Week 76-77: Sanur ~ Uluwatu ~ Ubud ~ Amed ~ Gili Air

16 juni 2017 - Gili Indah, Indonesië

Maandag 05 juni 2017
Heerlijk geslapen vannacht en om 08:45 uur wordt ik wakker. Sander ligt nog lekker te slapen en ik ga buiten op ons terras even het reisverslag van de afgelopen dagen bijwerken. Tja, daar is niets van gekomen natuurlijk .... Om 10:00 uur heb ik het ontbijt besteld en heb ik vast heerlijk zitten ontbijten op ons teras. Sander neemt het ervan en blijft nog even lekker liggen op bed, zijn ontbijt staat in de koelkast op de kamer. Inmiddels is het nu bijna 11:30 uur en ben ik weer bij met het reisverslag. Ik ga zo even lekker een duik nemen in ons zwembad .... Sander houd het lang uit vandaag en komt pas 12:30 uur zijn bed uit, even een beetje bijkomen van de vermoeiende afgelopen dagen. We nemen beide nog even een verfrissende duik in het zwembad en tegen een uur of 13:30 uur maken we ons gereed om nog even op de fiets het plaatsje in te rijden. We informeren even bij twee tourbureautjes over de opties op Bali en we gaan langs bij twee duikscholen voor informatie over het duiken vanuit Sanur. Verder halen we een broodje voor de lunch en lopen we nog even naar het strand. Inmiddels is het 16:30 uur zoiets en besluiten we terug te rijden naar de laatste duikschool, om daar voor woensdag een duik excursie te boeken naar Manta Point, waar we hopen te kunnen duiken met grote Manta Roggen waar dit gebied om bekend staat .... Dan fietsen we terug naar onze accommodatie en Skypen we nog even met Marrie en Dim die weer voor twee weken naar de camping in Brielle gaan. Al snel is het een uur of 19:30 en besluiten we bij een restaurantje vlakbij een hapje te gaan eten. Sander gaat na het eten op zoek naar een goede massagesalon, terwijl ik vast terug fiets naar onze accommodatie. Even nog wat foto's uitzoeken voor straks bij het nieuwe reisverslag wat we morgen willen posten. Om 22:00 uur zoiets is Sander weer terug na een heerlijke massage en de rest van de avond brengen we door op onze kamer. Morgen nog een dagje relaxen hier, voordat we woensdag weer een dagje gaan duiken ....

Dinsdag 06 juni 2017
Voor vandaag hebben we om 10:00 uur de wekker gezet, zodat we nog op tijd ontbijt kunnen bestellen hier. Als ik wakker ben neem vast een duik in ons zwembadje, heerlijk hoor om zo wakker te worden. Als Sander er ook uit is gaan we lekker eerst ontbijten op ons eigen terrasje en daarna zoeken we nog even samen wat foto's uit om te posten op onze site en nemen we samen nog een verfrissende duik. Tegen een uur of 12:00 nemen we de fietsen en rijden we eerst langs de duikschool om even te gaan betalen voor onze duiken morgen. Daarna gaan we langs bij het tourbureautje waar we gisterenmiddag even waren informeren over tourtjes en boeken we voor zaterdag een excursie van een halve dag om te gaan raften hier op Bali tussen de rijstvelden. Wat ideaal is, is dat ze ons na het raften droppen in Ubud bij onze volgende accommodatie, we hoeven dus niet meer na te denken over het vervoer die kant op. Dan nemen we de fietsen en rijden we richting het strand van Sanur. Er loopt een fiets-/voetpad vlak langs het hele strand, een pad van zo'n 4,5 kilometer wat we helemaal afrijden. Onderweg nemen we even een broodje op het strand en genieten we van het mooie uitzicht. Overal staan kleine stalletjes, restaurantjes, barretjes en af en toe hele grote en luxe resorts. Tja, Sanur is wel echt heel toeristisch hoor .... Via het dorp rijden we uiteindelijk weer terug richting onze accommodatie, waar we tegen 16:30 uur zoiets weer terug zijn. Nog maar even gebruik maken van ons zwembadje hier, voordat we 's avonds maar weer op zoek gaan naar een geschikt restaurantje. Sander laat zich tussendoor nog even heerlijk masseren bij een massagesalon vlakbij onze accommodatie en daarna rijden we op de fiets nog even het dorpje in. Rond een uur of 21:30 uur zijn we weer terug bij onze accommodatie en zoeken we even onze spullen voor het duiken morgen bij elkaar. We worden morgenochtend tussen 07:30-07:45 door de duikschool hier opgehaald en na afloop van het duiken bestellen we een Grab Taxi om ons naar Uluwatu te brengen, waar we morgen na anderhalf jaar Miriam en Norbert weer gaan ontmoeten, die hier op Bali op vakantie zijn. Hoe leuk is dat!

Woensdag 07 juni 2017
Vanmorgen ging om 06:50 uur de wekker, zodat we om 07:10 uur eerst nog even lekker kunnen ontbijten op ons eigen terassje. Daarna checken we uit en worden we om 07:45 uur opgehaald en naar de duikschool gebracht. Nadat we onze duikuitrusting hebben gepast en gecontroleerd en kennis hebben gemaakt met de andere drie duikers vandaag, worden we met een busje afgezet aan het strand waar vandaan we de boot nemen richting Nusa Penida. Het duurt nog wel een tijd voordat de boot klaar is en we uiteindelijk kunnen vertrekken, inmiddels is het 09:45 uur. Naar onze eerste duikstek, Manta Point, is het drie kwartier varen, om 10:46 uur beginnen we aan onze eerste duik. Manta Point is de duikstek op Bali om te duiken met de enorme Manta Roggen, dus hopenlijk hebben we een beetje mazzel vandaag. En ja hoor, mazzel hebben we vandaag. Nog voor we goed en wel op diepte zijn spotten we direct twee grote Manta Roggen. Wow! Hoe gaaf is dit? We hebben al heel wat gezien tijdens ons duiken in de afgelopen anderhalf jaar, maar deze stonden nog steeds op ons lijstje en hebben we beide nog niet eerder gezien. Het zicht is niet zo goed onderwater, maximaal een meter of 7-10 schat ik, omdat het hier een zandbodem is en er een behoorlijke golfslag en stroming staat. Het maakt het duiken daardoor op de duikstek extra bijzonder, want uit het niets komen ineens deze enorme Manta Roggen opdoemen. Wat een enorme beesten dit en wat komen sommige dichtbij. Twee zwemmen er vlak langs ons heen, ik schat hooguit anderhalf tot twee meter zoiets bij ons vandaan, echt prachtig. In totaal spotten we er negen! Dit is waarvoor hier wilde duiken. Onze eerste duik duurt 41 minuten en de watertemperatuur is 24 graden Celsius, een stuk kouder als op de Perhentian Islands waar de watertemperatuur 30 graden Celsius bedroeg. Na onze eerste duik varen we door naar de tweede duikstek waar we na een uur oppervlakteinterval beginnen aan onze tweede duik. Hier in Coral Bay is de watertemperatuur maar 23 graden Celsius en met een oud 3 mm wetsuit blijkt dat voor Sander na 25 minuten duiken echt te koud, waardoor hij veel eerder als gebruikelijk door zijn lucht heen is en we de duik eerder hebben moeten afbreken. De duikstek was op zich wel oké, maar doordat Sander zo'n last had van de kou hebben we van deze duik niet zo kunnen genieten. Terug aan boord duurt het wel even voordat Sander weer is opgewarmd. Even denken we erover dan onze derde duik vanmiddag na de lunch maar te annuleren en het hierbij te laten, maar op de volgende duikstek schijnt het normaal gesproken een stuk warmer te zijn, met een watertemperatuur van zo'n 28 graden Celsius. Onze derde duik vandaag wordt een driftduik langs een prachtig riff. Als we het water in springen moeten we ons direct met twee handen stevig vastgrijpen aan het touw achter de boot, anders worden we door de stroming direct gelanceerd. Als we alle vier in het water liggen beginnen we aan de afdaling en daarmee aan onze duik. We hoeven weinig te doen, we worden door de stevige stroming zo over en langs het riff geleid. Het enige waar we goed op moeten letten is dat we niet tegen rotsen of uitstekende stukken koraal opbotsen en dat we bij elkaar in de buurt blijven. Onderweg spotten we heel veel mooi koraal, heel veel soorten kleurige vissen en nog een drietal Zee Schildpadden. Voor Sander was dit zijn eerste driftduik, ik heb er ooit eerder eens twee gemaakt op het Great Barrier Reef, maar wat gaaf is dit! Na 34 minuten zijn we weer terug aan het oppervlak en zijn we het hele riff gepasseerd. Op sommige plekken hebben we geprobeerd iets langer te blijven hangen, maar de stroming was zo hard dat dit niet lukte. Anyhow! Wat hebben we van deze duik genoten. Dan is het nog een drie kwartier zoiets terug varen naar Sanur Beach, vanwaar we weer terug gebracht worden bij de duikschool. Nadat we even onze logboeken hebben laten aftekenen en nog wat hebben geregeld om volgende week nog een dag te gaan duiken (wrak duiken) vanuit Amed in het noorden van Bali, nemen we afscheid en bestellen we Grab Taxi richting Uluwatu waar we Miriam en Norbert weer gaan zien. Iets voor 18:00 uur arriveren op het Tregge Surf Camp in Uluwatu waar Miriam en Norbert samen met Terko vakantie houden. Omdat we elkaar al anderhalf jaar niet gezien hebben, is het natuurlijk super leuk om elkaar hier op Bali weer te zien. Wij hebben hier ook twee nachten geboekt, zodat we het ook 's avonds lekker laat kunnen maken als we willen. Miriam en Norbert zitten ons al op te wachten als we aankomen. Heerlijk om elkaar hier weer te treffen! Genoeg om over bij te praten uiteraard maar vooral super leuk om gewoon gezellig bij elkaar te zijn. Missed you! Eerst even lekker wat bijkletsen tijdens een drankje hier op het terras, nog voordat we onze spullen op onze kamer leggen en ons even wat opfrissen op de kamer voor we met z'n vijven een restaurantje opzoeken om gezellig samen wat te gaan eten. Later op de avond lopen we nog even het plaatsje in en nemen we een kijkje in de bekendste Surfers bar op Bali en daarna gaan we op een terasje nog even gezellig met z'n vieren wat drinken. Het is een uur of 01:30 voordat we onze kamer weer opzoeken, kijken of we hier net zo lekker zullen slapen als de afgelopen nachten in Sanur. Tot morgen xxx

Donderdag 08 juni 2017
Ik was er vanmorgen als eerste uit en heb even heerlijk op ons terasje het reisverslag zitten bijwerken. Om 09:00 uur hebben we afgesproken met Miriam en Norbert en gaan we even heerlijk ontbijten met z'n vieren in een restaurantje met uitzicht op zee. Dit gebied van Bali staat bekend om het surfen en vanaf deze plek kun je de surfers zien liggen wachten op net die ene goede golf. Terko schuift iets later aan en na het ontbijt lopen we nog even verder naar beneden naar het punt waar alle surfers uitzwemmen. Dan lopen we terug naar onze accommodatie, pakken we onze strandspullen en gaan we richting het strand. Op straat houden we een taxi aan die ons naar een strandje in de buurt brengt. Wij lassen met z'n vieren een relaxdagje in op het strand, terwijl Terko met een paar vrienden hier gaat surfen. Leuk om te zien hoeveel surfers er hier voor de kust liggen en af en toe lukt het om een glimpse op te vangen van Terko die een golf pakt. Wij hebben genoeg om over te kletsen en genieten van een paar uurtjes relaxen op een strandbedje. Tegen een uur of 14:30 uur bestellen we wat voor de lunch en daarna lopen Sander, Miriam en Norbert nog een eindje over het strand. Ik blijf even liggen want ik voel me niet zo lekker vandaag .... Het is een uur of 16:00 uur als we het strand verlaten en een taxi proberen te regelen om ons weer terug te brengen bij onze accommodatie. Miriam en Norbert hebben een uitstapje geregeld naar de Uluwatu Tempel, waar je mooi de zonsondergang kunt bekijken en waar om 18:00 uur een dansvoorstelling wordt opgevoerd. Als we terugkomen bij de accommodatie staat de taxichauffeur ons al op te wachten. Even snel omkleden en dan vertrekken ze. Ik ga niet mee omdat ik me op dit moment echt beroerd voel en ik liever even twee uurtjes mijn bed in duik, kijken of ik me vanavond iets beter voel zodat ik wel mee kan om vanavond nog even gezellig met z'n vijven wat te gaan eten. Sander, Miriam, Norbert en Terko gaan met de chauffeur mee en worden bij de Uluwatu Tempel afgezet. Een mooi plekje voor de zonsondergang en een dansvoorstelling met heel veel mannen, twee Balineese danseresen een witte Aap en vuur .... (je moet er bij geweest denk ik). Tegen een uur of 19:00 zijn ze weer terug en aansluitend gaan we met z'n vijven wat eten in het restaurantje bij de accommodatie. Super gezellig om zo na anderhalf jaar weer even lekker bij elkaar te zijn en wat tijd samen door te brengen, tja .... en dat dan ook nog hier op Bali! Heerlijk! Vanavond maken we het niet zo laat als gisteren en gaan we rond een uur of 22:15 zoiets ieder naar onze eigen kamer. Morgenochtend gaan we nog even gezellig met z'n vijven lekker ontbijten en daarna nemen wij weer een taxi terug richting Sanur.

Vrijdag 09 juni 2017
Vannacht niet zo best geslapen, de hele nacht ben ik in de weer geweest en ik voel me dus niet echt top. Om 09:15 uur zijn we wakker en gaan we even douchen en onze spullen vast inpakken, om 10:00 uur hebben we afgesproken met Miriam en Nobert. We gaan nog even gezellig in een restaurantje ontbijten met z'n vijven en om 12:00 uur bestellen wij een taxi terug richting Sanur. Wij gaan terug naar dezelfde accommodatie als waar we de eerste drie nachten hebben gezeten in Sanur, voor een nachtje was de bedoeling, maar ik denk dat we proberen of we nog een extra nachtje daar kunnen blijven, zodat ik even een dagje rustig aan kan doen tot ik weer wat ben opgeknapt. We nemen weer afscheid van Miriam, Norbert en Terko, maar dit keer niet voor lang ..... Over tweeenhalve week zit ook onze reis er weer op en daarna zullen we elkaar snel weer treffen. Miriam en Norbert vliegen morgenavond weer terug naar Nederland en Terko eind volgende week. Wij komen rond 13:00 uur weer aan in Sanur en worden weer hartelijk ontvangen bij de accommodatie, we krijgen dezelfde kamer als van de week. Als we de spullen weer in de kamer hebben liggen en even wat hebben gedronken rijdt Sander eerst naar het tourbureautje waar we het raften voor morgen hebben geboekt, omdat we willen kijken of we het dagje kunnen verplaatsen om dan vervolgens twee nachten hier te blijven in plaats van een. Gelukkig blijkt het geen probleem en kunnen we het raften een dag verzetten. Beters! Dan vanmiddag maar even rustig aan voor mij. Na een duik te hebben genomen in het zwembad en wat te hebben geluncht op ons eigen terasje, besluit ik een paar uurtjes op bed te gaan liggen. Sander gaat nog een stukje fietsen, gaat hier op Bali naar de kapper en laat zich nog even heerlijk masseren. Als Sander tegen 18:20 uur weer terug is bij de accommodatie ben ik net een kwartiertje wakker. Gelukkig voel ik me wel weer iets beter. We gaan wat eten in een restaurantje vlakbij de accommodatie, eentje waar we vorige week al een keertje eerder geweest zijn. Als we terugkomen bij de accommodatie nemen we nog even een verfrissende duik in het zwembad en de rest van de avond brengen we door op onze kamer en hebben we nog even geskypt met Theo. Morgen een dagje rustig aan, eerst wat uitslapen en kijken of we misschien nog even een taxi nemen om een kijkje te nemen in Kuta (het super toeristische Bali). Hopelijk voel ik me morgen wat fitter.

Zaterdag 10 juni
Vannacht prima geslapen al was ik er wel weer op tijd uit vanmorgen, om 07:45 uur. Gelukkig voel ik me weer een stuk beter als gisteren, ik zal waarschijnlijk toch wel iets verkeerds hebben gegeten denk ik. Inmiddels is het nu 10:10 uur, is het reisverslag weer bijgewerkt, heb ik al even gebruik gemaakt van ons zwembad en wordt er nu aan ons ontbijt gewerkt. Zo Sander maar even wakker maken en dan even gezellig samen ontbijten op ons eigen terasje. Heerlijk hoor! Als we na het ontbijt nog even een verfrissende duik in het zwembad hebben genomen, kleden we ons om en nemen we tegen 13:30 uur een Grab Taxi naar Kuta Beach. Kuta en Kuta Beach is het waarschijnlijk meest toeristische stukje Bali, maar omdat het zo bekend is besluiten we er toch even een kijkje te nemen. Ik heb hier in 1998 ook een weekje gezeten toen ik terug kwam uit Australië dus enigzins bekend komt het me nog wel voor. We laten ons afzetten voor het monument ter nagedachtenis aan de bomaanslag op een bekende club hier in 2002, waarbij toen 235 toeristen zijn omgekomen ..... Wij lopen vanaf hier eerst nog een poosje door misschien wel de drukste winkelstraat van Bali en uiteindelijk via een zijstraatje vinden we onze weg naar Kuta Beach. Het is weer heerlijk weer dus besluiten hier maar even een plekje op te zoeken in de schaduw en drinken we wat in de schaduw van een grote Palmboom op het strand. Tegen 16:45 uur besluiten we nog een stuk langs het strand te lopen in de richtig van Legian. Voor we op zoek gaan naar een restaurantje wat we van Moritz hadden door gekregen, wachten we nog even op de sunset vanaf het strand. Maar helaas is het vanavond, net als zo vaak, ook weer niet echt een heel mooie sunset omdat er toch weer wat wolken aan de lucht zitten. Helaas. Dan lopen we naar het restaurantje wat we van Moritz hadden doorgekregen en eten we heerlijk bij Warung Murah. Vanaf hier bestellen we weer een Grab Taxi en gaan we terug naar onze accommodatie in Sanur voor ons laatste nachtje hier. Morgenochtend checken we uit en hebben we tussen 08:30-09:00 uur een pick up en gaan we raften tussen de rijstterassen, waarna we in Ubud worden afgezet bij onze volgende accommodatie.

WEEK 77
Zondag 11 juni 2017
Vanmorgen ging om 07:30 uur de wekker en hebben we daarna om 08:00 uur nog even heerlijk op ons eigen terasje voor de deur zitten ontbijten. Om 08:30 uur checken we uit en een half uurtje later zijn we opgehaald bij onze accommodatie. We hebben een pick up met nog drie anderen (Russen) vanuit Sanur en we worden na ruim een uur afgezet bij de BMW Rafting. Nadat we ons hier hebben ingeschreven moeten we nog even wachten op een Duits stel met wie wij in een raft zijn ingedeeld en daarna lopen we tussen de rijstvelden door richting de rivier, het startpunt van onze twee uur durende rafting tocht hier door de binnenlanden van Bali. Wat een drukte hier, ik tel zeker 25 rafts hier bij het startpunt en dan kan ik toch niet spreken van een super grote of brede rivier ..... Het water in de rivier staat niet zo hoog en er liggen veel rotsen in de rivier, dus we proberen er dit keer maar niet uit te vallen. Het blijkt een leuke, maar niet zo'n hele wilde rafting tocht door een prachtig stukje binnenland van Bali. Links en rechts van de rivier prachtige rijstterassen afgewisseld door grote Palmen. Onderweg maken we nog een korte stop bij een grote waterval en na zo'n twee uur raften stroomafwaarts, een route van 14 kilometer, zit het er al weer op. Bij het eindpunt worden we opgewacht door onze chauffeur en staat er een lunchbuffet klaar, voor we vertrekken richting Ubud, een rit van ongeveer een uur door de binnenlanden van Bali. Het Duitse stel waarmee we hebben geraft moeten ook terug naar Ubud en die zetten we eerst af, daarna worden wij netjes afgezet bij onze accommodatie, een Homestay dit keer en zo te zien een hele nette met een vriendelijke ontvangst en een luxe kamer. Nadat we ons wat hebben opgefrist en even wat hebben gedronken op het terasje voor onze kamer, besluiten we nog even een rondje te lopen door het centrum van Ubud voor het donker wordt. Voor we tegen 19:00 uur zoiets weer teruglopen naar onze kamer gaat Sander voor een wel heel lokaal Balinees gerecht Babi Guling. Ik hou het vanvond wel bij een vers broodje van de bakker. Als we terug zijn op onze kamer en we koffie hebben gedronken Skypen we nog een tijdje met Dienie. Twee weekjes nog en dan kunnen we weer gezellig echt op de koffie komen na anderhalf jaar! Tja, het begint nu wel echt op te schieten ..... Om een uur of 23:00 houden we het voor gezien en gaan we naar bed. Morgen maar even kijken hoe het weer is en zien dat we ons hier in Ubud of omgeving wat kunnen vermaken. Overmorgen gaan we 's middags vanuit Ubud richting onze laatste bestemming op Bali, Amed om van daaruit nog weer een dagje te gaan duiken in het noorden van Bali.

Maandag 12 juni 2017
Vanmorgen beide geslapen tot aan de wekker om 09:00 uur. Daarna even naar beneden gelopen om het ontbijt te bestellen en eerst op ons zitje voor de kamer even lekker zitten ontbijten. Het regent vanmorgen helaas, dus we doen eerst nog even rustig aan. Even de was wegbrengen bij de laundry zodat we vanavond weer wat schoons hebben om aan te trekken. Daarna nog even wat lezen in de Lonely Planet en op interent en als het tegen 11:30 uur droog wordt, lopen we nog even Ubud in. We lopen door wat gezellige, maar drukke straatjes richting the Monkey Forest. Een druk bezocht stadspark met een Tempel in een mooie setting en met veel, heel veel Balineese Macaque Apen, ruim 600! Daarna lopen we via een andere straat terug richting de hoofdstraat en nemen we uiteindelijk nog een klein zijstraatje dat ons richting de rijstvelden leidt. Ineens ligt de drukte achter ons en lopen we op een smal weggetje kris kras tussen de rijstvelden waar de locals hard aan het werk zijn. Wij maken nog een stop bij een restaurantje, waar we een heerlijke snack en een lekker vers fruitsapje bestellen en even wat tot rust kunnen komen. Dan lopen we verder en terug in de richting van onze accommodatie. Helaas is het inmiddels weer gaan regenen en voordat we dus op onze kamer aan komen zijn we helemaal door en door nat geregend. Oke, we hadden wel is waar een regenjas aan maar onze regenbroeken zaten nog netjes droog in onze rugzak (die we bij ons hadden overigens ....) Inmiddels is het bijna 18:00 uur en zitten we voor onze kamer waar Sander nog wat zit te lezen op zijn tablet en ik het reisverslag weer heb bijgewerkt. Het regent nog steeds, de was hebben we weer opgehaald en straks moeten we nog even op zoek naar opnieuw een restaurantje. Voor morgen hebben we een tourtje geboekt om te gaan fietsen. Rond 08:30 uur worden we hier opgehaald en tegen 16:00 uur zullen we hier weer terug zijn, waarna we dan een taxi nemen richting Amed onze volgende bestemming.

Dinsdag 13 juni 2017
Vanmorgen ging om 07:30 uur de wekker, want we willen om 08:00 uur ontbijten en daarna worden we rond 08:30 uur opgehaald voor onze fietstocht. Vannacht heeft het bijna de hele nacht geregend en ook als we wakker worden regent het nog. Balen, want in de regen is een fietstocht tussen de rijstvelden toch een stuk minder leuk .... Als we zijn opgehaald blijkt ons groepje te bestaan uit een leuk klein groepje van zes personen, nog een jong stel uit Eindhoven en een ander jong stel uit Engeland met onze gids. We moeten ongeveer een uur rijden naar het beginpunt vanwaar wij op mountainbikes zullen starten voor onze fietstocht van circa 2,5 uur bergafwaarts. Onderweg maken we eerst nog een twee stops, de eerste bij de bekende Tegallalang rijsterassen, bekend uit de film Eat Pray and Love. Een idyllische filmsetting, wat er in de stromende regen helaas een stuk minder mooi uitziet als waarschijnlijk in de film (ik ken hem niet). Na een korte fotostop rijden we door naar een coffieplantage, waar ons een lekker ontbijtje wacht en waar we een tiental soorten koffie- en thee kunnen proeven. We treffen het met ons groepje want ondanks de regen is het erg gezellig onderling. Het is 10:30 uur als we hier vandaan vertrekken en nog een kwartiertje zoiets verder rijden tot aan het startpunt van onze fietstocht. Als iedereen zijn of haar fiets heeft uitgezocht, versteld en getest gaan we op pad. Gehuld in onze regenkleding, want helaas regent het nog steeds, stappen we op onze mountainbikes en volgen we onze gids. Als we net onderweg zijn maken we een stop bij een Balineese familie en krijgen we van onze gids uitleg over de Balineese gewoonten en tradities en mogen we een kijkje nemen in het huisje van deze familie. Interessant om te horen wat de offer gewoonten zijn van de Balinezen. Na een stop van een kwartier zoiets vervolgen we onze fietsroute. We rijden over kleine, rustige weggetjes, door kleine dropjes die worden gekenmerkt door de kleine huis tempeltjes en door akkerbouw gebieden met rijstvelden en fruitbomen. Wat een mooie fietsroute dit en het mooiste van al is nog, dat het allemaal bergafwaarts gaat. Op sommige plekken maken we even een korte fotostop en halverwege de route stoppen we voor een korte snack pauze. We zitten inmiddels onder de modder maar het mag de sfeer niet drukken. Vanaf dit punt ongeveer nog een uur te gaan en het lijkt erop dat het iets minder hard begint te regenen. Onze gids weet de leuke, smalle weggetjes wel te vinden en laat ons tijdens deze fietstocht een stukje Bali zien, dat we anders zeker niet hadden ontdekt. Erg leuk! Rond 13:40 uur bereiken we het eindpunt van de fietstocht en nadat we ons iets hebben kunnen opfrissen met een nat handdoekje en van onze regenkleding hebben kunnen ontdoen, worden we met het busje bij een restaurantje afgezet. Een mooi restaurantje, gelegen midden tussen de rijstterassen en met een prachtig uitzicht op een vijver vol Lotusbloemen en Waterlelies. De lunch bestaat uit een heerlijk Balinees/Indonesisch buffet. Nadat we op deze bijzondere plek heerlijk hebben geluncht worden we weer terug gebracht naar Ubud en om 15:15 uur worden weer netjes afgezet bij onze accommodatie. We nemen afscheid van de anderen en dan lopen we naar onze Homestay waar we de afgelopen nachten hebben geslapen en waar we vanmorgen onze backpacks achter hebben gelaten. Vanuit hier lukt het ons om een Grab Taxi te bestellen die ons in iets minder als 2,5 uur naar onze volgende bestemming in Amed brengt. Onze chauffeur brengt ons voor minder dan de helft van de prijs van een normale taxirit netjes naar onze volgende accommodatie in Amed, waar we net voor het donker tegen 18:30 uur arriveren. We worden vriendelijk onthaald door de eigenaar van onze Homestay, waar we voor de komende drie nachten een kamer hebben geboekt. Een enorm ruime en luxe kamer op de bovenste verdieping met een mega balkon/terras en een prachtig uitzicht op de bergen en over de rijstvelden. Wat een heerlijk plekje weer .... Als we een beetje gesettled zijn lopen we naar beneden waar we heerlijk eten in het restaurantje bij de Homestay. De avond brengen we door op onze kamer en vanavond gaan we maar een beetje op tijd naar bed, want morgen gaan we weer een dagje duiken en worden we tussen 10:00-10:30 uur hier opgehaald.

Woensdag 14 juni 2017
Om 09:15 uur gaat de wekker, maar ik was er al weer even uit. De spullen hadden we al gepakt en om 09:30 uur lopen we naar beneden om te gaan ontbijten. Ook hier hebben we een accommodatie met ontbijt, wel zo handig want de Homestay ligt wel iets afgelegen. Om 10:15 uur worden we opgehaald door de duikschool uit Sanur, waar we vorige week ook een dag mee zijn wezen duiken op Nusa Penida. Vandaag gaan we duiken bij Tulamben, bij het USAT Liberty Shipwreck, een scheepswrak van een Amerikaans schip dat in 1942 tot zinken is gebracht door de Japanners. In 1942 is het schip aan land gesleept en iedereen heeft het overleefd, echter in 1962 tijdens een grote vulkaanuitbarsting is het schip alsnog de zee in geduwd en vlak voor de kust opnieuw gezonken. Het wrak is 130 meter lang en ligt zo'n 35 meter uit de kust op een diepte van 27 tot 6 meter. We duiken vanaf een mooi resort aan het strand en het worden onze eerste duiken vanaf de kust in zee. Vandaag duiken we samen met onze eigen divemaster en gids, dezelfde als met wie we vorige week hebben gedoken. Als we alle drie onze duikuitrusting aan hebben lopen we vanaf de kant het water in. Als we diep genoeg in het water zijn doen we onze finnen aan en beginnen we aan onze eerste duik. Een mooie duik bij het Liberty Wreck van 48 minuten op een maximale diepte van 25,4 meter. Wat een prachtig koraal en zo veel mooie vissen, geweldig! Als we onze eerste duik er op hebben zitten wacht ons een heerlijke lunch op het resort en tussen de duiken door kunnen we nog even heerlijk zwemmen in het mooie zwembad. Na zo'n anderhalf uur boven water te hebben doorgebracht maken we ons klaar voor onze tweede wrakduik vanmiddag. Wederom een prachtige duik, waarbij we het wrak nog beter als tijdens de eerste duik kunnen ontdekken en waarbij we in het middendeel van het schip verschillende ruimtes ontdekken. Erg gaaf dit! En wat een koraal en grote hoeveelheiden prachtige vissen. Jammer dat we hier niet wat kunnen filmen onderwater, want dit hadden we graag met jullie willen delen .... Onze duik duurd 53 minuten en de maximale diepte bedraagt 21,2 meter. Als we weer terug zijn bij het resort zorgen we dat we onze duikuitrusting weer netjes achterlaten en terwijl wij wachten tot de anderen ook terug zijn, maken wij nog even van de gelegenheid gebruik om hier nog even lekker te zwemmen in dit heerlijke zwembad met uitzicht op de zee. Om 15:15 uur vertrekken we weer en worden we een half uur later weer netjes bij onze Homestay afgezet. Als we terug zijn bestellen we een lekker vers sapje en gaan we even lekker op ons eigen terras zitten met uitzicht op de rijstvelden en de bergen. Wat een mooi plekje dit! Duiken maakt moe en dus besluiten we maar even op bed te gaan liggen .... We worden net op tijd wakker om de zonsondergang te kijken vanaf ons terras en om 19:15 uur lopen we naar beneden om in het restaurantje hier wat te gaan eten. Nu zitten we op onze kamer en leest Sander zich nog even in over Lombok en werk ik reisverslag bij. Vanavond blijven we wat langer op, want Iris krijgt vandaag de uitslag van haar examens en tja we willen dat natuurlijk niet morgenochtend pas kunnen lezen ....

Donderdag 15 juni 2017
Gelukkig kregen we gisterenavond al op tijd (22:47 uur lokale tijd) bericht dat Iris is geslaagd voor haar school- en scooterexamen! Super trots dus en reden des te meer om straks als we terug zijn nog even het examenfeestje over te doen .... Wij hebben daarna natuurlijk heerlijk geslapen en vanmorgen was ik er al weer op tijd uit, om 07:20 uur. Sander hield het wat langer uit en werd tegen 09:15 uur wakker. Om 09:45 uur zijn we beneden wezen otbijten en daarna hebben we onze spullen gepakt en zijn we op de scooter nog wat van de omgeving gaan verkennen. Eigenlijk hadden we ons voorgenomen op Bali geen scooter te huren, maar hier in de omgeving van Amed is het stuk rustiger en dan is het toch wel erg handig om ergens te komen. We hadden geen grote plannen vandaag, maar we wilden nog een stukje langs de kust rijden en nog even een kijkje nemen onderwater op twee bekende snorkel locaties in de buurt. Voordat we richting het strand rijden, kopen we eerst een kaartje voor de ferry voor morgen richting de Gili eilanden (en Lombok). Morgen nemen we om 09:30 uur de ferry richting een van de Gili eilanden, waar we waarschijnlijk twee nachtjes willen blijven voor we door rijzen naar Lombok voor onze laatste week van onze wereldreis 2015 - 2017. Onderweg naar het strand stoppen we nog bij een mooi uitzichtpunt, met uitzicht over de baai. Dan rijden we door naar een klein strandje met kiezels waar Sander nog even gaat snorkelen terwijl ik in de schaduw onder een Palmboom blijf zitten. Na een klein uurtje zoiets stappen we weer op de scooter en rijden we naar een echt strandje. De stranden hier bestaan uit zwart Lavazand en to be onnest .... doe mij maar een hagelwit zandstrand dat vindt ik echt mooier hoor. Anyhow! We kiezen voor twee heerlijke strandbedjes en een parasol zodat we lekker in de schaduw kunnen liggen. Hier kunnen we volop snorkelen als we willen dus besluiten we hier een paar uurtjes te blijven. Om beurten snorkelen we wat, waarbij we veel dezelfde vissen zien als tijdens het duiken van de week. We blijven tot een uur of 16:30 op dit strandje en dan rijden we nog een klein stukje verder naar een ander snorkelpunt waar Sander nog even gaat snorkelen. Onderweg naar onze Homestay rijden we nog even langs een supermarktje voor een ijsje en de pinautomaat, want op de Gili eilanden schijn je nergens te kunnen te pinnen .... Om 18:15 uur zijn we terug bij onze accommodatie waar we eerst wat eten voordat we op tijd terug zijn op onze kamer. Vanavond nog maar even wat inlezen over de Gili eilanden en Lombok en verder onze backpacks maar weer inpakken en nog even wat relaxen. Morgenochtend moeten we er om 08:00 uur uit, want als het goed is worden we om 09:00 uur opgehaald bij onze Homestay voor de ferry naar de Gili eilanden (Lombok). Dan laten we Bali na 12 nachten weer achter ons.

Vrijdag 16 juni 2017
Vanmorgen was ik al vroeg wakker, om 06:40 uur begonnen ze naast onze Homestay met ploegen. Tja, dat heb je dan weer als je op het platteland zit. We moesten er sowieso op tijd uit, om 08:00 uur want we nemen vandaag de boot naar de Gili eilanden. Nadat we hebben ontbeten worden we om 08:50 uur opgehaald bij onze accommodatie en naar de haven gebracht zo'n 700 meter verderop. Nadat we zijn ingechecked kunnen we om 09:15 uur aan boord en exact op tijd om 09:30 uur vertrekt onze boot, een speedboot met zo'n 30 man aan boord. Het is in totaal zo'n 1:15 uur varen tot aan het eerste eiland Gili Trawangan, het grootste van de drie Gili eilanden. Wij reizen door naar Gili Air, het kleinste eiland van de drie en vermoedelijk daardoor iets rustiger als Gili Trawangan. Het is nu bijna 11:30 uur en we zijn net aangekomen. We hebben niets vooraf geboekt dus hebben we net even samen een accommodatie bekeken en Sander is nog even een rondje doen terwijl ik bij onze tassen blijf zitten tot Sander een geschikte accommodatie heeft gevonden. Er zijn hier accommodaties genoeg dus het zal vast niet zo moeilijk zijn hier om een geschikte accommodatie te vinden voor een of twee nachten. We komen uiteindelijk uit bij de eerste accommodatie, eentje met een ruime kamer en een lekker zwembadje voor de deur. Volgens mij is dit helemaal prima. Straks maar even een rondje lopen over het eilandje en kijken of we ergens een mooi snorkelplekje kunnen vinden en een lekker strandje. Inmiddels is het 18:15 uur en zijn we weer terug bij onze accommodatie. We hebben een rondje gelopen over Gili Air, onderweg drie keer wat gesnorkeld en op een mooi plekje langs de zee heerlijk geluncht. Op zich lunchen we meestal niet zo uitgebreid, maar dit was wel een heel geschikt plekje om even iets van de eiland sfeer op ons in te laten werken. Het eilandje Gili Air is de kleinste van de drie Gili eilanden en in ongeveer anderhalf uur ben je het helemaal rondgelopen. Wij lopen rond 16:30 uur weer terug naar onze accommodatie waar we nog even heerlijk een verfrissende duik hebben genomen in het zwembad. Nu eerst even koffie en straks maar weer op zoek naar een restaurantje om te eten. Omdat we nog maar een week hebben, hebben we besloten morgen richting Lombok verder te reizen en daar richting Senggigi te gaan, onze eerste stop op Lombok.

1. Anneke Menses:
    16 juni 2017
    Dit is een van jullie laatste verhalen. We gaan ze missen. Wat een bijzondere duiken hebben jullie weer gemaakt. Leuk om zo ver van huis bekenden te omtmoeten. Vreemde gewaarwording om jullie verslag te lezen op de dag die voor jullie al voorbij is en bij ons halverwege. Nog een week en het zit erop. Geniet er nog van. Tot snel in de Stenen-bogerd.
  2. Dienie Coenen..:
    16 juni 2017
    Hele interessante verhalen,Nu nog Lombok en dan zie ik julliè weer. Maar dan echt, Groetjes en vëël liefs van DIENIE!
  3. Yvonne peters:
    19 juni 2017
    Wat een bijzondere dingen hebben jullie weer meegemaakt en gezien. Die prachtige vulkanen, de natuur op zich, het fijne duiken, de ontmoeting met vrienden.
    Heb het heel leuk gevonden om met jullie mee te reizen deze anderhalf jaar! Zo komt een mens nog eens ergens...
    Hartelijk dank. En een goede laatste week gewenst!
    Groetjes, Yvonne
  4. Ma:
    19 juni 2017
    Eindelijk kan ik reageren, nu nog een paar nachtjes en als het goed is zien we elkaar op .Schiphol. Wat jammer dat je niet lekker was toen jullie bij Miriam en Norbert waren.
    Nog een paar fijne dagen. Groetjes en liefs van ons.
  5. T v d Braak:
    21 juni 2017
    Weer heerlijk gedoken, geraft, gefietst door de rijstvelden, maar ook gerelaxed. Vrienden ontmoet.
    Wat wil een mens nog meer.
    Nog enkele dagen en dan kunnen we jullie weer in de armen sluiten.
    Bedankt voor de fantastische reisverhalen. Heb er intens van genoten, maar ook van de prachtige foto's.
    Ik kan niet wachten....
  6. Heily Visser.:
    24 juni 2017
    Weer een fantastisch verslag. Ik ben geen reislustig type, maar heb wel heel erg genoten van jullie reisverhalen! Nog even en dan lopen jullie weer gewoon door Ambacht. Maar de herinneringen blijven.
  7. Irene:
    25 juni 2017
    Hee Mannen .... Wat was het leuk om met jullie mee te reizen via jullie verhalen & foto's! Heel bijzonder. Inmiddels zijn jullie weer in Nederland, wat ongetwijfeld ook weer genieten is met familie & vrienden. Veel plezier en wie weet tot ziens op 't durp
  8. Irene:
    25 juni 2017
    Hee Mannen ..... Wat was het leuk om met jullie mee te reizen via jullie verhalen & foto's! Inmiddels zijn jullie weer in Nederland en is het ongetwijfeld weer genieten van familie & vrienden! Heel veel plezier en wie weet tot ziens op 't durp
  9. Cees Sleven:
    26 juni 2017
    Er klinkt wat weemoed door in jullie laatste verhalen. Het einde van de reis komt in zicht. Weet dat er dankbaarheid is aan deze kant, om het allemaal mee te hebben mogen maken. Genieten tot de laatste letter, de laatste foto. Nog 1 week te gaan, alvast bedankt mannen! Jullie zijn geweldig!