Week 78-79: Senggigi ~ Tetebatu ~ Kuta Lombok ~ Amsterdam + terugblik wereldreis

25 juni 2017 - Uden, Nederland

Zaterdag 17 juni 2017
Vanmorgen om 9:00 uur hadden we de wekker gezet en als zo vaak was ik er al vroeg uit. Om 09:30 uur gaan we ontbijten en daarna pakken we onze spullen en lopen we in vijf minuten richting de ferry, een lokaal bootje. Een kaartje voor de boot naar Lombok kost IDR 12.000 (omgerekend zo'n € 0,80). Oke, we moeten even wachten tot er 42 passagiers zijn voordat de boot vertrekt en wij zijn nummer 19 en 20, maar het valt mee .... Uiteindelijk hoeven we niet meer dan zo'n 40 minuten te wachten voordat de boot vol is en vertrekt. Het is een korte oversteek, iets van 20 minuten zoiets. Als we aankomen op Lombok in Bangsal nemen we een taxi naar Senggigi, nog eens een rit van zo'n 45 minuten. Een mooie rit door de bergen en langs de kust met prachtig uitzicht over verlaten baaien. We laten ons afzetten bij een Homestay welke we hadden gezien op Booking.com. Helaas ligt deze een eind van het centrum en het strand en dus besluiten we hier niet te blijven. Dan begint een lange zoektocht (tja dat was al weer lang geleden) en uiteindelijk na ruim anderhalf uur vinden we een accommodatie die er wel mee door kan. Inmiddels hebben we al wat van het plaatsje gezien en in plaats van hier twee of drie nachten te blijven besluiten we het bij eentje te houden. Nadat we zijn ingechecked nemen we de strand spullen mee en lopen we richting het strand, waar we wat lunchen en de rest van de middag doorbrengen. Een mooi strand waar je heerlijk de zee in kunt en wat in vergelijk met Bali alles behalve druk of toeristisch is. Vanaf het strand kijken we de sunset en daarna lopen we door het plaatsje richting een lokaal eettentje uit de Lonely Planet. Als we hier gegeten hebben lopen we door het centrum terug in de richting van onze accommodatie en stoppen we onderweg nog even bij twee tourbureautjes om wat informatie in te winnen over tourtjes en interessante plekjes op Lombok. Daarna lopen we richting onze accommodatie, nemen we nog even een verfrissende duik in het zwembad en de rest van de avond zitten we bij onze kamer voor op het terasje. Wat is het hier 's avonds heerlijk rustig. We maken een plannetje voor op Lombok en besluiten morgen een taxi te nemen naar Tetebatu, een klein plaatsje in de binnenlanden van Lombok wat bekend staat om zijn mooie rijstvelden. Op Booking.com boeken we een accommodatie in Tetebatu voor twee nachten, zodat we morgen niet lang hoeven te zoeken. Het is een uur of 00:30 als we naar binnen gaan en ons bed opzoeken.

WEEK 78
Zondag 18 juni 2017
Vannacht op zich wel prima geslapen hier, al was ik er om 07:10 uur wel al uit vanmorgen. Vannacht om 02:45 uur wel beide even wakker geweest van de Moskee naast het hotel, ik denk dat de Imam de tijd niet goed had of zo .... Ja, Lombok is in tegenstelling tot Bali weer vrijwel volledig Islamitisch en het wemeld er dus overal van de Moskeeën. Het is niet voor niets dat Lombok ook wel het eiland van de 1.000 Moskeeën wordt genoemd. Om 09:00 uur wordt ook Sander gewekt door de wekker en gaan we ontbijten. Na het ontbijt checken we uit en bestellen we een taxi naar Tetebatu. Het vervoer hier op Lombok is wat minder goed geregeld als op de eilanden Java en Bali en dus zijn we hier aangewezen op een toeristen shuttle service of een taxi, waarbij de laatste gek genoeg een stuk voordeliger blijkt te zijn. De rit naar Tetebatu duurd ongeveer 1:45 uur en kost nog geen IDR 250.000 (zo'n € 16) in een metertaxi. Als we aankomen bij onze nieuwe accommodatie worden we hartelijk ontvangen. Het is een kleinschalige accommodatie, drie hutjes, met uitzicht over de rijstvelden. Wat een mooi plekje weer dit! We hebben hier voor twee nachten geboekt en willen nog even wat cultuur en natuur opsnuiven van het authentieke Lombok in de binnenlanden, voordat we van de week naar onze laatste bestemming op Lombok doorreizen, Kuta Beach Lombok. Er wordt koffie geserveerd met gebakken banaan en we maken kennis met een Frans stel dat hier vannacht al heeft gelogeerd. Een jong stel die 4,5 maand geleden Parijs achter zich hebben gelaten en zijn begonnen aan een wereldreis van een jaar. Tja, stof genoeg om over te praten dus .... Even later bestellen we een heerlijke Nasi Goreng als lunch en daarna pakken we ons rugzakje met de camera en trekken we er op uit. We lopen een stukje over de verharde weg richting het plaatsje en al snel vinden we een klein paadje wat ons leidt naar de rijstvelden. Wat een prachtig stukje natuur hier, de rijstterassen, afgewisseld met hoge Palmbomen en jonge Papayabomen aanplant. Heerlijk om hier een tijdje tussen door te struinen over de smalle paadjes. Via het erf van een lokaal huisje keren we na anderhalf uur zoiets weer terug op de verharde weg en lopen we door het plaatsje terug naar onze accommodatie. Hier in het plaatsje vinden ze het nog leuk om toeristen te zien, want het is hier echt een heel stuk minder toeristisch als op Bali en echt nog een stukje authentiek Lombok, met het leven op het platteland. We zijn om een uur of 16:15 terug bij onze accommodatie, waar het tijd is om even lekker onderuit te hangen en wat te relaxen onder ons eigen huisje met uitzicht over de rijstvelden en het geluid van de vele Moskeeën op de achtergrond (dat dan wel). Vanavond eten we hier op de accommodatie en ik heb aangeboden de vrouw van de eigenaar vanavond of morgenavond te leren hoe ze Macaroni moet maken. Vanmiddag toen we zaten te lunchen had het Franse stel Macaroni besteld en die kregen een soort van Noodle soup met Macaroni. Toen ze het op hadden en tegen de eigenaar zeiden dat het wel heel bijzondere Macaroni was, vertelde hij dat ze het nieuw op de kaart hadden gezet maar dat zijn vrouw eigenlijk geen idee had hoe ze het moest maken. In ruil voor een kooklesje Indonesische Curry .... Eens zien of er wat van komt. Anyhow! Morgen hebben we nog heerlijk een dagje hier en willen we samen een stuk gaan wandelen hier in de omgeving en hopen we een glimpse op te vangen van de Mount Rinjani vulkaan, die al vanaf het moment dat we hier zijn aangekomen bedekt ligt onder een dikke wolkendeken. Inmiddels is het nu 20:45 uur en zitten we buiten onder ons huisje, op zich een idyllisch plekje .... we worden alleen gek van het gejammer uit de Moskeeën waardoor we omsingeld zijn. Ramadan betekend hier op Lombok namelijk blijkbaar dat zodra de zon onder is de ene Moskee nog harder en langer als de ander zijn gebeden luidruchtig voordraagt aan iedereen in de wijde omtrek die het wel (of niet) wil horen. We zijn toch al een heel tijdje aan het reizen, ook in Islamitische landen, maar dit is zelfs voor ons iets nieuws en iets waar je na een uur of drie toch een beetje aan begint te storen als je op zo'n plekje zit als dit ....

Maandag 19 juni 2017
Wat een nacht .... Het gejammer uit de Moskeeën is de hele nacht door gegaan en ik heb bijna geen oog dicht gedaan. Nou ja 3,5 uur zoiets, maar nadat ik er om 04:00 uur even uit moest is het daar bij gebleven. Zo jammer dit, maar ja dit is blijkbaar Lombok tijdens Ramadan. Ik was er dus om 06:15 uur uit en ben maar beneden gaan zitten onder ons huisje. En dan .... zodra het ligt werd houden de meeste Moskeeën op en is wel stil. Sander heeft het gelukkig wat langer volgehouden met oordoppen in en is er net uit. Het is nu 09:10 uur en het ontbijt wordt zo geserveerd bij ons eigen huisje. Tegen 10:30 uur pakken we nog een keer ons dagrugzakje en trekken we er op uit, de rijstvelden in. Even hebben we overwogen of we een gids mee zouden nemen omdat we dat in elk reisverslag en in de Lonely Planet hadden gelezen, maar we besluiten om op eigen gelegenheid te gaan. Tja, meestal houden we er niet van om met een gids er op uit te trekken als we wandelen als het even niet nodig, simpelweg omdat onze ervaring is dat als we samen lopen we veel makkelijker contact maken met locals als met een gids. We lopen het hek uit bij onze Homestay en we staan direct midden tussen de rijstvelden. We weten ongeveer welke richting we op moeten lopen om uiteindelijk straks een paar kilometer verderop bij een waterval uit te komen. Er staat geen bewegwijzering en van wegen in weinig sprake, we lopen simpelweg over de kleine dammetjes tussen de rijstterassen om van het ene stukje weer een blokje verder op te schuiven. Tja, en dan moet je wel blijven opletten he! Doe je dat niet dan wil je er nog wel eens afvallen en dan sta je dus gelijk zo'n 15-20 centimeter diep in het water en de bagger tussen de rijst .... Onderweg komen we verschillende locals tegen die vragen waar we heen lopen (zonder gids) en veel locals zijn aan het werk tussen de rijstvelden, prachtig! Wat een schitterend stukje natuur hier, blij dat we hier toch een paar dagen heen gekomen zijn, ondanks de Moskeeën, die op dit moment 21:30 uur overigens ook vanavond al weer een paar uur bezig zijn .... Nee, hier zouden wij niet snel aan kunnen wennen geloof ik. Het is makkelijk om contact te maken met locals en iedereen die we tegen komen groet ons hartelijk. Onderweg brengen we een bezoek aan twee watervallen waar we bij eentje even een rustpauze inlassen. Niet zozeer omdat we moe zijn, maar eigenlijk gewoon omdat wel een mooi plekje is. Dan lopen we verder tussen de rijstvelden door richting het Monkey Forest, waar we nog wat Zwarte Langoor Apen spotten hoog in de bomen. Onze terug weg richting onze Homestay is deels over een verharde weg en deels weer over een van de vele smalle paadjes tussen de rijstterassen, waar we ook op dit stuk nog wat locaks aan het werk zien die het rijst aan het uitslaan zijn (het scheiden van de rijst van het riet door op een houten werkbank te slaan met bossen rijst). Nee, rijst komt niet alleen uit de winkel, het groeit eerst hier, in o.a. Indonesië. We hebben het zelf gezien .... Om 16:00 uur zoiets waren we weer terug bij onze accommodatie en zijn we na een heerkijke douche genomen te hebben lekker onderuit gaan hangen bij ons eigen huisje. Heerlijk! En wat een mooie wandeling was dit weer. Voor het eten hebben we nog even geskypt met Theo, waarschijnlijk de laatste keer voorlopig ..... 's Avonds eten we in de Homestay en luisteren we (onvrijwillig) maar weer naar de herrie die de Moskeeën produceren. Echt ongelooflijk dit! We hopen dat we morgen op onze laatste bestemming van onze wereldreis 2015 - 2017 op Kuta Lombok, een iets rustiger plekje kunnen vinden voor 's avonds en 's nachts, maar de vraag is of dat hier op Lombok gaat lukken .... We will see. Nu we morgen naar onze laatste bestemming reizen, komt langzaam maar zeker steeds meer het besef dat ons grote avontuur dat begon op 27 december 2015, nu echt bijna ten einde loopt en we over een paar dagen weer terug zijn bij onze lieve familie en vrienden in Nederland.

Dinsdag 20 juni 2017
Jammer genoeg ook vannacht maar weinig geslapen door alle Moskeeën die ons omringen en het gebrul uit de Minaretten wat 11 uur aanhield. Moeilijk te omschrijven .... Het is nu inmiddels 09:15 uur en ik heb er bijna al weer een halve dag opzitten. Zo gaan we ontbijten en dan als we klaar zijn en onze backpacks hebben gepakt gaan we richting Kuta Lombok. De eigenaar van de accommodatie brengt ons vandaag weg samen met een goede vriend van hem. Het is een rit van zo'n twee uur en onderweg zullen we nog een paar korte stops maken bij wat toeristische trekpleisters op de route. We willen vanmiddag een beetje op tijd aankomen in Kuta Lombok, zodat we nog een keer op zoek kunnen naar een nieuwe accommodatie. En tja, als afsluiting van onze bijzondere trip hopen we natuurlijk op een bijzondere en relaxte accommodatie ter afsluitng van onze reis. Wel een vreemd idee hoor ..... We zijn om 10:30 uur vertrokken vanuit Tetebatu en onze eerste stop is bij een handicraft, een riet en bamboe vlechterij. Na een korte stop lopen we nog even door het kleine plaatsje en over een kleine locale markt. Daarna rijden we door over een mooi binnedoor weggetje en kunnen we nog een keer genieten van het mooie plattelandsleven hier op Lombok. De vrienden vinden het helemaal geweldig volgens mij dat ze ons samen weg kunnen brengen want ze maken de grootste lol, een beetje afleiding tijdens de Ramadan. Onderweg stoppen we ook nog bij een weverij en bij een typische locale nederzetting die nog op traditionele manier leven. Hier krijgen we een rondleiding van een jongen die ook Indonesisch - Nederlands spreekt, iets wat we hier tijdens onze reis toch al een paar keer zijn tegengekomen. Na een korte rondleiding rijden we verder naar Kuta Lombok en worden we netjes afgezet bij een van de accommodaties die we hadden opgezocht op Booking.com. Deze accommodatie blijkt niet voor vier nachten plek te hebben en ook niet echt helemaal te zijn wat we voor nu zoeken. We kunnen gelukkig onze backpacks hier laten staan en nog even op ons gemak rondlopen op zoek naar een andere geschikte plek. We bezoeken een paar Homestays met zwembad en komen na wat wikken en wegen uiteindelijk terecht bij een hotel met bungalows rondom een groot zwembad. Er was nog een andere accommodatie waar we ook zijn wezen kijken welke erg mooi was en heel kleinschalig, maar reden dat wie die niet gekozen hebben was de Moskee die er zo'n beetje tegenover lag. Tja, en met de ervaring van de afgelopen twee nachten leek ons dat toch niet zo'n goed idee ..... Als we hebben ingechecked is het inmiddels bijna 16:30 uur en besluiten we eerst maar even te gaan zwemmen in het zwembad. Volgens mij zit de accommodatie bij lange na niet vol. Om een uur of 18:15 lopen weer even het plaatsje in op zoek naar een restaurantje en als we daarna terug zijn op de kamer lezen we ons wat in op internet en is het tijd om even onderuit te hangen. Hopen dat we hier vannacht beter slapen als afgelopen twee nachten en dat we morgen kunnen besluiten om hier onze laatste vier nachten te blijven. Morgen maar eens even nadenken over hoe we deze laatste dagen van onze reis willen invullen ..... Welterusten!

Woensdag 21 juni 2017
Heerlijk geslapen vannacht, maar zoals altijd was ik er ook vanmorgen toch weer op tijd uit. Om 09:30 uur komt ook Sander er uit en gaan we eerst even ontbijten. We willen straks een scooter huren aan de overkant en dan een paar stranden in de buurt opzoeken. We hebben ons laten vertellen dat de vier mooiste stranden van Lombok - Indonesië hier in de buurt liggen en we hopen dus dat we deze laatste dagen nog een beetje kunnen genieten van mooie stranden, zon, zee en verder niet zo veel. Om 10:30 uur stappen we op onze scooter (een splinter nieuwe dit keer) en rijden we naar het verstgelegen strand, ...... En inderdaad het is een prachtig strand! We zoeken een plekje uit in de zon, want dan kunnen we nog een beetje aan onze tan werken en daarna gaan we lekker het water in. Het water hier is kristal helder en 27 graden Celsius, dus echt helemaal prima. Na een paar uurtjes besluiten we hier eerst nog even wat te lunchen in een van de strandtentjes en daarna pakken we onze scooter en rijden we nog even langs drie andere stranden om een kijkje te nemen. Stuk voor stuk erg mooie stranden, dus we zullen van de week nog wel een strand dagje inlassen denk ik. Op weg naar het Mawi Beach komen we erachter dat een scooter toch iets anders is als een 4 WD, want een van de paden naar het strand blijkt toch beter geschikt voor een 4 WD Jeep dan voor een scooter met iemand achterop. Anyhow! Het gaat gelukkig weer allemaal goed en we komen na een hobbelige rit van bijna 3 kilometer aan bij een prachtig strandje. Het weer is inmiddels iets omgeslagen, donkere lucht en volgens mij houden we het niet lang droog. Dan maar verder op weg in de richting van het laatste strandje in de richting van Kuta Lombok. Even nog komt het zonnetje er toch door en gaan we nog op het strand liggen, tot we opgeschrikt worden door de regen. Mmmm balen dit want we moeten nog 9 kilometer terug straks. We schuilen even bij een strandtentje waar we nog wat drinken en als het weer bijna droog is geworden besluiten we toch maar op de scooter te stappen en verder te rijden. Gelukkig het blijft bij een bui en voor we vijf minuten verder zijn is het weer droog. We rijden nog het plaatsje door en nemen een kijkje op Kuta Beach Lombok, het strand het digste bij onze accommodatie. Daarna rijden we terug naar ons hotel, leveren we de scooter weer netjes af en regelen we bij het tourbureautje gelijk onze taxi voor zaterdag naar het vliegveld. Als we terug zijn op onze kamer gaan we nog even het zwembad in, het is inmiddels 18:00 uur dus het is nog maar een kwartiertje licht. We eten vanavond in een goed Marrokaans restaurantje, eentje waarover we hadden gelzen in een paar reisverslagen van andere reizigers en op Trip Advisor. We hebben heerlijk gegeten, zeker voor herhaling vatbaar. Ik denk dat we hier vrijdagavond nog maar een keertje terug gaan ..... Na het eten lopen we nog even langs een ATM en daarna lopen we terug naar onze accommodatie. Vanavond nog even wat dingetjes opzoeken op interent en we kijken nog twee afleveringen terug van 3 Op Reis. Tja, je moet een beetje ideeën op blijven doen he? Voor wij naar bed gaan, Skypen we om 00:05 uur (lokale tijd) vast even met Dienie om haar te feliciteren. Hier bij ons is Dienie al zes uurtjes eerder jarig en dus zijn we de eerste. De tweede verjaardag dat we er niet zullen zijn, maar over vier dagen kunnen we elkaar weer in de armen sluiten en dan doen we het gewoon nog een keertje over. Wel een vreemd idee dat we nu nog maar twee volle dagen hier hebben en dat we dan beginnen aan een lange terugreis en onze wereldreis 2015 - 2017 er daarna echt opzit ..... Wat is de tijd omgevlogen!

Donderdag 22 juni 2017
Ook vannacht weer heerlijk geslapen en om 07:15 uur ga ik er uit en ga ik lekker buiten op ons terrasje zitten voor het huisje. Ik lees nog wat op internet en werk het reisverslag bij. Inmiddels is het bijna 09:30 uur en hoor ik net de wekker af gaan. Sander zal er ook zo uitkomen en dan gaan we eerst maar even wat ontbijten, daarna kijken we wel of we nog een stukje willen wandelen langs het strand of dat we er voor kiezen om een dagje lekker hier bij het zwembad te blijven. We will see. Na het ontbijt hebben we besloten vandaag lekker een dagje hier bij het zwembad te blijven. Het is super rustig in het resort en we hebben dus op een half uurtje na, de hele dag het zwembad heerlijk voor ons zelf. Tussen het zwemmen en afkoelen door maken we van de gelegenheid gebruik om samen nog eens terug te kijken op ons geweldige avontuur van de afgelopen anderhalf jaar. We werken wat lijstjes bij en voor de statistieken zoeken we nog wat aanvullende gegevens op vanuit ons reisschema en vanaf internet. Tja, het is toch wel erg leuk om straks aan het einde van onze reis ook nog een keertje een soort van samenvatting te maken met een terugblik op onze reis van anderhalf jaar. Het is heerlijk weer, zonnig en ruim 35 graden vandaag, dus ideaal weer voor op een ligbedje bij het zwembad. Voor de lunch halen we een heerlijk stokbroodje voor bij het zwembad en vanavond gaan we nog een keertje op zoek naar een lokaal restaurantje.

Vrijdag 23 juni 2017
Gisterenavond nog een keer lokaal gegeten, Rendang Beef met witte rijst, heerlijk. Daarna hebben we doorgebracht op onze kamer en vannacht weer prima geslapen hier. Om 09:00 uur hadden we de wekker gezet vanmorgen, want we willen na het ontbijt een scooter huren en nog een kijkje nemen bij twee andere stranden en vanmiddag nog even lekker een paar uurtjes op het strand doorbrengen. Om 10:15 uur halen we onze scooter op en rijden we eerst naar de twee, voor ons, nieuwe stranden op een kleine 6 kilometer vanaf Kuta Lombok. Twee mooie stranden, maar erg uitgestorven en zonder enig restaurantje of iets. Dan besluiten we naar het strand te rijden waar we eergisteren ook al zijn geweest Selong Belanak Beach. We huren een ligbedje zodat we lekker in de schaduw van onze parasol kunnen liggen, nemen af en toe een verfrissende duik in zee en lunchen hier nog wat op het strand. Tegen 16:30 uur houden we het voor gezien en rijden we terug naar Kuta waar we onze scooter weer afleveren. Eenmaal terug op de kamer gaan we even douchen, Skypen we nog een keer met Marrie en Dim die gisteren weer zijn teruggekomen van de camping in Brielle. Een keer nog hebben we even alles uit onze backpacks gehaald om ze nog even goed opnieuw in te pakken. Om 18:50 uur lopen we naar El Bazar, het restaurantje waar we van de week ook hebben gegeten en waar we voor vanavond een tafeltje hebben gereserveerd. Tja, een keertje nog tijdens onze wereldreis 2015 - 2017 dat we echt gaan uit eten, nog even samen een keer genieten en napraten over ons geweldige avontuur van de afgelopen anderhalf jaar. Vanavond moeten we nog onze backpacks verder inpakken en we zullen nog een keertje proberen te Skypen met Theo. Tja, en dan maar een beetje op tijd naar bed, want vannacht kunnen we hopelijk nog een keertje goed slapen in een bed, daarna zullen we het moeten doen met een vliegtuigstoel .....

INDONESIË
30 Nachten Indonesië als laatste land tijdens onze wereldreis 2015 - 2017. Een mooi, puur land, met een erg vriendelijke bevolking en een schitterende natuur. Een land met ongetwijfeld de meeste en mooiste rijstterassen ter wereld, iets wat bijdraagt aan een bijzonder groen landschap. Grote verschillen tussen de eilanden Java, Bali en Lombok, waarbij de eilanden Java en Lombok nog erg authentiek zijn en Bali zich hiervan onderscheid door het massa toerisme. Goed om te concluderen dat we geen spijt hebben dat we Indonesië op het laatste moment nog aan onze landenlijst hebben toegevoegd en de laatste maand van onze wereldreis hier hebben doorgebracht.

Zaterdag 24 juni 2017
Ik heb vannacht wat onrustig geslapen en was er dus weer op tijd uit, om 08:30 uur gaat de wekker en Sander heeft gelukkig beter geslapen. De backpacks hebben we gisterenavond al gepakt dus we hoeven alleen nog even te douchen en te ontbijten en om 09:30 uur worden we opgehaald voor onze laatste taxirit naar het vliegveld op Lombok. Onze eerste vlucht vertrekt om 12:15 uur (lokale tijd) en is naar Kuala Lumpur waar we rond 15:24 uur (lokale tijd) zullen aankomen, een vlucht van 3u 9m. De vlucht is voorspoedig verlopen en omdat we in Kuala Lumpur twee keer door de douane moesten en onze bagage opnieuw moesten inchecken voor onze volgende vluchten, is de tijd omgevlogen. Onze tweede vlucht is aansluitend en vertrekt om 19:55 uur (lokale tijd) naar Bombay waar we rond 22:25 uur (lokale tijd) zullen aankomen na een vlucht van 5u. Ook deze vlucht is keurig op tijd vertrokken en inmiddels zitten we op het vliegveld van Bombay te wachten tot we kunnen boarden voor onze laatste vlucht naar Amsterdam. Het leuke van een tussenstop in Bombay is dat als je hier komt aanvliegen je echt rakelings over de huizen van deze mega metropool vliegt, Bombay telt meer dan 20 miljoen inwoners.

WEEK 79
Zondag 25 juni 2017
Onze laatste vlucht vertrekt om 02:40 (lokale tijd) naar Amsterdam waar we rond 08:15 uur (lokale tijd) zullen aankomen, een vlucht van 9u 5m. Nog anderhalf uur en dan beginnen we aan vlucht 36, onze laatste vlucht van onze wereldreis 2015 - 2017. Een paar uur hebben we maar geslapen vannacht, maar als we na ruim 29 uur uiteindelijk arriveren op Schiphol wacht daar een groot onthaal. Familie en vrienden, totaal 19 man sterk, wachten ons op op Schiphol en het is natuurlijk super leuk om iedereen weer in de armen te kunnen sluiten. We drinken met z'n allen nog wat op Schiphol, koffie met gebak met Hollandse Aardbeien dit keer. Daarna gaan wij mee met Theo en Marianne in de richting van Uden, waar ons nog eens een groot onthaal opwachtte. Een groot spandoek in de tuin, slingers in huis en ook Dienie, Wouter en Liza, Arno, Wendy en Jaedy en Gusta en Tiny die ons warm onthaalden. Hoe leuk is dat om op deze manier te worden onthaald na anderhalf jaar ..... Wat hebben we jullie gemist! Inmiddels is het nu 20:00 uur geweest en is iedereen weer naar huis. Wij willen zo nog even dit laatste reisverslag posten en dan gaan we vanavond een beetje op tijd naar bed, inmiddels zijn we alles bij elkaar al ruim 40 uur op en hebben we beide niet veel meer als vijf uurtjes geslapen in het vliegtuig.

TERUGBLIK OP ONZE WERELDREIS 2015 - 2017
Het begon als een onbekend groot avontuur, waarvan we geen idee hadden hoe lang nou anderhalf jaar reizen werkelijk zou zijn. We keken er naar uit om ineens 24 uur per dag en 7 dagen per week samen te zijn. Een droom die werkelijkheid werd ..... 25 Verschillende landen hebben we bezocht en mogen ervaren. Elk land met zijn eigen bevolking, cultuur, natuur en zijn verschillende gerechten. Op veel verschillende prachtige plekken hebben we onze tijd doorgebracht, mooie excursies gemaakt, de vele ontmoetingen met locals en de soms wel heel bijzondere locaties waar we hebben overnacht.

Een aantal dingen die ons misschien wel het meeste zijn bijgebleven van onze reis zijn o.a.:

AFRIKA
- de beklimming van Mount Kenia (4.985 meter) - de Gorilla tracking in Oeganda - de ultra light vlucht over de Victoria Falls in Zambia - de schitterende locaties in Afrika waar we ons tentje hebben opgezet - de verschillende wildsafari's in Afrika - het duiken en de duikcurssusen in Sodwana Bay Zuid-Afrika - onze luxe villa in de Drakensbergen Zuid-Afrika - de luxe B&B en de helecoptervlucht in Kaapstad Zuid-Afrika

EUROPA
- de ontmoeting met Marrie en Dim na 4,5 maand in Madrid

MIDDEN- EN ZUID AMERIKA
- de geweldige tijd samen met Theo in Costa Rica en Panama - de zeiltocht vanuit Panama via de San Blas Islands naar Colombia - ons verblijf op de Galapagos eilanden met zijn overweldigende natuur en wildlife - het magische Machu Picchu in Peru - ons bezoek aan het afgelegen Paaseiland met de bijzondere Moa beelden

OCEANIË
- het gastvrije ontvangst op Frans Polynesië, waar Sander nog steeds zijn parel van draagt - de overweldigende natuur van Nieuw Zeeland - onze fjorden cruise door Doubtful Sound - de mooie en rustige campings waar we gecampeerd hebben in Nieuw Zeeland - de lange afstanden en mooie roadtrips die we hebben afgelegd in Australië met onze huurauto's - onze eerste Live a board (duiken) op het Great Barrier Reef in North Queensland Australië - het magische witte strand op de Whit Sunday Islands - de drie dagen door een grote zandbak crossen met onze 4WD op Fraser Island - de ontmoeting met Michael Argy na ruim 18,5 jaar in Sydney - Kerst en Oud & Nieuw vieren met het overweldigende vuurwerk bij de Sydney Harbour Bridge

AZIË
- de geweldige tijd samen met Marrie en Dim in Thailand - de vele Tempels in Myanmar met als hoogtepunt de ballonvaart over de Tempels van Bagan - de vele ontmoetingen met de meest vriendelijke mensen tijdens onze reis in Bangladesh - de inheemse diersoorten op Maleisisch Borneo - het overweldigende Singapore met als letterlijk hoogtepunt de Skybar op het Marina Sands Hotel - de mooie zonsopkomsten bij de Borobudur Tempel en de Bromo en Ijen Vulkaan - de zwaveldragers en the Blue Fire bij de Ijen Vulkaan - de schitterende groene rijstterassen op Bali en Lombok

EN LAST BUT NOT LEAST .... De vele verschillende gerechten en natuurlijk wijnproeverijen die we overal tijdens onze wereldreis hebben genuttigd. Heerlijk!!!

We kunnen nog steeds na anderhalf jaar intens genieten van de mooie plekken om ons heen. Zelfs de zoveelste beklimming, zonsopkomst, uitzichtpunt, waterval, tempel of markt heeft telkens weer zijn eigen charme. Wat ons verbaast is dat we zelfs na anderhalf jaar reizen nog steeds onze backpacks niet zat zijn. Dat anderhalf jaar reizen niet altijd alleen maar ontspanning is, is wel gebleken uit de tijd en stres die soms gepaard ging met het plannen van de reis, het vinden van het juiste vervoer, het zoeken van wederom een geschikte accommodatie, een restaurant of het boeken van de juiste tourtjes.

SAMENGEVAT
- 6 Continenten en 25 landen
- 546 Overnachtingen waarvan 128 nacht gecampeerd, totaal op 266 verschillende locaties overnacht
- Heel veel verschillende vervoermiddelen (o.a. fiets, paard en wagen, scooter, motertaxi, riksia, tuk tuk, auto, 4WD Jeep, minivan, bus, vrachtauto, pick up truck, trein, tram,
monorail, metro, vliegtuig, luchtballon, helicopter, ultra light vliegtuigje, boot, speedboot, jetboot, zeilboot, kano, vlot, raft)
- Totaal 36 vluchten met een totale afgelegde afstand van 89.552 km (ruim twee keer de wereld rond)
- Heel veel kilometers gewandeld
- Totaal 61 duiken met een duiktijd van 42:30 uur onder water

Nu na anderhalf jaar kunnen we wel zeggen dat de beslissing om op wereldreis te gaan, beide onze banen op te zeggen en Bennekom te verlaten, de beste beslissing ooit is geweest. Wat hebben wij samen intens genoten van dit geweldige avontuur samen de wereld over. En we realiseren ons maar al te goed dat we bevoorrecht zijn dat we dit hebben kunnen en mogen doen.

BEDANKT!
Beste familie, vrienden, kennissen en reisgenoten. Via deze weg willen wij jullie allemaal bedanken voor het volgen van onze reisblog. Jullie persoonlijke berichten n.a.v. nieuwe posts van reisverslagen en foto's op onze reisblog, heeft mij (Dennie) steeds weer gemotiveerd om verder te schrijven. De verzameling van reisverslagen in combinatie met duizenden foto's zal voor ons altijd een waardevolle herinnering blijven van ons geweldige avontuur.