel even proberen op te zoeken. Als we terug zijn op de kamer proberen we of we kunnen Skypen met Marrie en Dim, want dat is al weer even geleden omdat zij op de camping zaten en internet het daar niet echt deed. Als blijkt dat het Skypen hier prima werkt, Skypen we later op de avond ook nog even met Theo en Marianne en met Dienie. Zo hebben we iedereen weer even gezien en gesproken thuis. Vier weken nog vandaag en dan zit onze prachtige wereldreis 2015 - 2017 er al weer op, anderhalf jaar! Maar wij gaan nu eerst nog een paar weken volop genieten van Indonesië!

Maandag 29 mei 2017
Vandaag hebben we de wekker iets later staan om 09:00 uur, alleen beide zijn we al veel eerder wakker. We besluiten om na de koffie de stad in te gaan en wat van Yogyakarta te gaan bekijken. Omdat we er inmiddels wel achter zijn dat Grab Taxi hier prima werkt en echt spotgoedkoop is, bestellen we maar weer een Grab Taxi die ons afzet bij het Kranton, het Sultans Palace van Yogyakarta. Na een bezoek hier, lopen we via wat smalle steegjes en straatjes in de richting van het Water Palace. De smalle straatjes worden gekenmerkt door de vele Batik en Wajong poppen workshops waar we nog een kijkje nemen. Ook brengen we nog een kort bezoekje aan een ondergrondse Moskee. Dan nemen we Becak (fietstaxi) richting de wijk waar een vogeltjes markt wordt gehouden waar we nog even een kijkje nemen en in de buurt wat proberen te vinden om wat te lunchen. Van hieruit bestellen we weer een Grab Taxi naar een wijk waar volgens de Lonely Planet wat tourbureautjes zijn gevestigd. We willen kijken of we hier een excursie of vervoer kunnen regelen voor een bezoek aan de Borobudur Tempel en de Prambanan Tempel morgen. We informeren bij drie tourbureautjes over de opties en besluiten uiteindelijk om bij een van de bureautjes een prive tourtje/het vervoer te boeken. Zo hebben we voor 12 uur een eigen chauffeur tot onze beschikking die ons morgenochtend al om 03:30 uur ophaald bij ons hotel om de zonsopkomst te gaan bekijken bij de Borobudur Tempel om vervolgens aansluitend nog een aantal plaatsjes aan te doen en af te sluiten met een bezoek aan de Prambanan Tempel. Zo kunnen we zelf een beetje onze tijd indelen en dat is wel zo prettig. Tja, dat is het voordeel van reizen in Indonesië, het is allemaal niet zo duur en dus heb je voor nog geen € 15 meer een privé chauffeur wat je toch een stuk meer vrijheid geeft. Als we nog even bij een bakkertje wat lekkers op hebben en wat hebben gedronken, bestellen we onze volgende Grab Taxi die ons naar een straat brengt met wat Zilver werkplaatsen, iets wat we hadden gelezen in de Lonely Planet. Helaas, tegen de tijd dat we hier aankomen is het inmiddels 16:20 uur en de meeste Zilver werkplaatsen blijken om 16:00 uur al te sluiten. Een Zilverwinkel is er nog open en hier bestellen we om 17:00 uur weer een Grab Taxi richting ons hotel waar we tegen 17:45 uur weer terug zijn. Vanavond hebben we heerlijk gegeten bij the House of Raminten, een restaurantje waar vrijwel alleen locals komen en wat we via Moritz hadden doorgekregen van Idja. Ook hier naartoe hebben we weer een Grab Taxi besteld en zijn we met een Grab Taxi weer terug bij het hotel afgezet. Tja, en dan al die taxi ritjes vandaag kosten bij elkaar IDR 109.000, nog geen € 7,30! Ik zeg ideaal dus! Om een uur of 22:00-22:30 uur gaan we naar bed, want morgenochtend moeten we er wel heel vroeg uit ....

Dinsdag 30 mei 2017
Vanmorgen moesten we wel heel vroeg ons bed uit, om 03:00 uur want om 03:30 uur worden we opgehaald door onze chauffeur Jee bij het hotel voor een excursie dag naar o.a. Borobudur Tempel en de Prambanan Tempel. Om de zonsopkomst te zien bij de Borobudur Tempel, moeten we rond 04:30 uur al bij de inging van het complex zijn en het is ongeveer een uur rijden vanaf Yogyakarta. We zijn er iets voor 04:30 uur, kunnen dan ons kaartje kopen en na tien minuten mogen we richting de Tempel lopen. In het donker met onze zaklamp in de hand, op zoek naar een goede plek bovenop de Borobudur Tempel voor de zonsopkomst. We moeten nog ruim een uur wachten, maar we zijn niet alleen .... We hebben een mooi plekje en langzaam wordt het steeds iets lichter, een misterieuze plek zo met de optrekkende mist op de voorgrond bij de Tempel. Om 05:48 uur komt de zon achter de bergen vandaan tevoorschijn en valt het zonlicht over de Tempel. Daarna is het tijd om de Tempel te bekijken en we kijken hier nog wat rond tot 08:15 uur en dan gaan we terug naar onze chauffeur die bij de ingang op ons wacht. Vanaf hier rijden we naar nog twee kleine Tempels in de buurt voor een korte fotostop. Onze volgende stop is onderweg bij een rivier op weg naar Mount Merapi. Onze chauffeur verteld ons dat dit voor de grote vulkaanuitbarsting op 25 okt. 2010 nog een grote rivier was. Nu is de rivier grotendeels bedolven onder een grote Lava- en modderstroom en is de rivier gevuld met zwart Lavazand. Er is nog slechts een klein stroompje van de rivier over. Met een Jeep brengen we een bezoek aan het in 2010 verwoeste dorpje aan de voet van de Mount Merapin vulkaan. De vulkaan kwam op 25 oktober 2010 tot uitbarsting en ondanks dat de overheid bewoners had gevraagd om te evacueren, zijn er in totaal hier ruim 350 mensen om het leven gekomen. Lava- en modderstromen rijkte tot wel 20 kilometer vanaf de vulkaan en door de hoge temperaturen smelte alles weg. De uitbarsting heeft tot 30 november geduurd en heeft heel veel verwoest. Tijdens onze Jeeptocht brengen we een bezoekje aan een huis wat een klein museum is geworden en hier zien we met eigen ogen wat een desastreuze gevolgen deze vulkaanuitbarsting tot gevolg heeft gehad. Verschrikkekijk om te zien! Ook rijden we tot 3 kilometer vanaf de voet van de vulkaan over versteend Lava naar een bunker waar 26 mensen zijn omgekomen. De mensen dachten in de bunker veilig te zijn tijdens de uitbarsting, maar door de extreem hoge temperaturen zijn zij allemaal omgekomen. Helaas is het erg bewolkt en kunnen wij slechts een glimpse zien van de alles verwoestende vulkaan, een van de meest actieve vulkanen ter wereld. Vanaf hier rijden we met onze eigen chauffeur weer verder door de binenlanden richting de Prambanan Tempel, een rit van nog een uurtje zoiets. Het is een mooie route door de binnenlanden, door kleine dorpjes en langs mooie rijstvelden. Het is rond 12:30 uur als we bij de Prambanan Tempel aankomen. Hier hebben we nog zo'n 1,5-2 uur de tijd om deze prachtige Hindu Tempel te bezoeken. Omdat het Ramadan is hier in Indonesië is het bij de Tempels erg rustig en zijn enkel wat toeristen maar bijna geen locals. En tja, zo lukt het ons hier zelfs om foto's te maken van het hele Tempelcomplex zonder een enkele persoon in beeld. Om 14:15 uur zijn we weer terug bij de uitgang en wacht Jee ons al weer op. Dit was onze laatste stop voordat we rond 15:00 uur weer worden afgezet bij het station in Yogyakarta. Wat een mooie en indrukwekkende dag dit. Jee zet ons af bij het treinstation van Yogyakarta, waar we weer afscheid nemen en wij gelijk een reservering kunnen maken voor de trein morgenochtend naar Malang van 07:45 uur. Daarna lopen we terug naar ons hotel, wat op zo'n vijf minuten lopen vanaf het station ligt. We lopen eerst even naar de kamer en omdat het nog heerlijk weer is, lopen we naar beneden voor een verfrissende duik in het zwembad. Heerlijk dit! Om 16:15 uur gaan we weer terug naar kamer en is het tijd om even wat te relaxen, want we waren vannacht al om 03:00 uur op. Sander probeert even een paar uurtjes te slapen en ik lees nog wat op internet en zit wat onderuit gezakt in de stoel. Om 19:30 uur besluiten we toch nog maar even wat te gaan eten en bestellen we een Grab Taxi naar het zelfde restaurantje als waar we gisterenavond hebben gegeten. Daarna bestellen we weer een Grab Taxi terug naar het hotel waar we nog even koffie drinken en onze tassen inpakken en daarna een beetje op tijd ons bed opzoeken. Morgen hebben we de trein van 07:45 uur en moeten we er dus ook al weer op tijd uit ....

Woensdag 31 mei 2017
Om 06:40 uur gaat onze wekker en om 07:10 uur checken we uit en lopen we naar het treinstation voor onze trein naar Malang. We hoeven niet lang te wachten voordat we onze zitplaatsen kunnen opzoeken .... Het blijkt een andere trein als die van van de week, veel kleinere ramen en dus een veel minder mooi uitzicht. Als ook nog blijkt dat ons raam helemaal dof is waardoor we bijna niet naar buiten kunnen kijken, gaat Sander even op onderzoek uit en weet uiteindelijk twee betere plaatsen te bemachtigen. Twee met wel een helder raam naar buiten alleen (zo blijkt later) een stoel die alleen maar in de slaapstand blijft staan. Anyhow! We kunnen in ieder geval naar buiten kijken en dat is wel zo fijn bij een treinreis van bijna acht uur. Het is intussen 09:45 uur en we zijn dus al weer twee uur onderweg. Het is ijskoud in de trein en we zitten met lange broeken aan en Sander heeft zelfs zijn fleece en donsjack aangetrokken. Tja, ook hier kunnen ze de airco niet echt regelen zullen we maar zeggen .... Het uitzicht vanuit de trein? Rijstvelden, Papayabomen, Banenbomen en af en toe een plaatsje met wat huisjes of een stadje waar de trein een korte stop maakt. Prachtig om tussen de rijstvelden de locals aan het werk te zien en af en toe lijkt het net een levend schilderij dat aan ons voorbij komt. Hopen dat de trein straks weer netjes op tijd op onze bestemming aankomt in Malang, vanmiddag tegen 16:00 uur. We hebben gisteravond nog een hotel geboekt via Booking.com voor de komende twee nachten, dus we hopen dat we straks na aankomst een Grab Taxi kunnen bestellen en rechtstreeks naar ons hotel kunnen. Vanavond maar even kijken of we een leuk restaurantje kunnen vinden om ons 4-jaar samen zijn te kunnen vieren .... We waren inderdaad netjes op tijd in Melang en hebben ons af laten zetten bij het hotelen. Een gezellig restaurantje zoeken viel nog niet mee, maar uiteindelijk hebben we prima gegeten in een restaurantje in de buurt van het sation. Tja, er zijn overal eetstalletjes genoeg op straat maar echt gezellige restaurantjes zijn schaars .... Anyhow! Na het eten zijn we terug gegaan richting het hotel. Tegenover het hotel hebben we nog een heerlijke verse wafel met Banaan, chocolade en Vanille eis gegeten als toetje bij een tentje waar het echt super druk was met jongelui. Hier hebben we nog een tijdje zitten praten met een jongen die zich tevens als gids aanbood voor een meerdaagse tour naar de Bromo en de Ijen Vulkaan erg interessant, want zo hebben we met hem vast e.e.a. kunnen doorspreken en hadden wij iets om 's avonds over na te denken. We hebben ons niet direct vast gelegd, want we willen ook nog even bij ons Guesthouse informeren en morgen bij twee tourbureautjes die genoemd zijn in de Lonely Planet. We zijn op tijd terug op onze kamer, een uur of 21:00 waar we nog gezellig de hele avond wat relaxen op onze kamer. Morgen willen we proberen een beetje uit te slapen, daarna hopen we een tourtje te kunnen regelen en nog wat van het stadje Malang te bekijken.

Donderdag 01 juni 2017
Vanmorgen werden we om 09:00 uur wakker en zijn we rond een uur of 09:30-10:00 zoiets opgestaan. Na de koffie hebben we ons af laten zetten bij het eerste tourbureautje uit de Lonely Planet. Ook hier konden ze een 3-daagse tour aanbieden naar de Bromo en Ijen Vulkaan en ons aansluitend afzetten bij de ferry naar Bali, alleen een stuk voordeliger als wat de jongen ons gisteren vertelde. Vervolgens lopen we een stukje verder op weg naar het tweede tourbureautje uit de Lonely Planet en onderweg halen we even een broodje op om te ontbijten. Uiteindelijk boeken we het tourtje hier bij Helios Hotel en Tours. Voor een drie-daagse privé tour naar de Bromo en Ijen Vulkaan met de eerste overnachting in een hotel aan de voet van de Bromo Vulkaan en de tweede nacht vlakbij de Ijen Vulkaan, het vervoer, privé chauffeur en tevens gids, entreegelden, twee keer ontbijt en transport naar de ferry voor de overtocht naar Bali op de laatste dag, betalen we uiteindelijk IDR 4.700.000 (omgerekend zo'n € 315) voor twee personen. Niet het goedkoopste tourbureutje, maar uiteindelijk kiezen we toch voor deze omdat ons gevoel beter is als bij de andere twee. Inmiddels is het 13:15 uur zoiets als we alles geregeld hebben en dan lopen we nog even verder de stad in om wat van Malang te bekijken. We starten op het centrale plein in de buurt van het station, wat zich kenmerkt door een aantal mooie, koloniaalse gebouwen uit de Nederlandse geschiedenis. We brengen een bezoek aan Hotel Tugu Malang, een super luxe hotel in een mooi oud koloniaals pand, dat met zijn kunst en tentoonstelling oude voorwerpen bijna een museum is. Om vrij entree te hebben en een poosje vrij binnen rond te mogen lopen, wordt er wel van ons verwacht dat we een drankje bestellen in de bar. Wat een mooi gebouw en wat een bijzondere collectie hebben zij hier opgesteld, prachtig! Daarna lopen we verder, een stukje langs het spoor, op weg naar de kleurrijke wijken Warna-Warni en Tridi. Eigenlijk zijn het beide een soort van slobbenwijken, alleen hebben de bewoners een aantal jaren geleden de wijk omgetoverd in een soort van openlucht attellier en zijn alle huisje beschilderd in felle kleuren en met 3-D tekeningen en worden bezoekers met open armen en erg hartelijk ontvangen in de Campong's. Erg kleurrijk en erg leuk om hier een tijdje rond te lopen in de smalle wir war van steegjes. Na afloop stoppen we nog even bij het restaurantje waar we gisterenavond ook hebben gegeten en bestellen we nog wat heerlijke Spring Rolls, omdat we de lunch hebben overgeslagen. Inmiddels is het bijna 17:00 uur en lopen we nog een stukje door de stad via de bloemen- en vogeltjes markt (die inmiddels bijna volledig is afgebroken omdat het al te laat is) in de richting van nog een grote Kerk en een druk bezochte Moskee. Vanwege de Ramadan is het bij de Moskee op dit tijdstip enorm druk met mensen die hier heen komen voor hun gebed en vervolgens met de families gaan eten (de zon is inmiddels al bijna onder). Wij lopen hier nog eventjes rond en dan bestellen we weer een Grab Taxi terug naar ons Guesthouse. Vanaf hier lopen we nog even naar een kiprestaurantje vlakbij, waar we misschien wel de lekkerste kip ooit gegeten hebben, voordat we op tijd weer terug zijn gegaan naar onze kamer. Vanavond heerlijk een keertje vroeg op de kamer, tijd om nog wat dingetjes uit te zoeken en ons voor te bereiden op onze tour van morgen en de komende dagen. Morgenochtend worden we om 09:00 uur opgehaald bij ons Guesthouse en gaan we vast richting de Bromo Vulkaan, waar we zullen overnachten aan de voet van de berg, om de dag erna om 03:00-03:30 uur te kunnen vertrekken om daar de zonsopkomst te bekijken. Ook de dag erna zullen we er erg vroeg uit moeten om de Ijen Vulkaan te beklimmen en ook daar op tijd te zijn voor de zonsopkomst. Vanavond dus nog maar even een keertje een beetje op tijd naar bed, maar niet voordat we Theo vast hebben kunnen feliciteren met zijn verjaardag, hier begint zijn verjaardag immers al vijf uur eerder ....

Vrijdag 02 juni 2017
Dag 1 Bromo en Ijen tour; Om 08:30 uur gaat de wekker, al ben ik er al een uurtje uit vanmorgen. Om 09:00 uur hebben we afgesproken dat we hier worden opgehaald door onze privé chauffeur voor onze drie-daagse tour naar de Bromo en Ijen Vulkaan. We komen iets voor 09:00 uur beneden om uit te checken en daar staat Harry, onze chauffeur ons al op te wachten. Vandaag hebben we een dagje om nog wat van de omgeving van Malang te verkennen en onderweg naar de Bromo nog wat stops te maken. Allereerst rijden we zo'n half uur de stad uit en brengen we een bezoekje aan twee kleine Tempels in Singosari. Daarna rijden we via een mooi binnendoor weggetje tussen de rijstvelden, maisvelden en suikerrietvelden door naar een afgelegen Stupa. Met name de route hier naar toe is erg mooi en leuk om te rijden. Tja, dit is dan wel weer het voordeel als je met een privé chauffeur/gids op pad bent, zo kun je op alle mooie plekjes even een stop inlassen. Na deze stop rijden we door, verder in de richting van de Bromo, onderweg maken we nog een stop voor de lunch en zo'n drie kwartier voordat we op onze eindbestemming zijn van vandaag brengen we nog een bezoek aan de Madakaripura Waterfall. Harry zet ons af op de parkeerplaats en van daar laten we ons 2,5 kilometer verderop afzetten door twee motoren. De laatste 1,5 kilometer naar de waterval lopen we zelf door een prachtige groene omgeving tot aan de waterval. Een prachtige waterval, eentje die bestaat uit meerdere smalle watervallen waar we achterlangs en onderdoor kunnen lopen door de rivier. Wat gaaf dit! Een mooie stop. Terug richting de parkeerplaats nemen we voor het laatste stuk weer twee motoren die ons daar afzetten en inmiddels is het een uur 17:00 geworden. Harry wacht ons hier op en we moeten nog drie kwartier tot aan onze accommodatie, eentje aan de voet van de Bromo in het plaatsje Cemara Lawang. 's Avonds eten we in het restaurant bij de accommodatie, geen culinair hoogstandje maar ach we hebben we wat gegeten en veel keuze aan restaurantjes is er hier niet. Om 21:30 uur proberen we of we wat kunnen gaan slapen, want vannacht gaat om 02:30 uur al de wekker om de Bromo Vulkaan te bezoeken bij zonsopkomst ....

Zaterdag 03 juni 2017
Dag 2 Bromo en Ijen tour; Om 02:30 uur gaat de wekker! Om 03:00 uur worden we opgehaald door een Jeep, die ons in zo'n 45 minuten over een hobbelige weg brengt naar Mount Pananjakan, het nummer een uitzichtpunt op de Bromo Vulkaan bij zonsopkomst. Als we aankomen hebben we nog tijd voor een bak koffie en een snack en dan we lopen we met onze eigen chauffeur Harry die ook mee is als onze gids en zoeken we een plekje vooraan met (straks als de zon opkomt) een goed uitzicht op de Bromo Vulkaan en het omliggende maanlandschap met zijn vulkanen en zee van zwart Lava zand. Wat een drukte hier, nog nooit hebben we zoveel Jeeps met touristen bij elkaar op een plek gezien. Gelukkig weet Harry voor ons een goede plek te bemachtigen vooraan en hoeven we alleen nog maar af te wachten .... We hebben ons dik aangekleed, want hier boven is het behoorlijk koud zolang de zon niet op is. We moeten nog ruim een uur wachten, maar dat hebben we er graag voor over om op deze plek te kunnen staan. Langzaam ontwaakt het landschap met vulkanen en uit een enkele zien we af en toe een dikke rookpluim uit de crater opstijgen. Om 05:15 uur is de zonsopkomst en wat een adembenemend mooi landschap krijgen we dan te zien, prachtig! Ja dit is het vroeg opstaan zeker waard, wat een mooie plek! Om een uur of 06:00 komt Harry ons weer halen en een kwartiertje later lopen we weer terug naar de Jeep. Eerst nog even tijd voor koffie en een gebakken banaan (ontbijten doen we straks als we terug zijn in de accommodatie) en dan stappen we weer in en rijden we verder naar de voet van de Bromo Vulkaan. Honderden Jeeps hebben zich hier inmiddels al weer verzameld en de horden toeristenstroom (inclusief wij) volgt elkaar hier langs een grillig zandpad en een lange stenen trap de Bromo Vulkaan op tot aan de craterrand. Je moet oppassen dat je niet onder de voet gelopen wordt door een van de vele paarden die hier lopen om mensen die niet zelf willen (of kunnen) lopen tot onderaan de trap te brengen. Boven aangekomen hebben we een goed uitzicht in de crater van de actieve vulkaan en we horen de vulkaan "brullen" (het kokende stoom uit de aarde). Erg bijzonder ook weer dit. Vanaf hier rijden we terug naar onze accommodatie waar we om 08:15 weer terug zijn en eerst even heerlijk kunnen ontbijten. Na het ontbijt kunnen we nog even douchen, ons omkleden en om 09:15 uur vertrekken we weer richting de Ijen vulkaan, opnieuw een lange reisdag vandaag .... Het eerste stuk gaat binnendoor, een deel over de zelfde route als wat we gisterenmiddag in het donker hebben afgelegd. Het is een mooie route met vele mooie uitzichten en korte stops voor een fotostop onderweg. Na een anderhalf uur komen we op de doorgaande weg uit en rijden we wat door. Onderweg stoppen we nog een paar keer om onze benen wat te strekken, voor Harry even een korte pauze in te lassen en om onderweg wat te lunchen. Tegen een uur of 16:00 uur hebben we het grootste deel van de route erop zitten en moeten we nog een uurtje zoiets. We stoppen voor een fruitbreak tussen de rijstvelden waar Harry ons weer verrast met een heerlijke gele watermeloen. Dan rijden we door naar onze eindbestemming van vandaag, een eenvoudige Homestay tussen de koffieplantage in Sempol, Catimor Homestay. Het hoofdgebouw blijkt een oud Hollands gebouw uit 1884. We moeten wel even slikken, want dit is wel echt basic en bovenal niet echt erg schoon, iets wat we niet echt meer gewend zijn tijdens onze reis door Azië, maar ach .... We zijn hier maar een paar uurtjes. Nadat we onze spullen in de kamer hebben gezet rijden we met Harry nog even richting een waterval (die we niet gezien hebben omdat het inmiddels al donker was). Daarna maken we een stop bij de Hotsprings, waar we nog even heerlijk een half uurtje kunnen genieten van een privé Hotspring in het donker. Heerlijk na zo'n lange (reis)dag. Om 18:45 uur zijn we terug bij de Homestay waar we wat eten en om 20:30 uur gaan we naar bed. Vannacht om 00:30 uur moeten we er weer uit, want vannacht willen we de Ijen Vulkaan beklimmen .... Wederom een heel kort nachtje dus! Welterusten!

WEEK 76
Zondag 04 juni 2017
Om 00:30 uur gaat de wekker en moeten we er uit. Nog even een bak koffie en uitchecken en om 01:00 uur vertrekken we met Harry, op weg naar het startpunt van onze trekking op een drie kwartier rijden vanaf de Homestay. Ook hier zijn we niet alleen op dit inmens vroege tijdstip, als is het een stuk minder druk als gisteren bij de Bromo Vulkaan. Om 02:00 uur gaan de hekken open en mogen we beginnen aan onze beklimming. Een pittige en stijle klim van 3 kilometer tot aan de craterrand van Ijen Vulkaan waar we wederom de zonsopkomst gaan kijken. Wat de beklimming van de Ijen Vulkaan zo bijzonder maakt, is the Blue Fire. Het blauwe vuur dat alleen in de nacht zichtbaar is en dat in de crater van de vulkaan brand wordt veroorzaakt door het hoge Zwavel gehalte in de crater. Onder goede omstandigheden is het mogelijk om met een gids een afdaling te maken in de crater om dit bijzondere fenomeen van dichtbij te bekijken. Wij hebben erg veel mazzel vannacht het is vannacht toegestaan om met een lokale gids af te dalen in de crater en de vulkanische activiteit van erg dichtbij te bekijken. Uitgerust met gasmaskers op tegen de sterke Zwaveldamp begginnen we om 03:10 uur aan een steile afdaling. Onderweg moeten we af en toe aan de kant om plaats te maken voor de Zwaveldragers. Deze mannen doen hier in de crater loodzwaar en ongezond werk. Ze hakken grote stukken Zwavel uit (tussen de Zwavelgassen en vlak naast het Blauwe vuur) en vervolgens lopen deze mannen met manden van tussen de 70-90 kilo aan brokken Zwavel het steile pad op langs de craterwand omhoog. Eenmaal boven aangekomen (onze klim omhoog zonder bepakking kost ons een half uur) laden zij de brokken Zwavel uit en gaan zij opnieuw de crater in. Dit twee tot drie keer op een dag! Vervolgens worden de brokken Zwavel overgeladen op handkarren om de drie kilometer de berg af af te leggen, een loodzware job. Wat zij hiermee verdienen? Zo'n € 0,06 per kilo wat neerkomt op ongeveer € 10 per dag! Als wij benden in de crater zijn aangekomen kunnen we het blauwe vuur van dichtbij aanschouwen. Wow! Wat bijzonder is dit! De rillingen lopen over mijn lijf als we in een blauwe gloed een mijnwerker bezig zien om stukken Zwavel uit de hakken, een beeld dat op mijn netvlies gegrifd staat en ik niet snel meer zal vergeten. De levensverwachting overigens van deze Zwaveldrager/miners ligt op 45! Na zo'n 15-20 minuten hier onder in de crater dit bijzondere fenomeen te hebben kunnen aanschouwen (het schijnt maar op twee plekken ter wereld te zien te zijn), beginnen wij met onze klim omhoog, de crater uit. Terug boven aan de craterrand nemen we afscheid van onze gids en lopen wij in ca. een half uur verder omhoog richting het punt om de zonsopkomst te kijken. Bovenop de craterrand met uitzicht in de crater en het Zwavelmeer in de crater, het zuurste meer ter wereld. Wat een bijzondere plek dit! Inmiddels hebben we tijdens onze wereldreis toch al heel wat bijzondere plekken mogen bezoeken, maar zoiets als dit hebben we nog niet eerder gezien. Nadat de zon op is om 05:15 uur en wij de nodige foto's hebben gemaakt en deze bijzondere plek nog even op ons in hebben laten werken, beginnen we aan de afdaling. Iets minder als twee uur lopen we erover met de nodige fotostops onderweg. De Zwaveldragers zijn nog steeds bezig met hun zware job als we langs het punt lopen waar we een paar uur geleden ook zelf de afdaling de crater in hebben gemaakt. Om 08:00 uur zijn we weer terug op de parkeerplaats waar we weer worden opgewacht door onze eigen chauffeur en gids Harry. We hebben even tijd om te ontbijten met een bak koffie voordat we aan ons laatste stuk van onze tour beginnen. Vandaag reizen we door naar Bali en onderweg naar de ferry maken we nog een paar leuke stops. Zo maken we nog een paar mooie fotostops, brengen we nog een kort bezoek aan een waterval en maken we nog een bijzondere koffiestop. De meest bijzondere en ook duurste koffie ter wereld, die o.a. hier van Java komt is de Luwak Coffee of Civet Coffee. Het is niet vanwege de speciale koffieboon, maar door de bijzondere productiewijze dat de koffie zo duur is. De rode koffiebonen worden gegeten door Civetachtige (een dier) die zorgt voor een bijzonder fermenteringsproces in de maag. Het dier poept vervolgens de koffiebonen uit, welke een voor een worden schoongemaakt en verder verwerkt voor het koffieproces. Wij gaan met de gids bij iemand langs die een paar Civets heeft achter het huis, zodat we kunnen zien welke dier deze koffie "verzorgt". Aansluitend gaan we langs bij een coffee café, waar we de echte Luwak Coffee zelf kunnen drinken. En jawel, de koffie smaakt heerlijk (en ik kan het weten als koffie verslaafde) maar is ook aan de prijzige kant. Als we voor thuis een zakje koffiebonen willen kopen om straks bij Theo het nieuwe koffieapparaat uit te proberen, bedenken we ons toch maar. Een zakje koffiebonen van 250 gram kost omgerekend € 18! En dan is het op dit adresje nog spot goedkoop. Nee, dan houden we het wel bij die drie kopjes Luwak Coffee die we hier hebben gedronken .... Na deze bijzondere stop zit onze drie-daagse tour Bromo en Ijen met onze privé chauffeur en gids Harry er bijna weer op. We rijden naar de ferryterminal in Ketapang waar we om 11:15 uur aankomen en waar we afscheid nemen van Harry. Wat een mooie excursie was dit en wat een leuke gast. We hebben het bijzonder goed getroffen, zowel met het weer, de goede condities in de crater als met onze chauffeur en gids. Top! Hier nemen wij de ferry voor de overtocht naar Bali, ons volgende eiland. Tja, we kunnen geen nieuwe landen meer toevoegen aan ons landenlijstje tijdens onze werelreis 2015-2017, dus dan moeten we het maar doen met nieuwe eilanden .... De overtocht duurd alles bij elkaar ongeveer een uur en om 12:15 uur hebben we aan de andere kant weer een lokale bus gevonden, die ons in vier uur tijd naar het busstation in Denpasar brengt. Een route van zo'n 128 kilometer, waarbij we met een plekje voorin naast de chauffeur gelijk een groot deel van Bali te zien krijgen. Bij aankomst op het busstation in Denpasar bestellen we een Grab Taxi, die ons in een klein half uurtje afzet bij een hotel in Sanur Beach. We hebben niets vooraf geboekt, omdat we liever eerst wat rondkijken en een geschikte accommodatie zoeken voor drie nachten hier in Sanur Beach. We kunnen onze backpacks achterlaten bij een hotel waar we eerst een kijkje wilden nemen, maar die geen beschikbaarheid hadden voor drie nachten. We lopen wat rond en alles bij elkaar lukt het ons weer om binnen een uur een geschikte accommodatie te vinden. Een kleinschalige accommodatie, iets van de hoofdstraat en het strand afgelegen, een luxe en vrij nieuwe kamer en een heerlijk zwembadje voor de deur. Nadat we hier ingechecked zijn lenen even twee fietsen om een restaurantje op te zoeken om te eten en onze tassen op te halen, het andere hotel ligt een kilometer hier vandaan. We zijn er achter gekomen dat er tussen Java en Bali een uur tijdsverschil zit, hier is het een uur later als op Java en dus is het intussen al weer 21:30 uur zoiets voordat we gegeten hebben en terug zijn op onze kamer. Wat een lange dag zo, om 00:30 uur waren we al op vanmorgen .... We besluiten nog even lekker een verfrissende duik te nemen in het zwembad en dan is het tijd om heerlijk onze kamer op te zoeken. We kijken nog een uitzending van drie op reis terug op tv en om 24:00 uur houden we het voor gezien. Wat zullen wij lekker slapen vannacht. Morgen maar even een dagje helemaal niets! Proberen of we wat kunnen uitslapen, daarna lekker ontbijtje op ons eigen teras en morgenmiddag misschien even kijken of we hier van de week nog een dagje kunnen gaan duiken.